Oleta Adams schrijft
geschiedenis in Nederland
18
Philharmonisch Orkest wil verhoging salaris
Genesis naar de Kuip
Glerum
Boekenweekgeschenk deel van
cyclus 'De Tandeloze tijd'
CeidócSomant
KUNST/RTV
WOENSDAG 20 NOVEMBER 1991
Zei
OP ZOEK NAAR DE 'ROOTS'
IN STORY INTERNATIONAL II
ROTTERDAM De zoektocht naar de wortels van de eigen
identiteit is het belangrijkste thema van Story International, het
verhalenfestival dat volgend jaar in januari voor de tweede keer
in Rotterdam wordt gehouden. Optredens van binnen- en bui
tenlandse auteurs in bibliotheken en een vertaalproject van
werk van de schrijfster Hella Haasse vormen de belangrijkste
hoofdstukken. Mies Bouhuys, Tonke Dragt, Jan Siebelink en
Oek de Jong maar ook de Nigeriaan Wole Soyinka, de Turk Er-
dal Öz, de Chinees Duoduo en de Cubaan Jésus Diaz zijn enke
len van de ongeveer 30 schrijvers die meedoen.
Tijdens het festival wordt ook een symposium gehouden over
kinder- en jeugdliteratuur. Tijdens het begin dit jaar gehouden
eerste Story International bleek een vertaalproject van werk
van Annie M G Schmidt, de „tsarina van de Nederlandse kin
derliteratuur" zeer succesvol. Als gevolg daarvan is een nog
steeds groeiende stroom van nieuwe vertalingen van haar ver
halen ontstaan, onder meer in het Russisch, Duits, Engels, Chi
nees, Japans en Turks. Hella Haasse staat komend festival in het
vertaalmiddelpunt.
Beatrix bezoekt Raad voor de Kunst
DEN HAAG Koningin Beatrix
heeft gistermiddag in Den Haag
een uitgebreid werkbezoek ge
bracht aan de Raad voor de Kunst,
de regeringsadviseur voor het
kunstbeleid. Dat heeft een woord
voerder van de Raad voor de
Kunst meegedeeld.
De koningin, die zeer in kunst ge
ïnteresseerd is, liet zich uitvoerig
informeren over de laatste ontwik
kelingen in de kunst en het kunst
beleid. De Raad voor de Kunst is
recentelijk nogal eens in het
nieuws geweest vanwege de advi
sering aan minister D'Ancona (cul
tuur) over het kunstenplan 1993 -
geboden: Willem Breuker bracht
met Boy Raaymakers en Bernard
Hunnekink een speciaal voor de
koningin gecomponeerd werk ten
gehore, getiteld 'Wij'. De voorzitter
van de Raad voor de Kunst, J. de
Ruiter, bood het staatshoofd daar
na de originele partituur en een
muziekcassette met de uitvoering
De koningin sprak tijdens haar be
zoek met vertegenwoordigers uit
alle geledingen van de raad. De
raad, die jaarlijks bijna tweedui
zend adviezen uitbrengt, is onder
verdeeld in verschillende afdelin
gen: theater, beeldende kunst,
bouwkunst en vormgeving, mu
ziek en dans, letteren, film en
amateuristische kunstbeoefening
en kunstzinnige vorming.
'Zapp' in collectie
van museum
New York
HILVERSUM Een aflevering
van de IKON/BRT-serie 'Zapp' is
opgenomen in de permanente col
lectie van het Museum of televi
sion and radio in New York. Dat
heeft IKON gisteren bekendge
maakt.
Zapp beschreef in 1989 aan de
hand van vijf thema's op een
luchtige manier de geschiedenis
van de popmuziek. De aflevering
over erotiek is nu in het museum
te zien. Het programma werd ge
presenteerd door Peter van den
Begin en Ingeborg Sergeant. Rita
Goossens deed de regie.
Brieven Pasternak
onder de hamer
LONDEN Onlangs ontdekte brieven
van de Russische schrijver en dichter
Boris Pasternak, die beroemd is gewor
den door zijn roman 'Dokter Zjivago',
worden 5 december geveild bij Sotheby's
in Londen. Het Britse veilinghuis ver
wacht dat de correspondentie ongeveer
100.000 gulden zal opbrengen.
Onder de in totaal acht brieven bevindt
zich een brief die Pasternak aan de Brit
se acteur John Gielgud schreef. Daarin
spreekt hij zijn bewondering uit voor
diens optreden in Shakespeare's 'Ham
let'. De prikkelende toonzetting van de
brieven is volgens Susan Wharton, So
theby's specialist op het terrein van ma
nuscripten, van „enorme betekenis".
Annemiek Hagens vertrekt
naar het Muziektheater
AMSTERDAM Annemiek Hagens, direc
teur van het Nederlands Theater Instituut
(Nthl) in Amsterdam, treedt op 1 januari in
dienst bij de Stichting Het Muziektheater in
Amsterdam. Zij wordt daar hoofd van de af
deling bedrijfsvoering.
Begin april maakte Hagens bekend bij het
Nthl te vertrekken. Zij beschouwde haar rt
als interim-directeur als beëindigd. „Ik hé
puin geruimd, de nodige reorganisatie
doorgevoerd en ervoor gezorgd dat het insti
tuut weer naar zijn oorspronkelijke doelstel- Erik
lingen is teruggekeerd", zei zij toen. Hagens
is drie jaar aan het instituut verbonden ge
weest. Wie Hagens opvolgt, is nog niet be
kend. Volgens een woordvoerder van het
Nthl worden op dit moment sollicitatiege
sprekken gevoerd.
22.14
British
Kamai (basgitaar),
Utrecht. Voorprogramma: Lost Note.
Overmand door de warme
ontvangst duwt Oleta
Adams de microfoon weg
terwijl de laatste minuten
van haar concert wegtik
ken. De brok in haar keel
is te groot om nog een
woord te kunnen uitbren
gen. Dus laat ze het af
scheid over aan haar vin
gers, die als vlinders over
de toetsen van haar zwar
te piano fladderen. Alleen
achtergebleven in de
schijnwerpers geeft Oleta
ook de instrumentale ver
sie van 'Get here' een
emotionele lading mee.
Voor de laatste keer ma
ken koude rillingen zich
meester van het publiek.
Als een ovationeel applaus
volgt, zijn er bloemen
voor Oleta.
Oleta Adams schreef geschie
denis in Nederland... in elk ge
val voor haar zelf. De twee
uitverkochte concerten die ze
maandag en gisteravond gaf in
het Utrechtse Vredenburg wa
ren de eerste en voorlopig eni
ge twee die op haar naam wer
den verkocht. Tot nu toe vulde
de Amerikaanse zangeres en
pianiste voorprogramma's, was
achtergrondzangeres bij het
Engelse Tears For Fears en
speelde in eigen land in clubs
en bars. Het waren twee heel
bijzondere concerten, al was
het alleen maar omdat de
emotie zowel zangeres als pu
bliek in haar greep had. De
eerste avond was een doos'
Kleenex geen overbodige luxe.
Zowel op als voor het podium
pinkte menigeen een traantje
weg. Maar ja, wie is er dan ook
opgewassen tegen spreekkoren
tussen bijna elk nummer... en
dat op de allereerste avond
van je eigen concert. Gister
avond was het publiek een tik
je minder uitbundig, wilde
luisteren en bewonderen,
maar hing evenzeer aan haar
lippen. Ook nu kwam er Klee
nex aan te pas, alleen geen
hele doos. Oleta moest na het
sentimentele 'You've got to
give me room' even haar emo
ties weer de baas worden en
het publiek even de kans ge
ven die enorme brok weg te
slikken. Dat was meer dan zo
maar even een liedje zingen,
hier was de pijn voor iedereen
bijna letterlijk voelbaar.
Jonge honden
De vier musici, die zich op het
podium als jonge honden ge
droegen, schoten nergens te
kort. De techniek van drum
mer John Cushon maakte dui
delijk dat het op wat vellen
rammen, zoals vaak gebeurt,
ver weg staat van het echte
werk, maar ook gitarist Aaron
McLain en bassist Allen Ka
mai zorgden er met toetsenist
James Raymond voor dat het
soms leek alsof er een comple
te orkest-bak werd openge
trokken. Overigens was het
aan het publiek te danken dat
de subtiliteit in het spel later
plaats maakte voor spontani
teit. De zaalreacties waren ge
woon te heftig om koel onde
te blijven. Dat maakte dat Ole
ta zweefde, soms bijna letter
lijk, maar hoe kun je onbewo
gen luisteren
Dat
zwaardere straf
zijn dan veertien dagen cel. En
dus gaf iedereen zich, dik in
het kippevel, graag over aan
die orkaankracht schoonheid,
die moeiteloos de notenbalk
bedwong.
Maar Oleta bracht niet alleen
maar brok-in-je-keel-muziek.
Ze is namelijk thuis in alle stij
len dus ook in de blues en gos
pel. Bij laatstgenoemde mu
ziek, ging het publiek, evenals
een dag eerder, volledig door
het lint, waardoor 'Let it shi
ne' kon uitgroeien tot een
meedeiner van formaat. Even
bood Vredenburg eenzelfde
entourage als de kerk, waarin
haar vader ooit predikant was.
De mensenzee zwaaide wild
met zijn armen en stond op de
stoelen. Het was feest en alles
swingde.
Dramatiek
Maar als altijd komt aan alle
mooie dingen een einde. Zo
ook aan het concert van Oleta
Adams. Wat blijft is de herin
nering aan de dramatiek in El-
ton Johns 'Don't let the sun go
down on me', de lachbui naar
aanleiding van een hartekreet
uit het publiek bij de eerste to
nen van 'Everything must
change' en dat blije, verwon
derde gezicht dat maar niet
Een vroeg
Kerstconcert
Wassenaar Vocaliter onder leiding SP(
van Ad de Groot zingt met medt^n
werking van zangsolisten en htt
Randstedelijk begeleidingsorktu
werken van Haydn en seint- Saëni
Gisteravond, Wassenaarse Dorp».
SPC
20.30
Oleta Adams bezorgde het publiek de avond van zijn leven.
wilde geloven dat het haar al
lemaal overkwam. Twee bij
zondere concerten van een bij
zondere dame, die in al haar
spontaniteit het publiek de
avond van zijn leven bezorgde.
ken. Want vanaf nu wordt
Oleta opgeslokt door de grote
rock rollmachine en ge
kneed tot een 'prettig pakket'.
Op het feestje na het concert
vertelde Oleta dat het opne
men van een nieuwe elpee
voor de deur staat. Eerst
schrijven, dan een korte kerst
vakantie en dan nog meer
schrijven om vervolgens naar
Engeland te verhuizen. Daar
gaat ze met Roland Orzabal
van Tears For Fears als produ
cer in zijn huisstudio en de
Londense Townhouse aan het
werk aan een elpee die najaar
1992 moet verschijnen.
Nederlands - Duits
transferpunt
monumentenzorg
's HEERENBERG In het
Duitse Raesfeld komt een cen
trum voor de Duits/Neder
landse monumentenzorg. Het
fungeert onder andere als
vraagbaak voor het bedrijfs
leven waar het gaat om regel
geving en financiering. Het
Nederlands/Duitse samenwer
kingsverband Euregio heeft
dit onlangs meegedeeld tijdens
een congres in 's Heerenberg.
•Ook het organiseren van cur
sussen en congressen behoort
tot de taken van het transfer
punt voor de monumenten
zorg. Het centrum komt mede
met geld van de EG tot stand
en wordt verbonden aan de
Akademie des Handwerks
Schloss Raesfeld. Dit instituut
is reeds nauw betrokken bij de
Duits/Nederlandse opleiding
van vaklieden voor de monu-
menbtenzorg.
Met het oprichten van een
transferpunt voor de monu
mentenzorg aan weerszijden
van de grens wordt ingespeeld
op het wegvallen van de Euro
pese binnengrenzen in 1992.
Euregio verwacht dat dan een
toenemend aantal bedrijven
grensoverschrijdend actief
wordt. De hoge prioriteit die
met name een land als Noord
Rijn Westfalen aan de monu
mentenzorg geeft, zal de inte
resse van Nederlandse bedrij
ven wekken, zo voorspelt Eu
regio.
Concertgebouw
vraagt 1,6 miljoen
gulden van
Amsterdam
AMSTERDAM Om de ko-
mende jaren een verantwoord
artistiek beleid te voeren,
heeft het Concertgebouw in
Amsterdam jaarlijks een half
miljoen gulden nodig. Daar
naast is een bedrag van een
miljoen gulden nodig voor het
verrichten van achterstallig
onderhoud. Dat blijkt uit het
beleidsplan voor de periode
1993-1996, dat het Concertge
bouw onlangs bij de gemeente
Amsterdam heeft ingediend.
Het Concertgebouw wordt vol
gens directeur M. Sanders
door de gemeente beschouwd
als zaalverhuurbedrijf. Sinds
het Concertgebouworkest in
1951 uit de NV van het Con
certgebouw stapte, is dat ook
de taak van het Concertge
bouw. Maar het Concertge
bouw voert ook een eigen ar
tistiek beleid. Het program
meert datgene wat anders niet
in de hoofdstad te zien zou
zijn, zoals bijvoorbeeld grote
solisten als Jessye Norman en
Kiri Te Kanawa. Die pro
grammering geschiedt met
sponsorgelden. Voor de pro
grammering van de heden
daagse muziek is geen geld,
omdat het Concertgebouw
geen een eigen programme
ringsbudget heeft.
AMSTERDAM Het Ne
derlands Philharmonisch
Orkest (NedPhO) in Am
sterdam wil de komende
jaren het huidige aantal
van 140 musici uitbreiden
met negen. Behalve de
uitbreiding van het aantal
formatieplaatsen is een sa
larisverhoging van 10 pro
cent nodig, waarvoor in
totaal jaarlijks een extra
subsidie nodig is van 1,6
miljoen gulden.
Het NedPhO ontvangt nu een
subsidie van ongeveer 14 mil
joen gulden per jaar van
WVC. De algemeen directeur
van het NedPhO, mr. Jan Wil
lem Loot, maakte dit gisteren
in Amsterdam bekend bij de
presentatie van het beleids
plan 1993-1996 van het NedP
hO.
De extra orkestleden zijn no
dig, zo zei Loot, wil de kwali
teit van de uitvoeringen niet
in gevaar komen. De belasting
van de musici bereikt volgens
hem een „onaanvaardbaar ni
veau". Dat komt onder meer
door de opera-uitvoeringen die
het orkest in het Muziekthea
ter verzorgt. Opera uitvoerin
gen duren gemiddeld van acht
uur 's avonds tot half twaalf,
terwijl een concertuitvoering
de regel al om half tien is
De salarisverbetering met 10
procent is volgens Loot nood
zakelijk, omdat de musici
recht hebben op een honore
ring op Randstadniveau. In
vergelijking met bij voorbeeld
het Koninklijk Concertgebouw
Orkest in Amsterdam, verdie
nen de musici van het NedP
hO 20 procent minder. Colle
ga's in het Rotterdams Phil
harmonisch Orkest en het Re
sidentie Orkest in Den Haag
krijgen gemiddeld 10 procent
meer betaald. Die onrecht
vaardig ongelijke behandeling
moet ongedaan gmaakt wor
den, aldus het beleidsplan.
Gastdirigent
Chefdirigent Hartmut Haen-
chen maakte tijdens de pre
sentatie van het beleidsplan
bekend dat de Russische diri
gent Vassily Sinaisky (1947)
met ingang van het seizoen
1992/1993 als gastdirigent aan
het NedPhO zal zijn verbon
den. Sinaisky werd ondanks
benoemd tot chefdirigent en
muzikaal directeur van het
Moskous Philharmonisch Or
kest. In 1973 won hij de Gou
den Medaille van het Berlijnse
Von Karajan Concours. Als
gevolg daarvan ontving hij di
verse uitnodigingen voor gast-
directies bij onder meer de
Staatskapelle Dresden, Leipzig
Gewandhaus en het Lenigrads
Philharmonisch Orkest. Bij
het NedPhO dirigeerde Sinai
sky begin dit jaar vijf uitvoe
ringen van een Russisch con
certprogramma.
Het is de bedoeling dat Sinai
sky in het verlengde van
Haenchen een eigen artistieke
bijdrage levert aan de verdere
ontwikkeling van het orkest.
Voor het Nederlands Kamer
orkest, dat deel uitmaakt van
de Stichting Nederlands Phil
harmonisch Orkest is nog geen
gastdirigent gevonden. „Hope
lijk kunnen we op de volgende
bijeenkomst nam
aldus Haenchen.
Ad de Groot kwam gister- )g35
avond in de Dorpskerk in^em
Wassenaar goed tevoorschijn ^rhoc
met zijn koor Wassenaar Vo- „gn
caliter. Er was goede niet vaal
gezongen muziek uitgezocht SPE
De daarvoor benodigde Sjg.-io
zangsolisten bleken indivi- 20.15
dueel en als team uitstekend 20.28
op hun taak berekend. Hel 20.40
koor zelf ontbeert weliswaai 22.30
jonge stemmen, maar heef 22.45
een degelijk structuur en be-22.50
schikt over de nodige koorcul 23.20
tuur om de Theresia Mis van 23.20
Haydn en het Kerstoratorium
van Saint- Saëns goed en mei
de nodige nuances te brengen
Daarbij kwam nog dat van alle RAD
talen het Latijn nog de minsti iadio
uitspraakproblemen voor dmeivoc
zangers met zich meebrengt ren 1
In het Randstedelijk OrkesWD|0
kregen de harpiste en de orga yjnge
nist in de verschillende aria fe Kom
van Saint-Saëns uitvoerig d Me v&
kans hun niet geringe talent* >"ernar
tentoon te spreiden. Dat Sain| AD(0
Saëns voor een Kerstorator. aad hu
um dat met de wakende her er 20 c
dertjes begint bij Vader Bad3 07 M
en met name bij diens 'Hirto jjwj
musik' te rade ging, liet zie ch5end
goed horen in het wiegend
ritme de instrumentale deleilADio
Het oratorium met aria's voo^d17
solozanger, duo, trio, kwarli^'g
en kwintet biedt bijzondt 700 Zii
welluidende en origineel geil
strumenteerde muziek. Jitsi radio
Steendam, Xenia Meijer, Mi l™?nK
go Kuypers, Timothy Ne 'felux
Johnson en Palle Fuhr JcBmaom
gensen vormden een solistec datewiti
team dat ik graag vaker bij di
soort uitvoeringen zou horer^^'
Alleen de bas- bariton Jörgenj^oo:
sen zou de remmen wat mee meert!
los mogen gooien. Dirigent A m Mo
de Groot heeft van deze uil i0° H
voering iets bijzonder goe<
weten te maken. Dat gee g7
vertrouwen dat hij onze naa
in het kieskeurige Wem Oio
waar het koor in decemh °°tf
heen gaat hoog zal weten I
houden. arad,
Wellicht zal het programma n: cc
blad daar iets meer bieden dai OS Nie
de namen van de uitvoerends^
den en de overbekende Latijn
se mistekst. Bij deze relatie ^20
onbekende werken is voor hl aiek 2
publiek enige toelichting be
paald geen overbodige luxe 00Ja
De hoboïst Bart Schneemann.
3M Muzieklaureaat voor
hoboïst Bart Schneemann
LEIDEN De 37-jarige
Bart Schneemann, eerste
hoboïst van het Rotter
dams Philharmonisch Or
kest is onderscheiden met
de 3M Muzieklaureaat
1991, de grootste jaarlijkse
muziekprijs van Neder
land. Schneemann nam
gisteravond de prijs, een
bedrag van honderddui
zend gulden, in ontvangst
tijdens een bijeenkomst in
de Pieterskerk te Leiden.
De bijeenkomst werd bijge
woond door vierhonderd geno
digden, onder wie minister
D'Ancona (cultuur). Schnee
mann is behalve hoboïst van
het Rotterdams Philharmo
nisch Orkest, lid en mede-op
richter van het Fodor Kwintet
en lid van het Nederlands Bla
zers Ensemble.
De muziekprijs is in 1987 inge
steld op initiatief van de mul
tinationale onderneming 3M,
waarvan het hoofdkantoor is
gevestigd in Zoeterwoude. De
prijs wordt jaarlijks uitgereikt
door de Stichting 3M Muziek
laureaat aan een componist,
dirigent, musicus, pedagoog,
initiator of producent die be
langrijke en vernieuwende bij
dragen levert in de genres
vroege, klassieke of moderne
muziek. De laureaten moeten
voldoen aan de voorwaarden:
„uniciteit, doorzettingsvermo
gen en creativiteit".
Eerdere laureaten waren de
altviolist Henk Guittart (1987),
de componist Theo Loevendie
(1988), de barokmusicus Ton
Koopman (1989) en de concer
torganisator Jan Zekveld
(1990). De jury heeft met de
toekenning van de prijs aan
Schneemann „een eerbetoon
willen brengen aan de rasmu
sicus: altijd bezig met zijn in
strument en bezeten van zijn
Brieven van
koningin Emma
en Wilhelmina op
Haagse veiling
DEN HAAG Bij het Haagse
veilinghuis Van Stockum ko
men tijdens de najaarsboek'en-
veiling van 4 tot 6 december
onder meer een verzameling
van twaalf brieven van konin
gin Emma en koningin Wil
helmina onder de hamer. Het
gaat om brieven die de beide
vrouwen schreven aan hun
Duitse nicht Marie-Alexandri
ne, waarin verrassend veel
persoonlijke gegevens voorko-
Verder worden onder meer
boeken geveild over kunst,
waaronder een grote collectie
architectuurboeken uit de ver
zameling van wijlen Th. H.A.
Boosten, architect te Limburg,
bibliografie, Nederlandse en
buitenlandse taal- en letter
kunde, 19de- en 20ste eeuwse
geïllustreerde werken, cul
tuurgeschiedenis, natuurwe
tenschappen en buitenlandse
topografie. Ook een 15de
eeuws getijdenboek uit Brug
ge, met twaalf zeer fraaie mi
niaturen komt bij Van Stoc
kum onder de hamer.
ROTTERDAM Genesis komt naar de Rotterdamse Kuip. Dat
gebeurt op 28 juli 1992. De 'We can't dance'-tournee start in mei
volgend jaar en zal volgens Phil Collins niet zo lang duren als de
Invisible Touch-serie uit 1*988.
Aanleiding voor de concertreeks, die zich alleen in grote sta
dions afspeelt, is de elpee 'We can't dance', de eerste van het trio
(Collins, Rutherford en Banks) in vier jaar. Om de enorme kos
ten te drukken, is naar een sponsor gezocht en heeft Volswagen
zich aangeboden. Het automerk hoopt met deze tournee de aan
sluiting met de jeugd weer te vinden. „Het is een nieuw avon
tuur voor ons", aldus woordvoerder Ed Servaas.
Phil Collins ...niet zo lang op tournee.
ADVERTENTIE
Gams GW-res Gt
GTEÏUM GITRYIM GLËrum Gn
G'lÏ
GTfrTI'M K
5
AMSTERDAM Het boeken
weekgeschenk 1992 ,dat wordt
geschreven door A.F.Th van
der Heijden, maakt deel uit
van de De tandeloze tijd' ro
mancyclus van de auteur. De
Stichting Collectieve Propa
ganda van het Nederlandse
Boek (CPNB), die Van der
Heiiden heeft gevraagd het
boekenweekgeschenk te
schrijven, heeft dit gisteren
bekendgemaakt.
De titel van het 96 pagina's
tellende boek luidt 'Weerbor-
stels' (De Tandeloze tijd. Een
Intermezzo). Het verhaal, dat
ook los van de cyclus is te le
zen, gaat over een man die
verblind door vadertrots, zijn
zoon de afgrond in duwt.
Daarmee richt hij zichzelf en
de rest van zijn gezin te gron
de, aldus de CPNB.
Van de Heijden debuteerde in
1978 onder het pseudoniem
Patrizio Canaponi met de ver
halenbundel 'Een gondel in de
Herengracht'. In 1983 schreef
hij zijn eerst roman van de cy
clus 'De tandeloze tijd' getiteld
'De slag om de Blauwbrug' en
'Vallende ouders'. Voor het
tweede deel 'De Gevarendrie
hoek' uit 1985 kreeg hij de
Multatuliprijs en de F. Borde-
wijkprijs. Ook Van der Heij-
dens laatste boek 'De advocaat
van de Hanen' maakt deel uit
van de cyclus. Alle boeken zijn
evenwel afzonderlijk te lezen.
o
Veiling No 39A op 25 november om 10.30 uur
Meubelen
Veiling No 40 op 25 november om 14.00 uur
Schilderijen en Tekeningen
van Oude Meesters
Veiling No 41 op 26 november om 10.30 en 14.00 uur
Zilver, Juwelen en Objets de Vertu
kijkdagen: 21 t/m 24 november
van 10.00 - 16.00 uur
Voorbezichtiging t/m 25 november in ons Amsterdamse kantoor van "Poppen t
(veiling 2 december. Den Haag)
C.B. van Everdingen,
gemonogrammeerd
Speelgoed"
Inlichtingen en catalogus: tel: 070-356 01 65, Catalogus tevens verkrijgbaar bij:
Donner Boeken, Rotterdam; Scheltema Holkema Vermeulen, Amsterdam; Verwijs, de Haagse Boekhandel, Den Haag; Broese Kemink, Utrecht
•UQi
"vOj SSSMQj
m
'40
1-VO V Ï1.-1Ï.
ot
ezen.
r nder I
Is KJ vrij
e ki
L__
Ion