Portret van ondernemende avonturiers in 'Eigen Baas' {Ijzige kunst in mediterrane ambiance ICeidaeSouocwit KUNST/RTV/FILM 13 Peter Schreier poetst Mozart-Mis tot glanzend zilver Bert Haanstra maakt film over Annie M.G. Schmidt r£ Boudewijn de Groot blaast Tsjechov geen leven in Vrijdag de dertiende op zn janboerefluitjes Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! VRIJDAG 1 NOVEMBER 1991 to: pEen 'glazen' Wolkers op Schiphol lichtirjan Wolkers poseert bij zijn twee meter hoog, glazen kunstwerk dat sinds gisteren in de vertrekhal van de luchthaven Schiphol staat. Het beeld wordt volgend jaar juli overgedragen aan de [stelliiwinnaar van de Milieu- en Toerisme Prijs. Het gaat om een wed- le vaJstrjjd voor ondernemers. De winnaar wordt hij of zij die op de oor himeest inspirerende manier een koppeling weet te leggen tussen woentoerisme, vervoer en milieu. foto: anp iur gei iagmi< ioals dHILVERSUM Bert iwwitijjaanstra wer)jt momen- Sol] ^jteel aan een documentai- er milre-film over het leven van £errodde schrijfster Annie M.G. im-rojSchmidt (80). De bedoe- tollanling is het werkstuk, waarin vooral haar bete kenis voor de Nederland se kleinkunst zal worden t nurf belicht, in maart op de te- ^süjdeievisie te brengen. zUJDe tachtigste verjaardag van rj j4de schrijfster dit jaar was ove- iderdarigens aanleiding voor een erj v3 aantal projecten. Zo staat Bur- :rdag ny gos aan de basis van het ïr: vdjdee haar kinderboeken te I verfilmen. Speciaal hiervoor is een stichting in het leven ge roepen: 'De kinderen van An nie M.G. Schmidt'. Volgend week zendt de AVRO het pro gramma 'Een nieuwe jas' uit, waarin tien onbekende en be kende regisseurs, zoals Ate de Jong (hij kwam er tussen de opnamen van twee Ameri kaanse films speciaal voor over) nummers van de schrijf ster van een nieuw uiterlijk voorzag. Annie M.G. Schmidt presenteert het programma sa men met Willem Nijholt en geeft soms ongezouten kritiek op die nieuwe jas. In samen hang met het programma is onder dezelfde titel ook een compact disc verschenen, waarop zestien liedjes van haar hand zijn terug te vinden. Peter Schreier leidt het Residentie Orkest en het Nederlands Kamerkoor in een Mozart-pro- gramma. Vocale solisten: Sylvia McNair, Anne- Den Haag. Herhaling hedenavond. Idoor ADRIAAN HAGER Peter Schreier, van huis uit tenor, de monstreerde in maart van dit jaar als di rigent van het Residentie Orkest in Bachs Johannes Passion zoveel eigenzin nigheden, dat er alle reden was om het RO-concert dat hij gisteravond leidde met spanning tegemoet te zien. Op het Mozart-programma de c-moll Messe, KV 427 en de Praagse symfonie. Het had er in de symfonie alle schijn van, dat Mo zart de mindere van Schreier zou moeten worden. Veel Schreier, weinig Mozart. Met een dramatiek die Beethoven niet zou misstaan zette hij de Praagse neer. In het openingsdeel liet hij de pauken zo nadrukkelijk aan het woord, dat gedacht moest worden aan een concert voor pau- schrijft ken en orkest. Krachtige nuanceringen, felle uithalen en geladen alle delen. Tergend langzaam verliep het Andante, de muziek leek zo nu en dan absoluut stil te staan. Voor de vertolking van de Mis in c uit 1782/83 waren kosten noch moei ten gespaard. Het Residentie Orkest had diep in de buidel moeten tasten voor een bezetting met dirigent Peter Schreier en de vocale solisten: de Amerikaanse sop raan Sylvia McNair, de Zweedse mezzo sopraan Anne-Sophie von Otter, de En gelse tenor Philip Salmon (die John- Mark Ainsley verving) en de Duitse bas Cornelius Hauptmann. Bovendien werk- weergave het Nederlands Kamerkoor mee. De s is niet compleet maar telt de delen Kyrie, Gloria, Credo en (gedeeltelijk) het Sanctus en Benedictus. De componist ïn brief dat hij hoopt nog te zijn de Mis te voltooien, r nooit van gekomen. Op de n gisteravond had Schreier lang gepoetst, de Messe blonk als glan zend zilver, het resultaat was over-gecul- tiveerd. Tot absoluut hoogtepunt had hij het 'Et Incarnatus est' verheven. De schitterende sopraan Sylvia McNair (schitterend in vocaliteit, schitterend in aankleding) nam voor deze aria plaats naast de blazers, een welluidende een heid. In een zeer gedragen tempo kreeg de partij de glans van een kostbaar ju weel. Ieder nootje werd op een fluwelen doekje gelegd en geëtaleerd, een aanblik van louter juwelen. Maar wat zingt de sopraan eigenlijk? Is dat niet: „En vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria; en mens geworden". Of waren die woorden voor Mozart niet meer dan de kapstok waaraan de Mis werd opgehangen? Ik geloof er niets van. Mozart kende wel degelijk de betekenis van die woorden. De muziek is de omlij sting en niet de versiering van een of an der tekstje, de muziek staat in dienst van de Mis-woorden. Zonder enige twijfel: de sopraan zong wonderschoon, Anne-Sop- hie von Otter beschikt over een prachti ge vocaliteit, het Nederlands Kamerkoor zong voorbeeldig, het Residentie Orkest speelde een voortreffelijke partij, Peter Schreier bleef almaar bezig een mooie Mozart neer te zetten (de mannelijke so listen spelen nauwelijks een rol) maar bij al die oorstreling bleef het hart onbe roerd. John Denver niet naar Ahoy DEN HAAG John Den- ver komt volgende week niet naar Nederland om eenmalig op te treden in de Rotterdamse Ahoy. De Amerikaanse zanger heeft op doktersadvies besloten zijn Europese tournee voortijdig af te breken. Re den is dat hij overver moeid is of eigenlijk te ziek om nog verder op te treden. Wie kaarten heeft gekocht, hoeft ze niet in te wisselen, want het concert is verplaatst naar het voor jaar. Denver komt nu op vrijdagavond 3 april 1992. IVO NIEHE IN DE HERFST VAN ZIJN TELEVISIE -CARRIERE Eigen Baas. Drieluik over onderne mend Nederland. TROS-televisie. Nederland 2 om 22.05 uur. Vrijdag. HILVERSUM Als zelfstan dig ondernemer weet Ivo Nie- he uit ervaring welke proble men er spelen bij het opzetten en uitbouwen van een eigen bedrijf. Toch had hij een duw tje in de rug nodig van de Amerikaanse ambassadeur Ho ward Wilkins (de man achter de Pizza Hut-keten) om het tv- drieluik 'Eigen Baas' te beden ken. Wilkins, als Amerikaan voor vechter van het zelfstandig op zetten van een onderneming, was vorig jaar de initiator van een congres met workshops in de Amsterdamse RAI, waar een groep van twintig enthou siastelingen aan potentiële be ginners uit de doeken deed wat je zoal tegenkomt als je een ei gen bedrijf begint. Ivo Niehe was een van de sprekers. Ivo: „Wat Wilkins opviel bij de Nederlanders was de angst om een eigen bedrijf te beginnen. We blijken het minst onderne mende land ter wereld te zijn en hanteren het liefst de stel regel: 'blijf maar veilig achter je bureau zitten, dan komt je pensioen vanzelf'. In Amerika, maar bij voorbeeld ook in En geland, bestaat die faalangst veel minder. Het gaat om een verschil in mentaliteit. Met vijfhonderd leergierige mensen in de zaal dacht ik: over de ei gen bazen, de avonturiers, zou je eigenlijk een programma moeten maken. De vraag is dan alleen: krijg ik genoeg kleurrijke figuren bij elkaar". „Dat bleek geen enkel pro bleem, kijk maar naar de eer ste aflevering. Daarin praat ik met Ed Wijnker (41), van huis uit timmerman en verslaafd aan zwemmen. Hij heeft nu een van de grootste audio-be- drijven van Nederland. Hij is geluidsleverancier aan alle be roemde artiesten en heeft Ja pan als grootste klant. Frap pant is dat hij geen woord En gels spreekt. Ik praat ook met Tineke Johannes (46), die zich heeft gespecialiseerd in 'mode voor volslanke dames' en daar voor zestien winkels heeft in gericht. Tweeënhalve week ge leden kocht ze er in één klap elf zaken bij.... om de concur rentie voor te zijn". Niehe-stempel De programma's dragen het Niehe-stempel. Eerst is er de teaser, de manier om het pu bliek aan je te binden door middel van wat prikkelende vragen aan de kijker, daarna volgen gefilmde portretten en leert de kijker bij voorbeeld dat Ed Wijnker in zijn fabriek woont en dat Tineke Johannes elke avond in een restaurant eet. De interviewtjes die vol gen zijn kort en zakelijk. Ivo: „De gesprekjes komen vrijwel ongeknipt op het scherm. Het is mijn manier om de spanning vast té^houden". Maar 'Eigen baas' is niet alleen één lang (dertig minuten) suc ces-verhaal. Ivo: „We praten ook met iemand, die het niet echt heeft gered. In de eerste aflevering is dat bloemenman Bram Meij. Toch waren die mensen moeilijker te vinden. Ze vertellen hun falen niet graag voor de camera". Behalve het in beeld brengen van kleurrijke ondernemers, geeft het programma ook ruimte aan nieuwe ideeën, in gebracht door de kijker die op een reclame-spotje van de TROS reageerde. Ivo: „Dat heeft mij verbaasd, want ik had er echt niks van verwacht. Ik zou niet zomaar met een goed idee te koop lopen. Toch zijn er 543 inzendingen bin nengekomen en daarbij zitten echt de raarste plannen en de meest unieke vindingen. Zo is er een mevrouw die kleding ontwerpt voor gehandicapten en bejaarden". Hoewel Ivo Niehe het een doelgroep-programma vindt, dacht de TROS daar anders over. „Ik ben echt een beetje geschrokken van die mooie tijd. Ik zit op hyper-prime- Leuk Niehe kijkt met plezier terug: „Deze serie was zo leuk om te doen, dat ik volgend jaar het liefst dertien afleveringen maak. De reeks heeft echt in positieve zin mijn ogen geo pend. En het is een serie die ik aan kan. Ik ben geen pure journalist en heb als presenta tor altijd het gevoel gehad dat ik ergens tussen Chiel Montag- ne en Adriaan van Dis zit. Ik wil gewoon spannende televi sie maken. Hoewel het een waanzinnig leuk vak blijft, heb ik mijn bakens wel verzet. Ik zit in de herfst van mijn televi sie-carrière en voel steeds meer de behoefte programma's van enige maatschappelijke re levantie te maken. Daarbij hoef ik niet meer zo nodig met mijn hoofd op televisie. Dat heeft niets te maken met het feit dat volgend jaar mijn pre sentatie-contract met de TROS afloopt, ik vind het gewoon leuker om achter de schermen werkzaam te zijn. Dat ik in eerste instantie in beeld wilde, had met mijn broer te maken. Hij was een bekend roeier en dat beroemd zijn leek mij ook wel wat. Hij had altijd de n zich In zijn zoektocht naar de suc cesvolle ondernemer viel Ivo Niehe een paar zaken op: „De negen mensen die ik voor het drieluik heb gesproken, had den allemaal een hond, het overgrote deel deed aan golf en had geen vakgerichte oplei ding". Starter Jaarlijks beginnen zo'n twin tigduizend mensen voor zich zelf. Na tien jaar blijkt dat een kwart het redt. Veel onderne mers starten als duo, waarbij de een het idee heeft en de an der de financiële ondergrond. Het is overigens makkelijker om een lening te krijgen bij de bank als je een bedrijf over neemt, dan wanneer je als star ter aanklopt. Waar het op neerkomt is dat je in jezelf moet geloven en een door wrocht plan moet hebben. Waar het bij de meeste onder nemers mis gaat, is als ze te groot groeien, dan verliezen ze het overzicht. Behalve 'Eigen baas' produ ceert Ivo Niehe dit seizoen ook de door Jaap Jongbloed gepre senteerde kwis 'Per wanneer kunt u beginnen', die op 4 de cember van start gaat en in sa menwerking met het bedrijfs leven wordt gemaakt. De kan didaten die in deze vier uitzen dingen meedoen, kunnen een baan winnen. Ze solliciteren als het ware op televisie door middel van (harde) vraagge sprekken en spelletjes, waarbij punten zijn te verdienen. Wie de meeste punten heeft, krijgt de baan. Ivo: „Maar het is geen IJzige winterlandschappen (07| dag van 12.00 uur tot 18.00 uur. Tot en met 14 december. JLP "Galerie Rob van den Doel, Anna 123941 paulownastraat 105, Den Haag. Mis- in Rijt ha Ignis, expositie Frozen Light IUJ (glaskunst.. Geopend van woensdag LANCI tot en met zondag van 10.30 uur tot Leidei 17,00 uur. Tot en met 17 november, insburj Nu de winter nadert is een be zoek aan de Iceland Gallery aan de Gedempte Gracht een iets minder paradoxale erva ring dan in de zomer. Deze nieuwe galerie die een klein half jaar geleden openging, is helemaal uit glas en staal opge trokken. In de zomer als de zon op het glazen dak staat te schijnen kan het er behoorlijk heet worden, terwijl in de ga lerie uitsluitend kunst van IJs landse bodem te zien valt. Mo menteel stemt de sfeer van de kunst meer overeen met het klimaat. Galeriehouder Olav Fekkes laat werk zien van de IJslandse schilder Sigurdur örlygsson. Het heeft onmis kenbaar een noordelijke en wat zware uitstraling. IJzige kunst in een mediterrane am biance. De schilderijen doen denken aan onherbergzame winterlandschappen waar het verschil tussen dag en nacht is vervaagd. Sigurdur örlygsson (geboren in 1946 in Reykjavik) exposeert voor de eerste keer in Nederland, zijn werk was al wel te zien op exposities in de Skandinavische landen en de Verenigde Staten. In IJsland behoort hij tot de meest ge waardeerde hedendaagse kunstenaars, maar de bekend heid buiten zijn geboorteland is nog niet groot. Het eerste wat opvalt is de enorme omvang van de schilderijen. De groot ste doeken zijn twee bij vijf meter. In de smalle Iceland Gallery die bovendien oor spronkelijk werd ontworpen om foto's te exposeren, komen deze kolossale werken niet zo goed tot hun recht. Een deel van de recente schilderijen moest in IJsland achterblijven omdat ze veel te groot zijn (20 vierkante meter). De werken die nu in Den Haag hangen, werden in twee of drie delen vervoerd en in de galerie in el kaar gezet. Het is helaas niet mogelijk afstand te nemen om het werk in zijn totaliteit te kunnen bekijken. Overigens zijn er maar weinig galeries waar deze doeken wel de ruimte zouden kunnen krijgen die ze nodig hebben.Een twee de opvallend element zijn de toevoegingen van beelden aan de schilderijen. Het lijkt alsof enkele elemen ten uit de compositie zich van het doek hebben losgemaakt om zich voor het werk te pos teren. Het zijn met mystiek be laden figuren of voorwerpen: een vliegend paard, een Icaru- saachtig mannetje met een pro peller op zijn rug en een ou derwets aandoend meetkundig apparaat. Die zwevende ele menten figureren tegen een dreigende achtergrond waar aardtinten en vurige kleuren domineren. De kunstenaar wenst geen toe lichting te geven op het werk en laat zijn doeken ook zonder titel. Wel heeft hij eens verteld dat de verhalen uit de boeken van Jules Verne die hij in zijn jeugd las, hem nog altijd voor de geest staan. Die boeken zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie. De avontuurlijke en fantasievolle Jules Vernes sfeer is zeker in dit werk terug te vinden. Ook hier worden onvermoede werelden verkend die naar het zich laat aanzien absoluut niet geschikt zijn voor bewoning. De schilderijen zijn zo omvangrijk dat het lijkt als of je er als beschouwer in zou kunnen stappen. Dat moet ook een van de redenen zijn waar- Een van de schilderijen van Sigurdur örlygsson. 1 zulke grote for- l hanteert. Hij wil de be schouwer geen mogelijkheid geven om te ontsnappen en hem frontaal met de neus op de feiten van het schilderij drukken. Het dwingende ka rakter is meteen ook de zwak ke kant van dit werk: het is al ,te theatraal en eendimensio naal. De schilder beheerst het vak en zijn kleurgebruik is doorgaans prachtig, maar hij overschreeuwt zichzelf. Het lijkt alsof hij het overweldi gende van de natuur en de grootsheid van het landschap waardoor hij op IJsland is om ringd, rechtstreeks wil over brengen op het doek. Van de Iceland Gallery naar i foto: pr de glasgalerie van Rob van den Doel is niet zo'n grote stap, ze ker niet als de titel van de ex positie 'Frozen Light' is. Rob van den Doel toont voor de tweede keer werk van de Haagse glaskunstenaar Misha Ignis (1953). Hij komt oor spronkelijk uit Joegoslavië, maar woont alweer lange tijd in Nederland. Hij kreeg twee jaar geleden de Nederlandse nationaliteit. De expositie 'Fro zen Light' bestaat uit werk dat Misha Ignis maakte na een reis door de Verenigde Staten. De kunstenaar heeft er talloze te keningen en schetsen gemaakt die hij later in een glasblazer satelier in Zwitserland heeft uitgewerkt. Alle getoonde glas objecten heeft hij zelf gebla zen. De expositie bestaat uit een groot aantal ongeveer even grote schalen en kommen. De variatie zit vooral in het kleur gebruik. Misha Ignis weet op een heel geraffineerde wijze kleur in het glas te brengen. Hij gebruikt zeer helder glas dat in de buurt komt van op tisch glas. Door de helderheid van het materiaal is het effect van de kleurengamma's opti maal. De kommen en glazen lijken een soort lichtbronnen die nauwelijks extra belichting nodig hebben. De objecten hebben een titel die verwijst naar een plaatsnaam in de Verenigde Staten (Seattle, San ta Barbara, Utah.. Soms is de verwijzing naar de plek nog nader toegelicht zoals bij een kom met de titel 'Getting Clou dy over the Gulf of Mexico'. In het glazen voorwerp zie je de wolken samentrekken. Op an dere stukken valt de kleur van woestijnzand of van het schui mende water van een waterval te herkennen. Misha Ignis heeft een gedetailleerd reisver slag in glas gemaakt en de ga lerie lijkt omgetoverd in een landkaart van de VS in glas. Sensatie „Glas leeft," zegt de galerie houder en dat is in dit geval beslist waar. Als je langzaam rondom de geëxposeerde wer ken loopt, verandert bij elke stap het kleurenspectrum. Het is vooral deze esthetische sen satie die de glaskunst zo ge liefd maakt. Het materiaal is echter te ongenaakbaar en per fect om ook nog andere gevoe lens op te kunnen wekken. Het ijzige uit de titel Frozen Light straalt van de glazen objecten af: als onberispelijke fotomode- len staan het v licht v 1 de spotjes. 146041 advertentie LUISTER JE RIJK! WIN IEDERE DAG 3 X 250 GULDEN! Tsjechov. Tekst: Dimitri Frenkel Frank. Muziek: Robert Long. Regie: Eddy Habbema. Muzikale supervi- aie: Koos Mark. Muzikale leiding: Alan Evana. Decor: Joa Groenier. Koatuuma: Leonie Polak. Choreo grafie: Bambi Uden. Gezien op 31 met 3 november. Op 5 en 6 februari Vier jaar lag de musical Tsje chov op de plank. Zijn door Dimitri Frenkel Frank en Ro bert Long beschreven levens verhaal was weliswaar goed voor een gewaardeerde cd, maar een musical op de plan ken was andere koek. Er werd getwijfeld of de hoofdpersoon wel charismatisch genoeg was en het verhaal, dat zich voor namelijk ontwikkelt in de liedjes, voldoende pakkend. Maar een producent durfde het aan en vond Boudewijn de Groot als publiekstrekker. Daarmee moest het wel luk ken. Het lukt ook wel, gezien de kijkcijfers, maar de bezwaren blijven gelden. Misschien lukt het om aan de persoon van Tsjechov een goeie musical op te hangen, maar niet in deze produktie. Over zijn literaire succes, verguizing, weer suc ces, twijfel, ziekte en liefde, kortom zijn ongetwijfeld be wogen leven, heeft hij niet veel te melden. De enige stel lingen die Tsjechov inneemt zijn dat je als je schrijft kort en helder moet zijn dat levert een goed liedje op en dat mensen en structuren maar geleidelijk veranderen en je de zaak niet revolutionair moet forceren. Zijn standpunt van hoop doet leven, na zijn dood, komt dan ook uit de lucht val len. Waarom is hij dan toch het bewonderde middelpunt van de voorstelling? Omdat hij zo goed schrijft. Dat weten we, maar het gegeven wordt in de voorstelling alleen genoemd en niet gebruikt. Dat Tsjechov nogal kleurloos blijft, komt ook door Boude wijn de Groot. Het is prettig luisteren naar hem, maar hij loopt zo in zichzelf gekeerd to neel te spelen, dat het lijkt of hij geen ogen heeft. Het past wel bij Tsjechov, maar ook in distantie en gereserveerdheid moet een acteur kunnen over tuigen. Pas op het laatst, als De Groot zich tot de zaal richt, krijgt hij contact met het pu bliek. Als hij kleur bekent in Dansprijs voor Brigitte Martin AMSTERDAM Het Nederlands Instituut voor de Dans (NID) in Amsterdam heeft de Gouden Dansprijs 1990/1991 toegekend aan Brigitte Martin, danseres bij het Nederlands Dans Theater. De Gouden Dansprijs is ingesteld door het in stituut nadat de Vereniging van Schouwburg en Concertge bouw Directies (VSCD) had besloten de Gouden Theaterdan- sprijs dit jaar niet uit te reiken. De dansers zouden volgens de vereniging onder de „gouden" maat hebben gepresteerd. Het NID nam daarop het initiatief alsnog een prijs (een gou den sieraad) uit te loven. INTENSIVE CARE' de liefde, gaat dat er ook erg lauw aan toe. Daarbij wordt hij gehandicapt door teksten waarvan je niet dacht dat zo'n schrijversduo ze uit de pen kon krijgen: „De droom wordt uiteindelijk waar, en wij zijn bedoeld voor elkaar, mijn hart en mijn ziel staan in vuur en in vlam". Sinterklaas verliefd. Het vakmanschap dat natuur lijk in de produktie aanwezig is, uit zich bijvoorbeeld in een paar mooie liedjes als 'Ik ben een schrijver' en een prachtige zetting van 'Samen', mooie stemmen (Nicole Berendsen). Maar vakmanschap is nog geen meesterschap. LIDI/STUDIO LEIDEN: 'Intensive care' met Nada van Nie, Koen Wau- ters en George Kennedy. Naar een scenario van Hans Heynen. Regie: Dorna de Rouveroy. De filmcultuur van een land bestaat zowel uit de commer ciële vermaaksfilm als uit moeilijker films die meer wil len vertellen dan alleen het verhaaltje. Van een 'Police Academy' tot en met een 'Citi zen Kane'. Hoe verschillend ook, ze hebben veel met elkaar te maken. Zoals het Werkthea ter familie is van het Theater van de Lach en André van Duin van Jeroen Krabbé. Te genpolen, die eikaars vorm en geldigheid bepalen. De Neder landse cinema kent veel te weinig die 'onderbouw' van de film. Dick Maas verraste in dertijd met zijn griezelthriller 'De lift' omdat hij het genre serieus nam. Dorna van Rou- veroy's debuutfilm 'Intensive care' is ook een griezelfilm. Leuk, denk je, niets mee mis. Maar o jee: zij lijdt aan een fla grante onderschatting van het vak. Filmt zó klungelig en amateuristisch, dat je halver wege twijfelt of het misschien bedóeld is om te lachen. Het verhaaltje van 'Intensive care' is simpel: een Ameri kaanse dokter (George Kenne dy, tien minuten herkenbaar in beeld, daarna vervangen door een 'stand in' met mon sterlijke make-up) dóet vreem de experimenten op coma-pa tiënten. Dokter Jules Croiset gooit hem het ziekenhuis uit, buiten ontploft z'n auto en de dokter komt nu zelf, deerlijk verminkt, op de coma-afdeling terecht. Om na zeven jaar jaar weer tot leven te komen als monster dat verplegend perso neel en verwanten te lijf gaat met moorddadige bedoelingen. Nada van Nie en Koen Wau- ters vormen in de kantlijn een stel dat elkaar dan weer wel, dan weer niet wil en pas in het gevecht tegen de monster lijke moordenaar krijgt. De clichés van het genre zoals dat tussen Tokyo en Los Angeles beoefend wordt, maar okay, de uitwerking telt. En die is in 'Intensive care' zeer slecht. Het scenario ram melt, de acteurs dobberen als schipbreukelingen rond. De regisseur. die toch als 'cas ting director' acteurs testte voor de films van o.m. Dick Maas steekt hen geen hand toe. Nada van Nie heeft best mogelijkheden, maar dan moet ze niet bij elke schrikreactie zeer dom „Hè?" roepen. De moordenaar blijft een schim die zó zwaar hijgend op de ge luidsband hoorbaar is, dat je aan een longaandoening denkt. En de effecten op de nek rondgedraaid hoofd, door boord gezicht worden in beeld gebracht met een: Kijk ons 'ns internationaal bezig zijn! Visueel speelt Dorna van Rouveroy overal leentjebuur. Van 'The shining' tot en met (veel) 'Vrijdag de dertiende'. Maar dan wel op z'n janboe renfluitjes. Er is een Engelsta lige versie van de film Op schriften in beeld zijn Engels. De film komt ook daardoor in een niemandsland terecht dat zowel op de lachspieren van Nederlanders als van Ameri kanen moet werken. En let op het Clint Eastwood-pistool van Nada van Nie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13