Hoat en Huyen, veel geluk! nale O* tö*#1 Indiase bruidenmarkt bloeit als nooit tevoren CcidaeSou/iortt Onbekend maakt onbemind, zeggen ze wel eens. Etnische, religieuze en culturele minderheden hebben er overal ter wereld mee te maken. Mensen hebben vaak snel hun mening klaar over 'vreemde' gebruiken. En dat kan leiden tot vooroordelen of, erger nog, vreemdelingenhaat. Ook in Nederland. Wie echter de moeite neemt zich in te leven in zo'n andere cultuur, zal tot de ontdekking komen dat veel gebruiken eigenlijk heel logisch en verklaarbaar zijn. En, belangrijker nog, gelijkwaardig aan wat wij zelf doen. Vandaag de derde aflevering in een serie over feesten bij minderheden in Nederland. Feestdagen die belangrijke gebeurtenissen in iemands leven markeren. De bruid en bruidegom doen zich, samen met hun gasten, tegoed aan het HYDERABAD - De kleine elfjari ge Ameena had geluk. Toen ze in het vliegtuig in tranen uitbarstte, vroeg een vriendelijke stewardess van Air India wat er aan de hand was. De uit Hyderabad afkomstige Ameena antwoordde dat ze was „verkocht" aan de oudere Arabier met de geruite hoofddoek die naast haar zat en dat ze tegen haar wil naar Saudiarabië werd gevlogen. Op het vliegveld in New Delhi, waar het vliegtuig een tussenlanding maakte, werd de zestigjarige Arabier door de po litie gearresteerd; Ameena werd ter be scherming in hechtenis genomen. Haar ellende is nog niet voorbij, want haar straatarme ouders zeggen haar opnieuw te zullen verkopen zodra ze weer thuis komt. Ondanks de enorme verontwaardiging en de opschudding die ontstond door Ameena's trieste lot, waarna de verkoop van kinderen tijdelijk door het optreden van de politie werd gestaakt, bloeide de bruidenmarkt in Hyderabad afgelopen week als nooit tevoren. Bejaarde Arabie ren slenterden door de onwelriekende steegjes op zoek naar een vrouw. Voor westerlingen zijn dit schokkende praktijken. De verarmde Indiërs in Hy derabad snappen echter niet waarom ze zich zo druk maken. „Alles wat ik ver dien gaat op aan eten en wonen. Hoe kom ik dan aan de bruidsschat die de Indiase jongens vragen?", zei Shaikh Ba- druddin, een fietsriksj a-rij der die drie gulden per dag verdient om zijn vrouw en acht kinderen te onderhouden. „Als ik mijn dochter uithuwelijk aan een In diër zou dat me op z'n minst vijftigdui zend roepies (circa 3500 gulden) kosten. Dienstmeisje Hyderabad, waarvan de meerderheid van de inwoners islamitisch is, staat erom bekend dat het meisjes verkoopt aan de Golfstaten. Families verdedigen deze praktijk door te zeggen dat hun dochters anders nooit aan de man zull- len komen. Het komt echter nogal eens voor dat de meisjes, die vaak enige tijd met hun „echtgenoot" in India wonen, in de steek worden gelaten als de man naar huis terugkeert. En het gerucht gaat dat degenen die wel meegenomen worden naar de Golf, gebruikt worden als dienst meisje, doorverkocht worden aan een andere man of gedwongen worden als prostituee te werken. Yahya al-Sagih, de Arabier die Ameena voor vijfhonderd gulden van haar vader had gekocht, was in de zes maanden daarvoor met nog vier andere jonge meisjes uit Hyderabad in het huwelijk getreden. Waarschijnlijk was hij van plan de meisjes in Saudiarabië weer door te verkopen. De politie arresteerde hem omdat hij een minderjarig meisje trouwde zonder haar instemming, maar hij haalde een huwelijkscertificaat te voorschijn waarop Ameena's handteke ning prijkte. De politie kon hem daarop niets meer maken en liet hem vrij op borgtocht. Hij mocht echter het land niet verlaten. In plaats van medelijden te hebben met Ameena, zijn de inwoners van Hydera bad woedend dat ze zo stom was om zo'n drukte te maken. Naast de vijfhon derd gulden die Al-Sagih aan haar vader had betaald, had hij het meisje een be drag van honderd vijftig gulden gegeven om kleren te kopen, een fortuin in een R ZATERDAG 2 NOVEMBER 1991 een kruis van het katholieke geloof. Het lijkt misschien gek, maar voor ons is dat niet in strijd met elkaar". Na de kerkdienst zet de lange stoet au to's met gepaste snelheid koers naar Rotterdam. Voorop de fonkelwitte trouwauto, die voor de gelegenheid is versierd met bloemen en rode gelukste- kens. Zo'n 180 mensen zijn uitgenodigd voor een diner in het drijvende Chinese restaurant 'Ocean Paradise' vlak bij de Euromast. Wanneer het bruidspaar een geheel tra ditioneel feest had willen geven, was het nodig geweest om ergens een zaal af te huren en alles zelf te koken en te organi seren. Veel landgenoten vieren hun hu welijk dan ook op die manier. Hoat en Huyen hebben echter hun keuze laten vallen op een Chinees restaurant. 'Nood gedwongen', zou je eigenlijk moeten zeg gen, want Vietnamese restaurants zijn in ons land dun gezaaid. Toch heeft de kok zijn best gedaan om de smaak wat aan te passen en er staat zelfs een Vietnamees gerecht - een groentesalade - op het menu. Zittend aan ronde tafels doen de gasten zich te goed aan de gerechten die op een draaiende schijf in het midden worden neergezet. Ook hebben de meesten de in goudpa pier verpakte fles cognac, die op elke ta fel staat, .opengemaakt. Deze dient ter vervanging van een typisch Vietnamese drank, die echter niet in Nederland wordt geïmporteerd. „Je zou hem nog het beste kunnen vergelijken met de Ja panse sake", vertelt iemand. Sommigen drinken de cognac puur bij het diner. Maar een mix met cola doet het ook goed. Aan onze tafel zit een familie van wie enkelen destijds Vietnam zijn ontvlucht in dezelfde boot als Hoat. Het zijn twee zussen en een broer, tussen de twintig en dertig jaar. Hun vader, moeder en jonge re zusje wisten een paar jaar later het land uit te komen. „Is het je al opgevallen dat er bijna geen cadeaus zijn gegeven?", vraagt de moe der van het gezin. En inderdaad, afge zien van ons bloemstuk staan er maar een paar pakjes op de cadeautafel. „Wij geven op een huwelijk alleen contant geld. Niet alleen hier hoor. Dat gaat ook zo in Vietnam. Een huwelijksfeest is ontzettend duur. Daarom heeft het bruidspaar meer aan geld". Even later gaan Hoat en Huyen samen alle tafels langs, stuk voor stuk. Ze hef fen het glas met de gasten, er wordt gela chen en ze nemen met veel dankbetui gingen de enveloppen met inhoud in ontvangst. Het bedanken van alle vrien den en familieleden loopt trouwens als een rode draad door de hele dag. Steeds weer wordt benadrukt hoe blij men is met ieders aanwezigheid. Tijdens de ce Twee jonge feestgangertjes vermaken zich opperbest. Het aansnijden van de bruidstaart is een gt is doorgedrongen. remonie thuis, in de kerk, aan het begin van het diner, bij het in ontvangst ne men van de envelopjes en bij het ver trek. Dan ontvangen de gasten samen met de bruidssuikers nog eens een ge drukt kaartje waarop zowel in de eigen taal als in het Engels iedereen wordt be dankt voor zijn aanwezigheid en gulle gaven. stad met steeds groter wordende slop penwijken, waar grote families soms met z'n allen in één klein krot wonen. Vol gens de buren had Ameena's vader lo pen opscheppen dat al-Sagih de familie nog meer geld zou sturen zodra hij in Saudiarabië was gearriveerd met zijn bruid. Bruidsschat De politie schat dat er dit jaar zeker zo'n tienduizend jonge Indiase meisjes uitge huwelijkt worden aan Arabische man nen die vaak oud genoeg zijn om hun grootvader te zijn. Pasha Quadri, een in specteur van politie in Hyderabad, wijt het groeiende probleem van de bruiden markt aan de traditie van de bruids schat. „Een bruidsschat is een Hindoe- staans gebruik, maar de moslims hebben het overgenomen en nu eist zelfs een riksja-rijder een bruidsschat van zeker vijfduizend roepies (350 gulden). En dan zijn er verder nog de kosten voor een uitzet en juwelen. Arme mensen kunnen zich dat allemaal niet veroorloven". Voor meisjes als Ameena is er misschien nog hoop. Door de publiciteit die de zaak trok pleiten Hindoe-groeperingen \ik dat ook in de Vietnamese gemeenschap Het is dan trouwens nog niet afgelopen voor Hoat en Huyen. „Het is niet ge bruikelijk om op huwelijksreis te gaan", vertelt een tafelgenoot. „De komende weken gaat het bruidspaar nog op be zoek bij een heleboel mensen om hun dank te betuigen voor de cadeaus en alle hulp die ze gekregen hebben bij het orga niseren van het feest". nu voor afschaffing van de islamitische verordening die bepaalt dat meisjes die de puberteit hebben bereikt uitgehuwe lijkt kunnen worden, mits ze het eens zijn met de keuze van de partner. India's 100 miljoen moslims wensen geen inmenging in hun zaken en het risi co bestaat dan ook dat deze zaak een po litieke en religieuze rel zal ontketenen. In het verleden zijn al vaker ongeregeld heden uitgebroken, omdat geprobeerd werd het islamitische burgerlijk recht te veranderen. De 'Radiance Weekly', de spreekbuis van intellectuele moslims, voerde aan dat de Indiase pers wel kritiek levert op de gebruiken van de moslims in het ge val van Ameena, maar volkomen voor bij gaat aan het feit dat Hindoe-meisjes levend worden verbrand omdat ze de bruidsschat niet kunnen betalen. In New Delhi verblijft Ameena nog steeds in het huis van bewaring. De dis cussie die bepalend is voor haar toe komst gaat waarschijnlijk volkomen aan haar voorbij. Het enige wat ze weet, is dat ze niet zit te springen om terug te keren naar haar familie om opnieuw te trouwen met een man die ze niet wil en mee te gaan naar een land dat ze niet kent. (c) The Sunday Times Hoat laat Huyen van het eten proeven. LISSE/ROTTERDAM - Op de to nen van 'Daar komt de bruid...' schrijden Bui Due Hoat (32) en Nguyen Thi Thanh Huyen (26) door het gangpad naar voren. Voorafgegaan door pater Hoat, de geestelijk leider van de Vietnamese gemeenschap in Nederland. Voor de traditionele klederdracht is het een beetje te koud en daarom dra gen bijna alle gasten gewone, wes terse kleding. Ook het bruidspaar. Hij met vlinderstrik, zij in het wit en met veel kant. Hoat en Huyen hebben elkaar vandaag het jawoord gegeven in de rooms-katho- lieke Agathakerk in Lisse. Ver weg van hun geboorteland. Maar ondanks dat weten zich ze toch omringd door tal van vrienden en familieleden. Elf jaar gele den kwam Hoat in Nederland terecht, nadat hij met een groep landgenoten Zuid-Vietnam in een bootje was ont vlucht en vervolgens was gered door Ne derlandse zeelieden. Het is een tragische geschiedenis die hij deelt met veel van de aanwezigen vandaag. Dat nogal wat bootvluchtelingen van ka tholieke huize zijn is niet zo verwonder lijk. Juist het actief belijden van hun ge loof - onder het Franse koloniale bewind lieten veel Vietnamezen zich be keren - maakte het velen onmogelijk onder het communisme een normaal le ven te leiden. Vluchten was de enige op lossing. Ook tijdens de mis herinnert de pater daaraan, wanneer hij in het Neder lands een kort welkomstwoord uit spreekt. Hij zal het niet vergeten dat ook hij, net als veel van zijn landgenoten, van een wisse dood werd gered. De mis verschilt nauwelijks van een 'Nederlandse' huwelijksinzegening in deze Lisser kerk. Hoewel de weinige niet-Vietnamese gasten de tekst niet kunnen verstaan - alles gaat in de Viet namese taal - is de orde van de dienst zo te zien dezelfde. Op het eerste gezicht vieren Hoat en zijn bruid, die pas een half jaar geleden naar Nederland kwam, een westerse bruiloft. In grote lijnen is dat ook zo. Maar het zijn toch die kleine dingen die een tradi tioneel tintje geven aan deze dag. Voor de kerkelijke inzegening heeft eerst in het huis van de bruidegom in Lisse in kleine kring een ceremonie plaatsgevon den, waarbij de voorouders worden ver eerd. Bij het huisaltaar wordt gebeden en wierook gebrand bij de foto's van de overledenen. „Een ceremonie die voor ons heel belangrijk is", vertelt een van de gasten. „Voorouderverering is het oudste geloof in Vietnam. Daarna kwam het boeddhisme en nog later het katho lieke geloof. Maar ook voor katholieken is het eren van je voorouders nog steeds erg belangrijk. Soms hebben hebben mensen dan ook twee altaren in huis. Eén voor hun voorouders en één met

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 32