!o-produktie moet documentaire redden Gebeeldhouwde wereldpremière "A? m. üduiQowumt KUNST /RTV/ FILM 13 ouden Ezelsoor voor i»buut Ernst Timmer Meest uitgebreide Cobra archief onder de hamer Rijksmusea vanaf 1993 zelfstandig OS BELICHT DE ONDERGANG VAN VENETIE »ej luzie tussen Gerard Reve en Letterkundig Museum Haye van der Heijden schrijft musical Uitstekende en veelzijdige satire van Pieter Dirk Uys Rolling Stones tekent contract met Virgin lï VRIJDAG 22 NOVEMBER 1991 2 JTERDAM De 36-jarige auteur Ernst Timmer t dit jaar het Gouden Ezelsoor voor zijn literaire lut 'Het Waterrrad van Tribe'. Deze prijs wordt -4ijks toegekend aan een debuterende schrijver wie in één jaar de meeste (literaire) boeken zijn ;ocht. Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemin- (KVGO), die de prijs heeft ingesteld, reikt het den Ezelsoor op 26 november in Amsterdam uit. de prijs is een bedrag verbonden van 5.000 gul- ?n plastiek met bijbehorende oorkonde. Van boek werden in 1990 in de eerste druk 2.046 (laren verkocht. Timmer beschrijft in 'Het Wa- I van Ribe' hoe de hoofdpersoon de waarheid bterhalen over de verdwijning van een vrijzin- katholiek meisje. Ernst Timmer AMSTERDAM Precies 40 jaar na het uiteenvallen van de Co bra kunstenaarsgroep, wordt op 10 en 11 december bij het veiling huis Van Gendt Book Auctions het meest uitgebreide Cobra-ar chief geveild. Het betreft een particuliere collectie zeldzame en kostbare boe ken, catalogi, grafiekmappen, documenten en bibliofiele uitgaven. Van alle bij Cobra aangesloten kunstenaars, Appel, Alechinsky, Jorn, Dotremont, Corneille, Rooskens, Constante, Claus, Brands en Pedersen, zijn de meest fraaie en zeldzame documenten aan wezig. Van Gendt noemt de veiling „een pure sensatie", vooral omdat alle bibliofiele edities, voorzien van originele litho's, etsen en an der grafiek zeldzaam, bewaard zijn gebleven. Veel uitgaven zijn bovendien voorzien van handgeschreven opdrachten. De op brengt van de veiling wordt geschat op ruim 1 miljoen gulden. DEN HAAG De Rijksmusea in ons land kunnen met ingang van 1 januari 1993 verzelfstandigd worden tot stichtingen of naamloze vennootschappen (nv's). Collecties en gebouwen blijven riikseigendom, maar de musea kun nen verder zelfstandig een beleia uitstippelen ten aanzien van per soneel, beheer en gebouwen. De overheid zal zich alleen nog be moeien met de hoofdlijnen van het museumbeleid. De verzelfstandiging heeft tot gevolg dat aan de ambtelijke rechts positie van de werknemers een einde komt. Voor hen zal een col lectieve arbeidsovereenkomst worden afgesloten na overleg tussen werkgevers en ondernemers. Welke rechtsvorm uiteindelijk gekozen wordt, stichting of nv, zal afhangen van de grootte, de marktpositie en de mogelijkheid van externe financiering. Uitreiking Bob Angelo penningen AMSTERDAM Minister d'Anco- na van WVC reikte gisteravond tij dens de opening van het tweede in ternationale Gay and Lesbian Film festival in Amsterdam drie Bob An gelo penningen uit aan Benno Premsela en de filmregisseurs Ulri- ke Ottinger en Derek Jarman. De onderscheiding is dit jaar door het bestuur van het COC ingesteld en wordt voortaan jaarlijks uitgereikt aan personen, groepen of organisa ties die zich verdienstelijk hebben gemaakt op het terrein van de homo- en lesbische emancipatie. t-Boomkamp. NOS-t NS PIËT jVERSUM Als je ïercieel denkende te- ie-bazen diep in hun kijkt, blijkt dat ze ei- lijk niet zo veel zien in documentaire. Als ige-object zijn de doorwrochten 'kstukken heel gewild, ir de keerzijde is dat jroduktie ervan uiterst tbaar is. Bovendien uiteindelijk slechts het Wi i relatief kleine groep (nsen naar het eindre- MU1 laat. dat betreft kan het geld er worden gestoken in ni-)series, films of soaps, ir is tenminste een aanzien- aantal buisklanten voor te den. Behoor je tot de "insey-school, dan zeg je over de documentaire: „weg ermee". Dat je daarmee de te levisie degradeert tot een amu sementshal vol eenarmige bandieten, zal je zo een worst zijn. Toch zijn de meeste cij fers minder grimmig dan wordt gedacht. Rients Slippens (hoofd-cultuur van de NOS) weet daar alles van. De waar dering ligt hoog (7.3), er* wordt intensief naar gekeken en ge meten over tachtig documen taires blijkt dat gemiddeld zo'n 280.000 mensen er naar kijken. Om alle amusements-freaks voor te zijn, die het buis-aan bod graag tot één grote een heidsworst kneden, zoekt de NOS naar manieren om de tachtig documentaires, die de omroep jaarlijks aflevert, niet te bombarderen tot een verge ten programma-soort. Het co produceren met andere maat schappijen lijkt de beste oplos sing te bieden, want op die manier hebben meer geïnte resseerden voor een aanvaard baar bedrag een prachtig werkstuk in huis. De NOS co produceert zo'n veertig pro gramma's met anderen. Zo ook de documentaire 'Venetië bo ven water', dat in samenwer king met Radio Nederland Wereldomroep- televisie werd gemaakt. Bovendien deden ook de UNESCO, de Stichting Publieksvoorlichting Weten schap en Techniek en de Eu ropese Commissie een duit in het zakje. Inmiddels heeft de Wereldomroep zich bereid verklaard nauwer samen te werken met de NOS als het gaat om wetenschappelijke on derwerpen. 'Venetië boven water' is de tweede produktie in korte tijd. De eerste was 'Wachten in de wolken' over de toekomst van de luchtver keersleiding. Arabische landen Wereldomroep-woordvoerder Van der Horst beaamt dat de documentaire niet direct is weggelegd voor een plaatsje in de kijk-top-tien, maar weet te gelijkertijd dat elk respectabel televisie-stationzijn documen taires heeft. 'Venetië boven water' is inmiddels verkocht aan de Arabische landen, ter wijl Engeland, Spanje en Zwe den er belangstelling voor hebben. Vreemd genoeg heeft Italië de produktie afgewezen, maar dat komt volgens Van der Horst omdat de RAI (de Italiaanse staatsomroep) geen geld heeft om programma's aan te kopen. 'Venetië boven water' is een degelijk produkt, dat met een journalistiek oog is gemaakt. De makers hebben niet ge zocht naar dramatiek, wilde geen prettig ogend kijkvoer maken en laten dus geen be kende mensen aan het woord. Ze kiezen voor een onder bouwd verhaal, leggen hun vingers op de wonden, maar tonen tegelijkertijd de schoon heid van de stad waar zoveel mis is. En Venetië heeft als de koningin van de zee, echt heel veel problemen. Zo is er het water dat vooral in de winter aan de funderingen knaagt, is er de vervuiling door de land bouw en de in de buurt gele gen chemische industrie en is er de bureaucratie. Inmiddels is het 23 regeringen gelukt om alle plannen en voorstellen een papieren-i te laten Jongeren Ooit had Venetië 170.000 in woners (Londen en Parijs toen elk 40.000), maar steeds meer jongeren trekken weg omdat ze het idee hebben in een mu seum te wonen. Er zijn in de loop der jaren wel wat plan nen opgezet om mensen terug te krijgen onder meer door stevige huursubsidies uit te de len, maar ze waren allemaal tot mislukken gedoemd. Vene tië is te duur voor de Italianen en wordt daardoor steeds meer een toeristenstad. Ondertussen tast het zout het marmer aan, knaagt het water aan de fun damenten en heeft de vervui ling voor een explosieve al- gengroei in de lagune gezorgd. Per dag wordt vijfhonderd ton algen opgehaald. Om het wa ter en dan met name het ver schil tussen eb en vloed beter te regelen, is een consortium opgericht die de mogelijkhe den van een stormvloedkering bestudeert. Twintig jaar gele den werden de eerste plannen ingediend. Nu, na al die jaren en een stortvloed aan informa tie, is pas de toestemming voor de proefbouw van de storm vloedkering binnen. De bu reaucratie viert hoogtij in Ita lië. Bij het behoud van Venetië is sprake van maar liefst 54 beslissingsniveaus. Dus te^en de tijd dat iedereen zijn heeft gegeven, i in de 5 Overal in Venetië worden funderingen aangetast door het (zoute) water. FOTO: NOS i-best- HAAG Het Letter- ndig Museum in Den Haag de voor 1993 geplande 1S toonstelling over Gerard waarschijnlijk niet laten Joijaan vanwege een ruzie ?n alle j de schrijver. Dat heeft di- wat h( icteur Anton Korteweg giste- je n bevestigd. Het museum °m 1de de tentoonstelling orga- ve ieren vanwege de 70ste ver- de n knalj ;ns ierr, oorschi cei schuld indestiene drukken rkt. Reve is het daarmee i zijn. pheus overwegen ippen tegen recteur IPELDOORN Voorzitter yat slei *1 pel i de gaat echter ook bibliografie over hem pu- Daarin worden ook oneens, omdat dit laars van valse drukken zou helpen bij de opsporing ervan. Bovendien zou het drukken van valse uitgaven erdoor worden gestimuleerd. De handel in valse drukken neemt al een grote vlucht: on langs werd er 2500 gulden neergeteld voor een valse Reve, aldus diens woordvoer der Joop Schafthuizen. Hij noemt het opnemen van valse drukken in een bibliografie „uitlokking tot misdrijf". Dat het om een wetenschappelijke uitgave gaat waarbij de samen steller niet op de stoel van de rechter kan gaan zitten, maakt volgens hem niet uit. „Ook in de wetenschap zijn dingen die niet openbaar gemaakt kun nen worden." Drieluik Uit boosheid heeft Reve aan het begin van de ruzie al een in bruikleen gegeven drieluik uit het museum terug laten halen. Na ruggespraak met minister D'Ancona (cultuur) besloot het museum de 44 van Reve bekende „roofdrukken" niet in de bibliografie zelf, maar in een appendix te publi ceren. Maar ook daarin kon de schrijver zich absoluut niet vinden. Hij zegde zijn vertrou wen in het museum definitief op. Korteweg ziet nu weinig kans een echt goede tentoon stelling te organiseren, want de medewerking van een schrijver is daarbij toch echt nodig. Het samenstellen van de bibliografie zal nog wel lukken, volgens hem. Waar schijnlijk in september vol gend jaar verschijnt de door D'Ancona voorgestelde versie, dus met de valse drukken in een appendix. Korteweg zegt het te betreu ren dat er valse drukken wor den vervaardigd, maar dat ze nu eenmaal in een bibliografie thuishoren. Aan de ene kant vindt hij het zelfs al is hij het absoluut met genoemde praktijken oneens een beet je een eer voor een schrijver dat mensen de moeite nemen diens werk ook in valse druk ken uitgeven. Het zegt het één en ander over het belang van een auteur, aldus Korteweg. Reve is met 44 valse drukken één van de koplopers onder de schrijvers van wie „roof- of pi ratendrukken" worden ver spreid. houwburg Orpheus, zal de rgemeester van Apeldoorn voorzitter van de raad van (Deltie mm'ssai"issen) verzoeken op dat niei kortst mogelijke termijn te mo n vergadering te beleggen een d er het ontsla8 van twee gar" elkaai r°bedames van de schouw- 0P7amu lr8- Directeur Stants van het teTie!Eater heeft de vrouwen (44 48 jaar) de laan uitgestuurd 1 te oud zouden zijn. Als n zich^3"15 z^n personeelsbeleid Waaret w'jzigT -kan hij een hecht j nover zich verwachten", al- s Rous. Hij verwacht dat de mmissarissen van Orpheus ppen zullen ondernemen. Vrouwenbond FNV in leldoorn, de Rooie Vrouwen ilderland en de PvdA in I)eldoorn hebben met woede .'ageerd op het ontslag van twee 1 ADVERTENTIE Slechts 3 voorstellingen in Rijswijk Giechelen Nederlands Danstheater in het AT&T met 'Synaphai', 'Duende' en 'Raptus', gisteravond. Herhalingen 'Synaphai' en 'Raptus' Rembrandt van Rijn, deze leden van het christelijke vrouwenkoor Hosanna uit Spakenburg. Het koor bezocht na een optreden in de Rai het Rijksmuseum in Amsterdam. FOTO: ANP In het Holland Dance Festival in Den Haag volgen de we reldpremières elkaar in steeds sneller tempo op. Niet alleen bij kleinere ensembles, maar nu ook bij het Nederlands Danstheater. De topgroep, die gisteren in het AT&T Dans theater bewees technisch en stilistisch inderdaad superieur te zijn aan de afgeleide jeugd- en seniorentakken NDT 2 en ge wederkeer van Nacho Dua- to, eens Jiri Kylians gedood verfde kroonprins en nu al een jaar doende in zijn geboor teland een te groot bureaucra tisch ensemble artistiek te sa neren. Kracht en drift zijn naast ongedurigheid en on rustgevoelens altijd al zijn cho reografische vertrekpunten geweest. In de reprises van D'Ancona wil meer steun voor leesbevorderende tv-programma's AMSTERDAM Minister D'Ancona (cultuur) wil televisiepro gramma's die het lezen van boeken bevorderen daadwerkelijk steunen. Zo overlegt haar ministerie met het Commissariaat voor de Media over versoepelde toepassing van de huidige rege ling voor sponsoring van dergelijke programma's. Ook stelt zij extra geld beschikbaar voor leesbevorderende programma's en heeft ze het Stimuleringsfonds Nederlands Culturele Omroep- produkties gevraagd voorrang te geven aan zulke programma's. Directeur-generaal Riezenkamp van WVC, zei dit gisteren in een toespraak op een congres van de Landelijke Vereniging van Neerlandici in Amsterdam. Hij verving de minister, die verhin derd was. D'Ancona maakt zich geen zorgen over het verdwij nen van de Nederlandse taal. Ook verwacht ze niet dat het Ne derlands zal degraderen tot een tweederangs taal. Wel is zij be zorgd over de teruglopende belangstelling voor Nederlandse li teratuur bij de jeugd. AMSTERDAM Haye van der Heijden schrijver onder meer van de tv-serie 'In de Vlaamsche pot' heeft een Neder landse musical geschreven, die onder de titel 'Roze Krokodillen' volgend jaar oktober in Arnhem in première gaat. Martin van Dijk, componist en begeleider van Adèle Bloemen- daal zal de muziek van de musical schrijven. Het impressariaat Gislebert Thierens in Amsterdam heeft dit gisteren bekendge maakt. Aan de musical werken dertig mensen mee. De hoofdrol wordt vertolkt door Vera Mann, die eerder hoofd rollen speelden in 'Evita', 'Dear Fox' en 'Les Misérables'. 'Roze Krokodillen' is volgens het impressariaat een musical vol extra vaganza, travestie en humor. „Pure soap en „camp" van eigen bodem." Pieter Dirk Uys en Lizz Meiring spe len An audience with Evita Bezui- denhout. Tekst en regie: Pieter Dirk Uys. Decor en kostuums: Nicholas de Klerk en Mari Hauptfleisch. Ge in de Leidse Schouwburg. Tournet reograaf, die pas op zijn 19e jaar ballet ging studeren 12 jaar te laat dus altijd nog met zijn vak vecht. Zijn nieu we ballet 'Duende' is al veel evenwichtiger. Debussy was zijn inspiratiebron, bij uitstek geschikt Duato's choreogra fisch narcisme te weerspiege len. Met als resultaat het ge stalte geven van de „soul" van deze muziek in sculpturaal op gestelde groepen van gestolde plastische schoonheid. In feite een gebeeldhouwde wereld première en een blijvende aanwinst voor het repertoire van het NDT. Het voortreffe lijk musiceren van het Neder lands Balletorkest droeg onge twijfeld bij tot het grote succes, dat dit podiumgeschenk uit Spanje vooruitlopend op het Sint Nicolaas gebeuren publiek oogstte. Het kleine premièrevlekje in de samen werking tussen belichting en orkest zal in de komende voorstellingen uiteraard zijn weggewist. Pieter Dirk Uys maakt zich en zijn publiek al een tijdje lang vrolijk over de Zuidafrikanse samenle ving, op een manier die tegelijk uitbundig, kolde riek en wrang is. In zijn nieuwe anti-apartheid- show is hij niet meer al leen, maar speelt hij met Lizz Meiring, wat het toch al grote aantal rolen van de avond nog eens ver dubbelt. Centrale figuur is Uys' creatie Evita Bezuidenhout. Zij is am bassadrice in het thuisland Ba- petikosweti, past zich vrijwel flansrijk aan aan het nieuwe ,uid Afrika, maakt daar even veel misbruik van de zwarten en heeft volgens zichzelf dui delijk haar stempel gezet op de internationale politiek. Het publiek verwacht ze 's avonds welwillend op audiëntie. Maar voor het zover is ver maakt ze zich boven met mi nister Pik Botha en komen er beneden op de ambassade al lerlei mensen langs. Haar per soonlijke secretaresse Bokie Bam wordt er in verwarring gebracht door haar familiele den die haar willen weghalen omdat de ideeën hun er veel te liberaal zijn. Haar vader is do minee bij de Nederduits her vormde gemeente en haar broer fervent lid van de Afri kaner Weerstandbeweging. Ze zet ze stevig en grappig neer. Uys zelf komt onder andere langs als Pieter en Pik Botha, John Major en Winnie Mande- la. Hij parodieert vooral hun ijdelheden, heel knap en erg geestig. Na de pauze steelt hij de show als Evita. Omdat het publiek vragen kan stellen ligt het verloop van de audiëntie niet vast, maar hij is volledig meester van de situatie en im proviseert alles naar zijn hand. An audience with Evita Bezui denhout is een uitstekende voorstelling, grappig voor bui tenstaanders en dolkomisch voor insiders in de Zuidafri- kaanse politiek en Pieter Dirk Uys is een rasacteur en -ko miek die maatschappijkriti sche satire maakt over en op een plaats waar dat ondanks de versoepeling van de apart heid nog heel opportuun is. Iraanse zangeres mag weer optreden NICOSIA— Voor het eerst sinds de islamitische revolutie van 1979 in Iran heeft een zangeres in het openbaar mo gen optreden. Dit heeft het Iraanse persbureau IRNA gis- tern bekendgemaakt. Parisa, een beroemde vocaliste, gaf in een woning in Teheran vier dagen lang concerten die door zo'n 200 vrouwen werden bij gewoond. De gebeurtenis stond in het teken van de ge boortedag van Zeinab, dochter van Ali, de schoonzoon van de profeet Mohammed. Na de Iraanse revolutie bepaalde ay atollah Ruhollah Khomeini dat muziek on-islamitisch was. Musea 22 miljoen keer bezocht DEN HAAG De Nederlanders gaan steeds vaker naar het museum. Vorig jaar werden 22 miljoen museumbezoeken afge legd, twee miljoen meer dan het jaar daarvoor. Het ministerie van economische zaken constateert vooral belangstelling voor specifieke tentoonstellingen zoals die over Van Gogh. LONDEN De Engelse groep The Rolling Stones heeft een nieuw platencontract afgeslo ten met Virgin. Het zou gaan om een overeenkomst voor tien jaar waarin in elk geval drie geluidsdragers moeten verschijnen en waarin ook het hergebruik van het oude Sto- nes-materiaal, dat na 1971 ver scheen, is opgenomen. Met het contract is een bedrag gemoeid dat ligt tussen de tachtig en honderd miljoen gulden. Het vertrek van het vijftal bij de Japanse electronica-gigant het pensioen van Rolling Sto nes-bassist Bill Wyman (55). Hij heeft de overeenkomst met Virgin-baas Richard Branson met ondertekend. De bedoe ling is dat The Rolling Stones het uitbrengen van de eerste elpee voor Virgin in 1993 laat samenvallen met een concert serie, die de groep voor de laatste keer over de wereld moet voeren Keith Richards, die als solo-artiest al onder contract staat bij Virgin, liet weten met The Rolling Stones te willen bewijzen dat rock and roll niet aan leeftijd is ge bonden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13