Michael Jackson: nep-sinterklaas
met compact disc vol surprises
„Ik wil direct
gebruik maken
van m'n nieuwe
girorekening."
Bosio- affaire wordt bioscoopfilm
li
Ritselende bladeren en verdwaalde compositie
Borstbeeld Annie Schmidt
in Letterkundig Museum
CsidócSouacwit
KUNST/RTV
DONDERDAG 21 NOVEMBER 1991
Films PLO mogen niet
filmfestival Amsterdam
AMSTERDAM Het retrospectief Palestina-Israël,
dat geprogrammeerd staat voor het vierde Interna
tional Documentary Filmfestival Amsterdam
(IDFA), gaat mogelijk niet door. Reden hiervan is
dat de Israëlische autoriteiten weigeren 10 van de 32
te vertonen films ter beschikking te stellen, omdat in
het retrospectief ook films worden vertoond die door
de PLO zijn gemaakt. Tijdens het filmfestival, dat
van 4 tot en met 11 december in de hoofdstad wordt
gehouden, zouden ongeveer 35 Palestijnese en Israë
lische films worden vertoond.
De voorzitter van het IDFA, Walter Etty, zei giste
ren dat hij hoopte de films alsnog van de Israëli's te
krijgen. We denken dat het allemaal op een mis
verstand berust, dat we uit de wereld kunnen helpen
door met de verantwoordelijken om de tafel te gaan
zitten", zo zei hij.
AMSTERDAM De zoge
noemde Bosio-affaire zal over
ongeveer twee jaar als speel
film te zien zijn in een groot
aantal bioscopen in Nederland,
België en Frankrijk. Produ
cent Hans Eksteen heeft de
rechten gekocht van de sleu
telroman 'Facades' van de
Franse journalist Sylvain Ep-
himenco. In dat in juni ver
schenen boek verhaalt hij over
de Bosio-zaak, die tot politieke
opschudding aan het Binnen
hof leidde.
Regisseur George Sluizer gaat
begin 1993 draaien op lokatie
in Rotterdam en Parijs. Sacha
Barraud tekent voor het film
scenario, waarin de hoofdrol is
weggelegd voor de Franse ac
teur Daniel Auteuil, die Ephi-
menco gaat spelen. Voor zijn
tegenspeelster gaat Sluizer op
zoek naar jong talent, dat de
rol van het Rotterdamse heroï-
nehoertje uit Facades moet
neerzetten.
Eksteens produktiebedrijf
Watch Out in Amsterdam wil
nog niet kwijt hoe groot het
budget voor de film moet wor
den.
Het filmscenario zal het boek
van Ephimenco vrij nauwkeu
rig volgen. Dat betekent dat de
eigenlijke Bosio-affaire een
bijrol speelt. De roman van de
Franse journalist, die als cor
respondent van Libération in
Nederland werkt, beschrijft de
korte, maar opmerkelijke ver
houding die hij heeft met een
jonge prostituee van de be
ruchte G.J. de Jonghweg in
Rotterdam. Daar doorheen
loopt als een rode draad het
verhaal van de Franse zaken
man Michel Bosio uit Arnhem,
die de Nederlandse regering
jarenlang als een moderne
Kafka tevergeefs achtervolgt
met de beschuldiging dat de
CIA hem en zijn bedrijfje
heeft misbruikt voor louche
praktijken in de wereld van
wapenhandel en drugs.
Robert Reitsema beste
gitarist van Nederland
KAMPENGitarist Robert Reitsema (26) van
de Kamper popgroep De Bronstgieters is door
de jury van de Grote Prijs van Nederland uit
geroepen tot 's lands beste gitarist.
De bijbehorende prijs naar keuze een gi
taar of een versterker krijgt hij uitgereikt
tijdens de landelijke finale, die op 14 decem
ber plaatsvindt in het Amsterdamse cultuur
paleis Paradiso.
Reitsema zelf toonde zich gelukkig met het
feit dat de jury het heeft aangedurfd ook 'het
afwijkende' te waarderen. De Kamper gitarist
speelt namelijk volgens een volstrekt eigen
stijl, die baslijnen en gitaarpartijen met elkaar
combineert.
Brazilië wil deel van
opbrengst Pavarotti-conct
DEN HAAG De op
brengst van het Pavarotti-
concert had niet naar Ne
derlandse zwerfkinderen
moeten gaan, maar naar
Braziliaanse. Dat schrijft
het Braziliaanse instituut
Ibiss in een brief aan de
burgemeesters van Den
Haag, Amsterdam, Rotter
dam en Utrecht. De vier
steden ontvingen in sep
tember 300.000 gulden uit
de opbrengst van het Pava-
rotti-concert in Rotterdam.
Naar wens van organisator
Mens moest het geld I
den besteed aan de opf
van zwerfkinderen,
volgens de Nederlandsl
recteur N. van Buuren
Ibiss heeft Nederland
echte zwerfkinderen.
in Rio de Janeiro kaï
we wél met een aanzie ,(14) oni
aantal echte zwerfki-zappa'J
ren. Duizenden, zeer j
kinderen zonder enigilUbLfc
milie, die op straat m® N1 (AV
zien te overleven", laar word
Buuren vraagt de bi gging uil
meesters alnog een je 31 illei
van de opbrengst aiwerden a
staan aan Ibiss.
N2 (VC
n Spanje
ïtvanCC
Bachfamilie
Het pro-
p jtgeschi
Muziekavond} 1'
(vervolg van de voorpagina)
DEN HAAG Hoewel
Sinterklaas hem volko
men vreemd zal zijn, al
zou hij geen gek figuur
slaan als zwarte piet (hij
kan immers dansen én
zingen), lijkt het muzikale
wonderkind Michael
Jackson wel zijn verfijnde
neus voor publiciteit te
hebben gekopieerd. De
jongste zoon uit de muzi
kale familie Jackson weet
ondertussen ook dat je
eerst wat stof moet doen
opwaaien voor je op zelf
verzekerde wijze je entree
maakt.
Sint Nicolaas houdt van water
en komt daarom jaarlijks met
de stoomboot vanuit Spanje.
Zijn aankomst is altijd weer
zo'n verrassend feestelijke ge
beurtenis dat het televisie-oog
erbij is om Nederland te laten
weten welke 'fanfare' de oude
baas dit jaar heeft meege
bracht. Michael Jackson ont
dekte begin jaren tachtig ook
de kracht van televisie. Hij
huurde regisseur John Landis
in en bewerkte de spookachti
ge 'Thriller' tot een nachtmer
rie voor de buisklant. In het
kielzog van deze mini-speel
film volgde een prijzenregen
die zelfs Michael Jackson niet
had verwacht. Bovendien
werd het album 'Thriller' met
41 miljoen exemplaren de best
verkochte elpee aller tijden.
Als uitbater van populaire mu
ziek heeft hij met de videoclip
dus zijn eigen succesvolle me
thode om te laten weten, dat
hij in aantocht is.
Controverse
Nu, vier jaar na de elpee 'Bad',
gebruikt hij de single 'Black or
white' voor dat doel. Opnieuw
is er de gelijknamige mini-
speelfilm (elf minuten), op
nieuw is er de controverse. In
het tweede deel van de video
clip loopt hij als een oversexte
puber rond, gooit vuilnisbak
ken door winkelruiten en ver
nielt en passant ook nog even
een auto. Na de eerste verto
ning vorige week rolde een
stortvloed aan protesten over
Michael heen en terwijl de
muzikant stiekem in zijn
vuistje lachte, liet hij weten de
schaar in de produktie te zul
len zetten. En dat is opmerke
lijk, want de schijnbaar ge
welddadige beelden werden
niet zomaar achter de visuele
vormgeving van het nummer
geplakt. Ze hadden wel dege
lijk betrekking op de tekst van
'Black or white'.
Zijn pers-agent in Los Angeles
heeft de diepere betekenis in
stencil-vorm klaarliggen. Het
blijkt een heel filosofisch ver
haal waarin de radicale zwarte
beweging Black Panther (van
daar dat Michael van gedaante
wisselt) een veeg uit de pan
krijgt. Kort gezegd komt het
er op neer, dat je met geweld
de problemen tussen blank en
zwart niet oplost, maar dat je
moet blijven communiceren
met elkaar. Daarom houdt in
de clip met de komst van de
vernielingen de muziek op
(geen communicatie) en zet hij
zich scherp af tegen het ma
cho-gedrag van Black Pan-
ther-leden door zichzelf tegen
het einde een meisjes-achtige
uitstraling mee te geven. Maar
gezien de protesten heeft nie
mand dat begrepen.
Stofwolken
Toch heeft Wacko Jacko op
nieuw genoeg stofwolken doen
opwaaien om de aandacht te
trekken. En denk maar niet
dat hij in zijn zuurstoftent ver
dwijnt tot ze zijn gaan liggen.
Voor die zuivere zuurstof-toe
voer heeft hij het trouwens
veel te druk gehad de afgelo
pen maanden. Die machine
staat inmiddels te roesten in
zijn achtertuin. Hij heeft kei
hard gewerkt aan zijn nieuwe
geluidsdrager 'Dangerous'. Dat
het een gewild kleinood is,
blijkt uit de 140.000 Michael
Jackson Aktie-kaarten, die in
ons land hun weg naar de
winkelier vonden. Het bete
kent dat de cd zijn goud-status
al heeft nog voor het eerste
exemplaar is verkocht. Voor
die actiekaart moest een be
drag van vijf gulden worden
neergeteld, een soort aanbeta
ling dus, maar hij geeft wel
recht op een gratis kalender
poster en de mogelijkheid een
walkman, discman of een goud
exemplaar van 'Dangerous',
verpakt in een luxe doos te
winnen.
Wereldvreemd
Wie naar de geluidsdrager
luistert, zal al snel concluderen
dat Michael niet het wereld
vreemde type is waar iedereen
hem voor houdt. 'Dangerous'
is een volwassen plaat, die op
haarscherpe wijze een (muzi
kaal) tijdsbeeld neerzet. De
verzakelijking, het loslaten
van oude normen is krachtig
terug te vinden in de gortdro
ge drumpartijen. Ze zijn hard
en direct. En dat er aan de
communicatie tussen mensen
ook wat schort, heeft hij sym
bolische weergegeven door in
nummers als 'In the closet' en
'Jam' de nadruk te leggen op
het refrein als een soort mini
malisme in conversatie.
Vernieuwend is Michael Jack
son op 'Dangerous' niet. Ge
lukkig bezit hij wel de gave
om zijn eigen stijlbloempjes
rimpelloos te laten samen
vloeien met huidige trends. Zo
combineert hij op 'Jam' een
agressief dansgeluid met bla
zers en een rap en krijgt 'Why
you wanna trip on me' zijn
markante geluidscollage door
tegenover een scherp, blikken
drumpatroon, van die heel ei
gen, zachte achtergrondvoca
len te zetten.
Dansrage
Op die eerste nummers van
'Dangerous' speelt hij overi
gens helemaal in op de dansra
ge. Niet zo vreemd, want in
het voorwoord dat staat afge
drukt in het ceedee-boekje
koppelt Michael de dans aan
creativiteit en noemt hij de
wereld het resultaat van de
dans van zijn schepper. Met
'Remember the time' neemt
hij gas terug. Wacko Jacko
wordt wat zachtmoediger,
maar blijft boeien in de stern-
arrangementen. Hoewel het
refrein speerpunt blijft, is de
muzikale lading een ontdek
kingsreis. De eerste echte bal
lade 'Heal the world' zou,
evenals 'Will you be there', als
kerstplaat dik kunnen scoren.
Het nummer is het meest na
tuurlijk vervolg op 'We are
the world', waarbij hij op volle
sterkte uithaalt met de John
Bahler Singers. Jackson heeft
even genoeg van die koele we
reld, blijft in de ballade-sfeer
hangen en komt met de enor
me tranentrekker 'Who is it'.
In dat nummer legt hij op zo'n
ontwapenende wijze zijn ziel
bloot, dat je er een brok in je
keel aan overhoudt. Veel geld
verdienen is leuk, maar in het
isolement van de rijkdom valt
het niet mee de ware liefde te
omarmen, is zo ongeveer de
strekking. 'Keep The Faith' is
funky met een prachtig ge
bruik van koor, in dit geval
The Andrea Crouch Singers
en 'Gone too soon', met Aids
als centraal thema, is een ui
terst breekbare ballade in een
traditioneel jasje.
Quincy Jones
De geluidsdrager werd opge
nomen in verschillende stu
dio's in Los Angeles. Opmer
kelijk bij 'Dangerous' is het
ontbreken van producer Quin
cy Jones. Hij lijkt Michael ge
noeg baggage te hebben mee
gegeven om nu zelf het Jack-
'son-vlaggeschip langs gevaar
lijke obstakels te loodsen. Toch
riep Jacko de hulp in van Ted
dy Riley (hip hop en swingbe-
at-specialist), Bill Bottrell (rap-
fanaat en een van Amerika's
best betaalde producers) en
Bruce Swedien (gespeciali
seerd in orkestraties) om zich
volledig te kunnen uitleven in
een keur aan muziekstijlen.
En niks is Jackson te gek ook
de heavy metal niet. Om te
zijn verzekerd van een paar
stevige gitaarpartijen ging hij
dit keer aan Eddie van Halens
deur voorbij, maar stopte bij
Slash, meestergitarist van de
psychisch wat onstabiele Guns
and Roses. Hun samenwerking
verliep blijkbaar zo voorspoe
dig (al wilde Slash er onlangs
tijdens een ontmoeting geen
woord aan vuil maken) dat
Bachconcert door het Arion Eru.
ble onder leiding Alexandru La
Solisten de hoboïst Hans RotfADTI I
en de alt/mezzosopraan Mario^
den Akker. Gisteravond, AntonO RTL41\
lipszaal, Den Haag. eze wee
|d00r r Dennis
Ahdiaam pndeNei
Michael Jackson ...minder wacko dan veel Jacko-tegenstanders
denken...
FOTO: AP
Michael in een speciale 'liner-
note' aan de vormgevers van
het cd-boekje liet weten, dat
de naam van Slash (hij speelt
mee op 'Give it to me' en
'Black or white') even groot
moest worden afgedrukt als
z'n eigen naam.
Tegenstanders
Met 'Dangerous' levert Mi
chael Jackson vier jaar aan
(single)hits af. Bovendien
blijkt uit de teksten dat hij
minder 'wacko' (gek) is dan
veel Jacko-tegenstanders den
ken. Het is een plaat die goed
is voor zeker vier volle Rotter
damse Kuipen. Het enige dat
hij nu nog even moet laten
weten, is wanneer hij komt.
Wat dat betreft is hij minder
betrouwbaar dan Sinterklaas,
want de oude baas is steevast
begin december in ons land
om zijn verjaardag te vieren.
Uiteindelijk blijkt Michael dus
niet meer te zijn dan een nep-
sinterklaas met een compact
disc vol surprises.
Op uitnodiging van de fai ERSE
Bach togen gisteravond tal) N1 (A\
muziekliefhebbers naar -den van
Anton Philipszaal waar death m
muziek van de familie loiioway-
ten gehore werd gebracht ||ie echte
het Arion Ensemble.
Alexandru Lascae, oprit ibLrl
en dirigent van het Arion BBC2
semble, opende het prog,Robert
ma met een dansante BRTN;
van Johann Bernhard. Actiefilr
In deze compositie had RTL+
certmeester Ilya Waren lerbert F
een welluidend aandeel, bi SUPE
aard kwam de spil van d Michael
milie, Johann Sebastian, ol ZDFD
concert aan bod, maar ech, Ing
vier van zijn zonen. Wil
Friedemann, die in
werkzaam was en in arnir||f-k
stierf, was vertegenwooA" U
met een Sinfonia. Een dejJDWEST
stukje handwerk in ee
even degelijke weergave
hann Christoph Frieta rijnm
stond met één composito gen met
been in Duitsland en mening17
andere in Italië. In zijn S'A61®-0:
nia klinkt de zuidelijke |ame ac
door en de zonnestralen 3116 05
leenden ook warmte aarjji 9.40-1
ensemblespel. Carl
Emanuel, in dienst van F jj k
rik de Grote, schreef belA|Smer
lijke en charmante mu(n 03 02
Ook zijn Symfonie in Dmd-mixO
draagt dat etiket. De V^„1R(
king moest 't van de hot nc|grs
len hebben, het Largo Café de
spanning. Op deze avond 1
solisten; de hoboïst Hans
rade en de alt/mezzosof)lll1fc
Marion van den Akker. Rj '°c
de toonde zijn vakmanschhSh0w2
het concert BWV 1055 vaj
der Bach, een weergave!
een al even brave als gezJ
begeleiding. Marion vanl
Akker wist niet goed raatyj
een Lamento van
it oog of
DEN HAAG In het Ne
derlands Letterkundig
Museum en Documenta
tiecentrum in Den Haag
werd vanmorgen een
borstbeeld onthuld van de
schrijfster Annie M.G.
Schmidt. Het beeld, ge
maakt door Frank Rosen
werd aan het museum
aangeboden door Bart de
Mooij en Carole Muller-de
Mooij, eigenaars van res
pectievelijk de Arnhemse
en Nijmeegse kinderboe
kenwinkel. De beide win
kels hebben het beeld ge
sponsord.
De schrijfster zelf ontbrak bij
de plechtigheid. Volgens haar
uitgever, de heer Langbroek
van uitgeverij Querido kon zij
wegens persoonlijke omstan
digheden niet aanwezig zijn.
Door de drukte van de laatste
tijd rondom de 80-jarige
schrijfster, zo kreeg zij onlangs
de Publieksprijs van de Stich
ting Collectieve Propaganda
van het Nederlandse Boek,
moet Annie M.G. Schmidt het
aantal activiteiten tot een „mi
nimum" beperken. Haar leef
tijd speelt hierbij ook een rol,
aldus Langbroek. Langbroek
sprak met klem berichten te
gen dat de schrijfster verstek
liet gaan omdat Frank Rosen
haar onder valse voorwendsels
zou hebben overhaald voor
hem te poseren. „Als dat zo
zou zijn, was ik zeker op de
hoogte geweest", aldus Lang
broek. Ook Willem Oving van
het bureau Meander uit Lo-
chem, die in opdracht van het
Letterkundig Museum spon
sors heeft geworven voor het
beeld (de genoemde kinder
boekenwinkels), sprak tegen
dat de Annie M.G. Schmidt
kwaad zou zijn op Rosen. De
schrijfster zelf was niet bereik
baar voor commentaar.
De Belle Epoque Rozenkweke
rij heeft een roos vernoemd
naar de schrijfster Annie M.G.
Schmidt, de Rosa Annie M.G.
Schmidt genaamd. De roos
werd vanmorgen namens de
schrijfster in het Letterkundig
Museum in ontvangst geno
men door Willem Bijmoer, een
persoonlijke vriend van haar
en illustrator van onder meer
haar boek 'Het schaap Veroni
ca'. Het museum kreeg een
aantal tekeningen uit dit boek
aangeboden.
Edward Witaenburg (harp): werken
van Bach, Mozart, Glinka, Spohr en
anderen. Gehoord in de Taffehzaal
in Leiden op woensdag 20 novem-
Kon het toepasselijker, vroeg
Edward Witsenburg zich gis
teravond af, een concert met
historische harpen met als de
cor een Egyptische tempel? De
harp is immers van oorsprong
een Egyptisch instrument.
Witsenburg sloeg evenwel een
lange spanne tijds over en be
gon het concert op een enkel
voudige pedaalharp uit 1802,
met een bewerking van een
aria van Johann Sebastian
Bach en van een Largo uit een
van diens vioolsonates.
Bewerkingen houden bijna al
tijd een verlies in, zelfs bij
Bach. Maar het harprepertoire
van vóór de romantiek is nu
eenmaal beperkt, en voor wie
van barok en klassiek én van
harp houdt rest weinig anders.
De aria verdwaalde tussen de
snaren, maar het Largo - Wit-
senburgs vingers waren opge
warmd - klonk alleen nog
maar wat misplaatst, niet meer
onoverzichtelijk. De (waar
schijnlijk ten onrechte) aan
Handel toegeschreven 'Pasto
rale', een thema met variaties,
is duidelijk wél voor de harp
gecomponeerd. Veel melan
choliek voorbijglijdende sex
ten en, natuurlijk, arpeggio's.
In zijn korte, heldere toelich
tingen vertelde Witsenburg
ondermeer dat in de barok
veel stukken voor clavecimbel
ook op de harp werden ge
speeld, en ter illustratie liet hij
het Clavecimbelconcert nr. 3
in d kleine terts horen. De
muziek liet zich inderdaad
probleemloos op de harp spe
len, maar hoewel ook de cla
vecimbel een niet al te rijke
klankkleur heeft, klonk het
concert nu wat mager.
Pas met de introductie van de
dubbelpedaalharp kort na 1800
- Witsenburg had een exem
plaar uit 1827 meegenomen -
ontstaat een wat uitgebreider
repertoire. Francois-Joseph
Dizi (1780-1840) stapte de ro
mantiek binnen met zijn 'Trois
morceaux'; pianistische mu
ziek die door Witsenburg met
gepaste dynamiek en kleuring
werd gespeeld. Mooier en boei
ender muziek was echter die
van Louis Spohr (1784-1840).
Hij was getrouwd met een har
piste. Voordat zij, tijdens een
recital in Londen door anti-
monarchistische opstootjes vol
ledig van haar stuk gebracht,
haar lier aan de wilgen hing,
schreef Spohr voor haar een
omvangrijk en lastig repertoi
re. De 'Fantaisie' opus 35 van
zijn hand is de harp ten voeten
uit. Ritselende bladeren in een
klassieke opbouw, maar vol
romantische wendingen. In dit
stuk liet Witsenburg zich niets
meer gelegen liggen aan de
soms opspelende koppig
van zijn bejaarde instrui
ten, en bewees hij dat 00
harp zeer veelzijdig
tervol kan zijn.
:tualitei'
TELEA
Gehe
06-0400 verkrijgbaar,
zit een aanvraag
formulier.
111 (i
Noca F
ider CR
'ermei
keEllir
Dat kan als u nu even naar het
postkantoor gaat om er een te openen.
Au u op het postkantoor
een girorekening opent, krijgt u
meteen uw gironummer.
En dat betekent dat u direct geld
Thuisbankieren doe je met de Postbank
op uw rekening kunt storten of
laten overmaken.
In de folder 'de Giroreke
ning', op elk postkantoor of via
Even invullen, op
het postkantoor in
leveren (vergeet niet
uw legitimatiebewijs
mee te nemen), en uw
girorekening is geopend.
Zo ziet u, het gemak van
thuisbankieren begint al op het
postkantoor. POSTBANKÜtó
kor