d' amera voert kijker iet schilderij in en dorpsfeest ïgen twaalven Madonna heeft de touwtjes vast in handen )ude film Laurel Jeruggevonden 13 n Regisseur Richardson aan AIDS overleden IN MAURETANIË KAN IE AFKOMST IE ONDERGANG WORDEN. Bijna miljoen voor paneel Brueghel ingeblikt I Archief over affaire rond W.F. Hermans gaat open 4 Laat de ijsvogel u koud? Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! lidócOowiaMt STERDAM In de archieven van het Nederlands Filmmu- ii in Amsterdam is de film 'The Snow Hawk' van Stan Lau- iit 1925 teruggevonden. Volgens het museum is dit een bij- lere film, onder meer omdat hiermee een keerpunt kwam in rtistieke ontwikkeling van de acteur. Na een incident tijdens pnamen voor de film werd de langdurige verbintenis tussen irel en Mae Dahlberg, zijn partner met wie hij in heel Noord- erika optrad, verbroken. Een jaar later diende Oliver Hardy aan als partner. De gevonden film, een nitraatcopie, ver- t in goede staat en werd kortgeleden geconserveerd. De 20 uten durende film wordt op 18 januari 1992 onder de titel valsche politiechef' op het eeuwfeest van de geboortedag KUNST/RTV VRIJDAG 15 NOVEMBER 1991 Stan Laurel foto: sp Nieuwe videoclip Jackson Yoram Ish-Hurwitz in 27 landen in première LOS ANGELES In 27 landen, waaronder Ne derland, is gisteren de elf minuten durende video clip van de nieuwe single van Michael Jackson 'Black or White', voor het eerst op televisie ver toond. Het is twee jaar geleden dat Jackson als zanger voor het laatst iets van zich liet horen. Black or White is afkomstig van het album Dange rous, dat verschijnt op 26 november, vier jaar na 'Bad', Jacksons vorige plaat. In de door John Lan- dis geregisseerde clip, die volgens de geruchten 4 miljoen dollar heeft gekost, zijn niet alleen de tele visie-stripheld Bart Simpson, Cheers-ster George Wendt en Macaulay Culkin, het jongetje uit de film 'Home Alone' te zien, maar ook een zwarte panter en drie leeuwen. De clip en het nummer 'Black or White' hebben de ongelijkheid tussen rassen tot onderwerp. winnaar concours AMSTERDAM Yoram Ish-Hurwitz is gisteren in Amsterdam winnaar ge worden van het Jacques Vonk Piano concours 1991. Dit concours wordt iede re twee jaar gehouden in het Swee- linck-conservatorium. Het Jacques- Vonkfonds is gevormd uit een schen king van de familie Vonk, wier zoon aan het voormalig Amsterdams conser vatorium piano studeerde maar vroeg tijdig overleed aan tbc. De prijs voor de winnaar is 30.000 gulden, waarmee Yo ram Ish-Hurwitz gedurende twee jaar in het buitenland zijn pianostudie voort kan zetten. Aan het concours deden acht kandidaten mee, allen studenten van Jan Wijn en Willem Brons. LOS ANGELES De Amerikaanse film- en toneelregisseur Tony Richardson is gisteren op 63-jarige leeftijd aan AIDS over leden. Richardson heeft 23 films op zijn naam staan, waaronder 'Tom Jones', 'Look back in Anger', 'The Entertainer' en 'A Taste of Honey'. Onlangs rondde hij nog de opnamen af voor de film 'Blue Skies', met onder anderen Jessica Lange, die volgend jaar zal worden uitgebracht. Richardson regisseerde ook 30 theater- produkties. De film 'Tom Jones', naar een boek van Henry Fiel ding over het leven van een Engelse jongeman in de 18e eeuw, werd bekroond met Oscars voor de beste film, de beste regisseur en de beste scenarioschrijver. Richardson werd geboren in Groot-Brittannië, waar hjj in 1952 zijn carrière begon als produ cer voor de BBC. In 1955-werd-hij benoemd tot artistiek leider van de English Stage Company: Richardson was tot 1967 ge trouwd met de actrice Vanessa Redgrave. PCUMENTAIRE 'MET HET OOG OP REMBRANDT' ekende ENÉ DE COCQ open Vterdam een beeldvullend op het erbij k[erm. De pupil, de iris, oogwit, het traan- ht, het ooglid, allemaal et van rscherp uitvergroot, ir dan rensecht, alleen: je ziet het geschilderd is. Met !l tastische techniek en vj r. Door Rembrandt, i hten we heel lang. ar dat blijkt niet zo te ïeeft alde meester heeft het k waarvan het oog rzienig j uitmaakt wel onder- ■artbaa™1' 1maar he' is,Se" eind ei"** "Oor een leerling, de ondertekening fun- ndvliej rt hier als een 'keur- Daar rk'. aan zei |®n- O'e interessante en beelden- den ejllustratie is een van de scè- uit de documentaire 'Met oog op Rembrandt' van voor b s van Langeraad en Geor- !p *ulsh°f. die is gemaakt ter tleiding van de grote Rem- - ïdt-expositie die vanaf 4 geluids^mt,er wordt gehouden in Amsterdamse Rijksmu- i de wjn. De film wordt daar ge- ich enïd op monitoren (in ver- Al lietilende talen) en daarnaast detailtfederlandse versie door de plantefi uitgezonden op vrijdag 6 gras kmber (Nederland 3, 20.56 nog n. Jonl thema van de film is ook ers toa thema van de tentoonstel- n in der. Centraal staat namelijk overlekog steeds prangende vraag iet de v lat de e restatii n. De Ie gem aanpal )bleme verniel tot in ijkbew hoeveel werken van Rem brandt ook daadwerkelijk door de meester zelf geschilderd zijn. De Rembrandt-euforie in de vorige eeuw leidde tot een mateloze overschatting van de omvang van ziin oeuvre, dat in die visie bijna duizend schilderijen omvatte. Inmid dels weten we beter: het werk van het Rembrandt Research Project heeft duidelijk ge maakt dat vele honderden daarvan niet van Rembrandt zelf zijn. De documentaire geeft een beeldende schets van hoe het hedendaagse Rembrandt-on- derzoek verloopt. De film ana lyseert schilderijen en delen van schilderijen, maakt verge lijkingen met tekeningen en voorstudies van Rembrandt zelf en de voorbeelden die hij als inspiratiebron gebruikte. Samen met de camera duikt de kijker zelfs echt het doek in, niet alleen door de mini- tieuze detaillering waarvan de regie gebruik heeft gemaakt maar ook door opmerkelijke röntgenbeelden die laag op laag het schilderij ontleden. Supertelevisie Van Langeraad heeft voor de documentaire opnamen ge maakt van schilderijen uit col lecties overal ter wereld en filmde daarnaast in diverse la boratoria, waar met verfijnde apparatuur onderzoek wordt gedaan naar Rembrandt ver- foppervlakken. Zonder te ver zeilen in al te technische ex plicatie of in gewild-artistieke beeldvoering voert hij de geïn teresseerde kijker mee in de wereld van Rembrandt zelf (zijn leven, zijn samenwerking met leerlingen, zijn gebruik van modellen) en in de inte ressantere facetten van het Rembrandt-onderzoek. Hij heeft daarbij gebruik ge maakt van de apparatuur en de techniek van de HD-TV, de mede door Philips ontwikkel de supertelevisie van de toe komst. Die kenmerkt zich vooral door een veel grotere beeldscherpte en een breder beeldformaat. De uitzending op 6 november zal uiteraard op onze gewone huiskame rontvangers terechtkomen en die HD-elementen zijn daar niet aan besteed. Om te voor komen dat er beeldinformatie verloren gaat wordt de uitzen ding daarom voorzien van het door technici 'letterbox' ge noemde kader, waarbij het beeld aan boven- en onderzij de een zwarte balk vertoont. Er verdwijnen daardoor geen essentiële beeldfragmenten aan de zijkanten, wat bij deze produktie (waarin ook gebruik is gemaakt van het 'split screen' effect, verticaal door sneden beeld) dodelijk zou zijn. Cameraman Hans Brouër met de HD-camera in het Rijksmuseum, waar hij Rembrandts 'Het joodse t Verwarring Rembrandt was als kunstenaar geen vernieuwer. Hij zette zich niet af tegen de schildert raditie van zijn tijd, integen deel: hij kende en verzamelde werk van illustere voorgan gers, hij spiegelde zich eraan, hij liet zich erdoor inspireren, hij poogde het te overtreffen. Zijn tomeloze energie heeft ook gezorgd voor verwarring. Steeds meer wordt ontdekt hoe hij als atelierchef, als leer meester, als bedrijfsleider en als beroemd kunstenaar in vloed heeft uitgeoefend op zijn leerlingen, medewerkers, per soneel, bewonderaars, collega's en concurrenten. Hij kende veel navolgers en misschien wel evenveel vervalsers. Rembrandt hield, in admini stratieve zin, niet bij wat hij zelf maakte of wat anderen deden. Hij gaf les, hij inspi reerde zijn leerlingen, en als ze iets maakten waar hij ach ter kon staan signeerde hij doodleuk hun werk. Zijn handtekening fungeerde dan als een teken van afkomst van het schilderij: uit het atelier van Rembrandt, een soort keurmerk, een garantie voor kwaliteit. Dit resulteerde in een stort vloed aan 'Rembrandts', Rem- brandtieke kunstwerken van hoog niveau. Die vloed is na zijn dood nog geruime tijd doorgegaan in de vorm van produktie door al dan niet bo nafide navolgers. Genie In de negentiende eeuw, toen de visie op kunst en kunste naarschap een dweepzieke draai maakte, ontstond de vi sie dat Rembrandt een eigen zinnig genie was, van univer sele proportie, een uniek kun stenaar die daarbii ook nog eens blijk gaf van maatschap pelijke betrokkenheid. Im mers: terwijl hij zelf, naar de opvattingen aan het eind van de negentiende eeuw, verarmd was en miskend, danste hij niet naar het pijpen van de be zittende klasse maar hield koppig vast aan het verbeel den van 'de gewone mens'. De bewondering sloeg door in verblinding en de belangstel ling voor Rembrandt dreef het aanbod aan 'Rembrandts' op tot ongekende hoogte. Het aantal schilderijen van zijn hand steeg van 337 in 1883 tot 988 in 1913. Om die te maken had de kunstenaar vanaf het begin van zijn loopbaan tot aan zijn dood elke zestien da gen een schilderij moeten vol tooien, nog afgezien van zijn produktie van honderden te keningen en etsen. In de loop van deze eeuw nam het grote 'zuiveren' een aanvang. In 1968 telde profes sor Horst Gerson nog 420 Rembrandts, en in datzelfde jaar begon het Rembrandt Re search Project, waarin alle schilderijen van Rembrandt op wetenschappelijke wijze op hun echtheid worden getoetst. Vrijwel alles wat de film van Kees van Langeraad aan ana lyse toont is afkomstig uit dit project. irt The Pogues. Met: Joe ner (zang, gitaar), Terry (gitaar), Philip Chevron oline), Spider Stacy (tin Ie), Jem Finer (banjo), Jimmy ley (accordeon), Darryl Hunt itaar) en Andy Ranken ut). Vredenburg, Utrecht. Gie- .NS PIÉT e ingahg van de Utrechtse ektempel Vredenburg g iedere bezoeker gister- ei een pamflet in zijn han- geduwd met de tekst: ne McGowan heeft om tidheidsredenen besloten lopig niet met The Pogues lurnee te gaan. Joe Strum- ex-Clash, neemt zijn ts in. Wie geen zin heeft in Pogues zonder McGowan zijn kaart inwisselen bij lefinitief de tijdelijk aard in het schrijven wordt jereerd, is door beide in eind september inmid- uitgesproken. Na de Ja- tournee werd McGo- die hem graag flink op een vriendelijke ma- uit The Pogues geschopt, ïew wave folkies hadden enoeg van om concerten et allerlaatste moment te is de toten afzeggen omdat de k McGowan weer eens in greep had. De groep gaat de eed erc^er met J°e ötrummer, superiï "at sto* deed opwaaien als met 1er en êitarist van The DEN i j. ivereenkomst tussen Sha- IcGowan en Joe Strum- 5 dat ze allebei niet kun- j zingen... Nou ja, behoor lijk wat moeite moeten doen om de luchtstroom in de juiste verhouding langs de stemban den te persen. De kracht van de Londenaren ligt dan ook vooral op het instrumentale vlak, waarbij in Utrecht een sterrol was weggelegd voor ac cordeonist Jimmy Fearnley, die niet alleen voor een sfeer volle, maar soms ook diep emotionele invulling zorgde. Het duurde enige tijd voordat de hossende zaal van een trak tatie kon spreken, want in het begin klonk het zooitje ongere geld te ongenuanceerd om echt te kunnen boeien. De mu sici speelden hoekig, maar lie ten het materiaal niet genoeg soppen. Naarmate daar veran dering in kwam, groeide de feeststemming. En hoe rijkelij ker er drank vloeide hoe meer het concert iets kreeg van een dorpsfeest tegen twaalven. Alle remmen gingen los. Vlak voor de eerste toegift in dit an derhalf uur durende concert, nam het publiek zelfs het initi atief en weerklonk op massale wijze 'Dirty Old -Town' nog voor de groep goed en wel de eerste tonen had laten horen. Het enthousiasme van publiek en musici had voor een kruis bestuiving gezorgd, waardoor de toegiften werden geken merkt door uitbundigheid. Zanger, gitarist Joe Strummer, die zichtbaar plezier had en de aankondigingen op zijn beste Nederlands deed, gebruikte de schijnwerpers om wat Clash- materiaal over het voetlicht te brengen. Zo groeide het con cert uit tot een arena voor oud en eigen folkmateriaal maar werd de rock niet vergeten. In Mauretanië kan je geboorteplaats je dood worden. Omdat een andere gemeen schap de macht heeft En aan de macht wil blijve n GIRO 454QOO AMNESTY INTERNATIONAL AMSTERDAM Bij Christie's in Amsterdam is gistermiddag een werk van Pieter Brueghel II voor 966.000 gulden ge veild. van de nieuwe eigenaar niet prijsgeven. Ook wil Christie's niet zeggen waar het schilderij vandaan kwam en of het naar het buitenland verdwijnt. Het veilinghuis had gerekend op een op een bedrag tussen de 800.000 en 1.2 miljoen gulden Het veilinghuis mag de naam Het paneel uit 1625 meet 47,3 bij 66 centimeter. Het stelt een groep vrolijk drinkende dorps bewoners aan een tafel voor de deur van een herberg voor. Pieter Brueghel II (ca 1564- 1637) maakte van de meeste composities verscheidene ver sies. Ook van dit werk zijn nog drie andere exemplaren be- maant1 issiebija lijke i indelirë um aai vang komen igbouw 7 in de disci loor J lale sti Jeter 1 ADVERTENTIE' van Lodewijk de Boer (4Vi) in het Appeltheater Den Haag verlengd t/m I december Reserveer tijdig 070-350 22 00 Seizoen 1991/92: twintig aar Toneelgroep De Appel Meerderheid Kamer tegen verkoop van Picasso's DEN HAAG Een krappe meerderheid van de Tweede Kamer (CDA, VVD en de kleine christelijke partijen) is evenals minister D'Ancona (cultuur) tegen de verkoop van twee Picasso's uit het Haags Gemeentemuseum. De PvdA, D66 en Groen Links daarente gen vinden dat de bewinds vrouw met haar afwijzing van het plan van museumdirecteur Fuchs om de doeken te verko pen, te hard van stapel loopt. GRONINGEN De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) gaat een groot deel van het archief over de schrijver W.F. Hermans openstellen voor onderzoek door de Neerlandicus R. Delvigne. Tot nu toe heeft de Groninger universiteit steeds geweigerd in zage te geven in het Hermans-archief. In 1988 deed Delvigne voor het eerst een aanvraag om onderzoek te doen in het ar chief. Naar aanleiding van deze weigering spande de Amster damse onderzoeker een procedure in bij de Raad van State. Dit college besloot afgelopen zomer dat de universiteit per dossier moest overwegen welke wel en welke niet voor openbaarma king in aanmerking komt. De universiteit heeft nu besloten om alleen nog het strikt persoonlijke deel van het archief op slot te houden. W.F. Hermans was van 1958 tot 1973 lector in de fysi sche geografie aan de RUG. Begin jaren zeventig ontstonden er diverse conflicten rond zijn persoon. Hermans kreeg het verwijt dat hij te weinig colleges gaf en zich te weinig met zijn vak bezig hield. Hoewel het college van bestuur van ae universiteit con cludeerde dat er geen sprake was van plichtsverzuim, nam Her mans ontslag. LONDEN Het nieuws dat Madonna onlangs een transactie heeft afgesloten die haar de bestbetaalde artiest maakt in de ge schiedenis van de popin dustrie, bevestigt slechts wat iedereen allang wist, namelijk dat Madonna op het moment 's werelds grootste ster is. De tijden dat Michael Jackson of Prince in één adem met haar konden worden ge noemd, zijn allang vervlogen. Het unieke van Madonna is dat zij deze plaats helemaal zelf heeft verworven. Toch had ze de touwtjes al stevig handen vanaf haar eerste gro te Amerikaanse hit in 1983. Er volgden zeven nummer één singles, 21 topvijf hits en drie nummer één LPs. Met 16 opeenvolgende hits in de top vijf van de Amerikaanse hitlij sten brak ze een record dat al tijd op naam had gestaan van de Beatles. In tegenstelling tot de Beatles hield zij haar hoofd koel en stond ze erop dat ze zelf het verdere verloop van haar carrière zou bepalen. Ze neemt persoonlijk al haar per soneel aan, onderhandelt over film- en concertcontracten. Zeven jaar geleden, toen ze op het punt stond haar grote doorbraak te maken, zei Ma donna in een interview: „Het enige dat voor mij telt is een superster te worden". Nie mand geloofde eigenlijk dat ze werkelijk zover zou komen. Men was er over het algemeen van overtuigd dat ze gewoon een koppige, ambitieuze vrouw was die vocht om de leegte te compenseren die haar vroeg gestorven moeder had achtergelaten. Haar grootste 'talent' leek te zijn de talenten van anderen, hoofdzakelijk dat van Pat Leonard, haar muzikale medewerker, voor eigen doeleinden te gebruiken. De 'material world' van Ma donna zou sterren van de ja ren zestig en zeventig volko men vreemd geweest zijn. De meeste artiesten in die tijd hadden geen idee van en geen belangstelling voor het geld dat ze verdienden. Zij verloren dan ook vaak miljoenen aan gewetenloze managers en pla tenmaatschappijen. „Madonna's manager, Freddie de Mann, is al vanaf 1983 bij haar en ze hebben een goede zakelijke verhouding. Maar sommige mensen laten zich vertellen wat ze moeten doen en anderen nemen zelf het heft in handen. Madonna neemt zelf het heft in han den", aldus een woordvoerder van haar platenmaatschappij in Engeland. Ze is de rijkste vrouwelijke artiest ter wereld. Af en toe wordt ze echter ook gestraft voor haar eigenzinnig heid. De columnist Ray Kerri- son schreef in een artikel in de 'New York Post': „Madonna doet alles, draagt alles, spot met alles en verlaagt zich tot alles om de aandacht op zich zelf te richten en geld te ver dienen". Toch is winstbejag niet haar voornaamste streven. De live- opnamen in de film 'Truth or Dare: In Bed With Madonna' waren spectaculair en stonden bol van zelfver trouwen. Het is duidelijk dat Madonna en regisseur Alek Keshishian een belangrijk do cument hadden gemaakt over roem en ster-zijn. In plaats van te proberen de kijker er van te overtuigen dat er een duidelijk onderscheid is tussen 'de ster' op het podium en de 'echte' ster, laat Madonna in haar film zien dat haar leven inderdaad één grote toneel voorstelling is. Terwijl de laatste generafcé van het oude Hollywood wan hopig probeerde te bewijzen dat een ster ook een 'echt mens' is, is Madonna zo eerlijk (en zo slim) te erkennen dat zij zélf een illusie is. (c) The Times, Londen Twee wereld premières hijNDT 2 Programma IV met NDT 2 in het AT T Danstheater. 'Arto's Books', 'Grosse Fuge' en 'Ravel without a Pause' gisteravond, herhalingen 23 en 24 november. Maar goed dat de dansjeugd van NDT 2 perfect klassiek ge traind is. Nu kan ze naar een wijs woord van Anna Pa vlova alle kanten op. Hoe broodnodig die academische basis was, bleek in twee we reldpremières van de Ameri kaanse huischoreograaf van het Frankfurter Ballett, Amanda Miller. Deze plastisch filosoferende choreografe had het zich in het hoofd gezet twee nieuwe danswerken ge lijktijdig te maken. Zoiets kun je uiteraard maar met een en dezelfde groep doen. NDT 2 werd uitverkoren. In het ka der van het Holland Dance Festival en in een festival mag immers wel wat buiten- nissigs wrikte en duwde Amanda Miller aan de tech niek van haar Haags dansma- teriaal. Of deze jongeren haar theorieën over de zwaarte kracht en over het begin en einde van elke beweging heb ben begrepen, betwijfelen wij. Maar men deed in elk geval wat choreografisch werd ver langd. Geen schoonheid, maar aan de lopende band aanslagen op het evenwicht. In gemani puleerd licht en in het ballet 'Ravel without a Pause' in on flatteuze kostuums de jon gens met afgezakte bretels en de meisjes met het witte schor tje achterstevoren en tegen een geometrisch achterdoek. De eerste wereldpremière heette 'Arto's Books' en Guus Janssen stelde er ziin Tweede Strijkkwartet met de contras-' terende flageoletklanken voor ter beschikking. Ravels Strijk kwartet was voor de andere première, waarin de menselij ke eigenschap een beschutte woonplek te willen hebben scenisch werd uitgebeeld. Het Mondriaan Strijkkwartet ver leende deze noviteiten live goede diensten. Als midden moot de onvergankelijke schoonheid van Hans van Ma- nens meesterwerk 'Grosse Fuge', een abstract en gesti leerd eerbetoon aan de sexua- liteit, waartoe zich ook Beet- hovens romantische muziek uitstekend leende. De iisvogel wordt bedreigd Hel Zuid hollands Landschap probeert ook zijn leefgebieden in uw provincie te behouden Met uw hulp kunnen, wij bedreigde planten en dieren een kans geven te overleven Help mee. NATUURLIJK DOEN. Knip de bon uit en stuur hem ongelran- keerd naar. Het Zuidhollands Landschap Antwoordnummer 646. 3000 WB Rotterdam Voor info of aanmelding bel 010-4135045 JA, k steun he: Zuid- hollands Landschap 1 (mm contributie I 25.- p j I ik wacht uw acceptgiro I af) Ik ontvang een GRATIS welkomstpakket plus 4x per jaar het fraaie tijdschrift Zuidhollands Landschap" Telefoon

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13