„Het doet pijn om mij te zijn" 'final naie ONTHULLEND BOEK OVER MYSTERIEUZE LEVEN VAN MICHAEL JACKSON t Julia Misbruik Ouder Succes Seks Thriller Uitspraken Eigenschappen £eidóc(Bou/umt ZATERDAG 19 OKTOBER 1991 PAGINA 29 'It's lonely at the top'. Michael Jackson weet dat als geen ander. Hij heeft de grootste triomfen en successen behaald, bakken vol geld verdiend en staat te boek als de succesvolste artiest aller tijden. Geluk heeft het hem allemaal niet gebracht. Integendeel, Michaels privéleven is vol ellende en eenzaamheid. Het is in feite een onderstreping van het gezegde M'Geld maakt niet gelukkig'. «Het boek 'Michael Jackson, de magie en de waanzin' van de uitbreu schrijver J. Randy asthmoiraraborrelli schetst een beeld «en" hi van een artiest die alle èendM™ vertrouwen in zijn medemens ziJn heeft verloren. klaart de sym ïeer vai ouden onvru het bot de omv mlimia n dr. H lit verb' zondhe iterk to Raad ;n voor ;etstooi or de ian tw hulp in dichaels vriendschap met Paul McCartney - hier zijn beide zangers samen op een foto uit 1983 - raakt steeds meer bekoeld. Begrijpe- ':k, want elke keer als die een door hem zelf geschreven Beatles-nummer brengt moet hij daarvoor Jackson betalen. FOTO: PR 0 OVERi EVERLAND VALLEY - Bijna ;egelijkertijd verschenen ze op de was wè|marjct: het autobiografische verhaal camertjffan Toya Jackson en de niet- erdoofdéeautoriseerde biografie van Mi- ia wil dphael Jackson van de Amerikaanse 1 herinnkchrijver J. Randy Taraborrelli. In lelijkheelde gevallen wordt een beerput PachterPPengetr°kken: van die voorbeeldi- c alles Amerikaanse familie Jackson, manier foals die zich zo graag afficheert, i. Ze zoblijft niet veel over. Achter de ge- iaar beikiastificeerde facade gaat veel wan- arV<haar °P' verraac^ en êeweld schuil. Tinïia nMicHael Jackson en zijn ouders zullen tot on' hun veI gesPron?en zijn> toen ze de n het ntf00r ^en we'n^ê vleiende boeken onder het ter®en ^reêen- Dok Berry Gordy, oprich- kwam ier van cle beroèmde platenmaatschappij teer ik rotown ^-ecords, is boos. Heel boos. de ouPJ hee^ teëen Taraborrelli en de uitgé- maar z&er van 'Michael Jackson, de magie en Ze krffe waanzin' een proces aangespannen, "n miin °'gens P'atenbaas staan er twintig ■stolen J'a'se beschuldigingen tegen hem en Mo town Records in. „Sommige passages beschrijven mij als een pooier en een bneerlijk zakenman", stelt Gordy, die honderd miljoen dollar schadevergoe ding eist. Ie bedoePet zal Motown-kenner Taraborrelli (hij uw genkhreef onder andere twee boeken over ging st|Jiana Ross) weinig deren. Wie met dit aan te|oort onthullingen in de openbaarheid Niem|omt> weet dat hij zijn vingers kan bran- deed a|len maar bovendien dat het boek als Julia ei#en gek zal verkopen. Het mysterieuze Haar inpen van de zonderlinge Jackson is al techanisimds jaar en dag voer voor z'n fans en n hand|e (roddel)media en blijft een voortdu- X wilde fende bron van speculatie, ch nietl oest ze nhuis. „De auteur gaat controversiéle onderwer- maand lben als Michaels seksuele geaardheid, had ik met vermeende seksuele misbruik van de sen wellonge Michael door zijn vader Joe (de loorgaaneden waarom hij plastische chirurgie wacht toepaste), de breuk in de familie en bi- ik heb yarre pr-stunts (onder andere slapen in ;t ik wellen zuurstoftent en een bod op de botten Maar, van de Elephant Man) niet uit de weg. het eigeiHij onthult dat Michael zelf een aantal 1 voor zyerhalen over zijn vreemde gedrag naar buiten heeft gebracht om zo een nog gro ter mysterie te worden. Zo blijkt hij in zijn huis geen zuurstoftank te hebben staan waar hij in zou slapen. De foto waarop hij slapend in dit apparaat te zien is, heeft Michael in een ziekenhuis laten maken. Ook heeft de zanger vol gens Taraborrelli niet helemaal de waar heid verteld in zijn autobiografie 'Moon- walk'. Zo blijkt Michael Pepsi Cola wel degelijk onder druk te hebben gezet, na dat zijn haar in brand was gevlogen bij de opname van een reclamespot. Voor 15 miljoen dollar zag hij af van de ver spreiding van slechte publiciteit voor de frisdrankengigant. Wil hij met zijn bizarre excentriciteit de media manipuleren of balanceert de im mens populaire zanger op het randje van de waanzin? Deze vraag stelt Taraborrel li op de achterflap van de autobiografie, waarvoor hij met talrijke mensen uit Michaels naaste omgeving sprak en zijn eigen interviews gebruikte om een beeld te schetsen van één van de meest myste rieuze artiesten van de laatste decennia. Ooit zei Michael zelf: „De mensen den ken dat ze me kennen, maar dat doen ze niet. Ik ben in feite één van de eenzaam ste mensen op deze wereld. Soms huil ik daarom, want het doet pijn. Eerlijk ge zegd, denk ik dat je zou kunnen stellen dat het pijn doet om mij te zijn". Op chronologische wijze voert Tarabor relli de lezer door Michaels leven. Zijn moeder Katherine herinnert zich: „Al vanaf zijn prilste jeugd leek Michael an ders dan de rest van de kinderen. Je weet toch wel dat baby's ongecoördi neerd kunnen bewegen? Dat heeft Mi chael nooit gedaan. Als hij danste was het alsof hij veel ouder was. Sommige kinderen zijn iets speciaals. Michael was speciaal". Hij schreeuwde moord en brand als zijn vader hem sloeg, herinnert een vriend van de familie zich. Aanvankelijk was Michael bang voor zijn vader, maar na jaren van slaag begon hij de man te ha ten. De manier waarop Joe hem behan delde toen hij nog een kind was, was de oorsprong van de haat die Michael zijn vader toedroeg. Volgens zus La Toya - vorige week in Nederland - komt dat element van zijn opvoeding in de vorm van agressie en monsters in zijn video clips naar voren. Boeiend zijn de hoofdstukken die de moeizame worsteling van de Jacksons om een platencontract in de wacht te slepen beschrijven. Ze geven een aardig beeld van de handel en wandel van pla tenmaatschappij Tamla Motown en to nen dat de Jacksons, net als de Beatles, het succes geenszins in de schoot gewor pen kregen. Vader Joe mag dan thuis een keihard bewind hebben gevoerd, waarbij z'n handen menigmaal wapper den en hij het gebruik van de zweep niet schuwde, mede dank zij z'n niet aflaten de ijver slaagde hij erin zijn kinderen naar de felbegeerde top te brengen. En die weg begon op simpele talentenjach ten. Berry Gordy, de grote man achter Tamla Motown, komt er niet al te best van af. Als hij een artiest een contract aanbood, moest hij of zij direct tekenen. Tijd om rustig de kleine lettertjes te lezen was er niet. Als iemand daar problemen mee had, werd die simpelweg geen Motown- artiesl. En zo kon het gebeuren dat va der Jackson, denkend dat hij voor een jaar tekende, z'n zoons voor vijf jaar vastketende aan Motown. In '69 begint het succes voor Michael, Jackie, Tito, Jermaine en Marlon. Hoe wel The Jackson 5 als collectief worden voorgesteld is de dan 11 -jarige Michael de absolute nummer één. Bij het eerste optreden op 18 oktober 1969 voor de landelijke tv kondigt Diana Ross (die Michael in zijn jonge jaren verafgoodt) de groep aan als Michael Jackson en The Jackson 5. Dit tot grote woede van pa, die niet wil dat één van zijn zoons een voorkeursbehandeling krijgt. De broers scoren in de navolgende jaren vier nummer 1-hits op rij ('I want you back', 'ABC', 'The love you save' en 'I'll be there'). Hun kostje is gekocht. In na volging van de Beatlemania begint nu de Jacksonmania. Pers en groupies staan in drommen voor de hotelkamers, er vol gen wereldtournees met concerten voor uitzinnige massa's en bij een belegering van het Londense vliegveld Heathrow wordt Michael bijna gewurgd. Hij krijgt steeds meer een hekel aan dit soort tafe relen. Na pieken volgen dalen en bij The Jack son 5 is dat niet anders. Platen worden minder verkocht met als gevolg dat pa wanhopig probeert onder het contract bij Motown uit te komen. Na lang soebat ten lukt het hem uiteindelijk en met uit zondering van Jermaine (getrouwd met de dochter van Gordy!) stappen ze mas saal over naar CBS. In zijn boek stelt Taraborrelli onomwonden: „Zonder Joe's beslissing om zijn zoons uit de wurggreep van Motown te bevrijden, waren Michael Jackson en zijn broers nu niet meer dan een obscure nachtclub- act". In 1977 is Michael 19 jaar oud. Hij is het idool van jonge meisjes en vrouwen en velen dromen ervan hem als minnaar te hebben. Terwijl zijn broers pakken wat er te pakken valt, moet Michael niets van groupies hebben. Zijn muziek mag dan sensueel zijn en z'n manier van dansen suggestief, hij is absoluut niet een op seks gerichte jongeman. Het pu bliek begint te speculeren over zijn pri véleven. Is hij hetero of homo? Of geen van beide? Zijn neef Tim Whitehead vertelt: „Nie mand weet of Michael wel eens een rela tie heeft gehad. Hij is volledig het tegen overgestelde van zijn broers en houdt zijn privéleven afgeschermd, zelfs voor zijn familie. Iedereen mag gissen". De auteur schrijft dat de jaren zeventig traumatische jaren voor Michael zijn. Afgezien van seksuele problemen heeft hij veel last van acné en wenst daarom zo min mogelijk in de openbaarheid te komen. De Destiny-tournee wordt een ramp (hij raakt z'n stem kwijt), de film 'The Wiz', waarin hij een rol vervult, wordt een flop en hij is voortdurend de pressief. Sommigen beweren dat wan neer hij geen Jehova's getuige was ge weest hij vermoedelijk een heel ander mens was geworden. Producer Quincy Jones haalt hem uit het slop. Hun samenwerking resulteert in de elpee 'Off the wall'. Zowel fans als vakgenoten zijn aangenaam verrast door de plaat, die een volwassen Jackson laat horen. Het is een perfect begin, maar als 'Off the wall' slechts één Grammy wint valt hij weer terug in neerslachtige bui en. De hoes van 'Off the Wall' toont Mi chael met een nieuwe neus. Hij heeft al tijd problemen gehad met het in zijn ogen te grote reukorgaan en na een val partij besluit hij tot een correctie over te Zijn grootste elpee-succes boekt Michael met Thriller' met daarop kanjers van hits als 'Beat it', 'Wanna be startin' so- methin' en 'Billie Jean'. Het is waar schijnlijk de meest gedraaide plaat aller tijden en op een gegeven moment vlie gen er 500.000 platen per week over de toonbank. Uiteindelijk worden er ruim 38 miljoen stuks van verkocht. De mu ziekindustrie verklaart hem heilig. Hij is absoluut wat hij altijd al heeft willen zijn: nummer één. Michael is midden jaren tachtig op het hoogtepunt van zijn carrière. Hij is een superster zoals de populaire muziek nog maar zelden gekend heeft. Hij wordt be dolven onder de Grammy's en koopt en passant in '86 de ATV Music Catalogus, waarin de rechten van alle Beatles-num mers zijn ondergebracht. Ook het in '87 uitgebrachte album 'Bad' wordt een kas succes van jewelste, maar moet het wel afleggen tegen 'Thriller'. Tournees zijn steevast uitverkocht: met in totaal 145.000 bezoekers zijn de concerten in de Rotterdamse Kuip de best bezochte van de 'Bad-toer' in '88. Een journalist typeert hem als volgt: „Hij danst met het adembenemende elan van zijn voorganger James Brown, hij heeft het verleidelijke raffinement van Diana Ross, de onhandige bezieling van Charlie Chaplin en de nerveuze vreugde van een man die zich verwon dert dat hij nog in leven is". Redenen genoeg om een gelukkig mens te zijn en lui achterover in de stoel te hangen. Maar je hebt mensen die altijd meer willen. Een paar uitspraken van Michael geven een aardig beeld van de megaster. „Ze noemen Elvis 'The King'. Waarom noemen ze mij niet zo?", klaagt hij tegen zijn manager. „Ze noemen Bru ce Springsteen 'The Boss', maar hij wordt in feite overschat. Hij kan niet zingen en dansen". En als Madonna tot artiest van het decennium is uitgeroe pen, is hij laaiend. „Heeft zij meer pla ten verkocht dan 'Thriller'? Nee, dat heeft zij niet. Ik ben de artiest van de af gelopen tien jaar". Steeds meer vreemde verhalen doen over hem de ronde. Hij zou alleen op heel jonge meisjes of rijpere vrouwen (Diana Ross) vallen, hij heeft een ge slachtsoperatie ondergaan om als vrouw met de acteur Clifton Davies te kunnen trouwen, hij zou verslaafd zijn aan he roïne, homoseksueel zijn enzovoort. Met zijn moeder (met wie hij van al zijn familieleden nog het meest op heeft) be woont de mensenschuwe Michael een tijd lang een grotesk landhuis bij Los Michael Jackson is de succesvolste artiest aller tijden. Maar zijn privéleven is vol ellende en eenzaamheid. FOTO: AP Angeles, waar een lama en boa constric tor deel uitmaken van zijn vrienden kring. In feite voelt hij zich het meest thuis in Disneyland, is Peter Pan zijn lievelingsboek en prefereert hij het gezel schap van E.T. De laatste jaren woont Michael alleen op zijn schitterende ranch 'Neverland Valley', waar twaalf bedienden hem ter beschikking staan. Daar, tussen dieren, stripfiguren en an dere speeltjes, voelt hij zich veilig. Echte vrienden houdt Michael steeds minder over. De vriendschap met Paul McCartney raakt bekoeld (begrijpelijk, want elke keer als die een door hem zelf geschreven Beatles-nummer brengt moet hij daarvoor Jackson betalen), met Dia na Ross zou hij gebrouilleerd zijn, even als met zijn vader en verschillende broers. La Toya heeft het verpest door haar naaktreportage in '89 in Playboy en zal door haar onlangs gepubliceerde au tobiografie wel helemaal uit de gratie lig gen. In zijn interessante boek spaart Tarabor relli de roede niet. Michael mist volgens hem twee essentiële eigenschappen die andere supersterren als Springsteen, Dy lan, Lennon en Presley wel hebben (had den): humor en menselijkheid. Hij lijkt verlamd door zijn angst voor relaties, zijn wantrouwen ten opzichte van men sen en zijn onzekerheid over intimiteit en liefde. Zijn inmiddels ontslagen manager Frank Dileo zei ooit: „Hij vertrouwt niemand in deze wereld. Ik bleef tegen hem zeg gen dat hij zich eens op iemand zou moeten verlaten. Maar misschien heeft hij een goede reden om niemand echt te vertrouwen. Er zijn heel wat mensen die hem iets hebben aangedaan". Jackson is inmiddels 33 jaar. Hij ver dient volgens het blad Forbes 65 miljoen dollar per jaar, is de best betaalde artiest ter wereld en in het Guinness Book of Records is hij opgenomen als de succes volste artiest aller tijden. Wat er ook over hem geschreven of gezegd wordt, hij wordt aanbeden door de fans. Hij heeft datgene bereikt waarvan sommigen alleen maar kunnen dromen. Maar de prijs is hoog geweest. Heel hoog. Veel mensen uit zijn naaste omge ving hebben de indruk, dat hij als slacht offer van zijn enorme roem en paranoia bijna net zo'n kluizenaar is geworden als Elvis in de laatste jaren van zijn leven. Inderdaad, 'it's lonely at the top'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 29