KUNST/RTV ■M O Zak As wint cabaretprijs Scheveningen r< Directeur Fallaux wil Filmf estiva] dat langer duurt dan tien dagen iit Ccidóc Qowiant Utopia-toneel verdient veelmeerpublh 13 De Grunerie haalt de grootste nurks onderuit Koffie met een bitterkoekje MAANDAG 18 NOVEMBER 1991 19: Michael Jackson zet schaar in videoclip LOS ANGELES Michael Jackson heeft besloten flink de schaar te zetten in zijn elf minuten durende videoclip 'Black and white' Reden is de stortvloed aan boze reacties in Amerika. Daar vinden zijn fans dat hij te ver is gegaan. In de clip, die afgelopen donder dag in première ging, en in ons land bij Veronica was te zien, ramt hij autoramen, gooit vuilnisbakken door winkelrui ten, streelt zijn bekken en doet zijn gulp open Amerikaanse televisiestations ontvingen honderden boze telefoontjes. Jackson zelf was geschokt door de reacties Gitaar van Beatles brengt minder op dan verwacht CHAMBLEE De populariteit van The Beatles lijkt tanende bij souvenirsjagers. Een akoestisch gitaar van John Lennon waarvan de waarde werd geschat op 300.000 dollar bracht zaterdag op een vei ling in het Amerikaanse Chamblee niet meer op dan 70.000 dollar (128.000 gul den) Directeur Dave Tribble van het vei linghuis Great Gatsby opperde dat de eco nomische recessie oorzaak is van de gerin ge belangstelling voor Beatles-artikelen. Een harmonica, ooit gebruikt door Len non, bracht daarentegen 6.500 dollar op terwijl maximaal 5.000 dollar werd ver wacht. Uit de toptijd van The Beatles da terende handtekeningen van Ringo Star, Paul McCartney, George Harrison en John Lennon gingen van de hand voor respectievelijk 200, 475, 575 en 850 dollar. Annie Romein-prijs voor Ethel Portnoy AMSTERDAM De Annie Romein-prijs, een tweejaar lijkse literaire prijs van het feministische maandblad 'Opzij', is toegekend aan Ethel Portnoy. De 64-jarige schrijfster en essayiste krijgt de prijs voor haar hele oeu vre Dat heeft Opzij zaterdag bekendgemaakt. De Annie Romein-prijs is bedoeld voor „een vrouw die met haar li terair en/of essayistisch werk de vrouwenbeweging ondersteunt en verder helpt". De prijs bedraagt 15.000 gulden en zal op 13 december in Amsterdam worden uitgereikt. Vlaams/Nederlandse kunstparade in Amsterdam AMSTERDAM Cultuur- wethouder Baak van Am sterdam heeft vrijdagavond in het Vlaams Cultureel Centrum (VCC) in de hoofdstad de Vlaams/Ne derlandse kunstparade geo pend. Ruim dertig kunste naars uit Vlaanderen en Nederland exposeren hun schilderijen, grafiek, beel den en andere kunstwerken in het centrum en vijftien bedrijven in de buurt van het VCC, in hartje Amster dam. Met deze kunstparade sluit het VCC de viering van zijn 10-jarig bestaan af. Canite Tuba haalt prijs op concours Roelof arendsveen ax (DEN - ise schr ert Max Het gisteren gehouden muziekconcours in de parochiekerk van Sint Petrus Banden in Roelofarendsveen werd een groot muzikaal feest. De concertzaal was, tot en met het Wilhelmus aan het eind, de gehele dag bomvol belangstel lenden. De muzikale resultaten logen er dan ook niet om. Ten overstaan van een uiterst kritische jury behaalde de Lissese muziekvereniging Canite Tuba onder leiding van Henk Oenema een eerste prijs in de eerste afdeling bij de Harmonieën. Het muziekorps speelde als verplicht werk „Little Concert Suite" van A. Reed en koos zelf voor „Ore gon" van J. Haan. Beide muziekstukken werden schitterend gespeeld; alleen enige ritmefoutjes duidden bij tijd en wijle op overconcentratie De Roelofarendsveense muziekvereniging Liefde voor Har monie onder leiding van Bauke Schut, kwam uit afdeling. Het korps bevestigde dat het deze afdelir steeds dubbel en dwars waard is. Voor de harmonie-ai van Liefde voor Harmonie was het het eerste muzii cours sinds men in 1988 promoveerde van de afdelir muntendheid naar de Ere-afdeling. ig te b< ver Fa 'het uit gehein le recei Israël ien hur het boe eaire m de eers Hoogtepunt van het optreden van Liefde voor Har werd gevormd door een selectie van melodieën uit phantom of the opera", een musical van A.L. Webber arrangement van Johan de Mey. Deze showmuziek, r liefde, haat en angst een grote rol spelen, lag goed gehoor. Alle registers gingen open, soms aangevuld mi n wee" ziek van synthesizers, een harp en extra slagwerk. H bliek was laaiend enthousiast. Vermeldenswaard is nog het optreden van muziekv aak va' ging Sint Radboud uit Kethel. Deze harmonie kwam de hoogste afdeling, de superieur-afdeling, en bereikt' eerste prijs met lof van de jury. Hiermee werd nog tra aangetoond dat het korps echt superieur is. Cabaretgala Scheveningen. Met de prijswinnaars Zak As, Onno Krijn en Nico van der Linden. Met gast optredens van Hans Dorrestijn, Bert Visscher, Montezuma's revenge e.a.. Gisteravond in het Circustheater, Scheveningen. Onder de naam w Scheveningen worden twee prijzen uitgedeeld tijdens een programma met allerlei caba retachtige onderdelen. Dat al les met de bedoeling de caba rettraditie in Scheveningen op te peppen en voort te zetten. Daar moet wat cachet aan ge geven worden en daarom zit er soms een orkestje op het po dium en wordt alles opgeklopt en omgeroepen door Anne van Egmond en Jan Kok. De laatste is een vleesgewor den zijden sok en als zodanig een fenomeen dat al jarenlang bij het gala betrokken is. Tra ditioneel gaat er op de avond nog veel meer fout: er wordt iets aangekondigd en de gor dijnen blijven dicht, de men sen op het podium horen er niet of worden vergeten en er zijn geen bloemen als het no dig is. Dit keer ging het ver houdingsgewijs redelijk, waar schijnlijk mede door de vrij so bere opzet. De begeleidersprijs ging naar Onno Krijn en Nico van der Linden voor hun ondersteu nende werk bij het Rotonde- project in de Amsterdamse Schouwburg. Daar begeleid den ze Nederlandse artiesten die hun programma vulden met werk van één liedjes schrijver. Twee voorbeelden traden .op: Mathilde Santing met twee songs van Randy Newman en Ramses Shaffy met een Sinatrastuk en om on duidelijke redenen zijn 'eigen Sammy, die er in slecht Engels niet beter op wordt. Het cabaretfeestje stond gister avond ook een beetje in het te ken van het einde van het Cir custheater oude stijl. Binnen kort wordt dat een Van de Ende-amusementstempel en het/is zeer de vraag of er iets en wat er dan van de diverse programmering van nu zal overblijven. Vier musicalac teurs zongen een retrospectief van 25 jaar amusement in het Scheveningse theater. Draaglijk Gastoptredens kunnen zo'n avond draaglijk maken, en dat deden Hans Dorrestijn en vooral Bert Visscher, een van de leukste cabaretiers van nu, gelukkig ook. Na de goede zang en de wat kleffe presen tatie van Montezuma's Reven ge werd het tijd om de grote prijs van de avond uit te delen. Die kreeg Zak As voor hun socio-thriller 'Zak As ont kent alles'. De jury (Jacques d'Ancona, Patrick van den Hanenberg en Carla Delfos) vond dat het beste cabaretpro- Een scène uit het programma 'Zak As ontkent alles', waarmee 2 retprijs heeft gewonnen. gramma van het vorige sei- Als beste gekozen worden door Jacques d'Ancona moet voor cabaretiers die zichzelf serieus nemen geen lolletje zijn, maar Justus van Oei, Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten sloegen zich ge hard door de feestelijkheden. Waar in eerdere jaren Youp van 't Hek een vernietigende speech weggaf en Paul de Leeuw niets te zeggen had, kleedden zij hun bekroning een beetje aan. Ze lieten zich interviewen door Jan Kok die o zo leuk meespeelde en tafel voetbalden intussen om het beeldje. Justus van Oei, die het bekroonde programma schreef, won natuurlijk. In de persoon van de Haagse caba retfan bij uitstek André Erek dankte Erik van Muiswinkel zijn publiek. Erek mag een jaar naar Diligentia op kosten van Zak As, dat per 1 febru ari aanstaande wordt opgehe ven. Intro: 'Kruik te water', blijspel in drie bedrijven van Arnold Helsby. Gespeeld door Utopia-toneel in het Muziekcentrum van Zoeterwoude op zaterdag 16 november. Herhaling op vrijdag 22 en zaterdag 23 november. Over talent heeft het Zoeter- woudse toneelgezelschap Uto pia beslist niet te klagen. Dat bleek zaterdag overduidelijk tijdens de opvoering van het blijspel 'Kruik te water'. Toch is het de vraag hoe lang het amateurtoneel nog bestaans recht heeft. Met slechts een kleine 60 belangstellenden tij dens de première zullen de en thousiaste acteurs en actrices zich ongetwijfeld afvragen voor wie ze zich zo intensief inleven in hun rol. Het blijspel van Helsby was qua script overigens beslist geen hoogvlieger. Dat kon de negen acteurs en actrices er niet van weerhouden zich in tensief te vereenzelvigen met hun rol. Op de boerderij van de familie Hannacott ontstaan allerlei opmerkelijke situaties als mevrouw Prudence Han nacott (uitstekend gespeeld door Mies van der Krogt) haar intrek neemt op de boerderij van haar schoonzuster. Ze be moeit zich niet alleen met het bedrijf maar ook met de lief desrelatie van Faith Hanna cott, de dochter des huizes. Daarom moeten allerlei listen worden verzonnen om Pru dence Hannacott weg te krij gen Het grote brein daarach ter is Ned Ruddie die al jaren op de boerderij werkt. Arie de Jong is de man die in de huid van Ruddie kruipt en met sterk toneelspel het blijspel ex tra kleur geeft. Hij -Ruddie- krijgt steun van Faith, de dochter des huizes (voortreffe lijk weergegeven door Greetje Harteveld) en haar minnaar Robert Sladen, een rol waar mee Gert Overmeer bewijst zijn schroom na zijn debuut van vorig jaar te hebben schud. Janny Ammerlaa Tilda Hannacott de ra van Faith, speelt haar rol behoren al is die in 'Ki water' te klein om echt voorgrond te treden. )NY ALL In kwalitatief opzicht Utopia alleszins redelijk - de dag. In de loop der hebben mensen als Mies 1LIJN der Krogt, Arie de Joi„ajaar Greetje Harteveld om er .i„u, een paar te noemen wa rij zou aanzienlijk langer lijn de nen zijn, nadrukkelijk t anger De ■nvol£ vuilz ver ouwer hun hele ziel en zali in het toneelspel te 1 is niet eenvoudig de juist mule te vinden om de mi er toe te bewegen hun av televisie kijken een keer ten inleveren voor gez dorpscultuur. Voor Utop neel is het te hopen daimige g mende vrijdag en zat ven, ar meer mensen de weg wel lers vinden naar het Muziefc De Grunerie speelt 'Met grof ge schut'. Zaterdag gezien in multi functioneel centrum 't Groot Proffijt in Oegstgeest. Herhaling op zater dag 23 november. Dank zij De Grunerie viert het amateurtoneel in Oegstgeest nog immer hoogtij. Zaterdaga vond was de zaal van het mul tifunctioneel centrum druk be volkt door toneelminnend pu bliek dat zich een paar uurtjes prententieloos genieten niet wilde ontzeggen. De Grunerie houdt zich voornamelijk bezig met het op de planken bren gen van blijspelen. Dit keer was gekozen voor 'Met grof geschut' naar het toneelstuk 'De Zeeuwse gouvernante' van J. Hemmink-Kamp en be werkt door de Rijnsburger Be rend Heemskerk. Deze voerde samen met Lynn Meijer de re gie. Vier dames en zes heren brachten het geschut in stel ling en maakten er een ouder wets dolle boel van. Het draait in dit stuk allemaal om een sikkeneurige en welgestelde heer die zijn personeel bij voortduring de les leest en een ongeval, dat hem het gebruik van zijn benen voor enige tijd belet, cultiveert om zich door iedereen te laten bedienen. De komst van een Zeeuwse gou vernante brengt daar verande ring Het spel ontwikkelde zi een ouderwets voorspf wijze met maar liefst bruidsparen in het vo zicht. Jan van Mourik w rol van de oude, gebless brombeer op het lijf ven. Daan de Mooy trad voren als chauffeur Pi( ^man met zijn verbale uitbarst )roek voor keurig aangedikt gr schut zorgde en op zijr voor een stiekume neut. Maar aleer het zover was in de zaal het dijenkl druk beoefend. En werd r mens dank zij sjyer is iant st dak ei gesloc ligt a d uit c welijks als Margreet Ockeloen, lem Juffermans, Miriantf der Mey, Koos Smit, Ch; Heemskerk en Rob en Pieterse De Grunerie zijn vrij vaste publiek ii toonaarden tegemoet en de zelfs de grootste nurl deruit. chte J< Applaus De hoofdrolspelers in het toneelstuk 'Heijermans', dat zaterdagavond bij het Nederlands Volksto neel in Leiden in première ging, nemen na afloop het applaus van het publiek in ontvangst. Vlnr: Ben Cramer, Anette Nijder, Meave van der Steen, Frits Lambrechts en Kiki Hessels. foto: anp NEDERLANDS HARPENSEMBLE IN STADSGEHOORZAAL Nederlands Harpentemble: 'Adagio en Rondo' KV 617 van Mozart; 'So nata a cinque' van Gian Francesco Malipiero; 'Concert cinq' van Jo seph Jongen. Gehoord in de Leidse Stadgehoorzaal, op zondag 17 no vember. Wie zijn publiek op de late zondagochtend een program ma voorschotelt met onbeken de, twintigste-eeuwse compo nisten, neemt een ris.ico, zelfs als Mozart met een prettig Adagio de kar trekt. Des te verrassender en verheugender was het dan ook bij het koffie concert van gisteren in de Leidse Stadsgehoorzaal een vrijwel uitverkochte kleine zaal aan te treffen. Het Nederlands Harpensemble had misschien liever een nog gewaagder programmering ge kozen, want Mozart was voor hen blijkbaar echt een 'moet je'. Het Adagio en Rondo, oor spronkelijk voor glasharmoni ca en begeleiding geschreven, kwam er lusteloos uit. Zelfs harpiste Erika Waardenburg, die monter was begonnen, nam al snel gas terug. De zaal was echter aangenaam opge warmd en klaar voor de iets minder lichte kost. Het volgende werk was zonder twijfel het aardigste van het concert: de 'Sonata a cinque' van de Italiaanse componist Gian Francesco Malipiero (1882-1973). Malipiero vatte al vroeg een grote belangstelling op voor de muziek van oude Italiaanse meesters als Monte verdi en Vivaldi. Voor zichzelf zag hij echter ook een plaats in de muziekhistorie weggëlegd, en om die veilig te stellen schreef hij zich in 1912 met vijf stukken, maar onder evenzoveel pseudoniemen, in voor een muziekconcours te Rome. Hij won vier van de vijf te vergeven prijzen. De muziek van de Franse im pressionisten bleef zijn hele le ven een belangrijke inspiratie bron, maar ook Stravinsky en Schönberg maakten op hem een grote indruk. In de Sonata uit 1934 klinkt expressionisti sche verwarring in een im pressionistische klankkleur. De harppartij is nu eens niet geschreven omdat er nu een maal ook harpen zijn, maar le vert een wezenlijke bijdrage aan de verschillende klank beelden. Zonder zijn thema's uit te werken herhaald Mali piero ze in steeds weer andere toonzettingen en sferen. Daar mee lijkt het geheel eerder een balletsuite dan een sonate, maar de aandacht blijft gevan gen. Na de pauze keerde de rust langzaam terug met het 'Con cert a cinq' van de Belg Joseph Jongen. Veel meer een epi goon dan Malipiero, schreef hij een overzichtelijk en soms wat gewild werk, sterk beïnvloed door wat hij in Parijs aan de Schola Cantorum van d'Indy had geleerd. Voor een koffie concert echter een toepasselijk stuk, evenals de wel zeer snel verdiende toegift, een bewer king van een sonate van Scar latti. Het Nederlands Harpen semble bleef vaak wat onder koeld en mat; met name in de strijkers ontbrak het vaak aan eenheid en zuiverheid. De mix was echter geslaagd: niet al te verontrustend, maar met Mali piero toch even prikkelend. ROTTERDAM Direc teur Emile Fallaux van het wereldvermaarde Film Festival Rotterdam heeft geen filmprojector, geen viewingruimte en geen archief tot zijn be schikking. Tot voor kort had hij ook nauwelijks medewerkers want die waren er door zijn voor ganger, de Italiaan Marco Müller, „uitgezwiept". Het programma voor de 21ste editie van het Film Festi val dat eind januari 1992 10 dagen lang draait, is echter zo goed als rond. Filmer en journalist Fallaux (47), sinds april directeur van het Festival, moest van voren af aan beginnen. „Er waren schulden en er was de goede reputatie van het festival. Ik kreeg meteen al veel steun, want iedereen in de filmwe reld wil dat „Rotterdam" blijft." De werktijden die hij samen met de enig overgeble ven medewerkster met erva ring Sandra den Hamer moest maken om het festival vervol gens vorm te geven, zijn van zijn gezicht af te lezen. Hij stuitte op een organisatie waarin het aan alles ontbrak. Behalve aan bovengenoemde zaken ook aan geld, 450.000 gulden op een begroting van 2,9 miljoen gulden. Het begro tingsgat is zo goed als gedicht, de laatste plooien worden gladgestreken door een spon sorwerver. „Die erfenis uit het verleden wilde ik zo snel mo gelijk wegwerken, want we hebben ook nog een jaarlijks terugkerende schuld bij de Rotterdamse Kunststichting van bijna één ton", aldus Fal laux. Eerste stap De onlangs met de Nipkow- schijf (voor zijn gehele televi- sieproduktie en met name zijn serie videoberichten 'Post Ir- koetsk' onderscheiden Fallaux, noemt het programma zoals het er nu uitziet de eerste stap naar een nieuwe fase van het Emili Faullaux: „Als je die tien dagen goed draait zal de rest worst wezen, is steeds de gedachte geweest". foto: sp festival. Dat moet niet beperkt blijven tot een evenement dat tien dagen leeft en vervolgens van de aardbodem verdwijnt. „Als je die tien dagen goed draait zal de rest worst wezen, is steeds de gedachte geweest", aldus Fallaux. Hij streeft er naar de film een stevige plaats in Rotterdam te geven en er bovendien voor te zorgen dat het niet beperkt blijft tot film pje pikken: Fallaux wil meer betrokkenheid. Tijdens het komend festival zullen daarvan al verscheide ne dingen merkbaar zijn. Er komen twee conferenties, de één samen met de Britse tv-zender Channel Four heeft als onderwerp het stimu leren van filmmaken en de film in het algemeen in arme landen. Tussen de dertig en veertig regisseurs uit ontwik kelingslanden worden daar verwelkomd. De tweede conferentie heet 'Limits of Liberty' en behan delt de „nieuwe" beperkingen voor de filmmakers. Zij heb ben minder dan vroeger te maken met censuur op een vrije mening maar steeds meer met beperkingen opgelegd door het principe van de vrije markt. Een jaarlijks terugke rend onderdeel wordt verder wat voorlopig heet 'Film Free', een soort mensenrechtenorga nisatie ter verdediging van de rechten van filmers die we gens hun werk worden be laagd. Binnen het Rotterdamse stad huis circuleert bovendien een plan van Fallaux om te komen tot een filmcentrum op een toegankelijk plaats in de stad. Daar moet een archief zijn en er zullen films te zien zijn op tapes, die eventueel uitgeleend of verkocht kunnen worden. „Dat archief moet wel worden opgebouwd want het ligt nu verspreid onder bedden en op balkons van voormalige mede werkers." Gangmaker Fallaux bemerkte tot zijn schrik dat het huidige festiva larchief nog niet eens de affi ches of catalogi van de afgelo pen edities bevat, laat staan correspondenties met filmers. delen van scripten of andere relevante zaken. Stichter en tot zijn dood in 1988 dé gang maker van het festival Huub Bals, besteedden daar weinig aandacht aan. Het beleid van zijn opvolger Marco Muller (twee jaar festivaldirecteur) was ook bepaald niet gericht op het opzetten van een veel zijdige organisatie. Fallaux wil terug naar de uit gangspunten van Huub Bals: het organiseren van een eigen, persoonlijk filmaanbod dat in veel gevallen ingaat tegen wat hij noemt de fabrieksfilm: pu bliekstrekkers, kassuccessen. Fallaux heeft bij de samenstel ling van het aanstaande pro gramma veel voordeel gehad van het feit dat hij zelf filmer is („Andere filmers laten mij ook aan de montagetafel toe") en als journalist de afgelopen jaren alom contacten heeft kunnen leggen. Hij maakte re portages in onder meer de Verenigde Staten, Midden- Amerika en in de Sovjet-Unie. Hij heeft gebruik gemaakt van een redactieteam waarvan de leden ieder een deel van de wereld voor hun rekening na men om te voorkomen dal zelf voortdurend ondel was en de oorspronll kwakkelende organisatij Rotterdam op zijn moest laten. Er zullen ongeveer 180 worden vertoond, aanzi^ minder dan de 320 vori£ Fallaux heeft het aantal opzet beperkt omdat hij] stateerde dat veel bez£ tijdens het laatste festiv. het overladen aanbod spoor geheel bijster raakl Het resultaat is een hoof gramma dat bestaat uil films met daartussen een aantal Europese premièi een aantal wereldprii Daarbij zijn tegen de tien I uit Latijns-Amerika, twintig uit de Verenigde] ten, een groot aanbot' Sovjetunie (onder meei Kazachstan en Georgië), der zijn Oost- en West-Eti stevig vertegenwoordigd zijn films te zien uit Aziat landen en uit Afrika. Er een retrospectief van de rikaanse filmer Hal H« (onder andere diens nij film 'Trust'. Chapli in Extra is ook het onderdet nema Narcissus' met waarin de regisseur ti de/een hoofdrol speelt, lie Chaplin, een vroege, kende Woody Allen enl nooit uitgebrachte film v« Pacino zijn hier enkele si makers. Verder draait nacht vanaf twaalf uur Office USSR' met tien vi meest commerciële Si films. „In tegenstelling les gaat het met film gi de Sovjetunie, dit jaar alli zijn er zeshonderd films gi duceerd. Maar waar vi de repressie de kunstfili de aandacht bracht, zijn di verdoemd, ze halen nii toeschouwersaantallen commerciële Rambo films, ze vallen buiten honderd." Fallaux heeft zich voor] jaar verbonden aan het festival. Het festival draail 23 januari tot 2 februari, vorige festival trok 150.0C zoekers, dit jaar gokt F« op 200.000. caf( en tat tO] tet [ROB ft zati nstc lonsti verh IRD) demc •ring (ter c ideld •den

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 6