„Mag het soms ontzettend, maar dan ook ont-zet-tend veel méér zijn? „Ik zou een gier willen zijn met mijn menselijk verstand" KUNST/RTV 15 GOUDEN PENSEEL-WINNAAR PETER VOS: Russisch mag geen struikelblok zijn VPRO-documentaire bekroond met Prijs Kunst en Educatie 14 Ceidóe Qoivumt DONDERDAG 3 OKTOBER 1991 egis'Va *eword< n heet Tweni :weg/N- genoemi het i jndheid» ;entekan lgegeveq intoor e| I UTRECHT Het wordt geen tocht naar het hou ten buitenhuisje van zijn vriendin in Lunteren, I waar eens per uur een boemel het stationnetje komt binnenvallen. Teke naar/illustrator Peter Vos, I de winnaar van de Gou- den Penseel 1991, vertoeft een groot deel van het jaar in dit optrekje, ver van de jachtige wereld om in alle rust te kunnen werken. Dit keer houdt hij echter audiëntie in zijn huis in de stad Utrecht, waar het een komen en gaan van journalisten is. De tekenaar, die 'goud' kreeg r zijn illustraties in de ge- dichtenbundel 'Lieve Kinde- n, hoor mijn lied' van Rudy Kousbroek, is er eigenlijk de niet naar om zo op de I voorgrond te treden. Maar hij begrijpt dat het winnen van Gouden Penseel geen in- ïe aangelegenheid is, daar horen nu eenmaal interviews bij. Vos is vooral bekend als vogel tekenaar, maar toch heeft hij veel meer gedaan dan uitslui tend exemplaren uit het vogel rijk op papier te vereeuwigen. Zo heeft hij alle omslagen van de boeken van Renate Rubin- i stein, waarmee hij overigens speciale band had, ge maakt. Hij tekent nog regel matig zijn 'leeuw' voor het weekblad 'Vrij Nederland', il lustreerde talloze boeken, waaronder 'Animal Farm' van Orwell, en maakte een gete kend Scheppingsverhaal dat in boekvorm werd uitgegeven. Zijn echte „klappers" waren het Beestenkwartet (wie kent ze niet: luistervink, kloothom- mel, kamerolifant, sloddersvos eet.) en de schitterende illus traties voor 'Sprookjes van de Lage Landen', een boekwerk met honderd sprookjes, die destijds door Eelke de Jong en Hans Sleutelaar zijn opgegra ven in de bibliotheken van ons land. Versierselen Peter Vos (nu 55 jaar) be schouwt de 'Gouden Penseel' niet als een teken voor de 'ein- delijke erkenning'. „Maar het is natuurlijk wel leuk om zo'n prijs te krijgen. Ik was er aan genaam door getoucheerd. Maar ik lijd niet onder mis kenning. Ik heb me tot nu toe aardig kunnen redden. Weet je dat ik ooit nog eens een zil veren griffel heb gehad? Die krijg je dan in zo'n mooi grif feldoosje. Het hoort bij de ver sierselen van het leven". „Hij was wel verrast", zegt zijn vriendin. „Hij was niet thuis toen de telefonische boodschap kwam Hij zat in Burgers Die renpark te tekenen. Bij zijn thuiskomst zei ik: je hebt de Gouden Penseel gewonnen. Hij vroeg: waarvoor dan?". Vos knikt: „Ja en gek genoeg heb ik nooit zoveel voor kin deren getekend. Ik zie ook geen aanleiding om dat nu meer te gaan doen". De tekenaar kreeg zijn 'Gou den Penseel' deze week uitge reikt tijdens een feestelijke bij eenkomst in Slot Zeist. Vos heeft in dit kasteel tevens een hele zaal gekregen voor een overzichtstentoonstelling. „Ik mocht zo'n beetje zelf ophan gen wat ik wilde. Zo kan ik bijvoorbeeld ook boekjes laten zien in een oplage van één exemplaar, die ik voor mijn zoontje heb gemaakt. En waar ik ook echt mijn best op heb gedaan. Die kun je niet een galerie laten zien". Vos hangt overigens niet alleen in het slot. In een andere zaal is het werk te zien van de overige veertien illustratoren die in de periode 1973 (toen de prijs werd ingesteld) en 1990 een Gouden Penseel kregen. Het werk van de penseelhouders is nog tot en 24 november in Zeist te bezichtigen. Eikel Er was ooit sprake van dat Pe ter Vos een grote overzichtsex positie zou krijgen in het Frans Halsmuseum te Haar lem. Vos: „Dat is toen afge ketst omdat het te duur zou worden. Ze hadden het geld nodig om een houtworm te be strijden. De zielepieten". Zijn vriendin: „Ze moesten een die tekeningen inlijsten in een beetje unifor me lijsten en dat kost een hoop geld. Ik vind het niet zo erg". Peter Vos kreeg de gedichten van Rudy Kousbroek toege stuurd, zoals hij wel vaker ma nuscripten in de bus krijgt. „Met die gedichten van Rudy had ik absoluut geen moeite. Als ik zo'n ding las zag ik er onmiddellijk een tekening bij en ook de geintjes die ik erin zou kunnen proppen". Een van de gedichten van Kous broek gaat over het jongetje Willebrord. Een heel braaf knaapje. Vos, die de gedichten liet lezen door de toen 16-jari- ge zoon van zijn vriendin, kreeg van de jongen te horen dat hij Willebrord „een eikel" vond. Vos: „Toen heb ik er een eikeltje bij getekend. Maar Rudy was heel tevreden hoor. Hij zei zoiets van: die tekenin gen van jou kende ik al uit mijn dromen. Nou, wat wil je als illustrator nog meer". Academie Vos tekent liever dieren dan mensen. Niet dat hij een hekel aan zijn eigen soort heeft. „Maar ik ben eigenlijk vrij verlegen. Als je iemand die model zit, tekent, portretteert, moet je hem aan een stuk door aankijken. Dan ontstaat er een raar soort spanning. Bij dieren heb ik daar geen last van, die merken niet eens dat je hen tekent. ïk heb overigens vroe ger wel model getekend. Ik heb in de goede zin van het woord een strenge opleiding gehad aan de Rijksacademie van Amsterdam. Daar moest je model-tekenen. En dat was hard werken, dagelijks van negen tot twaalf, van een tot vier en 's avonds van zeven tot negen. Tekenen, tekenen en nog eens tekenen. En dan pressiomsme i leer je. Maar die ouderwetse methode is afgeschaft. Op de academie van tegenwoordig leer je geen tekenen meer. Nu maken ze environment of ze smeren gewoon wat op het doek. Ik vind dat onzin. Dat doe je eventueel later maar. Je moet eerst het vak leren". In de tijd dat Vos op de acade mie zat, kwam het abstract-ex- de mode, met door activiteiten van de Cobra-groep. Vos: „Maar die mode heb ik weer voorbij zien gaan, opgevolgd door een an dere mode en die weer door weer een andere. Dan leer je relativeren. Constant vind ik nog de beste van de Cobra, be ter dan Appel. Zijn oude schil derijen hebben het gehouden en hij heeft zijn werk mooi ontwikkeld. Appel ook wel, er zijn hele mooie Appels. Maar er liepen een hoop epigonen omheen. Tegenwoordig is er overigens geen sprake meer van een golfbeweging, maar van een korte golfslag. Het gaat allemaal zo snel, dat ik het niet meer kan volgen. Wil ik eerlijk gezegd ook niet". Museumdirecteuren hebben een sterke invloed op die stro mingen in de kunst. Zij bepa len immers wie wel en niet in hun museum mag hangen. On willekeurig valt de naam Fuchs, de directeur van het Haags Gemeentemuseum. Vos heeft niet veel op met Fuchs. „Nee, Willem Sandberg was een interessante man, hij was in mijn academie-tijd directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Daar zag ik voor Peter Vos: „Dat moeiteloze zweven van die gier, zag eruit als het hoogst bereikbare". foto: sp het eerst een tentoonstelling van de Cobra-groep. Ik was wel onder de indruk. Ik dacht: hé mag dat ook. Het gaf ruim- Gier We vliegen terug naar de vo gels. Vos heeft van jongsaf aan al iets met dieren gehad, voor al met vogels. „Heel sterk. Ja, als je tekenen kunt in een ge zin en je vader of moeder is ja rig, maak je een tekening voor hen. Mijn moeder wilde op zo'n tekening altijd graag veel dieren hebben, omdat zij vond dat ik die het beste kon teke nen. Dat zat er kennelijk vroeg in. Ik teken ze nog steeds graag". Vos voelt zich het meest ver want met de gier. Hij zou graag een gier willen zijn. „Het is een raa Ik heb ooit een: vliegen tijdens t Spanje. We waren met een stelletje ornithologen op zoek naar roofvogels. Dat moeitelo ze zweven van die gier, zag er uit als het hoogst bereikbare. Dat maakte op mij een enorme indruk. Maar ik zou dan wel een gier willen zijn met mijn menselijk verstand". TELEAC-CURSUS 'RUSSISCH TAAL EN VOLK' 'Russisch, taal en volk', Teleac we- 0*5: v.a. 8 oktober 21.30-22.00, DEN HAAG „Rusland is aantrekkelijk geworden voor zowel de toerist als de zakenman. Alleen, de taal vormt nog een strui kelblok", zo constateert Teleac in de wervende folder, die meteen ook de oplossing aandraagt: een cursus 'Russische taal en volk', dat spreekt. Vanaf maandag 8 oktober begint Teleac met een serie we kelijkse radio en tv-uit- zendingen, „bedoeld om het Russisch te kunnen verstaan en begrijpen". serie is pittig en Teleac _t zich maar al te goed te re aliseren dat de cursist zichzelf geen makkelijke opdracht heeft gegeven Russisch te wil len leren. Een perfecte be heersing van de taal wordt tij dens de cursus dan ook niet nagestreefd: verstaan en be grijpen is de eerste stap, spre- t komt in beperkte mate la- aan de orde en is boven dien facultatief. Het is geen vakantiecursus. Na afloop is het wel de bedoeling dat de cursist meer van de taal begrijpt dan „ik heb honger", „ik heb dorst" en „ik ben ver dwaald". Het is ook niet iets dat men er even bij doet. Het studiepakket is dik en duur. Het zogenoemde taalboek 'Russisch, een taalcursus voor beginners' met bijbéhorende cassettes kost 195 gulden Bij de tweeëntwintig lessen horen evenveel radio-uitzendingen van een half uur, die al vanaf 8 oktober te beluisteren zijn (van 21.30 tot 22.00 op Radio 5). Teleac heeft gekozen voor een weinig schoolse benade ring. Geen rijtjes voor de cur sist, maar meer aan de hand van eenvoudige zinnetjes en uitdrukkingen aan de taal ge wend zien te raken. En, dat moet gezegd worden, dat wordt in de cursus op een leu ke manier gedaan. Een Teleac- ploeg maakte opnamen in Moskou en belicht situaties uit het gewone Russische leven die, afgezien van hun gram maticale waarde, een beeld ge ven van hoe de Russische bur ger leeft. Verdere achtergrondinforma tie geeft het boek 'Rusland, land en volk', dat voor de som van 75 gulden van de hand gaat. Een beetje aardrijkskun de, geschiedenis, politiek en dagelijks leven van Rusland, met veel plaatjes. Dit wordt verder aangevuld door twaalf televisie-uitzendingen, té be ginnen op 14 oktober (Neder land 3 van 19.00-19.45). Vijfen twintig minuten beelden uit het dagelijks leven en twintig minuten les, waarin de cursist de lotgevallen van een Russi sche familie moet zien te vol gen, hierbij geholpen door een presentatrice, die bij moeilijke passages af en toe de beelden stopzet en herhaalt. Voor de liefhebbers organi seert Teleac in maart nog een aantal culturele evenementen, zoals een driedaags Festival Russische literatuur waar le zingen, voordrachten, films, tentoonstellingen en work shops een overzicht van toon aangevende Russische schrij vers en hun werk moeten bie den. In de maand daarop komt Russische muziek aan bod en voor de filmfanaten draait er vanaf begin oktober een ze vental speelfilms in diverse filmhuizen door het land. Een gedeelte hiervan kan op videoband worden besteld. Dit en de levendige presenta tie van de stof zal zeker moti verend werken moed de cursist de schoenen is gezakt. Daar naast kan het telefonisch spreekuur, dat gedurende de gehele uitzendperiode wordt gehouden enig soelaas bieden. Maar, hoe aardig ook, de cur sus biedt niets meer of minder dan een aanzet. Als men echt in Rusland za ken wil gaan doen, is een aan vullende cursus een aan te be velen, het tweedaags seminar zaken doen met de Sovjetu nie dat Teleac organiseert ten spijt. I UTRECHT De VPRO heeft ;ren in het Gebouw voor ïsten en Wetenschappen in I Utrecht uit handen van minis ter Hedy d'Ancona van WVC de Prijs Kunst en Educatie 1991 ontvangen voor de televi- I siedocumentaire 'De weelde i de soberheid', over het le- i van Gerrit Rietveld. Aan I de prijs zijn een trofee en een kunstopdracht verbonden, in dit geval een opdracht door de winnende televisieomroep aan vormgever voor een be- g van 40.000 gulden. De Prijs Kunst en Educatie wordt jaarlijks toegekend door de Stichting Fonds Kunst en I Educatie in 's-Hertogenbosch. I Behalve het winnende pro- I gamma van de VPRO waren ook de programma's 'Museum schatten' van de VARA en de aflevering 'De Trust repeteert '1000 Rozen' uit de NOS-serie 'Bij de repetities van...', geno- mineerd 'De weelde van van de sober- heid' werd gemaakt door re gisseur Hank Onrust. De jury, waarin zitting hadden Wiel I Kusters, Jan Vrijman, Sietze van de Hoek, Jan-Paul Bresser en Ton Hartsuiker, waardeer de het bekroonde programma „een voorbeeldige docu mentaire over kunst, in zijn soort een mesterwerk". De do cumentaire bewerkt „een opti male overdracht van opval lend veel aspecten, gesitueerd in een alledaagse relativerende context", aldus de jury. De jury had ook kritische be merkingen. „Gezien de alge mene doelstelling van de Prijs Kunst en Educatie komen voor deze prijs behalve ver nieuwende initiatieven ook initiatieven in aanmerking die door politieke of economische omstandigheden in hun be staan bedreigd worden. Dit laatste geldt zeker, en in bij zondere mate, voor televisie programma's over kunst". Doorgeefluik Minister d'Ancona waar schuwde ervoor de begrippen cultuur en kunst op televisie niet al te zeer te beperken. „In Talkshows komen vaak cultu rele onderwerpen aan de orde, en dat zijn toch programma's waar door veel mensen naar wordt gekeken, zo'n 500.000 tot een miljoen kijkers per talkshow", aldus de bewinds vrouw. „Televisie is dus een belangrijk doorgeefluik voor cultuur. En dan zijn er de spe cifieke kunstprogramma's met een educatieve waarde". Tenslotte liet de minister we ten: „Ik vind het goed de dis cussie over kwaliteitsbesef te stimuleren. Elke prikkel tot kwaliteit is welkom". daarmee naar een openbare discussie die aan de prijsuitreiking vooraf was ge gaan. Jan Vrijman, cineast en colomnist, Jan-Paul Bresser, chef-kunst van het weekblad 'Elsevier' en Sietze van de Hoek, de voormalige televisie recensent van 'de Volkskrant', gingen in debat met de regis seurs en producers van de drie genomineerde kunstprogram ma's. Ook hier concentreerde de discussie zich op de vraag hoe makers van kunstpro gramma's in een marktbestel van hoge kijkcijfers hun werk naar behoren kunnen blijven doen. Conclusie: betrokken programmamakers moeten olijven streven naar topkwali teit en niet vermoeid voldoen aan een voorgeschreven aantal kunstprogramma's. „Er zijn tenslotte nog altijd meer kip Wat VAT een gratis extra's zitten er op die Uno Elegant. Getint glas. Bumpers en spiegels in dezelfde kleur als de auto. Halogeen koplampen. Speciale wieldoppen. Een elegante striping. Speciale bekleding. Handig afsluitbaar dashboardkastje plus een fraaie middenconsole. Uw voordeel? Liefst f 1.750,-. Maar dat kan nog meer zijn,als u uw huidige auto inruilt. Maakt niet uit of u nou in de Uno Elegant of 'n andere Uno stapt, de inruilprijs is geweldig. Zelfs tot f 3.000,- hoger dan de ANWB/BOVAG-koerslijst. Dus snel naar de Fiat dealer. Want een Love-machine met zoveel extra's, daar moet je heel snel bij zijn! De Uno Elegant, nu met héél veel extra's zonder dat het iets extra kost! BUBO o Elegant 1,0 f19.500.-; Uno Elegant 1,4 f21.S KATWIJK AAN ZEE: AUTOMOBIEL- EN GARAGEBEDRIJF SEINPOST B.V„ DRIEPLASSENWEG 7, TEL 01718 - 7 16 44 NOORDWIJK: AUTOBEDRIJF BEUK B.V., VAN BERCKELWEG 34, TEL 01719 - 1 92 13 LEIDEN: AUTOBEDRIJF DE WIT, ZIJLSINGEL 36, TEL 071 -22 36 35

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15