Kentering in waardering
negentiende eeuwse orgel
CcidócSotnant
KUNST/RTV
idóc
Miljoenendonatie
voor Van Goghmuseum Radio 3 in weekeinde nationale popzender
INTERNATIONAAL CONGRES IN DEN HAAG
Figaro 9s bruiloft
een vrolijke kornet
Meer
Nederlands
drama op
Veronica-
televisie
'Hollywood'' discrimineert
nog altijd zwarte mensen
Jonge Haagse jazzmuzikanten verenigd in Jazz in Motief
Nieuwe poging behoud TROS en Veronica voor omroepbeste
WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1991
SAMENWERKING AVRO, KRO EN NCRV
AMSTERDAM Het Rijksmuseum Vincent van
Gogh in Amsterdam heeft een donatie van 37,5
miljoen gulden ontvangen van de in Tokyo geves
tigde Japan Foundation. Het bedrag is bedoeld
voor de financiering en exploitatie van een nieuw
te bouwen tentoonstellingsvleugel aan het mu
seum, zo heeft het Van Gogh Museum gisteren be
kend gemaakt. De Japan Foundation is een semi-
overheidsinstelling die tot doel heeft de culturele
banden tussen Japan en andere landen te bevorde
ren. De donatie is mogelijk gemaakt door de Yasu-
da Fire and Marine Insurance Company. „Hetgeen
in het bijzonder te danken is aan de president van
het bedrijf, de heer Yasuo Goto, die in 1987 een
versie kocht van Van Gogh's 'Vaas met Zonne
bloemen', aldus het Van Goghmuseum.
HILVERSUM De AVRO,
KRO en NCRV gaan met in
gang van 1 januari 1992 of zo
spoedig mogelijk daarna, van
Radio 3 één nationale popzen
der maken. Op zaterdag, zon
dag en maandag zenden ze
dan niet meer uit als aparte
omroepen, maar onder één ge
zamenlijke, andere naam. Hoe
die zal luiden is nog niet be
kend, maar het zou kunnen
klinken als: „Dit is de AKN op
Radio 3".
Het is voor het eerst dat om
roepen afstand doen van de ei
genheid van hun programma's
en dat 'een gezamenlijkheid'
dat gaat overnemen. Nu nog is
op zaterdag de NCRV op drie
te horen, op zondag de KRO
en op maandag de AVRO. Na
1 januari wordt dat dus de
AKN of iets anders met
een gezamenlijk team en een
gezamenlijk programmacon
cept.
De werkgroep radio en de
stuurgroep, bestaande uit
voorzitters en directeuren van
de omroepen, zijn al met de
plannen akkoord gegaan. Wel
moeten de besturen en de on
dernemingsraden zich er nog
over uitspreken. De NOS be
hoeft er niet aan te pas te ko
men omdat de verandering tot
stand komt binnen de eigen
AKN-zendtijd. Voor andere
omroepen heeft de nieuwe op
zet geen gevolgen.
Volgens het informatieblad
van KRO-medewerkers 'On
dermeer' wordt op de drie da
gen horizontaal geprogram
meerd tussen 6 en 18 uur, en
ook 's avonds komen er hori
zontale blokken. Alleen de
zondagochtend van acht tot
twaalf uur zal daar vanwege
het wat aparte karakter bui-
tenvallen. Of bestaande pro-
grammatitels behouden blijven
is nog onbekend. Wel staat
vast dat het sportprogramma
van de NCRV niet meer op
Radio 3 te horen is. Hoofddoel
van de verandering is niet be
zuiniging, maar dat de drie
omroepen ermee het hoofd
kunnen bieden aan vooral
de commerciële concurren
tie. Voor de nieuwe driedaagse
op Radio 3 wordt een aparte
zender-manager aangesteld.
EO streeft naar
status van A-omroep
HILVERSUM De Evangelische Om
roep (EO) start een ledenwerfactie om
zo op korte termijn de status van A-om
roep te bereiken. Het algemeen bestuur
van de EO heeft dit maandagavond be
sloten, aldus een bekendmaking van
deze omroep. Het besluit is genomen
„terwille van het behoud van zendtijd
voor het evangelie". De EO heeft nu als
B-omroep circa 340.000 leden. Om de A-
status te bereiken moet de EO op korte
termijn 160.000 nieuwe leden werven
om te komen aan het benodigde aantal
van 500.000. „De ledenwerfactie zal er
op gericht zijn christenen in Nederland
er toe te bewegen terwille van de ver
kondiging van het Evangelie voor de
EO te kiezen."
Hoorspel - wedstri
voor mini-serie
DEN HAAG Het Algemeen
lands Verbond organiseert
spel-wedstrijd in NederlandBH
gië. De winnaar krijgt de^^B^c
neerlandia Dramaprijs, een^^^E^
van 10.000 gulden. De dee^^f
dienen een mini-serie te schï^^|
drie delen van elk 25 minu^^H^
moet een oorspronkelijk H
zijn. Het mag evenmin eer^^^Hj
ingezonden voor een Visseri^^^^®
dia-prijs en niet voor 1 döenStoltz
1992 in druk zijn verscheiT
deelnemers mogen alleenKdti jr
schuilnaam meedoen. Ze helf
tijd tot 15 juni volgend jaar a N3 (NOS
nen zich vervoegen bij het rftbalwed:
de verbond aan de Jan van j^3 (N<-):
straat 109 in Den Haag. lal en een
TRSEr
[RTL4 5 i
ie een jal
kk een nu
jdeze afle
IN3 (NO
[chuwing:
p de buui
Lwwisseli
fnde en Z
Oss veel beter of ook ininventc
zijn. Decor en kleding ifc oudste
wegend gedekte rozet
kleuren vormen het bij N1 (KRC
sterke punt van deze ttn vier de
tie waarin het speelvjeslomme
een enkele stoel en tie verzon
leeg blijft. De elegante ^r wordt,
stijl is toonaangevend^. p..
kleding, bewegingen ftLML
gang onder elkaar vaniBBC2 u
paren van dit ingewjm. Kome
verwisselingsspel. De (1.10 RTI
schappij kritische toon.iHarvey
zeggen het zegevieren rangelisti
opkomende burgerij 'SUPER
en zijn Suzanna bbl. Anita E
rokkenjagende adel méWEST3
Almaviva als uitgelacjnry. Psy
presentant is in de regiZDFM^
zwakt. De toon is die tlancuso
milde komedie waarii RTL+ l
ro's rol nauwelijks ederick 5
krijgt. Daarbij cppdHij
t wijf eld dat Josef F*
die gisteravond Figari
geen op de voorgrond Jl O VV
de persoonlijkheid is, bwestié
zanger noch als acteur. pr lederet
Zmurko en Ewa WMfcl
gaven hun rollen van ^R|JNM0|
en gravin Almaviva n)st met tv
lief maar konden het ndeteiefi
DEN HAAG Het Ko
ninklijk Conservatorium
in Den Haag, het Haags
Orgel Kontakt organise
ren in samenwerking met
de Koninklijke Neder
landse Organisten Vereni
ging in de tweede week
van oktober een festival
met als thema: 'de orgel
kunst in de late negen
tiende en de vroege twin
tigste eeuw'. Van 9 tot en
met 12 oktober zullen
concerten en lezingen
worden gegeven en vin
den excursies en work
shops plaats.
De activiteiten worden georga
niseerd onder meer naar aan
leiding van het honderdjarig
bestaan van het Adema-orgel
dat sinds 1976 staat opgesteld
in de Haagse St. Jacobuskerk
in de Parkstraat en dat in 1891
in Haarlem in de Spaarnekerk
werd opgeleverd.
Een andere aanleiding is de
omstandigheid dat er in het
herdenkingsjaar van Cesar
Franck 1990 (het honderdste
sternaar) het nodige 'nieuws'
is gepubliceerd over Franck
en zijn werk. Een evaluatie
van die studieresultaten voor
een breder publiek werd nut
tig geacht.
Dr. Ton van Eek van het
Haags Orgel Kontakt zegt ter
toelichting dat het festival een
bijdrage wil leveren aan de
heroriëntatie op de orgels en
de orgelmuziek uit de periode
rond de eeuwwisseling. Er zijn
verschillende redenen voor
die bezinning, bijvoorbeeld de
praktische vraag welke orgels
wel en welke niet bewaard
zouden moeten worden. Er is
een periode geweest waarin
die vraag nauwelijks werd ge
steld: de periode waarin de
ambachtelijk gemaakte me
chanische orgels begonnen te
verdwijnen ten gunste van de
instrumenten die (deels) uit fa-
brieksmateriaal werden ver
vaardigd, werd de 'vervalpe-
riode' genoemd. Instrumenten
uit die periode waren dus nau
welijks de moeite van het be
waren waard. In de achter ons
liggende periode zijn dan ook
tientallen instrumenten uit die
tijd weggedaan en ook nu zijn
er nog veel mensen die derge
lijke instrumenten maar min
derwaardig vinden.
Kentering
Er is echter sprake van een
kentering, constateert Van
Eek. Mensen komen tot ont
dekking dat die zogeheten
verval-periode veel genuan
ceerder moet worden bekeken.
Het beeld dat er toen alleen
maar slechte orgels werden
gebouwd, klopt niet. Er wer
den toen instrumenten ge
bouwd die kwalitatief zo goed
zijn, dat ze zonder echte pro
blemen de honderd jaar halen.
En er zijn orgels die na enkele
tientallen jaren zo slecht wa
ren, dat ze maar beter konden
worden afgebroken.
Dit beeld is echter niet anders
dan dat van de eeuwen waarin
de orgels ambachtelijk werden
gebouwd. Veel van de zeven
tiende en achttiende eeuwse
orgels haalden de honderd jaar
niet omdat ze niet genoeg
kwaliteit hadden. De orgels
die uit die periode zijn overge
bleven, waren van uitnemen
de kwaliteit.
Een andere noodzakelijke nu
ance is die van de verschei
denheid in kwaliteit van de
orgels uit de 'vervalperiode'.
De orgels die in Duitsland
werden gemaakt, bijvoorbeeld
door Walcker, hadden andere
kwaliteiten dan de orgels van
de Franse Cavaillé-Coll. En
om het beeld nog scherper te
krijgen is het nodig de orgels
op onderdelen te bekijken:
sommige instrumenten uit bij
voorbeeld de jaren twintig
hebben veel zinken pijpen (in
plaats van orgelmetaal), maar
hebben veel zin!
bijvoorbeeld heel degelijke
technische onderdelen.
Van Eek: „We hebben een pe
riode gehad waarin ambachte
lijkheid synoniem was met
kwaliteit en schoonheid. Die
ambachtelijkheid staat dan te
genover het fabrieksmatige
dat synoniem was voor 'rom
mel' en 'lelijk'. We ontdekken
nu dat die tegenstelling niet
deugt. Want in diezelfde perio
de werden op zeer ambachte
lijke wijze (neo)barokke orgels
gebouwd met soms nogal wat
'scherpe kantjes'. Niet voor
niets werd menig neo-baro-
korgel inmiddels geherinto-
neerd. We merken nu dat een
'fabrieksorgel' uit 1920 fraai
kan klinken, mooier dan we
dachten. En we begrijpen nu
opeens ook dat het begrip 'fa
brieksmatig' in die tijd een
soort eretitel was, dat duidde
op betrouwbaarheid, functio
naliteit en moderniteit. Je
kunt concluderend zeggen: er
is helemaal geen zogeheten
vervalperiode; er zijn wel goe
de en slechte orgels gebouwd,
vanaf het begin van het orgel
tot en met vandaag".
Restauraties
Het zijn allang niet meer de
orgels uit de zeventiende en
achttiende eeuw waarvan ie
dereen vindt dat ze behouden
moeten blijven. Allerlei ne
gentiende eeuwse orgels beho
ren al vanzelfsprekend tot het
cultureel erfgoed dat behou
den dient te blijven en de
grens van wat waardevol
wordt gevonden komt steeds
dichter bij de eigen tijd te lig
gen. Dat laatste heeft te ma
ken met de ontwikkelingen in
het denken, zoals dr. Van Eek
die schetste. Het festival in ok
tober heeft mede als bedoeling
de feiten uit en meningen over
de vervalperiode te inventari
seren en te bespreken. Wel
licht dat die gezamenlijke ori
ëntatie er toe bijdraagt om cri
teria te formuleren voor (res-
tauratie)beleid. Van Eek
meent dat dergelijke criteria
en het bekend raken daarvan
belangrijk zijn: „In den lande
zijn er genoeg organisten,
kerkbesturen en kerkeraden
die vinden dat 'dat oude orgel
uit de slechte tijd' nu maar
eens moet worden vervangen.
In veel gevallen zijn er best
goede argumenten voor ,die
opvatting, maar in menig ge
val ontbreken die ook. Daar-
Programma
Het festival begint woensdag
ochtend 9 oktober met work
shops door Johann Th. Lemc"
kert (Rotterdam) in de Waalse
Kerk aan het Noordeinde.
Donderdag worden de work
shops voortgezet en vrijdag 11
oktober begint het symposium
in het gebouw van de Raad
van State (Paleisstraat). Dr.
Van Eek, drs. H.P.R. Rosen
berg, prof. dr. Hermann J.
Busch en andere (internatio
nale) deskundigen zullen di
verse aspecten van de negen
tiende orgel(muziek)cultüur
bespreken. Zaterdag 12 okto
ber wordt in het Koninklijk
Conservatorium een vergelij
kende presentatie gehouden
over het werk van vijf orgel
makers. Op alle vier dagen
worden op diverse orgels in
Den Haag bespelingen gege
ven. Inlichtingen: Haags Orgel
Kontakt, Koninginnelaan 20,
2281 HD Rijswijk.
Le nozze di Figaro, opera van Mo
zart door de Kameropera van War
schau onder leiding van Dariusz
Waszak.
Gisteravond in het Circustheater,
Scheveningen.
Het congres wordt onder meer georganiseerd naar aanleiding
van het hondjarig bestaan van het Adema-orgel dat sinds 1976
in St. Jacobuskerk aan de Parkstraat staat.
FOTO: SP
De Kameropera van War
schau, een jaarlijks terugke
rende gast in het Circusthea
ter, bracht daar vorig jaar Mo-
zarts Zauberflöte en nu dit jaar
na elkaar, gisteravond 'Le noz
ze di Figaro' en zondagavond
'Cosi fan tutte'. De Haagse
operaliefhebbers klagen welis
waar dat zij hier grotendeels
van opera's verstoken blijven
en dat de weinige produkties
die de Nederlandse opera hier
uitbrengt vaak onder al te mo
derne regies lijden. Maar bij de
meestal traditionele opera
voorstellingen van buitenland
se gezelschappen in het Cir
custheater blijven zij weg. Die
voorstellingen, zoals gister
avond 'Le nozze di Figaro' van
Mozart, hebben zelden iets
verrassends, maar bieden veel
ei degelijk vakwerk binnen
een beperkt budget. Bij de Ka
meropera van Warschau en de
Warschau Sinfonietta behoren
alle medewerkenden tot de ei
gen troep en zijn dus Pools.
Geen uitgelezen gezelschap
dus en bovendien wegens de
uitputtende tournees dubbel-
bezettingen voor beide alle
zangersrollen. Wat gisteren re
delijk klonk kan vandaag in
toch zelden tot meer
deden hun werk goeisportem
het lukte hun niet om rgen oo C
tine te doorbreken enPe°2n02'
heel de nodige body, Vs06020
spirit te geven. Mocht L 15i04
zondagavond beter gevt04 NCR\
dat inspireert dat mogete' Gods
de uitvoerenden wat ntn ,Yuor 2
Ie Radio 1
III 14.0'
Koning Z;
UW HULP® avonds
K> 04 La s
LEGT WEL DEGlen22Q4
GEWICHT iv 1BOO
IN DE SCHA/tlp";,.c
Honger is niet te vqj tweede
MENSEN IN Nticertreis
HILVERSUM Veronica te
levisie komt in het nieuwe
winterseizoen met meer oor
spronkelijk Nederlands drama.
'Take Off' is een nieuwe der-
tigdelige dramaserie vol
machtsverhoudingen, intriges,
verraad, wraak en hartstocht
en speelt zich af, op en rond
een luchthaven. Centraal in de
serie staan twee middelgrote
luchtvaartmaatschappijen die
elkaar op alle mogelijke ma
nieren beconcurreren. Verder
krijgt de Nederlandse comedy
'In de Vlaamsche Pot' een ver
volg en heeft Veronica de the-
aterproduktie 'Jaloezieën' la
ten bewerken tot een minise
rie van drie afleveringen. De
serie is geheel op locatie opge
nomen. Voor de jeugd komt
Club Veronica in gewijzigde
vorm terug. Het programma
krijgt een thematische opzet.
Ook voor de jeugd is een
nieuw, maandelijks reismaga-
zine met reportages uit beken
de steden en onbekende stre
ken en veel reisnieuws uit bin
nen- en buitenland. Bij de
nieuwe eigen produkties
Veronica-voorzitter presenteerde
gramma van zijn omroep.
wordt het terrein van infor
matie en entertainment bestre
ken met een nieuwe versie
van 'Bodylijn'. Maandelijks
komt er een programma voor
mannen met droom-sport, life-
MAARTEN ORNSTEIN QUARTET. OPVALLENDE PREMIÈRE
gisteren het nieuwe winterpro-
FOTO: ANP
style, beroepen, ondergoed en
reisverslagen. Met de Tros
wordt een nieuwe 16-delige
infoshow onder de titel 'Over
M'n Lijf' gebracht. En voor
hen die nog niet kunnen
schaatsen is er een zesdelige
schaatscursus gepresenteerd
door Yvonne van Gennip. Ve
ronica voert deze winter 13
weken lang op radio en televi
sie actie voor twee goede doe
len: Artsen zonder Grenzen en
Unicef. Jan Lenferink, Gert
Berg en Tom Egbers keren te
rug met eigen programma.
LOS ANGELES Zwar
ten zijn nog steeds onder
vertegenwoordigd in Hol
lywood en discriminatie
komt nog altijd voor in
alle geledingen van de en-
tertainment-industrie.
Tot deze conclusies komt de
Amerikaanse burgerrechten
beweging NAACP in een on
derzoeksrapport dat deze week
openbaar werd gemaakt. Vol
gens het onderzoek is slechts
een handjevol Afro-Amerika-
Jazz in Motion met o.m. J.I.M. Or
chestra, Regina Mester Quintet,
Maarten Ornstein Quartet, Zut Alors,
Olaf Tarenskeen, Ben van der Dun-
gen. Korzo-theater, Den Haag. Gia-
De constatering dat het
niet goed gaat met de jazz
in Den Haag, klinkt wat
vreemd in de stad met een
van de grootste jazzfesti
vals ter wereld. Alles wat
buiten dat mede door Den
Haag financieel gesteunde
festival gebeurt, is echter
hap-snap-werk zonder
structuur. Wim van Woer-
kens draait z'n zondagse
concerten in Pepijn met
een beetje subsidie, maar
verder moet iedereen, on
der wie Frans Eisen met
de Regentenkamer, het
zelf maar zien te redden.
Er is geen centraal podium
voor jazz en als Conservatori
ums Wouter Turkenburg een
betrekkelijk kleine bijdrage
wil voor de derde versie van
zijn internationale platvorm
van jonge jazzmuzikanten
'Delta Jazz', kan hij wel een
papier overleggen dat WVC
wil steunen mits ook Den
Haag steunt, maar krijgt hij
van Den Haag nul op het re
kest. Gisteren presenteerde
zich een nieuwe stichting van
jonge Haagse jazzmuzikanten
die meer willen dan schnab
bels in café's en die het kli
maat voor de jazz willen ver
beteren: 'Jazz in Motion' (jazz
in beweging). Bassist Tony
Overwater is een van de initi
atiefnemers. Jazz in Motion
omvat een groep onderling
sterk verschillende musici die
zichzelf als volgt omschrijft:
„Wat hen bindt is hun ver
nieuwingsdrang en de vooruit
strevende manier waarop zij
omgaan met de jazztraditie en
andere muziekstijlen". Jazz in
Motion moet voor hun belan
gen opkomen en voor de aan
schaf en het beheer van ge
meenschappelijke voorzienin
gen (apparatuur, vervoer, kan
toor- en oefenruimte) gaan
zorgen. En voor het organise
ren van concerten. Subsidie is
er niet. Vandaar dat het pro
gramma van het Jazz in Mo
tion-festivalletje waarmee de
stichting zich gisteravond in
het Korzo-theater presenteer
de, vergezeld gaat van een ac
ceptgiro voor een bedrag van
vijftig gulden voor wie hen
wel wil steunen.
Concertjes
De leden van Jazz in Motion
plus een aantal niet aangeslo
ten maar sympatiserende mu
zikanten zetten met een ne
gental concertjes in de twee
zalen van Korzo de schijnwer
pers op zichzelf. Saxofonist
Ben van der Dungen is een
van de oudste en inmiddels
meest bekende. In het J.I.M.
Orchestra, zes blazers, een
zangeres en een ritmesectie,
fungeert hij als leider in een
aantal eigen stukken van de
musici die even sterk verschil
len als ziizelf. Tony Overwa-
ters 'Kuifje in Afrika' klinkt
wat onzeker, maar de geluids
balans is dan ook nog niet
goed, 'Background at random'
heeft ondanks de individuele
vrijheid van de solisten een
leuke structuur, je hoort typi
sche bebop-figuren in een aan
tal nummers en bij een stuk
van zangeres Regina Mesker
krijgen de langere melodielij
nen een kans.
In de aparte concerten valt er
een beter beeld te vormen van
de afzonderlijke muzikanten.
Bassist Tony Overwater is een van de initiatiefnemers van Jazz in
Motion.
FOTO: SP
Generaliserend kun je zeggen
dat dit typisch jazz is van mu
zikanten met een conservato
riumopleiding en een goede
muzikale bagage. Swing is niet
de zaligmakende bindende
factor, de tijd van veel 'free' is
over: je hoort structuren, in
vloeden vanuit het jazzverle-
den én de moderne geïmprovi
seerde muziek, de durf om an-
kasicode
ijen: CD
iS Nieu
•ks19.3
lin het M;
s 20.30 "I
dere paden in te slaan."1013"10
lend is het subtiele wé|(BRTN
pianist Erik Doelman, bgramme
de leuke verschuivirvs en
een solo in het J.I.M.-o?dio
een eigen stuk, later a M <BRTI
in de kleine zaal (ondttjswiickfc
piano die niet perfect ffee23 3(
is). Doelman combini
een aantal 'standards'.111 <BR
that dream'), een strCtr°i9 0i
tige linkerhand met Oflekerdep
de akkoordenkeuzen Door Jo:
een af en toe Bill Evjft oude n
tige introspectie en vedf" fe3tiv
liteit. Het Quartet vana2a3la
ten Ornstein, die zelf deie music
weinig gehoorde basè.F Har
naast de tenorsax besjjachtega
net opgericht en beleeft
ficiële première. Naaa
stein staan Frans Jan 4
Hoeven (bas), Ed Verhei
taar) en Hans VI
(drums). De groep verrl
de trefzekerheid van e(
tal eigen stukken. Ook
een nummer nog wel e«
helemaal eindigen zoi
moet. Het geluid en de
natie van solo-gitaar en
en klarinet van Orns
mooi. De stukken zij
Ornstein of komen i
pop-idioom (David C
Ook hier vlaagjes beboj
vooral een intrigerende
natie van een sterk ge
ritmesectie en een ide
lyriek van Ornstein.
naar meer. _n
Jazz in Motion zal elkif^/#
woensdag van de maai)
certen in Korzo gaan oil ons la
ren. Eén concert van aazichin
ten bands, één concert i>n is de
gen idee door een van1 maar c
den in te vullen. Op 2 <?r veel t
speelt het Erik Doelmfjd rege
net. Op 16 oktober dtfeslotei
Supreme Headquarters.
nen werkzaam in manage
ment- of directeursfuncties
van de filmstudio's en televi
sienetwerken. Geen enkele
zwarte heeft de bevoegdheid
de produktie van een film
goed te keuren of mensen in
dienst te nemen of te ontslaan.
„Traditioneel zijn Afro-Ameri-
kanen altijd geweerd door
Hollywood en ons onderzoek
toont aan dat dat in hoofdzaak
nog steeds het geval is", aldus
William Gibson, voorzitter
van de NAACP (National As
sociation for the Advancement
of Colored People).
'komt
HILVERSUM De NOS
zal zich nogmaals buigen
over een toekomstplan
voor het publieke om
roepbestel. Nog één keer
wordt nagegaan of het
mogelijk is een voorstel
aan 'Den Haag' te doen
waarbij TROS en Veroni
ca in het bestel blijven en
de publieke omroepen
toch de concurrentie kun
nen aangaan met com
merciële omroepen. Dat
heeft Veronica-voorzitter
J. van der Reijden maan
dag bij de presentatie van
het winterprogramma
verklaard.
Binnen drie maanden moeten
de omroepen het eens worden.
Volgens Van der Reijden heeft
Veronica gaarne met de komst
van het nieuwe plan inge
stemd. Eerder lanceerde de
NOS het zogenoemde gediffe
rentieerde bestel met Tros en
Veronica als 'kostwinnersnet'.
Een opzet met bij voorbeeld
programma-onderbrekende
reclame op het tweede net. Mi
nister d'Ancona wenste ver
volgens niet aan belangrijke
voorwaarden te vóldoen. Zij
ziet bij voorbeeld niets in ver
ruiming van het reclameregi
me. Van der Reijden spreekt
nadrukkelijk tegen dat sprake
is van een volledige omme
keer in het denken van Vero-
gaan nader afweegt. Midden
oktober zal zij zich uitspreken
of het zinvol is met derden te
onderhandelen over een com
mercieel net.
Veronica heeft het zogenoem
de businessplan inzake de fi
nanciële haalbaarheid van een
commercieel radio- en televi
siestation afgerond. Volgens
Van der Reijden is de uitkomst
SEN
positief. Bij een omzliND
jaarlijks 225 miljoen gulp
het mogelijk zijn na vi
winst te maken. Bij <1
komstige onderhand en I
partners beperkt VL.
zich niet tot de Tros. OjL
banken, uitgevers en ef
kele andere buitenland
roep (CLT) zal worden L.
ken.