Frank Fehmers: „Ik heb op m'n hotelkamer liggen huilen Kwaaltjes kwellen tri-atleten in nachtelijke uren a O P Chabrol volgt Flaubert als een trouwe slaaf Harrison Ford leert opnieuw te leven TIEMTonTlvT AMSTERDAM - Hij stond aan de wieg van de lange serie tekenfilmpjes over de Barbapapa-familie, hij maakte de half uur-serie van 'De bluffers' - inmid dels in 68 landen ver toond - en inmiddels heeft hij een eerste lange tekenfilm geproduceerd, 'Beertje Sebastiaan: gehei me opdracht'. Frank Feh mers, een 49-jarige Am sterdammer, van uitgever tot tekenfilmproducent. Zijn Barbapapa's liet hij in Japan animeren, de 'Bluf fers' voorbereiden in Amerika en in Korea in beweging brengen en voor 'Beertje Sebastaan' ging Fehmers naar China. Een Nederlands sprekend beertje uit Guangzhou (Kanton), Chonqquin en Shanghai. Frank Fehmers: „De produk- tiemanager van de Koreaanse studio waar we 'De Bluffers' gemaakt hadden was een Amerikaan. Hij vertrok naar een studio in China, wij zijn meegegaan. Anders had ik 't nooit aangedurfd. De moeilijk heid was alleen dat hij er na twee maanden weer weg was. Wij hadden nogal veel aanbe taald, dus we zaten voor 't blok". Fehmers moest meer moeilijkheden in China over winnen voor hij 78 minuten 'Beertje Sebastiaan' in het filmblik thuis had. Er werd al les bij elkaar vier iaar aan de film gewerkt. „Ik neb daar af en toe op m'n hotelkamer lig gen huilen", vertelt hij. „Ik dacht: dat komt nooit goed. En hoe vertel ik dat m'n finan ciers thuis". Een van de problemen: com municatie. Fehmers: „We ble ken eerst een verkeerde tolk te hebben, die alleen in het Mandarijn vertaalde, terwijl we Kantonees nodig hadden. Maar niemand durfde z'n mond daarover open te doen". De werkinstelling: „Niemand durft enige verantwoordelijk heid te nemen. Er komt een treintje in de film voor. Terug in Nederland kreeg ik faxen als: Moet de koplamp van die trein nu links, rechts of in het midden? Dan antwoordde ik: 'Kan me niet schelen, als het maar een leuke koplamp is'. Geen WK marathon- schaatsen SOEST Er komt geen officieel wereldkampioenschap marathon- schaatsen. Het voorstel dat door de KNSB was gelanceerd, werd door de internationale schaatsunie afgewezen. KNSB-praeses Zeijl- stra zegde toe bij de ISU te zullen aandringen op herziening van dit besluit, hoewel hij de argumenta tie van de internationale schaats bond wel begrijpelijk acht. De schaatsbond presenteerde gisteren ook de wedstrijdkalender voor dit seizoen. De volle kalender, die liefst achttien wedstrijden telt, is verdeeld in drie marathons van 150 ronden en vijftien van 100 ronden. Wethouder wil toch bouw nieuw stadion AMSTERDAM De Am- sterdamse wethouder voor sportzaken, L. Genet, ziet toch mogelijkheden de plan nen voor de bouw van een nieuw stadion in Amster dam-Zuidoost door te zetten. De bijdrage die het kabinet vorige week toezegde, en die maximaal kan oplopen tot 12 miljoen gulden, biedt volgens Genet voldoende ruimte om te werken aan een voorberei dingskrediet. De gemeente had ruim 20 miljoen gulden gevraagd. Celstraf voetballer ANNENCY Eei se rechter heeft balier Pascal Rob FC Dijon een voo delijke gevangei l1 van een half ja; legd. Ook moet d< van de tweede een boete van oi 6.500 gulden betalt Robert maakte tijdens het com r duel tegen Annenc dermate grove ding op tegen! Omrane Benyahi h< die ziin loopbaan beëindigen. 'dies Initiatief wordt niet genomen. 'Vul 't zelf in, zei ik, verander als je iets leuks vindt, het kan er alleen maar mooier van worden'. Maar dat gebeurt niet. Je moet voor China dan ook een veel uitgebreider 'sto ry board' maken dan bijvoor beeld voor Japan of Korea". Het werk werd bovendien nog eens onderbroken door de neergeslagen revolutie. Feh mers: „De studio was zes maanden leeg. Alle tekenaars vertrokken naar de dorpen of steden waar ze vandaan kwa men, niemand wist wat er zou gebeuren. Anderen namen la ter de animatie over. Kenners kunnen de stijlbreuken in de film zien". En dan was er de onwennigheid met de westerse manier van expressie. Feh mers: „Ik heb het verhaal ge schreven met Richard Felgate samen, een Engelse schrijver en gelukkig ook nog acteur bij de Royal Shakespeare Compa ny. Omdat ze in China weinig gezichtsexpressie kennen, heeft hij alles vóórgespeeld. Krankzinnig, een Shakespea- re-acteur lopend, hollend, struikelend en springend voor een publiek van 300 Chinese tekenaars. Dat werd op video opgenomen, waarna er beeld jes van klei werden gemaakt zodat tekenaars de posities van de karakters van alle kanten konden bekijken. En bij het struikelen altijd gegiechel met de hand voor de mond. Want je maakt jezelf toch niet bela chelijk..?". Pure chantage „Een vreemd volk" noemt Fehmers de Chinezen met wie hij werkte, „en onbetrouw baar. Onder elkaar zijn het ratten. Ik had 's avonds in m'n hotelkamer voortdurend een Chinees over die kwam klagen of klikken over een collega. En dan gaf ik 'm maar weer een fiets van 45 gulden. Het systeem heeft ze zo ge maakt, want het zijn dezelfde Chinezen als in Hongkong, in Taiwan en in de Binnen Ban- tammerstraat. Ik vraag me echt af of het ooit goed komt daar. Dat duurt nog wel hon derd jaar. Op zondag is er een vogeltjesmarkt en dan zie je ook vrachtauto's met mensen naar het stadion gaan. Alle maal gestraften die een bord dragen met wat hun vergrijp is. In het stadion worden ze voor een applaudisserend pu bliek geëxecuteerd. Logisch dat ze angst hebben iets fout te doen. Logisch dat ze zich twee keer bedenken voor er een koplamp links of rechts gete kend wordt. Bovendien doen ze niet wat in het contract staat. En wanneer je daarop wijst, is het: 'dat hebben we niet gelezen'. Maar je hebt toch getekend, zeg ik dan. 'Yes, because you want us to sign'. Alleen omdat ik dat wil de. Sterker nog. Toen de film klaar was, zeiden ze: En wilt u dan nu het negatief even beta len? Volkomen ongebruikelijk, want als je een film laat ma ken is dat het negatief. Wat moet je met 416.000 losse teke ningen? Pure chantage dus. Nou, dan neem je contact op met je financiers en met het Produktiefonds, waar geluk kig alle begrip was, en betaal je die 150.000 dollar extra. En als dat negatief hier arriveert, blijkt er een stuk uit een ande re film in te zitten, dat iemand daar dus moet missen, en is de boel zo slordig aan elkaar ge plakt en gesneden dat we een jaar hebben moeten monte- Goedkoop „Eigenlijk", zegt Fehmers, „zou je nooit meer terug moeten gaan. Maar ze kunnen het wel. Ik heb ragfijn, trans parant animatiewerk van ze gezien. En het is nog steeds goedkoop, ondanks alle ellen de. Goedkoper dan Korea. Het is geen Spielberg of Disney- kwaliteit, maar volgens Ame rikaanse maatstaven zou zo'n film toch tien miljoen moeten Tekenfilm maker Frank Fehmers: „Ik zou nu al een 'Sebastiaan 2' willen maken. Desnoods in China". foto: dijkstra kosten. In China kostte de film ons 3,2 miljoen". Het Amerikaanse Disney- channel (een soort Kindernet) heeft 'Beertje Sebastiaan' al aangekocht. Fehmers is inmid dels naar de internationale filmbeurzen vertrokken om zijn animatiewerk te verko pen. Dat werk begon voor hem met de Barbapapa's. Hij was de laatste uitgever waar het Amerikaans-Franse teke- naarsechtaar kwam leuren met z'n werk. Hij maakte er een internationale co-produk- tie van om de kosten te druk ken en de deeltjes betaalbaar te houden. Het werd een suc ces. „Waarom zouden we er geen filmpjes van maken" dacht hij. Hii trok eerst naar Praag, waar de eerste werd ge maakt. „De allermooiste" her innert Fehmers zich. „In m'n onschuld ging ik er alle tv-sta- tions mee langs. 'Prachtig', zei den ze, 'kom maar terug als u een hele serie heeft'. Polygram is er toen in gestapt en we hebben 45 afleveringen van vijf minuten in Japan ge maakt". Ze werden in 130 lan den vertoond. Eenentwintig jaar later zegt Fehmers: „Ik zou best nu al een 'Sebastiaan 2' willen maken. Zelfs in Chi na als dat moet. Ik zou alleen andere zekerheden inbou- iVIK 'lling ar wel l^nde vai ie in de Duits! die de o speelde i! baan tej de op van wi tien p; MADAME BOVARY' 'Madame Bovary' met Isabelle Huppert, Jean-Franfoia Balmer en Chriatophe Malavoy. Naar de roman van Guatave Flaubert. Regie: Claude Chabrol. Flauberts beroemdste roman, gepubliceerd in 1856, was al acht maal verfilmd en nu doet Franse filmer Claude Chabrol, inmid dels de zestig gepasseerd, het voor de negende keer. Een paar uit de rij: De eerste verfilming is van '32 onder de titel 'Unholy love', een jaar later kwam Jean Renoir met de eerste Franse ver sie, in '37 was Pola Negri te zien als Emma Bovary, Vincente Minelli maakte in '49 zijn Amerikaanse versie met Jennifer Jo nes, de Poolse Jadwiga Jankoswka speelde Bovary in 'Pani Bo vary to ja' (Mevrouw Bovary, dat ben ik') in '77, en de Rus Alexander Sokoerov maakte in '89 een wel zeer eigenzinnige versie van het boek. Dan was er ook nog een tv-serie (1975). Claude Chabrol heeft al zijn voorgangers de loef willen afsteken door juist niet te doen wat zeker latere verfilmingen deden: een eigen interpretatie te geven van Flaubert. Chabrol stelde zich op de plek van de schrijver: „Ik heb geprobeerd een film te maken die Flaubert zou hebben gemaakt wanneer hij in plaats van een pen een camera gebruikt zou hebben". Chabrol volgt elk zuchtje uit Flauberts schildering van de romantische boerendochter die kapot gaat aan de saaiheid van haar huwelijk met een platte landsdokter en van haar omgeving. En die een aantal minnaars vindt en uiteindelijk zichzelf op alle fronten ruïneert en zich dan vergiftigt. „Op het moment dat Emma Bovary zich had vergif tigd, proefde ik de smaak van arsenicum in mijn mond. Arseni cum smaakt naar inkt: Madame Bovary, dat ben ik" schreef Flaubert na het voltooien van zijn boek. Mooie regels die nogal eens aanleiding gaven tot die persoonlijke film-interpretaties. Zo niet bij Chabrol: elke voetstap de Flaubert in ziin boek meldt, staat bij Chabrol op film. Elk geluid dat er in het "boek verwoord wordt, klinkt ook op de geluidsband. „Net zoals Flaubert, over kwam het mij dat ik een hele middag besteedde aan het toevoe gen van een komma nadat ik een hele ochtend besteed had aan het verwijderen van die komma", stelt Chabrol. Zijn keuze voor dit boek is verklaarbaar, omdat de thematiek aansluit bii die van zijn 'eigen' films: kleine gemeenschap, liefde, seks en de macht die mensen erdoor over elkaar hebben of juist niet. Met een wrang spottende blik op de kleinburgerlijke omgeving van Emma Bovary. Chabrol vindt het vreemd dat zijn versie de pu bliciteit in ging als 'Chabrols Madame Bovary'. Want hij blijft de slaaf van Flaubert. REGARDING HENRY Caravans, stoeltjes en enkele atleten vormen het nachtelijk decor i maken zich op voor het laatste stuk van hun monstertocht. speelt zich allemaal hier af", wijst Epstein met zijn vinger naar zijn hoofd. In het dage lijkse leven is de tri-atleet ad vocaat in Denver. „Trainen? Dat doe ik nog niet eens zó veel. Ik sta 's ochtends om half zes op en dan ga ik fietsen of hardlopen en daarna ga ik naar kantoor. Nee, ik put voornamelijk moed uit de geest. Die mentale kracht heb ik verkregen in de 32 jaar, dat ik nu advocaat ben. Je leert in dit beroep wel tegenslagen verwerken". Epstein is ervan overtuigd, dat hij over de fi nish zal komen. „Dat is me tot dusverre bij elke lange tocht gelukt", weet de taaie sporter die dit jaar nog onder het mes moest vanwege een gebroken tussenwervelschijf in het on derste gedeelte van zijn rug. Epstein is niet de enige die met kwaaltjes kampt tijdens de Dutch 5. De Argentijn Maria no Lorefice, 22 jaar en de jong ste van het gezelschap, liet we ten last te hebben van irrita ties aan de knie en ook Martin Feijen kreeg gisterochtend last van z'n knieën. Het was niet verwonderlijk, dat de Hage naar tevens sprak van zadel pijn. Om kwellingen aan het achterwerk te verzachten was vrouw Joke stand-by voor massage, maar afgelopen nacht moest gedwongen een 'tweede huid-pleister' aangebracht worden. Om maar niet te spre ken van de vaseline en andere middeltjes die de deelnemers zelf of de begeleiders bij hen op verschillende plekken uit smeren. Kwaaltjes dus en de weg is nog lang. Isabelle Huppert als Emma Bovary en Christophe Malavoy als haar minnaar Rodolphe Boulanger. foto: argus-film 'Regarding Henry' met Harrison Ford en Annette Bening. Scenario: Jeffrey Abrama. Regie: Mike Nichols. Mike Nichols is in Amerika al een carrière lang een even succesvol toneelregisseur als filmmaker (van 'Catch 22' tot 'Working girl'). Zijn laatste film 'Regarding Henry' valt daarom eigenlijk behoorlijk te gen: ondanks een interessant gegeven, ondanks acteurs als Annette Bening en Harrison Ford. Er kleeft een nadrukke lijkheid aan zijn film die voor al de wat gevoeliger scènes in de richting van de sentimenta liteit duwen. Je krijgt te dui delijk signalen: pas op, nu wordt 't mooi, zielig of tijd voor de zakdoek. Het is deels gewoon een kwes tie van (Amerikaanse) smaak, deels te wijten aan een scena rio dat een aantal drastische veranderingen te snel moet la ten gebeuren. Harrison Ford speelt de Henry uit de titel, een Amerikaanse advocaat die in één film twee keer mag le ven. Hij is een gewiekste vos in de rechtszaal die zojuist een ziekenhuis uit een netelig pro ces wegens schuld aan een verkeerde behandeling heeft weten te redden. Wanneer hij op een avond z'n jas aantrekt en om de hoek nog gauw een pakje sigaretten wil halen, wordt de sigarenwinkel net overvallen en krijgt hij een kogel in zijn hoofd. In het zie kenhuis blijkt een deel van zijn hersenen beschadigd, hij ligt lang in coma en moet - daaruit ontwaakt - opnieuw leren bewegen en praten. Bo vendien is hij ziin geheugen kwijt en herkent hij vrouw en kind niet meer. Henry herstelt niettemin won derbaarlijk snel, met de hulp van een zwarte fysiotherapeut (Bill Nunn) die zó ontzettend vriendelijk, liefderijk, wijs en opofferingsgezind wordt géte- kend dat daar de bezwaren al beginnen. Henry loopt aarze lend als op eieren in zijn nieu we wereld, moet alles opnieuw ontdekken, opnieuw de weg van jongetje tot man gaan. Ni chols' film draait om die ont dekkingstocht: Henry beseft stukje bij beetje dat hij de man DEN HAAG Vrijdag ochtend, 03.00 uur. Dat deelnemers aan een vijf voudige triathlon moeten beschikken over welhaast bovennatuurlijke krach ten, is de afgelopen dagen tijdens de 'Dutch 5' wel gebleken. De energie-voorraad van ene Stefan Schlett lijkt echter on uitputtelijk. Na meer dan veertig uur gesport te hebben geraakte de spichtige Duitser met het vlasbaardje afgelopen nacht om half twee in een im pulsieve feeststemming. Schlett rechtte zijn rug nét voor het ingaan van zijn zo veelste wielerrondje in het Zuiderpark en bracht met de woorden „Let's party" nog een beetje leven in de brouwerij. Bij het vrij troosteloze decor, dat het Zuiderpark in die nachtelijke uren bood, zorgde Schlett daarmee voor een ko mische intermezzo. Schlett noemt zich niet voor niets een „professionele avonturier". De tri-atleet houdt wel van enige opwinding. Parachute-sprin gen en bergbeklimmen beho ren dan ook tot één van zijn uitdagende hobby's, maar an derzijds zoekt Schlett het mo notone werk op getuige zijn eerdere optreden tijdens de 1.300 mijl-loop van New York. De vijfvoudige triathlon gaat ook door voor een geestdoden de klus. Maar de onwezenlijke sporttest forceert eveneens een j.erby a het Zuiderpark. De tri-alritz Sc foto: sonja beste0 streep ite keu: r geen „Die jongen heeft volgenlagen al bijna de viervoolgen. triathlon gedaan", doeldwerd a van organisatoren Meslissin Datl< ezond aant die hij vroeger was helemaal niet zo aardig vindt. Zijn hu welijk was in het slop, hij had een vriendin, geen tijd voor zijn dochter, en hij ziet dat hij in de rechtszaak destijds vitale informatie achtergehouden heeft - het ziekenhuis had wèl een fout gemaakt - en hij zal het een en ander rechtzetten. Zijn dochtertje haalt hij van de dure kostschool omdat hij haar liever thuis wil hebben in zijn nieuwe leven, hij brengt de stukken van zijn advocatenbu reau aan huis bij de gedupeer de patiënt, leert weer zijn vrouw lief te hebben, kortom: hij wordt een vlekkeloos mens met een grote M. Een gecom pliceerd proces dat hier van zoveel leien dakjes gaat dat je er nooit echt in kan geloven, waarbij Harrison Ford het na deel heeft dat hij het een film lang noodgedwongen met één enkele gezichtsuitdrukking moet doen. Zo wordt het alle maal te mooi om waar te zijn, en mist regisseur Nichols alle kansen om er met wat meer geest en een pittiger aanpak een modern Capra-achtig sprookje van te maken. geestelijk gevecht met jezelf. Hetgeen ook Martin Feijen, één van de deelnemers, deze week tijdens de persconferen tie verwoordde: „Het is zowel een strijd met je geest als de andere deelnemers". Wedstrijd Maar in zo'n inspannende en langdurige race waarbij de deelnemers momenten van trance en volledige bewustzijn meemaken, dreigt het compe titieve karakter onder te sneeuwen. „Ik doe zelf aan 'gewone' triathlons", vertelt Nils Ulrik Nielsen, begeleider van deelnemer Soren Hejbjer- re uit Denemarken. „Dan kun je nog echt spreken van een wedstrijd. Je let dan veel meer op je directe tegenstanders dan in een vijfvoudige versie". Het pure wedstrijd-element vervalt ook om een andere re den, omdat het voor de bege leiders toegestaan is om met de deelnemers mee te fietsen dan wel mee te rennen. Een uitge lezen kans om eens met de oudste van het hele veld, de Amerikaan Ted Epstein (56), op een heuse triathlonfiets 's nachts mee te rijden. „Het Topsporters Is een vijfvoudige triathlon dan nog verantwoord? „Ik vind het niet onverantwoord", meent Frits Brouwers, be drijfsarts bij de rijksoverheid en tijdens de Dutch 5 actief als medisch adviseur. „Als het on verantwoord zou zijn, had ik nee moeten zeggen tegen die functie. De deelnemers zijn in feite topsporters. Deze mensen zijn zó getraind, ze moeten wel over een goede gezondheid be schikken. Er is overigens heel weinig bekend over dit soort extreme duur-evenementen". De tri-atleten hebben voorals nog in elk geval verantwoorde maatregelen getroffen voor het slapen. De deelnemers mo gen zo veel en lang slapen als ze willen, als ze maar vóór 22.00 uur aanstaande zondag finishen. Ted Epstein doet vol gens een vrij regelmatig pa troon een kort dutje, de enige vrouwelijke deelnemer Sylvia Andonie kon haar ogen giste ren nauwelijks openhouden en nam een 'slaapstop' en ook de Argentijn Lorefice zocht afge lopen nacht enige uren de de kens op. Terwijl Lorefice op één oor lag, deed zijn begelei der Saul Hernandez nog wat rekoefeningen. Niekerk op Hernandez, heeft vandaag (gisteren; heel lang met Lorefice den". Hernandez, die u Spaanse Alicante komt weiger de Argentijnse hoofdstad lijnlijk nos Aires aan de aca< voor lichamelijke opvo studeert, denkt dat hij fiets wel tweehonderd ki ter lang zijn Argentijnse en toeverlaat heeft verj in het Zuiderpark. Nils Ulrik Nielsen is ooi 'nigmaal in het wiel van L jerre te vinden. Gisteren^?"61"1 de uit het plaatsje Hors^ öeste Jutland afkomstige bouv, dig ingenieur in totaalf uur' s ochtends één uur nachts twee uur. Dat Nielsen de gelegenheid™1!»1 v briefje te schrijven naaFave° vriendin. Even verlweri" steekt de echtgenoot vaire Pro via Andonie, die zich 1 houdt in een slaapzak ojw 'stretcher', een sigaret o| is de trotse man van een t lete uit Monterrey die inL land Mexico grote populi geniet. Telefoontjes „Ik krijg vijf telefoontjef dag uit Mexico", aldus nie. „Driemaal per dag i ik gebeld door een radiosL in Monterrey en twee f belt een landelijke radiozf- uit de hoofdstad Mexico c dereen in Mexico blijft dj de hoogte van de verrid gen van Sylvia. Ze is de L in ons land die in dergjg langdurige evenementenL komt. De meesten kiezen) wedstrijden met veel krf)FDE 'sy_ afstanden". Hei vooralsnog de enige ditfpPer}, kortere werk laat voor wfldelij is en het liefst lichaarf, het geest op de proef wil stellLxijk meervoudige uitgaven vaby staande wedstrijden. F probeert in de Dutch 5 eepr te realiseren van 75 uur. Ijkunsi genstelling tot de andere pan t< nemers heeft Feijen gis zijn bed niet opgezocht.jik zij tolt op z'n benen", zegt jt Fedt Theo rond het middernaims lai lijk uur. Theo begeleidt Morstell vaak bij zulke „knallersten on verwacht, dat hij later) lande grote problemen krijgt rmana] slaapgebrek. Na een mal deel rijdt Martin Feijen weerjrin Fc der. Nog even en de strija begin de eenzame fietser, ooit (Heide: fend vertolkt door Boudirking de Groot, is gedaan. Teden", al stein moet nog heel wat |n, m meters meer maken dan het o( en. Op de cliché-matige vijf. „How are you?" van een jNeder loze kijker antwoordt de «Van h< caat om half vijf in de ij is vri; van donderdag op vroren „Good, very good". k elke Ie hocl minst I al d« bid. „E

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 8