„Je kunt toch ook dansen zonder hoge sprongen" F Verrassend debuut Ted Brandsen GERARD LEMAITRE (55) BIJ NDT3 Bernard Haitink blij met herstelde contact Concertgebouworkest Ccidóc Soumnt KUNST/RTV DONDERDAG 7 NOVEMBER 1991 Hel Nationale Ballet met 'Dodeneiland', 'Sar casmen', 'Ik hou gewoon m'n adem in' en 'Four Sections' in het AT&T Danstheater in Den Haag, gisteravond. In het zogeheten 'Hollandse Program ma', dat Het Nationale Ballet gister avond in het AT&T Danstheater voor het voetlicht bracht, werden de choreo grafieën van arrivés als Hans van Ma nen, Toer van Schayk en Rudi van Dantzig verrassenderwijs overtroefd door het ballet 'Four Sections' van Ted Brandsen, een danser uit dit ensemble die sedert juli j.l. niet meer optreedt. Als choreograaf kon hij reeds terugzien op zeer bevredigende vingeroefenin gen. Nu echter schreef hij zijn ballet op de gelijknamige muziek van de oerva der van de Amerikaan 'minimal music' Steve Reich. Over het algemeen is re petitieve muziek al gauw vervelend. Dansen op dergelijke, vaak schier ein deloze herhalingen is zelden inspire rend. Ditmaal choreografeerde Brand sen evenwel voor de volwassen groep hoogwaardige dansers van ons nationa le ensemble, zodat technisch alle wen sen al bij voorbaat vervuld waren. Voeg daarbij het even doorzichtige als parate begeleiden door Het Nederlands Balletorkest o.l.v. Jac van Steen, die verrassend veel affiniteit bleek te heb ben met de klanknuanceringen van de verschillende instrumentale groepen binnen het orkest. Daar komt dan nog bij, dat Brandsen zijn choreografische eersteling in een regulier programma tevens had uitgerust met een zelfont worpen geraffineerd decor en ritmisch ingezette lichtbundels. Alles bijeen een debuut zonder een spoor van verveling, dat terecht een even ovationeel als langdurig applaus oogstte. Zelfs Van Manens fameuze duet 'Sarcasmen', van Schayks 'Dode neiland' uit 1983, voor welk romantisch tranendal de groter afmetingen van het moderne podium geen winstpunt bete kenen en eveneens Van Dantzigs wee klagen in 'Ik hou gewoon m'n adem in', geraakten erdoor op de achter- Particulier schenkt opbengst schilderij aan Leprastichting AMSTERDAM Een veiling van 475 schilderijen heeft gisteren en eergiste ren bij Sotheby's in Amsterdam, hebben in totaal 3,3 miljoen gulden opgebracht. Dit heeft het veilinghuis bekendge maakt. Een Amsterdams stadsgezicht van de hand van Willem Koekkoek (1839-1895) bracht 74.750 gulden op. De opbrengst gaat naar de Nederlandse Stichting voor de Leprabestrijding. Het schilderij is geschonken door een vrouw uit Denekamp. Voor een pastel van Wil lem Gerard Hofker (1902) werd een „verrassend" bedrag van 33.350 gulden betaald. Hij schilderde 'De kleine wever Ni-Dantih' in 1938 op Bali. De richtprijs was 1.500 tot 2.000 gulden. Televisie-serie over affaire Oude Pekela Idoor barend strang AMSTERDAM Gerardjan Rijnders, artistiek leider van de Toneelgroep Amsterdam, heeft een televisieserie geschreven. Zijn verhaal is gebaseerd op de gebeurtenissen in Oude Pekela die enkele jaren geleden voor heel veel op schudding zorgden. Er zouden daar tientallen kinderen seksueel zijn misbruikt, zonder dat er ooit een dader werd gevonden. 'Oude Tongen' heet de serie van Rijnders. Hij wilde de naam Oude Pekela niet gebruiken en hij vond zijn variatie op de naam van een Zeeuws plaatsje wel toepasselijk. „Het heeft alles te maken met roddel en andere viezigheid". Al een paar jaar geleden werd de interesse van Rijnders voor het onderwerp gewekt. Hij las er veel over en sprak met betrokkenen. Hypocrisie is voor hem het centrale thema. „Ik zoek typisch Hollands materiaal om televisie over te maken, zodal dere Nederlander het herkent. En deze afl vind ik heel kenmerkend. Maar het is abs< geen poging tot reconstructie Het is fictie' definitieve stap tot het schrijven nam Rijr vorig jaar nadat hij de serie 'Twin Peaks' b: BBC had gezien, een reeks die nu op R' loopt. „Ik dacht: daar moet een Nederlands woord op komen... Dat gaf de doorslag", script beslaat vier delen, maar Rijnders o weegt het tot drie delen te herschrijven, produktiemaatschappij heeft het al aangebo aan de omroepen. Volgens Rijnders bestaa van die zijde grote belangstelling voor zijn rie, die op film moet worden opgenomen, hoopt dat het volgend toneelseizoen te kun|}J doen, zoveel mogelijk met acteurs van zijn t gen gezelschap. Want dat is goedkoper, oi ze toch al een jaarsalaris verdienen en da^ plaats van een toneelrol een televisierol spi :n h chtst; Irink '^ngha: •uit t DEN HAAG Ballet vergt vaak het uiterste van de beoefenaar zowel mentaal als fysiek. Het is dan ook niet zo vreemd dat een danser doorgaans op 38-jarige leeftijd, dat is zo geregeld, voorgoed het professionele danspodium verlaat. Balletdanser Gérard Lemaitre was een uitzondering. Hij mocht tot zijn 45ste bij het Ne derlands Danstheater blijven. Maar toen, het was 1981, werd hij door artistiek leider Jiri Kylian zonder mededogen heengezonden met de woorden: „Ik kan je niet meer gebruiken". Nu, tien jaar later benoemde dezelfde Kylian hem onlangs tot leider van NDT3, de jongste loot aan de NDT-stam, een groep voor dansers van 40 jaar en ouder. En Lemaitre (bijna 55) blijft niet aan de kant staan. Hij danst actief mee in de groep van vier mensen (twee vrou wen en twee mannen), die de veertig zijn gepasseerd. NDT3 is zondermeer een nouveauté in de danswereld. En of het echt levensvatbaar is moet de praktijk nog bewijzen. Het viertal debuteert morgen avond in het Danstheater aan het Spui in Den Haag met spe ciaal voor de groep gemaakte choreografieën van Mats Ek, William Forsythe, Hans van Manen en Jiri Kylian. Met de debuut-voorstelling wordt het Holland Dance Festival geo pend. Geen geringe opgave voor een groep, die pas sinds september bestaat. Voor Gérard Lemaitre, de in Parijs geboren danser, die in 1960 door Hans van Manen naar Den Haag werd gehaald, is het een bijzondere come back. „Zonder rancune", bena drukt hij, wanneer we hem herinneren aan de gebeurte nissen in 1981, toen hij na hon derden balletten met vele hoofdrollen aan de dijk werd gezegd. Hij ervaarde dat des tijds als bijzonder onrechtvaar dig. In een krante-interview zei hij: „Ik kom van een droom in de realiteit en die is niet leuk". Na zijn gedwongen afscheid beproefde hij zijn geluk als balletmeester, eerst bij het Scapino Ballet, daarna bij In- trodans en tenslotte bij het Opéra Ballet van Lyon. Lemaitre is alleen maar blij dat hem opnieuw de kans wordt geboden om te dansen. Zijn ogen stralen als hij erover praat. Hij is weer helemaal in zijn element. Doorbraak Er is duidelijk sprake van een doorbraak, meent hij. Ook in het denken van Kylian, die werd geconfronteerd met het feit dat zijn echtgenote Sabine Kupferberg (zij maakt ook deel uit van NDT3) vanwege haar leeftijd moest stoppen met dansen. „Dat heeft hem aan hel denken gezet. Sabine wilde nog graag iets op het to neel doen. Destijds, in 1981, was dat een probleem. Ik wil de dolgraag blijven dansen, maar er waren geen mogelijk heden. De choreografen had den de oudere dansers ook niets te bieden. Zij werkten liever met jongeren. Wij wa ren immers geen eindeloos elastisch materiaal om mee te werken Jiri bedacht dat wan neer choreografen speciaal iets voor oudere dansers zouden maken, zij wel op het toneel konden blijven. En dat is ge beurd. Uiteraard moet je van ons geen hoge sprongen ver wachten en we maken ook geen pirouetten. Heb ik trou wens nooit gedaan. Maar je kunt toch ook dansen zonder die hoge benen of een pirouet. Het gaat toch om de intensiteit van de beweging. Zeker onze techniek is minder geworden. Maar we hebben in de loop der jaren zoveel geleerd en ontwikkeld. Dat kan de chore ograaf toch gebruiken. Denk bij voorbeeld maar eens aan onze artisticiteit, onze persoon lijkheid. Ik denk ook dat we onze bewegingen beter kun nen doseren, beter kunnen controleren dan jongeren. Na tuurlijk zeg ik tegen de chore ograaf: u moet er wel rekening mee houden dat u te maken heeft met oudere dansers. Hij moet zich flexibel opstellen. Als je bij voorbeeld een linker- draai niet goed kan maken, dan doe je toch gewoon een rechter. Er ontstaat een andere manier van dansen. Maar dat hoeft artistiek gezien geens zins onder te doen bij het ni veau van jongere dansers". Te lief Lemaitre heeft zijn oorspron kelijke professie nooit losgela ten. „Ik ben altijd danser ge bleven, ook in de tijd dat ik le raar en balletmeester was. De directrice van Opera Ballet zei altijd tegen mij, je lessen zijn heel goed, maar je blijft dan ser. Je moet strenger optreden. Kon ik niet. Dat zat niet in mij. Ik was altijd heel lief, soms te. Ik hielp mijn dansers zoals ik vroeger collega's hielp. Ik heb veel geleerd in de afge lopen jaren en enorm veel ple zier gehad. Alleen, ik stond aan de andere kant van de spiegel. En nu pak ik gewoon de draad weer op als danser. Het is als vanouds, er is niets veranderd. Ik ben en blijf dan ser, dat is mijn wezen. Dat zit heel diep". Aan de come-back van Lemai tre is overigens een jaar van actieve dans voorafgegaan. „Dat was in zeven- of achten tachtig. Precies weet ik het niet meer. Mats had een ballet gemaakt voor het Lyon Opéra Ballet. Toen ik hem van het vliegveld haalde zei hij nog op de vliegtuigtrap: ik heb een rol voor je. iets voor een oudere man. Ik zei: nee dat kan niet. Gérard Lemaitre: „Ik ben altijd danser gebleven" Ik dans niet meer. Ik dacht: nu moet ik terug naar les, weer repetities volgen. Ik vond het een beetje eng. Ik had het gevoel dat ik me nu als balletmeester moest bewij zen tegenover mijn leerlingen. Ik mocht geen fouten maken. Maar toen op de repetities Mats mij als voorbeeld stelde voor de jongere collega's, leef de ik helemaal op. Het gaf mij een enorme steun in de rug. Ik bewoog me weer op het toneel. Geweldig. Zonder beweging voel ik mij onzeker. Alleen als ik me beweeg kan ik me echt geven". NDT3 is op de eerste plaats op gericht voor dansers van het grote NDT, die de veertig jaar- grens passeren. Toch bestaat de groep nu uitsluitend uit mensen, die van elders komen. Lemaitre: „Er dansen op dit moment nagenoeg geen men sen bij het grote NDT, die na bij de veertig zijn Er zijn so wieso al niet veel dansers, die tot hun veertigste op het to neel blijven. Maar in de toe komst zal NDT3 nog best een beetje groeien. Alleen niet te groot worden, tien, twaalf mensen hooguit. Een kleine groep is altijd leuker dan een grote. We kunnen zo intiemer werken, waardoor de persoon lijkheid van elke danser beter uitkomt. De choreografen van ons programma hebben alle maal een persoonlijke band met één van de groepsleden. Mats Ek met zijn broer Niklas, Jiri met zijn vrouw Sabine, Forsythe met Alide Chase en ik met Hans van Manen". Door de komst van NDT3 kan een danser in principe blijven doorwerken tot zijn zestigste. ndei dde was :en ii ef zit beslis in dt FOTO: MILAN KONVAljs jn jge dii Het gezelschap is behalve Ihard genavond, zaterdag, zonda", oi maandag in het Haagse Ihber, theater te zien. In het morr schiet ligt een tournee, qort. meer naar Frankrijk en Eet zij land. Kleine series van hollere c vier voorstellingen. Niet sluii dat het voor de oudere dabrderi te vermoeiend is grote serift, di> draaien. Lemaitre: „De rnjht vi theaters boeken al een tie d vooruit en wij bestaanigen sinds september. Daaromht en er nog maar weinig voo| zijn lingen geboekt. BoveijtersU heeft niemand nog ooit) inge van ons gezien". jpauzc Symfonie-orkest Bellitoi bij vlagen professioneel De spanning is van de gezichten van het echtpaar Haitink (midden) te lezen voorafgaand aan de uitreiking van de Erasmusprijs door prins Bernhard (rechts). Naast Bernard Haitink zitten koningin Beatrix en prinses Juliana. foto: anp AMSTERDAM Dirigent Bernard Haitink, die gisteren in het Koninklijk Paleis op de Dam de Erasmusprijs kreeg uitgereikt uit handen van Prins Bernhard is blij met het herstelde contact met het Con certgebouworkest. Hij zei dit in zijn toespraak na afloop van de uitreiking. Haitink (62) kreeg de prijs on der meer voor zijn interpreta tie van het klassieke, traditio nele repertoire van de Europe se muziek, en zijn vertolking van zowel symfonisch- als operarepertoire. Het is de der de keer dat de Erasmusprijs op het gebied van de muziek wordt uitgereikt. Aan de prijs is een geldbedrag van 200.000 gulden verbonden. Haitink is sinds 1988 musical director van het Royal Opera House in Londen. In 1961 werd hij eerste dirigent van het Concertgebouworkest in Amsterdam, eerst met Eugen Jochum en vanaf 1964 alleen. In 1988 verliet hij dat orkest. Haitink is al meer malen on derscheiden. Hij is Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ook ontving hij een eredoctoraat aan de Universi teit van Amsterdam, de Medal of Honour van de Bruckner Society en de gouden Mahler Medaille. In zijn toespraak noemde Prins Bernhard Haitinks „op vallende integriteit" ten op zichte van de partituur, het or kest, de uitvoering en het pu bliek kenmerkend. „Uw vrees door een te grote populariteit uw integriteit te verliezen, zo als u eens zei, is karakteris tiek", aldus de Prins. De uitreikingsplechtigheid werd opgeluisterd door een tweetal muziekuitvoeringen van leden van het Koninklijk Concertgebouworkest. Strauss' Serenade voor blazers en Ed gar Elgars Serenade ontroer den Haitink. In zijn dank woord zei Haitink bijzonder getroffen te zijn door de mu ziek. „Zo'n dag gaat altijd an ders dan je van tevoren ver wacht. Dit musiceren ontroert me en ik ben u er dankbaar voor." Dat een aantal musici van het Koninklijk Concertgebouwor kest ook na Haitinks vertrek contact met hem had gehou den, zei hij zeer op prijs te stel len. „Het is niet onmogelijk dat ik voor wat betreft het Ko ninklijk Concertgebouworkest een gelukkig mens kan wor den door het herstelde con tact", aldus Haitink. In zijn dankwoord ging hij ook in op het gedenkwaardige van de dag. „Vandaag is het 35 jaar geleden dat mijn eerste con cert plaatsvond in het Con certgebouw. Dat was ook op een woensdag, en ik weet het nog zo goed omdat het de her denkingsdag was van de Hon gaarse opstand. Daarom was afgesproken dat er na afloop van het concert niet zou wor den geapplaudiseerd. De eerste keer ontging me, dacht ik toen". Megaconcert voor Afrikaanse kinderen NEW YORK Een keur van zwarte Amerikaanse en Afri kaanse artiesten, onder wie Dionne Warwick, Miriam Makeba, Fela Kuti en Kool en The Gang, zal eind november optreden in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos tijdens een megaconcert ten bate van kinderen in Afrika. Twee Zuidafrikaanse anti-apartheidsactivistes, Winnie Mandela en Miriam Makeba, hebben dit gisteren in New York bekendge maakt. Ze riepen op tot wereldwijde steun aan het benefietcon cert. Herinnerend aan vorige concerten die op andere continen ten werden gehouden om Afrika te steunen in de strijd tegen honger en ziekte, verklaarde zangeres Makeba: „Ik denk dat dit de eerste keer is dat het Afrikaanse volk iets probeert te doen voor zichzelf. In de Bijbel staat dat God degenen helpt die zich zelf helpen". advertentie Forum benoemt interim-directeur ENSCHEDE Het bestuur van het muziek- en operage zelschap Forum heeft mr. J. Bal (46) benoemd tot interim manager. Hij zal de functie van alge meen directeur waarnemen, voorlopig voor een periode van vier maanden. Forum heeft een interim-directeur aangesteld omdat het ministe rie van wvc in z'n adviesaan vraag aan de Raad voor de Kunst de functie opnieuw ter discussie heeft gesteld. Cees Nooteboom (links) in gesprek tijdens de bijeenkomst op de Franse ambassade. Op zijn borst draagt hij de medaille die hij kreeg bij zijn benoeming tot lid van het Legioen van Eer. Cees Nooteboom 'ingelijfd' in het Legioen van Eer DEN HAAG De Nederland se auteur Cees Nooteboom (58) is gisteravond tijdens een bij eenkomst op de Franse ambas sade in Den Haag benoemd tot lid van het Legioen van Eer. Biermagnaat A. Heineken is dinsdagavond benoemd tot of ficier vanwege zijn vergaande liefde voor Frankrijk. Heine ken was al ridder van het Le gioen. Nooteboom werd ingelijfd in het legioen omdat de vertalin gen van zijn boeken, net als die van bij voorbeeld Hella Haasse, in Frankrijk zeer in de smaak vallen. Bovendien voelt ook hij zich zeer bij Frankrijk betrokken. Verder zet hij zich ook in voor de vertaling van Nederlands werk in het Frans. Sinds de Tweede Wereldoor log zijn er een kleine 600 Ne derlanders toegetreden tot het legioen, waarvan 19 in de laat ste vier jaar. De meeste legio nairs zijn uiteraard Fransen: er zijn er op dit ogenblik 223.000 met de Franse nationa liteit. Symfonieorkest Bellitoni onder lei ding van Alexandru Lascae, solisten Mireille Heijltjes (piano) en Sasja Hunnego (mezzo-sopraan): Johan Wagenaar, Ouverture Cyrano de Bergerac; Mozart, Pianoconcert in A gr.t. nr. 23; Manuel de Falla, 'El som brero de tres picos'. Gehoord in de Leidse Stadsgehoorzaal op 6 no vember, nog te horen: zaterdag 9 november Koninklijk Conservatori um Den Haag, zondag 10 november ('s middags) Sweelinck Conservato rium Amsterdam Amateur-musici leven onder de voortdurende dreiging echt goed te worden. Zolang alles pretentieloos blijft maakt het niet uit hoeveel tijd je hebt of neemt en met wie je musiceert. Als er kwaliteit om de hoek komt kijken is het met die nonchalance gedaan: je kunt goed dus je wilt goed. Het is duidelijk dat amateur-symfo nie orkest Bellitoni op dat punt is aangeland. Gelukkig is daar in de programmering re kening mee gehouden. Geen pretentieus concert, maar een evenwichtige verdeling van onbekend, gedegen soloconcert en een tot de verbeelding spre kend stuk tot slot. Uit alles bleek gisteravond dat het or kest in feite maar een ding te- kortkomt: tijd. Tijd om de strijkers als één instrument te laten klinken, om de zachtere passages zuiverder te krijgen en de snelle doorzichtiger, en om in het ritme de laatste pun tjes op de i te zetten. Bij het pianoconcert van Mo zart wreekte dat zich nog het meest. De frasering bleef slor dig en de dynamiek was wat onevenwichtig. Het leek erop dat dirigent Alexandru Lascae Kees Baars is terug bij 'Countdown Caih, C HILVERSUM Kees Baars is, na een korte perior' platenmaatschappij Ariola, terug bij Veronica. Hifi senteert vanaf morgen, samen met Alfred Lagüj weer 'Countdown Café' (Radio 3 om 22.00 uur). Kees Baars neemt hiermee de plaats in van Francis Dix. overgestapt naar de nieuwe, commerciële radio-satellietL Power FM. Ex-Veronica disc-jockey Rob Stenders, die da| een drie uur durende show zou presenteren voor de pas gdti< Power FM, heeft na een week afscheid genomen van f Hij heeft een punt gezet achter zijn loopbaan als disc- zich bij Mozart het min z'n gemak voelde en daai niet toekwam aan een spannen aanpak. Ook het van soliste Mireille He was onzeker. De rappe lc slibden vaak dicht, en dep- matiek werd soms al te z aangezet. Toch waren ei sterke momenten; toen zi in het Adagio inhield strijkers loepzuivere pizl lieten horen was het everj fect. Het relatief onbekende van de avond was de Ouv| re Cyrano de Bergerac a Nederlander Johan WagJ (1862-1941). Met zijn intej tatie benadrukte Lascae a de Franse kanten van V>suppi naar. Door niet al te zwaaj te pakken voorkwam hij de ook aanwezige invlck-| van Richard Strauss hetLfx al te zompig maakten. Met Manuel de Falla's toot- ting van het verhaal van <j loerse molenaar, de tref maar wulpse molenaars^, de oude snoeper van een straat sloot Bellitoni de indrukwekkend af. Om complete uitvoering als r (meestal wordt alleen c gespeeld) voortdurend 1 te houden miste het orkesj eenheid en de typisch Spi ritmen hadden ook weljjSELI puntiger gekund. Maar i tweede deel steeg het sp enstai professionele hoogten. De°en hi van de molenaar was w^'"" lijk opzwepend en krachte de bewegingen van de straat kregen een slep> dat zwaarlijvigheid. De herl„ ring aan ongemakkelijk zuiverheden en onvaste ten verdween naar de a< grond en maakte plaats,1 de verzuchting: had Be 'e eig maar wat meer tijd. orters sloe in hi iehtge inde allee komt. lijk ee oorko keer .00»-—- njT 'mi tb 1 bob-/ - JSELI ie wi lenstai >en hi Ajax. en oc n za. dat wee vo< ■eldor: is te ie eig nde c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 12