Miles Davis veranderde het gezicht van de jazz eid Kolonne federale leger op weg naar Kroatië English Chamber Choir vat na de pauze moed BUITENLAND KUNST/RTV Oppositie Roemenië ontbeert demoeratisc antwoord op chaos L O Conflict over wapenexporten drijft Belgen verder uiteer Optreden Dire Strai ontbeert spanning CcidócSomcMit MAANDAG 30 SEPTEMBER 1991 Oppositieleider Zaïre vormt nieuwe regering KINSHASA De president van Zaïre, Mo butu Sese Seko, heeft oppositieleider Etien- ne Tshisekedi gisteren gevraagd een crisis- „Treuhandanstalt heeft schatkist opgelicht" Aanvallen op onderkomens asielzoekers in Duitsland Rechts-radicalen in Duits- Maandsalaris in bakstenen MOSKOU Arbei- ders in de noord-Russi- Kolonel veroordeeld wegens moord priesters kruiwagen land hebben het afgelopen weekein- sche stad Tver zullen SAN SALVADOR De Salvodoraanse kolonel mee Guillermo Benavides is zaterdag door een jury- naar rechtbank schuldig bevonden aan de moord op zes priesters, hun huishoudster en haar dochter in in ontvangst te kunnen 1989. Luitenant Yusshy Mendoza werd schuldig de zeker twintig aanvallen uitge- voerd op onderkomens van buiten- móeten1 nemen hun werk om hun loon HAMBURG/BERLIJN kabinet te vormen. Volgens een gezamenlijk Treuhandanstalt, die verantwoor- landse arbeiders en vluchtelingen. communiqué zal Tshisekedi formeel worden delijk is voor de sanering en priva- Politici in Bonn waarschuwden dat 41i U41Lïail o geïnstalleerd door het parlement dat geheel tisering van het bedrijfsleven in de internationale reputatie van nemén Een deef'van bevonden aan de moord op de dochter. Benavides gedomineerd wordt door getrouwen T" J J 1 1 w oostelijk Duitsland, heeft de zaak Duitsland door het aanhoudende ra- ^et maandsalaris wordt en Mendoza kunnen worden veroordeeld tot Mobutu. Daarna wordt zijn benoeming aan opgelicht. In plaats te zorgen voor cistische geweld schade oploopt en voortaan uitgekeerd in maximaal dertig jaar gevangenisstraf. Volgens de nationale conferentie voorgedragen. Een de snelle ontwikkeling van het dat er vergelijkingen zullen worden stenen Dit betalings- militairen die in januari 1990 werden gearres- groot aantal van de 3000 afgevaardigden Oostduitse bedrijfsleven heeft de getrokken met het nazitijdperk. j di1 j_ 1 J Wc'- veroordeelden de besprekingen tussen de Treuhand grote Westduitse president en Tshisekedi. Ze eisen het aftre den van Mobutu en willen dat alle opposi tiepartijen bij de besprekingen worden be- teerders bevoordeeld. Dat staat Bondspresident Richard von söcker kondigde in een radio-inter- het jongste nummer van het tijd- view aan de komende week een be- schrift „Der Spiegel". Een woord- zoek te zullen brengen aan een pen- systeem is geïntrodu ceerd door de Bouw- materialenfabriek Nummer Een in Tver, zo meldt het Sovjet- teerd gaf Benavides het uitdrukkelijke bevel de priesters te vermoorden en eventuele getuigen uit de weg te ruimen. De priesters werden door ui terst rechts in het leger beschouwd als linkse sub versieve elementen. Het is de eerste keer in de trokken en niet alleen de grootste, zoals nu voerder van de Treuhand heeft de sion voor buitenlanders. „De manier persbureau Tass. In de twaalf jaar oude burgeroorlog dat iemand uit het het geval is. Bij de ongeregeldheden van vo- beschuldigingen van de hand v.i.;tQ«ia«rWc Ho afrroirmon ij. j... rige week zijn vo'lgens de staatsradio zeker wezen. De Treuhandanstalt zal 117 mensen om het leven gekomen meer dan 150 gewond geraakt. vandaag helderheid verschaffen en inzicht geven in alle documentatie. waarop buitenlanders de afgelopen weken zijn bejegend is alarmerend en afkeurenswaardig", aldus Von Weizsëcker. huidige omstandighe- leger schuldig wordt bevonden aan moord of den zijn de stenen veel mensenrechtschending. De Verenigde Staten had meer waard dan de de rechtszaak als voorwaarde gesteld voor het roebel. voortduren van de hulp aan El Salvador. de zi aampj toen 1 ader i BELGRADO Een gro te, uit tanks, pantservoer tuigen, vrachtwagens en stuks geschut bestaande kolonne van het Joegosla vische leger is vandaag vanuit Belgrado vertrok ken richting Kroatië, waar regelmatig het wan kele bestand wordt ge schonden. Getuigen verklaarden dat de militaire kolonne van het fe derale leger de Joegoslavische, alsmede Servische, hoofdstad in de vroege ochtend verliet en toeschouwers de militairen uitzwaaiden, terwijl de voer tuigen de autoweg naar Zagreb op draaiden. Een diplomaat zei dat de kolonne bestond uit verscheidene honderden voer tuigen, waaronder een twintig tal tanks, rond dertig pantser voertuigen en artilleriege- schut. Van officiële zijde wer den geen mededelingen ge daan over de bestemming van aldus de zender, het konvooi. op. De Kroatische radio meld de vandaag dat in de stad Srij- emske Laze een oliebron in brand was geschoten, waar door een dikke zwarte rook over de stad hangt. De naburige, strategisch be langrijke, stad Osijek werd gis teravond opnieuw beschoten met mortieren. Gisteren wer den beschietingen gemeld op de stad Nova Gradiska nabij Pakrac. Bij tank- en mortier duels in de stad Bjelovar, waar een legerkazerne is omsingeld, zouden 32 mensen verwondin gen hebben opgelopen. Beschuldigingen Radio Zagreb meldde dat de kazerne in handen was geval len van de Kroatische troepen na een dag van zware gevech ten en het sneuvelen van de commandant van de federale troepen, een kolonel. Kroati sche gardisten namen 400 fe derale soldaten, die zich aan vankelijk waren blijven ver zetten na de val van andere federale installaties, gevangen, Sibenik, zeiden dat Kroatische strijders onophoudelijk mortie raanvallen uitvoerden op le- gerstellingen. Mario Nobilo, adviseur van de Kroatische president Franjo Tudjman, bleef optimistisch. „De naleving van het bestand is niet slecht, al zou het beter kunnen". Volgens hem trek ken sommige lokale legeroffi cieren en Servische strijders zich niets aan van de centraal gemaakte afspraken. Ook Si mon Smits, hoofd van het waarnemersteam van de Euro pese Gemeenschap, weet de voortgaande vijandelijkheden aan „oncontroleerbare figu- Een Servische vrijwilliger zoekt dekking achter een auto tijdens een gevecht met de Kroatische strijdkrachten. De auto werd eerder al getroffen door een granaat toen de gevechten tussen beide partijen weer losbarstte. foto: epa een sgenc ,'ideoi veron ruzie chvij!' buite BUKAREST Hoe verdeeld ook over andere zaken, over van c ding is de Roemeense oppositie het broederlijk eens: de door t( nationale front gevormde regering moet na de gewelddi mijnwerkersprotesten van vorige week verdwijnen, maar nie verkiezingen zijn daarbij uit den boze. „Dat kost teveel tijd, eerst moet de nieuwe grondwet klaar zij bo na; is nog geen kieswet", wezen zowel de jonge liberalen, de natie etjes' boerenpartij als de liberale partij de roep om nieuwe verkiezii van demissionair premier Roman om het hardst af, nog voi deze zijn voorstel had bekend gemaakt. Pas na enig doorvragen blijken de argumenten meer ingej door partijpolitieke overwegingen dan door oprechte zorg voL*™-, democratische spelregels. „We hebben nu de kans om deelti y£j men aan een nieuwe regering. Die moeten we niet verspelen nieuwe verkiezingen te organiseren", aldus Dinu Patriciu, i man van de liberale jeugdbeweging als zodanig kandidaat-ra ter in een nieuw te vormen regering. „De mijnwerkers zij wel tegen het front, maar zoals alle analfabeten zijn ze mal te manipuleren. Je weet nooit hoe ze zullen gaan stemmen weten wel wat goed is voor het volk, daar hoeven we hen voor te raadplegen", houdt Patriciu een openlijk pleidooi voo; oligarchie, dictatuur der elite. Vice-president Sorin Botez van de liberale partij drukt zich genuanceerder uit, maar hij heeft eenzelfde verhaal. „De regi heeft het vertrouwen van de bevolking verloren, zo ze dat gehad heeft. Nieuwe verkiezingen zijn niet nodig". Ondanks zijn zelfgenoegzaamheid - „de liberalen zijn de ei die echt oppositie voeren" - toont hij zich bang voor een ni laag van zijn partij, die tijdens de eerste verkiezingen na dei oor lutie erbarmelijk presteerde. „De communistische structure NNO S1 het platteland zijn nog veel te sterk. Iliescu kan via zijn stroi nen de bevolking gemakkelijk naar zijn hand zetten". mFN Vijf minuten eerder stelde hij nog dat de president en de pre V; elk gezag hebben verloren. „Ze konden niet eens iemand vi het s die de spoorweg onklaar wilde maken, zodat de mijnwerken idaag; karest niet zouden bereiken". Een tegenstelling met zijn woorden over de lokale stromannen ziet hij niet. Nu zf mijnwerkers zich volgens de Botez zich volgens hem tegec front hebben gekeerd, kunnen de oud-communisten niet ai dan de liberalen smeken om in de regering te gaan zitten. alleen op onlze. voorwaarden", dicteert hij: „Radicale hervoi rt er gen, liberale mensen op de belangrijkste posten en reële in\ op het beleid. Zo niet, dan gaan we gewoon door met opp zoals we dat al anderhalf jaar met succes doen", dreif meesi je ki op LAK zien In de omstreden republiek Kroatië, die zich in juni onaf hankelijk heeft verklaard, is de strijd de afgelopen dagen hevig opgelaaid. Daarbij kwa men tijdens het weekeinde in Oost-Kroatië zeker zes mensen om het leven en liepen ruim tachtig mensen verwondingen Over en weer werden beschul digingen geuit over schendin gen van het staakt-het-vuren. Van de zijde van het Joegosla vische leger werd gezegd dat Kroatië doorgaat met het blok keren en aanvallen van kazer nes. Legercommandanten in Knin, een door Serviërs gedo mineerde plaats ten noorden van de Adriatische havenstad BRUSSEL De Belgische premier Wilfried Martens heeft het afgelopen weekeinde een politieke crisis kunnen be zweren die aanvankelijk leek uit de draaien op de val van zijn kabinet. Weliswaar verlie ten twee ministers van de Vlaamse Volksunie het kabi net, maar Martens hield zijn regering op de been. Dat die regering intussen een politiek uiterst wankel gezel schap is geworden dat zich op krukken in de richting van de voor januari voorziene alge mene verkiezingen voort sleept, lijkt er minder toe te doen. De crisis ontstond nadat twee Waalse wapenfabrikanten ex portvergunningen aanvroegen om wapentuig te leveren aan een aantal Golflanden, waar onder Saudi-Arabië. De Vlaamse socialisten en de na tionalisten van de Volksunie lieten evenwel prompt weten faliekant tegen het verlenen van de exportvergunningen te zijn. Deze twee in de regering- Martens vertegenwoordigde partijen kwamen lijnrecht te genover de Waalse socialisten te staan die later hulp kregen van de Waalse christen-demo craten. Als gevolg van een en ander zag Martens zich gecon fronteerd met een zeer diepe politieke crisis die zijn kabinet aan de rand van de afgrond bracht. De Vlaamse tegenstrevers van de wapenexporten denken dat het geven van vergunningen de kansen op oorlog in dat ge bied zullen verhogen. De Waalse socialisten en christen democraten vreesden echter voor een gevoelig verlies van werkgelegenheid. De crisis kon uiteindelijk worden be zworen met een onheilspel lend compromis, dat de Volk sunie dwong uit de regerings boot te stappen. Het compro mis bestond daarin dat er drie ministerscomité's worden ge vormd - een voor Wallonië, een voor Vlaanderen en een voor Brussel - die voor wat be treft hun regio's de exportver gunningen voor wapens zullen gaan afgeven. Het compromis is daarom zo onheilspellend omdat het een aantal zeer dwingende vragen oproept. Want de overheid van België legt van de ene dag op de andere een nationaal en internationaal zeer gevoelige zaak in handen van de regio nale overheden. Als gevolg daarvan zijn wapenleveran ties, die jaarlijks een waarde van om en nabij de 165 mil joen gulden vertegenwoordi gen, plotseling een zaak ge worden die tijdens Waalse, Brusselse of Vlaamse politieke onderonsjes geregeld kunnen worden. Bovendien kunnen de Belgen zich intussen met recht en rede afvragen wat de gevi van het nu geslotei mis zullen zijn voor de sa hang van de Belgische Het begint er steeds meer lijken dat de voortgaand ns vi deralisering van het land overigens ook tal van zee sitieve kanten heeft - in aan het verworden is tol complete nationalisering Wallonië en Vlaanderen proces dreigt een breuklijnen te veroorzake de W, op termijn van de Belg der da staat een farce en van de oonste! grootste federaties vei nationaliteiten maken. ish pv< ma; we c m m wooi is vij in Leic kaart tot of a nuziek (vervolg van de voorpagina) SANTA MONICA Het zal nog heel lang duren voor er een jazzmusicus is wiens naam die van Miles Dewey Davis III zal over schaduwen. Als het ooit gebeurt. De zaterdaga vond gestorven 65-jarige trompettist was al een le gende terwijl hij leefde. Een man die het gezicht van de jazz veranderde, en die het publiek voor die jazz veranderde. Hij had een unieke toon en een melodische manier van improviseren die door ieder een die maar een beetje van muziek weet werd herkend. Hij was een man die het aan durfde in de loop van zijn car rière een drietal malen dras tisch van stijl te veranderen, een man, van wie het leek of hij lak aan zijn publiek had, die in het tweede deel van zijn carrière vaak concerten-lang met de rug naar het publiek speelde en die er ondanks dat alsmaar populairder op werd. Die in gedrag (en in gage) de status van popidool verwierf. Hij speelde tijdens zijn carrière bijna twintig maal in ons land, was al weer jarenlang een top per op Paul Ackets North Sea Jazz Festival en zou ook optre den op diens aanstaande Jazz Mecca in Maastricht. Een Amerikaanse hoes van een Miles Davis-plaat verhaalt hoe een meisje van negen het geluid van Miles onmiddellijk herkent: „Omdat hij speelt als een jongetje dat buiten gezet is, voor een dichte deur staat en naar binnen wil". Honderden muziekkenners hebben dat unieke van Miles op hun ma nier proberen te omschrijven: die koele en ijle lyriek, die tere toon die van de wereld wèg leek te willen. Miles Da- vis werd geboren in 1927 in Altona, Illinois en verhuisde met zijn ouders naar St.Louis waar hij opgroeide. Zijn vader was een kaakchirurg die het goed had, zelfs een aantal hui zen bezat en hem op z'n der tiende een trompet gaf. Miles speelde in schoolbands, kreeg adviezen van zijn vijf jaar ou dere jeugdvriend Clark Terry die hij altijd zou blijven be wonderen en ging naar New York om daar aan het conservatorium te studeren. Hij kwam er snel van terug omdat de New Yorkse jazzscè- ne, met daar midden in Char lie Parker als het grote feno meen, hem te pakken had ge kregen. Breekbaar Miles Davis' techniek zou nooit vlekkeloos worden, zijn snelheid op de trompet was beperkt en zijn embouchure niet ideaal. Bandleider Billy Eckstine vertelde: „Ik hoorde Miles voor het eerst in St Louis. Hij bleef vragen of hij mee mocht spelen en ik zei ja om hem geen pijn te doen. Maar hij klonk verschrikke lijk. Toen hij terugkwam bij ons was hij opengebloeid. Hij was naar Juilliard geweest (conservatorium, red.), had in New York met 'Bird gespeeld en hij kon bij mee de arrange menten en het solo-boek dat Dizzy Gillespie had gespeeld en vóór hem Fats Navarro, zó overnemen". De jonge Miles is nog onopvallend in de oudste opnamen naast het geweld van een Charlie Parker en de ex traverte notensalvo's van Diz zy Gillespie. Maar al gauw hoor je dat hij met zijn breek bare toon en andere improvi satie niet de typische hard-bop richting uit zal gaan. Zijn rich ting zal eerst de 'cool'-jazz worden. Zijn plaat 'Birth of the cool' met arrangemen ten van Gil Evans er) Gerry Mulligan bracht hem grote faam die in Europa later nog groter werd toen hij de muziek maakte voor Louis Malle's film 'L'ascenseur pour l'E- chaufaud'. Verslaafd Davis werd in Europa op han den gedragen, en daardoor kwam het gebrek aan waarde ring in New York des te har der aan. Hij raakte verslaafd aan de hard drugs, hij maakte platen met veelvuldig wisse lende ritme-secties en mede solisten, en bleef zoekende. In '55 richtte hij zijn eigen kwin tet op met tenorist John Coltrane en sindsdien werd het muzikaal steeds interes santer. Niet dat hij zelf zozeer veranderde, maar hij deed wat hij zijn hele leven zou doen: bewust van een geluid dat hij wilde bereiken, 'componeerde' hij een band om zich heen. Met de komst van pianist Bill Evans in zijn kwintet door brak hij het vaste improvisa tiepatroon van de hard-bop door voor 'modaal' improvise ren te kiezen. 'Kind of blue' is de eerste lp in die stijl, waarop niet meer' steeds via de ak koorden ('changes'), maar ook via toonreeksen ('scales' of moden) werd geïmproviseerd. Nog grotere naam kreeg hij door de samenwerking met ar rangeur en orkestleider Gill Evans, die een prachtige or kest-sound om Miles' 'stem' heenbouwde ('Sketches of Spain'). Geld terug De carrière van Miles Davis heeft meer van die drastische keerpunten. Begin jaren zestig kiest hij voor jonge muzikan ten als Herbie Hancock, Ron Carter en Wayne Shorter. Ze spelen bijna geen 'standards' meer en vooral de composities van Shorter zullen het gezicht van de groep bepalen. Dan krijgt het Miles-publiek wéér zo'n dreun: Davis bekeert zich tot de jazzrock en wordt een pionier in die stijl (lp 'Bitches Brew'). Hij geeft een concert in Rotterdam waar een be langrijk deel van het publiek verbijsterd na tien minuten de zaal verlaat. Deze Miles ken nen ze niet, ze voelen zich be drogen en eisen bij organisator Acket hun geld terug. Dan wordt Miles ziek en zullen zes jaren van stilte volgen. Hij moet een aantal heupoperaties ondergaan, is half verlamd, betek de ku ;sproc< ig gek ing vé het st ieping itasie val van dit jaar. heeft problemen met drugs en drank, sluit zich op in zijn huis en laat niemand binnen. Al leen oude vriend Clark Terry lukt het dat isolement te door breken. Het wordt allemaal nog erger wanneer Miles' me dewerkers (Hancock, Shorter c.s.) grote successen oogsten. Come-back Dan komt de comeback. De tere, moeilijk lopende, hese trompettist heeft nu een aantal funk- en jazzrockmusici om zich heen (o.a. saxofonist Bill Evans). Het klinkt eerst nog als los zand, al is Miles' geluid hetzelfde. Maar begin jaren tachtig bereikt hij wél de lang verwachte 'crossover' naar het grote publiek. Door de keus van de jonge muzikanten, de popnummers die hij speelt (Cindy Laupers 'Time after time'), de legende die hij nu eenmaal is, zijn gedrag als pseudo-popster, zijn peperdure en opvallende kleding, wordt hij het idool van een nieuw publiek. Het publiek dat an ders bij popconcerten zit, komt massaal naar Miles. Paul Ac- foto: sacha pieterse ket moet tijdens het North Sea zelfs een extra-concert van Miles inlassen. Soms is het ma tig, alsof de band op de plan ken staat te repeteren. Meer elektriek dan muziek. Soms is het perfect uitgebalanceerd, 'funky', sfeervol. En Miles staat onveranderd met de rug naar het publiek. Al wil er de laatste jaren wel een lachje, een handzwaai en een hees be dankje af. In een interview zegt hij: „Ik houd wél van mensen, maar ik ga dat niet iedereen lopen vertellen. Ik zeg het met mijn trompet. Toen ik tien jaar was, had ik een krantewijk en die werd groter dan ik aankon omdat m'n klanten me zo graag mochten. Ik verkocht m'n kranten zo goed als ik kon, ik lette op m'n zaak, dezelfde manier als waarop ik nu trom pet speel". Miles is dood. Weer een grote persoonlijkheid in de jazz is verdwenen. De ijle toon van zijn trompet en de 'milestones', de mijlpalen die hij neerzette, zullen nog lang doorklinken. Maar een opvolger is er niet. Op een regenachtige herfsta vond in 1978 doet Dire Straits voor het eerst ons land aan. Een verlegen viertal, dat door de muziekpers per ongeluk is ingedeeld in de dan hippe ca tegorie New Wave, maar waarvoor met muzikale in vloeden als J.J. Cale en Eric Clapton de term 'Old Wave' beter op zijn plaats lijkt. Die avond in Paradiso zijn de 'oh's' voor het gitaarspel van band leider Mark Knopfler die met afgemeten solo's een enorme spanning weet op te bouwen, niet van de lucht. De debuut elpee schiet de hitparades in en in de daaropvolgende jaren tachtig groeit de band uit tot een wereldact, waarvan het al bum 'Brothers in Arms' maar liefst twintig miljoen exempla ren verkoopt. Anno 1991 is Mark Knopfler 'mister com pact disc' zelve en staat hij met zijn groep aan het begin van een wereldtournee van maar liefst 250 optredens. Het optre den van zaterdag is nummer twintig in de rij en eigenlijk slechts een voorproefje op het stadionconcert in De Kuip vol gend jaar zomer. Knopfler heeft voor de tour niets aan het toeval overgelaten en zich voorzien van een goed geolie de negenmans band, waarin belangrijke bijrollen zijn weg gelegd voor pedal-steel gitarist Paul Franklin en saxofonist Chris White. De ooit zo subtie le muziek van Dire Straits wordt op deze manier opgebla zen tot stadionproporties. Suc cesnummers als 'Sultans of Swing', 'Romeo and Juliet' en 'Telegraph Road' worden breed uitgesponnen, waarbij Knopfler uitgebreid mag ren. Maar waar de mees tarist ooit zichzelf en zijn strak in de hand had, ve hij zich nu in es gitaar. Met name tijdens vate Investigations' val door de mand en speelt improviserend soms zo een kraai. Tijdens de van de aalgladde saxo White zakt de groep af het bedenkelijke niveau achtergrondmuziek permarkt. Daardoor oni het optreden van de ma 'Dire Straits' de spannin Jrj^gg nodig is om werkelijke oj y Frits voora entooi beeld lend :elijke dat i ia 'Gri laaro\ a bet :en he ve be te g ding teweeg te brengen, dat men het zaterdags niet gezellig had in Aho; was gevuld met de tiendu grootste fans die vermoe menig uur voor de plaat' j VVV hadden doorgebracl een kaartje te bemach Het onvermijdelijke 'olf klonk al een kwartier vo optreden begon, en de ar ht, di int va je tot uitgi iri 19Ê kers werden fanatiek i onsteij de a ikelij: zakken gehaald, drukte bij de bar tijdei lange solo s en het feit d gencj publiek pas tijdens de - toegift (Money for No massaal uit de stoelen getuigden van lichte t stelling. verliest zich in de gitaar foto: sacha pieDe d va Wat kan er in een pauze toch veel gebeuren. Was het de koffie, een donder- speech, of ingrijpen van hogerhand waardoor het Leiden English Chamber Choir halverwege de avond opeens echt begon te zingen? Voor een tame lijk goed gevulde Lok- horstkerk zoals altijd veel trouwe vrienden en familie bracht het koor een programma van Britse religieuze muziek. Begonnen werd met een en gelstal ig Jubilate Deo van Bry an Kelly. Geen geweldig stuk, waar het koor bovendien veel te omzichtig mee om sprong: een dunne toon, weinig dyna miek en ongelijke binnen de stemgroepen. een zeer verzorgde uitspraak, maar dat mag van medewer kers en studenten van de vak groep Engels ook verwacht worden. In Gustav Hoists 'How mighty are the sabbaths' voor mannenstemmen (1932) gingen de heren de mist in. Vooral de tenoren werden be vangen door de zenuwen, het geen resulteerde in geknepen en piepkleine stemmen. Geen goede generale voor het 'zwaartepunt van de avond', zoals de vierstemmige mis van Byrd in het prima program maboekje stond aangekondigd. Byrd Katholiek en alleskunner Byrd was als hofcomponist werkzaam in Anglicaans En geland, maar schreef desal niettemin drie missen, waar onder de vierstemmige uit 1592. In dit uitstapje naar het Latijn spraken de angstige ogen van het koor boekdelen. Al raakte men het spoor nooit bijster, er gebeurde veel te weinig in deze mis die tame lijk moeilijk is, maar lang niet zo moeilijk als de gezichten stonden. De drie bassen weer den zich nog het dapperst, maar de negentien overige zangers keken verlangend uit naar het einde van de mis, dat kwam met een hese, vlakke versie van het door Byrd toch zo schitterend geschreven Ag nus Dei. Maar toen was het pauze en het koor keerde als herboren terug met muziek van Britten. Plotseling bleek het Chamber Choir en dan vooral de sopranen wel de gelijk over mooie stemmen te beschikken en kregen we ook het gezicht te zien van de zan ger die tot dat moment voor namelijk achter ziin partituur had staan zingen. Organist van der Toorn voor de pauze nog meezingend als tenor leverde aan de wederopstan ding een wezenlijke bijdrage. Dirigent Colin Ewen was in het eerste deel van het concert degelijk maar niet inspirerend geweest, maar nu wakkerde hij met sterk dirigeren het vuurtje verder aan. Na een sterk gezongen 'Hymn to Saint Peter' gingen de vrouwen al leen verder in de Missa Brevis. Dat deden ze zeer overtuigend, en na een weifelende inzet waren er twee mooie solostem men te horen; hoogstens een tikkeltje weinig alt. In het daaropvolgend Te Deum mochten de mannen weer meedoen. Lekker vrijuit ge zongen, met als enige schijnsel dat de dertien wen hier en daar de dri sen overspoelden. Het sloot af met Brittens van het Jubilate Deo, werd een pakkend sl( werd bevrijd gezongen veel dynamische ni mooie parlando's en spi de woordenwisselingen de partijen. En zo zwaartepunt van de avoi niet bij Byrd, maar bij r te liggen. ikt. De uisplei ters en en in ten. Ei om v midde eeld g :n bn> htiatie iging rg, he Leider u hang kwa e| •EN - irrein itraat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 6