Johannes van 1 Kruis: na vier eeuwen nog steeds tijdgenoot GEESTELIJK LEVEN OPINIE li Ambassade bij het Vaticaan produkt van de historie COMMENTAAR jftie Alle hens aan dek or - unicef uT Ccidóc Souocmt CeidaeScHvuwt Hervormden blij met akkoord opleidingen DOORN De Hervormde synode heeft gisteravond met grote instemming gereageerd op de overeenkomst tussen de Nederlandse Hervormde Kerk en de vier openbare universiteiten over de predikantsopleiding. Met applaus werd de korte bespreking over dit onderwerp afgesloten. Het is de bedoeling dat de nieuwe regeling al in septem ber 1992 ingaat, zo deelde kerkelijk hoogleraar dr. A. van de Beek mee. Nagenoeg alle doelstellingen van de Her vormde Kerk zijn met deze overeenkomst bereikt, aldus de secretaris van de Hervormde commissie voor het theo- logisch-wetenschappelijk onderwijs, dr. A.C. de Roon. De band met de universiteiten, die de Hervormde Kerk nooit heeft willen verbreken, blijft gehandhaafd. Het curricu lum van de predikantsopleiding wordt voortaan in over leg met de betreffende faculteiten vastgesteld. De positie van de kerkelijke opleiding wordt versterkt. De zoge naamde kerkelijke vakken krijgen meer mogelijkheden wat betreft het wetenschappelijk onderzoek. Opperrabbijn: lees geen wereldse kranten VRIJDAG 22 NOVEMBER 19 Wijsbegeerte is in de grond heimwee - het verlangen overal thuis te zijn JERUZALEM De voor malige sefardisch-oriën- taalse opperrabbijn van Is raël, Ovadja Josef, heeft de religieuze joden het lezen van wereldse kranten ver boden. Zij staan vol por nografie en obsceniteiten, vol trivialiteiten en wilde beschuldigingen tegen alles wat de adem van heiligheid heeft", aldus Josef in een „religieus besluit". Gedeelten uit dit besluit zijn gisteren gepubliceerd in de niet-religieuze krant Ha'aretz. Josef, geestelijk mentor van Shas, de grootste orthodoxe partij in het Israëlische parle ment, beklemtoont dat over treding van het verbod een ernstige zonde is die gelijk staat aan het lezen van porno grafie of geschriften van ket ters. Ook de verkoop van zul ke kranten is verboden. Zij mogen ook niet mee naar huis worden genomen, zeker als er kleine kinderen in huis zijn „die door het gif van de kran ten kunnen worden bedor ven". Ook de religieuze joden die zich verre houden van we reldse kranten, kunnen pro blemen met het besluit heb ben. Josef verbiedt het lezen van religieuze kranten op sab bat, de dag waarop deze kran ten vaak met grote bijlagen komen. Vooral het lezen van advertenties en de economi sche rubriek kan veel onheil teweeg brengen. Sommige re ligieuze bladen verschijnen echter alleen op sabbat, zoals de krant die komende zater dag de volledige tekst van het besluit zal publiceren. Van der Plas krijgt Zwartkruisprijs AMSTERDAM Een zichtbaar geroerde Michel van der Plas liet zich gis teren door de journalist Rex Brico in de Eggert- zaal van de Amsterdamse Nieuwe Kerk de ring aan schuiven die hoort bij de uitreiking van de tweede Bisschop Zwartkruis Prijs. Brico was twee jaar gele den de eerste laureaat van de prijs die vernoemd is naar de in 1983 overleden Haarlemse bisschop Th. Zwartkruis. De prijs wordt steeds uitge reikt aan iemand die zich ver dienstelijk heeft gemaakt in een vorm van journalistiek waarin de relevantie van kerk en religie wordt benadrukt. Eigenlijk was hier een groep oude jongeren bij elkaar die zich nog steeds geraakt voelen door het aggiornamento van paus Johannes XXIII. Velen onder wie Van der Plas zelf hadden directe ervaringen met het concilie. Nadat het jurylid Ben Peters, voormalig proost van het Haarlemse kapittel een korte inleiding had gehou den over de betekenis van bis schop Zwartkruis die in 1983 onder tragische omstandighe den overleed gaf juryvoorzit ter drs. G. Pijnenborg sj een overzicht van de publicaties van Michel van der Plas, rei kend vanaf zijn bestseller Het Rijke Roomse Leven uit 1963 tot zijn vorig jaar verschenen biografie over de Vlaamse priester-dichter Guido Gezelle. Van der Plas heeft inmiddels een nieuw boek gepubliceerd „Op de tocht", gesprekken over geloof en kerk tussen Van der Plas en de gerefor meerde, ernstig zieke predi kant Okke Jager. Al eerder schreef Van der Plas zo'n boek samen met Godfried Bomans, het uit 1969 daterende In de Kou, herinneringen aan hun roomse jeugd. Pijnenborg onderstreepte evenwel dat van de Plas de prijs krijgt op grond van zijn hele oeuvre dat onder veel meer ook cabaretteksten bevat die hij schreef voor wim Son- neveld. De bijeenkomst werd opgeluis terd door Louis van Dijk die samen met cantor Theo Braak een aantal evangelieteksten zong die speciaal door Van der Plas voor deze gelegenheid waren geschreven. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Toegelaten tot de evangeliebedlening mevr. A.G. Neels-Los, Mantingerbrink 107, 7812 MC Emmen, tel. 05910- 10538; mevr. M.M. Schwarz, Hoofd weg 57, 9687 PJ Nieuw-Beerta, tel. 05972-1533; J.T van der Wolf, Thor- ■beckelaan 56, 2641 WC Pljnacker, tel. 01736-97756; mevr. E. van der Wolf-Kox, Thorbeckelaan 56, 2641 WC Pljnacker,tel. 01736-97756. Toegelaten tot de evangeliebedlening en beroepbaar A.F. Kristensen, Ko- ninginnelaan 82, 9717 BZ Groningen, tel. 050- 134831; A.R. de Meij Mecima, Rede rijkerstraat 221, 2531 VL Den Haag, tel. 070-3800795; mevr. C.M. Vos meer, Saffierstraat 198, 9743 LN Gro ningen. Beroepen te Rijnsburg P.L. Tolhoek te Jaarsveld. Geraformeards Karkan Vrijgemaakt Beroepen te Bergenthelm T. Wendt te Bunschoten-Oost; Bedankt voor Hardenberg H.J. Boiten te Enschede-Zuid. DEN HAAG Hij is dan wel vierhonderd jaar geleden gestorven, ergens in een uit hoek van Spanje en nauwe lijks vijftig jaar oud, maar zijn betekenis lijkt eerder toe dan af te nemen: Juan de la Cruz, ofwel: Johannes van 't Kruis (1542-1591). In de Rooms-Katholieke liturgie wordt zijn feest komende zondag gevierd. In allerlei publicaties die zijn verschenen ter gelegenheid van zijn vierhonderdste sterf dag blijkt hoezeer leven en boodschap van deze Spaanse mysticus en dichter betekenis hebben voor de moderne mens. Sommigen beweren dat in deze eeuw er meer over hem is geschreven dan in alle voorgaande. Een van de ka rakteristieken van Johannes van 't Kruis is zijn gestalte als zoeker. Hij is een gedrevene geweest, op zoek naar 'het ge heim van de werkelijkheid'. Op zichzelf was Johannes van 't Kruis daarin geen uitzonde ring. Juist in zijn tijd de re naissance immers barstte het in Europa van ijver om op een nieuwe manier de werke lijkheid te begrijpen waarbij de mens zichzelf in het mid delpunt plaatste. Het was ook de tijd van het groeiende zelf bewustzijn van de Europese ontdekkingsreiziger, letterlijk als grensverlegger, maar ook als wetenschapper. Toch was de zoektocht van Jo hannes van 't Kruis een ande re dan die van de wetenschap pers en reizigers; zijn tocht ging 'naar binnen' om daar de oergrond van het bestaan te vinden: God. Die reis naar het begin is wel de voornaamste reden van dat Johannes van 't Kruis in onze tijd weer meer wordt gelezen; hij blijkt een inspirerende en betrouwbare reisgids te zijn voor moderne zoekers. Boven dien is hij een gids die zijn verhaal in bijzonder fijnzinni ge poëzie kan overbrengen. Twaalf ambachten Het werk van Johannes van 't Kruis krijgt nog meer reliëf als de lezer kennis heeft van de boeiende en indrukwek kende levensloop. Hij werd geboren in 1542, in een arme familie in Fontivos, waarschijnlijk op de feestdag van Johannes de Doper, op 24 juni. Tussen zijn tiende en achttiende jaar zit hij op de ar menschool om een vak te le ren. Hij lijkt iemand te zijn van twaalf ambachten en der tien ongelukken: hij probeert het vak van timmerman, schilder, graveur en kleerma ker. Ook is hij loopjongen in een ziekenhuis; hij helpt bij het verplegen van zieken en probeert aalmoezen voor hen te krijgen. Op het jezuïetencollege leert Johannes lezen en al snel voelt hij zich thuis tussen de boe ken. In 1563 gaat hij naar het karmelietenklooster in Medina en vraagt er het kloosterkleed van de Karmelorde. Hij kiest hier voor omdat hij zich voelt aangetrokken tot een beschou wend kloosterleven. Al in 1564 wordt hij ingeschreven aan de universiteit van Salamanca, die op dat ogenblik een grote naam heeft. Wellicht dat de student hier ook leert wat poë zie is en wel van de beroemde magister Luis de León. In 1567 wordt hij tot studieprefect ge kozen en in hetzelfde jaar wordt Johannes priester ge wijd. La Madre Het jaar 1567 is om nog een re den van grote betekenis: Jo hannes van 't Kruis ontmoet 'la Madre', Teresa van Avila. Zij spreekt met hem over de bezwaren die hij heeft tegen de praktijk van het kloosterle ven. Dat was volgens Johan nes van 't Kruis veel te bur gerlijk geworden en had wei nig meer van doen met de oor spronkelijke inspiratie en be doeling. 'La Madre' weet hem ervan te overtuigen zijn krachten in te zetten voor her vormingen binnen de orde. Jo hannes van 't Kruis probeert op allerlei wijzen vernieuwin gen te bewerken; ook wordt hij geestelijk leidsman van de zusters van het klooster van de Menswording in Avila, Johannes van het Kruis waar 'La Madre' priorin is. Sa men werken ze aan de hervor mingen van het karmelietaans leven en hebben beide leidslie den veel aan elkaar door hun geesteljke relatie. De hervormingen werden Jo hannes van 't Kruis overigens niet in dank afgenomen. De hervormingsbeweging, die van de 'ongesehoeiden', werd een bedreiging voor de 'geschoei- den' en de geschoeide paters deden van alles om de groei van de hervormden af te rem men. Koste wat kost moest worden voorkomen dat er voor de ongesehoeiden een af zonderlijke provincie zou ko men, dus los van de geschoei- den. Gevangen In het kader van deze concur rentiestrijd wordt in 1577 Jo hannes van 't Kruis gevangen genomen en opgesloten in het klooster van de geschoeiden in Toledo. Negen maanden lang zit hij in een donkere kerker, zonder met iemand contact te kunnen hebben. De paters hoopten dat de een zame opsluiting de geest van de hervormer wel zou breken, maar dat is niet gebeurd. Inte gendeel, de kerker is de plaats geworden waar de geest van Johannes van 't Kruis sterker is geworden. De verzen ('Gees telijk Hooglied') die hij er maakte getuigen van de eenza me strijd tegen de pijn en van de strijd tussen licht en don ker. Het lukt Johannes van 't Kruis uiteindelijk uit zijn ker ker te ontsnappen en hij zoekt onderdak bij de ongeschoeide karmelietessen van Toledo. In 1578 wordt hij gekozen tot overste in het Zuidspaanse Calvario. In 1581 krijgt bij pauselijke breve de hervormde orde de status van een afzon derlijke provincie. Johannes van 't Kruis speelt op diverse niveaus een belangrijke rol in de nieuwe provincie, die zich op allerlei fronten voorspoedig ontwikkelt. In 1588 vormen de ongesehoeiden een eigen con gregatie en Johannes van 't Kruis krijgt daarin diverse functies. De geest van hervorming waait echter niet bij iedereen in de congregatie; in de jaren 1590/1 worden er maatregelen uitgevaardigd die naar het oordeel van Johannes van 't Kruis tegen de geest van de hervormingsbeweging ingaan. De bezwaren worden niet ge hoord en Johannes van 't Kruis wordt feitelijk op een zijspoor gezet. Intussen is er een lastercampagne tegen hem opgezet. In de tweede helft van 1591 wordt hij ziek; zijn rechterbeen raakt ontstoken. Eind september wordt hij op genomen en in de nacht van 13 op 14 december 1591 sterft hij. Betekenis Johannes van 't Kruis heeft betrekkelijk veel werk nagela ten. Er zijn de gedichten en ook de traktaten. Iedere tijd en ieder individu heeft een ei gen betrekking met de geeste lijke erfenis van Johannes van 't Kruis. Wellicht dat in onze tijd het aspect van het zoeken naar God, die verheven is bo ven kerk en traditie, boven formulering en leer, een zeer aansprekend element is. Voor velen is God een begrip tussen aanhalingstekens geworden; een verschijnsel dat niet meer in een persoonlijke relatie kan worden beleefd. Maar toch is het een menselijke eigenschap te zoeken naar iets wat achter het vanzelfsprekende is, de ipens is op zoek naar goden, ideeën of idealen, naar het ge heim van het bestaan. Johannes van 't Kruis kan voor de moderne mens die al of niet bewust op zoek is naar zo'n beginpunt, een bondge noot zijn. Want hij heeft niets van een autoriteit die bij voor baat weet wie of wat God voor de ander is; hij laat zien hoe mensen zélf hun weg naar om hoog moeten vinden, om op de hoogste berg van het menselijk bestaan God te ervaren. De weg naar die top is een weg van vallen en opstaan, van bergen en van dalen. Het be grip 'duisternis' is in dit ver band veelzeggend; in het holst van de nacht wordt God erva ren en daar wordt de mens pas ROME De ambassade bij de Heilige Stoel is een vreemde eend in de bijt van de diplomatie. Want waarom hebben Neder land en 129 andere staten wel diplomatieke verte genwoordiging bij de paus en niet bij bijvoorbeeld de Dalai Lama, de patriarch van Constantinopel en de mufti van Jeruzalem? Dat komt omdat deze toestand historisch zo is gegroeid. Bij het ontstaan van de moder ne diplomatieke vertegen woordigingen in de 18e eeuw was de paus niet alleen hoofd van de katholieke kerk, maar ook wereldlijk heerser over de Kerkelijke Staat, die toen heel Midden-Italië omvatte. Zoals elke andere hoofdstad kende ook Rome een corps diplomati que en zoals elke souverein had ook de paus een legertje ambassadeurs, de nuntii, die op hun standplaatsen tegelijk de belangen van hun land ver tegenwoordigden en de plaat selijke kerk in de gaten hiel den. Bij de Italiaanse eenwor ding kwam daar een einde aan. In 1870 werd Rome na een korte schermutseling inge nomen om hoofdstad te wor den van het nieuw gevormde Koninkrijk Italië. Om geen ruzie te krijgen met de katho lieken garandeerde de nieuwe Italiaanse regering dat de on afhankelijkheid van de paus niet aangetast zou worden, maar Pius IX weigerde het verlies van zijn territorium te aanvaarden. Hij erkende de Italiaanse staat niet en trok zich in vrijwillige ballingschap terug in het Vaticaan. Landen die geen partij wilden kiezen in het conflict, openden nieu we ambassades in Rome zon der de oude te sluiten, die nu de paus zijn staat kwijt was, verder gingen als 'ambassades bij de Heilige Stoel'. In 1929 veranderde de situatie weer, toen Pius XI met Musso lini het Verdrag van Latera- nen afsloot. De paus erkende Italië en in ruil daarvoor werd het katholicisme staatsgods dienst. Bovendien kreeg de paus weer een minuscuul ei gen territorium van 44 hectare rond de Sint Pieter. Voor de diplomatieke vertegenwoordi gingen maakte dat trouwens geen verschil, want in het ver drag werd vastgesteld dat zij geaccrediteerd zouden blijven bij de paus als hoofd van de kerk en niet in zijn functie als staatshoofd. Overigens is Vati caanstad zo klein dat alle am bassades bij de Heilige Stoel buiten de Vaticaanse grenzen liggen. De Nederlandse ambas sade die is gehuisvest op een bovenverdieping van een he renhuis aan het Piazza della Cittè Leonina, ligt tenminste nog op een steenworp afstand van het Sint Pieterplein, maar andere liggen over de hele stad verspreid. Nederland trok onder protest van de katholieken in 1872 zijn gezant bij de paus terug, omdat twee gezanten in Rome te duur zou zijn. In 1915 werd onder druk van de Eerste We reldoorlog het gezantschap tij delijk in ere hersteld om in 1926 weer te worden afge schaft nadat een jaar tevoren dit voorstel al tot een kabi netscrisis had geleid (de zoge naamde Nacht van Kersten). In 1944 stelde de Nederlandse regering in ballingschap weer een gezant aan, voornamelijk om met de Japanse gezant bij het Vaticaan informeel over Indië te kunnen onderhande len. In 1957 toen de protesten van het protestantse volksdeel inmiddels waren weggeëbd, werd het gezantschap omgezet in een ambassade. Het praktische belang van de ambassade bij het Vaticaan is gering. Nederland heeft geen handelsbelangen in het Vati caan en als een Nederlandse toerist op het Sint Pietersplein van al zijn geld wordt beroofd, FOTO: ITALIAANS VERKEERSBUREAU dan moet hij voor hulp aan kloppen bij het Nederlandse consulaat in Rome. De functie is dan vooral ook representa tief. Het Vaticaan geldt in di plomatieke kringen als een niet al te zware eindpost voor diplomaten die om de beurt katholiek en protestant zijn en vrijwel altijd van adel. Hun voornaamste taak bestaat uit het aanwezig zijn op recepties en officiële Vaticaanse gele genheden als de opening van de bisschoppensynode en de nieuwjaarsontvangst. Baron Van Voorst tot Voorst, de voorganger van de huidige ambassadeur, graaf van Lim burg Stirum, vertelde deze zo mer bij zijn afscheid, dat hij verder een groot deel van de dag doorbracht met telefone ren, het doornemen van tele grammen van collega's en het lezen van de Osservatore Ro mano. Bij zijn werkzaamheden wordt een ambassadeur terzij de gestaan door een staf die uit een medewerker en een secre- gelukkig. De spirituele weg die Johan nes van't Kruis beschrijft blijkt voor velen in onze tijd een reisgids te zijn. Ervaring Ter gelegenheid van de her denking van de vierhonderd ste sterfdag zijn diverse publi caties verschenen en daarin blijkt hoezeer Johannes van 't Kruis mensen aanspreekt in de diepste lagen van hun be staan. Sommigen blijken al vele tientallen jaren dagelijks met Johannes van 't Kruis 'om te gaan', hun leven als het ware in te richten in de geest van de mysticus. Dat blijkt bij voorbeeld in het boek Nacht die gelukkig maakt, een bun del reflecties op Johannes van 't Kruis geschreven door een zeer uiteenlopend gezelschap. Voor de een is Johannes van 't Kruis de draad die hen nog verbindt met de christelijke traditie, voor de ander is de spiritualiteit van Johannes van 't Kruis een persoonlijke levensweg geworden en weer een ander ziet hem als een van de vele mystici die vertelt hoe een mens God kan ervaren en gelukkig worden. Johannes van't Kruis is onze tijdgenoot omdat zijn zoek tocht naar God niet in exclu sieve taal is geschreven; hij dringt met zijn woorden door de barrière van cultuur en ge schiedenis heen tot op het bot van de menselijke existentie. Grondbegrippen als verlan gen, hoop, vertrouwen, schoonheid en liefde zijn ge speld in een universele taal. Dat laatste blijkt op erg aan trekkelijke wijze in een boekje dat werd samengesteld door Joke Forceville-Van Rossum en Frans Vervooren OCD: Adem door mijn tuin. Hierin wordt een aantal centrale no ties in het oeuvre van Johan nes van 't Kruis in relatie ge bracht met dichters die over dezelfde thema's hebben ge schreven en dan blijkt dat dichters als Gorter, Achter berg en Vasalis ieder op eigen Kruis van belang waren. N.a.v. 'Nacht die gelukkig maakt, ervaringen met de mystiek van Jöhannes van het Kruis' onder redactie van Marjolein Schuurmans. Uitga ve Meinema. 'Adem door mijn tuin, dichters in harmonie met Johannes van het Kruis' door Joke For ce ville van Rossum en Frans Vervooren OCD. Uitgave J.H. Gottmer. Het water moet Michail Gorbatsjov wel hoog aan staan dat hij Eduward Sjevardnadze te hulp roept om y y ujt Sovjetunie te redden wat er te redden is. SjevardnadzLier eer bijna een jaar geleden op 20 december 1990 dj» worde hard achter zich dicht. Hij waarschuwde voor een staalj1 verdu en een komende dictatuur. Hij wilde daarmee niets te hebben. Het onderliggende verwijt was dat zijn baas, jJhet gel( president Gorbatsjov, daarvan perfect op de hoogte waj,us jn d, niets tegen deed. Ook nadat Sjevardndazes voorspellen spaar minste voor de helft was uitgekomen de staatsgreoet zonn hield hij geen blad voor de mond. Sjevardnadze lietok een waar in raadselachtige, maar niettemin zeer duidelijP^11^ weten dat Gorbatsjov wellicht helemaal geen slachtoffiet echtj de staatsgreepplegers was, maar een heimelijke medenaak 0p ge. Hij schroomde er zelfs niet voor Gorbatsjov pers] mede-verantwoordelijk te stellen voor de putsch. !DER Niettemin heeft Gorbatsjov een beroep op deze mj daan om de draad weer op te nemen waar hij hem voiL liet vallen, alsof er daarna helemaal niets is gebeurd zelfsprekend werd Sjevardnadzes heroptreden op hei nationale toneel met instemming begroet, vooral in hi ten, waar hij wordt beschouwd als de feitelijke uitvf van het 'nieuwe denken' in het Kremlin en de eigenlij chitect van de nieuwe Oost-West verhoudingen. Maar standigheden zijn vandaag wel anders dan in 1985 of december 1990. Toen bestond de Sovjetunie nog. V; nauwelijks meer. In theorie maken nog 12 van de 1! blieken deel van de Sovjetunie, maar het is nog mj vraag hoeveel van die republieken er uiteindelijk o1 ven om de nieuwe Unie van Soevereine Staten te voi De Russische president Boris Jeltsin die dit weekeii een staatshoofd in Duitsland op bezoek komt, drukt tsjov steeds meer in de hoek. De Oekraïne, tweede g republiek en een land groter dan Frankrijk, gaat steedPe ëro* zijn eigen weg. De Centraalaziatische republieken h van steeds minder rekening met wat in Moskou gebeurt en^eP° Gorbatsjov gaat het om zijn politiek overleven en uir1^?11^ lijk over de vraag of hij als Sovjet-president nog welpe"^)e v betekenen heeft. Hulp van binnenuit moet Gorbatsj<fs ,aan verwachten. Dan maar een beroep gedaan op de hu|usie v' buitenaf. De beste man om te pleiten voor hulp aan i onder tsjov en dus voor het behoud van de Sovjetunie, is SjPëro^ nadze. Voor hem heeft de Amerikaanse president Bu mers de grootste achting en de Duitse minister van I landse Zaken Genscher noemt hem zijn vriend. WANNEER Gorbatsjov Sjevardnadze wil inzetten oi hem campagne te voeren in het Westen, dan ziet men Westen in de benoeming van Sjevardnadze het bew Gorbatsjov definitief partij heeft gekozen voor de wers. De verbrokkeling van de Sovjetunie wordt in hel ten met grote bezorgdheid gadegeslagen. Men heeft c voor over om de Sovjetunie als een aaneengesloten lurgeme^ misch en militair gebied te behouden. Het uiteenvall«en Tilt de militaire structuur van de Sovjetunie bezorgt de generaals nachtmerries omwille van de verspreidinrsCgntn kernwapens over verscheidene republieken, zoals <Len om kraïne en Kazakstan. Het uiteenvallen van de Sovjeturesultate econonische ruimte lacht anderzijds de financiers en d( Univt schieters niet toe, want wie gaat dan de schulden betalfPerS0C£ belangrijkste opgave van Sjevardnadze is bijgevolg, °^fgoChi' de voortschrijdende desintegratie van de Sovjetunie, b de Haa dat elke republiek haar eigen buitenlands beleid gaat \jmans dat er h enten van d< bestuu lensen uis zijr Kinderen Rekenen op Ons. Wij Rekenen op U. en: d2w [gen, Til :r informatie of fcrdam. 333 93 0J2oeksle taresse bestaat. Kan er, zoals de PvdA wil, op de post Vaticaan worden be zuinigd? Samenvoegen met de ambassade bij de Italiaanse Republiek kan niet zoals mi-- nister Van den Broek al heeft gezegd en dit had de PvdA- fractie zelf ook met een tele foontje naar de Nederlandse ambassade aan de weet kun nen komen. Om te voorkomen dat het Vaticaanse corps diplo matique een aanhangsel van het Italiaanse zou worden werd in het Verdrag van Late- ranen uitdrukkelijk vastge steld dat beide posten niet te cordaat van 1984 is daarin geen verandering gekomen. Opheffen is natuurlijk wel mogelijk, maar daarmee zou den veel katholieken niet ge lukkig zijn en bovendien zou het tegen de internationale trend in gaan. Dit jaar is het aantal ambassadeurs bij het Vaticaan door de toetreding van Estland, Letland en Alba nië van 127 naar 130 gestegen. Maar er is een derde manier. Rome telt maar liefst drie Ne derlandse ambassadeurs. Door dat naast Italië en het Vati caan ook de in Rome gevestig de FAO, de wereldvoedselor ganisatie van de VN, een per manente vertegenwoordiging met de rang van ambassade rijk is. Alle drie bezitten ze een eigen pand en een eigen administratie, zodat het wel zinvol zou kunnen zijn om eens te kijken of daar niets kan worden samengevoegd. quinig jbou' t niet Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Si Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 -122 244 Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 HAAG •wijs jrsiteit Minis tegd da n Koot. f 12 mil. Stadsredactie Leiden (tel 071 - 144 046 of 071 - 144 047): R. Kleijn (chef). Mj^ drs. J. van Zeijl. |van de Omgeving Leiden (tel. 071 - 144 048) K. van Herpen (chef), F Buurman, Lpt jp drs. R. Koldenhof, M. Kroft, T. Pieters P, ebouwe Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren. 1 Je D Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): iversite Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C van Haersma Buma, A. van Holstelouwbec E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K. Verj de Sport algemeen (tel. 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P. Alleblas, D. Dijki(en D Kiers, R Langeveld, drs. H.-F. Ruijl. verval! .jhet Ie Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët. Lej. mjr Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. naar h rwiis zal Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Usheuvt Opmaak (tel: 070 - 3190 831) Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, L. H De mi J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneider L njet Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819) T Kors. U aan |et voor; De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v - freelance-medewerkers e n verspreidingsgebied; de Stichting Pers Unie, i n negen regionale kranten in f n 't Hout (chef), :t landl ;ement Iging dactioneel samenwerkingsverband België. De algemene verslaggevers Ven en P. Vogels. De parlementaire leveld, D. Hofland, P. Koopman, D het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; 1 buitenland: S. Akkerman (Praag;, Mg van s. H. Botj'e (Tunis), A. Courant (Athenfide Twe Heard (Kaapstad), drs. A. Heering (Rfwordei Washington). H. Kuitert (Nieuw Delhi).wi] F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). jiering. De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertfn niet publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalst^bben r M. de Cocq. it (Parijs), M. amp (Sao P; Bergh (Peking), (Johannesburg), M. de Koninck (Washington), I Paulo), R. Simons (Londen), drs R. Vunderink (I 1 E. BPEF Nabezorging Telefoon: 071 -122 248 op n 15.00 uur. t 18.00 tot 19.00 Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 Bankiers ABN/AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2