„Godsdienst die madonna's voortbrengt is bijzonder" GEESTELIJK LEVEN OPINIE Aidsbestrijding verdeelt kerk Afrika beroepingen COMMENTAAR Bolkestein £eidae Souaa/nt zaterdag 14 september is Bisschoppen VS tegen hulp van artsen bij zelfdoding WASHINGTON Artsen mogen ongeneeslijk zieken niet hel pen bij zelfdoding. Dat schrijven 50 Amerikaanse rk bisschop pen in een verklaring over euthanasie. Volgens de bisschoppen zou „het ongedaan maken van de grens tussen genezen en doden een radicale breuk betekenen met de lange wettelijke en medi sche tradities van ons land en een dreiging van onafzienbare omvang voor de kwetsbare mensen van onze samenleving". Zij vinden dat degenen die de belangen van ouderen, gehandicap ten en ongeneeslijk zieken verdedigen, terecht alarm slaan, als sommige Amerikanen zich haasten „om deze mensen de vrijheid te schenken om te worden gedood". De afgelopen tijd is de dis cussie over euthanasie in de VS opgelaaid door het verkoopsuc ces van het boek 'Final Exit' van Derek Humphrey, waarin tot in details wordt beschreven hoe men een eind aan zijn leven kan maken. Sommige actiegroepen die strijden voor legalisering van euthanasie, streven ernaar dat artsen het recht krijgen de medische hulp aan ongeneeslijk zieken te staken. Raad van Kerken vraagt om aandacht voor wao-ers Een getrouwd man heeft vele zorgen - een ongetrouwd man één meer. Fins spreekwoord AMERSFOORT De Raad van Kerken in Ne derland heeft de lidkerken voor het eerst sinds de problemen rond de wao ontstonden opgeroe pen binnen hun kerk de aandacht te vestigen op de problemen van de wao-ers bij wie de aan gekondigde maatregelen van het kabinet grote spanningen hebben veroorzaakt. De plaatselijke kerken moeten niet alleen luisteren naar de wao-ers, maar zich ook ertegen verzetten dat de verhalen over misbruik van de wao een bron worden van generaliserende oordelen en ver oordelingen. In zijn brief aan de lidkerken noemt de Raad het „zorgwekkend" dat de inhoud van de aan gekondigde maatregelen, de manier van pre senteren en de daarop volgende discussie grote onrust en onzekerheid hebben gewekt bij „een groep mensen die toch al het nodige heeft door staan". Maar niet minder zorgwekkend is dat verhalen over misbruik van de wao een sfeer hebben geschapen waarin de discussie niet zel den onzuiver werd en aanleiding kon worden voor stigmatisering van de wao-ers. De Raad erkent dat ook de kerken de afgelo pen jaren hebben nagelaten de problemen met de wao tijdig aan de orde te stellen. Maar de rekening voor dit falen mag niet aan de wao- ers worden gepresenteerd. De Raad pleit voor een grondige bezinning op en maatschappelijke discussie over de grondsla gen en het karakter van de sociale voorzienin gen. Met een brief aan de politici wil de raad wachten tot de wetteksten bekend zijn. CHINESE STUDENT GERAAKT DOOR CHRISTELIJKE KUNST door MARINUS V.D. BERG Overgangstijd Leven in een overgangstijd is boeiend maar ook spannend. Het schept ook onzekerheid. Je kent de toekomst niet. In een overgangstijd kun je verschillende houdingen aannemen. Je kunt afwachten. Je kunt proberen de oude vormen te behouden. Je kunt je ook inzetten om de nieuwe tijd vorm te geven. Je bent vol verlangen naar die nieuwe tijd omdat ze de belofte van nieuwe menselijkheid inhoudt. Zeggen dat we in een overgangstijd leven, is erkennen dat er een tijdsperiode aan het voorbijgaan is. De tekenen zijn er onmiskenbaar. Volkeren eisen hun eigenheid op en laten zich niet meer overheersen door een gedachtengoed dat niet het hunne is. Zij willen zichzelf kunnen zijn. Overal in de wereld zien we het. De oude grenzen vervagen en vervallen. Niet alleen volkeren, maar allereerst individuele mensen vragen om vrijheid en respect voor hun eigenheid. Immers in de ziel van de mens ligt het verlangen naar ontplooiing en zelfwording. In deze tijd herkennen velen gelijktijdig dit verlangen. Door steeds meer mensen worden onderdrukkende machten en ideeën onderkend. Het vrijwordingsproces dat allerwegen gaande is, brengt soms veel pijn en moeite mee. De andere kant van vrijwording is het verlies van veiligheden en zekerheden. Je wist waar je aan toe was en waar je op kon rekenen. Vrijwording brengt vaak eenzaamheid en onzekerheid met zich mee. Je bent teruggeworpen op jezelf. Bovendien zijn er aanvechtingen. In een overgangstijd versterken zich ook de tegenmachten. Ze laten hun tanden zien. Ze zijn listig en sluw in verdachtmakingen. Ze zijn bekwaam in roddel en achterklap. Intimidatie en geestelijk terrorisme is hen niet vreemd. Ze worden fanatieker. Wie zien ook een opleving van fanatisme en fundamentalisme overal in de wereld. Wie op weg gaat naar het nieuwe land, trekt door nacht en woestijn. Onderweg vallen er ook mensen af. Ze houden de lange tocht niet vol. De overgangstijd vraagt om vertrouwen in wat je droomt, soms even ervaart, maar nog niet ten volle ziet. In sommige periodes worden we overspoeld door berichten over conflicten, over criminaliteit, over de oude machten die nog stevig in het zadel lijken te zitten. Je twijfelt soms aan het proces van vrijwording. Je dreigt je blind te staren op die berichten. De nieuwe tijd krijgt niet zomaar gestalte. Gelukkig zijn er mensen die reeds leven alsof die nieuwe tijd er al is. Zij hebben zich al lang gedistantieerd van de oude puinhopen. Zij zijn ook innerlijk reeds gezuiverd. Dat zie je aan hun ogen en dat hoor je aan hun stem en het klinkt door in wat zij zeggen. Ze zijn niet fanatiek maar leven vanuit de nieuwe geest die respect heeft voor de eigenheid van iedere mens. De geest die niet oplegt, maar die bemoedigt en stimuleert. Deze mensen zijn als een zachte bries. Ze zijn mild en aandachtig. Ze wijzen ons de weg in de nacht. Hun radar doorziet de machten. Deze mensen bekleden in de overgangstijd vaak niet de bekende leidinggevende posities. Ze bevinden zich vaker op niet-erkende plaatsen, in de schaduw. Het zijn soms ook mensen van wie het niet verwacht wordt. In hen is de nieuwe geest en zij wijzen de richting naar de nieuwe toekomst. Zij verzetten zich niet meer tegen het oude, maar ze hebben het achter zich gelaten. Zij weten dat het belangrijker is elkaar in het goede te bevestigen, opdat je niet door wat er niet meer toe doet uiteen wordt gedreven. De opbouw van een nieuwe menselijkheid die ieders eigenheid doet openbloeien, dat doet ertoe. Iedere mens kan daaraan meewerken en zo komt de nieuwe tijd. Er zijn steeds meer tekenen daarvan. OEGSTGEEST De godsdienst waarin een vrouw met zo'n bijzondere glimlach wordt afgebeeld, moet wel iets bijzonders zijn. Dat dacht de Chinese kunsthistoricus en kunste naar He Qi (40) uit Nan king, toen hij als student voor het eerst een geschil derde Maria zag uit de Eu ropese renaissance. Zijn nieuwsgierigheid was ge wekt en wat hij verwacht te van een godsdienst die zulke kunst voortbrengt, kwam uit. He Qi is chris ten geworden en enkele jaren geleden is hij ge doopt. He Qi was ruim een week in ons land, ondergebracht in het Zendingshuis van de Raad voor de Zending van de Ne derlandse Hervormde Kerk in Oegstgeest. Hij was hier en in andere Europese landen in het kader van zijn promo tie-studie. Hij doet een verge lijkende studie over middel eeuwse kunst in christendom en boeddhisme. In de Chinese context is dat een opmerkelijk onderwerp, want zoiets als christelijke kunst is voor Chinese begrip pen niet zo waardevol, omdat het niets te maken heeft met de Chinese cultuur, die de maat is voor alle dingen. Bo vendien is het christendom verbonden (geweest) met 'wes ters imperialisme', en dat druist in tegen het sterke Chi nese gevoel van zelfbewust zijn. De betekenis van het woord 'China': 'gesloten land' is in dit verband veelzeggend. Met het boeddhisme in China ligt het anders; die godsdienst is er bijna 1900 jaar in het land en maakt als zodanig deel uit van het Chinese erfgoed. Niet minder-waardig Die zelfverzekerde afwijzing van andere dan Chinese uitin gen van godsdienst en cultuur bevredigden de student He Qi niet. Hij leerde zien dat chris telijke religieuze kunstuitin gen niet zomaar kunnen wor den afgedaan louter omdat ze niet Chinees zijn, maar dat ze een eigen betekenis hebben en dat ze moeten worden begre pen vanuit de mensen die ze hebben voortgebracht en er mee leven. „Ik begon te begrij pen dat het niet goed is andere godsdiensten af te wijzen om dat ze niet-Chinees zijn. De belijders van andere godsdien sten hebben net als wij hun ri ten, hun diensten, hun gebe den. Waarom zouden die min der-waardig zijn?" Zijn zoektocht naar de achter gronden van christelijke kunst en architectuur begon. Een van zijn 'ontdekkingen' was te zien hoe in het christendom de kerk altijd het centrum mid den is van een stadskern. Hij vindt dat opmerkelijk omdat bijvoorbeeld in het boeddhis me de tempels in het algemeen in de eenzaamheid worden ge bouwd. Kunstuitingen zijn alleen goed te begrijpen vanuit de geeste lijke achtergrond van de kun stenaar en daarom begon He Qi zich steeds meer te verdie pen in het christelijk geloof. Dat viel niet mee, vertelt hij; er was nauwelijks materiaal voor studie. Bovendien, chris tendom was in China geen echt gespreksonderwerp, zeker niet in zijn studententijd, zo aan het einde van de culturele revolutie. Christenen waren 'verdachten' en contra-revolu tionairen. Boodschap He Qi had wel de beschikking over reproducties van schilde rijen en door middel van die afbeeldingen kwam hij toch heel wat te weten van de boodschap van het christelijk geloof. Hij noemt in dit ver band schilderijen over het laatste oordeel. „Ik zag op zo'n schilderij hoe een generaal, De geboorte van Jezus, knipwerk door He Qi. De kunstenaar verwerkte Chinese motieven: de vo gels boven in symboliseren de hoop en de verwachting dat het goed wordt in het nieuwe jaar; rechts onder de kribbe de geschenken die de Wijzen uit het Oosten symboliseren. De figuur boven Maria symboliseert geluk en de kaars stelt het licht voor. Het kind Jezus draagt een muts die verband houdt met het komende 'jaar van de tijger' (1986). Deze afbeelding, met anderen, raakte zeer populair in China en werd gebruikt in een kalender. t Knipwerk van He Qi is als postkaart uitgegeven dpor Hervormde Raad voor de Zending, Oogst een paus en een keizer naar de hel werden gestuurd en hoe armen de weg naar de hemel werd gewezen. Ik leerde daar uit dat iemands positie in het leven niet. bepalend is voor wat er gebeurt als je voor God verschijnt. Ieder mens moet verantwoordig afleggen en is daarin aan ieder gelijk". „Dat was voor mij een heel be langrijke boodschap. Dat is te begrijpen als ie weet hoe in onze cultuur de maatschappe lijke en sociale positie heel erg belangrijk zijn. De 'waarde' als persoon wordt afgeleid van de maatschappelijke positie die iemand heeft. In onze geschie- I FOTO: LOLKE OSINGA denis speelt de keizer de hoofdrol. Alle posities en func ties zijn gericht op de keizer. Alle ogen staan op hem ge richt; mensen ontlenen hun bestaansrecht en hun functie aan hem; zonder hem zijn ze een non-persoon". „De boodschap van dat schil derij was nu juist dat ook die keizer onder het oordeel van God staat. De keizer bepaalt dus niet iemands waarde, maar de mens ontleent z'n be tekenis aan God. Allemaal staan we in verantwoordelijk heid voor Hem en daarin zijn we gelijk en gelijkwaardig". He Qi wil er niet te veel van vertellen, maar hij heeft in zijn studententijd het nodige meegemaakt van de repressie van de Culturele Revolutie. Die omstandigheden hebben wellicht meegewerkt tot zijn overtuiging dat niet de strijd, maar vrede en liefde de hoop zijn voor de individuele mens en voor die van een volk. Strijd en onderscheid zijn zo'n beetje trefwoorden voor de Chinese geschiedenis en cul tuur en dat zou moeten veran deren, vindt He Qi. Er is een oproep tot vrede en liefde no dig en waar is die beter ver woord dan in het christen dom? Het is dan ook een van z'n ide alen om de christelijke bood schap van geloof, hoop en lief de te kunnen uitdragen in zijn land. Een goede weg daarvoor is, denkt hij, die van de intro ductie van christelijke kunst. NAIROBI De priester van de kleine anglicaanse parochie in Mainga, in het midden van Kenya, komt halverwege zijn zondagse preek uit bij zijn lie velingsonderwerp: condooms en andere voorbehoedmidde len. Net als de meeste van zijn Afrikaanse collega's is hij er van overtuigd dat deze midde len het verval van de moraal bevorderen en dus afgewezen moeten worden. Met oneigen lijk gebruik van de condooms heeft de Kenyase geestelijke minder problemen. Tijdens de laatste kerstviering versierden opgeblazen condooms zijn klei ne kerkgebouw. Bij gebrek aan echte ballonnen. Ook elders in Afrika lopen rooms-katholieke, anglicaanse, protestantse en onafhankelijke kerkleiders keer op keer te hoop als er van staatswege wordt gepleit voor het gebruik van condooms in de strijd te gen aids en van voorbehoed middelen in de strijd tegen de overbevolking. Zo zegt de lutherse bisschop Samson Mushamba uit Tanza nia dat het gebruik van con dooms uitnodigt tot meer sek suele contacten en daardoor juist bijdraagt aan de versprei ding van het aidsvirus. In na volging van paus Johannes Paulus II propageren de mees te Afrikaanse hoeders van de moraal 'safe sex' door middel van de huwelijkstrouw. Afrika voert een vertwijfelde strijd tegen aids. Ten zuiden van de Sahara zijn volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO ongeveer vijf miljoen mensen geïnfecteerd met het aids-virus, waarvan de helft in Oost-Afrika. Uganda is er het slechtst aan toe; de WHO spreekt van 17.000 aids-slacht- offers, maar volgens plaatselij ke artsen zijn het er minstens 100.000. In Kenya steeg vorig jaar het aantal patiënten van 12.000 tot 17.000. Waar Afrikaanse regeringen of particuliere organisaties condooms gratis ter beschik king stellen, vinden zij meestal de kerk op hun weg. Zo liet de regering van Zambia drie mil joen condooms verspreiden in hotels en bars. Toen de kerken protesteerden, sloeg het minis terie van volksgezondheid te rug: „In plaats van onder de duiven van de regering te schieten, moeten de kerken eerst de christenen in het land maar eens overtuigen van hun manier van aidsbestrijding, namelijk kuisheid voor het huwelijk en de huwelijk strouw." Conflicten zijn er ook in Uganda, waar de regering haar standpunt over aids het afgelopen jaar volledig herzag. Tot voor kort predikte zij net als de kerken een strenge sek suele moraal, helaas zonder succes. Nu verkondigt ook president Yoweri Museveni een nieuwe safe-sex-strategie: „De mensen moeten condooms gebruiken." Direct lieten de Ugandese ker ken hun protesten horen. Het tijdschrift 'Weekly Topic' gooi de olie op het vuur met een artikel onder de kop: „De bij bel mag dan je ziel redden, dit condoom redt je leven". De Ugandese kerken hebben inmiddels samen met de isla mitische gemeenschap een overwinning geboekt. Het mi nisterie voor informatie heeft begin september elke vorm van reclame voor condooms in de staatsmedia verboden. „Het is ook uitgesproken dom om je leven toe te vertrouwen aan een stukje rubber van nog geen millimeter dik", aldus een woordvoerder van de anti condoom-alliantie. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te IJzendoorn T. Wegman te Wijngaarden; te Zoetermeer J. Ka- merlina te Maarn-Maarsbergen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Delft-Abtswoude als stu dentenpredikant drs. B.M.H. van Drongelen, kandidaat te Amsterdam die dit beroep heeft aangenomen; te Beekbergen als geestelijk verzorger tan iro< VvD-LEIDER Bolkestein heeft met de hem zo kariPe" tieke verve weer eens een politiek taboe willen doorl Moslims moeten zich aanpassen aan de westerse non waarden, zo verklaarde hij op een bijeenkomst van partijen in Luzern. Hij voegde er aan toe: „Compron. zijn niet mogelijk". Hier dreigt het gevaar dat Bolkesv' een olifant door een kast vol porselein wandelt. moge duidelijkheid zijn over onze rechtsnormen, allfgn den zijn daarmee nog niet geclassificeerd. Zelfs is het ,j lijk dat er waarden zijn waar Nederlanders hun mee kunnen doen. ERSUA iaar he tot 4C e Medi als Com is met koplo ica 59 i. Rela rermoj van 2 NOS de f linder •progj Hij hoopt daar veel aan te kunnen doen via een nog op te richten onderzoekscentrum voor christelijke kunst, in Nanking. In zijn positie als medewerker aan het Theolo gisch Seminarie in Nanking zijn daarvoor wel mogelijkhe den. Bovendien is er belang stelling genoeg, vermoedt hij. Regelmatig houdt hij op uni versiteiten lezingen over zijn dissertatie-onderwerp en het is opmerkelijk hoeveel studenten nieuwsgierig zijn naar wat hij te zeggen heeft. Heel opmerkelijk was in dit verband de uitnodiging van studenten, kort na de gebeur tenissen op het plein van de Eeuweige Vrede, in 1989. De studenten die hem vroegen te komen, hadden hem al eerder gehoord, maar wilden hem juist na die vreselijke gebeur tenis weer in hun midden heb ben. De belangstelling voor die tweede lezing was enorm en, vindt He Qi, een aanwijzing om door te gaan. De trots waarmee He Qi over zijn land spreekt naast kri tiek is opmerkelijk; de Chi nese cultuur speelt een grote rol in zijn leven. Het christen dom dat hem voor ogen staat, is dan ook volop een Chinees christendom. Op de vraag of dat wel kan het christendom is toch vooral een westerse godsdienst antwoordt hij: „Jezus Christus is niet alleen een historische figuur, Hij leeft. Ook in Chi na". VOOR alle duidelijkheid: natuurlijk spreekt het van buitenlanders die hier voor langere tijd komen woJ maximale inspanning moeten plegen om zich aan te Hun kinderen zijn er niet mee gebaat als gezegd wo het aanleren van de Nederlandse taal geen voorrai dient. Een halfzachte aanpassing kan de problemen daad alleen maar verergeren. Het gevaar dreigt dan d Nederland een nieuw soort apartheid ontstaat. Zoiets leen maar voorkomen worden als buitenlanders in st I zich intensief op onze samenleving te oriënteren. Maa niet alleen een kwestie van willen, maar ook van m heden. ^jjT een EjEN voorbeeld van geslaagde integratie leveren de sische spijtoptanten uit de jaren vijftig. Niet alleen ^an goed terechtgekomen, maar het gevolg is ook dat de leving er in zijn geheel door is verrijkt. Een ander goe beeld, uit een veel verder verleden weliswaar, lev(oen 0 hugenoten. In beide gevallen behoorden deze groepen sociale klasse die hun integratie vergemakkelijkte. Bi ze co genoten was het het geloof van geestverwanten en (Ned< spijtoptanten de gedeelde ervaring met de Indischgai iderzc de aanpassing vergemakkelijkte. °Nati( In het geval van de moslims zijn die gunstige omsta den afwezig. Bolkestein vindt nu dat in Nederland he se model moet worden toegepast. En hier beginnen ?jjng blemen. Voor buitenlanders die in Frankrijk leven is zoncj}- sing veel meer dan hier het geval is, een dwingende;, bestaat daar niet het minste begrip voor de eigen culti e heli buitenlanders. Buitenlanders in Frankrijk zijn dan p;e" err cepteerd als zij zich als echte Fransen gedragen. Aznavour en Milan Kundera zijn geslaagde voorbeel<^nsti^ Franse model levert de laatste jaren echter steed scor( moeilijkheden op. De rassenrellen in Parijs en Lyon qere gr wat dat betreft duidelijke taal. De welstand van denctioi granten van de laatste decennia ligt beduidend lager /aar 1 van vorige generaties buitenlanders die bovendien 1«1 °Pe zo massaal werden toegelaten als de laatste jaren hd was. Doordat hun welstand en opleiding laag is lukt sluiting zo moeilijk. Omdat ze de aansluiting missen .XX' eigen geloof en gebruiken juist verder cultiveren onderzoek is gebleken. Het gevolg is dat er culturel 1 heid ontstaat. HIJ UlT de Nederlandse moslimwereld komen er geno» den die wijzen op de wil tot integratie. Maar wie zoali stein met verwijzing naar het Franse model van iRAA1 verlangt dat het voor hen slikken of stikken is, vr^van conflicten. Het ontvangstklimaat voor buitenlander laatste jaren terecht minder 'soft' geworden. Er is ;nze( meer nadruk gelegd op de noodzaak tot aanpassing, nwaar kan niet bij zulke verreikende verschillen het héle de zijn. in of "V omt m v in h deel n op an c van de stichting Het Hoogeland en Huilenoord drs. L.J. van Gog, zieken huispredikant te Doetinchem die dit beroep heeft aangenomen. Afscheid Nederlandse hervormde kerk van Wleringen A. van Dorssen wegens VUT; Afscheid Chr.Geref.Kerk van 's-Gra- venhage-Rijswijk drs. W. Steenber gen wegens vertrek naar 's-Hertogen- bosch en de benoeming tot geestelijk verzorger van het Protestants Chris telijk verzorgingshuls Vijverhof te Nij megen per 1 okt. Oproep tot boycot tropisch hardhout BELEM De industrielanden moeten tropisch hardhout en delfstoffen uit het Amazonegebied te boycotten. Op deze manier kan de afbraak van het tropisch regenwoud worden gestopt. Dit staat in de slotverklaring van de oecumenische Amazone-confe rentie, die deze week in Brazilië is gehouden. De zeventig vertegenwoordigers van de kerken en basisgemeen ten van Brazilië, de Verenigde Staten, Japan en Europa verlan gen een ander beleid in het Amazonegebied dat de Indianen be schermt en de kleine boeren, rubbertappers en goudzoekers de kans biedt te overleven. Het regenwoud moet op een milieu vriendelijke manier worden geëxploiteerd. Volgens de afgevaardigden zijn de westerse landen medeverant woordelijk voor de ecologische verstoringen en de sociale ellen de in het Amazone-gebied. Verder protesteren de conferentie gangers tegen de onrechtvaardige verdeling van het land en de schendingen van mensenrechten door grootgrondbezitters en hun veiligheidsdiensten in het Amazonegebied. De conferentie was georganiseerd door de Raad van Kerken en de Lutherse Kerk in Brazilië. CcidócSoumrit Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) Apothekersdijk 34, Leiden. 071 -122 244 071 -134 941 Postbus 112300 AA Leiden Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk 070-3190 933. 070-3906 717 Postbus 9, 2501 CA Den Haag Kantoor Telefoon Postadres Hoofdkantoor: Telefoon: Telefax: Postadres: Directeur/hoofdredacteur J Leune Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur G - J Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L van Koot 1047) R. Kleijn (chef). erpen (chef). F Buurrr Sport Leiden e.o. (tel 071 - 144 049): K. van Kesteren Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C van Haersma Buma, A. v£ E Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834)- G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H P Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef), S Evenhuis, S Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, I B Hermans, J. Hofmeester, C. de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneider Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsc, - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Urn dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Ned België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers en Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bijlevt land, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H Bot|e (Tunis), A Courant (Atl R. Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A. Heering B. van Huèt (Parijs). M. de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Del F Lindenkamp (Sao Paulo). R Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Ml W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belf F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) n 08.30 tot 17 00 u Totl igen| ohr :rd/ ïldhoi ijs 19 loor voor nd, ti rijgt Irag ie ™dei PEI Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 op ma. t/m vr. var 15 00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal 25.70 76,60 294,30 Bij betaling per per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient vi Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 e worden voldaan. s tel. 071 -122 244 k;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2