Wereldraad wil strijd tegen
armoede én milieuvervuiling
m
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Danneels: uitbuitingtoch
centraal stellen in
herdenking Columbus jaar
Boeddhistische stoepa wil vrede brengen in Hantum
COMMENTAAR
CcidöcSouocmt
Ceidöo Gouro/rit
WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1991
Westerse kerken
drukken stempel
op nieuwe
organisatie
van Wereldraad
Overleg tussen
prelaten mislukt
GENEVE „Zo ziet de reali
teit in Joegoslavië eruit," zei
secretaris Jean Fischer van de
Konferentie van Europese
Kerken (KEK) in een reactie
op het grotendeels mislukte
gesprek tussen Servische en
Kroatische kerkleiders in Ge-
nève. „We hebben het met ei
gen ogen kunnen aanschou
wen: beter is het niet." Aan
het slot van een gezamenlijke
persconferentie bij de Wereld
raad van Kerken verliet de rk
hulpbisschop Djuro Koksa van
Zagreb de tafel terwijl de ser-
visch-orthodoxe bisschop Ire-
nej van Novi Sad nog aan het
woord was.
Aantjes: christenen maken zich te druk over huwelijk
Idoor
GERT BROUWER
Er zijn weinig
smarten, hoe
schrijnend ook,
waarin een goed
inkomen niet van
nut is.
ASSEN Oud-CDA-ka-
merlid Willem Aantjes
vindt dat de christelijke
politiek zich niet zo druk
moet maken over het hu
welijk als hoeksteen van
de samenleving als enige
samenlevingsvorm naar
bijbelse normen.
„Het wettelijk huwelijk is niet
door God uitgevonden, maar
door Napoleon", verklaarde
Aantjes gisteravond tijdens
een spreekbeurt voor het IKV
in Assen. „Als mensen een an
dere vriendschapsvorm kiezen
dan het huwelijk waar halen
we het dan in hemelsnaam
vandaan om te zeggen dat dat
duivels is en een zonde."
„Ik zie in onze kringen veel
mensen die zich aan vaste vor
men vastklampen. Maar het
huwelijk is niet de norm van
de bijbel. Het gaat daarin om
trouw, verantwoordelijkheid
en liefde. Dan wordt de be-
staansnorm van het huwelijk
niet getoetst aan de vraag of
dat trouwboekje op het nacht
kastje ligt. Waar het trouw
boekje op het nachtkastje ligt
en die drie elementen ontbre
ken, daar is geen huwelijk in
principieel opzicht. Waar dat
Aram Keshishian
FOTO: ANP
GENEVE Het centraal co
mité van de Wereldraad van
Kerken heeft gisteren inge
stemd met een ingrijpende re
organisatie van de Wereld
raad. De Wereldraad krijgt
vier programma-eenheden zo
als de westerse kerken hebben
gewild. De positie van het se
cretariaat-generaal wordt ver
sterkt. Een voorstel van de
Russisch-orthodoxe metropo
liet Kyrill van Smolensk om
een vijfde programma-eenheid
voor opleiding en onderwijs in
te voeren haalde het niet.
De voorzitter van het centraal
comité, aartsbisschop Aram
Keshishian, noemde het be
sluit een belangrijk moment in
de geschiedenis van de We
reldraad, waarbij 317 ortho
doxe, anglicaanse en prote
stantse kerken zijn aangeslo
ten. De reorganisatie is vol
gens hem de'beste manier om
uit de financiële crisis te ko
men en de programma's van
de Wereldraad te vernieuwen.
In de nieuwe -structuur wor
den de drie hoofdafdelingen
met hun zestien onderafdelin
gen vervangen door vier pro
gramma-eenheden. Het secre
tariaat-generaal wordt uitge
breid met de communicatieaf
deling, een bureau voor de be
trekkingen met de lidkerken
en de andere kerken en een
bureau voor de relatie met de
andere godsdiensten.
Nieuw is een programma-een
heid 'Gerechtigheid, vrede en
schepping', dat het zogeheten
conciliair proces voor gerech
tigheid, vrede en behoud van
de schepping moet voortzetten.
De andere eenheden zijn 'De
len en dienst', 'Eenheid en
vernieuwing', waarin veel
ruimte is voor de bestudering
van theologische vraagstuk
ken, en 'Zending, opvoeding
en getuigenis'.
Kyrills voorstel werd met gro
te meerderheid afgewezen.
Zijn voorstel voor een vijfde
programma-eenheid was inge
geven door de grote behoefte
bij de kerken in Oost-Europa
aan hulp bij de opleiding van
priesters en bij de catechese.
Aanvaarding van het voorstel
zou de Wereldraad ongeveer
700.000 Zwitserse frank extra
hebben gekost.
UTRECHT De viering
van 500 jaar christendom
in Amerika volgend jaar
moet niet beperkt blijven
tot een herdenking van de
kerstening van het conti
nent. Het Columbusjaar
moet ook worden aange
grepen om de overheer
sing door het Westen van
de volkeren van de Derde
Wereld aan de kaak te
stellen, vindt de voorzitter
van de internationale ka
tholieke vredesbeweging
Pax Christi, kardinaal
Godfried Danneels.
Bij de opening van het congres
'Worlds Apart - Worlds Toge
ther' in het Pax Christi Cen
trum in Utrecht waarschuwde
Danneels dat met de opheffing
van de tegenstelling tussen
Oost en West de macht van
het Westen over het Zuiden
aanzienlijk is toegenomen.
Danneels wees op de Golfoor
log, die door Pax Christi wordt
gezien als voorbeeld van de
nieuwe hegemonie van het
Westen over het Zuiden. Hij
sloot zich aan bij deskundigen
die menen dat de belangrijkste
reden voor de oorlog tegen
Irak het verlangen was om de
toegang van het Westen tot de
olie te waarborgen en dat de
bescherming van het recht op
zelfbeschikking van de volke
ren minder belangrijk werd
gevonden. „Volkeren zonder
staat zijn de speelbal in de
machtsstrijd tussen de staten
geworden, zoals de Koerden
en de Palestijnen al tientallen
jaren weten", zei Danneels.
De Belgische kardinaal waar
schuwde dat de EG-landen
geen „bastion van zelfvoldaan
heid" mogen oprichten waar
uit vluchtelingen uit andere
landen worden geweerd. De
mate waarin onze maatschap
pij rechtvaardig is, kan wor
den afgemeten aan de manier
waarop wij met vluchtelingen
omgaan, meende hij.
Aan het internationaal congres
ter gelegenheid van de ope
ning van het Pax Christi Cen
trum in het winkelcentrum
Hoog Catharijne nemen meer
dan 100 personen uit vele lan
den deel. Minister Pronk van
ontwikkelingssamenwerking
zit woensdag in een forum dat
discussieert over 'menselijke
behoeften en economische
structuren'.
Het congres markeert het be
gin van het driejarig project
'Oost-Zuid-West', waarmee
Pax Christi de dialoog tussen
de vroegere communistische
landen van Oost-Europa en de
ontwikkelingslanden op gang
wil brengen.
GENEVE De Wereld
raad van Kerken wil
naast de bestrijding van
de armoede in de wereld
ook grotere aandacht voor
het milieu. In een door de
Nederlanders drs. Rob
van Drimmelen en dr.
H.M. de Lange opgesteld
rapport wordt daarom ge
pleit voor een economisch
systeem dat enerzijds de
groeiende kloof tussen de
arme en rijke landen
overbrugt en anderzijds
de aantasting van het mi
lieu terugdringt.
Armoede en milieu zijn de
kernbegrippen voor een niet
uit de weg te ruimen dilemma,
zei dr. H.M. de Lange dinsdag
te Genève, waar hij het rap
port 'Economie als een geloofs
zaak' presenteerde. Enerzijds
worden dagelijks miljoenen
mensen geconfronteerd met
een afschuwelijke armoede,
anderzijds gaat het milieu ach
teruit, soms als een gevolg van
het eerste probleem.
De Wereldraad heeft altijd de
bestrijding van de armoede
hoge prioriteit gegeven, aldus
De Lange, voorzitter van de
sectie sociale zaken van de
Raad van Kerken in Neder
land. De armen kun je alleen
maar helpen door een hogere
produktie, vooral van voedsel.
Het gevolg daarvan is dat de
vervuiling van het milieu toe
neemt.
Het rapport, dat nu voor com
mentaar naar de 317 lidkerken
wordt gestuurd, bevat geen
blauwdruk voor een andere
economie. „Wij kunnen alleen
al gaande een weg vinden."
In het rapport wordt zowel het
kapitalisch als het inmiddels
ingestort communistisch sy
steem bekritiseerd. „Er mag
echter niet worden vergeten
dat de meeste landen met een
socialistisch economisch sy
steem de armoede wisten te
verminderen en bijna iedereen
aan een, niet altijd even pas
sende baan hielpen". Het rap
port waarschuwt tegen een
„wijdverbreid geloof" dat het
kapitalisme alle problemen op
lost. Als de markt werkelijk
vrij en autonoom wordt, ont
aardt zij in een totalitair sy
steem.
Het debat gaat niet over de
vraag of er een keuze moet
worden gemaakt tussen een
centraal geleide economie of
een vrije markt-systeem. In
elke situatie is de vraag of er
voldoende aandacht aan het
lot van de armen wordt be
steed.
Het bijbels uitgangspunt bij
het Wereldraad rapport is het
joodse begrip gerechtigheid. In
de recente sociale encycliek
van paus Johannes Paulus II
wordt de Romeins-juridische
uitleg van dit begrip gehan
teerd: ieder het zijne. Dat be
ginsel werkt niet meer, aldus
De Lange. „Er wordt niet
meer toebedeeld, er wordt ge-
.pakt."
Aan het rapport is behalve
door Van Drimmelen en De
Lange meegewerkt door Jan
Pronk (tot zijn benoeming tot
minister van ontwikkelingssa
menwerking) en de Uru-
guayaanse ontwikkelingseco-
noom Julio de Santa Ana.
HANTUM Even buiten
het Friese dorp Hantum is
de eerste stoepa van Ne
derland verrezen. Het
boeddhistische bouwwerk
zal het dorp, de gemeente
Dongeradeel en de rest
van Nederland bescher
men tegen agressie en ge
weld, is de stellige over
tuiging van de mensen die
er ruim drie jaar aan heb
ben gewerkt.
Het dertien meter hoge 'monu
ment voor de vrede' had ei
genlijk op de Dam in Amster
dam moeten staan, want hoe
meer mensen ernaar kijken,
hoe meer zegeningen het ge
bouw zal brengen. Maar, ver
zucht de Tibetaanse lama
Chödjé Gawang in gebrekkig
Nederlands, „geen geld hè".
Dus zijn de 64-jarige geestelijk
leider en zijn volgelingen
neergestreken in Noord-Fries
land, waar zij enkele jaren ge
leden een boerderij en een
stuk grond hebben gekregen.
Naast de bouwvallige boerderij
hebben zij de stoepa, een re
traitehuis en een boeddhisti
sche tempel gebouwd. Met
vrijwilligers uit het verre bui
tenland, maar ook uit Hantum
zelf.
„Dat dacht ik wel", zegt de
'jonge vrouw als de vreemde
ling de weg naar het boeddhis
tisch centrum vraagt. „Daar
komt iedereen voor. Het is een
hele attractie, we kunnen hier
binnenkort wel een restaurant
beginnen." Ze is niet echt blij
met de komst van de stoepa, al
heeft ze er weinig last van om
dat het bouwwerk een kilome
ter buiten het dorp staat. „Ei
genlijk hoort zoiets hier niet.
Als het nou in Amsterdam
was, maar hier... in Friesland."
Rechts de Herewei (Hereweg)
in, alsmaar rechtdoor lopen,
dan ziet u het vanzelf, legt ze
welwillend uit. Inderdaad
dringt zich in het weidse Frie
se landschap al gauw de goud
kleurige spits van de stoepa
op, omringd door een groepje
bomen. Een oosters element
midden in het weiland, dat
hier doorgaans slechts onder
broken wordt door zadeldak-
kerken op kleine terpen. Bij
de molen verandert de Here
wei in de Stoepawei.
In alle rust leggen twee vrij
willigers de laatste hand aan
het gebouw. Ze weten dat ze
niet alles klaar krijgen voor de
officiële opening door de bur
gemeester van Dongeradeel
volgende week donderdag en
de open dag twee dagen later.
Maar bij de 'religieuze ope
ning' door een hoge geestelijke
uit Tibet, begin volgend jaar,
zal het hele complex af zijn.
Aanwijzingen
De lama is trots op de stoepa
en de tempel. Hij heeft voort
durend aanwijzingen gegeven
bij de bouw en daaraan ook
zelf een belangrijke bijdrage
geleverd. Als geestelijk leider
was hij de enige die alle ken
nis bezat over de bouw. De
stoepa is weliswaar niet de
hoogste van Europa - die in
Parijs bijvoorbeeld is 25 meter
- maar het is wel de mooiste,
zegt hij glimlachend.
De stoepa zorgt volgens de
boeddhistische traditie voor
vrede, liefde, harmonie, wel
vaart, gezondheid en een lang
leven. „Acupunctuur voor de
aarde" noemen de boeddhisten
de werking die ervan uitgaat.
Voordat de eerste stoepa ge
bouwd werd in India, ruim 500
jaar voor Christus, heersten er
ziekten en oorlogen. „Daarna
ging het heel goed met het
land", aldus lama Gawang.
Belangrijke stoepa's zijn de
Borobudur op Java en de Bod-
hanath Stoepa in Kathmandu
(Nepal). De eerste Nederlandse
stoepa is veel bescheidener,
maar zal ook „een verrijking
voor ons land" zijn. Alle boed
dhisten uit Nederland - vol
gens de overheid 10 a 15.000,
volgens de boeddhisten zelf
ongeveer 30.000 - zijn er wei-
De Tibetaanse lama Chödjé Gawang staat voor zijn stoepa even
buiten het Friese dorp Hantum.
FOTO: ANP
kom, ongeacht de stroming die
zij vertegenwoordigen.
De Tibetaanse lama ziet in de
stoepa en tempel ook „een be
langrijke bijdrage aan het con
serveren van de zo rijke Tibe
taanse cultuur, die in Tibet
zelf helemaal verloren dreigt
te gaan". Uitspraken over poli
tiek wenst hij overigens niet te
doen; die zijn voorbehouden
aan de Dalai Lama, die voor
zijn inspanningen voor de
vrede zelfs de Nobelprijs
kreeg. „Wij houden ons alleen
bezig met meditatie."
Alleen een lama heeft toegang
tot de stoepa, een ruimte van
ongeveer zeven bij zeven me
ter. In het midden komt een
offertafel te staan, tegen de
achterwand wordt een groot
boeddhabeeld geplaatst. Langs
de muren staan duizend kleine
boeddhabeeldjes, symbool voor
de duizend boeddha's die deze
wereld zal kennen. In het pla
fond zijn 100.000 miniatuur
stoepa's verwerkt en is een re
likwie van de Boeddha zelf
aangebracht.
De lama en zijn volgelingen
weten niet hoeveel de bouw
van het complex uiteindelijk
gekost heeft. Toen zij enkele
jaren geleden begonnen, raam
den ze de kosten op 250.000
gulden. De bouw is voortdu
rend vertraagd door gebrek
aan vrijwilligers. Maar de
lama is daar achteraf blij om:
als de stoepa te snel zou zijn
gebouwd, was hij op de zware
Friese klei vast en zeker ver-
Respect
Staat de stoepa in het noorden
van Friesland eigenlijk niet op
de juiste plaats, voor het bijbe
horende retraitehuis zijn de
rust en ruimte van het eeu
wenoude vlakke land ideaal.
Negen boeddhisten zullen zich
hier binnenkort drie jaar, drie
maanden en drie dagen van de
buitenwereld afsluiten. De
lama vindt dat niet lang; in
Parijs is de periode ruim zes
jaar.
Officieel hebben de kerken
niets van zich laten horen,
maar de geestelijke weet dat
boeddhisme en christendom
nu eenmaal veel gemeen
schappelijk hebben: mededo
gen en naastenliefde bijvoor
beeld. „Het boeddhisme heeft
respect voor alle mensen en
alle godsdiensten", aldus de
lama, die liever niet op de ver
schillen tussen beide religies
ingaat.
De gereformeerde predikant
van het dorp, drs. B. Terlouw,
wil dat wel. Hij vindt zelfs dat
trouwboekje er niet ligt en die
drie elementen zijn wèl aan
wezig is wel sprake van een
huwelijk in bijbelse zin."
Homoseksuele relaties liggen
bij christenen vaak moeilijk,
erkent Aantjes, maar in bijbel
se zin vallen zulke relaties vol
gens zijn redenatie toch onder
dezelfde norm als heterorela
ties. „Ik aarzel wel een beetje.
Ik ben ook een kind van mijn
tijd, maar ik denk dat als het
gaat om de categorieën liefde,
verantwoordelijkheid en
trouw, en twee mensen van
hetzelfde geslacht willen dat
voor elkaar opbrengen, dan
moet de samenleving dat
evengoed op kunnen bren
gen."
Onderzoek nodig
Minister Bukman
rig
ingin
prins
andaa
is 23 j
van landbouw, natuurbeheer en vi(0r£jei
verja
rugkl
Israëliërs
ruziën over
bijbelverzen
JERUZALEM Verscheide
ne ministeries in Israël geven
er elkaar de schuld van dat
aan de deuren in de mobiele
woningen voor immigranten
uit de Sovjetunie de mezoeza
(Hebreeuws voor deurpost)
ontbreekt.
Volgens de Tenach moet aan
elke deurpost in een huis een
kokertje met een met de hand
beschreven rol perkament
worden bevestigd. Daarin
worden de bewoners opgeroe
pen zich aan de tien geboden
te houden en ook hun kinde
ren in gehoorzaamheid aan
God op te voeden.
Het ministerie van binnen
landse zaken vindt dat de ge
meentebesturen niet verant
woordelijk zijn voor het aan
brengen van de mezoeza in de
huizen in hun gemeente. Het
ministerie van immigratie
vindt dat zij niets met de me
zoeza te maken heeft en het
ministerie van financiën wijst
de zaak door naar het ministe
rie van religieuze zaken. Dit
ministerie heeft echter al grote
moeite het geld bijeen te bren
gen voor de aankoop van ge-
bedsboeken en bijbels voor de
immigranten. Het ministerie
van woningbouw kwam met
de 'oplossing': de immigranten
moeten zelf de mezoeza beta
len. Vele Israëli's vrezen ech
ter dat de immigranten door
hun 'atheïstische' opvoeding in
de Sovjetunie hun geld aan
iets anders besteden. Dan moet
de staat toch in actie komen.
Het gaat niet om een gering
bedrag. Een mezoeza kost on
geveer 35 gulden per stuk.
BEROEPINGEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Terneuzen mevr. A.E.
Bosch te Spankeren-Laag Soeren en
geestelijk verzorgster van Verpleeg
huis Gelderse Hof te Dieren.
Aangenomen naar Putten K. ten
Klooster te Middelharnis;
Bedankt voor Brakel G. van den End
te Huizen.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepbaar Dhr. A. Kroezen, Keulse-
straat 56, 8262 TX Kampen, tel.
05202-26995.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Groningen-Zuid H.M.
Smit te Uithuizermeeden;
te Den Ham A.H. van der Velden te
Zevenbergen. Te Noordbergum A.
Boersma te Mussel; te Ommen J.T.
Oldenhuis te Helpman(Gr.).
rij zal van zeer goeden huize moeten komen, wil hij v_
Tweede Kamer morgen afhouden van een onderzoek i iast g«
de onophoudelijke geruchten over intimidatie door 1 dt is
ambtenaren op zijn ministerie. Het overleg tussen de mi >9 v
ter en de Tweede Kamer is het resultaat van de. report
van het tv-programma NOS-Laat over de situatie op het
partement. Niet dat de daarin geuite beschuldigingen ent
dachtmakingen allemaal even nieuw zijn en noch miigezell
met keiharde bewijzen gestaafd. Maar het vernietigende iiisjesc
port over de Algemene Inspectie Dienst van het ministffOTO:
dat twee maanden geleden door de Leidse Universiteit,
het organisatiebureau Twijnstra en Gudde werd uitgebra
heeft overduidelijk aangetoond dat er op 'Landbouw' 1
veel mis is.
I fsr
GELET op de slechte reputatie die zijn ministerie inmidi
heeft opgebouwd, is de reactie van minister Bukman op
recente onthullingen beneden de maat. Het is op zich vol
men begrijpelijk dat hij vraagtekens zet bij de geuite bescl V
digingen. Deze zijn echter zo ernstig en zo aanhoudend,
hij met vraagtekens alleen niet kan volstaan. Minister I
man zou juist alle medewerking moeten geven aan een -■
derzoek door een commissie uit de Tweede Kamer of een I I I
tern bureau. Zowel de ambtenaren op het ministerie als
Tweede Kamer hebben er immers recht op te weten
waar is en niet waar. HLDEB
OOK zonder dat onderzoek valt echter een van de
naamste knelpunten aan te wijzen: dat is het besluit uit
om natuurbeheer en landbouw in een en hetzelfde ministihten
onder te brengen. Misschien was er op dat moment nog rnieu
iéts voor te zeggen, maar negen jaar later mag duidelijk rm te
dat de vos en en kip samen in één hok zijn gestopt. En staat
gaat keer op keer fout. Landbouw en natuurbeheer hebt|er V
zeker op de korte termijn, grote verschillen van inzicht,
landbouw is een van pijlers van de Nederlandse economie ogler
haar lobby is bijzonder invloedrijk, terwijl maatregelen mhol
het terrein van natuurbeheer vooralsnog alleen geld kost bu
In deze hedendaagse variant van de koopman en de domii.
is het opnieuw de eerste die wint. Beiden zullen echt COm
moeten inzien dat zij dezelfde belangen hebben.
TOEN minister Bukman aantrad is, om aan de kritiek te
moet te komen, een staatssecretaris voor natuurbeheer
noemd. Bij een nieuwe kabinetsformatie dient evenwel
ministerie als geheel tegen het licht te worden gehoud' 'n
Een eerste stap zou moeten zijn natuurbeheer daar onder1,
brengen waar het thuishoort: bij milieubeheer. Het mini jnde']
rie van landbouw en visserij kan dan in afgeslankte vo [klaart
nog even blijven bestaan. Maar voor hoe lang? Zowel op Ibinetsj
gebied van de landbouw als dat van de visserij komt de
gelgeving voor het overgrote deel uit Brussel. Gelet ook
de pogingen om de groei van het overheidsapparaat af™
remmen, is de vraag gerechtvaardigd of landbouw en visa ,eid bl
op den duur niet als staatssecretariaat kan worden onder i weel
bracht bij het ministerie van economische zaken. fdA-toj
kvier
W. De
IN DE SCHAAL.
:n h
vcjnente
merli
Hon
ind t<
artet
parti
\&f MENSEN IN NOOD
■^JllMlllfcmi I;
,VARz
ik he
orbere
in de hervormde gemeente en
de gereformeerde kerk, waar
toe zeker driekwart van de
dorpsbewoners behoort, de dis
cussie over de ontmoeting met
deze dichtst bijzijnde vreemde
godsdienst wel wat intenser
kan worden gevoerd. Hij be
luistert „een vrij grote toon
van onverschilligheid in het
dorp". De bevolking zal zich
ook niet zo gauw scherp uitla
ten over de boeddhisten omdat
deze mensen nu eenmaal „zeer
hartelijk" zijn. „Ze zijn zo aar
dig; wie zijn wij dan om ze te
vertellen dat hun godsdienst
niet de juiste zou zijn. Boven
dien, wat weten wij nu van
het boeddhisme af", zegt de
predikant in een poging de
doorsnee-reactie uit het dorp
te vertolken.
De positieve krachten die van
uit de stoepa over Hantum en
wijde omstreken zullen wor
den uitgezonden, zijn „niet de
geest van Christus, niet de in
vloed van God", zegt Terlouw.
„In de geest van vrede en har
monie, die we volgens de
boeddhisten hier zullen voe
len, zijn we niet geïnteres
seerd. Die hoeven we hier
niet."
Een gebedsgroep in de confes
sionele gemeente heeft zich tot
taak gesteld de „geestelijke
weerbaarheid" tegen de boed
dhistische invloeden in het
dorp te vergroten. De leden
„vragen God of Hij de geest
geen invloed wil laten hebben
op de christenen hier". De
predikant: „Wij tobben ook
hier met randkerkelijkheid en
onverschilligheid; nu hebben
we ook nog te maken met een
geheimzinnige invloed vanuit
het boeddhisme."
Ook CDA-burgemeester H.
Sybesma staat niet te juichen.
„Dat ik heb toegezegd de ope
ning te verrichten, hoeft niet
te betekenen dat ik mij er ook
mee identificeer", zegt hij in
het weekblad Frysk en Frij.
„Maar ja, die mensen hebben
een goede plek gevonden en ik
hoop dat ze er gelukkig zullen
worden. Ik ben blij met de
blijden", zegt hij.
Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijtl
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244.
Telefax: 071 - 134 941
Postadres: Postbus 112300 AA Leiden
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk
Telefoon: 070-3190 933.
Telefax: 070-3906 717
Postadres Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Chef-redacteur: G.- J. Onvlee
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808
CKok
erste
an
on
08) L. van Koot.
047): R. Kleijn (chef), M. Rok
n Herpen (chef), F Buurman,
Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K. van Kesteren.
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815):
Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A van Holstein, 59-jai
E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij. R de Roo, drs. K. Ver~J
Euroj
anspor
1973
orzittei
van
emier
imische
Van
leel
Dment
in zijn verspreidingsgebied;
de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, een rif en
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland
Pers Unie zijn drs. K. Swiers en M van tfc oncj x
Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. - u'
land, P. Koopman, D. van Rietschoten
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs P van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S Evenhuis, S. Pieterse
(tel. 070-3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag),
drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene),
R Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A Heering (Rome)
B. van Huet (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi),
F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs R. Vunderink (Moskou),
W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrado),
F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel)
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal-
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster:
M. de Cocq.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling'
per maand 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar 294,30
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78,60
per jaar 299,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
irde di
nnismj
atenled
Edeput€
nieu\
ris zal
rlaten.
:asp
ziuti
goi
HAMM\
V