Moderne Luther ten strijde tegen Rome De kleine stappen van het onderwijsbeleid K GEESTELIJK LEVEN OPINIE Geloof bepalender voor mening Nederlander over abortus dan gezin en vrouwenemancipatie Nederlanders in Wereldraad willen weer aan de slag li Schoolwijzer COMMENTAAR £eidóc Qowvant Duiven met stroom geweerd VATICAANSTAD De duif is als symbool van de Heilige Geest bij de kerken geliefd, maar bij de St. Pieter in Rome is het dier niet in trek: de vele honderden vogels bevuilen de net schoongemaakte en geres taureerde gevel van de kerk. Er is nu een installatie aange bracht dat met stroomstoten de duiven van de kerk weghoudt. De duiven hebben inmiddels andere broed- en rustplaatsen gezocht. Tot grote vreugde van kinderen en fotograferende pelgrims en toeristen komende nog altijd in grote aantallen op het plein voor de St. Pieter. Het verlies van geld wordt met oprechte tranen be weend NIJMEGEN Het geloof is voor de hou ding tegenover abortus belangrijker dan opleiding, leeftijd of ideeën die de Neder lander heeft over het gezin, sex en vrou wenemancipatie. Opvallend is dat juist ook bij niet-kerkelijken en mensen die de nadruk leggen op moderne waarden als persoonlijke autonomie, religie voor hun standpunt over abortus bepalend is. Dit zijn de voornaamste uitkomsten van het onderzoek 'Religie en abortus', waarop drs. L.G.M. Spruit 1 oktober aanstaande aan de Katholieke Universiteit te Nijme gen hoopt te promoveren. Een medewer ker van het onderzoeksinstituut KASKI, heeft in 1985 een steekproef laten houden onder 1183 Nederlanders. Daarbij bleek 38 procent van de ondervraagden abortus op verzoek van de vrouw zonder meer goed te keuren. 53 procent was het eens met le galisering van abortus onder bepaalde om standigheden en 9 procent wees abortus af. Spruit komt tot de conclusie dat mensen die persoonlijke autonomie belangrijker vinden dan de waarde van het gezin, min der afwijzend tegenover abortus staan. Maar bij deze groep valt een sterkere in vloed van de religie te constateren dan bij anderen. Spruit verklaart dit uit een con flict tussen waarden: als 'modern' mens staat men minder afwijzend tegenover abortus, maar voorzover men religieus is, blijkt men sterk geneigd abortus hoog stens onder bepaalde voorwaarden toe te Bij de onkerkelijken blijkt de religie van evenveel belang voor hun standpunt als bij de kerkleden. De onkerkelijken staan minder afwijzend tegenover abortus, maar zij zouden nog veel liberaler zijn, als de religie voor hen geheel zou hebben afge daan. 60 procent van de onkerkelijken zegt dat ze een levensbeschouwing van belang vinden. De religie beïnvloedt niet alleen kerkleden in hun abortusstand- EX-PRIESTER: PAUS WIL HEER VAN EUROPA WORDEN VELP „Man, waar be moei je je mee", dacht ex- priester ds. H.J. Hegger toen de paus enkele maanden geleden in Fati- ma de hele mensheid op nieuw aan Maria toewijd de. Johannes Paulus II droeg niet alleen „zijn ei gen rooms-katholieke mensen" op aan de Moe der Gods, maar ook al die reformatorische christe nen die niks moeten heb ben van de verering van Maria. De ex-redemptorist, die veer tig jaar geleden gereformeerd predikant werd, zou willen dat de paus iets bescheidener wordt in zijn uitlatingen. Hij wil nog veel meer, onder meer de afschaffing wat het paus schap, maar hij zou al heel te vreden zijn met wat meer pau selijke bescheidenheid. Hegger heeft geen problemen met de persoon van de paus: Karol Wojtila is „iemand die het echt meent, zeker geen huichelaar". Maar in functie vertegenwoordigt hij nu een maal „een stelsel dat is uitge vonden door de duivel". Net als Maria is de paus een sta-in- de-weg voor geloof in het ech te Evangelie. Hegger is de oprichter van 'In de rechte straat', een reforma torische stichting die sinds 1958 probeert rooms-katholie- ken dit ware Evangelie te ver kondigen. Als een moderne Luther schreef hij felle pole mieken in het gelijknamige maandblad, dat op dit moment 6.500 abonnees in de rechter flank van de gereformeerde gezindte telt. Maar ook onder steunde hij met raad en daad een kleine 200 ex-priesters en ex-kloosterlingen in gewetens- Milder De scherpe kantjes van zijn strijd tegen de Rooms-Katho- lieke Kerk zijn er inmiddels een beetje af, geeft hij toe. „De situatie in de kerk is sinds het Tweede Vaticaans Concilie ingrijpend veranderd. En ik ben ook zelf veranderd, milder geworden in mijn toon." De zachtmoedige predikant gaat het binnenkort wat rustiger aan doen. De Wartburg, het monumenta le pand in Velp waarin hij met zijn vrouw vele ex-priesters opving, staat inmiddels te koop. Vooral geestelijken uit Zuid-Europa vonden onderdak in het huis, dat is genoemd naar de burcht waar Luther zich verborgen hield nadat hij op de rijksdag van Worms vo gelvrij was verklaard. Soms had Hegger er vijf tegelijk in huis. „Maar we geven er nu geen ruchtbaarheid meer aan. We worden ook een beetje ou- Om een heel andere reden zijn Hegger en de zijnen onlangs gestopt met een andere activi teit van de stichting. De ver zending van lectuur aan pries ters in Nederland en Vlaande ren is gestaakt omdat de reac ties erop als te beledigend werden ervaren. Wat te den ken van deze: „Aan Judas, Boulevard 11, Velp". „Ik begrijp dat wel", zegt de predikant. „Als dominees een soortgelijk blaadje van katho lieken zouden krijgen, zouden ze waarschijnlijk ook geïrri teerd reageren." Toch blijven de scherpe reac ties, die hij altijd heeft opge roepen, hem verbazen. „Die mensen hebben gestudeerd en moeten toch op de hoogte zijn van bepaalde omgangsvor- Hegger verklaart de aanvallen uit de „indoctrinatie" die de priesters hebben ondergaan. Zij hebben altijd te horen ge kregen dat „ex-priesters ver raad plegen aan de eigen kerk. Het zijn tenslotte de voorman nen die op de vlucht zijn ge slagen, deserteurs". Daarnaast is er sprake van „een stuk ja loezie". Ook in elke priester leeft het verlangen naar een vrouw en een gezin, zegt de vader van zeven kinderen. Het is nooit Heggers bedoeling geweest rooms-katholieken er toe over te halen hun kerk te verlaten. Als dat uiteindelijk wel het resultaat was van zijn inspanningen, was dat natuur lijk mooi meegenomen. „Maar we hebben iedereen altijd vrij gelaten. Bovendien, welke re formatorische kerk zouden we moeten aanraden?" Want Hegger weet als geen ander dat ook in de prote stantse kerken „ondanks de officiële leer heel wat wetticis- me bestaat". Nadat hij in de nacht van 8 juli 1948 het klooster in het Braziliaanse Tietê, waar hij aan het groot-seminarie filoso fie doceerde, had verlaten, deed hij in een methodisten- kerk in Rio de Janeiro belijde nis van zijn geloof. Enkele ja ren later werd hij predikant in de Gereformeerde Kerken in Nederland, maar wegens de toenemende vrijzinnigheid verliet hij dit kerkgenootschap in 1979 om zich aan te sluiten bij de Nederlandse Hervormde Kerk. Ook in de protestantse kerken zijn machten werkzaam die daar niet thuis horen, weet hij inmiddels. Maar zo erg als in de RK Kerk is het er niet. „Die controlerende macht die achter alles staat, die geraffi neerde uitvinding van de dui vel die bisschoppen, kardina len en pausen regeert zonder dat ze het zelf weten... Een soort stille kracht is het." Hegger wil de rooms-katholie ken duidelijk maken dat „al die mooi klinkende dogma's" niets met de Heilige Schrift te maken hebben. Zij moeten hun vertrouwen niet stellen op Maria, op de paus of op gipsen beelden van Jezus, maar op de levende Christus Zelf. De ver kondiging van „dit bevrijden de Evangelie" moet onvermin derd doorgaan, ook al is er veel veranderd in de RK Kerk. De laatste jaren probeert de predikant het „getuigend ge sprek" ook op hoog niveau te voeren met de Nederlandse en Vlaamse bisschoppen zelf. Al leen bisschop J.M. Gijsen van Roermond heeft nog nooit ge reageerd op zijn brieven. Kar dinaal dr. A.J. Simonis heeft onlangs voor het eerst geant woord, in navolging van zijn Belgische collega G. Danneels. Hegger drukt de reactie af in zijn lijfblad en hoopt zijn protestantse lezers zo te laten zien „hoe een rooms-katholiek denkt". Vrolijke sfeer Als ex-katholiek, geboren in het Limburgse Lomm en ge- Ex-priester en dominee Hegger vormd bij de passionisten in Haastrecht, weet Hegger dat zelf maar al te goed. En als hij, zoals enkele maanden geleden, te gast is bij de rk vereniging Gehuwd en Ongehuwd Pries terschap (GOP), dan voelt hij zich daar „toch weer een beet je thuis". „De jeugdherinnerin gen, de vrolijke sfeer... ja, ik vind het ontzettend leuk om bij rooms-katholieken te bi vakkeren". Tijdens de GOP-vergadering bleek dat de behoudende pre dikant en de progressieve rk priesters ondanks grote ver schillen „beiden de dictatuur van het pausschap afwijzen". Een redemptorist vertelde Hegger dat diens boek 'Moe der, ik klaag U aan' destijds in het klooster als lesmateriaal werd gebruikt. Heggers le vensverhaal moest „een af schrikwekkend voorbeeld" Hegger hoopt dat zijn geest verwant T. Vanhuysse, een Vlaamse ex-priester, hem over een jaar als directeur van 'In de rechte straat' kan opvolgen. Van opheffing van de stich ting wil hij niet horen. Met paus Johannes Paulus II aan het roer levert de RK Kerk Laurentius-viering in Rotterdamse kathedraal ROTTERDAM Het bisdom Rotterdam opent morgen het nieuwe werkjaar met de Lau- rentiusviering. In deze viering bij gelegenheid van de jaarlijk se feestdag van de bisdompa troon St. Laurentius is het hoofdthema solidariteit en so ciale bewogenheid. Migranten zullen in de viering in de kathedraal aan de Ma- thenesserlaan (aanvang 11.00 uur) van hun ervaringen ver tellen. De themakeuze hangt samen met de herdenking van 100 jaar Rerum Novarum. Het feest van de H. Laurentius wordt volgens de kerkelijke kalender gevierd op 10 augus tus. Op initiatief van bisschop R. Bar werd de viering ver schoven naar een tijdstip waarop de meesten weer van vakantie terug zijn. GENEVE Het centraal comité moet een eind aan de onzekerheid in de We reldraad maken, zegt Rob van Drimmelen, sinds 1983 werkzaam bij de We reldraad van Kerken in Genève. „Als de prioritei ten en programma's vast staan, kunnen we weer ergens de tanden in zet ten." De personeelsstop en de moei zame herstructurering waar de staf nauw bij betrokken was, heeft geleid tot fricties, lange werkdagen en bij sommige mensen tot paniek over het behoud van hun baan. Jan Kok zag als directeur van de communicatie-afdeling vier van de vijf vacatures van staf leden niet vervuld. „Ik werk de laatste tijd meer dan 70 uur per week." Toch zitten er volgens hem ook positieve kanten aan de huidige situatie. „Dat de orga nisatie 20 tot 25 procent moet afslanken, is niet leuk maar daarom gaat de Wereldraad niet over de kop. De zeven vette jaren zijn voorbij." Een kleine crisis is volgens Kok, een van de vier Neder landers bij de Wereldraad, op zich niet slecht. Die dwingt de staf tot zelfonderzoek en tot het stellen van duidelijke prio riteiten. Er kan bijvoorbeeld wildgroei worden weggesne den. Het voordeel van de nieuwe structuur is dat de Wereldraad veel minder directeuren zal hebben, zegt Nico Keulemans, werkzaam bij de afdeling voor hulpwerk CICARWS. Er komt een efficiëntere en minder dure organisatie. Overigens vraagt hij, als voor malig ouderling-kerkvoogd in de Nederlandse Hervormde Kerk, zich af of het niet veel beter was geweest de 317 lid kerken op te roepen meer te geven in plaats van in te krim pen. Het eerste levert altijd veel meer op. Verder ziet Keulemans met enige zorg het moment tege moet waarop de Bondsrepu bliek onder druk van de ex- DDR-burgers de 'Kirchen- steuer' (de afdracht aan de kerk via de belastingen) af schaft. Uit Duitsland komt 40 procent van de inkomsten van de Wereldraad. „Dan wordt het pas echt leuk." Na de algemene vergadering in 1983 te Vancouver was de staf een half jaar bezig nieuwe plannen uit te werken, een in spirerende tijd, aldus Keule mans. Dat werk wordt nu overschaduwd door de finan ciële problemen en de reorga nisatie. Ook Van Drimmelen merkt dat er belangrijke gaten in de organisatie vallen. Na het ver trek van Preman Niles, staflid voor het conciliair proces voor gerechtheid, vrede en behoud van de schepping, maakte se cretaris-generaal dr. Emilio Castro in juni plotseling be kend dat Van Drimmelen voorlopig de Wereldraadman voor het conciliair proces is. Het onderwijsbeleid dreigde deze week een beetje achter de horizon te verdwijnen in de mêlée van de grote politiek. Bo vendien wordt dan de aandacht meteen weer ge trokken door de dit jaar opnieuw onvermijdelijke bezuinigingen. Toch pro beren ook minister Ritzen en staatssecretaris Walla ge beleid te maken. Zij moeten zich immers profi leren? Dat hoort bij deze politieke tijd. Als je de Memorie van Toe lichting bij hun begroting be gint te lezen valt je meteen de titel van hoofdstuk 1 op: 'De volgende stap telt'. Ik leg dat zo uit: het bekende beeld van de mammoettanker doemt weer op alsmede het feit, dat je maar kleine tikjes aan het roer hoeft te geven om voor later een flinke koerswij ziging te bewerkstelligen. Het gaat om kleine stappen dus, maar dan denkt men daar on willekeurig bij: pas op je tel len, want die kleine stappen kunnen van grote betekenis zijn. Neem nu zo'n eerste zin. 'On derwijs is de levensader van onze samenleving. Individuele ontplooiing, goed burgerschap, een vruchtbare economische voedingsbodem.' Je herkent er onmiddellijk de drie hoofddoelstellingen in, die altijd voor het onderwijs gelden, maar die in elke perio de weer net iets anders wor den geformuleerd. En in het 'net iets anders', daar zit het hem in. Dat bepaalt de volgen de stap. Laten we eens kijken. Onderwijsdoelen Individuele ontplooiing. Dat staat er altijd wel zo in. Maar of dat nu als eerste moet? Li beralen waren daar altijd nog al voor: de vrije, zelf zijn lot bepalende burger staat bij hen voorop. Maar de socialist had zo zijn twijfels. Moest niet het eerste zijn: sociale vorming, zo men wil vorming tot maat schappelijke weerbaarheid? En de christen-democraat had dan de neiging om dat weerbaar heid te vervangen door dienst baarheid. Maar enfin. Ritzen en Wallage beginnen met die individuele ontplooiing. En dat zegt na tuurlijk wat. In de PvdA is er 'onderhuids' al lang een sterke discussie aan de gang of men (met de VVD en D66) verder moet gaan op het pad van de individualisering of dat men vast moet houden aan de oude socialistische solidariteitsge- dachte. Waar ook christen-de mocraten met hun opvattingen over de overheid als 'het schild voor de zwakken' en de 'verantwoordelijke samenle ving' dicht bij in de buurt staan. Zouden deze gedachten door Ritzen en Wallage heen zijn gegaan toen ze zo begonnen met die individuele ontplooi ing? Het is in elk geval wel sprekend. Als ik zie hoe ze het tweede doel hebben geformuleerd, dan vind ik dat 'burgerschap' te eng gesteld. Ergens anders in de memorie wordt duidelijk gestipuleerd, en dat verheugt mij, dat in het onderwijs nor men en waarden heel erg be langrijk zijn. Maar die gaan wel iets verder dan dé opvoe ding tot goed burgerschap. Een mens functioneert toch nog in heel wat andere verbanden? Daarom werd daar in vroegere formuleringen heel vaak de maatschappij, de samenleving, genoemd. Soms zelfs met het woord 'dienstbaarheid' erbij. En dan dat derde, die vrucht bare economische voedingsbo dem. Dat is van oudsher de derde doelstelling en die gaat dan om de voorbereiding op het beroep. Het is wel teke nend als je hier leest dat zo'n beroep vooral lijkt te moeten dienen voor 'een vruchtbare economische voedingsbodem'. Het uitoefenen van een beroep betekent hopelijk vóór heel veel mensen toch wel iets meer dan het meewerken aan een gezonde economie, aan goed geld verdienen? Het is in elk geval goed om bij het vol gen van het beleid van de hui dige bewindslieden op Onder wijs bovengenoemde zaken eens in gedachten te houden. En dan waren er in de begro ting ook weer de onvermijde lijke bezuinigingen. Op de wachtgelden en op het school geld met name. Die laatste is niet alleen een zeer gedurfde, maar ik proef op de achter grond toch ook weer een be paald denken over onderwijs. Namelijk het te sterk de na druk leggen op het rendement. Je hebt, zoals we dat noemen, 'vroege' en 'late leerlingen'. Het gaat niet aan om ouders ervoor te straffen als hun kin deren tot de laatste categorie behoren. Meer wil ik daar voorlopig niet over zeggen. Schaalvergroting De bevordering van schaalver groting gaat onverminderd door. Nog maar net heeft het HBO een immense fusie-ope ratie achter de rug, waarvan de gevolgen nog lang niet uit gewoed zijn (men denke maar aan het opvallend aantal be stuurlijke crises in die sector) of de minister wil al weer een stap verder. Reeds herhaalde malen wees ik erop dat men bij dit alles uitgaat van een aantal nog steeds niet als deugdelijk be wezen vooronderstellingen. Daarom begrijp ik het verzet tegen deze plannen wel. Waar om stelt men niet eerst eens een onderzoek in of die voor onderstellingen inderdaad klopten, of de doelstellingen die men destijds met dit alles had, ook zijn gehaald? Eenzelfde trend ziet men ook bij de plannen ten aanzien van een samenvoeging van mid delbaar beroepsonderwijs en volwassenen educatie. Nota bene nu ook in dat MBO al die fusies nog nauwelijks achter door drs. K. de Jong Ozn. Buffertroepen van mei j jarige De u de c< Na de val van de Berlijnse Muur in november daarop volgende adembenemende revoluties in het Oi ijwilli werd herhaaldelijk vastgesteld dat de politieke leiders loos achter de gebeurtenissen aanholden. Het waren d zelf bevrijdende volkeren die de pas van de geschi "^d aangaven. De politieke leiders konden niet anders d;e de gebeurtenissen kennis nemen en proberen zich nieuwe toestand aan te passen. De eg zal moeten erkennen dat zij in dit proces hcfe achterop is gebleven. De Westerse regeringen konden den niet inzien dat de verdwijning van het IJzeren een b en de val van de communistische regimes, niet alle v0^°ï einde van de orde van Jalta betekenden, maar ook he 1 m'n van de orde van Versailles en Trianon. Het was een ill"L_ denken dat de democratische revoluties en het heront van de volkeren in het Oosten, alleen Oost-Europa zo gaan en dat West-Europa niet zou worden beroerd. Men kan lang discussiëren over de oorzaken van he van de EG-diplomatie in Joegoslavië. Maar men kc zeggen dat een van de belangrijkste redenen de ver uitgangspositie van de EG was. De EG ging er van he af aan van uit dat Joegoslavië als staat moest blijven b Bijgevolg moesten de onafhankelijkheidsverklaringe Slovenië en Kroatië genegeerd en de afscheiding van republieken tegengehouden worden. Men kan niet o nen dat de Servische nationaal-communistische leid hun stromannen in het 'federale' leger daarin een aan ging zagen voor hun openlijke agressie tegen de Kroal EG heeft zo zes kostbare maanden verloren. Dlf or nog voldoende werk op. „Deze paus is druk bezig de RK Kerk te restaureren", zegt Hegger. „Hij wil graag de heer van heel Europa worden, en daar slaagt hij aardig in. Hij heeft een kleine groep getrou wen, die steeds meer initiatie ven ontwikkelt", weet Hegger. „En de bedevaarten naar Lourdes worden steeds druk ker." De officiële dialoog tussen Rome en Reformatie stelt on der deze paus, „die voet bij stuk houdt", niet veel meer voor. De Nederlandse overleg organen delen volgens Hegger in deze malaise: „Ze produce ren af en toe een rapport en voeren eindeloze vrijblijvende discussies." Het gereformeerde deputaat- schap Rome-Reformatie, waar Hegger destijds zelf lid van was, heeft het hem zeer kwa lijk genomen dat hij een eigen stichting in het leven riep, bui ten de kerken om. Hegger heeft er geen spijt van gehad: hij heeft nooit synoderappor ten hoeven schrijven en kon al zijn tijd stoppen in het „getui gend gesprek" waarvan men op officieel niveau niet veel moet hebben. Nu staat ze voor de Verscheurende keuze het faillir haar beleid te erkennen en, als laatste redmiddel oi geloofwaardigheid in Europa en de wereld te herstelk militaire middelen te proberen te beletten dat de sche burgeroorlog overslaat naar de buurlanden. Ho ligt in het onmiddellijke schootsveld van de strijdende en. Italië voelt zich door het lot van de duizendén Ita volksgenoten in Kroatië en Slovenië direct betrokken conflict. HAA mer meei inv ibesti in 'an 1 wor iteke 9 all het zull< ame :n zie oces n ve luid< LZ1< Minister van Buitenlandse Zaken Hans van den heeft als huidige voorzitter van de EG-ministerraad plomatieke registers vergeefs opengetrokken, zijn alle politieke middelen om de vechtende partijen onderhandelingstafel te krijgen uitgeput. De EG st voor de beslissing die ze zo lang mogelijk heeft wille mijden: een multinationale vredesmacht naar Joeg sturen of niet. Als enige en ultieme middel blijft imme een militaire interventie, het schrikbeeld waarvoor ministers steeds zijn teruggeschrokken. HOE die militaire interventie als ze er komt PF 1 moeten uitzien, daarvover moeten de ministers zelf be| rj De opdracht van de 'vredestroepen', 'buffertroepen', '|T O men' of hoe men ze ook noemen mag, kan niet ande dan inderdaad te proberen een buffer op te werpen tuflOL strijdende partijen, zodat eindelijk het zinloze moorth o\ vernietigen ophoudt. Maar hoe moet het dan verder?F lyc SAMEN met Duitsland en Italië heeft Frankrijk er z|5091 eindelijk bij neergelegd dat het zinloos en nutteloos is beren samen te houden wat niet samen wil blijven. Na1' er is gebeurd in Joegoslavië is het ondenkbaar dat S en Kroatië niet zouden krijgen waarop ze volkenre< 'ts b recht hebben, namelijk de erkenning van hun besti bir onafhankelijke natie. Maar het is ook ondenkbaar grenzen tussen Kroatië en Servië niet worden aangepj aanzet van de onderhandelingen zal van Serven en Kjj zelf moeten komen. De EG zal niets anders kunnen sistentie verlenen. lie ir uit\ lat dc „Dat is niet serieus," zegt het slachtoffer. „Ik ben al overbe last. Ik kom er echt niet aan toe de post voor het conciliair proces-bureau open te ma ken." Met deze wijze van werken maak je volgens Van Drimme len een programma kapot en bezorg je iemand een maag zweer. In de stukken van de algemene vergadering, die in februari dit jaar in Canberra werd gehouden, kom je om de andere pagina tegen hoe be langrijk het conciliair proces is. Maar sindsdien is wel het bureau dichtgegaan. Uit loyaliteit met de Wereld raad doet Van Drimmelen er verder het zwijgen toe. „Die reorganisatie, die al twee jaar onderweg is, kost ongelooflijk veel tijd. Ik wil m'n werk a' ÊcidócSowtant Uitgave: Kantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit v Apothekersdijk 34, Leiden. 071 - 122 244. 071 - 134 941 Postbus 112300 AA Leiden de rug zijn. En door dezelfde proces-coördinatoren(l) die vele schoolbesturen zo op hol hebben gejaagd. Daar komt dan nog bij dat hier hetzelfde dreigt als enige tijd geleden in het agrarisch on derwijs: een praktisch van de kaart vegen van confessioneel beroepsonderwijs. Geen won der dat er veel verzet rijst. En dan blijft daarbij nog steeds kaarsrecht overeind de vraag: welk recht heeft de minister niet zozeer om dit alles te be vorderen (dat is al bedenke lijk!) maar om het min of meer af te willen dwingen? Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G,- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L. v 1. Kleijn (chef), n Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel. 071 - 144 049): K van Kesteren Binnen- en buitenland, fi A van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs C. E. Huisman, H. Jansen, drs. J. (tel 070-3190 815): Haersma Buma, A. va Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834) G Ansems (coordinator), B. Jansma, H Pii Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838)' M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. dactioneel samenwerkingsverband Belgié. De algemene verslaggevers Ven. De parlementaire redactie bes land, P Koopman, D. van Rietschoten het Algemeen Nederlands Persbureau ïn Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athi i (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A Heering rijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delf F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs R. Vunderink (Mo W. Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgr F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Verts M. de Cocq. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ms 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal per jaar n 18 00 tot 19.00 25,70 76,60 294,30 kla< lijft erm :eu' er k vKok leid vet twi Ie punl Het abonnementsgeld dient vi uit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven v Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 n advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3S

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2