I
Regisseur Dirk Tanghe blijft
eren van de verwondering
limlach Paauw spreekt boekdelen op Masters
TENNIS
CIRCUIT
SPORT/KUNST/RTV
13
Lucebert als schilder en dichter in Frans Halsmuseum
Rabobank Q
eidóaQowvant
ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1991
iuden ganzeveer
nrc handelsblad
ISTERDAM De Gouden
nzeveer, de culturele prijs
de Koninklijke Neder-
dse Uitgeversbond
i ÏUB), is dit jaar toegekend
het Cultureel Supplement
NRC Handelsblad.
KNUB heeft dat gisteren
iendgemaakt. Met de prijs-
- kenning eert de uitgevers-
id NRC voor „haar uitzon-
lijke bijdrage aan de Ne-
rm inlandse cultuur en de ver-
iding daarvan."
lecember, tijdens de open
jaarvergadering van de
(UB, wordt de prijs uitge-
HAARLEM Een schandelij
ke vertoning of een verrassen
de tentoonstelling? De menin
gen in het gastenboek van het
Frans Halsmuseum in Haar
lem over de tentoonstelling
'Lucebert Schilder/Dichter' lo
pen ver uiteen. Vanaf morgen
tot en met 27 oktober is in het
Haarlemse museum een selec
tie te zien van Luceberts
(1924) oeuvre.
Er zijn naar schatting vijftig
schilderijen, gouaches, teke
ningen en aquarellen te aan
schouwen. De expositie maakt
deel uit van de 'Jacobus van
Looyprijs', de onderscheiding
die om de vijf jaar wordt toe
gekend aan een kunstenaar
met een dubbelzijdig talent.
Na Armando, die de prijs in
1985 als eerste kreeg toege
kend, viel schilder/dichter
Lucebert (Lubertus Jacobus
Swaanswijk) die eer ten deel.
Volgens de samenstellers van
de tentoonstelling, Mabel
Hoogendonk en Lieneke van
Wees, is „Lucebert Schilder-
Dichter" zeker geen over
zichtstentoonstelling. „Die pre
tentie hebben we niet", vertelt
Hoogendonk. „Ons uitgangs
punt was zoveel mogelijk
werk van de laatste anderhalf
jaar te laten zien dat nooit
eerder werd geëxposeerd. De
tentoongestelde doeken komen
voor negentig procent uit de
privéverzameling van Luce
bert".
Tegelijkertijd met de tentoon
stelling is bij Meulenhoff het
boek 'Lucebert schilder - dich
ter' verschenen, dat naast il
lustraties een aantal essays be
vat over Luceberts werk.
Zo gaat K. Schippers in op de
typerende aspecten van Luce
berts dubbeltalent en belicht
Jan Elburg het „stimulerende
verband" tussen tekenen en
dichten.
Hoewel de tentoonstelling
over het dubbeltalent van de
dichter/schilder gaat, is de re
latie tussen beide talenten in
het museum ver te zoeken.
Hoogendonk: „Lucebert ont
kent zelf altijd dat er een rela
tie bestaat. Hij erkent nog wel
dat er iets is omdat hij nu een
maal een mens is, maar daar
houdt het dan ook mee op."
Chronologie
De tentoonstelling is chronolo
gisch samengesteld maar loopt
van het heden terug tot de ja
ren vijftig, de tijd waarin Lu
ceberts zijn eerste eenman-
stentoonstelling in Galerie Es
pace in Haarlem had. Met deze
tentoonstelling, in 1958, brak
Lucebert definitief als schilder
door.
Voor deze „omgekeerde chro
nologie" is gekozen, zo vertelt
Hoogendonk, om de associatie
met Cobra te vermijden. „Lu
cebert wordt altijd geasso
cieerd met Corneille, Appel en
Cobra. We wilden Lucebert
ontdoen van zijn verleden,
door de tentoonstelling in het
heden te laten beginnen. Het
moest geen feest der herken
ning worden".
De expositie begint met het
schilderij 'Een mens' uit 1990,
dat is uitgekozen voor de affi
che van de tentoonstelling en
ook de omslag van het boek
siert. Het Frans Halsmuseum
heeft aangekondigd het werk
te zullen aankopen. Bij de offi
ciële opening van de tentoon
stelling en uitreiking van de
Jacobus van Looyprijs van
daag, zal Lucebert niet aanwe
zig zijn. Twee weken geleden
moest hij met spoed in een zie
kenhuis worden opgenomen.
Na enkele dagen waarin zijn
toestand kritiek was, is de
schilder/dichter aan de bete
rende hand. Volgens zijn zoon
heeft Lucebert alweer het
penseel ter hand genomen.
Toneelschrijf-
prijs naar
Jan Decorte
ANTWERPEN De Neder
lands-Vlaamse Toneelschrijf-
prijs van dit jaar gaat naar de
Vlaming Jan Decorte voor zijn
Meneer, de zot en het kind'
De prijs bedraagt 20.000 gul
den. Dit heeft de organisatie
van het Theaterfestival vrij
dag meegedeeld. Het stuk
werd het afgelopen seizoen ge
speeld door Decorte Com
pagnie. Decorte zal zijn stuk
zondag na de prijsuitreiking in
Antwerpen zelf nog eens voor-
r/m
gaat in Utrecht de Hamlet onder regie van de jonge Vlaming Dirk Tanghe in pre-
ère. De Utrechtse Stadsschouwburg viert er zijn vijftigjarig jubileum mee. Enkele jaren
leden zorgde Dirk Tanghe met het amateurgezelschap Sint Rembert uit zijn geboorte-
ats Torhout voor een spraakmakende interpretatie van het stuk. Deze 'Hamlet' be-
|nspe iouwt hij als 'een soort renaissance voor hemzelf'. Een portret van razend populaire, maar
inzeer omstreden toneelmaker.
Dirk Tanghe: „Deze
'Hamlet is voor mij
een soort
renaissance".
FOTO:
JUTKA RONA
IAX SMITH
RECHT „Leve de
rmte, leve de roman
van het ouderwetse
lijke theater", jubelde
k Tanghe tijdens zijn
te, geïmproviseerde
ikwoord toen in 1988
de slotdag van het jaar-
se Theaterfestival de
r hem geregisseerde
meo en Julia' met de
mmelsch Theaterprijs
rd bekroond. Van de
Dtie liet hij er een
chtige vloek op vol-
Tanghe hield hiermee
inetnis ,iuut geen pleidooi voor de
luratie van gedateerde to-
sochtli vormen. Zijn taak als re-
iur vat hij op als die van
rasverteller. Met de stuk
die hij geregisseerd heeft,
ogt hij de toeschouwers,
en vooral jong, te amuse-
en te ontroeren en met
e van het begin tot het
te boeien. Hij herinnert
maar al te goed de al te
fuze, van Kunst (ja met
hoofdletter) doortrokken
daardoor o zo doodse en
pverwekkende vertolkin-
van klassieken als een
ière, Shakespeare en stuk-
uit de Griekse Oudheid,
hij als scholier had moeten
nonen. Het is hem bijgeble-
hoe destijds leeftijdgeno-
uit verveling en balorigh-
onder meer de romanti-
balkonscène uit 'Romeo
Julia* totaal verstierden. En
terwijl hij bij lezing van
onvergankelijke werken
lagen gefascineerd raakte.
y i
Van jongs af aan las hij de
klassieken met een gretigheid
als waren het spannende strip
boeken. Zijn fantasie ging er
mee op de loop en hij voor
voelde toen al dat het een
kwestie van een bepaalde in
terpretatie en uitbeelding was
om die stukken voor een groot
publiek beslist interessant te
maken. Inmiddels heeft hij
aangetoond, dat hij met die
„saaie en taaie" klassieken de
theaters overal in Vlaanderen
en Nederland vol kan krijgen
Ook met (jong) publiek dat
zelden of nooit naar toneel
Ideaal
Dirk Tanghe is geboren (1956)
en getogen in het Belgische
Torhout. Zijn grootvader, va
der en oom waren actieve le
den van het plaatselijke ama
teurgezelschap 'Sint Rembert'.
Zijn vader heeft voor dit en
semble enkele regies gedaan.
Later zou hij op zijn beurt
voorstellingen regisseren bij
Sint Rembert. Op zondag ge
noot hij samen met zijn vader
van het Belcanto-programma
op de radio. De vier andere
kinderen uit het gezin hadden
er geen oren naar; ze speelden
liever buiten. Nog steeds heeft
hij een voorliefde voor klassie
ke muziek. Zijn grote ideaal is
eens een opera te mogen regis
seren. Samen met een vriend
vormde zijn opa het cabaret
duo 'De Twee Michiels'. Ze
traden vaak op voor seizoen
werkers in Frankrijk. De ver
kleedpartijen ten behoeve van
de talrijke sketches, waarbij
opa steeds een ander persoon
scheen te worden, was voor
het kind Dirk Tanghe keer op
keer een wonderlijke beleve
nis. Zijn prille creativiteit en
al rijke fantasie konden reeds
in de puberteitsjaren ontluiken
in het schrijven van korte
stukken. Samen met zijn verre
nicht Karin en neef Bart wer
den die in familiekring ge
speeld. Hoe kleinschalig ook:
het succes begon te gloren. Na
de huiskamer werd de jon
gensschool waar hij op zat zijn
schouwtoneel: de stukken kre
gen daar een opvoering. Wat
weer tot gevolg had, dat hij op
die school drie achtereenvol
gende jaren een spektakel
mocht organiseren.
Na zijn middelbare opleiding
ging hij kunstgeschiedenis stu
deren. Dat hield hij amper een
jaar vol Hij was vaker in het
theater en de bioscoop te vin
den, dan in de collegebanken.
De onderwijzersopleiding liet
hij na enige tijd eveneens voor
wat die was, omdat er tot zijn
ongenoegen te weinig opgeleid
werd in het onderrichten van
kunstzinnige vorming.
Dora van der Groen
Op zijn 21ste nam hij het kloe
ke besluit acteur te worden.
De Studio in Antwerpen zag
niet zoveel in hem. Na een au
ditie werd hij afgewezen. De
alom gerespecteerde Dora van
der Groen, van wie tal van ex-
leerlingen momenteel toon
aangevende regisseurs en/of
belangrijke acteurs zijn, onder
kende wel degelijk dat er een
toneelspeler in hem schuil
ging. Hij bewaart aan haar de
beste herinneringen, omdat zij
zonder aan zijn persoonlijk
heid te tornen de kiemcel van
zijn talent gedurende haar op
leiding zo vruchtbaar tot ont
wikkeling heeft weten te
brengen.
Het regisseren heeft hij in de
praktijk geleerd. In 1985 regis
seerde hij 'Hamlet' bij Sint
Rembert. De voorstelling reis
de ook naar Amsterdam. Na
de opvoering van het stuk in
de Engelenbak werd er in de
Amsterdamse theatercafés
nog lang over gesproken, zo
verrassend was de produktie.
Het jaar daarop regisseerde hij
'Alice! Alice!' met zevenhon
derd schoolmeisjes uit Oosten
de. Het waren voorstellingen
met amateurs. Maar de eigen
zinnigheid waarmee Dirk
Tanghe vorm gaf aan zijn in
terpretaties maakte mensen
die nauw met het theatervak
van doen hebben nieuwsgie
rig. Regisseur Franz Marijnen
ging er voor naar Torhout.
Andere tonelisten van naam
kwamen er eveneens een kijk
je nemen.
De Duivel
Het Vlaamse beroepsgezel
schap Malpertuis in Tielt bood
hem een rol aan in 'De Dui
vel'. Het was de eerste keer
dat hij met louter professione
len samenwerkte. In 1986
waagde hij zich bij dit jeugdige
gezelschap aan de regie van
'De getemde feeks' van Shake
speare. Die voorstelling werd
als een van de belangwek
kendste van dat theaterseizoen
beoordeeld en belandde om
die reden in het Theaterfesti
val 1987. Het jaar daarop, in
1988, prijkte de door hem
geënsceneerde en door de Ko
ninklijke Vlaamse Schouw
burg uitgebrachte 'Romeo en
Julia' van Shakespeare even
eens in het Theaterfestival.
Bovendien werd de voorstel
ling bekroond met de
publieksprijs, de Dommelsch
Theaterprijs, In zijn interpre
taties durft Dirk Tanghe ri
goureus de tekst te bewerken.
Fragmenten worden indien hij
dat noodzakelijk acht door
hem geschrapt en ter verle
vendiging van de scènes
schroomt hij evenmin gedeel
ten uit de dialogen te vervan
gen door zelfgeschreven sa
menspraken.
„Ik maak geen theater voor
mensen die met hun ogen
dicht naar literaire teksten
willen luisteren", is zijn adagi
um. Uitgangspunt is: „De per
sonages moeten mensen zijn
die nu kunnen bestaan." Dat
wil niet zeggen, dat hij geen
enkel respect voor de bestaan
de toneeltekst heeft. „Ik ben
heel ouderwets. Mijn 'Getem
de Feeks' en ook 'De Vrek'
zijn hele klassieke voorstellin
gen, waarin de geest van Sha
kespeare en Molière doortin
telt. Ik heb de drijfveren van
die schrijvers om die stukken
te maken naar nu verplaatst."
Hij vindt deze hertaling on
vermijdelijk, omdat bepaalde
theatercodes uit de tijd van bij
voorbeeld een Molière en een
Shakespeare tegenwoordig
niet meer van kracht zijn. Hij
geeft als voorbeeld de sterfscè
ne van Julia. Die vindt hij
voor de smaak van nu veel te
omslachtig beschreven door
Shakespeare. „Dat schrap ik,
want het beeld is voldoende en
het publiek intelligent genoeg.
Onze beeldentaal is wat snel
ler Als je al die literaire tekst
allemaal zou spelen, krijg je
bijna een satire."
Verwijt
Deze werkmethode heeft hem
het verwijt opgeleverd, dat hij
te oppervlakkig en te modieus
bezig is. De critici zijn nog
steeds in twee kampen ver
deeld. Terwijl de ene partij
hem toejuicht als de verfris
sende animator van het reper
toire-toneel, zijn er recensen
ten die al bij het horen van de
naam Dirk Tanghe braaknei
gingen krijgen. Er ontstond
zelfs een heuse polemiek tus
sen Tom Blokdijk, de goeroe
van vele theater-publicisten
en Max Arian eveneens thea
terwetenschapper en tevens
criticus van het opinieblad De
Groene. Dirk Tanghe is te in
teger ten aanzien van zichzelf
en het vak van toneelmaker
om zich van al die heisa te
veel aan te trekken. Hij raakt
er mentaal weliswaar niet on
beschadigd door, maar hij laat
zich dankzij zijn jeugdige sou
plesse en zelfbewustheid er
niet door van de wijs brengen.
In elk geval heeft hij er zijn
eigen theateropvattingen niet
voor prijs gegeven.
Het Nederlands Toneel Gent
(NTG), een van de belangrijk
ste Vlaamse repertoire-gezel
schappen vroeg hem in 1987
'De Vrek' van Molière bij dit
ensemble te regisseren Er
volgden in rap tempo meer
van hem bij het NTG: 'Medea',
'Dood van een handelsreizi
ger', 'Christus Wordt Weer
Gekruisigd', 'Elektra', 'Jungle-
book' en 'Het Gezin van Pae-
mel'. Nu repeteert hij intensief
'Hamlet', die zondag in pre
mière gaat. De KRO, die al
eerder registraties van stuk
ken van Dirk Tanghe op de
televisie heeft uitgezonden, zal
in december van dit jaar in
nauwe samenwerking met de
BRT een televisiebewerking
van deze 'Hamlet' maken.
Deze 'Hamlet' is voor Dirk
Tanghe naar eigen zeggen
„een soort renaissance. Niet
dat ik verwerp wat voorbij is.
Ik blijf leren van de verwon
dering. Ik blijf onbevangen. Ik
blijf een mooie vorm zoeken
die organisch tot stand komt.
Warmte en speelsheid blijven
belangrijke ingrediënten voor
mijn voorstellingen, maar ik
heb het gevoel dat ik om
het eenvoudig te zeggen
steeds meer van het leven
95
w.
ETER KLEIN
e afge-
doeni
)EN Een grote
lach siert het gezicht
Saskia Paauw na de
>ste slag van de eerste
Kordaat stapt de
lster van De Munnik
de scheidsrechters-
en verhangt met een
klap het balletje van
scorebord. Het kan
anders of Paauw gaat
ten koste van Mirjam
jslevenlierink plaatsen voor
kruisfinales van de
ters, die vanmiddag
morgen op de banen
de tennisclub Unicum
litgebri den afgespeeld. Zo'n
s over itig minuten later ver
fde de districtskampi-
zich inderdaad van
vervolgoptreden.
l5 irste set van de strijd tus-
Saskia Paauw en Mirjam
erink was beladen, omdat
peelster van De Munnik
uitschakeling te voorko-
geen set mocht verliezen,
w nam weliswaar een ri-
i-2 voorsprong, maar Sie-
nk kwam terug tot 5-5 en
vaarop de tiebreak de be-
ig diende te brengen. De
ietskampioene werd de
ikige en kwam met een
glimlach tot haar aktie
stoel van de scheidsrech
te klap tegen het balletje,
et winnen van de eerste
itekende, was ook de ga-
Üap voor Mirjam Sieme-
die in de tweede set
►os was. In de kruisfinale
uskia Paauw uitkomen te-
laar teamgenote Angelina
ners, die in het duel te-
e reeds geplaatste Petra
en na een met 7-5 ge
en eerste set de partij
tkreeg. De Zandvoortse
de rackets met poule-
en
winnares en clubgenote van
Paauw, Marieke Bethlehem.
Formaliteit
De strijd bij de B-mannen was
in feite een formaliteit. Jan-
Willem Lugthart, Tom Bulters
en Marco van Trigt zijn als het
erop aankomt toch een klasse
apart. De woensdag licht ge
blesseerde Lugthart gaf zijn
partij tegen René van de Wilk
op. De Katwijkse tennisleraar
blijft namelijk gewoon eerste
in de poule en komt daardoor
in de kruisfinales uit tegen
Onno Guinau, die gisteren van
Draulans won. Bulters pakte
de eerste set tegen Mark Flei-
scheuer, maar kwam in de
tweede set 4-1 achter. „Ik ver
loor mijn concentratie", meld
de de Master van 1990 na af
loop van de toch met 6-4 ge
wonnen set. Een Master, die
voor prolongatie eerst met zijn
toernooimaatje Marco van
Trigt zal moeten afrekenen.
Walther Jacobs en Oscar
Schoordijk moesten in poule A
bij de C-heren met elk een
zege onderling uitmaken, wie
de kruisfinale tegen Bart Blok
mag spelen. De Unicummer
verloor de tweede set aan
Schoordijk, maar kwam ver
der niet meer in gevaar. Pou
le-eerste Martijn Zandvliet, die
als formaliteit gisteren nog te
gen Marco Mattke in aktie
kwam, gaat het opnemen te
gen de derde Unicummer
Marc van Doorn.
Jolanda Mens speelde even
eens voor de statistieken tegen
Ingrid Bavelaar en won in
twee sets. De clubgenote van
Zandvliet van De Boekhorst
gaat met Yvonne Schoordijk
(winnares over Lisa Colson)
uitmaken, wie in de eindstrijd
van de Masters C speelt tegen
de winnares van het treffen
tussen Annemarije van Over
schot en Yvonne van Hensber-
gen. Deze beide speelsters had
den gisteren weinig problemen
met Tammera Canter Visser,
respectievelijk Judith Pieter-
Angelina Rammers trekt haar nieuwe Masterstrui aan. Voor de
titel van Master is meer nodig.
FOTO: HENK SNATERSE
van het D-circuit doet er ver
volgens nog een schepje op en
mag verder spelen tegen de
winnaar van poule B, Harold
van Schie.
De D-meisjes leveren nog
even een formaliteit af. Heddy
Boers wint in straight sets van
Maaike Zonderop om vandaag
in de kruisfinale een lastige
ontmoeting te hebben met
Carmen Delsasso. De Artesia-
ne kon alleen in de eerste set
forse tegenstand van Pascal
Groenewegen tegemoet zien.
Lisette Faas bleef in poule B
tegen Maud Beran ongeslagen,
al moest de jeugdige Unicumse
wel de eerste set aan haar
clubgenote afstaan. Faas speelt
vandaag tegen Madeion Buijs.
De heren- en damesdubbels D
Volop strijd en bijna wurgende
spanning in de twee laatste he
rensingles in poule A bij de D-
heren. Fabian Ubels moet van
Dennis de Roo winnen om een
kans op een stekje in de kruis
finales te hebben. Timo van
der Voort moet winnen van
Patrick van Hal, want hij ver
loor inmiddels van maatje
Dennis de Roo. Na een met 7-5
verloren eerste set en de ge
wonnen tiebreak van de twee
de set zit Ubels er aardig door
heen en kan De Roo met 6-2
toeslaan. Goed voor een kruis
finale tegen Mark Broxter-
man. Van der Voort levert de
eerste set via een tiebreak in
bij de uitgeschakelde, maar
zijn plicht niet verzakende
Van Hal. De lijstaanvoerder
30+ hebben elkaar de gehele
dag het vuur na aan de sche
nen gelegd. Met hangen en
wurgen kwamen de winnende
koppels over de streep. Het be
gon al met Jeannette Chrispijn
en Wil Koopman, die de eerste
set met 6-2 aan Nel Gerse en
Janneke Windhorst verloren.
Om daarne in tweede en derde
set achterstanden van 0-4 en
1-5 weer soepel weg te werken
tot 7-5 en 7-6 winst. Gelijktij
dig werkten Hedwig Flei-
scheuer en Gerda Rijnders
hun partij af om geheel in stijl
met 3-6, 7-6, 6-4 te zegevieren
over Lenie Aartman en Mar
leen Balk. Ina Bientjes van
Ooyen en Joke van Tol volde
den tussendoor met 4-6, 6-4, 6-
3 tegen Lyneke de Koning en
Ria Runneberg nog even aan
de gestelde eis van strijd en
spanning. Leny Pennenburg
en Joke Smith waren tegen
Loes Jonker en Els van Schaik
met twee maal 7-6 in bijna
drie uur net even eerder klaar
dan de laatste van de rij, Sjen-
nie van Ark en Hannie Bak
ker, die de meeste games van
de dag speelden tegen Corrie
Bank en Lenie Borst.
De mannen wilden beslist niet
onderdoen. Slechts Bram de
Feijter en Ton Poots hadden
twee (long-)sets nodig tegen
Hennie van Kampen en Chris
van der Klugt. Mat Kantebeen
en Jan-Willem Mekking ein
digden met 6-0 in de derde set
tegen Gerrit Nijssen en Jan
Visser, een resultaat, dat ook
Rob Bieger en Frans Vennix
neerzetten tegen Torsten
Kroese/Henk-Jan Wolswijk.
Alphenaren Willem Crama en
Wim Schreuder bleven in de
Mastersrace na winst op hun
Waddinxveense streekgenoten
Jan Nederhof en Max van Os.
Loek van Eeden en Ad Marij
nen kwamen een ronde verder
via Ton Poots en Leo van
Tongeren. De langste en meest
langdurige partij kwam op
naam van Cees en Jacques van
Ruitep. Het Alkemadekoppel
klopte het geheel 'Leidse' duo
Joop Bekkering (Courant) en
Bert van der Meij (Open Ten
nis Kampioenschap van
Roomburg) met 7-6, 5-7, 6-4.
Zondag om 11.00 uur wordt op
Unicum een aanvang gemaakt
met de finales. Om circa 17.00
uur is de prijsuitreiking.
I.C.-week
Nederland heeft in het der-
tienlandentoernooi om de
Windmill Trophy, dat een on
derdeel vormt van het zestig
jarig bestaan van de Interna
tionale Lawn Tennis Club
(I.C.), de finale bereikt. Het
team, bestaande uit Michiel
Schapers en Huub van Boec-
kel in de open klasse en Tom
Okker, Marian Laudin en
Evert Schneider bij de Vetera
nen, versloeg in de eerste ron
de Italië met 5-1. De als twee
de geplaatste Hollandse oud-
internationals wonnen giste
ren bij Dekker in Warmond in
de halve finale alle enkelspe
len, waarmee de overwinning
op Zweden vaststond. De dub
bels gaven daarna duidelijk
meer een demonstratie van
tenniskunde, die nu eenmaal
beter past bij een twaalfde lus
trum.
Vandaag wordt om 10.00 uur,
eveneens bij Dekker Tennis in
Warmond gestart met de ten-
nisclinic van Tom Okker en
de vermaarde tennisvirtuoos
Ilie Nastase. Om twaalf uur
begint de finale tegen het fa
voriete team uit de Verenigde
Staten. Nederland zal daarin
sterk verzwakt uitkomen. Mi
chiel Schapers neemt namelijk
met AS-4711 Zandvoort deel
aan het kruisingsweekeinde
van de eredivisie, dat op de
banen van Amstelpark in Am
sterdam wordt afgewerkt. Om
17.00 uur zal Zijne Koninklijke
Hoogheid Prins Bernhard de
festiviteiten rond de jubilaris
afsluiten met het overhandi
gen van de Windmill Trophy
aan de winnaars.
Uitslagen
Masters vrijdag 13 september:
HEB: R v.d. Wilk w.o J.W. Lugt
hart; T. Bulters - M Fleischeuer 6-3,
6-4; M. van Trigt - M. Visser 6-4, 6-2
0. Guinau - J. Draulans 7-5, 6-2
DEB: S Paauw - M Siemerink 7-6,
6-1 M Guyt w.o. N. v.d. Voort; A
Rammers - P. Janssen 7-5, opgave.
HEC: J Westdijk - A v.d. Berg 2-6,
6-4, 7-6; M. Zandvliet - M. Mattke 6-
1, 6-1; HEC: W. Jacobs - O. Schoor
dijk 6-4, 3-6, 6-1.
DEC: Y. van Hensbergen - J Pieter-
sen 6-1, 6-1; A. van Overschot - T
Canter Visscher 6-1, 6-4; Y Schoor
dijk - L. Colson 6-4, 6-2; J. Mens - I.
Bavelaar 6-2, 6-3.
HED: T. v.d. Voort - P. van Hal 6-7,
6-3, 6-2; D. de Roo - F Ubels 7-5, 6-7,
6-2.
DED: H. Boers - M. Zonderop 6-3, 6-
3; L. Faas - M. Beran 3-6, 6-2, 6-0; C.
Delsasso - P. Groenewegen 7-5, 6-0.
HDD 30+: B. de Feyter/C. Poots -
H.v. Kampen/C v.d. Vlugt 6-4, 7-5;
M. Kantebeen/J W Mekking - G
Nijssen/J. Visser 4-6, 6-2, 6-0; F. Ven-
nix/R. Bieger - T. Kroese/J.J. Wols
wijk 6-1, 5-7, 6-0, W Crama/W.
Schreuder - J Nederhof/M. van Os
5-7, 6-1, 6-1; C. J. van Ruiten - J.
Bekkering/B v d. Mey 6-7, 7-5, 6-4; L.
van Eeden/A Marijnen - A. Poots/L
van Tongeren 6-1, 4-6, 6-1.
DDD 30+: J Windhorst N Gerse -
W Koopman'J Crispijn 2-6, 7-5, 7-6;
H. Fleischeuer/G Rijnders - L. Aart
man /M Balk 3-6, 7-6, 6-4; J. v Tol I
Bientjes van Ooyen - L de Ko-
ning/R. Runneberg 2-6, 6-4, 6-3; Sj.
van Ark/H. Bakker - C Bank'L
I.C.-week Dekker Warmond
Windmill Trophy Landentoernooi
Eerste ronde: Engeland - Luxem
burg 6-0; Zwitserland - Belgie 4-2;
Duitsland - Frankrijk 3-3, sets 7-5,
Mexico - w.o. Spanje, Zweden - Mo
naco 3-3, sets 7-7, games 66-62; Italië
- Israel 5-1.
Tweede ronde: Amerika (1) - Enge
land 5-1; Duitsland - Zwitserland 4-2,
Zweden - Mexico 4-2, Nederland (2)
- Italië 5-1 Open klasse: Schapers -
Canessa 6-1. 6-2; Van Boeckel - Bi-
naghi 6-2, 4-6, 7-5; Schapers/Laudin -
Binaghi/Canessa 6-3, 3-6, 3-6 Vete
ranen: Okker - Pirro 6-0, 6-2; Laudin
- Merlo 7-5, 7-5; Okker/Schneider -
Merlo/Pirro 6-0, 6-3
Halve finales: Amerika - Duitsland
4-1, afgebroken. Nederland - Zwe
den 4-2 Open klasse: Schapers -
Svensson 6-2, 6-1; Van Boeckel - Pal
mer 6-2, 6-2, Van Boeckel/Laudin -
Palmer/Svensson 6-7, 6-7 Vetera
nen: Okker - Aberg 6-0, 6-3; Laudin -
Nerell 6-2, 6-1, Okker/Schneider -
Aberg/Nerell 7-5, 4-6, 6-7.
CeidaeGourcwtt
Programma Masters
Zaterdag 14 september:
10.00 uur:
HDD 30+: kwartfinales: M Kok G
Snijders - C J. van Ruiten, B de
Feijter Th. Poots - VV Crama W
Schreuder DDD 30+: kwartfinales:
H. Fleischeuer/G. Rijnders - 1 Bien
tjes van Ooyen J van Tol; R Aker
boom/C. Pouw - Sj. van Ark H Bak-
11.00 uur.
DEB: M Bethlehem - P Janssen
12.00 uur:
DEB: A. Rammers - S. Paauw DEC
A. van Overschot - Y van Hensber
gen. DED: L. Faas - M. Buijs HDD
30 kwartfinale: L van Berkel H
Zonderop - R. Bieger F Vennix.
13.00 uur
DED: H. Boers - C. Delsasso
14.00 uur:
HEB: M. van Trigt - T Bulters
HEC: M. Zandvliet - M van Doorti
HED: D de Roo - M Broxtermaxi
HDD 30+: kwartfinale: M Kante
been/J W Mekking - L. van Eede-
n/A. Marijnen
15.00 uur:
HEB. J W Lugthart - O Guinau
DDD 30+: halve finale
16.00 uur:
HEC: B Blok - W Jacobs DEC: J
Mens - Y. Schoordijk HED: H van
Schie - T. v.d. Voort HDD 30+: twee
halve finales. DDD 30+: halve finale
Zondag 15 september:
11.00 uur FINALES Heren D en Da-
13.00 uu
Heren C
15.00 uur
D 30+ en
r: FINALES Dames B.
•n Dames C.
FINALES Heren B, Heten
Dames D 30
Prijsuitreiking.