Verhalen van Christien Kok leven te weinig BOEKEN/PLATEN Stefan Hertmans' verwensingen in dichtvorm Filmische kant Remco Campert belicht Dire Straitsvoor miljoenenpublit L £«idócSowuvnt VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1991 ~id In de negen nieuwe verhalen van Christien Kok, die de le zer vindt in het boekje 'Her senpan', zijn doorgaans in eer ste aanleg heel alledaagse, her kenbare situaties aan de orde. Een sollicitant die door een leeg schoolgebouw dwaalt, op zoek naar de sollicitatiecom missie. Een vrouw die de va der van haar vriend van de trein afhaalt. Of een ontmoe ting met een oude vriend op de zondagse Scheveningse boulevard. Telkens in die korte en heel korte verhalen gebeurt er ver volgens iets waardoor die wer kelijkheid binnenste-buiten wordt gekeerd. Na de aarze lende ontmoeting van de jonge vrouw met die man op dat perron, blijkt bij thuiskomst dat er niets meer klopt van wat beiden verwachten kon den en verwacht hadden. Het korte verhaal in het schoolge bouw eindigt met een voor de conciërge noodlottige ontplof fing. Dat stramien is in deze zeer overdachte verhalen regelma tig aan de orde. De formule ring is zorgvuldig, de typerin gen van de personen is aardig, wat clichématig soms, de re gels van de vertelkunst wor den keurig gevolgd. Vertel-perspectief en wisselin gen daarin, décor, ruimte, tijd van het verhaal, het zit alle maal heel keurig in elkaar. Daar kun je echt geen kritiek op hebben. Maar waarom grijpen deze verhaaltjes je nooit Dij de keel? Waarom knabbelen ze bloede loos voort zonder de lezer te inspireren, te verbazen, te je het antwoord op die vraag schokken of emotioneel aan te wel. Dat verhaal is het titel- spreken? Wanneer je bij het verhaal en het gaat over die slotverhaal bent gekomen, ken ontmoeting op de Schevening- De Scheveningse Boulevard dient als decor voor 'Hersenpan'. se boulevard. De lezer reali seert zich daar al te goed, hoe de haring etende oude vriend een bedenksel is. De man komt nooit echt tot leven, hoe krampachtig daartoe ook po gingen gedaan worden door de vertelster. En eigenlijk is dat de smaak die overblijft uit alle verhalen: ze zijn keer op keer kleine bedenksels, ze leven te weinig. Het is te bedacht. Romantiek van Schubert tot Sibelius Arnold Whittall: 'Romantische mu ziek, van Schubert tot Sibelius'. Uit gave Het Spectrum. Prijs 39,90. In de Aula-serie van uitgeverij Het Spectrum is van de hand van de Engelsman Arnold Whittall, docent muziektheo rie aan de Britse universiteit King's College in Londen, een boek verschenen onder de titel 'Romantische Muziek. Van Schubert tot Sibelius'. De on dertitel van deze 211 bladzij den tellende en royaal geïllus treerde uitgave omschrijft de opzet van het door Titia Rut- ten-Kooistra uit het Engels vertaalde boek: „Een beknopte geschiedenis van de 19e-eeuw- se romantische muziek, voor musici, studenten en de vele concertgangers en cd-luiste- raars". De beknoptheid legt beperkingen op en dat is bepa lend voor de doelgroepen. Mu sici en muziekstudenten zullen zich ongetwijfeld op een meer indringende wijze willen ori ënteren, het lezerspubliek zal gevonden moeten worden bij de geïnteresseerde muzieklief hebber. Die lezer zal genoegen moeten nemen met de componisten keuze van de auteur en Whit tall is wel zo slim om eventue le critici op dat gebied voor te zijn als hij opmerkt: „Onge twijfeld zal het de lezer weinig moeite kosten een lange lijst van ontbrekende componisten op te stellen. Ik heb getracht elke componist te bespreken wiens afwezigheid onmisken baar afbreuk aan het verhaal zou doen". Whittall veront schuldigt zich in het kader van de tekstenkele malen voor wat het boek niet is: „Let wel, dit boek is geen geschiedenis yan de negentiende-eeuwse muziek in al haar aspecten" en „Dit boek is geen uitputtende beschouwing over die muziek (de romantische) in relatie tot de geschiedenis in het alge meen". Citaten 'Romantische Muziek' staat bol van citaten. Citaten van com ponisten over componisten, ci taten van critici, van musicolo gen en van historici. Dat heeft veel studie gevergd en dat blijkt dan ook uit de .beknop te' literatuurlijst waarin hij meer dan honderd publica ties opsomt. Whittall gaat niet uit van de richtlijnen die bij de indeling van romantische mu ziek doorgaans worden aange houden: de principiële, de naï eve en de classistische tendens. De romantiek in het algemeen richt zich met name op het lied, de opera, de programma muziek, op onderwerpen uit de literatuur. Dat is ook het uitgangspunt voor de auteur die ruime aandacht besteedt aan Berlioz, Donizetti, Liszt (zeer uitgebreid), Puccini, Schubert, Schumann en vooral Verdi en Wagner. In het ver lengde van Richard Strauss wordt het werk van Hans Pfit- zner node gemist. De schrijver ontneemt de lezer weliswaar de kans zelf aanvullingen te plegen, maar het is toch een omissie dat niet één Neder landse componist wordt ge noemd. Whittall had, zeker met het oog op de Nederlandse vertaling, een aanvulling kun nen schrijven met aandacht voor Verhulst, Zweers, Rönt gen en Diepenbrock. Los van bovenstaande bemer kingen en opmerkingen kan het boek een boeiende aanvul ling betekenen in de boeken kast van de muziekliefhebber die zijn kennis over romanti sche muziek wil verbreden. Stefan Hertmans: 'Verwensingen' (gedichten), Uitgave Meulenhoff- /Kritak. Prijs 19,50. Een verwensing is iets nega tiefs. Je wenst iemand iets slechts toe, vervloekt hem zo gezegd. Wie het woord letter lijk neemt kan er echter ook de betekenis 'te veel' of 'verkeerd' gewenst uit halen. Het negatieve wordt dan ver mengd met spijt. In de nieuwe gedichtenbundel van de Vlaming Stefan Her tmans, die in 1981 debuteerde en sindsdien een flink aantal boeken heeft gepubliceerd en bijna evenzoveel literaire prij zen in de wacht heeft gesleept, wordt er dertig keer verwenst. Niet alleen negatieve dingen, ook uitgesproken positieve za ken moeten eraan geloven. Wie verwenst bijvoorbeeld het ogenblik of de poëzie? En wat valt er in hemelsnaam op het geluk of de lente aan te mer ken? 'Verwensingen' zijn echter niet de gedichten van een mopperaar of een eeuwig on tevredene. Wanneer in 'Ver wensing van de Lente' de komst van dit jaargetijde wordt beklaagd is dat enkel omdat de ik-persoon in de voorafgaande winter gelukki ger was: 'In de weiden waar het vroor/daar was ik wie ik was.' Het is maar de vraag of hij dat deze lente weer zal zijn, zoals alles in deze bundel zeer tijdelijk schijnt te zijn. Juist dat tijdelijke verwenst de dichter het meest. Tijdelijk is natuurlijk in de eerste plaats de geliefde, van wie in deze gedichten vaak sprake is. De romantiek waar naar de dichter zo hevig ver langt, komt ofwel niet tot stand, of is niet blijvend. 'Je 'spuug en bet zo, de etterende wonde.' Hertmans' gedichten zijn (zwart-)romantisch van toon had de ochtend zonder rollen en gemengd traditioneel willen zien, het fruit lag rot tend op de tafels, asbakken overvol, wijnvlekken op de plek waar ik je afdruk vond.' De nacht was mooi, maar hij ontwaakt alleen: 'Je belde niet. Ik belde niet. Regen wis te de wereld uit, spoelde de glazen en de lippen.' Hertmans' gedichten hebben iets verwijtends, maar vooral iets treurigs en soms iets hu moristisch. Poëzie is echter 'geen religie, om de wereld te verstillen, tot een warme re genbui.' Je kunt nu eenmaal 'niet in het vlies terug, dat om de ander spande.' Verwensen is dan zalf op de wonde. 'Spuug,' luidt het devies, modern van vorm. De ver svorm is vrij, maar hier en daar duikt een rijmschema op. In dat opzicht sluit Hertmans nauw aan bij de generatie Vlaamse dichters die in de ja ren zeventig debuteerde. In Nederland beperkten deze 'Ze ventigers' zich strikt tot de traditionele versvormen. Gerrit Komrij bijvoorbeeld schreef uitsluitend sonnetten. Die onvrijheid met betrekking tot de vorm vond zijn oor sprong in een zich afzetten te gen de experimentele Vijfti gers en vooral de Zestigers, als Bernlef en Schippers, die in hun 'ready made'-teksten de poëzie bijna tot de spreektaal hadden teruggebracht. De Vlamingen hadden veel minder last van deze richtin genstrijd. Zij incorporeerden ae verworvenheden van de na-ooriogse poëzie in een her nieuwde aandacht voor de ne gentiende-eeuwse. Zij namen 'the best of both worlds'. Dat maakt de gedichten van Da niël Billiet, Eriek Verpale en sinds zijn eerste bundel,. 'Ademzuil', in 1986, Stefan Hertmans zoveel ongedwonge- ner en daarmee echter ook leesbaarder. Het relativisme waar Komrij en de zijnen zo trots op waren vindt men in Hertmans bundel trouwens ook volop. Ondanks al het verwensen weet hij: 'Spreken is maar een afgeleide van wat onder schreeuwen valt' en 'kreten lossen op in lucht'. Remco Campert 'Campert compleet vervolg' - verhalen van Remco Campert uit periode 1971-1991. Uitgeverij De E zige Bij. Prijs 45,- grootste gemak van de een naar de ander. In het korte verhaal 'Voorstelling' gebruikt de 'ik' tijdens het zien van een toneelstuk zelfs een technisch begrip uit de wereld van de film: „Mijn ogen zoomden in op haar lippen, haar tanden, haar beweeglijke tong". Nu berust de duidelijke link tussen de verhalen van Cam pert en de film niet op toeval. Al vanaf zijn jeugd heeft hij een specifieke band gehad met het medium film. Hij spijbelde regelmatig van het Amster dams lyceum en zag soms drie of vier films per dag. En getui ge zijn regelmatig bezoek aan het Amsterdams Filmhuis heeft de film nog steeds een grote aantrekkingskracht op hem. Omdat Campert in ziin boeken vaak filmische middelen toe- wpast, is het ook niet verwon- dromen. Vooral in 'Wie doet derlijk dat zeer regelmatig iets Onlangs verscheen 'Campert compleet vervolg', de verhalen van Remco Campert uit de pe riode 1971-1991. De bundel is een vervolg op 'Campert com pleet' dat de verhalen uit de voorgaande decennia bevatte. Wat vooral opvalt aan de ver halen uit de periode 1971-1991 is de zoektocht van Campert naar een geheel eigen stijl, die hij gevonden heeft in zijn no velle 'Zachtjes neerkómen' uit 1989. Remco Campert schrijft over het algemeen zeer filmisch. Heel vaak monteert hij frag menten aan elkaar of maakt hij gebruik van flash-backs en de koningin' en 'Somberman's actie', het Boekenweekge schenk van 1985, is de relatie met de film overduidelijk. Campert laat in een afwisse lend tempo verschillende per sonen de revue passeren, en verlegt de aandacht met het van zijn werk is verfilmd. De meest bekende voorbeelden ziin de film 'Het gangstermeis je van Frans Weisz uit 1966 (naar Campert's gelijknamige roman), en het vierluik 'Alle dagen feest' uit 1976 van ver schillende filmmakers (naar vier van Campert's verhalen). Eén daarvan, 'Op reis', is ook opgenomen in 'Campert com pleet vervolg'. Het verhaal da teert uit 1974, en is het enige uit de bundel dat Campert schreef in de zeventiger jaren. Het verschil tussen dit verhaal en die uit de latere periode is duidelijk aanwezig. Het ver haal stelt in feite nog niet zo veel voor; het is meer een aar dige herinnering of een leuke anekdote. Campert heeft in 'Op reis' bovendien nog niet de stijl en de toon te pakken gekregen die ziin verhalen uit de latere periode kenmerken. Novelle Die prachtige melancholische stijl bereikt een hoogtepunt in 'Zachtjes neerkomen', een no velle die in 1989 tijdens de Boekenweek op de markt werd gebracht door de Bezige Bij in samenwerking met Vroom en Dreesman. De no velle vormt een van de hoog tepunten uit 'Campert com pleet vervolg' en ook uit zijn complete oeuvre. Het frappan te is dat 'Zachtjes neerkomen' destijds door de critici vrijwel geheel is genegeerd terwijl Campert juist vertelde dat de novelle het meest zijn eigen persoon benaderde. 'Zachtjes neerkomen' be schrijft de pogingen van de dichter Onno Mulder om zijn onlangs overleden vriend Groenewei te herdenken in een gedicht. Op een ochtend besluit hij de drank voor een tijdje te laten staan om zich volledig hierop te kunnen con centreren. Maar ach, het schrijven van het gedicht wil maar niet lukken, dus duikt Mulder het café in om zijn ge dachten even te verzetten. Daar haalt hij herinneringen op aan Groenewei. In een prachtige stijl, die bol staat van melancholie, be schrijft Campert vervolgens het verleden van de beide vrienden. De volgende och tend ontwaakt de dichter in, zijn eigen portiek, nadat hij daar laveloos in slaap is geval len. Daarna strompelt hij naar zijn woning, met het vaste voornemen om de volgende dag het gedicht over zijn Mendes trekt de lijn door Bob Mendes: 'De Fraudejagers'. Uit geverij Manteau. Prijs 29,90. John Sandiford: 'Moordritueel'. Uitgeverij Bruna. Prijs 29,90 Met 'De Fraudejagers' heeft de Belg Bob Mendes zijn in drie eerder uitgegevén boeken ge vestigde reputatie bevestigd. De accountant, die eerder 'Een dag van schaamte', 'Het Chun- nel Syndroom' en 'De vierde soera' schreef, is overigens in zijn laatste creatie het minst op dreef. Was zijn derde roman, doorgaans zijn z'n boeken ge baseerd op actuele politieke en maatschappelijke ontwikkelin gen, al minder dan de eerste twee, het laatste werk is een beetje op diezelfde lijn blijven steken. Mendes is sterk in het creëren van een intrigue en het uit werken van een plot; zodra hij zich op psychologische paden begeeft, wordt het minder. Dat toont ook 'De Fraudeja gers', een verhaal dat is gesi tueerd in de fiscale opspo ringswereld in Brussel en de criminele uitwassen op dat ter rein. Het thema is aardig, maar doordat Mendes zich ook waagt aan een „ordinaire lief- des-affaire" ontkracht hij zijn oorspronkelijke idee. Moordritueel Met 'Moordritueel' heeft John Sandiford het tweede deel af gescheiden in wat een serie moet worden over de Ameri kaanse 'super cop' Lucas Da venport. Deze speurder is er één van het wat onconventio nele soort, maar dat maakt Sandifords boek niet in de eer ste plaats aardig. Het is vooral zijn idee, aanpak en uitwer king van 'Moordritueel', die het werk tot een lezenswaar dig geheel maken. Onderhavi ge branche wemelt van de au teurs, die een politieman creëren met als opdracht een moordzaak tot een oplossing te brengen. Sandiford doet dat echter net wat aardiger dan veel van zijn collega's. Sinds Mark Knopfler zijn artistieke gaven voor een belangrijk deel heeft wegge cijferd ten gunste van Het Perfecte Geluid, wordt Dire Straits op handen gedragen door het grote publiek, dat wel raad weet met de smet teloos uitgevoerde melodieu ze rock én door haar pla- tenmmaatschappij. Die lan ceerde Dire Straits niet ten onrechte als dé cd-groep bij uitstek en constateerde ver volgens likkebaardend hoe een verzamel-cd als 'Money For Mothing' een regelrech te hit werd. Al bijna drie jaar staat de cd onafgebro ken in de album-hitlijsten. Voor het nieuwe album 'On Every Street' hoeft men ook niet bevreesd te zijn: in de voorverkoop gingen ver spreid over de hele wereld miljoenen exemplaren van de hand. Het succes van Dire Straits is voornamelijk te danken aan de goed geko zen harmonie van gitaar en toetsen. Na het sprankelende debuut-album, dat nota bene op de golven van de new wave zijn weg naar het pu bliek vond, besloot Knopfler langzamerhand tot een koerswijziging, die de mu ziek niet alleen symfoni- scher, maar ook wel erg ge makkelijk te verteren maak te. Dire Straits noopt niet meer tot nadenken: het is consumptiepop voor de mas sa, maar -het moet gezegd- wel knap gemaakt. De ver velende single 'Calling Elvis' maakte dat nog niet meteen duidelijk, maar 'On Every Street' bevat genoeg variatie (van blues in 'Fade To Black' via country in 'Ticket To Heaven' tot pure folk in 'Iron Hand') om iedereen te bereiken. En dus zijn Knopf ler c.s. opnieuw in nun opzet Transvision Vamp Wendy James heeft maar één doel in haar leven: gro ter worden dan Madonna. Om dat te bereiken zingt ze in Transvision Vamp, het meest sensuele bandje van Engeland. Wendy is blond en mooi, en overtuigd van haar capaciteiten. „Ik wil met iedereen om honderd duizend pond wedden, dat er een moment in mijn loop baan komt, waarop ik in Hollywood een Oscar win", zei ze dit jaar in een inter view. Daarvoor is behalve zingen ook acteertalent no dig, maar het heeft er alle schijn van dat Wendy zich ook daar wel weer doorheen slaat. Ze is het opwindende middelpunt van een band, die het van pop volgens het Blondie-concept moet heb ben: een beetje punky en lekker melodieus. Op de derde cd 'Little Magnets Versus The Bubble Of Bab ble' vliegen de stijlcitaten je aan alle kanten om de oren, soms onbedoeld ('Pressure Times' doet wel erg sterk denken aan de aloude Ar- chies-hit 'Sugar Sugai soms bedoeld: Serge bourg krijgt de credits 1 de melodie van 'Je t'a mais non plus', die in 'T gy Wigout' is verpakt.] past in de hijgerige tral van Transvision Vj maar er zijn opwindei l:ou v dingen in het leven. rieva Died Pretty Het Australische Died p Oravo ty kreeg bij het verschij T van de eerste lp 'Free i )R I in 1986 juichende recen N3N omdat de manier waaro N3 voortborduurden op nsam werk van een psyche N2 h sche band als The Door ialev nagenoeg iedere criticu_p(-. goede aarde viel. Drie Env- bums later is er van diei RTL' nectie in ieder geval wi lechte meer over, want de nietenw cd 'Doughboy Hollow' kl Verde vooral heel erg... Aui N1 H lisch. Died Pretty prob Een rr op het recente werkstuk aar hi sfeer op te roepen, die t sbruik rend is voor stadgenote! igevre The Church en de mii-r-r i bekende Moffs. En i ^Ll naar Echo The Bui ARD men, zonder twijfel oi N1 (I invloed van producer H N2 Jones. Maar daarbij dl RTL' onmiddellijk te worden 11 BBC getekend dat de Died Pi IWES er maar sporadisch in sli SUP voornoemde bands te b ZDF deren. Daarvoor zijn IN3 (I composities op 'Dougl RTL' Hollow' vaak net iets te ARD tisch en te weinig direct RTL opbouw, waardoor het BBC luid een beetje in het lu RTL' ledige blijft hangen. RTL- nummers springen er du RTL- lijk uit: 'D.C.', 'Satisfied 'Turn Your Head' zijn de meest geslaagde pogii q|Q om een meeslepende son lU(CC. "«ren. ™ed 1704 Overna Bad English ibuni The Babys zijn weer te '°~rar Weliswaar heeft het ki ^e°a een andere naam gekre maar Bad English klinkt11161 tuurlijk ook niet slecht B""etl de muziek ook niet. D ®ba® mee lost de tweede cd 1 q7 oo c klash' meer beloftes in het titelloze debuut vant115 jaar geleden deed vern .op ^e' den. De kritiek op de kl igyrnn loosheid van dat album l sn 2o zanger John Waite enlfeRac senman Jonathan Cain (m15( belangrijkste componi 3ndspi, van Bad English) aan 1.30-2- denken gezet en het nl0Nie taat is er naar. De band ,^ce kennelijk ook wat goe gpekti maken: het aantal bedai wrkiav van de vijf muzikanten ^genti slaat anderhalf kantje 11/13 de inlay... 'Backlash' ojüeacti heel sterk met het spanieling de 'So This Is Eden', wal ;9azine de band zich afwisselendpparst zighoudt met rockers en °i: lads uit het bekende Bat omode stramien. Voor de produ rdeb£ werd teruggegrepen op 19.00 r Nevison, de man achteninhei gouden Babys-elpees 1 Nieuws ken Heart' en 'Head Fi °Pen Het uiteindelijke resultai |chter niet echt vernieuwend soms net iets te voors 'u2j'ek L>aar- irliial Mark Knopfler heeft met zijn Dire Straits weer een album geleverd dat genoeg variatie bevat om een zeer groot bliek te bereiken. FOTOL Onthutsend beeld van vervolg jaren zestig 1 aanvo -^land. V izuidw< li Thomas Pynchon staat niet te boek als één der meest pro- duktieve auteurs. De Ameri kaan schreef met 'Vineland' w zijn eerste boek in zeven jaar, vriend daadwerkelijk te gaan maar maakte er wel wat bij schrijven. En de vriend Groe- zonders van. Na met 'Gravity s newei was - hoe kan het ook Rainbow' eerder enig opzien te anders - een filmmaker. hebben gebaard schetst Pyn chon in 'Vineland' een onthut send beeld van de samenle ving van de jaren-zestig gene ratie in zijn land. Bekend was al wel het nodige over het hip pie-gebeuren van eind jaren zestig, maar wat daarna in vooral Californië gebeurde, bereikte een wat minder breed publiek. Pynchon heeft dat 'America-watchers' niet geheel verrassend Men komt. Pynchon komt in zijn overigens wat matig op maar gaandeweg raakt lanop zer geboeid om vervi ider volledig bij het verhaa trokken te raken. Waan conclusie rest dat het is t treuren dat het wellicht vele jaren duurt voor Tb1 £0n gers' vervolgens verging. Een Pynchon met een volgend weinig vrolijk beeld, dat de man verschijnt. VIND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 16