Renovatie Rijksmuseum net op tijd klaar voor Rembrandt Luisa, of de vermoorde onschuld in uitvoering Nederlandse Opera KUNST/RTV 13 Bedrijven liggen in de clinch over agentschap van Nijntje-filmpjes Misérables l^jjeidaeSomrnit DINSDAG 3 DECEMBER 1991 r Platenproducer krijgt joete van half milioen It de [STERDAM Het gerechtshof in Amsterdam heeft gisteren 46-jarige componist en platenproducent H. van H. veroor- een voorwaardelijke gevangenisstraf van negen maan- :en boete van 500.000 gulden wegens belastingfraude. ;t gerechtshof acht bewezen dat Van H. over de jaren 1977 tot met 1981 zijn inkomstenbelastingformulieren foutief had in- ivuld. Ook had de platenproducer volgens het hof onjuiste aan gedaan van de vennootschapbelasting van zijn produktie- rijf. De platenproducer heeft inmiddels in overleg met de be- itingdienst één miljoen gulden betaald. Tijdens de behandeling m de zaak twee weken geleden wees Van H. alle beschuldigin- van de hand. De platenproducer, onder meer bekend van ._ukties voor de damesgroep LUV, zou zich slechts hebben :iggehouden met het creatieve proces. De zakelijke kant werd jehandeld door deskundigen, zo verklaarde hij toen. filmproduktiebedrijf De Levita Pro- fiJJgSd? dï" ductions ligt in de clinch met uitge verij Meulenhoff over het agent schap voor de animatiefilmpjes van het bedrijf de stripfiguur Nijntje van Dick Bru zijn afgesloten. Volgens de raads- De Levita, mr. A. Leijten, lijdt schade van 600.000 gulden als Meulenhoff zijn contractuele verplich tingen niet nakomt. Meulenhoff ontkent dat er ooit vaste afspraken met De Levita zijn gemaakt. Het bedrijf was volgens ad- De Levita zegt dat het met Meulenhoff vocaat mr. F. Stibbe een van de gegadig- daarover een overeenkomst heeft geslo ten. De uitgeverij ontkent dat en is in ok tober met de KRO in zee gegaan. De Le vita eiste gisteren in een kort geding voor den voor het agentschap van de Nijntje- filmpjes, maar uiteindelijk heeft de uitge verij de voorkeur gegeven aan de KRO. Die omroep is al in onderhandeling met televisieproducenten in de hele wereld over de uitzending van de filmpjes. Vol gens Stibbe zal de omroep schadevergoe ding eisen als de overeenkomst met Meu lenhoff wordt teruggedraaid. Het is de be doeling dat er vijftig Nijntje-filmpjes van elk vijf minuten worden gemaakt. Ze worden geproduceerd in Tsjechoslowakije onder leiding van de Amerikaanse art-di rector Gene Deitch, in overleg met Dick Bruna. Ze moeten volgend jaar gereed zijn voor uitzending. Dick Bruna schiep Nijn tje in 1955. De avonturen van het stripfi guurtje zijn bekend over de hele wereld. Mr. Vrakking doet 12 december uitspraak. hdré van den Heuvel tndré van ,s Jen Heuvel nDe;n Anne-Wil Blankers voor I toneelprijzen genomineerd AMSTERDAM De ac- feurs André van den Heu- yel en Anne-Wil Blankers lijn genomineerd voor respectievelijk de toneel prijzen de Louis d'Or en le Theo d'Or 1992. foor de Colombina, de beste •ouwelijke bijrol, heeft de to- ieljury Tania van der San- in voorgedragen. Dat heeft Vereniging van Schouw- ïrg en Concertgebouwdirec- ;s (VSCD) in Nederland gis- eren bekendgemaakt, indré van den Heuvel dankt e nominatie voor de toneel- jrijs aan zijn vertolking van rofessor Robert Shuster in Heldenplatz' van Thomas Ber nhardt, uitgebracht door het Rationale Toneel onder regie [an Leonard Frank. Anne-Wil Hankers onderscheidt zich in !Ch" jezelfde produktie met de ver- piking van de rol van me- Zittel. van der Sanden wordt enomineerd vanwege haar Roberto Zucco van toltès, een co-produktie van toneelgroep Amsterdam en larrousel. Ze speelt de rol van haar zus". 'roducent Paul Muller en De lauwe Maandag Compagnie /orden genomineerd voor de 'rosceniumprijs, de priis voor en persoon of groep die een ijzondere bijdrage heeft gele- egie, het decor, ostumering, dramaturgie of ïuzikale ondersteuning.- fuller wordt genomineerd anwege zijn initiatief tot de unchvoorstellingen die de JOS en de Stadsschouwburg Amsterdam gezamenlijk or- aniseren. De Blauwe Maan- ag Compagnie viel de toneel- op vanwege de produktie [de Lea naar Nestor de Tie- de regie van Luk Perce- •al. De uiteindelijk toeken de toneelprijzen 'indt naar verwachting in sep- ember 1992 plaats tijdens het nte- ury Md e 'heaterfestival. AMSTERDAM Afgelo pen zomer leek er even paniek uit te breken in het Rijksmuseum in Am sterdam. Als de renovatie van de oost-vleugel in hetzelfde tempo zou door gaan, zouden de zalen nooit op tijd klaar zijn voor de grote Rembrandt- tentoonstelling. Er moest iets gebeuren. Het aantal schilders en timmerlui werd van vier naar dertig uit gebreid en er werd in een straf tempo doorgewerkt. De direc teur van het Rijksmuseum, Henk van Os, sloot met één van z'n mensen een wedden schap af op de goede afloop. En hij won. De renovatie kwam op tijd af, zodat konin gin Beatrix de tentoonstelling 'Rembrandt, de Meester en zijn Werkplaats' volgens plan vanmorgen kon openen. Van af morgen is de tentoonstelling voor het publiek te bezichti gen. Tot 1 maart volgend jaar zijn rond de vijftig schilderijen van Rembrandt (1606-1669) te zien, en, tot 19 januari, ongeveer ne gentig tekeningen en etsen van de meester. Daarnaast hangen er twintig schilderijen, waarvan men vroeger dacht dat het echte Rembrandts wa ren, maar die nu, na jaren van onderzoek, aan zijn leerlingen worden toegeschreven. Op de tentoonstelling hangen deze doeken naast werk dat altijd al als werk van de leerlingen werd beschouwd. In totaal zijn er veertig schilderijen van on der anderen Gerard Dou, Go- vert Flinck en Ferdinand Bol. Om de tentoonstelling van een dergelijke omvang goed te kunnen inrichten, was een grootscheepse renovatie van het Rijksmuseum noodzake lijk. Zo zijn de zalen waar de Rembrandts hangen opge knapt, is de air-conditioning verbeterd en is de linker hoofdingang grondig herzien. Dat was nodig omdat de toe gankelijkheid van het museum bij grote bezoekersaantallen een enorm probleem vormde. De binnenkomsthal is nu drie maal zo groot geworden, zodat lange rijen in de toekomst tot het verleden behoren. Museumdirecteur Van Os toont zich tijdens een wande ling door het museum geluk kig met het bereikte resultaat. „Het lijkt alsof het zo hoort. Aan de buitenkant van het ge bouw zie je niks, en aan de binnenkant heb je ook het ge voel dat er niks is veranderd. Toch is er bijna drie maal zo veel ruimte". De tentoonstelling Bij de renovatie zijn alle wan den opnieuw bespoten, of met doek bespannen. De kleur van het doek varieert van rustige tinten grijs tot licht rood en blauw. Volgens Van Os is de kleur van de wanden aange past aan de schilderijen. Zo hangen Rerribrandts barokke schilderijen, die hij in de jaren dertig van de zeventiende eeuw maakte, in een rode zaal, en is het schilderij 'De Staal meesters' uit 1662, in een blau we zaal te bewonderen. De kleuren van de zalen verster ken de indruk van de doeken. De schilderijen hangen vol gens Van Os in het Rijksmu seum totaal anders dan in Ber lijn, waar de tentoonstelling in september als eerste te zien was. „Berlijn had in de eerste plaats één soort achtergrond voor de schilderijen. In de tweede plaats is dat gebouw totaal anders. Je eindigde daar met 'De Staalmeesters' en ging gelijk door naar de leerlingen zaal. Daardoor kreeg je een soort anti-climax. Dat hebben wij proberen te vermijden. Je loopt hier ook chronologisch door tot het eind 1 toonstelling, maar een heel groot conl leerlingenzaal. Er ii een heel andere n ophangen gekozen" Een aantal van de schilderijen is uitsluitend in het Rijksmu seum te zien, vertelt Van Os. Dat komt onder andere omdat de bruikleengevers hun schil derijen niet aan zowel Berlijn, als aan Londen en Amsterdam wilden uitlenen. „Musea bij voorbeeld doen gedurende een aantal maanden afstand van hun topstuk. Nog afgezien van het feit dat dat een beetje grie zelig is, ontmantel je natuur lijk toch de collectie van dat museum door zo'n belangrijk stuk weg te halen", aldus Van Os. Als voorbeeld noemt hij het museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam, dat Rembrandts 'Titus' aan Ber lijn, Amsterdam en Londen heeft afgestaan. Dat betekent dat Boymans het schilderij mi nimaal vanaf september tot en met april moet missen. Bijzondere band Veel particulieren waren al leen bereid hun schilderij aan het Rijksmuseum uit te lenen, omdat ze een bijzondere band met dit museum hebben, en niet met de National Gallery in Londen, of de GemSldegale- rie in Berlijn. De musea die 'hun' Rem brandts voor de tentoonstellin gen hebben afgestaan spelen een rol bij het transport de doeken van Berlijn Amsterdam. Personeel het de schilderijen vandaan komen zogenaamde koeriers begeleiden het transport. De koerier moet bij het schilderij blijven totdat het adequaat aan de muur is bevestigd en is be veiligd. Sommige bruikleengevers ei sen dat hun schilderij in een vitrine met klimaatbeheersing komt te hangen. Anderen wil len dat hun doek achter glas wordt opgehangen. Uit veilig heidsoverwegingen is het aan tal zaalwachters, zoals Van Os het omschrijft, „verdicht", en zijn er extra krachten inge huurd. In totaal zijn de wer ken voor een bedrag van 2,5 miljard gulden verzekerd. Grootheid Wat Van Os belangrijk van de tentoonstelling vindt, is dat de grootheid van het werk van Rembrandt uit de jaren dertig van de zeventiende eeuw, de „vroege Rembrandt", wordt belicht. Van Os: „De Rem brandt die iedereen kent en wil zien, is de „late Rem brandt", van 'De Staalmees ters', en 'Het Joodse Bruidje'; het donkere, ingetogen, diep menselijke werk. Met die schilderijen wordt Rembrandt altijd als het genie gepresen teerd, met daaraan gekoppeld het verhaal over de ellende en armoede aan het einde van zijn leven". Door ook het vroege werk van Rembrandt te laten zien, hoopt Van Os een gevarieerder en rijker beeld van de schilder te presenteren. In binnen- en buitenland wordt Rembrandt in het algemeen beschouwd als één van de grootste schilders. Zijn populariteit is naar alle lagen van de bevolking door gedrongen. In menig huiska mer hangen reprodukties van zijn werken aan de muur, en 'De Nachtwacht' en 'Het Jood se Bruidje' zijn in borduurpa troon en mini-steek alom ver krijgbaar. In de winkel bij de tentoonstelling in het Rijks museum zijn dit keer geen Rembrandtpetjes, -dassen of - pennen te koop, zoals dat wel het geval was tijdens de Van Gogh-tentoonstelling in 1990. Wel is in de museumwinkel een T-shirt met daarop 'De Nachtwacht' verkrijgbaar. Voor Van Os had dat laatste niet gehoeven. „Maar", zo zegt hij, „laten we eerlijk zijn, de opbrengst van de verkoop komt ten goede aan het mu seum, zodat we weer nieu' schilderijen kunnen kopen". CIRCUSTHEATER Scheveningen dag. 20.00 u. beh. 's maandags zondags ook matinee 14.00 u. Kassa 070-355 88 00 Bespr.bur.Haagsche Crt 070-36568 Regiohoofdkant. Ver. Spaarbank k Mis Les Misérables niet Geen 18.00 14.00 en 15.00 122248 en uw krant v de avond nabezorgd. van de Nederlandse opera met Lui sa Miller van Verdi onder leiding van Carlo Rizzi, regie: Werner Schroeter. Muziektheater Amster dam, gisteravond, 9 herhalingen in december in Amsterdam. Een première in het Amster damse Muziektheater met een gloednieuwe eigen produktie is altijd een bijzonder span nende zaak. Zo ook gister avond toen een uitverkochte zaal kennis kon maken met de weinig uitgevoerde opera Lui sa Miller van Verdi in een re gie van de Duitse filmregis seur Werner Schroeter en met de Italiaan Carlo Rizzi als diri gent van het Nederlands Phil- harmonisch orkest. Met deze uitvoering bewees de Nederlandse opera dat een ui terst middelmatige opera die met volledige inzet van alle middelen wordt gespeeld en gezongen vele, zo niet alle bar rières kan nemen. Het uitzin nig juichende publiek liet ach teraf ondubbelzinnig zijn be wondering voor de solisten, koor en orkest blijken en be gon pas boe te roepen toen de regisseur en de decor/kledin gontwerpster Alberte Barsaco ten tonele verschenen. Het in alle drie aktes gelijkblijvende toneelbeeld was esthetisch zeer verantwoord en had grote akoestische voordelen, maar riep door het bewust gekozen shockerende effect weerstan den op. Het verhaal over het onschuldige meisje Luisa, een voorloopster van al die andere onschuldige volksmeisjes die onder de liefde van hoge heren leden en uiteindelijk be zweken, zouden wij vandaag puur melodrama noemen. Er worden onmogelijke eden ge zworen, er wordt hartstochte lijk en eindeloos zingend ge storven, alles overgoten met dat typische Verdisausje, kort om opera naar de beste Itali aanse traditie. Zoals een Am sterdams echtpaar dat met mij vertrok zei: „Dit was nu voor het eerst in die vijf jaar dat wij een abonnement hebben een echte opera". De feiten: Het toneel werd ingenomen door het geraamte van een huis met vijf verdiepingen in perspex en staal met aan de achterkant een groot raam dat uitzicht bood op een landschap met bergen aan de horizon. Dat was de enige verwijzing naar het Tirol waar het ver haal vrij naar Schiller speelt. Het koor was tijdens de hele opera aanwezig en gaf commentaar verdeeld over vijf niveaus links, rechts boven en onder het huis. Dat gaf een prachtige ruimtelijke koor klank. De koorleden waren in weelderige kostuums van de negentiende eeuwse bourgeoi sie gestoken en contrasteerden als zodanig scherp met de koe le huiscontouren. Het waren echter de zangsolis ten, voorop de beide hoofdrol- vertolkers, de dramatische sopraan Kallen Esperian als Luisa en de heldentenor Neil Shicoff als Rodolfo, die de show stalen. In operajargon, een paar geweldige strotten! De sopraan, de alt en de drie bas-baritons die naast hen op traden voldeden eveneens, zij het dat de Amerikaanse t's van Peter Rose de valse graaf hinderlijk waren en hij en Brent Ellis de sym- patieke vader Miller pas na de eerste akte voldoende zui ver zongen. De opera vraagt in technische opzicht met zijn vele staccato-nootjes en zijn grote dynamische contrasten veel van koor en orkest. Muzi kaal lukte dat onder leiding van Carlo Rizzi bijzonder goed ook al wilde het orkest de zan gers wel eens over stemmen en moet er technisch nog wel het een en ander worden glad gestreken. Echte bezwaren vormden de soms ronduit be lachelijke personenregie op en rond de vele trappen en de pu berale manier waarop de ionge verliefde graaf Rodolfo, die er als een weggelopen rabbi uit zag, zich bewoog. A-status van VPRO berust op wankele basis door RENE DE COCQ Het is de VPRO dus gelukt: er zijn tienduizenden nieuwe tientjesleden binnengehaald, en de voorheen vrijzinnige omroep van dominee Spelberg kon gisteren de aanvraag voor de A- status op de post doen. Dat betekent dat de zuil met op één na (Veronica) de grootste mond van Hilversum die grote mond nu niet alleen op basis van kwalitatieve verdienste kan opzetten maar ook op basis van de getalsverhoudingen. Daar moet het de VPRO ook om begonnen zijn, want het is toch niet in alle ernst vol te houden dat er in dit land behoefte is aan méér VPRO- programma's dan er nu zijn? Ja, die kleine kern van 100.000 VPRO-leden-per-definitie, die nu met prijzenswaardige hardnekkigheid de kijkcijfers van Nederland 2 op zondagavond uitmaken, die zal wel willen dat de VPRO élke avond in de lucht is. Maar die kwart miljoen nieuwe tientjesleden, die zijn, denken we, alleen voor de gein even lid geworden, die keken al vrijwel nooit zelf naar de VPRO („alleen Koot en Bie, die zijn nog wel leuk") en zullen dat ook in de toekomst niet doen. Een spel om de macht in het Gooi, iets anders kunnen we niet zien in die hele ambitie voor de A- status, en dat geldt zowel voor de VPRO als voor de EO. Dat dat spel wordt gespeeld is op zichzelf natuurlijk wel voorstelbaar, want het lijkt aan de vergadertafel wat gemakkelijker onderhandelen als je getalmatig minstens dezelfde zwaarte hebt als je tegenstrevers. Maar dan moeten er liever maar niet van die verheven inhoudelijke doelstellingen aan worden gekoppeld. Stop de verloedering', de wervingsslogan van de VPRO, slaat natuurlijk in wezen nergens op. Zo exclusief is deze omroep ook weer niet. Kijk maar 's naar zo'n modale VPRO- zondag, met de grollen van Wim Schippers, 'Onrust' met de rappers in Los Angeles, een chaotische gezondheidsdiscussie in 'Gemengde gevoelens' (eerder en beter al gedaan in Rondom tieneen ordentelijk maar helemaal niet bijzonder wetenschapsmagazine, een Amerikaanse comedyserie (ook te zien bij RTL Plus). Akkoord, Paul Haenen annex dominee Gremdaat en Margreet Dolman, da's echt VPRO. Hoewel? Dat zou bij de VARA ook kunnen, of bij de IKON. En Van Kooten en De Bie dan? De spectaculaire ledenwinst verleidde Van Kooten zondag in eerste instantie even tot een verlekkerd: „We zitten nu bij een A-omroep, dat we dat nog mogen meemaken!" Maar het duo komt nota bene van de VARA, waar ze destijds 'Hadimassa' maakten, en de VARA was toen al een A-omroep. De Bie en Van Kooten zetten wel vraagtekens bij zowel het omstreden begrip 'verloedering' als bij het gehalte van al die nieuwe leden en stelden meteen al grenzen aan de groei: iedereen die iets doet of wil dat niet past in de doelstellingen van het Simplisties Verbond moet liever meteen ook maar weer opzeggen, de heren willen toch maar liever onder ons blijven. Dat schetst aardig het programmatische dilemma van de kersverse A- zuil: wat moeten we straks met meer zendtijd? Ook maar een kwisje? Het lijkt ons hoe dan ook wel verstandig als die zendtijd gevuld blijft worden door mensen die daar hun beroep van maken. Die maken niet altijd hemelbestormende televisie, dat kan ook niet, maar weten wel ongeveer hoe de techniek in elkaar zit. Het is in elk geval niet te hopen dat de programmadirectie zich laat inspireren tot het blijvend toelaten van de video-amateurs, zoals nu gebeurt met de 'Beste Iedereen die meer dan honderd nieuwe leden heeft aangegeven krijgt een paar minuten zendtijd, en zondagmiddag was daar het eerste uurtje van te zien (er komen er nog twee). Nu zal het best leuk zijn om voor een videocamera wat fratsen uit te halen, goed een middagje dolle pret, maar de resultaten zijn voornamelijk om te janken. De enige bijdrage die zowel qua beeld als qua geluid raakte aan professionaliteit was de clip van die leuke Sallandse rock 'n rollband, die om op deze manier op de televisie te komen flink wat tientjesleden had geronseld. We kunnen ons die argumentatie wel voorstellen, maar het geeft wel te denken over de motivatie van deze nieuwe leden. Het moet de VPRO-leiding straks aan de vergadertafel toch ietwat onrustig maken, dat die A-status op deze wankele wijze verworven is. De grote vraag: maken al die lolbroeken volgend jaar ook hun twééde tientje NU IN DE BIOSCOOP! Bob wil je vriend zijn ...maar wil jij Bob als vriend? BILL MURRAY RICHARD DREYFUSS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13