Eglise Wallonne: typisch een Nederlandse kerk Blei daagt orthodoxe kerken uit li COMMENTAAR m N rj* £cidóc0omant a el >id< EckLeSou/umt GEESTELIJK LEVEN OPINIE VRIJDAG 27 SEPTEMBER 199 „Aartsbisdom gaat discussie over ambt uit de weg" UTRECHT Het heeft weinig zin om in het aartsbisdom Utrecht over het benoemingenbeleid in de toekomst te praten „zonder tegelijk de fundamentele discussie over de toelating tot het priesterambt aan te gaan". Dat is de voornaamste kritiek op de nota 'Pastoraal beleid inzake benoemingen' van het aartsbisdom. De kritiek wordt „bisdom-breed" geuit, zo blijkt uit het verslag van een in tensieve gespreksronde in de parochies en dekenaten van het aartsbisdom. Veel parochies vinden de nota „onge loofwaardig" en „inconsequent". Een enkele spreekt zelfs van „een rampenplan". Het steeds nijpender tekort aan priesters is aanleiding voor de nota. Anders dan in bij voorbeeld het bisdom Den Bosch, waar de nadruk wordt gelegd op toekomstige samenwerkingsverbanden tussen de parochies, is het aartsbisdom vooral uit op „het vitali seren van de parochies". De parochies verbazen zich ero ver dat pastoraal werkers in de nota nauwelijks vermeld worden. Indien de aalmoezen alleen uit meelijden werden gegeven, waren de bedelaars allemaal al verhongerd. Friedrich Nietzsche de orthodoxen het streven naar de volledige een- DIRK VISSER ^er berken. vraêen betreffende de kerkleer (ecclesiologie) moeten meer aandacht in het werk van de Wereldraad krijgen. Over zulke belangrijke GENEVE Secretaris-generaal dr. K. Blei van de vragen - waartoe de orthodoxen ook de toelating Nederlandse Hervormde Kerk heeft gisteren de or- van de vrouw in het ambt, intercommunie en een thodoxe kerken binnen de Wereldraad van Kerken niet-seksistisch taalgebruik rekenen - kan volgens uitgedaagd. Tijdens een fundamentele discussie over hen niet bij meerderheid van stemmen worden be de theologische uitgangspunten van de Wereldraad slist. De lidkerken moeten de ecclesiologie van an- vroeg Blei de orthodoxen welke plaats de vernieu- dere lidkerken respecteren. wing in hun kerken inneemt. „Wat is er bij U sinds Evenals de Westduitser Günther Krusche kritiseer de toetreding tot de Wereldraad veranderd en wat de Blei de orthodoxe afwijzing van gemeenschappe- moet er bij U nog veranderen?" lijke avondmaalsvieringen. Het avondmaal is niet alleen een teken van de volledige eenheid, zoals de Alle orthodoxe lidkerken hadden in een rapport orthodoxen zeggen, maar volgens Blei en Krusche hun „onbehagen" geuit over bepaalde aspecten van 0ok uitdrukking van de weg die de kerken gaan op het werk van de Wereldraad, onder meer de dialoog weg naar de eenheid. Dr. Emilio Castro, secretaris met andere wereldgodsdiensten, „horizontalisme" generaal van de Wereldraad, zag in het orthodoxe en de intercommunie. rapport toch een kleine opening voor intercommu- Het voornaamste doel van de Wereldraad is volgens nie. Dl lt u jasse nweg •ectie het d i te h Leonardo Boft WAALSE KERK BESTAAT VIERHONDERD JAAR (1591- 1991) FOTO: PERS UNIE „HET VATICAAN HEEFT GEWONNEN" Boff bitter over verlies van werk li ROME „Ze zijn er in geslaagd de hoop in mij te doden en dat is erger dan het verlies van mijn ge loof. De regering en het voormalige Heilig Officie hebben gewonnen". Deze bittere woorden schreef de Braziliaanse bevrij dingstheoloog Leonardo Boff Imapril aan de secre taris-generaal van de franciscaner orde, Her mann Schalueck in Rome. Het Spaanse dagblad El pais citeerde woensdag uitvoerig uit de brief van Boff. Boff werd in maart van dit jaar door de Braziliaanse bis schoppenconferentie gedwon gen de redactie op te geven van het tijdschrift Vozes en ook af te zien van zijn leerop dracht. De brief is in feite een felle aanklacht jegens het Vaticaan en in het bijzondenjegens kar dinaal Joseph Ratzinger, voor zitter van de congregatie voor de Geloofsleer, die in Boffs ogen verantwoordelijk is voor het feit dat hij met behulp van een aantal behoudende Brazi liaanse bisschoppen terzijde is geschoven. „Dit demoraliseert onze ker ken die jarenlang hebben ge streden tegen zulke willekeu rige vormen van gedrag zo strijdig met de rechten van de mens. De mensen hebben geen weet van deze methodes. Als ze ze zouden kennen, zouden ze er aanstoot aan nemen en zouden ze volop reden hebben de hiërarchische kerk te be kritiseren voor haar autoritair gedrag en haar opvattingen die in strijd zijn met een ethisch geweten", aldus Boff. Boff die zich er toe verplicht heeft over zijn zaak te zwijgen bezocht zowel in juni als in au gustus Rome, maar slaagde er niet in door de Vaticaanse au toriteiten ontvangen te wor den. Boff schrijft dat hij op wat meer respect had gerekend voor tweeëntwintig jaar theo logische dienstbaarheid. „Ik moet mederig zijn, want dat is een deugd, maar ik accepteer •niet de vernedering want ie mand vernederen is een zon de". Boff schrijft verder in zijn brief dat het meest schaarse goed in de Rooms-katholieke kerk de waarheid is. „Zij is bang voor de waarheid van de dingen en zij is bang voor de God van het leven, voor de armen, de vernederden die ie dere overheersing afwijzen en die de kerk hebben ontdekt als advocaat en bondgenoot". Boff besluit zijn brief met te zeggen dat het laatste woord niet zal komen van degene „die de macht gebruikt om de hoop te vernietigen en de geest te verstikken, maar van de geschiedenis". Paus Johan nes Paulus II bezoekt Brazilië 1 tussen 12 en 21 oktober. DEN HAAG De af stammelingen van de Waalse protestanten en hugenoten in Nederland, vormen ze nog steeds een aparte afgescheiden groe pering Je zou dat opper vlakkig kunnen afleiden uit het bestaan van de Waalse kerken, waarin het Frans nog steeds ge bruikt wordt. Toch strookt dit beeld maar zeer ten dele met de wer kelijkheid. De meerderheid van de vier honderd leden van de Waalse kerk in Den Haag - die mor gen zijn vierhonderdste ver jaardag viert - zijn volbloed Nederlander. De meesten zijn zich waarschijnlijk ook niet meer van hun Waalse of Hu- genotenafkomst bewust. Velen hebben die afkomst trouwens helemaal niet. Wel telt de Waalse kerk veel mensen in wier familie men zich altijd aangetrokken heeft gevoeld tot het gebruik van het Frans in de kerk. Het duidelijkste voorbeeld voor de Haagse Waalse kerk zijn de leden van het Koninklijk Huis. Toen zij nog in het paleis aan het Noordeinde woonde, bezocht koningin Wilhelmina vaak de diensten in de Waalse kerk. De kerk bezit trouwens nog steeds een koninklijke loge. De band met het koninklijk Huis is altijd sterk gebleven hetgeen ook kan worden afgeleid uit het feit dat koning Beatrix morgen de «speciale herden kingsdienst zal bijwonen. In de vorige eeuw gaf het hof de toon aan, ook dus voor wat het kerkbezoek betreft. De Waalse kerk was een elite kerk. Vooraanstaande burgers, hoge ambtenaren en militai ren, gingen daar ter kerke. De staatsman Groen van Prinste- rer was er ouderling. Daar liet, deze maand ook honderd jaar geleden, de schrijver Louis Couperus zijn huwelijk inzege nen met Elizabeth Baud. Niet verwonderlijk is het ook dat een van Couperus' heldinnen, Eline Vere, daar troost zoekt. Het aantal gemeenteleden was toen zo groot dat de Waalse kerk zich eeuw drie predikan ten kon veroorloven. Het kerkgebouw aan het Noordeinde werd gebouwd na dat de Waalse gemeente in de Franse tijd de Hofkapel die deel uitmaakte van het Bin nenhofcomplex had moeten afstaan aan koning Lodewijk Napoleon. De Hofkapel die in 1879 werd afgebroken tijdens een rigoureuze verbouwing waardoor het Binnenhofcom plex zijn huidige aanzien kreeg, was ooit een kapel voor de rooms-katholieke eredienst waarvan de graven van Hol land gebruik maakten. Nadat de Spanjaarden in de zestiende eeuw verdreven wa ren, besloten de Staten van Holland de kapel over te dra gen aan de aanhangers van de gereformeerde godsdienst. Midden in het grafelijke cen trum van het Binnenhof wer den nu psalmen gezongen. De franstalige protestanten uit de zuidelijke Nederlanden die in Den Haag een goed heenko men hadden gezocht, beschik ten echter nog niet over een eigen kerkgebouw. Ze waren aangewezen op de dominee van de Waalse gemeente in Delft. Louise de Coligny, de Franse weduwe van Willem van Oranje die aan het Noord einde woonde op de plaats waar nu het paleis staat, zou daarin verandering brengen. Op haar aandringen gaven de Staten van Holland in septem ber 1591 de hofkapel aan de „Wallons". Ter nagedachtenis daaraan zal morgen aan de muur van de tuin van het pa leis Noordeinde een plaquette worden onthuld die wijst op haar rol bij ontstaan van de Waalse hervormde geméente. Toeloop In de hofkerk stroomden de bezoekers toe toen daar als eerste Waalse predikant Jan Uitenbogaert werd benoemd. Waarschijnlijk was de clièntèle - van de kerk nooit zo interes sant als in die dagen. Onder zijn gehoor bevonden zich, zo meldt H. Hardenberg in zijn rede bij gelegenheid van het honderdvijftig jarig bestaan van de Waalse kerk aan het Noordeinde, prins Maurits en Van Oldebarnevelt. De toeloop in de kerk was zo groot dat de kapel moest worden uitge breid. De eerste problemen kwamen er toen er een splitsing optrad in het protestantse kamp tus sen Arminianen en Gomaris- ten. Prins Maurits en zijn aan hangers waren de (behouden de) opvattingen van Gomarus toegedaan, Van Oldenbarne- velt, Louise de Coligny even als Uitenbogaert de meer vrij zinnige opvattingen van Armi- nius. De gomaristen wonnen het pleit en Uitenbogaert moest de wijk nemen evenals Louise de Coligny. De Waalse kerk is .voor haar bloei in niet onbelangrijke mate afhankelijk geweest van de Oranjes. Toen Frederik Hendrik de kerk weer bezocht nam het aantal bezoekers ook toe. In de stadhouderloze tijd perken in de Republiek vielen de contacten met de Waalse Kerk weg hetgeen meestal sterk merkbaar was in het le ven van de gemeente. In de negentiende eeuw namen de Oranjes de draad weer op. Van grote invloed was natuur lijk de vlucht van de Franse hugenoten na de herroeping van het Edict van Nantes in 1685. Holland werd naar het woord van Pierre Bayle de grote Ark van de vluchtelin gen. Zeker honderdduizend hugenoten zochten hier een goed heenkomen. De Haagse gemeente profiteerde daar in ruime mate van. Tijdens het Franse bewind moest de Waalse gemeente op oevel van koning Lodewijk Napoleon de Hofkapel verla ten. De Franse koning wilde niet langer de protestantse eredienst tolereren in het Bin nenhof weaar hij zelf zijn in trek nam. De koning stelde wel geld beschikbaar voor een nieuw kerkgebouw voor de Waalse gemeente. Ruimte werd uiteindelijk gevonden aan het Noordeinde waar tus sen 1806 en 1808 de huidige Empirekerk verrees. Tolerantie Tolerantie was een groot ken merk voor de Waalse kerk. Toen Abraham Kuyper in 1885 ruimte zocht om een ad- hesiebijeenkomst te beleggen voor de oprichting van de Vrije Universiteit, kon hij niet terecht in de Kloosterkerk. De Waalse kerk gaf hem gastvrij onderdak. Volgens jhr. mr. W. H. de Beaufort, plaatsvervan gend griffier van de Tweede Kamer en voorzitter van de kerkeraad van de Waalse ge meente, is pluriformiteit van opvattingen altijd kenmer kend geweest voor zijn kerk. „Als Waalse kerken vormen we samen een classis van de Hervormde kerk. Bij ons zijn alle richtingen die bij de Her vormden in aparte verbanden georganiseerd zijn, te vinden - van orthodox tot vrijzinnig. Zelf ben ik meer de vrijzinni ge richting toegedaan, maar ik heb het grootste respect voor mensen die meer orthodoxe opvattingen hebben. De predi king is niet erg politiek, want politiek leidt meestal tot on enigheid. Onze geloofsopvat tingen gaan daar bovenuit. De Heilige Geest zal iedereen in spireren". Volgens De Beaufort bestaat driekwart van de huidige le den uit Nederlanders, de rest zijn buitenlanders, diplomaten uit Franstalige landen en werknemers van buitenlandse maatschappijen. De gemeente beschikt nu nog maar over een voorganger, do minee Staal. Deze werd gebo ren in Nederland, maar bracht zijn kinderjaren in Frankrijk door en kreeg daar ook zijn theologische opleiding. Hij meent dat de gemeente nog steeds beheerst wordt door een esprit wallon: tolerantie staat voorop ondanks orthodoxie in theologische aangelegenheden. De prediking van het evange lie staat centraal. Maatgevend vindt Staal niet het kerkbe zoek. De dienst op zondag wordt gemiddeld door zo'n ze ventig mensen bezocht. Be langrijk vindt hij het dat de deelname aan andere activitei ten zoals gespreksgroepen en bijbellezingen goed is. Daaruit spreekt volgens hem vitaliteit. Voor de buitenlanders is de Waalse kerk, ondanks het ge bruik van het Frans, een ty pisch Nederlandse kerk. De Beaufort: „We zijn natuurlijk een onderdeel van de Her vormde Kerk die de kerkorde en geloofsbelijdenis bepaalt. Je kunt natuurlijk ook niet die traditie wegdenken die er voor heeft gezorgd dat de Hervorm de Kerk in feite een soort staatskerk is geweest. Ook die sterke band met het Konink lijk Huis ervaren de buitenlan ders als een vreemd element. Fransen begrijpen die verbon denheid niet". Hoewel zelf afkomstig uit een geslacht van hugenoten heeft De Beaufort de Waalse kerk leren kennen via de familie van zijn moederskant. Zijn po sitie is waarschijnlijk typerend voor de losse band die de le den met de oorsprong van deze kerk onderhouden. „Mijn grootvader nam mij vaak mee naar dé Waalse kerk in Utrecht. Daar heb ik deze kerk leren waarderen. De tra ditie is mij zeer dierbaar". Of de Waalse kerk in Den Haag met ruim vierhonderd ledéïi nog een lang leven be schoren is weet hij niet. „Naar rationele maatstaven gespro ken zou ik niet erg optimis tisch moeten zijn. Je hebt in de eerste plaats de secularisatie die heeft toegeslagen, ook al heb ik de indruk dat we de grootste klap wat dat betreft verwerkt hebben. Het aantal leden is de afgelopen tien jaar niet meer sterk gedaald. Maar in ons nadeel is natuurlijk ook dat de huidige generatie vrij wel geen Frans meer spreekt. Verder is het zo dat we een kerk zijn in het centrum van Den Haag en hier wordt wel gewerkt maar niet meer ge woond. De meeste mensen die de dienst op zondag bijwonen komen uit de wijde omge ving". Toch meent hij dat het funda ment van de traditie in zijn kerk nog zeer sterk aanwezig is. Hij hecht geloof aan het de vies van de Waalse kerk dat luidt 'L'eternel y pourvoira' (De Here zal erin voorzien, naar Genesis XXII, 14). Dat devies is ook het thema van het symposium dat als passen de lokatie morgenochtend in de Balzaal van de Raad van State zal plaats hebben. Ter gelegenheid van het vier honderdjarig bestaan ver schijnt er een in het Neder lands gesteld herdenkingsboek Quatrième Centenaire de l'E- glise Wallonne de La Haye. Uitgave Improcep, Amstel- Interieur van de Waalse kerk in Den Haag. Links van het bevindt zich de koninklijke loge. foto: milan konvalinka Overleving parochies mogelijk dank zij „praatpalen' ZOETERMEER De ene pastor gebruikt de uit drukking: ANWB-paal van de parochie, weer een ander zegt dat het gaat om de „bedrading van de pa rochiegemeenschap volle dig te maken". In de praktijk gaat het bijvoor beeld om de oudere zuster die in een woongemeen schap is komen te wonen en nu hand- en spandien sten voor de parochie in haar omgeving verricht. Nieuwe parochianen gaat zij namens de pastoor en de paro chiegemeenschap verwelko men. Ook bezoekt zij nabe staanden wanneer iemand ge storven is. Zij onderhoudt het contact en daarmee neemt ze verantwoordelijkheid voor het pastoraat. Contactpersonen zoals de on derzoeker en priester M. J. van Hemert ze vanmorgen noemde op een studiebijeen komst van het Diocesaan Pas toraal Centrum in Zoetermeer, komen in steeds meer paro chies voor. Dat daar steeds va ker gebruik van gemaakt wordt verklaart hij uit de be hoefte dat parochies als ge- meenschap willen blijven voortbestaan. Mensen horen al lang niet meer automatisch tot een parochie. Voor elk leef verband kiest men vandaag de dag vrijwillig en zo is het in feite ook met een parochiege meenschap. Vroeger werd men er in geboren en ging men er in dood, nu is die van zelfsprekendheid weg en hangt het van iedereen afzon derlijk af, zeker in de stad, of hij of zij daartoe wil behoren Bovendien is de „geestelijke staf" van parochies zo klein geworden dat indien er al een priester aanwezig is deze moet terugvallen op steeds meer vrijwilligers. Als een aparte groep onder die vrijwilligers kunnen de „contactpersonen" worden beschouwd. Van Hemert concludeerde op grond van Kaski-onderzoek van twee jaar geleden dat in bijna de helft van de parochies deze mensen actief zijn. Zij houden zich bezig met infor matieve bezoeken (nieuw in- gekomenen, bijzondere gele genheden als geboorte, doop, huwelijk, overlijden), uitnodi- gingsbezoeken (ouderavonden, eerste communie, gezinsvie ringen, vormsel) en van bezoe ken aan zieken en bejaarden. Ook houden ze zich bezig met de verspreiding van parochie bladen en zetten ze financiële acties op dan wel begeleiden ze die. Van Hemert is ook nagegaan waar deze contactpersonen in feite hun meeste aandacht aan geven. Wil een parochiege meenschap immers goed func tioneren dan is het van belang te weten wat de contactperso nen in feite doen. De praktijk blijkt nog al eens af te wijken van het ideaal dat de pastores voor ogen zweeft, wanneer zij deze contactpersonen begelei den. Bezoeken aan andere pa rochianen blijken zelden spon taan plaats te hebben, er is al tijd wel een aanleiding om ie mand te bezoeken. Een moeilijk punt blijft vol gens hem de zorg voor het on derlinge verband tussen de pa rochianen. Dat is volgens hem een doelstelling die nog lang niet echt wordt bereikt. Een oplossing voor dit probleem ziet hij in het geven van meer verantwoordelijkheid voor deze contactpersonen. „Als mensen hun taken op dit ge bied serieus nemen, zal het zich ook gemakkelijker ver zelfstandigen", zo meent Van Hemert. Persoonlijk heeft hij daar gunstige ervaringen mee met twee parochies in een gro te stad. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Tiel als pred. voor bij zondere werkzaamheden (geestelijk verzorger van ziekenhuis Rivieren land) J.J. van der Wal te Vianen, die dit beroep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen Optimisme in de VN )ierer jje goedkeuring door de Veiligheidsraad van ontwerj etaris lutie 713, handelend over Joegoslavië, bewijst nogma;mann enorme veranderingen die zich in de internationale po en daarmee de Verenigde Naties blijven voordoen. Ni leen stemden alle vijftien leden unaniem in met het vot het was vooral betekenisvol dat de Sovjetunie zich v had aangemeld als co-sponsor. Dat was een duidelijk van waardering voor de Europese bemiddelingspoging Joegoslavië, die zelfs twee maanden geleden ondank hervormingen onder Michail Gorbatsjov, nog onden zou zijn geweest. Er was de mislukte coup in Moskou nodig om dat mogelijk te maken. IER j Het falen van de communistische hardliners was ni leen een beslissende overwinning voor de democr; hervormers in de Sovjetunie, maar voor heel de werelt gevaar van een nieuwe impasse in de internationale ri lijkt voor lange tijd weggenomen. De mislukte putsch feite zoveel als het definitieve afsluiten van de Tweedi reldoorlog, wat met opvallende symboliek trouwens' is tigd door de toetreding van Estland, Letland en Litou' Noord- en Zuid-Korea tot de Verenigde Naties. Het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New f is intussen de plaats waar de veranderde international! houdingen het beste zijn waar te nemen. Tijdens de 1 Oorlog waren de VN het favoriete instrument van de S leiding om elke verandering te blokkeren. De Alge Vergadering werd een forum voor Derde Wereld-retori^gp^ gen het Westen. Het wegvallen van de grote ideologisc- genstellingen heeft de VN echter opnieuw op weg geze^ HAA het doel waarvoor zij in San Francisco is opgericht: e niirr\1! menwerkingsverband waarin alle landen proberen de ste problemen v^n de wereld op te lossen. De werelctie coalitie die vorig jaar werd gevormd om Saddam Husa nêen Kuwayt te verdrijven, toonde aan hoe effectief de VN11 *ar nen optreden als Amerikanen, Sovjets en de rest van dir.en reld één front vormen. lijk ireau dat bij c ig va :tie I Niemand kan meer ontkennen dat de Verenigde onder Amerikaanse leiding aan een nieuwe toekomst zi gonnen. Waar die naartoe gaat, is onvoorspelbaar. 1" Sovjetunie haar houdgreep op de wereldpolitiek heeft ren, lijkt niets een volledige Amerikaanse overheersing»- Bu in de weg te staan. President Bush een voormalig acreeg sadeur bij de VN beseft echter de gevaren van zo'n overj Americana'. Een werkelijk succesrijk beleid is immers |Twe< gelijk zonder medewerking van zoveel mogelijk bond ten. Alleen dan is er kans dat het optimisme van deze ijggk z. niet blijft steken in mooie woorden, maar zal leiden toteden werkelijk resultaat. [olgen P hij i advertentie aat ai pdelij] gein 28e INTERNATIONALE mm MINERALEN- en FOSSIELENBEUf HEMA: RUSLAND land van mineralen en ambachten n.m.v. Het Vernadsky Staats Geologisch- en het Fersman Museum uit Moskou J En wet Toegangsprijs f 3,50, 65+ en jongeren t/m 16 jaar f 2,00 georganiseerd door de: NEDERLANDSE LAPIDARISTEN CLUB :rsi icom iet "inisch -l, hei Uitgave: Kantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: 071 - 122 244 071 - 134 941 Postbus 112300 AA L hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933 Telefax: 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers. Chef-redacteur: G - J. Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 8 4 046 of 071 - 144 047): R Kleijn (chef), n Herpen (chef), F. Buurman, eze ica's hd i Ie zc In ben i die l Sport Leiden e.o (tel. 071-144 049): K. van Kesteren E. Huisman, H, Jansen, drs J e (tel: 070-3190 815) n Haersma Buma, A. v, n Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K V Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. f Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838) M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S Pieterse Redactie- (tel. 070-3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unit dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Ned' Belgiè De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers en N Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. BijleveliJ, land, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten.in het buitenland: S Akkerman (Praag), drs. D. J van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A Courant (Atht R Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heering B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delt F Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Mo W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgr t( F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vl publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaa|»| M.de Cocq. n 08.30 tot 17.00 u 118.00 tot 19.00 uur, op z 25,70 76,60 294,30 Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 'AAG zekei kost tit h Kam t mi) dente 0 gul istem plai van i(plann van c iculie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2