„Zending hoort niet bij geloof Frans episcopaat bestrijdt politieke onverschilligheid Bisschoppelijke strijd tegen de camorra L10*156§ GEESTELIJK LEVEN OPINIE GEREFORMEERDE MISSIOLOOG HOLTROP Massagraven monniken in Mongolië COMMENTAAR Wankel Turkije ELKAAR HELPEN GEL0 /l/IIJLTIO mT £cidóc (Sou/tont UZ fc CfiidócGomcuit DINSDAG 22 OKTOBER 19 Minder subsidie Berlijnse gemeente DRIEBERGEN Het werelddiaconaat van de Nederlandse Her vormde Kerk heeft besloten de subsidie aar. de noodlijdende Neder landse Oecumenische Gemeente in Berlijn in 1992 van 15.000 tot 5.000 gulden terug te brengen. Binnen enkele jaren zal de gemeente in het geheel geen subsidie meer krijgen. Door de veranderingen in Oost- Europa ziet het werelddiaconaat steun aan de gemeente niet meer als een taak van het diaconaat, aldus E. Eleveld van het werelddiaconaat. Na een gesprek met een afvaardiging van de gemeente is besloten de subsidie niet onmiddellijk stop te zetten, maar in enkele jaren tot nul terug te brengen. De oecumenische gemeente kampt met grote financiële problemen, doordat de financiële steun uit de voormalige DDR is weggevallen. Bovendien zal de huur van het Hendrik Kraemer Huis aan de Limo- nenstrasse, waarin de gemeente is gevestigd, op korte termijn sterk worden verhoogd. Ds. B. Ruys, sinds 1949 aan de gemeente verbon den, heeft daarom een 'overlevingsplan' aangekondigd om nieuwe fi nanciële bronnen aan te boren. De gemeente, die altijd een „kritische, maar loyale" houding heeft aangenomen tegenover het communisti sche regime in de DDR, ziet als haar nieuwe taak het stimuleren van de dialoog tussen christenen en niet-christenen, vooral marxisten. Sovjetunie wordt zendingsgebied voor kerken VS Het verschil tussen een vrouw en een dochter is. dat je van een dochter blijft houden, ook al woont ze niet meer bij je Adriaan Morrién NEW YORK Voor de behoudende kerken in de Verenigde Staten is de Sovjetunie het belangrijk ste zendingsgebied gewor den. Dat blijkt onder meer uit het besluit van de Zuidelijke Baptisten, de grootste protestantse kerk in de Verenigde Sta ten, om volgend jaar 116 zendelingen naar 15 repu blieken van de Sovjetunie te sturen. De zendelingen komen niet al leen uit de Verenigde Staten. Kerken in andere landen zul len ook hun bijdrage moeten leveren, bericht de informatie dienst van de kerk. Voor de op theologisch en po litiek terrein behoudende bap tisten gaat het om het grootste zendingsproject uit hun ge schiedenis. De kerk wil behal ve zendelingen ook computers en kopieerapparaten naar de Sovjetunie sturen. Zij ver wacht dat de evangelisatie campagne van Billy Graham volgend voorjaar veel sovjet burgers met het christendom in contact zal brengen. De Amerikaanse Raad van Kerken staat zeer sceptisch te genover initiatieven als dat van de Baptisten. Deze vindt dat buitenlandse kerken geen zendelingen moeten sturen, maar de evangelisatie aan de kerken in de Sovjetunie zelf moeten overlaten. Lucius Thurber van het bu reau voor de contacten met de Sovjetunie van de Raad van Kerken wees er in een reactie op dat de Russisch-Orthodoxe Kerk en andere kerken in de Sovjetunie op dit moment een groei doormaken. De raad stuurt slechts vertegenwoordi gers naar de Sovjetunie, als de kerken daar erom vragen Bo vendien verstrekt de raad ma teriële hulp aan de sovjetbur gers. HILVERSUM „Ik denk dat het de moeite waard is om er eens over na te denken waarom wij ei genlijk aan zending en missie doen. Ja daar wordt al eeuwen lang over nagedacht, maar ik krijg steeds meer het ge voel dat zending in de vorm zoals zij eeuwenlang plaats gevonden heeft, he lemaal niet bij het christe lijk geloof hoort. Ik reali seer me dat ik hiermee heel veel mensen op de tenen ga staan". Dit zei prof. dr. P. Holtrop, missioloog aan de Theologi sche Universiteit van de Gere formeerde Kerken te Kampen, voor de NCRV-televisie. Het christendom is, aldus Hol- trop, groot geworden in een periode waarin het zich kon verbinden met een zich uit breidende wereldmacht. „Nu is zo langzamerhand duidelijk geworden dat deze verbinding niet meer automatisch aanwe zig is. Opnieuw kom je nu voor de vraag te staan wat er eigenlijk van zending over blijft als die geografische be weging niet meer aanwezig is". Elk mens leeft, zo denkt de Kamper professor, met een mythe, elk mens leeft met een verhaal en laat zich .daardoor inspireren. Christenen maken daar geen uitzondering op. Ze hebben een verhaal dat hen inspireert. „Maar in dat ver haal vind je nergens een uit spraak dat het christendom beslist zou moeten worden op gelegd aan een ander of dat dit visioen ook beslist het visioen van een ander zou moeten zijn. Dat vind ik eigenlijk niet terug. Er zijn de beroemde teksten, u kent ze wel, uit Mattheüs 28 19 (Jezus draagt hier de discipelen op: „Gaat dan heen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Hei lige Geest en leert hen onder houden al wat Ik u bevolen heb"; red.), het verhaal van Jona en die teksten van Pau- lus in Handelingen en andere teksten. Als je die teksten zorgvuldig leest, dan zeg ik: Gaat het er nu Werkelijk om dat wij een visioen aan een an der zouden moeten opleggen?. Dat kan toch niet met visioe nen. Je kunt elkaar hooguit zeggen; We praten met elkaar over een visioen". „Wij hebben zulke fascineren de verhalen binnen de christe lijke geloofstraditie, die mij nog steeds inspireren, maar je hoort uit de kring van boed dhisten, hindoes, moslims ook allemaal schitterende visioe nen. Wij moeten ons visioen niet uitroepen tot het enige vi sioen. Leef maar volgens dat visioen'-'. Mensen in verre landen beke ren tot het christendom keurt Holtrop, die zelf vijf jaar op -Sulawesi (Celebes) in Indone sië heeft gewerkt, af. De tijd van het sparen van melkdop- pen, het zendingsbusje en het dankbare zwarte negertje als je er een cent in deed, is defi nitief voorbij. Christelijke begrippen als be kering, verzoening en verge ving van zonden zeggen veel mensen niets. Holtrop pleit voor het vertalen van deze be grippen in woorden, beelden en verhalen van deze tijd. Daarvoor is aandacht voor wat de ander denkt en voelt nodig. „Ik denk dat het van groot be lang is dat wij erachter komen wat mensen eigenlijk denken bij 'beloofd land' of wat voor hen goed en kwaad is. Ik denk dat als je dat weer in de gaten krijgt dat dan vanzelf onze ei gen visioenen nieuw gaan spreken naar onszelf toe, dat die anders gaan worden". „Begrippen als verzoening of bekering zijn voor mij nog verstaanbare begrippen omdat ik in die traditie ben groot ge worden, maar ik denk dat mijn kinderen ze absoluut niet meer begrijpen. Op het mo ment dat je dat wat in een cul tuur leeft weer tot je door laat dringen, dan gaan jouw visioe nen ook veranderen. Dan valt er weer te praten, dan ben je niet meer een man of vrouw die wonderlijke woorden staat uit te slaan". LONDEN De BBC-televisie zendt vanavond een reportage uit over de moord, een halve eeuw geleden, op duizenden boeddhistische monniken in Mongolië. Volgens de BBC zijn niet alleen deze lama's maar ook honderdduizenden bur gers het slachtoffer geworden van moord in de Stalintijd, be dreven onder het mom van het uitroeien van de feodale religie. De Mongoolse Stalin was maarschalk Tsjoibalsan die het land 17 jaar bestuurde. Ongeveer 700 kloosters wer den verwoest of door de mon niken verlaten. Mongolië, offi cieel onafhankelijk van de Sovjetunie, was tot voor kort praktisch een satellietstaat van Moskou. De massagraven van de priesters zijn ontdekt in on der meer Moron, vlak bij de grens met de Sovjetunie. De BBC sprak met Ish Teren, een nu 83-jarige grijsaard die zegt als lid van de executiepelotons verantwoordelijk te zijn voor de dood van 15.724 personen. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Rijssen L. Kruijmer te Lunteren; Bedankt voor Rijssen J. Westland te Kampen. Gereformeerde Kerken Beroepen te "s-Gravenhage-West- (part-time) drs. Th. Fossen te Arn- hem(part-time). Aangenomen naar Heerde drs. J.W.L. van der Sterre te Ridderkerk. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Blija-Holwerd A. Kroe zen, kandidaat te Kampen. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Rotterdam-West A. van Ek te Westzaan. PARIJS De Franse rooms-katholieke bis schoppen onder voorzit terschap van kardinaal Lustiger hebben de chris tenen gemaand zich meer met politieke kwesties be zig te houden. Zij betreu ren de desinteresse voor de politiek en het steeds grotere aantal thuisblij vers bij verkiezingen, zo blijkt uit het rapport 'De politiek gaat allen aan', dat zij gisteren hebben ge publiceerd. De Fransen gaan over een half jaar voor regionale verkiezin gen naar de stembus. Een jaar daarna zijn er parlementsver kiezingen. „Na periodes van extreme politisering en geest drift bij allen" schijnt Frank rijk nu in een tijdperk van ontnuchtering en een afne mend belang van de grote ideologieën te zijn beland, schrijven de bisschoppen. Zij verwijten de politieke partijen geen omvattende politieke vi sie te hebben, maar zich te la ten leiden door de dagelijkse politieke problemen, met maar één doel: aan de macht blijven of aan de macht terugkeren. Partijen hebben echter de taak plannen te ontwikkelen die aan de verwachtingen van de mensen beantwoorden en deze uit te dragen in een taal die mensen uitnodigt met hen mee te denken. De christenen moeten naar de opvatting van de bisschoppen hun negatief beeld van de po litiek van zich af werpen. „De genen die de verantwoorde lijkheid voor beslissingen dra gen moeten risico's durven aangaan. Als het gaat om het algemeen belang, zijn deze ri sico's de moeite waard", me nen zij. Christenen moeten zich niet aan hun politieke verantwoordelijkheid onttrek ken. „Gelovig zijn betekent dat men de wereld niet als chaos of jungle ziet". De bisschoppen noemen zes terreinen waarop de christe nen actief moeten zijn: de soci ale ongelijkheid, de bescher ming van het gezin, het be houd van het katholieke on derwijs, de strijd tegen de werkloosheid, de opbouw van Europa en de integratie van vreemdelingen in de Franse samenleving. Het rapport van de bisschop pen kon overigens niet de goedkeuring wegdragen van iedere bisschop, naar verluidt omdat de analyse niet grondig genoeg was. Er is daarom aan het rapport slechts een be perkte verspreiding gegeven. Geringe opkomst De Amerikaanse rooms-katho lieke bisschoppen zijn even eens verontrust door de gerin ge interesse voor en opkomst bij de verkiezingen. Die be langstelling - in 1990 nam slechts eenderde van de kies gerechtigden aan de verkie zingen deel - ,is een „gevaarlij ke trend en bedreigt het hart van onze democratische tradi tie", schrijven de bisschoppen in een rapport in verband met de presidents- en parlements verkiezingen van volgend jaar. De desinteresse staat in „kras se tegenstelling" tot het en thousiasme waarmee de demo cratie in bijvoorbeeld Oost-Eu ropa is verwelkomd. De bisschoppen verwijten de media dat zij veel meer over de politieke tactiek dan over de' echte problemen van de Verenigde Staten berichten. „Wij betreuren het groeiende openbare cynisme dat niet zel den de rol van de regering Jean-Marie Lustiger miskent en de openbare ambtsdragers - hoewel soms niet zonder reden - belachelijk maakt", schrijven de bisschop pen. De kerk moet aan het herstel van het vertrouwen in de poli tiek meewerken en daarom roepen de bisschoppen de „po litiek verbazingwekkend plu riforme" katholieke gemeen- ACERRA „We hebben te maken met een angst wekkend soort criminali teit die niet meer te ver gelijken valt met die van twintig jaar geleden. Wie nu nog woorden als maf fia, camorra of uomini d'onore (mannen van eer) gebruikt, vergist zich". Mgr Antonio Riboldi weet waarover hij praat. De bisschop van het op dertig kilometer van Napels ge legen stadje Acerra, het hart van camorraland, voert vanaf de kansel al dertig jaar lang strijd te gen de georganiseerde misdaad. „Zij zijn ordinaire criminelen die zich kenmerken door een beestachtig gebruik van ge weld. Om dat duidelijk te ma ken moet aan de camorra de zwijgende instemming, waar aan zij haar kracht en recht vaardiging ontleent, onttrok ken worden". In het Siciliaanse Santa Ninfa, waar hij van 1958 tot 1978 pas toor was, keerde hij zich tegen de maffia en de corruptie van de plaatselijke politici. Gene raal Carlo Alberto dalla Chie- sa, de prefect van Sicilië, waarschuwde hem voor een mogelijke wraak van de maf fia, maar terwijl de generaal zelf met zijn vrouw in 1984 bij een bomaanslag om het leven kwam, is de bisschop nooit een haar gekrenkt. „Misschien gold toen het klassieke maffia- ethos nog dat de moord op vrouwen, kinderen en geeste lijken verbood", oppert hij zelf. In zijn bisdom Acerra is Don Riboldi talloze malen telefo nisch bedreigd en een keer ternauwernood aan een moordaanslag ontsnapt. „In 1982 had gangsterboss Raffaele Cutolo het op mij voorzien. Ik had in een preek duidelijk ge maakt dat de camorra syste matisch alle geboden over treedt en daarom geen enkel respect waardig is. En boven dien had ik de gelovigen ver boden om deel te nemen aan een door camorristi georgani seerd feest. Uiteindelijk ging het feest ook niet door. Zoiets is een belediging die in hun erecode alleen met de dood kan worden vergolden. Kort daarop hield ik een preek in de open lucht en later hebben camorristi in een van de grote maffiaprocessen verteld dat ik bij die gelegenheid bij wijze van demonstratie door twee scherpschutters, met een dub bel nekschot geëxecuteerd had moeten worden. Ze verklaar den erbij dat van de executie op het laatste moment werd afgezien door een veto van de Siciliaanse maffia. Niët uit res pect voor mijn priesterkleed, want dat taboe is allang verle den tijd, maar omdat men bang was voor een te massale reactie van de politici en die Generaal Dalla Chiesa zou hun zaken te zeer ver stoord hebben". Oprecht? Later heeft Don Riboldi gang sterbaas Cutolo meermalen be zocht in de gevangenis, waar hij al sinds 1984 verblijft. De inhoud van die gesprekken valt onder het biechtgeheim, maar Don Riboldi wil wel kwijt dat hij er een „beetje ge noeg" van heeft om steeds maar weer gevangen camor risti aan te horen. „Met de vele terroristen die ik heb be zocht is tenminste nog een in tellectuele dialoog mogelijk en bovendien hebben de meesten van hen oprecht berouw over het leed dat ze veroorzaakt hebben. Maar met camorra- misdadigers weet je nooit of ze oprecht zijn. Al te vaak over drijven ze zelfs tegenover mij het aantal moorden en over vallen dat ze op hun naam hebben staan om zich daar door belangrijker te voelen. We hebben al met al te maken met een volslagen omgekeerd stelsel van waarden waarin niet moraal of opvoeding tel len - de meeste camorra-chefs zijn trouwens analfabeet en le ren schrijven in de gevange nis - maar waarin een man pas meetelt als hij een pistool draagt en ten minste vijf keer in de gevangenis heeft geze ten. En het is de taak van de kerk om de perversiteit van deze waarden te ontmaske- Don Riboldi is een van de meest prominente vertegen woordigers van een geënga geerde geestelijkheid die in Italië bekend staat als Preti Antimaffia (paters tegen de maffia). Daartoe behoort ook zijn collega van Locri, mgr Antonio Ciliberti, die onder politiebewaking de mis op draagt sinds hij vorig jaar werd 'gewaarschuwd' door een reeks schoten tegen de voor deur van zijn kerk. Kardinaal Pappalardo, de aartsbisschop van Palermo, riep kort na de moord op Libero Grassi, de man die geen schatting aan de maffia wilde betalen, woedend van de kansel dat de plaatselij ke politici medeverantwoorde lijk zijn voor de dood van Grassi door hun gewoonte om bij elke administratieve han deling smeergeld te eisen. Uitzondering Toch zijn prelaten als Don Ri boldi en Don Ciliberti door hun agressieve stellingname eerder uitzondering dan regel. Bij vele minder strijdvaardige collega's speelt ook politieke berekening een rol. Maffia, ca morra en n'drangheta regeren in de gebieden waar ook de Democrazia Cristiana (DC) met veertig tot zestig procent •rliezi ken a [AAG ■pv s door de DE verkiezingen van afgelopen zondag in Turkije Ln juli een politieke aardverschuiving tot gevolg gehad. De Ii|jk veel l landpartij van president Turgut Özal en premier Me$F. Janse: maz is de grote verliezer geworden. Ze heeft de hej3"10 var\ haar zetels moeten inleveren. Het eindresultaat van <4„stituut busstrijd overziend, dringt zich de conclusie op dat deLe van j politiek terugvalt in een van haar oude plooien. Dfe in de g wordt in zekere zin bevestigd dat de greep van Özal,van zo'n 1980 aan de macht werd gebracht met behulp van de I cijfers v ren, kunstmatig was. Hij kon nooit de Turken beroererj^ Suleyman Demirel of Bulent Ecevit dat wel konden.K enjge l TlEN JAAR nadat hij door de militairen de politiefen: Pe i i i U I mot 7n 1 dernis werd ingestuurd, is Demirel terug. Zijn Partij J Juiste Weg is de grootste in het parlement en hij m«| beste kans premier te worden. De inmiddels afget mier Yilmaz had de verkiezingen met een jaar toen bleek dat de populariteit van de Moederlandpari daalde. Hij hoopte daarmee niet alleen de schade te| ken, maar rekende er ook op beloond te worden voorl biliteit die zijn partij in het land heeft gebracht. Dat ia wel een zware misrekening gebleken. De inflatie van tig procent en de corruptie zijn hem door de kiezers der aangerekend dan de politieke rust. De terugval Moederlandpartij heeft echter een vacuüm gecreëeiÜA Demirel niet kan opvullen. Geen enkele partij zal het ment domineren en dat dreigt de oude problemen Turkse politiek weer tot leven te roepen. De terugkeer van Demirel roept onzalige herinnerin aan de woelige jaren zeventig toen hijzelf en zijn eeuv >ntwikl vaal Ecevit elkaar voortdurend opvolgden, maar vol ,ai"d nu machteloos bleken tegen de golf van terroristisch g werd Het was slechts door de staatsgreep van generaal Ev september 1980, waarbij alle partijen werden ontboru Demirel en Ecevit onder huisarrest werden geplaatst, i geweld kon worden ingetoomd. Maar de prijs was erg een enorme toeneming van de schendingen van mensel ten en daarmee internationaal isolement. Niemand v£nde te splante donorh ook t dis bij 1 por het patient organe herhaling van dit scenario, maar de verkiezingen luidf1 nieuwe periode van onzekerheid in. En die kon ojP( slechter moment komen. Turkije staat voor beslissende ontwikkelingen. Vcj Westen en vooral voor de VS is het land een cruciale) genoot gebleken in de Golfoorlog. Özal is voor zijn stei loond met de levering F-16-jagers en ander militairfDEJHAAI rieel. De echte beloning die hij nastreeft, toetreding EG en aansluiting op de Europese markt, blijft echter'ERSUIl loos buiten bereik. De EG heeft het Turkse verzoek tj/achter treding voor onbepaalde tijd afgewezen en dat is behflang t\ hard aangekomen. Turkije heeft immers economische s aan ee teit nodig die het lidmaatschap van de EG zou kl (een bieden om zijn politieke problemen op te vangen, liggen. HOE wankel het politieke evenwicht is, blijkt uit het'n jn^r taat van de fundamentalistische Welvaartspartij van Nyan tin Erbakkan. Wie de nieuwe premier ook wordt, hij |an tijd onder druk staan van deze moslim-fundamentalis) £ieki dat kan Turkije verder doen wegdrijven van het wL>vai aa kamp. Mocht president Özal bovendien ten val word^ ^a^ bracht, wat Demirel wil proberen, dan wordt de chaoi.oroane pleet. De kans dat de militairen dan weer ingrijpen, oiLj. aver de vierde keer in veertig jaar orde op zaken te stellen,) dan meteen erg reëel. ire leef i ns PMW NE DERI AMI DEN HAAG schap op de kandidaten kri tisch te ondervragen. De poli tici moeten onder meer duide lijk maken, hoe zij de groeien de sociale problemen, zoals ar moede, woningnood, werkloos heid en vreemdelingenhaat te lijf willen gaan. Ook moet dui delijk worden, of de kandida ten rassendiscriminatie, abor tus en de doodstraf afwijzen. van de stemmen praktisch al leenheerser is. De DC draagt daarmee politieke verantwoor delijkheid voor het mislukken van de strijd tegen de maffia in de afgelopen twintig jaar, wanneer ze al niet recht streeks bij maffiose praktijken betrokken is. Aanvallen op de maffia gaan daarom in vele gevallen gepaard met kritiek op de DC. Enkele geestelijken hebben de DC verlaten om zich aan te sluiten bij de anti-corruptie- partij La Rete van de voorma lige burgemeester van Paler mo, Leoluca Orlando. Maar het merendeel van de clerus zal de DC niet gauw openlijk afvallen al was het maar om dat kardinaal Ruini, de voor zitter van de Italiaanse bis schoppenconferentie, vorige maand nog eens plechtig heeft gemaand dat er voor katholie ken maar één echte partij is. Don Riboldi is optimistisch. Zijn werk begint vruchten af te werpen, vertelt hij. „Toen ik dertig jaar geleden in Sicilië mijn eerste anti-maffia-preek hield, bleef de bevolking als versteend staan. Ze begrepen niet waarover ik het had. Toen ik in Acerra kwam was het net zo, maar nu niet meer. De camorra staat nu aan een kant en het overgrote deel van de bevolking aan de andere. De greep van de misdaad op het maatschappelijk leven is minder geworden en zelf kan ik gerust zijn wanneer ik in mijn auto door de stad rijd. Dat is in het verleden wel eens anders geweest". Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) Kantoor Apothekersdijk 34. Leiden Telefoon 071 - 122 244 Telefax 071-134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933 Telefax 070-3906 717 Postadres Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G- J Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808) L. van Koot 4 047): R. Kleijn (chef). 'eefse inge w£ liënt ps} lelend e wein Jstructui nsplantê T.N.V. WERELDMISSIEMAAte De ifgestoti Op di ijst. All( andelirq guldei ige tr ur. Op I79 mer voor ti ji vindt Succes deden c !ibelen. nsplant d in K idere mi n Herpen (chef). F Buurman, Sport Leiden e o (tel 071 - 144 049): K van Kesteren. TERMI Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel 070 - 3190 815): tkondc A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs C van Haersma Buma. A. van HolstLift. v E Huisman, H Jansen, drs J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs K Ver je bas Sport algemeen (tel. 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P Alleblas', D. DijM D Kiers, R. Langeveld, drs. H -F Ruijl. Jliei d. i Dit s Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma. H PiëtLSpec^j( Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs P van Velthoven ;dat gj< Foto (tel. 070 - 3190 838) M Konvalinka (chef), S Evenhuis, S. Pieterse ide K Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch Bels (chef), A de Bruijn, W. Diekstra. L J Hofmeester, C de Kier, H. Nieuwmans. H Schneider Redactie-secretare e (tel 070-3190 819): T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied,) - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers UnieJ dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederl Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K Swiers. M \t Ven en P Vogels. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef)| leveld, D Hofland, P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland S Akkerman (Praag), drs. D J van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (AthenJ R. Has'selerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A Heering (Rj B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Delhi)! F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs R. Vunderink (Mosl4 W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G van Wijland (Belgraq F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve veri publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaals^ M de Cocq. procen muzie inde", ipectie. it van lit onde .twijfel; rocent lende t n slech iicatie ieeste s ilanmai luzieko ispectie Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma. t/m vr var 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling per maand per kwartaal 18 00 tot 19.00 u Bij betaling per acceptgirokaart per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902ft Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 iPER .ftitN A Kn a SNPftJWf O-as et

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2