fïieuw tijdperk Residentiekoor net dirigent Paul van Gulick Veelzijdig literair variété van Clara Smit ]aap van Zweden had geen gelegenheid om te studeren KUNST/RTV Clousea u breekt meisjesharten ^de^leuT hitney Houston stelt zwaar teleur iQowiomI MAANDAG 23 SEPTEMBER 1991 iede Tijden, Slechte [en' haalt kijkers weg r^S-journaal 1 V P« 'ERSUM Nederland is weer volop ban van 'Goede Tijden, Slechte Tij- Vorige week maandag hervatten Ar- 'eter, Simon, Annette en Rien hun .e avonturen op RTL4 en sindsdien TST' elke dag met afstand het best ken programma. Dat gaat ook ten van het NOS-journaal van 8 uur, dat i vorige week maandag nog net de om de kijkersgunst won. RTL4 heeft ag om de kijkcijfers in het nieuwe en fors ingezet door de onverwachts laire Nederlandse soap, die in de len- anden gemiddeld een kijkcijfer haal- in 16 (ruim 2,1 miljoen) met uitschie- naar 18 (bijna 2,4 miljoen) tegenover lbekeken 8-uur-journaal te zetten. Clara Smit met 'Droom en daad'. Teksten: Willem Elsschot, F. Bordewijk, Piet Paaltjens en vele an deren. Regie: Bart Vieveen. Muzikale begeleiding: Theo der Kinderen en Dolf del Prado. Gezien op 21 september in Microtheater Imperium. Herhalin gen mogelijk door heel het land. Het leek even mis te gaan. Clara Smit kwam het bescheiden maar mooi aangeklede en belichte podi um op en begon 'Het huwelijk' voor te dragen. Dat is niets minder dan een van de mooiste gedichten van Elsschot en de Nederlandse letter kunde. Vanuit welk idee ze dat deed, bleef me onduidelijk, terwijl zo'n opening toch moet staan als een huis en de toon moet zetten Het had wat cynisme, berusting, vertedering bijna, een afstand scheppende glimlach en ook wat kindertheater. Dat je meer dan een kant uit kan met een goed gedicht is bekend, maar dit was een men gelmoes waar ik geen raad mee wist. Uit Elsschots gedicht komt de titel van haar programma met literair variété, zoals ze het zelf noemt: „...tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren...". Gedicht en programma gaan over de worsteling van man en vrouw en die van ideaal en werkelijkheid als deel daarvan. Gelukkig gebeurde er na de opening nog veel meer, en veel boeiends ook. Natte as, een bewerking van regisseur Bart Vie veen van Bordewijks 'Wat ik vond bij Ba- ruch Blazer', was spannend en huivering wekkend, zoals dat moet met een griezel verhaal. Met een Katwijkse versie van Kniertjes monoloog over de „visch" die duur betaald wordt liet Smit zich zien als een onweerstaanbaar grappige comédien ne; een deel van het publiek zat te huilen en of te hikken van het lachen. Ook een paar evergreens van Piet Paaltjens (Aan Betsy werd Aan Gerrit) kregen een leuke behandeling. Zingen moet ook in het variété, en dat was weer minder. Het lied van de oudere van Brei en Van Altena bijvoor beeld leed erg onder een niet helemaal vlekkeloze zangtechniek. Maar Willeke Alberti's puberhit 'Spiegelbeeld', gezongen als een zestigjarige Marlène Dietrich, was weer sterk. De door en door Leidse ver kiezing van Miss Glibberpaal begon heel sterk, maar liep emotioneel uit de hand. Zo bood 'Droom Daad' een variëteit aan stemmingen, invalshoeken en kwaliteit. Met wat meer aandacht kunnen de min dere stukken dichter naar het hoge ni veau van andere bijdragen getild worden. Dat zou te meer nuttig zijn omdat als alles lukt 'Droom Daad' het land in gaat. De begeleiding van bassist Dolf del Prado en pianist Theo Derkinderen valt in ieder ge val al onder de professionele kant van het afwisselende avondje literatuur. Status Quo geeft vier concerten in een halve dag LONDEN De rockgroep 'Status Quo' heeft zaterdag zijn belofte waargemaakt om in minder dan 12 uur vier concerten in verschillende Britse steden te houden. Met behulp van vliegtuigen, snelle auto's en een vliegtuig verplaatste de groep zich van Londen naar Sheffield, Glasgow, Bir mingham en vervolgens weer naar Lon den, voor een laatste optreden in het Wembley-stadion. De marathon 'Rock Till You Drop'heeft de groep 1,4 miljoen aan recettes opgeleverd, die aan liefdadig heidsinstellingen voor kinderen gegeven zullen worden. Het idee was afkomstig van hun impresario die er een originele manier in zag om het 25-jarig bestaan van Status Quo te vieren. ICAAL-ENSEMBLE BESTAAT 25 JAAR RIAAN HAGER talaanL. oudig f 1ie tij in HAAG „Ik heb er i", bekent dirigent van Gulick op de mijn'ke zaterdagmorgen in ■en: d !t. Janscollege aan het nplein in Den Haag. alle leden van Het dentiekoor melden 'present op deze extra titiedag. „Er zijn nog- gelijl at leden die zaterdags ieerli} :en werken" veront- ldigt voorzitter Jan den Nouland de afwe- je is na< 'eldbi nd in iter d idtele ange repetitiedag is geen Is hejodige luxe want Het Re liekoor geeft op zaterdag ek ni^ober een concert in de Kerk en de programma van Paul van Gulick is In t under dan een uitdaging: 11 het delijk t alles mie van Strawinsky. Van Gulick: „Ik kan me best voor stellen dat er koorleden zijn die moeite hebben met een zo'n programma, die veel lie ver een Johannes Passion van Bach zingen. Toch moet Het Residentiekoor dat niet van mij verwachten. Natuurlijk, Bachs muziek is wonder schoon, maar een dergelijk werk zit bij een koor vastge roest, daar kan je met de beste wil. van de wereld niets aan veranderen. Mijn inzichten over de uitvoering van een Bachwerk zijn niet de inzich ten van de meeste koorleden en dus voorlopig maar niet. Bovendien ben ik van mening dat het de taak van een koor is om te initiëren, om nieuws te brengen. Echt schokkend mo dern is ons programma eigen lijk niet. Webber's Requiem en Strawinsky's Psalmensymfo nie zijn in een gematigde mu ziektaal geschreven". In één van de pauzes vertrouwt een koorlid mij toe: „Het zijn wer ken die verrekt moeilijk te zingen zijn, maar wel heerlijk om te doen". In die sfeer ver loopt ook de repetitiedag: moeilijk maar de moeite waard om je er voor in te zet- Braverikken Aan de uitvoering op 5 okto ber wordt medewerking ver leend door een aantal leden van Princenhage's Mannen koor en met de tenoren en bassen van Het Residentiekoor vormen zij een stevige basis. „Doe maar of je Pavarotti bent". Daarmee lokt de diri gent zijn mannen uit de tent. Paul van Gulick werkt op een ontspannen manier, kent de partituur vrijwel uit het hoofd, zingt de partijen nu en dan voor en lardeert zijn uiteenzet tingen met de lichte toets. Eén van de aardigste toelichtingen geeft hij op het Hosanna. Hij citeert Webber die naar aan leiding van de première van het werk in 1985 zei: „Ik heb nooit begrepen waarom er in een requiemmis een .Hosanna' zit', maar de componist heeft juist met het Hosanna één van de meest opwindende onder delen van zijn Requiem ge schreven". Van Gulick naar aanleiding van Webber's op merking: ,Ik ben Rooms opge voed in het Brabantse land. Je zou kunnen zeggen Bourgon disch en ik denk maar daar weet ik eigenlijk te weinig van om dat te kunnen zeggen dat wij toch een ander, een vrolijker beeld hebben van het hiernamaals dan calvinisten. Mijn privé mening is, dat als er alleen maar braverikken in het hiernamaals zouden zijn, ik liever de andere kant op zou gaan". De koorleden heb ben het begrepen: het moet uitbundiger, ritmischer, leven diger, met zuidelijke zwier. „Het klinkt te deftig, te zui nig", heeft Van Gulick geroepen. Is de Engels man Webber ook een Bour gondiër? „Zeker weten", zegt Van Gulick vol overtuiging. Webber, de succesvolle componist van een lange reeks van musicals als Jesus Christ Superstar, Cats, Evita en The Phantom of the Opera, om er maar een paar te noemen, heeft over zijn Requi em gezegd: „Ik weet niet wel ke plaats het zal vinden in de muziek van vandaag, maar voor mij is het de meest per soonlijke van al mijn composi ties". Van Gulick: „Ik zou het niet zo erg vinden als er bij de uitvoering een nootje mis zou gaan, maar ik zou het vreselijk vinden als wij er niet in zou den slagen de intentie van het Requiem over te brengen". In de toelichting voor het pro grammaboekje heeft Van Gu lick enkele muziekfragmenten laten afdrukken. „Ik wil het publiek zo graag bij het muzi kale gebeuren betrekken". Webber heeft één van de be langrijkste partijen van zijn Requiem geschreven voor jon genssopraan. In de uitvoering van Het Residentiekoor wordt die partij gezongen door Peter Dijkstra, zoon van Bouwe Dijkstra die de leiding heeft van het bekende Roden's Jongens koor. Verder verlenen mede werking Thea van der Putten (sopraan), Boguslaw Fiksinski (tenor), Rob Nederlof en Ad Vergouwen (piano) en Hein Franssen (syntheziser). Het or kestrale aandeel wordt ver zorgd door het Randstedelijk Begeleidingsorkest. Jubileum Eén dag voor het concert be staat Het Residentiekoor vijf envijftig jaar. Dat elfde lus trum wordt natuurlijk wel ge vierd, maar dan na het con cert. Op 12 oktober wordt een feestavond gehouden en op 17 oktober wordt het nieuwe pro gramma in studie genomen. ü.ok dit programma draagt duidelijk het stempel van Paul van Gulick: een Mis van de 17e eeuwse Casini, Ceremony t St. Janscollege. foto: milan of Carols van Britten, Serap- hinsche Tonghen van Schoon- derbeek, liederen van Toe bosch en een nieuw werk van Stoop, een compositie-op dracht. Het Residentiekoor is met Paul van Gulick duidelijk aan een nieuw tijdperk begon- eestel ie\ als u'i zijn. e zeei s wel 's van olooie g( gen. allerl i, dat s VOOl inff oi in ges, evorra 'ordei nomet kijk oj foto: sacha pieterse uur en tien minu- uurde het optreden van Houston zaterdag- in Ahoy. Die zeventig en werden bovendien fleens onderbroken door erkleedpartijen en een radige voorstelling van leleidende musici, esteerde was een plicht optreden van nog geen waar de stemming nooit am. Natuurlijk, Houston _;enadigd talent en een dijk van een stem. ind daarvan slaagde ze en toe in de handen op en het publiek op de banken te krijgen. Maar steeds als het er even op begon te lij ken werd de show weer on derbroken doordat Houston zich moest verkleden. De meeste artiesten hebben daar een minuutje voor nodig, zo niet Houston. Drie keer bleef ze maar liefst vier minuten weg, en moest ze weer van vo ren af aan beginnen om het publiek op te warmen. Wat betreft haar performance begint Houston bovendien steeds meer op Diana Ross te lijken. Het 'I love you', 'So good to be back', en 'You're the greatest audience' vlogen te pas en te onpas de bomvolle zaal in. Waar Ross nog de in druk wekt het te menen is dat bij Houston absoluut niet het Het repertoire dat ze bracht kende geen verrassingen. Af wisselend de bekende swing nummers (onder andere 'I wanna dance with somebody', 'How will I know' en 'I'm your baby tonight') en de kip- pevel opleverende ballads ('Didn't we almost have it all', 'All at one' en 'I'm saving all my love for you'). Ook de on dersteunende show (drie man nelijke dansers en drie vrou welijke danseressen) was sober en leverde niets opzienbarends op. „It's been so long since I've been here" waren Houstons openingswoorden. „It won't be so long till the next time", liet ze daarop volgen. Toen was het publiek nog in hoopvolle afwachting en waren de toe schouwers nog op haar hand. Zeventig minuten later floep ten de lichten aan om aan te geven dat het plichtmatige en obligate optreden ten einde was. Het publiek was zo ver bouwereerd over dit plotselin ge afbreken van de show („is het pauze?") dat er niet eens om een toegift gevraagd werd. Hoogstwaarschijnlijk had Houston dat ook niet gegeven. Het is de vraag of de toeschou wers die zaterdagavond in Ahoy zaten wel op een spoedi ge terugkeer van Whitney Houston zitten te wachten. De commentaren die op weg naar de uitgang te beluisteren vie len spraken wat dit betreft boekdelen. Iemand die zo met het publiek omspringt, dat grof geld heeft betaald om het optreden van de mega-ster bij te wonen,, verdient niet beter. ClouMau, Circustheater Schevenin- gen, zaterdagavond. Nog te zien tot eind december in diverse hallen en theaters in Nederland. Als de Belgische popgroep Clouseau hun zoveelste hit ten gehore brengt, gaan de aanste kers in het Circustheater de lucht in. Ook een meisje van acht, een prille fan, zwaait met de aansteker van haar vader. „Ik wil vannacht bij je sla pen", zingt Koen Wauters, de zanger van de populaire band uit Vlaanderen, als het meisje haar vingers brandt. De Vlamingen schotelden hun 1.400 gillende fans zaterdaga vond een vlekkeloze show voor. Ze hadden immers nog wat goed te maken in Den Haag. Hun laatste optreden in de Residentie, vorig jaar tij dens Parkpop, was niet bijster goed en bovendien viel toen tot overmaat van ramp ook nog de stroom uit. Zaterdag verliep alles gladjes. In Sche- veningen speelde de band op routine hun bekende top-veer- tig hits, die ze de afgelopen an derhalf aan de lopende band scoren. Clouseau, inderdaad genoemd naar de inspecteur uit de beroemde 'Pink- Pan- terfilms', werd in 1984 opge richt. 'De Beatles uit België' worden ze al snel genoemd, omdat zich tijdens optredens vaak hysterische taferelen af spelen, die doen denken aan de eerste succesjaren van de Beatles. Nadat hun eerste sing le 'Anne' bij onze zuiderburen al een dikke hit was, breken ze in januari 1990 ook in Ne derland door met het bekende 'Daar gaat ze'. Een half dozijn hits volgen elkaar in snel tem po op. Dit jaar vertegenwoor digde de groep België op het Eurosongfestival. „Koentje, Koentje, Koentje", schreeuwt de schare jonge meisjes voor het podium. Als de zanger onder luid gejoel op komt, krijgt hij van alles toe geworpen; rozen, een tros bal lonnen, gebak en een grote teddybeer. 'Clouseau-mania' wordt het al genoemd. Voor in de zaal staan tienermeisjes zwijmelend te genieten van hun idool. Op het balkon vindt je de bijbehorende ouders. „Waarom Clouseau zo populair is? Ik zou het niet weten hoor. Als mijn dochters maar lol hebben", zegt een moeder uit Rijswijk die haar kroost nog niet alleen naar een concert durft te laten gaan. Het succes van de groep is voor een groot deel toe te schrijven aan de uitstraling van Koen Wauters. Naast po partiest is hij ook nog presen tator bij de commerciële tv- zender VTM en heeft hij als acteur inmiddels twee films op zijn naam staan. De zanger vierde zaterdag zijn vieren twintigste verjaardag. „Als jul lie dan toch zo graag voor mij willen zingen, doe het dan ten minste allemaal tegelijk", zegt hij tegen het publiek dat om de haverklap in groepjes ver jaardagsliedjes aanheft. De hele zaal zingt mee als Wau ters een onbescheiden 'Lang- zal-ik leven' inzet. Hij bespeelt de toeschouwers uitstekend De andere bandleden, broer Kris en drummer Bob Saven- berg, staan in de schaduw van het tieneridool. Voor de tour nee wordt het trio versterkt door bassist Karei Theys, Chris Peeters op gitaar en Paul Poelmans als toetsenist. Ook zij moeten genoegen ne men met een bijrol. Wellicht draagt ook het verstaanbare repetoire bij aan het succes van Clouseau. Goed be schouwd zijn het maar zoete liefdesliedjes gegoten in een stevig 'Roek-jasje'. Ondanks dat jasje is Clouseau netjes ge noeg om op te treden in thea terzalen. »ap van Zwaden en het en- La Stravaganza in de eerie Maeaters aan Zee. Zondag, Scheveningen. 'AAN HAGER herhaalde Presentatrice Aukelien °ytema moest vorig jaar bij de opening van de serie 'Jonge Meesters aan Zee' vio list Jaap van Zweden veront schuldigen: door een operatie die één van zijn kinderen moest ondergaan had hij geen gelegenheid gehad te studeren. Eigenlijk had hij het concert in het Circustheater willen af zeggen, maar als een program- ma-wijziging was toegestaan zou hij wel naar Scheveningen komen. Gisteren begon de nieuwe serie 'Jonge Meesters aan Zee' en Aukelien van Hoytema moest Jaap van Zwe den verontschuldigen: door ziekte van zijn vader had hij geen gelegenheid gehad om te studeren. Eigenlijkenzo voort, enzovoort. Pianist Aldert Vermeulen mocht thuisblijven, de in alle haast opgeroepen leden van het ensemble La Stravaganza moesten aantreden want Jaap van Zweden haalde een prijs winnaar van stal: 'de Vier Jaargetijden' van Vivaldi. De elf instrumentalisten losten het startschot met Mozarts Di vertimento KV 136. Ja, wat wil men, voorbereiden was er nauwelijks bij en dat de ver tolking spiritueler had kunnen klinken ligt voor de hand. De V 1-''-minnaar die een CD v Zier Jaargetijden' wil aanschaifen heeft een rui me keuze. Ook Jaap van Zwe den heeft het werk opgeno men, hij brengt de Jaargetij den regelmatig op de podia en dus leverde de vertolking in het Circustheater hem geen problemen op. De fans van Ni- gel Kennedy zullen beweren dat hij de compositie echt ge raffineerd, meeslepend en temperamentvol speelt, maar Jaap van Zweden is Nigel Kennedy niet en iedere musi cus heeft recht op zijn eigen visie. Het spel van Van Zwe den doet soms wat ruig aan, zoals bijvoorbeeld in het laat ste deel van de Zomer, maar ook hij voorziet de weergave van temperament waarbij hij op de grond stampt als de lei der van een zigeuner-orkest. Het ontbreekt deze visie aan raffinement, eigenlijk klinkt het alles wat te weinig Ita liaans en te veel Hollands. Het Nationale Ballet met 'Violin Concerto', 'Pyrriache Dansen IV', 'Trois Gnossiennes' en 'Artifact II', AT&T Danstheater, zaterdagavond. Voor zijn eerste seizoenpro gramma had Het Nationale Ballet vier choreografieën van deze eeuw gekozen. Aan de hoge technische eisen in Ba- lanchine's 'Violin Concerto' werd solistisch zelfverzekerd, soms bravoureus voldaan. For- sythe's 'Artifact II', waarin deze choreograaf „publiekje pesten" speelt door enige ma len midden in een tafereel het voordoek met een harde klap te laten zakken, haalt evenwel nog steeds niet het peil van de originele Duitse uitvoering door het Frankfurter Ballett. Tour van Schayk schreef zijn 'Pyrrische Dansen IV' als hommage aan Rudi van Dant- zig en waarschijnlijk ook wel tot eigen scenische bevredi ging. Voor het overgrote deel van het publiek zullen de ver wikkelingen rond de uitver grote reageerbuisbaby naar onze mening onduidelijk blij ven. Als vierde choreografie Hans van Manens 'Trois Gnos siennes' op pianomuziek van Satie, in 1982 bedoeld voor Maria Aradi en Henny Jur- riëns. Het is nog maar de vraag of de choreograaf van deze speelse plastische schitte ring content zal zijn met de al te ongelijke lengte van dans partners als Caroline Sayo Iura en Robert Bell. De danse res reikt in dit duet zelfs nog niet tot aan de schouder van haar partner. Nu is ballet als kunstdans waarlijk geen re- vuedans, waar het op de centi meter aankomt, maar zo beluisterden wij in de zaal „er zijn grenzen". Toch klaterend applaus, want het technisch en artistiek ni veau lag in dit duet verrassend hoog. Veel steun ondervond deze voorstelling van het Noordhol lands Philharmonisch Orkest onder directie van Lucas Vis. D'Ancona biedt Keulen Vondelbeeld aan DEN HAAG Minister D'Ancona van wvc biedt op 24 september een beeld van de dichter Joost van den Vondel (1587-1679) aan de stad Keulen aan. Burgemeester Norbert Burger van Keulen zal het beeld, dat is gemaakt door de Nederlandse kunstenaar Paul de Swaaf, namens de stad in ontvangst nemen. In 1987 werd in Keulen herdacht dat Van den Vondel daar 400 jaar geleden werd geboren. Bij die gelegenheid kondigde de toen malige minister van wvc aan een nieuw Vondelbeeld finan cieel te ondersteunen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 7