[O, zit dat zo'; ipelprogramma ionder prijzen 'tsBrussel vier weken in ban van Wagners 11 15 Sala-schilderijen brengen bijna drieënhalf ton op iQowuvnt KUNST/RTV DINSDAG 22 OKTOBER 1991 tudenten docentenopleiding ansexpressie bezetten gebouw roblemej ig van 1 g. „Dat leende it dat dj er dan ezig hoj Hen ki den de 1 de b< ijf Vai de onr edings] jaar us Oud Kunstvervalser Eric Hebborn schrijft een onthullend boek ISTERDAM Studenten van de opleiding docent isexpressie aan de Amsterdamse Keizersgracht iden sinds zondagavond hun schoolgebouw bezet, doen dit omdat zij vrezen dat hun opleiding wordt jeheven. De studenten hebben dit weekeinde een icept in handen gekregen van interim-studieleider [rard van Miltenburg, waarin wordt gepleit voor op- ffing van de opleiding docent dansexpressie. De op ting, met ongeveer 100 studenten, maakt deel uit de Theaterschool in Amsterdam. In de notitie jrijft Van Miltenburg dat de opleiding tot docent isexpressie geen bestaansrecht meer heeft. De stu iten zijn van plan de bezetting tot en met morgen houden. Dan vergaderen de docenten met de in- -studieleider over het conceptplan. De studenten iben het aanbod van Van Miltenburg om over het icept te spreken van de hand gewezen. LONDEN De Britse kun stenaar Eric Hebborn zegt dat hij in de afgelopen dertig jaar meer dan duizend tekeningen heeft gemaakt, die door inter nationale kunstkenners wor den toegeschreven aan oude meesters. Dit schrijft hij in zijn boek 'Drawn to Trouble', dat binnenkort ver schijnt. Hebborn, woonachtig in Italië, vindt zelf dat hij geen ver valser is. Hij vindt dat de kunst kenners en handelaren het pro bleem in de wereld hebben gehol pen, door zijn werk verkeerd te be oordelen. Er hangt werk van Heb born in onder meer het British Mu seum, de National Gallery in Was hington en de National Gallery van Canada. Verder veronderstelt ook het Institute Néerlandais in Parijs nog altijd een originele Bernardo Castelli (1557-1629) in huis te heb ben, terwijl het heel goed mogelijk is dat het gaat om werk van Heb born. De Castelli 'Strijd buiten de muren van Jeruzalem' werd in 1966 bij Sotheby's geveild en kwam via doorverkoop in handen van Hebborn, die er een paar kopieën van maakte. Satirisch mediaprogramma 'Medialand' toch op televisie HILVERSUM Het satirische mediaprogramma 'Medialand' gaat waarschijnlijk vanaf 7 november op Nederland 1 van start. Dat heeft de AVRO gisteren na afloop van overleg met produ cent Jef Rademakers verklaard. De AVRO besloot afgelopen donderdag onverwacht het nieuwe programma wegens gebrek aan kwaliteit niet uit te zenden. Met name het onderdeel met poppen over de laatste roddels op 'de Gooise matras' kwam naar de mening van de AVRO niet uit de verf. Ook bestond er bij de omroep kritiek op de presentatie. Volgens een woordvoerder wordt alles op alles gezet om het pro gramma binnen enkele weken op het scherm te krijgen. De AVRO wordt op intensieve wijze betrokken bij de samenstelling van het programma. Hoofd amusement L de Rooi en producer E. van Tulder zullen deel uit maken van de eindredactie. Het presentatieteam met onder meer Marjolijn Uitzinger en Clous van Mechelen ondergaat geen wijzigingen. (OS BRENGT WISKUNDIGE FOLKLORE t dat zo. Spalprogramma met van Nie en prof. Jan van de TROS-televiaie. Morgen om |ANS PIÉT ■VERSUM De ge delete televisie-kijker gek op spelletjes. Dat ]kt uit de kijkcijfers, die ral in de hele wereld open wanneer de buis- nt mag meedenken t wat zich op het erm afspeelt. Veel van spelen zijn recht- eks afkomstig van de cees VEijj0 en ondergaan nau- ïlijks een (visuele) face- t ('Megabrein', 'De ,000 gulden vraag') an- 1 d\ "\e worc*en speciaal voor Je visie ontworpen en jeten het vooral van in aankleding hebben, zit dat zo', het nieuwe lei - /programma van de TROS, is daar een goed voorbeeld van. De door Nada van Nie en pro fessor Jan van de Craats ge presenteerde show, die door de omroep voorlopig zes keer op het scherm wordt gebracht, is zelfs zo afhankelijk van de ca mera, dat het zonder dat oog niet zou kunnen bestaan. Dat is dus leuk voor de kijker. Maar hoe leuk is het echt? Wie de eerste aflevering be kijkt en vervolgens hoort dat het programma-idee is overge nomen van het Engelse com merciële station Yorkshire Te levision, zal waarschijnlijk in lachen uitbarsten. Hoezo af komstig uit Engeland? Hadden ze dat bij de TROS niet kun nen bedenken? Het program- ma-concept van 'O, zit dat zo' is namelijk uiterst simpel. De show wordt opgebouwd uit een aantal wiskundige vraag stukjes, die soms eenvoudig, dan weer moeilijk zijn. Het zijn puzzeltjes en raadseltjes die om een oplossing vragen. „Noem het maar wiskundige folklore", laat professor Jan van de Craats weten, die met 'O, zit dat zo' zijn televisie-de- buut maakt. „Er zijn heel veel van die puzzeltjes in velerlei vorm in omloop. Wat Nada en ik willen laten zien, is hoe er in de wiskunde wordt gedacht, want vaak zijn de gestelde problemen door verstandig re deneren heel makkelijk op te lossen". Discussie De TROS hoopt dat de spelle tjes, die aan een publiek in de zaal worden voorgelegd, een discussie losweken onder de kijkers. Daarom zit er weke lijks ook een huiskamer-pro bleem in. Een week later geeft professor Van de Craats de op lossing. Prijzen zijn er met 'O, zit dat zo' met te winnen. Dat pleit voor de TROS, die na drukkelijk laat weten dat het om het spel gaat. „Achterlig gende gedachte is ook om met dit programma op een speelse manier wiskunde onder de aandacht te brengen, vooral bij de jeugd. Wat we willen laten zien, is dat het er vaak moeilij ker uitziet dan het in werke- nog lijkheid is", aldus Tia van Damme, die verantwoordelijk is voor de produktie. In Engeland is de formule een succes. Daar gaat 'Fun and ga mes', zoals de oorspronkelijke titel luidt, al drie seizoenen mee. Hoelang het programma het in Nederland uithoudt, is een vraag. „We willen de kijkcijfers afwachten voor we tot een tweede serie besluiten", aldus de TROS. In aankleding verschillen de Nederlandse en Engelse versie nauwelijks. Zo wordt aan de andere kant van de Noordzee ook in een arena-achtige en tourage door een uitgezocht publiek met de problemen ge worsteld en draagt een echte professor de oplossingen aan. Als extraatje krijgt de Neder landse kijker Nada van Nie voorgeschoteld. Haar rol is in de eerste aflevering nog wat onduidelijk. Staat ze er als klantenbinder voor de jeugd of dient ze als de rechterhand van de professor? In haar con frontatie met het publiek schiet ze in elk geval tekort. Humor is haar vreemd en dat lijkt uiterst belangrijk als te genwicht voor de door de pro fessor gestelde problemen. Toch vindt de TROS dat Nada speels omgaat met de reacties. Hoezo speels? Ze heeft voor uitzending de goede oplossing van de wiskundige probleemp jes zo zeer in haar hoofd ge stampt, dat ze vergeet om met publiek en camera te spelen. Logisch nadenken Nada: „Het valt niet mee om net te doen alsof je van niets weet. Ik mag natuurlijk niet te veel weggeven". „Wat ik er vooral van heb ge leerd, is logisch nadenken", laat ze even later weten „En wat mij is opgevallen tijdens de opnamen is, dat de slimste thuis ook in de zaal om het hardst roepen. Soms liepen mensen rood aan". Professor Jan van de Craats onderscheidt zich vooral door zijn heldere uitleg. Hij is hoog leraar bij de Vakgroep Wis kunde en Operations van de KMA in Breda en zit als hob byist onder meer in de organi satie van de Wiskundige Olympiade. Hij werd, tijdens de screentest, uit zeven profes soren gekozen. „Ik hou van creatieve wiskunde. Vaak is het een kwestie van de moge lijkheden systematisch aftas ten om de oplossing te vinden. Dat wil ik de kijker graag dui delijk maken". rwaarde :al binnepi twerp-1 ocedure Dit plar vorden )u het vi lus b ischovenr mber. ?t buurt loor r [RIK BESIER r5e praken begrotii g jaar. emeente La 's s Suzi-' n Deyl naast ierder r V n. Ook t de kom voermidi ;senheim zullen de zich le aanlejU pen. kennen bouw v ïheim zi jleek de >r toekon te delen m die tri al de gep de hi de Mem rijgen rlast bij USSEL In de Brus- Muntschouwburg i ;mt Gerard Mortier :e herfst afscheid als di- teur van de Nationale era van België om zijn rière te gaan bekronen het prestigieuze Salz- :g. Als laatste grote ar- ^ieke daad heeft hij een en produktie van Wag- tetralogie 'Der Ring Niebelungen' tot stand jracht onder leiding de eigen dirigent Syl- n Cambreling en met rbert Wernicke als re- $eur. achtereenvolgende we- n oktober ontrolde en olt zich in de Munt Wag- grote vierluik over de om de gouden ring van ijndochters die zijn bezit- onbeperkte macht ver- Maar aan die macht n die bezitters achtereen- »ens ten onder en met hen i wereld die, zo luidt de dschap, alleen met liefde kunnen worden gered. Ierland heeft zich sinds de ijeede Wereldoorlog nog niet een eigen Ring gewaagd, al gaan er geruchten dat n 1995-1996 nu toch zou len gaan gebeuren. Toege- Janis Martin als Brünhilde in 'Der Ring des Niebelungen' cig- -productie uit Kassei :erdam en in de ser matinees werden de vl inderhanjra's de afgelopen jaren :ertante vorm gebracht oi gebied ordt dai door he Maar der leiding van Edo de Waart. Toch moeten Wagner-liefheb- bers het vooral van de ons om ringende landen hebben: mo menteel Haitink in Covent Garden of dus Cambreling in Brussel. Intendant Mortier heeft intus sen zijn 6 miljoen gulden kos tende project aan Frankfurt en Barcelona weten te verkopen en zo de hoge kosten enigszins weten te drukken. In 1995 komt de produktie nog een tweede maal naar Brussel. Strakke regie Deze Brusselse Ring zit gevan gen binnen een strak regiecon cept van Wernicke. Daarbin nen kan zich de onthutsende lavastroom van beelden, emo tie en klank nauwelijks ont wikkelen, zeker niet zoals lief hebbers zich wellicht nog van de veelvuldig op de televisie getoonde versie van Patrick Shereau herinneren. Er is bij Wernicke sprake van een sta tisch geheel, waarin een tijdlo ze ondergangsfilosofie wordt beleden. Het hele verhaal speelt zich af binnen één en dezelfde afbladderende kamer met aan de achterzijde een enorm raam met uitzicht op een groots open landschap, be kroond met een mini-parthe- non, het Walhalla. In die ruimte een paar rekwisieten in wisselende formatie, grote vleugel waarachter onbeweeg lijk onder een zwarte sluier de oermoeder Erda. Archaïsche elementen als Wotans ooglap, gevleugelde helmen zorgen voor een Wagneriaans tintje. Afgezien van die rotsblokken schijnt dit interieur en het Al penuitzicht een kopie te zijn van Hitiers kamer in Ber- chtesgaden en dus als zodanig de idee te belichamen van een onafwendbare wereldonder gang. Aangezien nauwelijks andere elementen worden toe gelaten binnen het strakke concept, moet alles daarbinnen worden opgelost met behulp van veel fantasie. Bij gebrek aan de wereldes steekt Wotans zwaard (onder de bank) in de I FOTO: PR houten vloer en dient de vleu gel als de rots waarop Brünhil de ligt te slapen. Niettemin is er voor enkele scènes met name in 'Siegfried' een aan sprekende vorm gevonden, met name het moeilijk te ver beelden gevecht van de held met de draak en ook de spec taculaire ondergang van het Walhalla in het slotdeel. Dat neemt niet weg dat het veel gevraagd is om bijna zeventien uur tegen eenzelfde decor aan te kijken. Nu er voor het oog, afgezien van de schitterende belichting van het Alpenland schap met op de voorgrond 300 echte dennen, niet veel te ge nieten viel, moest men het eens te meer van de muziek hebben. En juist daar bleek in Cambreling en zijn orkest be gonnen in de door mij bijge woonde tweede cyclus langza merhand greep te krijgen op de muziek. Ook al bleef de ko persectie onzeker en zonder glans, toch was er in het laat ste deel, de Götterdammerung, een duidelijke verbetering te bespeuren. Bij de vele zangers, van wie sommigen in dubbel en anderen zelfs in drievoudi ge rollen, was het gemiddeld niveau middelmatig tot goed. De sluwe broeders Alberich en Mime respectievelijk Franz- Joseph Kapellmann en Uwe Schönbeck, behoorden tot de top. Ook Janis Martin vervul de de veeleisende rol van Brünhilde adequaat. Haar bleek haar krachten te sparen om in Götterdammerung tot slot tot een indringende pres tatie te kunnen komen. Een goede indruk maakten o.m. zangers als Ellen Shade (Sie- glinde), Luvia Budai (Fricka), de Nederlander Hubert De- lamboye (Loge) en Gary Bach- lund (Siegmund). Middelmatig waren de maar liefst drie ver schillende Wotans en de ge routineerde Siegfried van een vaak te onbehouwen William Cochran. Het was tenslotte de Götter dammerung met een goed spe lend orkest en een meerder heid van uitstekende solisten, die voor mij de balans toch naar de positieve kant deed doorslaan. Twee tentoonstel lingen, lezingen en films bege leiden dit Brusselse project. Het zieq van Fritz Langs film 'Die Niebelungen' uit 1922/24, onder begeleiding van de Brandenburgse Philharmonie, bleek een even fraaie als ont hutsende confrontatie met de oude Germaanse bloed- en bo demtheorieën en hun fatale ondergangsfilosofie. ELKE DONDERDAG DE BIJLAGE BI] UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA DEN HAAG Op de vei ling van 19e-eeuwse schil derijen, gisteren bij het Haagse veilinghuis Gle- rum, heeft een deel van de privé-collectie van de concertzangeres en mu ziekpedagoge Henriëtte Sala bijna drie en een hal ve ton opgebracht (349.265 gulden om precies te zijn). Op 25 november wordt de r van haar schilderijencollectie geveild, waarvoor ook een hoge opbrengst wordt ver wacht. En dan te bedenken dat de totale inhoud van haar kapitale huis aan het Noord einde op een bepaald moment was verzekerd voor de somma van 50.000 gulden. Uitschieters onder de Sala- schilderijen waren vier wer ken van Johannes Evert Ak- keringa, die prijzen noteerden van 17.000 tot 47.000 gulden. Tegenvallende opbrengsten waren voor twee aquarellen van George Hendrik Breitner, die allebei voor 13.000 weggin gen, ver onder de richtprijzen van 20.000 tot 30.000 gulden. De gemiddelde opbrengst van de Sala-collectie werd gedrukt door zeven werken van de in 1966 overleden Jan Cossaar. Alleen een aquarel, voorstel lende 'Koetsen in Edgware Road te Londen' uit 1908 bracht het tienvoudige van de richtprijs op. In plaats van 800 gulden werd 8000 gulden ge boden. Behalve de nalatenschap van de ex-echtgenote van de be kende kunsthandelaar Simon J. Sala kwamen nog zo'n 190' andere schilderijen en aqua rellen onder de hamer. Daar van bracht 'Mademoiselle Maxa' van Isaac Israels 210.000 gulden op. Het was overigens een verwachte opbrengst, ge zien de animo die momenteel op de kunstmarkt voor het werk van deze Haagse impres sionist bestaat. Aardig detail: dit doek heeft ooit toebehoord Omgangs vorm en in het Gooi laten te wensen over door RENE DE COCQ Het land in opschudding: de NCRV zet twee omroepsters aan de dijk. Een regen van boze en teleurgestelde reacties aan de desbetreffende omroep, inclusief tientallen opzeggingen. Een briefschrijver in Trouw vroeg zich zelfs af waar de 'C' in NCRV nog voor staat als deze zuil Lisette Hordijk van het scherm haalt. Ik bedoel maar: de wereld staat te schudden, maar wij maken ons druk over de vraag of de korte inhoud van het volgende programma ons door een daartoe aangestelde goedgekapte juffrouw-in-beeld wordt verteld of buiten beeld wordt voorgelezen. Een media-rel van de eerste orde, je gelooft je ogen en oren niet. Al geef ik toe: erg elegant is de zaak nou bepaald niet verlopen, gezien vanuit het gezichtspunt van 'hoe ga je met je mensen om'. Maar van die vraag liggen ze in Hilversum toch al niet echt woelend wakker. Het omroepbestel is immers niet alleen een ondoorzichtige puinhoop, maar ook een onvervalste jungle. Het moet een vruchtbaar werkveld zijn voor studenten in richtingen als menswetenschappen en communicatietechnieken: in maar weinig bedrijfstakken wordt zo slecht gecommuniceerd als uitgerekend in de omroep, en in geen enkele bedrijfstak springen ze zo r 'hun En met hun afspraken, zo leert die andere media- rel van afgelopen week. Een media-rel in dubbele betekenis: die rond het mediaprogramma Medialanddat de AVRO donderdag had moeten beginnen maar op de ochtend van diezelfde dag 'afblies' via een telefoontje aan producent Jef Rademakers. A VRO-bons Lex de Rooij wilde, vertelde de ziedende Rademakers diezelfde avond bij de concurrentie aan Tom Egbers, de reden toeschrijven aan 'technische mankementen', maar Jef wenste dit leugentje niet te onderschrijven. Vandaar zijn bezoekje aan 'Stop de Persenwaar hij ook nog vertelde dat er nota bene een proefprogramma was gemaakt waarover men behoorlijk tevreden was geweest, behoudens enkele kritische kanttekeningen in de marge (de poppen moesten nog wat beter synchroon spreken, dat soort dingen. En de opname van de eerste editie, vorige week dinsdag, was bijgewoond door allerlei mensen (onder wie Rademakers'gabber Koos Postema) die het ook allemaal reuze leuk hadden gevonden. Rademakers: „Ik heb jou ook keihard zien lachen Egbers zuinigjes: „Er zaten leuke momenten in". Ik kan mij Rademakers' ergernis wel voorstellen. Het lijkt me om uit je vel te springen als je met een omroep de afspraak maakt een satirisch programma te maken, je bent daar maanden mee bezig, je houdt de omroepbaasjes netjes op de hoogte van elke stap die je zet en elke bedenksel dat je erin stopt, en dan wordt op de dag van uitzending de hele zaak afgeblazen, omdat het 'niet leuk genoeg' is. Of iemand iets leuk moet vinden, daar kun je over discussiëren, zei Rademakers in 'Stop de Persen'. En inderdaad: bij het gevoel voor humor dat Jef Rademakers heeft, vallen heel wat vraagtekens te zetten. Maar de A VRO. die hem inhuurde voor deze klus kon weten met wie ze in zee ging: de man is immers al vele jaren doende in het Nederlandse televisielandschap. Het kan zijn dat de AVRO dacht, in navolging van het verrassende succes van 'Glamourland', met 'Medialand' iets vergelijkbaars te gaan scoren. En zich te pletter schrok toen bleek dat de Rademakers-humor mijlenver verwijderd lag van de subtiele ironie van Gert-Jan Droge. Ik hoorde het woord 'onderbroekenlol' vallen in het gesprekje in 'Stop de Persenen dat zal het ook wel zijn. Rademakers kennende. Toch heeft de A VRO gisteren alsnog besloten om Medialand op het scherm te brengen. Kunstwerk Beeldend kunstenaar Nik Jonk toont met trots zijn beeld 'Pomona', een van de kunstwerken die maandag zal worden geveild tijdens een gala avond van het Rode Kruis in Amsterdam. Tien Nederlandse kunstenaars hebben belangeloos een 'werkstuk aan het Rode Kruis ter beschikking gesteld. FOTO. ANP Een ander hoogtepunt was 'Twee kinderen op het strand' van Jacob Maris. In de catalo gus stond dit paneeltje van krap 25 bij 25 centimeter geno teerd voor het toch al niet ge ringe bedrag van 40.000 tot 50.000 gulden. De animo voor dit lieflijke tafereeltje bleek echter zo groot, dat links en rechts werd geboden totdat de hamer viel bij het bedrag van... 98.000 gulden. Jeltsin wil gestolen kunst teruggeven aan Duitsland BERLIJN De Russische president Boris Jeltsin is van plan 363 kunstwerken aan Duitsland terug te ge ven die aan het eind van de Tweede Wereldoorlog door Sovjet-troepen waren meegevoerd. Dit heeft het vroegere Oostduitse pers bureau ADN gisteren ge meld. Jeltsin zou de in 1945 als oor logsbuit weggevoerde kunst werken, tekeningen en aqua rellen, als „gebaar van goede wil" mee terug naar Duitsland nemen tijdens zijn officiële be doek in november. ADN gaf geen bron voor het bericht uit Moskou, waar Sovjet-functio- ït direct beschik baar waren voor commentaar. De collectie, waaronder wer ken van Rembrandt, Raphael, Rubens. Goya. Dürer en Van Gogh, werd door het Rode le ger meegevoerd in de nadagen van de oorlog. De stad Bre men, waar het stedelijk mu seum eigenaar van de kunst werken was, heeft Jeltsin op geroepen er bij een museum in Moskou, waar ze zich nu be vinden, op aan te dringen ze terug te geven. De val van het communisme en het einde van de 'Koude Oorlog' hebben de hoop doen toenemen dat kunstwerken die tijdens de oorlog verspreid raakten over heel Europa eindelijk bij hun rechtmatige eigenaren zullen kunnen terugkeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15