Thea Beekman geeft geen geschiedenisles maar schrijft 'lekkere'kinderboeken at ei rc Q NOG IETS LEUK: OPTV?" KIJK IN Dl KRANT. CcidócSomxml KINDERBOEKEN Bekroond Griffels en Penselen SCHRIJVERS SIGNEREN IN DE KINDERBOEKENWEEK THEA BECKMAN sla; een idei fel BUNNIK Thea Beek man was nogal verbaasd dat zij dit jaar werd ge vraagd het traditionele Kinderboekenweek-ge schenk te schrijven. Ze kon met het thema 'Hui zen in boeken' helemaal niet uit de voeten. Dat hoefde van de opdracht gever, de Stichting Collec tieve Propaganda van het Nederlandse Boek, dan ook niet. De CPNB koos Beekman omdat het graag een boek met een histo risch tintje wilde. „Mijn boek 'Het wonder van Frieswijck' slaat op het thema als een tang op een varken. Dat vind ik wel een beetje verwarrend. Ik schrijf altijd over zwerftochten en dit ge schenkboekje gaat over een bedevaartsreis van Kampen naar Deventer. Het verhaal begint in een huis en aan het slot komen de hoofdfiguren weer terug in een huis. Iets anders kon ik er niet van ma ken", aldus Thea Beekman la coniek. „Maar het is natuurlijk altijd leuk om zo'n boekje te mogen schrijven. Je staat weer in de belangstelling, wat ook een financieel voordeel ople vert". De jeugdauteur is erg druk met de Kinderboekenweek. „De afgelopen weken heb ik bijna dagelijks interviews ge geven, maar dat vind ik niet zo erg. Ik heb me alleen afge vraagd waarom iedereen bij mij komt. De verklaring is waarschijnlijk dat de Gouden Griffel niet naar een auteur, maar naar een bloemlezing is gegaan. Dus krijg ik alle publi citeit en ook dat vind ik niet erg. De tien dagen dat de Kin derboekenweek duurt, reis ik het hele land door voor sig neersessies, twee a drie op een dag. Lezingen doe ik niet meer. Dat heb ik twintig jaar lang gedaan, maar daar ben ik nu te oud voor. Ik vind het te vermoeiend", verklaart de 68- jarige schrijfster. „En je bent te doof", vult haar echtgenoot aan, die met een half oor meeluistert. Bekroningen Thea Beekman waardeert de aandacht die haar passie jeugdliteratuur krijgt tijdens de tiendaagse. De geschenken, wedstrijden, Griffels en Pen selen lokken kinderen naar boekwinkels en bibliotheken. Ook met prijzen winnen heeft ze aardig wat ervaring. Haar bekendste boek, 'Kruistocht in spijkerbroek', kreeg in 1974 de Gouden Griffel. Twee jaar la ter werd het uitgeroepen tot beste historische jeugdboek van Europa. 'Stad in de storm' werd in 1980 beloond met een Zilveren Griffel. De Neder landse Kindeijury koos in 1989 in de categorie 6 tot 9 jaar 'Een bos vol spoken'. Beekman: „Het is natuurlijk altijd een eer om een Griffel te winnen, maar ik vind de jury vrij willekeurig. Er zijn zulke uiteenlopende bekroningen geweest, het hangt gewoon van hun smaak af, van trends. Er zijn allemachtig goede boe ken die nooit bekroond zijn en bekroonde boeken waar we nooit meer iets van gehoord hebben. Alhoewel ze er meest al wel de kwaliteit uitpikken. De enige keer dat ik kwaad ben geworden op een jury was toen 'Hasse Simonsdochter' geen Griffel kreeg. Ik was vreselijk trots op dat boek (dat eveneens deels in Kampen Thea Beekman leest voor uit het geschenk: Het wonder van Frieswijck. speelt) en vind het nog altijd m'n beste boek. De Griffeljury had het niet eens gelezen!" Kinderjury „Wat ik bovendien gek vind, is dat de Griffels ontzettend veel aandacht krijgen, terwijl er zoveel andere literaire prij zen zijn die nauwelijks een paar regels in de krant halen", vervolgt Beekman. „Een prijs van een kinderjury krijgen, dat vind ik pas prachtig. Dat is mijn publiek. Als zij het goed vinden, heb ik het goed ge daan. Wat volwassenen er van vinden is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Terwijl vol wassenen meestal denigrerend doen over het oordeel van kin deren". Kinderen zijn dus dol op Beckmans verhalen. Na titels als 'De ongelooflijke avontu ren van Tim en Holderdebol der' (1957) en 'Bertus en het wonderkrijtje' (1964) ontdekte de rasvertelster haar kracht in historische verhalen. 'Kruis tocht in spijkerbroek' was een voorzichtig begin. Een jongen uit de twintigste eeuw liet ze via een tijdmachine een kijkje in de Middeleeuwen nemen. Daarna volgden andere histo rische staaltjes, waaronder een trilogie over de honderdjarige oorlog in Frankrijk ('Geef me de ruimte', 'Triomf van de verschroeide aarde' en 'Het rad van fortuin'). Actuele boe ken en science fiction staan trouwens ook op haar boeken lijst. Voorbeelden zijn 'Mijn vader woont in Brazilië' (over alleenstaande moeders), 'Wij zijn wegwerpkinderen' (te huis-kinderen op zoek naar hun ouders) en de serie over de tijd na de Derde Wereld oorlog: 'Het helse paradijs', 'Het Gulden Vlies van Thule' en 'Kinderen van Moeder Aarde'. 'Beckmans' zijn er in diverse talen. Natuurlijk in het Duits en Engels, maar in haar boe kenkast staan ook Griekse, Spaanse, Japanse, Hongaarse en Deense exemplaren. Bul- „Ik wil niks opdringen" „Er zit geen boodschap in mijn boeken. Boodschappen halen ze maar in de supermarkt, zeg ik altijd. Drie kinderen heb ik groot gebracht en dat vind ik welletjes. Ik schrijf gewoon lek kere boeken! Ik wil niks opdringen, want ik weet niet of ik wel gelijk heb". Dit felle antwoord kunnen motto-zoekers van Thea Beekman krijgen. Haar boeken behoren al jaren tot de meest gelezen jeugdliteratuur. Vast is haar plaats in de top vijftien van meest 'uitgeleende' auteurs van openbare biblio theken. Maar zelfs dat brengt een 'probleempje' met zich mee: ouders kunnen zich niet voorstellen dat hun kinderen vrij willig literaire boeken lezen, dus die boeken van Beekman zullen wel pulp zijn. „Populair zijn is verdacht. Nou ik heb er geen problemen mee hoor", zegt ze nuchter. gaarse en Russchische verta lingen zijn in de maak. Ontdekken „Ik heb er altijd van gedroomd om kinderboekenschrijfster te worden. Maar ik heb een hele boel andere dingen gedaan, ook journalistiek". In het Utrechts Nieuwsblad hebben jarenlang 'Moederlijke Over peinzingen' van Thea Beek man gestaan. „Voor jeugdliteratuur heb ik bewust gekozen. Het bevalt me het best, het ligt me het best en ik vind het leuk. Ik heb trouwens geen voorkeur voor een bepaald soort boeken. Ik hou van afwisseling. Van historische verhalen trekt me de research erg aan. Ik ben dol op me verdiepen in geschiede nis. Wat je dan tegenkomt, is net zoiets als de Bijbel, zulke verhalen kun je gewoon niet verzinnen. Ik ontdek altijd leuke dingen en loop dus zo te gen een idee aan. Bijvoorbeeld van kinderkruistochten en dat in Kampen Europees vermaar de klokkengieters woonden. Zulke dingen weet niemand meer". „Voor een beetje boel* heb je twee van die ideeën nodig", legt Beekman haar werkwijze uit. „In 'Het wonder van Frieswijck' zijn de basisideeën: dieren die tot bedevaart ver oordeeld worden ('een mooi idee want dan heb je meteen een reis') en Portugezen die uit West-Africa negerslaven meenamen. En ik vond iets over die heilige boom in Fries wijck bij Deventer. Dan wil ik daar meer van weten en ga dat uitzoeken". Detectivewerk Het onderzoek laat de schrijf ster dus niet aan iemand an ders over. „Nee, ik vind het zelf heerlijk om te doen, net detectivewerk. Al heb ik soms wel de hulp van deskundigen nodig, van planten en kruiden heb ik bijvoorbeeld helemaal geen verstand". In haar werkkamer staan de planken vol naslagwerken en verder speurt ze in boeken, ar chieven, bibliotheken en mu sea. „Soms duurt het historisch gepluis een paar maanden, ik heb ook weieens ergens een heel jaar aan gewerkt. Meestal is het noodzadelijk om in de streek of stad waar het boek zich afspeelt, te gaan kijken. Voor de trilogie over de hon derdjarige oorlog ben ik om de haverklap naar Frankrijk ge weest. Stadskaarten uit de Middeleeuwen zijn meestal wel ter plaatse en dat is voor mij zeer handig". Het historisch onderzoek en het er omheen fantaseren van een verhaal gebeurt zeer zorg vuldig. „Het moet namelijk kloppen. Ik fantaseer er wel bij, maar het moet wel zo ge weest kunnen zijn", benadrukt de Bunnikse auteur. „Foutjes vallen natuurlijk altijd door de mand. Ik heb in een boek ie mand in de Middeleeuwen 'in de watten laten leggen'. Er waren toen nog helemaal geen watten! Dat was geen moed willige fout, dat kan iedereen overkomen, maar ik vind het wel een beetje vervelend". Geschiedvervalsing Voor haar historische boeken kreeg Thea Beekman de Huib de Ruyterprijs, omdat haar boeken een belangrijke impuls aan het geschiedenisonderwijs geven. Anderen beschuldigen haar echter van geschiedver valsing. „Ik, schrijf verhalen, ik geef geen les in geschiedenis", is Beckmans verweer. „Het kan me niet schelen of ze het lezen als een lekker leesboek of om er iets van op te steken. Het belangrijkste vind ik dat lezen een aangename tijdsbesteding is. Ik krijg het verwijt dat kin deren denken dat het echt zo gebeurd is, dan denken ze dat maar. Daar trek ik me niks van aan. Er zitten nu eenmaal hiaten in de geschiedenis. Al leen de daden van mensen zijn beschreven en niet hoe hun karakter was, dus ik moet er wel bijverzinnen en dat is ook het leuke ervan. Ik krijg soms brieven van kinderen die ge schiedenis zijn gaan studeren en die me vertellen dat mijn boek klopt". Alle complimenten relativeert Beekman met de volgende stelling: „Een boek moet span ning hebben, het moet kinde ren boeien, maar wat een goed boek is, blijft een kwestie van smaak". Zelf leest ze vrij veel. „Maar ik geniet lang niet altijd en dan pas vind ik een boek goed. Soms lik ik mijn vingers erbij af en wens dat ik zo schrijven kon. Een zin van twee bladzijden vind ik prach tig. Dickens vind ik fantas tisch en de 'Duivelsverzen', schitterend! Al het werk van Rushdie trouwens". Onzeker „Een nieuw boek uitbrengen is één van de onzekerste dingen die er bestaat. Over het succes is van tevoren niks te zeggen. In België zijn ze dol op de 'Wonderkinderen', hier vin den ze het niet zo bijzonder". „Ik ben zelf bijna nooit tevre den over het eindprodukt, het kan altijd beter, ja ik kan het niet beter, maar een ander. Schrijven is eindeloos knoeien: overdoen, schrappen en nog eens schrappen. Ik schrijf een boek wel drie keer, soms vier keer. Het is de kunst dat dat in het boek niet te merken is". Mozart „Als ik halverwege vastzit, ga ik met de hond wandelen. Dan zien de mensen een vrouw te gen haar dove hond aanklet- sen en kijken ze weieens raar", vertelt ze lachend. „Maar het helpt wel, je bloed gaat sneller stromen, je herse nen worden opnieuw gevoed; er schiet me altijd wel iets te binnen, al duurt het soms een paar dagen. Noodzakelijk bij het werk is voor mij muziek. Ik heb de juiste sfeer nodig als ik schrijf. Meestal zet ik Mo zart op, Bach kan ik er niet bij gebruiken, daar moet ik steeds naar luisteren en dan werk ik niet meer". Van schrijven komt nu dus al tijden niks. „Ik werk met vijf jarenplannen, maar daar praat ik nooit over. Ik weet immers niet of het wel of niet lukt. Misschien ben ik volgend jaar wel dood. Nu bijvoorbeeld, kom ik nergens aan toe door de Kinderboekenweek. Maar in november hoop ik weer te beginnen. Misschien is dan in de zomer het volgende boek klaar, want het onderzoek heb al ik helemaal afgerond. Ik kan er zo aan beginnen". De Gouden Griffel wordt dit jaar uitgereikt aan Tine van Buul en Bianca Stigter voor hun gedichtenverzameling 'Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is'. De Gouden Penseel is voor Peter Vos voor zijn tekenin gen in 'Lieve Kinderen hoor mijn lied' (teksten: Rudy Kousbroek). Zilveren griffels: Tot 6 jaar: Amy MacDonald voor 'Kleine Bever en de Echo'; 6 jaar en ouder: Imme Dros voor 'De o van opa' en Jacques Vriens voor 'Tinus- in-de-war'; 9 jaar en ouder: Rindert Kromhout voor 'Peppino'; 13 jaar en ouder: Lyll Becerra de Jenkins voor 'Gevangen in de Andes' en Ted van Lieshout voor 'Mijn botjes zijn bekleed met deftig vel'. Informatieve boeken: Kathe Recheis voor 'Toen er nog bizons waren'. William Steig is bekroond met een zilveren penseel voor zijn illustraties in 'Shrek!' en Sylvia Weve voor haar illustraties in 'Het bad van de zandloper'. Kinderboekenmarkt Centraal Station Tijdens de kinderboekenweek (van 2 t/m 12 oktober) wordt in Den Haag traditiegetrouw op zondag 6 oktober weer een kinderboekenmarkt gehouden in de hal van het Centraal Station in Den Haag. Tientallen bekende kinderboekenschrijvers zullen aanwezig zijn in de stands van de uitgeverijen, onder wie de Thea Beckmann, de schrijfster van het kinderboekengeschenk. FOTO: MILAN KONVALINKA De Kinderboekenweek, die volgende week (2 ok tober) begint on duurt tot en met 12 oktober, heeft als thema: 'Huizen in boe ken'. Het affiche laat een meisje zien dat in een prachtige huizenstoel zit te lezen. Die stoel is na te maken. Niet zo groot, dat je als kind er zelf in kunt zitten. Maar wel een kleintje om naar te kijken. De bouwtekening zit in het pakket, dat op scholen verkrijgbaar is. In de Kinderboekenweek wor den schrijvers en tekenaars bekroond. De Gouden Griffel gaat altijd naar een Neder landse schrijver. De Zilveren Griffels kunnen ook naar bui tenlanders gaan. Dit jaar is een beetje bijzonder. Want de Gou den Griffel gaat niet naar een schrijver, maar naar twee sa menstellers van een boek. Tine van Buul en Bianca Stig ter hebben een bundel gedich ten samengesteld. Lang niet alle verzen zijn gemaakt voor kinderen, maar ze zijn wel al lemaal door kinderen te be grijpen. Kees Fens schrijft in het voorwoord dat je het boek niet in één keer moet uitlezen: je hebt er je leven lang de tijd De titel van het boek is 'Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is'. Want een dichter kijkt soms net even iets anders tegen iets aan dan wij doen. Wie een gedicht heeft gelezen merkt vaak, dat je iets ook van een andere kant kunt bekijken. Er zijn dit jaar ook acht Zil veren Griffels uitgereikt. Vlag en Wimpel Behalve Griffels en Penselen zijn er nog Vlag en Wimpels. Die worden uitgereikt voor boeken die net niet de hoogste vermelding krijgen. Wie in deze Kinderboeken week een boek koopt, krijgt er een geschenkboekje bij, ge schreven door Thea Beekman. Het speelt in de 15e eeuw. Het is geschikt voor kinderen van af een jaar of tien. Voor de kleintjes is er een klein boekje over Dikkie Dik. Dat gaat wel over wonen, want Dikkie Dik ziet de huizen van heel veel andere dieren. Maar hij vindt zijn eigen poezemand het fijnst. Dinsdag 8 oktober van 16.00 tot 17.30 uur signeert Het kinderboekenweekgeschenk 1991 (het wonder van Frieswijck) en haar overige werk Boekhandel Kooyker bv. KOOYKER Breestraat 93, 2311 CK Leiden sinds 1863 Telefoon 071 - 160500 ERDC •ijf not oor m ir in ind d H neer v D; fster z le hun bewan afbn het drukw over dat v zeven aan opig a: ;rs noo zal b Wij vieren de kinderboekenweek in onze NIEUWE WINKEL op NOORDPLEIN 4 te Roelofarendsveen. ONZE AKTIVITEITEN (i.s.m. De Bloemlezer): Zaterdag 5 oktober komt kinderboekenschrijfster ELS VAN DELDEN in bibliotheek De Bloemlezer 's middags van 14.00 tot 16.00 uur. Woensdag 9 oktober leest kinderboekenschrijfster LIENEKE DIJKZEUL voor uit haar nieuwste boek, 's middags van 15.00 tot 16.30 uur. Toegang voor beide: GRATIS. e werl n,. waar kon. de real beschri beschi hoe ie kte, de V BOEK- en KANTOORVAKHANDEL VEENERICK Noordplein 4 2371 DA Roelofarendsveen Tel. 01713-16033 i bul. Bij aankoop van tenminste ƒ19,50 aan kinderboeken, GRATIS "Het wonder van Frieswijd van Thea Beekman Walvi; het een r leace Ni rking oeken reeks tinderei ike mar bij te br< eu en d ervan. rste dec laagd h eurpotl De ^v] lenpeac irhaal j allie, :ijn nic Noord ch niet Alle h< os te kt uw (het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 8