iV Negen uur radio en tv problemen zorgsector NCRV-klassieke concerten in zaal van het Danstheater 1 KUNST/RTV 15 on Marcel van Dam: VARA gaat dood Indrukwekkende monoloog bejaard acteur tSotruxnt 4.gn< dd; insprijzen voor Hans ordenii [II Manen en Ana Teixido lege. B en Hans van Manen krijgt voor zijn choreo- e,V|ie 'Two' de choreografie/produktieprijs van de als tniging van Schouwburg en Concertgebouwdirec- Ana Teixido krijgt de zilveren Theaterdansprijs zal het eken o haar rol in de produktie 'Amy en Ana'. Dat prij- werd gisteravond in Arnhem uitgereikt tijdens de eumviering van de 20 jaar oude Arnhemse dans- s eei? v p Introdans. De 'Pas de deux 'Two' werd gedanst mmissu 3rigitte Martin en Owen Mantague van het Ne- ]ac* inds Dans Theater. „Het is zeer opmerkelijk dat choreograaf die al zoveel grote choreografieën op °VS naam heeft staan, voor de grootste verrassing van narkt n,ejzoen zorgt'^ aldus de jury. Teixido zette volgens noord 2iry 'Amy en Ana' een „zeldzaam sprankelende, onderr vertolking" neer. Er werd dit jaar nie- ;mber i voor de g0ucjen Theaterdansprijs genomineerd, unnen ras gelijkwaardigheid op hoog niveau, maar geen ptionele uitschieter, aldus de jury. VHIJDAG 27 SEPTEMBER 1991 Nalatenschap Kan-Vonk voor Nederlands Theater Instituut AMSTERDAM Het Nederlands Theater In stituut (Nthl) in Amsterdam heeft een deel van de nalatenschap van Corry Kan-Vonk in zijn verzameling opgenomen. Het gaat om corres pondentie, teksten voor conferences en geluids banden van het ABC Cabaret, kostuums, foto's en enkele rekwisieten, zo blijkt uit een bekend making van het Nthl. Een deel van de inboedel van het tuinhuis be hoort ook tot de nalatenschap. De nalatenschap zal door het Nthl worden geregistreerd en be schreven, wat naar verwachting twee jaar in beslag neemt. Wim Kan (1911-1983) was cabaretier, conferen cier en tekstschrijver. Samen met zijn vrouw richtte hij in 1936 het ABC Cabaret op. Corry Vonk (1901-1988) debuteerde in 1913 bij Nap de la Mar. Samen met Wim Kan werd zij de spil van het ABC Cabaret. Actrice Viviane Romance overleden NICE De Franse actrice Vi viane Romance (79) is donder dag in een ziekenhuis in Nice aan kanker overleden. Zij heeft van 1930 tot 1973, toen zij afscheid nam van het witte doek, rollen gespeeld in 60 films. Zij startte haar carrière in 1930 na verkiezing tot miss Parijs met een bijrol in La Chienne van Jean Renoir. Hoewel zij ook later nooit ka rakterrollen speelde en niet kon loskomen van de reputatie van sexsymbool, werkte zij met een aantal van de beste Franse regisseurs, onder wie Henri Verneuil en Claude Chabrol. Nieuw expo-paviljoen los van Van Goghmuseum AMSTERDAM Het ontwerp dat de Japanse architect Kisho Kuroka- wa voor de nieuwbouw van het Van Goghmuseum in Amsterdam heeft gemaakt, bestaat uit een bijna halfrond tentoonstellingspaviljoen. Het nieuwe gebouw, dat los staat van het Van Goghmuseum, moet aan het hoofdstedelijke Museumplein komen. Museumdirecteur R. de Leeuw presenteerde donderdagavond tijdens een feestelijke bijeen komst in het museum een overzichtsmaquette van het Museumplein waarop de plaats van het nieuwe gebouw staat aangegeven. Ook liet hij ontwerptekeningen zien van architect Kurokawa. „Het is het eerste ontwerp, waarover wij nog niet zijn uitgepraat, maar waarvan de grote greep ons bijzonder aanspreekt", aldus De Leeuw. „Uitgangspunt is ge weest een los gebouw tegenover het huidige gebouw van Rietveld, Dil le en Van Tricht te plaatsen, dat daarmee een dialoog aangaat. Tegen over de rechthoekige en kantige vorm van het huidige museum heeft Kurokawa op basis van cirkels en ellipsen een tentoonstellingspavil joen gesteld, dat door een verdiepte, ondergrondse verbinding rondom een verzonken tuin met het museum wordt verbonden", aldus De Leeuw. Doordat het gebouw deels is verzonken, is het hoogste punt van het gebouw slechts 12,5 meter. Muziekconcours Scheveningen blijft in het Circustheater SCHEVENINGEN Het bestuur van het Scheve ningen Internationaal Muziekconcours heeft mee gedeeld dat het het concours in 1992 alsnog in het Circustheater gehouden kan worden. Dat concours, dat zal plaatsvinden van 17 tot en met 26 maart en waarbij de dwarsfluit weer aan de beurt is, dreigde op de tocht te komen te staan omdat Joop van der Ende het Circustheater onlangs heeft gekocht. Ook voor het jaar 1993 is wat betreft het Muziekcon cours in prinipe het besluit genomen dat het Cir custheater ter beschikking staat. Het bestuur van de Stichting Muziekconcours ontkent, dat er spra ke zou zijn dat het concours naar het Nederlands Congresgebouw zou verhuizen. ,Dan zou het Sche- veningenconcours geen Scheveningenconcours meer zijn' aldus de zegsman. agere Mozart jr Pools zeischap B Schouwburg: 'Coti fan tutte', Warszawska Opera Kameralna. ord donderdag 26 september, g 29 september in het Circus- i Scheveningen. 1CAR VAN DEN WIJNGAARD ;n op en het toneel prijkt Dom vól verboden vruch- tlsof wij nog niet wisten jie gezusters Dorabella en piligi op het punt staan toe ven aan dat oerinstinct al- /rouwen: de wispelturig- Om alle twijfel weg te :n grijpt de wulpse Dora- uiteindelijk het laatste iplaar uit de boom en het met haar wat voor- iger zuster. is niet niks. Tijdens het e Mozartfestival in War- deze zomer voerde de twska Opera Kameral- scènische werken van rt uit. Dat kost een höop nzet, inventiviteit en mu- teit, en dat was gister- duidelijk te zien en te Nu kun je met 'Cosi fan meerdere kanten uit. Be- w het als een volbloed buffa en laat je publiek jdebuiken, of laat Mozart lijn ironische kant zien en ceer op de rand van spot fagedie. De voorstelling ie Kameropera van War- miste beide aspecten. :amerensemble, onder lei- uvan de strikte Ruben Sil- Lpende met een degelijke Kure. Weinig verrassin- fn weinig missers, leek het moment dat Don Al- met in zijn kielzog de .verliefde officieren, het m betrad ging het mis. GAST yas geen oude cynicus, floor de vrouw van zijn Qp én versmaad - en dat niet k één keer. Neen, het van |wat deze Alfonso (Jozef interesseerde was een t De hele voorstelling gulden CP deze wijze gebukt on- van h^n onielukkige 'casting', verhaal van de opera gemeen\ daardoor al deerlijk in 2n er ^drang. Laat staan dat de bij hetjle spotternijen van Mo- act vapet het genre van de se al opera tot hun recht len. ige die zich door dit alles 'an de wijs liet brengen 'WIE LEEFT, DIE ZORGT' dat besti arvan t doet als] :rd in 1! Koninkl ïtwoordelijk compute - ambtelijk roepen zelt emeente i 1 t wei noy financiën automatisef trens weel orden gedpRDAM De omroe- chel had l°eten in de toekomst •ner al toeÊ eerste de financiële mag in poordelijkheid voor veldbestaan dragen. Dat bestecpinider D'Ancona don- enbeleid I verklaard bij de ope- ehikbaar. 9n het VPRO-congres dslid F. Pr°ep een zorg. Eind ja- bei?entiê zou een zelfstan- R Niezei^ 20 onafhankelijk mo- vertrokke publieke omroep bestel uitkomen op drie van duchtig verdeelde inkom- in Woeri^ncn- D'Ancona denkt aanleg f1 een financiering van jn het [de van de kosten door eissenbrucF in de vorm van om- tij Nieuwragen- Een gelijk deel }PV-fractii,or reclameinkomsten idee, maal worden gedekt. Het lden dat }^e deel komt dan voor voor bedong va" de omroepen. Zij i dat geld halen bij de joor uitgave van bladen i been 1 sponsoring. Verschui- n uit Alph de financiële verant- d zijn belijkheid naar Hilver- en aanrijdit volgens haar in het in Leimiidenken over het maat- ,n het polilijke draagvlak van so- i was uit dulturele organisaties, ak de weg bok een ontwikkeling vriend zajens D'Ancona door de werd gesa gesteund zal worden. bestuurd vacht dat op niet al te abonnee-televi- eengoed zal worden. DEN HAAG/HILVER SUM Samen met de Nationale Ziekenhuis Raad (NZR) heeft de AVRO voor morgen een actie op poten gezet, waar in de hele zorgsector cen traal staat. Verpleeghui zen, ziekenhuizen, thuis zorg, beschermde woon vormen, verstandelijk en lichamelijk gehandicap tenzorg, bejaardenzorg en de psychiatrie: alle secto ren worden belicht. Totaal negen uur radio en te levisie moeten een uitgebreid beeld geven van de hele sec tor. Reden voor deze landelij ke actiedag, is onder meer het sterk stijgende personeels tekort waarmee de sector de komende jaren te kampen krijgt. De zorgsector heeft zich nooit zorgen hoeven maken over personeelstekorten, maar nu begint het probleem zich duidelijk te manifesteren. Dit jaar nog zal het tekort aan per soneel in de zorgsector oplo pen van vijfduizend tot acht duizend mensen. Verwacht wordt dat er in het jaar 2000 veertig tot vijftig dui zend moeilijk vervulbare functies zijn. En dat terwijl door de toenemende vergrij zing de vraag steeds groter wordt en tegelijkertijd steeds minder mensen kiezen voor een baan in de zorgsector. „Hoog tijd dat er wat gebeurt", zegt AVRO-regisseuse Mieke Benda. „Met de algemene heersende opvatting dat 'je je rot werkt voor een honger- loontje' moeten we nu maar eens definitief afrekenen. Door de collectieve ontslagen in de gezondheidszorg, zo'n tien jaar geleden, bestaat er nog steeds een onaantrekkelijk beeld voor een baan in deze sector. Ouders raden hun kin deren ten onrechte af een beroep in de gezondheidszorg te kiezen, omdat de perspectie ven niet hoopgevend zouden zijn. We moeten het publiek dus weer interesseren voor de zorgsector". Gesprekken Morgen wordt vooral het ver plegend en verzorgend perso neel uit de verschillende secto ren van de zorgsector voor het voetlicht gebracht. Door ge sprekken met verplegers en verzorgers moet duidelijk wor den wat de functies inhouden, wat er speelt in de zorgsector, wat de toekomstmogelijkhe den zijn maar vooral wat het vak zo boeiend maakt. 'Wie zorgt, die leeft' begint al mor gen vroeg op de radio. Vanaf 7 uur zal er over tal van onder werpen worden gesproken. De beroepen in de zorgsector, ver schillende opleidingsmogelijk heden, arbeidsomstandigheden en de praktijk van het werken in de zorgsector komen bij voorbeeld aan bod. Ook ko men er reportages van activi teiten van zorginstellingen die in het kader van de actiedag in verschillende regio's wor den georganiseerd. Een be langrijk deel van de doelgroep zijn de jongeren. Om 18 uur start 'Who cares', een informa tief programma voor jongeren tussen 12 en 19 jaar, waarin tien jongeren werden in hun eigen werkomgeving gevolgd. Prominenten Om 20.30 uur, begint een avondvullend tv-programma vanuit het Circustheater in Scheveningen en de Central Studio's in Utrecht. Ria Bre mer ontvangt een keur van Nederlandse prominenten, die onderkennen hoe belangrijk en onmisbaar de zorgsector nu en in de toekomst is. Prinses Margriet, Peter Faber, Nelli Cooman, Sjoukje Hooymaayer, Johah Cruyff, Elco Brinkman, Erica Terpstra, Hans van Mierlo en vele anderen zijn te gast. Ook staatssecretaris van volksgezondheid Hans Simons is de hele avond aanwezig zijn en aan de tand worden ge voeld. Maar er wordt niet al leen maar gepraat; er is veel tijd voor amusement ingelast. Bekende artiesten zoals 10CC, Lois Lane, Henk Poort (Jean Valjean uit 'Les misrables'), Nicolas Peyrac en Kaoma zul len in Scheveningen optreden. 06-nummer Marjolijn Uitzinger en Angela Groothuizen verzorgen de pre sentatie vanuit het actiecen trum in Utrecht. Angela Groothuizen gaat een uitda ging aan. Verder zijn er 80 te lefoonlijnen die het landelijke image-campagne ondersteu nen. Tijdens de uitzending wordt een 06-nummer bekend gemaakt waar mensen kunnen reageren. Tachtig verplegers en verzorgers geven via deze 'maak-werk-van-zorglijn' meer informatie. Bovendien krijgen degenen die bellen en uitgebreid informatiepakket en een persoonlijke uitnodi ging voor een landelijke open dag, die op 26 oktober wordt gehouden. In het hele land openen bijna tweeduizend in stellingen uit alle sectoren van de zorg hun poorten. Ria Bremer heeft de centrale presentatie in handen. Ria Bremer, Marjolijn Uitzinger en Angela Groothuizen presenteren het avondvullende programma voor de landelijke actie 'Wie zorgt, die leeft'. foto: pers unie jan de wijs liet brengen !j ilogdan Sliwa (Gugliel- al^(iie nog het meest van 1 leek te hebben begre- i bovendien geen moeite iet zijn partij. Anderen "jen regelmatig adem te ook °P,J)f misten een hoog of °nnrllaê register- waardoor de een onq arja-s ^un aantrek- als een <*cht verloren -^Viathlons als het Eer- ♦v, a fzartfestival in Warschau 50UrJ soms hun charme. Met de zaj voorstelling uit zo.ri nJop tournee door Europa het colier echter minder om ze tn meer Mozart, aan ter van 70.00| Marcel van Dam voorspelde de dood van de VARA. HILVERSUM Op lan gere termijn zullen alleen maar zendgemachtigden per net overblijven. Ook de VARA gaat dood. Met deze voorspelling komt voorzitter Marcel van Dam aan de vooravond van het nieuwe winterpr- gramma in VARA Media Magazine. Voor Van Dam is het ontstaan van één organisatie per net een natuurlijke gang van za ken. Hij maakt daarbij een vergelijking met een krant. Dat is één organisatie, maar er worden in de krant vele me ningen geoffreerd. Zo zou het ook op zo'n net kunnen. De doelstellingen van de VARA kunnen dan nog worden ver vuld als de zendgemachtigde het recht krijgt een vooraf be paald deel van de zendtijd zelf in te vullen. Verder kan de omroep betrokken worden bij het vaststellen van het net- concept. Van Dam blijft voor de toe komst voorstander van samen werking tussen VARA, VPRO en NOS op Nederland 3. Het behalen van de A-status door de VPRO zou hij echter be treuren. Voor hem is het vreemd dat de VPRO, die nu niet alle zendtijd wenst te vul len, meer zendtijd wenst te hebben. Meer zendtijd voor de VPRO zou in ieder geval con sequenties moeten hebben voor de plaatsing van de klei ne zendgemachtigden. Van Dam vindt dat de politiek het aantal kleine zendgemachtig den moet aanpakken. „Het is waanzin dat wij zo ontzettend veel kleine zendgemachtigden hebben. Dat zie je nergens in het buitenland. Die moeten ge saneerd", aldus Van Dam. Rapportcijfer Bij de gisteren gehouden pre sentatie van het nieuwe win- terprogramma toont de VARA met cijfers aan dat ook steeds minder kijkers vinden dat de grote omroepen zeker moeten blijven. Uit een vergelijking tussen 1989 en 1991 blijkt dat nog maar 62 procent van de kijkers vindt dat de AVRO moet blijven, 59 procent is voor het behoud van de TROS en 56 procent is voor het blij ven van Veronica. Twee jaar geleden waren die cijfers res pectievelijk 73, 70 en 64 pro cent. Ook het gemiddelde rap portcijfer laat bij bijna alle om roepen een daling zien. Verder oordelen kijkers dat behalve bij de VARA de kwaliteit af neemt, omroepen bijna alle maal minder fatsoenlijk wor den en het respect voor de kij ker afneemt. Het winterprogramma biedt op het terrein van informatie nieuwe programma's voor Astrid Joosten en Paul Witte- man. Joosten komt vanaf maart met een programma vol „infotainment"; Witteman presenteert vanaf oktober tweewekelijks een informatief praatprogramma over politie ke en maatschappelijke onder werpen. Het terrein van dra ma en cultuur biedt een nieu we Nederlandse comedyser 'In voor- en tegenspoed' met in de hoofdrol Rijk de Gooyer. De serie 'In voor- en tegenspoed", gebaseerd op een serie van de BBC. Ook komt de VARA met een serie van vier eigen dra- maprodukties, waarin steeds een medisch-ethisch vraagstuk centraal staat, onder meer do natie en transplantatie van or ganen, AIDS en erfelijke ziek tes. De VARA presenteert ver der een serie over Toon Her mans, laat Fons Jansen herle ven en brengt Gerard Cox en Frans Halsema opnieuw op het scherm. Bij de VARA ook re gistraties van shows van Paul de Leeuw, de groep Dubbel en Dwars, Van Waardenburg en De Jong, Herman van Veen, Martine Bijl en Urbanus. Ver der is er aandacht vóór jong talent in Cabarestafette. DEN HAAG Vanavond start de NCRV in het Danstheater aan het Spui in Den Haag een serie van acht concerten die onder leiding zullen staan van respectievelijk Arnold Ostman, Edo de Waart, David Agler, Hans Vonk, Jean Four net en Mark Wigglesworth. Ostman, bekend van de con certen die hij in de afgelopen seizoenen bij het Residentie Orkest dirigeerde, geeft van avond met het Groot Omroep koor, het Radio Kamerorkest en de vocale solisten Monika Frimmer, Hebe Dijkstra, Har ry van Berne en Henk van Heijnsbergen een uitvoering van de volgende Mozartwer- ken: het Kyrie KV 186, het Kyrie KV 323 en de Vesperae solennes de confessore. Soliste in Mozarts 12e pianoconcert, KV 414, is de pianiste Ana Ma ria Vera. Janneke Jongewaard, hoofd afdeling muziek en cultuur NCR V-radio, onderstreepte gistermiddag bij de presentatie van de serie concerten op de vrijdagavond nadrukkelijk, Hans Vonk. dat de NCRV zich wil profile ren als een omroep waar cul tuur hoog in het vaandel staat gechreven. De radio-program ma's zijn hierop nadrukkelij ker dan ooit afgesteld en voor het geven van de concerten zijn vijf series samengesteld die uitgevoerd zullen worden in wat zij noemde .echte con- certlokaties'. Buiten Den Haag zijn dat de Grote Kerk in Loe- nen aan de Vecht, de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw, de NCR V-stu dio in Hilversum en De IJs breker in Amsterdam. Concurrentie De serie concerten in het Danstheater roept de vraag op waarom is gekozen voor de zaal van dit theater en niet voor de Anton Philipszaal, een uitgesproken concertzaal. De NCRV gaf Carel' Birnie, direc teur van het Danstheater, gis termiddag de gelegenheid een uitvoerig betoog te houden over de geschiedenis van zijn Danstheater en over de tot standkoming van de zaal aan het Spui. Birnie: „Bij de bouw is in niets rekening gehouden met het feit, dat hier ooit con certen gegeven zouden wor den. Bovendien is de zaal te breed voor concerten en het podium is te breed voor een orkest". Wie zou verwachten, dat Birnie's conclusie dan ook zou luiden dat de NCRV-con- certen veel beter in de Anton Philipszaal gegeven zouden kunnen worden, kwam bedro gen uit. Want „per ongeluk", aldus Carel Birnie, is de akoe stiek van de zaal zo uitgeval len dat symfonische muziek voortreffelijk klinkt. „Boven dien". zo betoogde hij „heeft de Anton Philipszaal welis waar een perfecte akoestiek, maar de zaal met duizend plaatsen in het Danstheater is toch beter geschikt voor deze concerten dan de Anton Phi lipszaal met tweeduizend plaatsen". Ondanks deze .be wijsvoering' lijkt toch eerder sprake van conrurrentie ten opzichte van de Anton Philips zaal dan van een aanvulling. Het is uiteraard curieus dat Hans Vonk die er in juni jongstleden geen behoefte aan had afscheid te nemen van het Haagse publiek in deze NCRV-serie twee concerten voor zijn rekening neemt. Een ander opmerkelijk feit is, dat Arnold Ostman op 10 april 1992 in het Danstheater een uitvoering geeft van Bachs Jo hannes Passion. Theatergroep Den Haag: 'Eenvoudig Gecompliceerd' van Thomas Bern- hard. 'Het Paradijs', zoldertheater van de Koninklijke Schouwburg. Première gisteravond. Herhalingen 27, 28 september, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 20 oktober. De klim naar het zoldertheater 'Het Paradijs' van de Konink lijke Schouwburg werd gister avond beloond met het zicht op een bouwvallig zolderka mertje. Tussen het schaarse, armoedige meubilair lag een oude man op zijn knieën, ver woed met een hamer timme rend om een muizegat in de vloer te dichten. Hij uitte filo sofische kreten met daartus sendoor de trotse verklaring '„Iedereen is gestorven. Ik niet." Zo begon Jan van Dijck, veteraan-acteur van Theater groep Den Haag, zijn indruk wekkende monoloog 'Eenvou dig Gecompliceerd' van Tho mas Bernhard. De door hem gespeelde figuur is een 82-jarige man, die acteur is geweest. Hij heeft reeds lang geleden de buitenwereld afge stoten en heeft alleen nog con tact met een negenjarig meisje dat hem twee keer per week melk komt brengen. Hij houdt niet van melk en gooit die al tijd later weg. De oude man is voortdurend in gevecht met zijn verleden. Hij houdt dis cussies met al die mensen die hem tegenspraken, niet goed genoeg vonden, afkeurden. Hij klopt zich onophoudelijk en wanhopig op de borst. De wei nige momenten van zelfspot zijn eveneens een zoeken naar rechtvaardiging. Regisseur Arda Brokman heeft voor een voldoende afwisselende mise- en-scène gezorgd, waarin Jan van Dijck zich volkomen na tuurlijk bewoog. Hij was dui delijk in zijn element bij het schetsen van een pompeuze ex-acteur, die zelfs in zijn een zame discussies nog steeds met pathos in de huid van Richard III of Prospero zat. Wie de stijl van Albert van Dalsum eni germate uit de tijd vindt zal misschien wat vraagtekens zetten bij deze opvatting. Wat daarvan ook zij, het leek onge looflijk dat hier een amateur aan het werk was. Zerline van der Zalm bracht als het meisje Katharina een kalme eenvoud in de theatrale sfeer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15