Inhoud en vorm vallen naadloos samen bij Frank van Hemert m I Loeki Stardust Blokfluitkwartet speelt de sterren van de hemel KUNST/RTV 'Sproken boeiende kindervoorstelling van Herman Frank li £«idóc Sommit DONDERDAG 17 OKTOBER 1991 Massaal protest tegen ontslag Hordijk en Schroder bij NCRV HILVERSUM De NCRV wordt de laatste dagen bedolven onder reacties van kijkers. Het vertrek van de omroepsters Lisette Hordijk en Thari Schröder op 1 januari is bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Zo erg zelfs dat protestbrieven gepaard gaan met tientallen opzeggingen. Om de leiding van de NCRV te bewegen op haar be sluit terug te komen, ondernamen verontruste leden een bliksemactie, die een doos aan boze brieven ople verde, die bij NCRV-voorzitter T. Herstel persoonlijk werd afgeleverd. Veel mensen vinden dat een frisse omroep ook frisse omroepsters verdient en Lisette Hordijk en Thari Schröder voldoen volgens de brie ven aan die eisen. De NCRV heeft inmiddels toegege ven verkeerd te hebben ingeschat hoe het ontslag van de twee omroepsters in het land zou worden op genomen. De omroep komt echter nog niet terug op weissenbruch zijn besluit. Vijf stadsgezichten Den Haag bij Sotheby's |j De Benoordenhoutseweg in de vorige eeuw van Hendrik Johannes AMSTERDAM Bij Sotheby's in Am sterdam komen op dinsdag 5 november vijf Haagse stadsgezichten onder de ha mer tijdens de veiling van 19e-eeuwse schilderijen. Het zijn de werken van vier Haagse schilders. Van de hand van J.H. Weissenbruch, één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Haagse School, is 'Gezicht op de Benoordenhout seweg'. Dit werk werd eerder tentoonge steld in 1983 op de grote overzichtsten toonstelling van de Haagse School in het Gemeentemuseum in Den Haag. De richtprijs is 80.000 tot 120.000 gulden. Daarmee is dit schilderij één van de top pers van deze kunstveiling. Van Floris Arntzenius worden twee schilderijen ge veild: een groot olieverf, waarop de Ha ringkade staat afgebeeld met het Seinpost op de achtergrond. Dit moet 40.000 tot 60.000 gulden opbrengen. Een aanzienlijk kleiner doek van Arntzenius toont de Spuistraat in de regen, een veel gebruikt motief van deze schilder (12.000 tot 15.000 gulden). Van Willem de Zwart is 'Koets jes op de Loosduinseweg'. Dit één bij een halve meter grote doek van 'de Haagse Breitner' staat in de catalogus voor 30.000 tot 40.000 gulden. Het is ooit verkocht via de Haagse kunsthandel Pieter Scheen. Van Louis Apol ten slotte is 'Figuren en een koets bij de Gevangenpoort'. Dit sneeuwgezicht laat het Buitenhof zien, voordat een deel van dit historisch be langrijk stukje Den Haag moest wijken voor de verkeersweg langs de Hofvijver. De raming is 30.000 tot 40.000 gulden. Oproep directies kunstfestiv; voor vrede in Joegoslavië DEN HAAG De directies van de zestig bel rijkste Europese kunstfestivals hebben gisterei strijdende partijen in Joegoslavië opgeroepen he weld te staken en de dreigende vernietiging van vervangbare cultuurschatten te voorkomen. De tivaldirecties deden hun oproep tijdens de jaarl vergadering van de Europese Vereniging van I vals in Praag. Dit heeft de Nederlandse voors De Ruiter geboden in Den Haag, waar het secretariaat van de Joegi vische vredesconferentie is gevestigd. De verkla is ondertekend door onder andere de dii ies de Bayreuther Festspiele, de Berliner Fesu>piel< Wiener Festwochen en het Festival van Vlaa ren. Namens het Holland Festival heeft dire( Jan van Vlijmen de oproep ondertekend. EXPOSITIES IN GEMEENTEMUSEUM EN GALERIE NOUVELLES IMAGES Galerie Nouvelles Images, Westein de 22, Den Haag. Frank van Hemert (recente schilderijen en werken op papier). Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 17 november in Haags Gemeentemuseum, Stad houderslaan 41. 'Reconstructie', schilderijen en werken op papier van Frank van Hemert. Geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 17 no vember. Op twee plaatsen in Den Haag valt op dit moment werk te zien van de kunstenaar Frank van Hemert. Zijn meest recen te werk hangt in de onlangs verbouwde galerie Nouvelles Images aan het Westeinde. Onder de titel 'Reconstructie' worden in het Haags Gemeen temuseum naast schilderijen uit 1991 ook enkele oudere werken getoond. De expositie in het museum werd ingericht naar aanleiding van de recente aankoop van het schilderij 'Laatste Slaapkamer' Deze dubbele expositie is een duide lijk teken dat de interesse voor Frank van Hemert ^toeneemt. Andere exposities zoals die in Oberhausen en Düsseldorf wij zen daar eveneens op. Het suc ces is nu eens volledig aan het werk te danken en niet aan manier waarop de kunstenaar zichzelf manifesteert. Anders dan menig collega-kunstenaar mijdt Frank van Hemert de publiciteit. Hij laat zich niet graag interviewen; de schilde rijen moeten voor zich spre ken. Die gereserveerde hou ding maakt hem tot een wei nig eigentijdse kunstenaar. In deze tijd zijn langzamerhand het opgewonden gezicht van de schilder en de ophef waar mee hij zich presenteert een onlosmakelijk onderdeel gaan uitmaken van het kunstenaar schap. Niet bij Frank van He mert, hoewel hij toch voort komt uit de generatie van de jaren tachtig. Hij werd in 1956 in Kerkrade geboren en woont en werkt al geruime tijd in IJ- muiden. De Documenta VII in Kassei was de eerste belangrij ke expositie waaraan hij deel nam (1982). Expressie In nog meer opzichten is Frank van Hemert een kun stenaar die niet in een eigen tijdse stroming te plaatsen valt. Begin jaren tachtig had hij misschien nog enige ver wantschap met de toen popu laire 'wilde' schilderkunst. Zijn huidige werk heeft niets meer te maken met de onge breidelde expressie die daar aan ten grondslag lag. Hij ont wikkelde een persoonlijke ma nier van werken die niet refe reert aan vroegere of actuele stromingen. Zijn schilderijen staan op zichzelf en vormen persoonlijke en intieme docu menten. En toch is een werk van Frank van Hemert niet meteen als een Frank van He mert te herkennen. Dat is heel verrassend, hij heeft niet een eigen vormentaal of stramien ontwikkeld waar binnen hij werkt. Het lijkt wel of elke nieuwe serie schilderijen zijn eerste serie is en dat hij alles wat daaraan voorafging, voor even vergeet. Het streven is niet een karakteristiek hand schrift en herkenbare vorm, maar voor elk nieuw motief wordt de juiste vorm gezocht om die inhoud weer te geven. Ogenschijnlijk kent het oeuvre daardoor weinig samenhang. Toch zit er wel degelijk consis tentie in. De rode draad ont staat door de houding waaruit de kunstenaar werkt en de persoonlijke bron waaruit hij put. Hoe verschillend wat be- Laatste slaapkamer Frank van Hemert maakt se ries schilderijen en tekeningen rond hetzelfde thema. De wer ken dragen allemaal dezelfde titel en vertonen uiterlijk overeenkomsten. 'Laatste Slaapkamer' is de titel van zo'n reeks waarvan in het Haags Gemeentemuseum en Nouvelles Images voorbeelden te zien zijn. Op al deze werken zien we een onopgemaakt bed of matras waarop duidelijk ie mand heeft geslapen. De af druk van het lichaam is zicht baar. Vaak schijnen er stralen vanuit de hemel op het bed neer. Soms is het mogelijk in het matras de schim van een mens te ontwaren en soms valt er een voorwerp te onder scheiden (een stoel). Op een van de doeken lijkt het matras tussen de wolken te zweven terwijl het door zonnestralen wordt beschenen. Frank van Hemert heeft op zijn minst twintig schilderijen met de ti tel 'Laatste Slaapkamer' ge maakt. Het zijn intieme wer ken, de beschouwer voelt zich voyeur van een ruimte waar hij niets te zoeken heeft. In deze slaapkamer is iets onheil spellends voorgevallen of er is in ieder geval iets verstoord. De manier waarop de werken zijn geschilderd is telkens 'weer anders. Soms werd de verf heel dik aangebracht en soms uiterst dun. Een van de schilderijen heeft de kunste- 123A5Ó Een schilderij (olieverf op jute) uit de serie 'Afscheidsbrief'. fRTUn N3 NOS irland Nei tij het bec gisteren c RTL4 M; fan Loen, Stefan an Hans\ eeds onb 'Het BeV RSEls N1 AVRC verpen: I :he Matrs inden He ELFILI BBC2WI WEST3 BRTN2T RTL+ RB SUPER RTL+ DJ naar voor de helft met plan ken dichtgetimmerd waardoor op een heel expliciete manier de titel van het doek wordt be vestigd. Vader Frank van Hemert is aan deze serie begonnen na het plotse linge overlijden van zijn va der. De werken vormen een reactie op een persoonlijk ver lies, maar op zodanige wijze gestalte gegeven dat ze alge mene geldingskracht krijgen. Het lege, onopgemaakte bed is een sterk symbolisch geladen beeld en nodigt uit tot associë ren. Het bed is de plaats waar dood en leven dicht bij elkaar liggen. Mensen komen er ter wereld en sterven in veel ge vallen ook in bed. Het slapen is al een voorafspiegeling van de dood. De directe aanleiding voor het maken van deze serie schilderijen is voor de be schouwer niet meer van be lang. Het persoonlijke beeld van Frank van Hemert heeft een universele betekenis ge kregen. De schilderijen kun nen alleen maar deze lading krijgen, omdat ze bijzonder goed zijn geschilderd. Het ver rassende en tegelijk boeiende is dat Frank van Hemert put uit een breed scala aan beeld middelen en technieken die hij goed weet te hanteren. In houd en vorm; denken en schilderen vallen hier naad loos samen. Zeer ontroerend en intiem is ook de serie schil derijen met de titel 'Afscheids brief'. Ze zijn onvergelijkbaar met het andere werk. De kun stenaar maakt hier gebruik van de fotografie. De werken foto's zijn gemaakt op ruwe jute.)IO V) zien steeds een hand in coi|iwesti€ natie met de foto van bij vpof iederec beeld een roos, een doell704Wes glasscherven. Een gedich( een van de doeken ver^) rijnmc naar een ongewild afsclpen met Si Ook deze werken mo|,ele,oon1 haast wel zijn gemaakt «ueosxi aanleiding van een gebeqig 40-19.E nis in het leven van de ivoor wie r stenaar. Maar toch is het oog op n nodig die geschiedenis te )02-°700( nen om de gevoelswereld n 15 04 ervaren waaruit de beejjram 16.4; zijn ontstaan. Ook hier kfdse hits 1 het persoonlijke een uni ve07 00 Zie F le reikwijdte En is dat niet de kracht van een kurae na(|0nai naar? Dingen in het levenjspits 19.0- moeilijk te bevatten en te show 23 c woorden zijn een vorm gé die door anderen wordt ')f >00 Het p kend. BOODegrc 20 C Het Loeki Stardust Blokfluitkwartet speelt Engelse muziek uit de 14e tot en met de 18e eeuw. Gehoord op 16 oktober in de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Een donderend applaus viel het Loekie Stardust Kwartet ten deel na zijn rondleiding door vier eeuwen Engelse mu ziek, en daar was helemaal niets op af te dingen. Zelden zal twee uur blokfluitmuziek zo overtuigend en inspirerend geklonken hebben als gister avond in de Taffeh-zaal van oudheden. Het kwartet speelt muziek die meestal niet expliciet voor blokfluit geschreven is. Vóór de zeventiende eeuw vinden we trouwens maar zelden aan wijzingen voor de uitvoeren den; men neemt aan dat de muziek overwegend vocaal was. Maar Daniël Bruggen, Bertho Driever, Paul Leen- houte en Karei Van Steenho ven spelen zo ongeveer alles op blokfluit, ook muziek voor bijvoorbeeld clavecimbel of violen, en ze doen dat met verve. De blokfluit heeft toch z'n beperkingen (dynamiek, timbre), maar bij dit kwartet merk je daar maar heel weinig van. De vier worden op het podium vergezeld door een klein ba taljon blokfluiten in alle soor ten en maten, waaruit al met een een flinke greep werd ge daan in de eerste vier anonie me motetten uit de veertiende eeuw. Mooie, ritmisch inge wikkelde muziek die foutloos gespeeld werd, hoogstens een beetje braaf. In het allereerste motet trilde iets op het podium hinderlijk mee, maar dat was zo ongeveer de laatste onregel matigheid van de avond. Het kwartet was inmiddels warmgeblazen en dat was goed te merken in een Agnus Dei van Robert Carver (1487-1547). Rondom het mooi gedragen gespeelde 'l'Homme Armée- thema' in de tenor trokken de musici een schitterend bouw werk op, waaruit hele wolken boventonen kwamen dwarre len. Subliem stuk, subliem ge speeld. Voor twee pavanes in lage ligging werden de groot ste fluiten in stelling gebracht; de laagste bas liet hier en daar een steekje vallen en dat leid de tot wat oneffenheden. Ook in 'Report upon When shall my sorrowfull sighing slack' van John Black traden dezelf de probleempjes op. In die eeuwen was de blokfluit bij de Engelsen mateloos popu lair en koning Hendrik de Achtste vormde daarop geen uitzondering. Bij zijn dood in 1547 liet hij een verzameling van bijna honderdvijftig flui ten na, en niet alleen floot hij wel aardig, componeren deed hij ook. En dus speelde het kwartet ook werk van Hen drik, al is van 'En vray amour' waarschijnlijk alleen de alt Nationale Vereniging voor de Kunsthandel opgericht hS! v O kchop 17.: pne 17.55 AMSTERDAM Tijdens de Nationale Kunst- en Antiekbfersbencht in de Amsterdamse RAI is gisteren de Nationale Verenii'OS J)in| voor de Kunsthandel (NVK) opgericht. De nieuwe verend heeft tot doel de binnenlandse en buitenlandse belangen ta)^ hartigen van Nederlandse kunsthandelaren, antiquairs en füalïteitèn riehouders. Directe aanleiding voor de oprichting van de Nteleac i is de toenemende behoefte van handelaren aan een vereni Geheugi die alle disciplines omvat. Gebleken is dat veel kunsthandel!^®®'®^, zich niet aangesproken voelen door de bestaande verenigii)v r 91 die vaak in een of meerdere disciplines zijn gespecialiseerd 1 (brtn; 51 19 20 G ■4 intermez: advertentie Herman Frank als de boze stiefmoeder van Sneeuwwitje. partij van hem. Goed gespeeld, dat zeker, en Bertho Driever leek de diepste bas hier volle dig in de hand te hebben. Vlak voor de pauze volgde nog een kunststukje van Robert Par sons - 1570): een telkens herhaald thema van zes opeenvolgende tonen in de sopraan wordt door de andere drie partijen schitterend uitge werkt. Jammer dat deze Par sons op zijn veertigste al in de rivier de Trent verdronken is, anders was van hem waar schijnlijk nog veel meer moois bewaard gebleven. Verticaal Na de onafhankelijke, hori zontale lijnen van voor de pauze was nu de tijd gekomen voor meer verticale harmo nieën. De fantasie in d kl.t. van Byrd (1543-1623) passeer de tamelijk onopgemerkt de revue, maar de lage fluit met kleppen die hier werd ingezet bleek formidabel te klinken. Ook in de suite nr 1 in a kl.t. van Matthew Locke (1621- 1671) kwam deze fluit terug, en het kwartet wist een prach tig orgelende klank te berei ken. En toen moest het hoog tepunt nog komen, want wat het kwartet hierna deed met FOTO: PAN SOK drie stukken van Purcell (1659-1695) was pure magie. Gedurende een kwartier zaten alle aanwezigen gevangen in een draaikolk van muziek die door ultiem samenspel in gang werd gehouden. Met twee fu ga's van Handel keerden we tenslotte weer zachtjes terug op aarde. Maar dat moet aan Handel gelegen hebben, want de musici waren inmiddels bo ven elke twijfel verheven. Het voltallige 16-koppige GIL EVANS ORCHESTRA en de originele MILES DAVIS BAND zullen op vrijdag 25 oktober 1991 in een extra en uniek concert als onderdeel van het JAZZ MECCA, Maastricht hun hommage betuigen in een bundeling van ons aller respect en gevoelens naar aanleiding van het recente overlijden van MILES DAVIS. Het optreden, deze avond van Candy Dulfer Robben Ford Band komen te vervallen. Robben Ford zal echter wel als solist met de Miles Davis Band optreden. De aangekondigde overige ten op deze avond gaan op de normale tijden door. i re/7 Herman Frank, kindervoorstelling 'Sproken', Het Paradijs (Koninklijke Schouwburg) Den Haag. Gezien gis termiddag. Ook morgen-, vrijdag-, zaterdag- en zondagmiddag, aanvang half drie. Verder iedere woensdagmiddag. Als kinderen bijna twee uur lang aan de lippen hangen van de man op het toneel, meele ven met de verhalen die hij vertelt en uitspeelt, wat moet je daar dan nog als volwassene aan toevoegen? Want zijn kin deren niet het meest kritische publiek dat je je denken kunt. Misschien niet in de intellec tuele zin, maar een kind geeft wel onmiddellijk aan als een voorstelling hem niet bevalt. Herman Frank was gistermid dag die man op het toneel in 'Het Paradijs' het zolderthea tertje boven de Koninklijk Schouwburg, waar hij voor de zoveelste keer zijn 'Sproken' voor het voetlicht bracht. Solo-toneel en poppenspel, zo wel voor als in de ouderwetse kast, waren de basisingrediën ten waarmee Frank de kinde ren zijn 'Sproken' vertelde, een breiwerk van vertelsels waarin bij voorbeeld de man nelijke heks uit het verhaalde over de Japanse prinses en ae houthakker waarin de laatste het hoofd van zijn adellijke ge liefde afhakt, zomaar wordt ingeruild voor de stiefmoeder uit Sneeuwwitje, die Frank voor het gemak ook maar als heks aanduidt. De kinderen accepteren het alsof het om de gewoonste zaak van de wereld gaat. Al maken zij zich wel be zorgd om de giftige appel, die de stiefmoeder op het toneel achterlaat. Temeer daar later een schattig aapje het op de appel heeft voorzien. Een be zorgd jongetje geeft het beestje dan ook spontaan de raad om mee te doen aan het spel in de poppenkast. Dat lijkt hem al tijd nog beter dan van de appel te eten en dood te gaan. De kinderen hebben allemaal een pop, beer of ander speelgoed beest bij zich. Dat is zo de ge woonte bij de voorstelling van 'Sproken'. En dan kiest Frank als poppenspeler, een lapjespop en een speelgoedhondje uit, die de hoofdrol mogen spelen in het korte sprookje van de Chinese keizer. Als een magiër verandert Frank een zo op het oog gewone blauwe plastic vuilniszak in de vervaarlijke draak. Als een van de toe- schouwertjes spontaan uit roept, dat een draak groen hoort te ziin, kinderen zijn wat dat betreft zeer conservatief, antwoordt de poppenspeler zonder blikken of blozen, dat een dergelijk monster in Chi na blauw is. Deze verklaring blijkt voldoende. Frank schroomt er ook niet voor om even Sinterklaas ten tonele te voeren. De kinderen vinden het heel normaal dat hij ver volgens de goedheiligman, we zien overigens alleen het bo venste gedeelte van zijn staf boven het decor uitsteken, veijaagt met de mededeling dat hij veel te vroeg is. Het jongetje naast mij dat even de neiging heeft om spontaan een Sinterklaasliedje aan te hef fen, slikt deze opwelling vlie gensvlug weer in. Het lijkt misschien allemaal erg inge wikkeld, maar voor de kinde ren is het glashelder. Het sprookjesbreiwerk wordt om lijst door een 'werelds' ver haal, waarin een excentrieke baardige toneelspeler de kof fer met de poppen van de pop penspeler heeft ontvreemd. De chefbelichter een zekere heer Koffermans, gaat op zoek naar de koffer. Intussen probeert de poppenspeler de kinderen in de zaal bezig te houden. Frank heeft als poppenspeler een wit clownsgezicht, die hij naar be lieve aankleedt met een snor of baard om de heer Koffer mans en de toneelspeler tot le ven te wekken. Deze ingrepen gebeuren vliegensvlug achter »r diep» li langza; kee na. bepaalt 1 tins wee; onstabie 'Noordzt zelf de heks en de stiefmo En zo wordt het toneel bei| door vele figuren belichab door een man, die ook|ï6nfl eens de poppen bezielt, jen: knappe prestatie van de \>p malige artistiek leider vair toneelgroep Pssst in rh op k Kortom, 'Sproken' een if stelling met ook nog eens zeer verrassend einde, is a- zins de moeite waard ooCOITie gaan zien, ook voor de va en moeders en opa's en c En het is nog herfstvakai

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 16