loemeens-Nederlandse violist Serban opent vioolinstituut bij Brussel EEN NIEUWE EPISODE IN MIJN LEVEN' VIBE! -eidóc6oivumt KUNST RTV donderdag 26 september 1991 17 Norbert Schmelzer krijgt van Adrei Serban (rechts) een dasspeld in de vorm van een strijkstok als dank voor zijn openingstoespraak. Nieuwe Nylons lopen nog niet helemaal lekker The Nylon*. Gezien in het Scheve- ningae Circustheater gisteravond. Vanavond in de Rai, Amsterdam. Mag een groep die voor de helft is vervangen dezelfde naam houden? In het geval van The Nylons wel. De meest gezichtsbepalende man geeft nog steeds de toon aan: Arnold Robinson was ooit lid van The Plattere, heeft een prachtige diepe bas en klimt tot zo'n vijf octaven hoog in het falsetre- gister. Zijn leidende rol zet de techniek extra aan door hem in het geluid meestal vooraan te zetten. Bovendien gaat de groep op exact dezelfde voet verder. Vooral oude hits als Chain Gang en Drift Away krijgen de vele fans nog steeds over eind. Er zijn wat nieuwe num mers, maar die hebben nog steeds de vertrouwde succes formule van close harmony, vaak doowop, flink wat soul en rhythm blues. A capella, zeggen ze zelf, maar voor een purist als ik speelt de drum computer in hun muziek een te grote rol om die naam te rechtvaardigen. Van de ouwe hap is ook Clau de Morrisson nog van de par tij. De nieuwe leden zijn Billy Newton-Davis en Micah Bar nes. Vooral de laatste is een aanwinst: hij heeft een mooie stem met veel mogelijkheden. De nummers die ze schreven passen naadloos in het Nylons repertoire. Toch heeft het ge luid wel wat te lijden onder de nieuwe bezetting: de zuiver heid is nog niet die van vroe ger, al trekt de geluidstech niek weer veel recht. Een an der bezwaar is dat het reper toire nog niet helemaal avond vullend is. Na een dik uur dreigde de groep al te stoppen, wat terecht verontwaardigde reacties opleverde. Die werden gesust met een lang uitgespon nen na-na-na-goodbye. Dat ik geen fan ben van The Nylons, heeft vooral te maken met de manier waarop ze het publiek bespelen. De groep komt uit Canada, maar verder is alles showy-Amerikaans wat de klok slaat, met veel effect bejag, gelikte pasjes, dansjes, gebaren, o zo gevatte grapjes, een flinke scheut sentimentali teit en een snuf religie. Een nummer werd opgedragen aan ex-Nylon en brother' Mark. 'die nu'de engelen in de hemel a capella leert zingen'. Na het nummer gaan de groepsleden even zacht belicht met de ar men om elkaar heen staan treuren, om weer terug te ko men met een gezicht van het leven is hard, maar the show must go on. En dat dan elke avond. The Nylons zijn zo glad als een ingezeepte paling in een emmer snot, en daar moet je van houden. Knappe vertolking van kleine klassieker Onafhankelijk Toneel: 'Geluk' van Max Dauthendey. Vertaling: Janine Brogt. Regie: Mirjam Koen naar con cepten van Henri van Zanten en Gerrit Timmer*. Toneelbeeld: Paul van der Blom. Licht: Paul van Laak. Met Ton Lutgerink en Ria Elmers. Theater aan de Haven, gisteravond, vanavond nog eens. Onafhankelijk Toneel speelt vaak in een stijl die gesubli meerde emotie combineert met het cerebrale. Hoe goed leent Max Dauthendey's stuk 'Geluk' uit 1894 zich daarvoor, het kan meta- romantisch ge noemd worden. Van Ton Lut gerink en Ria Eimere krijgt het publiek het ook nog in een passende vertolking aangebo den. 'Geluk' vertelt in vier episoden de liefdesgeschiede nis van Eva en Arnold. Als zij constateren dat zij de toppen van het geluk hebben bereikt en dat elkaar bekennen, breekt een wezenlijk moment van keuze aan. Wat de moge lijke consequenties zijn voor het paar, schreef Dauthendey op zevenentwintigjarige leef tijd op, fantaserend over zijn toekomstige vrouw. Ria Eimere kwam met het idee: twee schrijvers de regie aanwijzingen van Dauthendey laten herschrijven en die nieu we versies door Miriam Koen laten regisseren. Henri van Zanten maakt er een post-ro- mantisch drama van, waarin het stel in archaïsche kleding Gerrit Timmere manipuleert de gelieven met behulp van een toneelknecht annex psy chiater wiens rol des mensen afhankelijkheid van ideeen verpersoonlijkt. Al met al gunt Onafhankelijk Toneel ons met 'Geluk' een kijkje achter de schermen: wat doet de schrijver en wat doet de regisseur? 'Geluk' behoudt de kracht die Dauthendey erin schreef en krijgt via de knap pe vertolking door Eimere en Lutgerink de relativering en de knipoog die het stuk weer hedendaags maakt. Deze klei ne klassieker, vol waarheid, verdient gezien te worden. Om zijn inhoud en om zijn vorm. door bert jansma )URT ST.ETIENNE at kan je je beter wen- n wanneer je een school or violisten opent, dan t de strijkstokken van ?rman Krebbers en leo Olof in Bachs dub- lconcert in d-moll hun ïzikale zegen over je [spelen? Het overkwam Nederlands-Roemeense slist Andrei Serban die twintig jaar lesgegege- n te hebben aan het iastrichts conservatori- 1 bij Brussel in België 1 eigen 'Vioolinstituut lurice Raskin' oprichtte. n opening die gisteravond het kerkje van Court St.E- ine plaatsvond en die zo- 1 musiceerplezier uitstraal- dat het niet andere kan of moet goed gaan met het ondere initiatief van An- i Serban. Vrienden, colle- s en bewonderaars van de Den Haag wonende Serban ren erbij. Oud-minister imelzer zorgde voor de offi- le openingstoespraak, Wil- 1 Duys improviseerde alles 1 elkaar, het strijkorkest La mavera van louter jonge nsen begeleidde, Thérèse inmetz bracht een expositie 1 haar schilderijen mee ir België en zong in de late rtjes nog even een aantal emeense liefdesliederen bij bans orkest. im laude drei Serban is in ons land begrip voor de liefhebbers 1 Roemeense volksmuziek Transsylvaanse en Hon- rse zigeunermuziek. Met zijn orkest, waarvoor hij steeds bijzondere solisten uit het land van zijn voorvaderen haalde, trad hij in de voetsporen van zijn vader Gregor Serban. Maar weinigen weten en Andrei Serban liet zich er ook nooit op voorstaan dat hij aan het Maastrichts conserva torium gestudeerd had, daar zijn vioolonderwijsacte B haal de en het eindiploma solo-spel cum laude met onderschei ding. Plus de Prix d'Excellen- ce. Serban koos indertijd ech ter niet voor de klassieke con certpraktijk, maar trad in de voetsporen van vader Gregor. Niettemin werd hij al in 1970 door directeur Willem Hijstek van het Maastrichtste conser vatorium gevraagd om daar de hoofdvakken vioolonderwijs en vioolmethodiek te komen geven. En hij mocht zich zo op zijn 26ste jaar al leraar eerste graad noemen. Op het conservatorium kreeg hij steeds meer functies. Hij gaf kamermuziek, orkestdirec tie met betrekking tot de strij- keregroep van het symfonieor kest, gaf compositieles en be geleidde jeugdige violisten voor hun toelating op het con servatorium. Maar Serban kon het uitzonderingen daarge laten niet meer zo vinden in het muziekvakonderwijs. Hij vond dat het aftakelde. En hij wilde het andere doen. Hij wilde dat juist de beste leraren de jonge musici aan het begin van hun studie moeten bege leidden en niet later. Dat eerst een gedegen kennis van tech niek moet worden bijgebracht en daarna pas de voordracht en niet andersom zoals zo vaak het geval is. Hij zag maar één mogelijkheid om zijn idealen in de praktijk te brengen. Een eigen vioolinstituut. Serban: „Ik heb mijn school genoemd naar Maurice Raskin, de be faamde Belgische vioolpeda goog die mij destijds aan het conservatorium van Maas tricht les heeft gegeven. Ik had een heel bijzondere relatie met hem. Hij was bijna als een vader voor me". Serban koos voor het kleine plaatsje Court St.Etienne in Waals Brabant omdat Raskin zijn leven lang in die buurt woonde, en omdat het in het nieuwe Europa op een centrale plaats ligt. Boven dien kreeg hij de steun van de gemeenschap daar. L'Heure Bleue Herman Krebbers was het die Serban indertijd het advies gaf om in Maastricht te gaan stu deren. Diezelfde Krebbers trekt zich gisteravond met Serban op de enige plek waar het nog rustig is nota bene het damestoilet terug om nog een paar serieuze adviezen te geven. De meester-violist blijft tot in de kleine uurtjes met echtgenote getuige van het feest. Herman Krebbers: „Ik ben gek op zijn muziek. Ik herinner me nog precies hoe Theo Olof en ik, in onze Haag se tijd, zó in rok vanuit onze concerten met het Residentie orkest naar Scheveningen gin gen. Naar L'Heure Bleue, of hoe die zaken allemaal gehe ten mogen hebben. Om naar Andrei's vader, Gregor Ser ban, te gaan luisteren. Die tijd komt niet meer terug". Zijn echtgenote en hij vinden hun Haagse tijd nog altijd de mooi ste van hun leven. Krebbers zelf speelt weer met zijn oude vriend Olof. Na zijn ongeluk leek het dat hij zich alleen nog aan zijn vioolpedagogische werk zou wijden. Na twaalf jaar stilte nam hii de viool weer op: „Ik speel nu weer een serie door het land met Theo. Heerlijk. Maar meer ook niet. Men vraagt me weieens waarom niet. Ik vind dat ik na 55 jaar podiumwerk ook een beetje recht heb op wat meer rust". Het weerhoudt hem er niet van om straks in Japan weer aan een aantal jonge vi oolstudenten een stukje van zijn muziekkennis over te brengen. Nacht van Andrei Willem Duys is nóg zo'n 'fan' van Serban en zijn muziek. Hij kruipt bijna in de accordeon van een van de Roemeense or kestleden, en komt laaiend aan tafel vertellen wat die al lemaal met rechter- en linker hand in d-majeur bij hem te weegbracht. Duys: „Ik belde Gerrit den Braber op, die hier de boel aan elkaar zou praten, om te vragen of ik mee kon rijden. Ik ga niet, zei Gerrit, ik lig met griep op bed. Wie doet het dan? vroeg ik. Er was nog niet over gedacht. Toen heb ik me maar aangeboden". Duys nodigt in de Eglise St.Etienne Norbert Schmelzer uit om de opening te verrichten en vindt dat de ex-minister er nu maar de 'Nacht van Andrei' van moet maken. Schmelzer zelf als een volleerd conféren cier in het Frans blijk ook al een 'fan': „Andrei Serban heeft met zijn orkest bij mij thuis op m'n zeventigste ver jaardag gespeeld en ik hoop dat hij nog heel wat verjaarda gen kan komen opluisteren". Als dank voor zijn officiële werk, krijgt hij van Serban een gouden dasspeld in de vorm van een strijkstok. Andrei Serban zelf: „Dit wordt een nieuwe episode in mijn le ven. Ik ga met mijn viool- school rustig en voorzichtig van start. Al vanaf hun zesde jaar kunnen leerlingen die aanleg hebben en willen stu deren hier terecht. Ik ben voorstander van veel samen musiceren en ik zal ook zelf vaak met de leerlingen mee spelen. Bovendien wil ik gast docenten uitnodigen". Bete kent dat het einde van het 'Roemeens Orkest Andrei Ser ban'? Serban lacht zachtjes vanonder zijn gruize muzikan- tenkuif. „Nee, die muziek blijf ik spelen". En in de Eglise St.Etienne laat hij met de woeste grepen en sprongen van Pablo de Sarasate's 'Zigeu- nerweisen' nog eens horen waar het bloed blijft kruipen. AUTO KOEN LEIDERDORP Weversbaan 12, Leiderdorp 071 - 41 74 93 BURGERJON AUTO'S Hoofdstraat 349, Sassenheim 02522 - 1 04 50 (sub-dealer) De Alfo 33 geeft het rijden weer dyna miek. Zijn fraaie lijnen stralen kracht, sportiviteit en stijl uit. Leverbaar in zeven verschillende uitvoeringen. Met als topmo del de Quadrifoglio die is uitgerust met de 1.716-kleppen boxermotor. Moar ook met de 1.3 motor levert de Alfa 33 het hoogste vermogen in zijn klasse. De vloeiende lijnen van de carrosserie zetten zich voort in het schitterende interieur. 1(1 ALLE RECHTEN VOOR WIE ALEA ROMEO KIEST En standaardvoorzieningen als getint glos, elektrische ramen vóór, neerklapbare ach terbank, in hoogte verstelbaar sportstuur, toerenteller en dose-ratio 5-versnellings- de Alfa 33. Bovendien zijn zes van de zeven uitvoeringen standaard uitgerust met stuurbekrachtiging en centrale deur vergrendeling. Afwerking en kwaliteit zijn - onder meet door de toepassing van elektroverzinkt plaatstaal - van hetzelfde hoge niveau als de techniek. Kom kennis maken met het nieuwe genieten en ontdek dat het kiezen van een auto een voudiger is dan ooit: de nieuwe Alfa 33. Alfa 33 v.a. H. 25.790.- incl. BTW af importeur. Thérèse Steinmetz zong in de late uurtjes nog even een aantal Roemeense liefdesliederen bij Serban en zijn orkest. FOTO'S: STEPHEN EVENHUIS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 17