1
AFRIKA
STERFT VAN
DE HONGER
GIRO 555
Habbad-bewoners wachten op komst Messias
f]
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Bisschoppen hadden het aan de stok met Yaticaan
„Kerken in Westen
verwaarlozen vrouwenstrijd
COMMENTAAR
DAT LATEN WE
TOCH NIET
GEBEUREN!
DEN HAAG
CeldóeSowa/nt
CeidaeSouaatit
DONDERDAG 26 SEPTEMBER 19
Tclae
Christelijke gereformeerden:
zondagsrust goed voor samenleving
VEENENDAAL Het vasthouden aan de vrije zondag is
goed voor de samenleving. Het is een begrenzing van de
algemene claim die de economie op mens en maatschappij
legt. De mens is er niet voor de economie, maar de econo
mie voor de mens. Dit schrijven de deputaten (deskundi
gen) Kerk en Bedrijfsleven van de Christelijke Gerefor
meerde Kerken in Nederland in een brochure over de
zondagsrust. Zij vinden dat werken op zondag zoveel mo
gelijk moet worden bestreden. De toeneming van flexibe
le werktijden zorgt ervoor dat de samenleving minder
rustpunten heeft. Daarom is de zondag als gemeenschap
pelijke vrije dag van onschatbare waarde, menen de de
putaten. Bij de zondagsrust gaat het om een keuze voor
God en de prioriteiten van Zijn Koninkrijk enerzijds en
het geld anderzijds, aldus de deputaten. Vorige week
hield het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO)
een pleidooi voor bescherming van de zondagsrust door
de overheid.
Industriepastoraat wil
betogen tegen wao-plannen
AMSTERDAM Het industriepastoraat DISK roept
de kerkleden op samen met de vakbonden op 5 okto
ber in Den Haag te demonstreren tegen de WAO-
plannen van het kabinet. In een open brief dringt
Er Zijn mensen die DISK (Dienst in de Industriële Samenleving vanwe-
geen gezicht doch ge de Kerken) er bij de plaatselijke kerken op aan te
slechts gezichten ijveren voor meer rechtvaardige oplossingen voor
hebben WAO-vraagstuk en daadwerkelijke pastorale
zorg en begeleiding te geven aan WAO-ers, die per
soonlijk geraakt of geschokt zijn door de kabinets-
Peter Sirius plannen. DISK herinnert eraan dat het kabinet bij
zijn aantreden in 1989 het behoud van een leefbare
uitkering „een kwestie van beschaving" heeft ge
noemd. De norm daarvoor blijkt opschuifbaar, waar
door de situatie van mensen steeds meer bedreigd
wordt. „Angst en massale bestaansonzekerheid keren
sluipend weer in Nederland. Als pastores en kerken
kunnen we deze ontwikkelingen niet ongemerkt la
ten passeren", aldus DISK.
IKV: handhaving bescherming Kurden
DEN HAAG Het Interkerkelijk Vredesberaad
(IKV) heeft de ministers Van den Broek (buiten
landse zaken) en Ter Beek (defensie) gevraagd om
terug te komen van hun besluit eind deze maand
de Nederlandse mariniers uit Zuid-Oost Turkije te
rug te trekken. Het IKV maakt zich grote zorgen
over de veiligheid van de Kurden. Het spreekt van
„onthutsende praktijken van het Turkse regime te
genover de Kurden in de grensregio met Irak".
Bovendien blijft het Iraakse bewind bombarde
menten en andere militaire aanvallen op de Kur
den in Noord-Irak uitvoeren. Het IKV is het met
de ministers eens dat „de veiligheidssituatie van de
Iraakse Kurden onmiskenbaar verbeterd is, dank
zij de aanwezigheid van de VN-eenheden". Maar
deze bewering mag „niet gebruikt worden om de
bescherming van de Kurden nu te gaan verminde
ren". De geallieerde landstrijdkrachten zullen he
lemaal worden teruggetrokken, terwijl de lucht
strijdkrachten versterkt worden.
TEL AVIV „Iedere
morgen", zegt de tienjari
ge Hadassah Muzikant,
„neem ik tien cent mee
naar school. Dat geld is
voor de armen. De juf
frouw zegt dat de Messias
sneller komt als je geld
aan de armen geeft".
Het orthodox-joodse meisje,
ondanks de Israëlische na-
jaarswarmte gekleed in een
bloesje met lange mouwen, een
tot op haar kuiten reikende
rok en kniekousjes, kijkt me
ernstig aan. „Ik bereid me
elke dag op de Messias voor
door mitzwot, goede daden te
doen. Bijvoorbeeld mijn moe
der helpen in de keuken. Mis
schien komt Hij vandaag wel.
Dan zal ik mijn wittg feestjurk
aantrekken."
Hadassah Muzikant woont in
Kfar Habbad, vlak bij Tel
Aviv. Het dorp is het Israëli
sche centrum van de ultra-or
thodoxe Habbad-beweging, die
over de hele wereld honderd
duizenden aanhangers telt.
Habbad is de afkorting voor de
Hebreeuwse woorden voor
wijsheid, kennis en begrip. Het
is de meest invloedrijke sekte
binnen de Hassidische bewe
ging, die zo'n tweehonderd
jaar geleden werd gesticht
door de joodse geleerde Barl
Shem Tov. Habbad telt op d t
moment over de hele wereld
zo'n 1700 centra, van waaruit
de aanhangers worden uitge
stuurd om de minder gelovige
broeders en zusters aan te zet
ten tot liefde voor de Schepper
en de vreugde in het geloof.
Habbad telt onder zijn aan
hangers mensen als de voor
malige Israëlische president
Zalman Shazar en de rockmu-
sicus Bob Dylan.
„Onze geestelijke leider, de
Lubavitscher rebbe", zo ver
telt Hadassah's moeder, de 39-
jarige uit Nederland afkomsti
ge Elisheva, „heeft ons verteld
dat de dag van de Verlossing
nabij is. Hij heeft ons opgedra
gen veel te bidden en uit de
Bijbel te lezen. Wij geloven dat
de Messias elke dag kan ko
men".
Zo gespannen is de Messias-
verwachting in Kfar Habbad,
dat niet alleen de kleine Ha
dassah in haar schoolklas da
gelijks liedjes zingt over de
komst van de Messias, maar
ook de volwassenen zich in
alle ernst met de vervulling
van de eeuwenlange droom
van het joodse volk bezighou
den. Er is zelfs al een speciale
krant, 'De Verlossing', die
door de Kfar-Habbadbewoners
wordt gespeld! En op verschil
lende plaatsen in Tel Aviv
hebben de Habbab-gelovigen
reusachtige borden, versierd
met een gele opkomende zon,
laten plaatsen om het volk van
Israël te waarschuwen, dat de
komst van de Messias op han
den is.
Waarom deze plotselinge op
winding? „De rebbe", zegt rab
bi Menachem Brod, woord
voerder van Kfar Habbad,
„heeft ons gewaarschuwd dat
het nieuwe joodse jaar dat deze
maand begonnen is, het jaar
van de wonderen zal zijn. En
wij geloven hem, want hij is
een echte profeet. Misschien is
hij zelf de Messias wel".
Orthodoxe joden, bedekt door hoofddoeken, namen gisteren tra
ditiegetrouw deel aan het Tabernakelfeest bij de westelijke muur
in Jeruzalem.
FOTO: AP
Campagne
De rebbe van de Habbad-be
weging, de 89-jarige Mena
chem Mendel Schneerson,
staat aan het hoofd van het
Habbad-wereldcentrum in
Brooklyn, New York. Hij leidt
vandaar uit, met behulp van
moderne technologische mid
delen als een eigen radio- en
televisiestation, fax en zelfs vi
deocassettes, zijn indringende
campagne, die vrome joden
oproept zich geestelijk voor te
bereiden op de komst van de
Verlosser. „We maken nu ex
tra studie van de geschriften
die met de komst van de Mes
sias te maken hebben", vertelt
Elisheva Muzikant. „Iedere
dag praten we met elkaar over
de dagen van gelukzaligheid,
die we zullen meemaken, als
wij inderdaad de komst van de
Messias mogen beleven."
De Messiasverwachting is een
van de beginselen van het
joodse geloof. Door de eeuwen
heen hebben vrome joden
voor de komst van de Messias
gebeden en van tijd tot tijd
meenden ze Hem in een van
nun leiders te herkennen. Een
van de bekendste voorbeelden
daarvan was de in de zeven
tiende eeuw levende Shabtai
Zwi, die tot ontsteltenis van
zijn aanhangers tot de Islam
overging!
Dit keer, zo zeggen de diepge
lovigen in Kfar Habbad, zijn
de voorbodes voor de op han
den zijnde Verlossing duidelij
ker dan ooit. „Kijk maar naar
de massale komst van Russi
sche immigranten en de ne
derlaag van Saddam Husayn",
zegt Menachem Brod. „We
maken een geweldig tijdperk
mee". Met hele pagina's be
slaande advertenties in Israëli
sche en andere kranten ver
spreiden zij de boodschap: 'De
Messias is onderweg'.
„Hij is niet, zoals wij als kinde
ren op de kleuterschool heb
ben geleerd, de mysterieuze
oude man die plotseling op een
wite ezel zal verschijnen", zegt
rabbi Menachem Brod. „De
echte Messias zal een groot,
charismatisch leider zijn van
het joodse volk." En wie an
ders kan dat nu zijn dan de be
jaarde rebbe zelf? „Wij zouden
niet verbaasd zijn", zegt Mena
chem Brod.
Als jonge man studeerde Me
nachem Mendel Schneerson in
Duitsland wiskunde en daarna
filosofie. Later werd hij in Pa
rijs scheepvaartingenieur. Na
de dood van zijn voorganger
werd hij op 49-jarige leeftijd
leider van de Habbad-bewe
ging. Een revolutie binnen de
joodse wereld, want de rebbe
verklaarde keer op keer dat de
tijd van de Messias was aange
broken en dat de joodse gelo
vigen zich moeten inspannen
om Zijn komst te versnellen.
Vooral sinds vorig jaar, toen
het Iraakse leger Kuwayt bin
nenviel, zijn de verwachtingen
hoog gespannen.
„De rebbe deed in de weken
voor de Golfoorlog een aantal
uitspraken die erop wijzen dat
hij de boodschapper van God
is", zegt Menachem Brod diep
overtuigd. „Hij zei, dat Israël
door God zou worden be
schermd. Dat wij hier veilig
zouden zijn. En dat we geen
gasmaskers nodig zouden heb
ben. En wat is er gebeurd? We
zijn niet met gas aangevallen
en er is maar een dode geval
len. Is dat geen wonder?"
Al jaren geleden hebben de
bewoners van Kfar Habbad
het wereldcentrum van hun
beweging, vanwaar de rebbe
met zijn vaak mystieke uit
spraken zijn honderdduizen
den volgelingen leidt, steen
voor steen in hun dorp nage-
bouwd. Het gebouw is een
exacte kopie van het hoofd
kwartier van de rebbe, die
overigens zelf nog nooit in Is
raël is geweest. „Als hij komt",
zegt Menachem Brod, „zal hij
er misschien wel gaan wo-
En totdat die grote dag zal zijn
aangebroken, maken de diep
gelovigen in Kfar Habbad zich
op voor de wonderen die dan
zullen geschieden. „God zij ge
zegend", zegt Elisheva Muzi
kant, „dat ik hier leef en zo
dicht bij de rebbe ben."
Studiedag
wijkcontactwerk
in parochies
Het Diocesaan Pastoraal cen
trum houdt vrijdag in Zoeter-
meer een studiedag over het
wijkcontactwerk. Dit is een
vrij nieuwe ontwikkeling in
de RK kerk, ook al is zij in een
aantal parochies al helemaal
niet meer weg te denken. Tij
dens de studiedag wordt ver
slag gedaan van een recent
Kaski-onderzoek over wijk-
contactpersonen en toege
werkt naar conclusies over de
betekenis van deze vrijwilli
gers voor de parochies.
Plaats: Congres en wijkcen
trum Meerzicht, Uiterwaard 1,
Zoetermeer. Kosten 10,-.
(Vervolg van de voorpagina)
MADRID Tegenover
de pers zei de gisteren af
getreden Buxarrais dat hij
al drie jaar aan slapeloos
heid leidt. Buxarrais
kreeg drie jaar geleden
hoogstwaarschijnlijk een
'monitum' (waarschuwing)
van het Vaticaan, nadat
hij in het openbaar een
aanval had gedaan op
nuntius Mario Tagliaferri.
De nuntius had naar zijn
mening ten onrechte kri
tiek geuit op de priestero
pleiding in Spanje.
Een paar jaar eerder baarde
Buxarrais opzien met zijn aan
val op de weelderige feesten
van de 'jet set' in de luxe-bad
plaats Marbella. In een her
derlijk schrijven schilderde de
aartsbisschop het „Danteske
schouwspel" van de rijken die
met hun gelach het geroep om
hulp van de armen overstem
den. Hun rijkdom stond vol
gens Buxarrais in schril con
trast met de armoede van de
rest van Andalusië en de Der
de Wereld. De rijken ant
woordden, dat zij voor veel
werkgelegenheid zorgden en
dat de reizen van de paus aan
zienlijk meer kostten dan hun
feesten.
De andere afgetreden bis
schop, mgr. Nicolas Castella-
nos, had het voortdurend aan
de stok met de door de behou
dende bisschoppen sterk ge
steunde beweging Opus Dei.
In een interview met de krant
'El Pais' maakte hij duidelijk
het beleid van de behoudende
voorzitter van de bisschoppen
conferentie, kardinaal Angel
Suquia Goicoechea, niet te
steunen.
De Spaanse kerk kampt met
vele vacatures. Van de ruim 6Q
bisdommen zijn er op dit mo
ment 7 vacant. Bisschop Felipe
Fernandez werd uit Avila
overgeplaatst naar Tenerife op
de Canarische eilanden. Vol
gens kerkelijke kringen heeft
het Vaticaan daartoe besloten,
omdat Fernandez zich verzet
tegen de opsplitsing van de
orde der ongeschoeide karme
lietessen, die in Avila haar
geestelijk centrum heeft. Een
minderheid van de karmelie
tessen weigert zich aan te pas
sen aan de nieuwe regels die
na het Tweede Vaticaans Con
cilie «in hun orde werden inge
voerd. Deze minderheid van
vooral Spaanse zusters kan in
het Vaticaan op grote sympa
thie rekenen.
Heidendom
Politici en progressieve katho
lieken in Spanje hebben heftig
gereageerd op de toespraak die
de paus dinsdag hield tot een
groep Spaanse bisschoppen.
Volgens de paus breidt het
moderne heidendom zich in
Spanje uit en wordt het land
bedreigd door echtscheiding,
abortus en genetische manipu
latie. Het hoofd van de RK
Kerk veroordeelde de con-
Maharishi Yogi
sticht
gemeenschap
in Zambia
LUSAKA Maharishi Ma-
hesh Yogi heeft van de Zambi-
aanse autoriteiten toestem
ming gekregen om op een stuk
grond daar van 20.000 vier
kante km een „hemel op aar
de" te vestigen. Het is de be
doeling dat er 18 „modelste
den" in het gebied worden ge
bouwd, waarbij gebruik zal
worden gemaakt van deskun
digen en machines uit Bulga
rije, India, Roemenie, de Sov
jetunie en Joegoslavië. Het
project wordt uitgevoerd door
de Maharishi Heaven on Earth
Development Corp. en is erop
gericht ongeveer 10.000 Afri
kaanse tieners te onderwijzen
in de leer van de transcenden
te meditatie.
De Maharishi vertelde dat het
project ook in andere niet na
der genoemde landen zal wor
den uitgevoerd. Hij dankte
met name de Zambiaanse pre
sident Kenneth Kaunda voor
diens medewerking. Maharishi
verkreeg wereldwijde bekend
heid in de jaren zestig, toen hij
verscheidene aan de weg tim
merende popmusici, onder wie
de Beatles, onder zijn clientele
had.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Rljssen J. Westland te
Kampen.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Grootegast P. Breedveld
te Edmlnton (Canada) (Chr.Ref-
.Church).
li
GENEVE De kerken in
het Noorden nemen de
oecumenische vrouwende
cade minder serieus dan
die in het Zuiden. In het
Noorden wordt vaak ge
dacht: wij hebben toch de
vrouwen tot het ambt toe
gelaten, dus voor de vrou
wen is hier alles ok. De
soms nogal patriarchale
kerken in het Zuiden zijn
veel meer bereid om aan
de oecumenische decade
van de kerken in solidari
teit met de vrouwen mee
te werken.
„Het is nog geen successtory",
zegt Aruna Gnanadason uit
India hierover. De kerken in
het Noorden denken volgens
de nieuwe directeur van het
vrouwenprogramma van de
Wereldraad van Kerken ten
onrechte dat bij hen de strijd
voor de vrouwen al gestreden
is. „Integendeel, ook daar is
nog een lange weg te gaan."
Haar is ook ter ore gekomen
dat de Nederlandse Hervorm
de Kerk „per definitie" haar
secretaris-generaal in het cen
traal comité van de Wereld
raad wilde hebben, waarbij
een verzoek van een zuster
kerk om eindelijk eens een
vrouw voor te dragen, werd
afgewezen. „Een typisch voor
beeld van de houding van een
westerse kerk", zegt Gnanada
son.
Zij vindt dat de kerken in het
Noorden te lang alleen maar
oog hebben gehad voor de po
sitie van de vrouwen in de
Derde Wereld zonder in te
zien dat er ook in eigen huis
nog veel kan worden verbe
terd. Pas nu krijgen ze oog
voor problemen als de armoe
de in Europa, die vrouwen nog
zwaarder treft dan mannen,
de positie van vrouwen van
migranten en vluchtelingen en
de handel in vrouwen uit de
Derde Wereld.
Vastgepind
De strijd van de vrouwen in
de kerken gaat veel verder
dan een pleidooi voor de
vrouw in het ambt. „Daar
worden wij nog te veel op
vastgepind."
Gnanadason, lid van de Angli
caanse Kerk van Zuid-India, is
zelf voorstander van vrouwe
lijke ambtsdragers. „Dat is
geen geschenk van de kerken
aan de vrouwen, maar een
gave van God aan de kerken",
zegt zij. „Maar als dit voor de
vrouwen in de Russisch-Or-
thodoxe Kerk nog geen punt
is, zal ik niet van bovenaf dic
teren dat zij zich daarvoor
moeten inspannen." De vrou
wen in de lidkerken moeten
zelf beslissen welke onderwer
pen zij willen aanpakken. De
Wereldraad kan daarbij alleen
maar behulpzaam zijn.
De problemen tijdens de alge
mene vergadering in Canber
ra, waar vrouwelijke kandida
ten onder druk van mannelij
ke kerkleiders zich moesten
terugtrekken, hadden ook hun
positieve kant. „Daar werd
enerzijds duidelijk dat zelfs
binnen de Wereldraad de posi
tie van vrouwen nog uiterst
kwetsbaar is en anderzijds dat
vrouwen voor hun rechten op
komen. Vrouwen hadden de
moed de macht van de kerk
vorsten uit te dagen. Ons ge
duld raakt op, zo werd in Can
berra gezega."
Als op toekomstige algemene
vergaderingen van de Wereld
raad weer zoiets gebeurt, zal
dat elke keer lachwekkender
worden. „De vrouwenbewe
ging is niet meer tegen te hou
den. Je kunt het vergelijken
met de wind. Die kun je ook
niet tegenhouden."
Zij wijst op de gevolgen van de
vrouwendecade ('een onjuist
woord; het gaat niet om de
vrouwen maar om de kerken')
in India. Tot voor enkele jaren
stonden de kerken geheel bui
ten de vrouwenbeweging, die
in dat land tamelijk veel in
vloed heeft. Dank zij het We
reldraadprogramma wordt nu
de noodzaak van de vrouwen
beweging ingezien.
Zelfs de orthodoxe kerken in
India hebben de vrouwende
cade aan de orde gesteld. Daar
wordt nu openlijk gestreden
tegen discriminatie van vrou
wen in de kerken en tegen het
gebruik om bij de doop geen
meisjesbaby's naar het altaar
te brengen. Andere Indiase
kerken hebben scholingspro-
Aruna Gnanadason
gramma's ontwikkeld om
vrouwen voor te bereiden op
leidinggevende functies in de
kerk.
Vaak wordt gedacht dat het de
vrouwenbeweging erom gaat
de macht van de mannen over
te nemen. „Dat maakt ons ver
dacht", zegt Gnanadason.
Macht is inderdaad een be-
Ontoelaatbaar
diol
hu
VELE duizenden Nederlanders hebben vandaag gro
der ondervonden van de acties in het stads- en stn
voer. Reizigers in onze regio mogen wellicht weinig cardi(
stakingen hebben gemerkt, andere delen van het laian het
ven niet gespaard. Daar leidden werkonderbreking De ca
soms zelfs, 24-uursstakingen tot vertragingen en verw »t f
In Amsterdam werd de chaos vergroot doordat leden
brandweer de IJ-tunnel blokkeerden, waardoor he
drukke autoverkeer volledig tot stilstand kwam. Allikans
en stakingen maken deel uit van de campagne van ssen 1
centrale FNV, die bedoeld is om de Tweede Kamer tovrezer
re gedachten te brengen over de voorgestelde maat
inzake de wao- en de Ziektewet.
OVER het principiële recht van werknemers te
staat geen enkele twijfel. Die twijfel is er wel over d
waarop de vakbeweging momenteel actie voert te
plannen van het kabinet. Op Prinsjesdag bleek al dat
terban van de vakcentrales niet bereid is om als één
actie te komen. Dat beeld is de afgelopen dagen allee k
versterkt. De stakingsbereidheid is over het algemeer
mede doordat het er naar uitziet dat de Tweede Ka
plannen in grote lijnen zal steunen. Bovendien wordt
tivatie verminderd door rechterlijke uitspraken, waar
gekondigde stakingen worden verboden of beperkt.
Zo bepaalde de president van de rechtbank in Utret
L. Schuman, gisteren dat 24-uursstakingen of lan
werkonderbrekingen in het streekvervoer onrechtma
vanwege de zwaarwegende gevolgen voor de vervoe
ven en het publiek. Acties die beperkt bleven tot
derbrekingen buiten de spitsuren van telkens maxim;
aaneengesloten uren" achtte hij wel toelaatbaar. In
der kort geding werd de geplande 24-uurstaking in
dam verboden. De Vervoersbond FNV heeft de ui
van de Utrechtse rechter aangegrepen om zodanig
voeren vlak voor de ochtendspits dat de spits iIAA(
delen van het land alsnog volkomen vast is gelopen. 1-en p
echter nooit de bedoeling van de rechter zijn geweest
vonnis erkende hij dat werknemers het recht hebbei
e
T HO
Dmité
ondc
staken tegen maatregelen van de regering, ook al krtijvc
werkgever daar niets aan doen. Maar hij achtte het n r Loi
vaardbaar dat de last van dergelijke acties wordt aijj lei
teld op de circa een miljoen reizigers die dagelijks mefook v
(moeten) reizen. Het is dan ook ontoelaatbaar, dat rtij vi
bonden desondanks toch voor deze actievorm hebbe^ ma
f de
sumptiedrift van de Spanjaar
den en beschuldigde hen er
van te doen, alsof God niet be
staat.
Minister Javier Solana ver
weet de paus dat zijn woorden
geen betrekking hebben op
Spanje. De paus zou het
Spaansè volk zijn verontschul
digingen moeten aanbieden,
meende hij. De theoloog Casia-
no Floristan zei dat „wij terug
zijn in de vorige eeuw toen het
modernisme werd veroor
deeld". Conservatieve politici
en katholieken hadden echter
veel begrip voor de pauselijke
woorden. Zo pleitte de voorzit
ter van de conservatieve
Volkspartij, Jose Maria Aznar,
voor een „morele herbewape
ning" van de Spaanse samen
leving.
dit g
brifte!
geerdi
raken
m wi
n dat
prek
laten
nnen
en d,
van
king
volgt
dat
leeft
reep
)aar 1
iet is
enkel
legd -
ji de
pider,
langrijk aspect. „Maar wij wil
len dat macht op een andere
wijze wordt uitgeoefend zodat
tegen elk onrecht wordt ge
streden. Het gaat erom dat de
slachtoffers, in dit geval de
vrouwen, in staat worden ge
steld zelf tegen hun onder
drukking te strijden en die
strijd te winnen."
Uitgave
Kantoor:
Telefoon
Postadres
Hoofdkantoor:
Telefoon
Telefax
Postadres:
Directeur/hoofdredacteur: J Leune.
Adjunct-hoofdredacteur J Timmers.
Chef-redacteur G.-J. Onvlee
071 -122 244
071 - 134 941
Postbus 112300 AA Leiden
Postbus 9. 2501 CA Den Haag
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L. van
Stadsredactie Leiden (tel 071 - 144 046 of 071 - 144 047): R Kleijn (chef)X tot i
drs J van Zeijl
finger:
a der
(nk,
k-C
AAG
'avr
wao-p
k besp
toesp
volgt
lat de
n Herpen (chef), F. Buurman, f
Sport Leiden e o (tel 071 -144 049): K.
n Kesteren.
[11SW
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815) ^16.
A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van
E. Huisman, H. Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K. VftQQp
Sport algemeen (tel 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P. Alleblas, D. Dijheeft
D Kiers, R Langeveld, drs. H.-F. Ruijl |uto
int v
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma,
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooi
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse
luis
drs. P van Velthoven.
lijnsbi
zieke
Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, L fcrkanl
fi Hermans, J Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H Schneider parkei
mom»
he
ice vi
uit
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T Kors
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zi|n verspreidingsgebied
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kran"~
België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K S
Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef). H Bijleveld!
land, P Koopman, D van Rietschoten en K van Wees
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus,
- de volgende correspondenten in het buitenland S Akkerman (Praag), I
drs D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athei
R Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A Heenng
B van Huet (Parijs), M de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Delhf
F Lindenkamp (Sao Paulo). R Simons (Londen), drs R Vunderink (M03
W Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona) G van Wijland (Belgra
F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel)
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vet
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaal#
M de Cocq
n 08 30 tot 17 00
i 18 00 tot 19 00
Nabezorging
Telefoon: 071 -122 248 op rr
15.00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling
per maand 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar 294.30
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78.60
per jaar 299,30
Het abonnementsgeld dient v
e worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 39
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050