„Kerk geen etalage met consumptie artikelen" In zo'n kerkje voel ik me huis GEESTELIJK LEVEN OPINIE Poolse bisschoppen binden strijd aan met media Voorman behoudende anglicanen wil splitsing kerk DOOPPRAKTIJK TER DISCUSSIE ZIEN EN GELOVEN COMMENTAAR ;der t zet ofesi tie, Na de ineenstorting van het Sovjet-imperium in groeide ook in Skandinavië het besef dat ze niet lang dig konden blijven. Zweden zag in zijn traditionele n teit geen verder heil meer. Indien het in die houden; blijven volharden, dreigde het tussen wal en schip te komen. In Stockholm gooide men dus radicaal het Zweden heeft officieel zijn aanvraag tot het EG' schap ingediend. De verwachting was dat Noorwej^ volgen. De regering en het Noorse zakenleven denkei zelfde richting als in Zweden. De Noorse regering on ding van de sociaaldemocratische premier Gro Brundtland bereidde voorzichtig de Noren voor op imir gam De Noorse regering en de politieke partijen zullen wachten de discussie te laten ontaarden in een bitsig vecht zoals dat het geval was in 1972. De kwestie vi in die dagen partijen en zelfs hele families. Het natio ferendum over het lidmaatschap van de EG liep uit klinkende nederlaag voor de toenmalige regering, gen heeft er een trauma aan overghouden. In 1972 kwam de tegenstand tegen de EG vooral boeren en de vissers. De boeren vreesden door de markt geprijsd te worden, de vissers vreesden vc brood. Visserijrechten en visgronden zijn nog ste groot twistpunt in de onderhandelingen tussen de I Europese Vrijhandelsassociatie, waarvan Noorwegen en de Europese Gemeenschap. Vandaag blijken de f genstanders van de EG vooral te zitten in de jonge, O] kaders en onder de jonge huisvrouwen die vrezen dagelijks brood onbetaalbaar wordt. De vraag is ecl lang Noorwegen aan de kant kan blijven staan. «5* CcidbcSouoant CcidaeSouotwt donderdag 12 september 1 (dóc' WARSCHAU De Poolse bisschoppen hebben de strijd met de media aangebonden. Die verspreiden „oneerlijke informatie" en „blasfemische verklarin gen" en „propageren openlijk pornografie", schrijven zij in een pastorale brief die zondag in de kerken wordt voorgelezen. „De sociale communicatiemidde len in Polen hebben het fundamentele gevoel voor de belangrijke beginselen van de natie en de staat verloren", aldus de RK Kerk. Zij bevorderen de ver deeldheid onder de Polen en geven „een vals beeld van de werkelijkheid." Vooraanstaande Polen wor den ten onrechte bespottelijk gemaakt. Ook het geloof en de moraal worden door de media bespot, aldus de bisschoppen, die met name wijzen op de kerkelijke visie op het huwelijk en het ongeboren leven. Zij roepen de journalisten op in hun werk de Tien Geboden hoog te houden en vragen de gelovi gen om. de media kritisch te volgen. Het is gemakkelijker een deugd te veinzen dan een ondeugd C. J. Wijnasndts Franken Castro laat zich niet zien MADRID Een delegatie van vijf Spaanse bisschoppen hebben hun bezoek van een week op Cuba beëindigd, zonder dat zij met de Cubaanse president Fidel Castro hebben gesproken. Tijdens het bezoek ging het ge rucht dat zij ook een ontmoeting met de president zouden hebben maar deze gaf er de voorkeur aan om zich niet te vertonen. De aartsbisschop van Madrid, kardinaal Angel Suquia Goicoechea had in Havana verklaard dat er op Cuba vrijheid van godsdienst bestaat, maar op Spaanse bodem verklaarde hij dat alleen de vrijheid om re ligieuze samenkomsten te houden is ge waarborgd en dat de Cubaanse christenen worden gediscrimineerd. Goicoechea merkte in Havana verder op dat de Amerikaanse handelsblokkade van Cuba onrechtvaardig is. Kerkelijke medewerkers moeten Stasi-verleden opbiechten BERLIJN Aartsbisschop Georg Sterzinsky van Berlijn heeft kerkelijke medewerkers die vroeger contacten hebben onder houden met de Stasi uitgenodigd persoonlijk bij hem 'te biecht' te gaan. Hij doet een dergelijke oproep deze week in zijn bis domblad. Sterzinsky sluit niet uit dat er ook in de Rooms-Katholieke Kerk „mensen geweest zijn die zich niet aan de greep van de Stasi konden of wilden onttrekken". Als zij zich niet van deze last ontdoen, dan bestaat het gevaar dat „ze opnieuw onder druk kunnen worden gezet door dezelfde krachten, die nog steeds proberen de macht over mensen te herwinnen". Vorige week zei Sterzinsky nog dat hij geen Stasi-onthullingen vreesde. De betrokkenen hadden zelf hun bisschop ingelicht als de Stasi hen had benaderd. Als de Stasi-activititeiten van kerkelijke medewerkers de bis schop ter ore komen via onthullingen in de media, is er volgens Sterzinsky sprake van „verstoring van het vertrouwen". Boven dien kan het „rustige, gemeenschappelijke nadenken erover aanzienlijk bemoeilijkt worden". LONDEN De Anglicaanse Kerk van Engeland is zo diep verdeeld dat ze beter in een conservatieve en een liberale vleugel gesplitst kan worden. Dat is de stellige overtuiging van George Austin, aartsde ken van de kathedraal van York en voorman van de con servatieve vleugel binnen de 'Kerk van Engeland'. „We zijn - op gebied van het ambt, de ethiek, de leer en de liturgie - zo diep verdeeld dat er naar onze overtuiging geen hoop op een compromis meer is", aldus Austin, sinds 1970 lid van de generale synode. „De tijd is bijna gekomen dat de conservatieve en de liberale vleugel van de Anglicaanse Kerk moeten scheiden." Er zijn volgens Austin „be langrijkere, positievere dingen te doen dan te strijden met de zogenaamde liberalen in de kerk. We zullen toch nooit overeenstemming vinden." De aartsdeken zal zich nooit neer leggen bij de wijding van vrouwelijke priesters, de visie op homoseksuelen en de op komst van de feministes in de De aartsbisschop van York, dr. John Habgood, zei dat Austin „overdreven reageerde op een paar anekdotes die hij gehoord heeft". De Anglicaanse synode neemt volgend jaar een besluit over de wijding van vrouwelijke priesters. Tot nu toe hebben zich 18 van de 44 bisdommen uitgesproken over de voorge stelde wijziging van de ker korde. Daarvan zouden er twee tegen de komst van de vrouwelijke priester zijn. BEROEPINGEN Nederlands Hervormde Kerk Intrede zo. 15 sept. te Herveld E.P. Mulder te Eikerzee en Kerkwerve. Gereformeerde Kerken Beroepen te Utrecht A.C. van Beek te Barneveld. Aangenomen naar Amsterdam-Noord drs. J.A.S. Voogh te Middenmeer. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Aangenomen naar Hoofddorp P.F. Messelink, kandidaat te Enschede die bedankte voor Blija-Holwerd, Fer- werd-Hallum, Sneek-Koudum en Wetsinge-Sauwerd. Voor sommige mensen is de kerk als een supermarkt. Alleen bij een geboorte, een huwelijk of een sterfgeval lopen ze binnen en willen geholpen worden. De diverse kerken hebben wat dat be treft een verschillende traditie en handelwijze. In heel wat her vormde gemeenten en rooms-katholieke parochies zijn deze 'klanten' meestal welkom en in bijvoorbeeld veel plaatselijke ge reformeerde kerken is het een probleem; de weg naar het doop vont is daar voor niet belijdende leden afgesloten. Drs. Margriet Postma-Gosker, gereformeerd predikante in Am stelveen vindt dat die verplichte belijdenis van tafel moet. De kerk heeft al genoeg brokken gemaakt met al haar regels. Als een echtpaar een levend geloof heeft, kan er wat haar betreft gedoopt worden. „Ik zal ouders niet gau>v teleurstellen als ze me vragen om hun kind te dopen. Ik wil heel ver gaan, maar als ze bij mij komen en zeggen: 'Mijn vader en moeder vinden het zo leuk', dan doe ik het niet". Zij is niet de enige die problemen heeft met de regels van de kerk, de kwestie is aangekaart bij de synode van de Gereformeerde Kerken. In onderstaand verhaaal vertelt de predikante over haar erva ringen met de doop. KEK: AMSTELVEEN „Begin dit jaar belde een echtpaar uit Amersfoort. Ik kende hen niet, maar het bleek dat ze bij ons in de ge meente hadden gewoond. Ze wilden hun dochter graag bij ons in de Bank- raskerk laten dopen. Ze vonden het leuk om Chris te laten dopen in de kerk waar de vrouw zelf ge doopt en opgegroeid was. Tijdens het gesprek dat we niet lang daarna voer den, bleek dat beiden ei genlijk geen boodschap hadden aan een kerkelij ke gemeente. Hun enige doel was de doop van hun kind. Ze waren niet ingeschreven bij de kerk in hun woonplaats, terwijl voor mijn besef de doop thuishoort in een kerkelijke gemeenschap waar de ouders deel van uitmaken. Dat ont brak. Wat ik ook al bij het eer ste gesprek hoorde, was: 'Als het hier niet kan gaan we naar de remonstranten'. Ze hebben mij wel aan het denken gezet. Hoe gaan we om met gelovi gen buiten de kerk, die toch op bepaalde kruispunten in hun leven, de zogenaamde 'ri tes de passage' (doop, huwelijk, begrafenis) de weg néar de kerk weten te vinden?" „In het (gereformeerde opinie weekblad) 'Centraal Week blad' heb ik vijf verhalen over dit probleem geschreven. Op die vijf verhalen heb ik meer dan vijftig reacties gehad. Hartverscheurende verhalen waren er bij, over kerkeraden die op verschillende gronden een doop geweigerd hadden. Een vrouw schreef mij dat haar vader destijds ongedoopt gebleven was uit solidariteit met een ongehuwde moeder, die haar kindje niet mocht la ten dopen van de kerkeraad. 'Haar kind niet dan mijn kind ook niet', had zijn moeder des tijds gedacht". Uitweg „Ik heb uit de reacties ge merkt dat er ontzettend veel collega's in de gereformeerde kerken zijn die kinderen van niet-belijdende leden dopen. Ik heb daar zelf bedenkingen bij. We hebben nu eenmaal met elkaar afgesproken in de kerk dat de ouders van een dopeling - belijdenis gedaan moeten hebben. Dan moet je je daar ook aan houden. Als je dat niet doet, dan moet je dat melden. Anders krijg je dat een kind in de éne plaats niet in een gereformeerde kerk ge doopt kan worden en in een ander dorp wel". „Iedere pastor zoekt een uit weg uit dit probleem en een doop weigeren is het laatste wat je doet. De meeste domi nees zeggen: 'Als je wilt laten dopen in onze kerk dan moet je belijdenis gedaan hebben. Kijk nou eens naar de doop- vragen, die zijn eigenlijk het zelfde als de belijdenisvragen. Vind je het goed dat ik je ge lijk als belijdend lid inschrijf?'. Dat is de praktijk. Ook bij mij moet ik eerlijk zeggen" Heilig „Vanuit mijn .omgang met de mensen voel ik er zelf ook wel voor om ieder kind te dopen, maar aan de andere kant moeten we de doop toch heilig houden. Dat is mijn strijd. Ik wil dat dopen inhoud heeft. Ik zou niet durven zeggen dat ge loven buiten de kerk niet mo gelijk is. De kaartenbak van de kerk valt niet samen met de gemeenschap der gelovigen. Ik vind het arrogant om te denken dat mensen los van God zijn als ze niet regelmatig in de kerk worden gezien". „De inhoud van de doop pro beer ik altijd wel in doopge- sprekken duidelijk te maken. De kennis over de diepte en de rijkdom van de doop ont breekt toch vaak bij mensen. Ze denken vaak: ik ben blij, ik heb een kind, ik wil God dan ken en de doop hoort er eigen lijk ook wel een beelje bij. Waar kan ik God danken? Nou, het beste in de kerk. Deze gedachten hebben echter heel weinig met de echte bete kenis van doop te maken. Als je vanuit de theologie kijkt wat de doop eigenlijk inhoudt, dan komen bovengenoemde elementen daar nauwelijks in voor. In de doop gaat het on dermeer om inlijving in Chris tus, met Hem sterven en op staan". „Ik wil een gastvrije hartelijke kerk zijn, die open staat voor mensen, die mensen enthou siast kan maken. Dat is voor mij het belangrijkste. Op een gegeven moment kom je ech ter aan een grens. Ik wil de kerk niet zien als een etalage met consumptieartikelen waar ieder wat van zijn gading uit haalt"». Schriftelijke reacties zijn wel kom bij ds. Margriet Postma- Gosker, Keizer Karelweg 331, 1181 RD Amstelveen. Gesprek in Joegoslavië met de dag moeilijker GENEVE De oorlog in Joe goslavië maakt een ronde ta fel-conferentie van de kerken „met de dag moeilijker". Tot die conclusie is Jean Fischer, secretaris van de Konferentie van Europese Kerken (KEK), gekomen tijdens een bezoek aan de kerken in dat land. Er zijn zeer grote problemen in de betrekkingen tussen de Rooms-Katholieke Kerk in Kroatië en de Servisch-Ortho- doxe Kerk, zegt Fischer na te rugkeer in Genève. „Dat is ook geen wonder. De tegen stellingen tussen de kerken uit het Oosten en die uit het Wes ten, die al uit de 11e eeuw da teren, zijn in Joegoslavië het grootst. Door het oplevend na tionalisme worden die weer aangescherpt." Een ronde tafel-conferentie kan er alleen maar via kleine stapjes komen, zegt Fischer, die met zijn collega mgr. Ivo Fürer van de raad van Euro pese bisschoppenvergaderin gen (CCEE) en studiesecretaris prof. Hermann Goltz van de KEK Joegoslavië bezocht. Pa triarch Pavle en kardinaal Kuharic zijn beiden van me ning dat een gemeenschappe lijke commissie van beide ker ken, die een slapend bestaan leidt, opnieuw bijeen moet ko men. „Dit is de eerste stap. Maar door de oorlog en de pro pagandaslag wordt ook dat steeds moeilijker." Als deze commissie bijeenkomt, hoopt Fischer dat de KEK en de CCEE worden uitgenodigd zo dat er een agenda voor een ronde tafel-conferentie kan worden opgesteld. Beide grote kerken uit Joego slavië waren met een officiële delegatie in 1989 te Basel ver tegenwoordigd op de Europese conferentie over het conciliair proces. „Wij hebben gepro beerd deze kerken ervan te overtuigen dat de besluiten van Basel over vrede en ge weldloze oplossingen van con flicten nu in daden moeten worden omgezet. Er blijft al tijd hoop." Niets is zo moeilijk als je persoonlijke godsdienstige gevoelens uiten. Want re ligie is taboe, zegt Anne- marie Konings, houdster van een galerie in Den Haag waar religieuze kunst wordt verkocht. „Je kunt alles ter sprake brengen, maar als je men sen vraagt waar hun reli gieuze beleving op neer komt, dan word je heel kwetsbaar". „Ik ben hier in mijn galerie omringd door allerlei voor werpen die iets met kerk of godsdienst te maken hebben. Maar dat brengt me niet direct in hogere sferen. Van de zo mer ben ik door Bourgondië geweest. Je hebt daar natuur lijk schitterende monumenten, de abdij van Cluny, de kerken in Autun en Vezelay, noem maar op. Wat je in feite doet, als je die gebouwen bezoekt, is kunst consumeren, meestal in grote drommen mensen. Maar dat boeit me toch niet echt. Je vindt in Bourgondië ook nog vele kleine Bourgondische Ro maanse kerkjes en die zeggen me in feite veel meer. Je ziet dat ze gebruikt zijn, je ziet dat er geleefd is. De beelden zijn soms afgesleten doordat ze zo vaak zijn aangeraakt. Het ruikt er ook naar wierook of kaarsvet. Hier hebben mensen zonder aanzien des persoons gebeden, hier hebben ze ver langd naar het absolute. In zo'n omgeving kan ik mij reli gieus voelen. Als ik in zo'n kerkje zit, dan zou ik dat ook wel willen pakken, iets van die zuivere atmosfeer zou ik vorm willen geven in klei, waar ik zelf mee werk om mijn eigen beelden te maken. Wat ie niet onder woorden kunt brengen, kun je dan nog altijd vatten in een beeld". „In zo'n kerkje kan ik de er varing krijgen dat ik helemaal leeg word en mij kan vereen zelvigen met die ruimte. De zelfde ervaring had ik toen ik afgelopen zomer in het kloos ter was van Waasmunster, dat ontworpen is door dom Ver- Annemarie Konings Abdij Roosenberg, Waasmunster. laan, de benedictijn-architect die deze zomer is overleden. Zijn bouwwerken kun je ofwel heel erg bewonderen ofwel verafschuwen, een tussenweg is er niet. Zijn gebouwen inspi reren mij op dezelfde manier als die romaanse kerkjes die ik in Bourgondië zag. Ze hebben volstrekt natuurlijke propor ties, ook de materialen, steen en hout, zijn natuurlijk. Je wordt in zo'n gebouw van hem op jezelf teruggeworpen maar je wordt er zeker niet door verpletterd". „Ik heb thuis een statenbijbel liggen die ik ooit cadeau heb gekregen. Je ziet dat aan de zijkanten van dat boek dat die bijbel zeer intensief is ge bruikt. Ze zijn zwart geworden door het vele geblader. Ik heb lange tijd in dubio gestaan of ik dat er van af zou laten ha len, maar dan doe ik niet, want dan ontneem ik er voor mijn gevoel iets essentieels aan". „Ik had een soortgelijke erva ring toen ik ooit eens liep over de Via Dolorosa in Jeruzalem. Aan officiële monumenten en herinneringen op die weg is geen gebrek. Maar toen zag ik daar plotseling een verroest kruis staan tegen èen meter kast die het niet meer deed en waar tegen aan geplast wordt. Ik vond dat kruis op die plaats iets ontroerends hebben". „In mijn eigen werk probeer ik elementen van de traditie vast te houden. Ik heb een beeld dat ik drievuldigheid noem. De drievuldigheid van vader zoon en geest. De zoon is de kolom waar alles op rust, ze representeert ook al onze li chamelijke behoeften, de schijf is symbool voor de wervelen de, vrouwelijke geest en daar mee ook van onze hogere ver langens, tenslotte daar boven op de bol, die de God de vader representeert, zonder begin of einde is en symbool is van de uiteindelijke vervulling". „Daarnaast maak ik meer kri tisch kerkelijke dingen, die ook een humoristisch effect kunnen hebben, zoals het beeld synode. Daar zie je een aantal gemijterde mannen over elkaar heen gebogen. Ie mand vond dat het er uitzag als een tiara. Wat je ziet is dat een aantal oudere mannen uit- Noren tegen EG IEDER Europees land wil in de Europese Gemee Noorwegen niet. De Noorse kiezers hebben dat vorige dag nog eens duidelijk gemaakt. De EG? Nee, bedan HET waren natuurlijk maar gemeenteraads- en re verkiezingen. De kiezers moesten niet beslissen over zwaarwichtige stap als de toetreding tot de EG. Ni stond de kwestie in het brandpunt. De politieke part de afgelopen maanden een voorzichtig pleidooi heb houden voor de Noorse toetreding tot de EG, moeste I zware verliezen incasseren, de sociaal-democratisch ringspartij van premier Gro Harlem Brundtland meest. Alleen de partijen die volhardden in hun a standpunt, boekten stemmenwinst. De uitslag betek zware tegenslag voor premier Brundtland. Ze heeft hi clusie al getrokken. Er bestaat geen twijfel over, zei gemeenteraadsverkiezingen waren in feite verkiaJ- voor of tegen de EG.. INSTA zijn or :ganise< opere: r rganisa een lort va Re (CP] zo'r en eveer L if in en hai misdaa r erdiener minste d matiedi tot een le orga 'ng kv tij de jc erden an een De uitslag van de verkiezingen laat echter duidel|iii dat de Noren nog lang niet rijp zijn voor de EG. Di hebben kennelijk nog veel tijd nodig om hun klokke A stellen. Uit opiniepielingen blijkt dat ongeveer 40 voor toetreding tot de EG is, evenveel tegen en 20 heeft zich daarover nog geen afgewogen mening g Een duidelijke meerderheid ten gunste van de EG nog niet. De Noren zijn daarom niet minder Europees. Maaj genzin tegen de Brusselse eurocraten zit er bij hen ingebakken dan bij de Britten of de Denen. De Ni heen een ietwat afgelegen land van vissers- en landb t zijn sedert de ontdekking van oliebronnen in hun ze'Penbai heel wat zelfbewuster geworden. Ze bekijken 'Bru nog heel wat afstandelijker dan vroeger. i^olitie litter is cht. H( Zjeeld o< bezighc ezien ictief 1: van c uitspra of hel valt d£ E< j- lich FOTO: MILAN KONVALINKA maken hoe de gelovigen zich moeten gedragen. Maar je ziet in dat beeld ook dat sommige bisschoppen beklemd raken. Ik maak er op mijn mijn engagement met de kerk mee duidelijk". „Op die ge loofstraditie is in de loop der eeuwen zo'n dikke laag van structuur komen te zitten, maar wat mensen echt gelo ven is mijns inziens hetzelfde gebleven. Daar ben ik naar op zoek, maar wat is het moeilijk om dat in woorden uit te drukken". Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Telefax- 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk. Telefoon 070-3190 933. Telefax 070-3906 717 Postadres. Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur. J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L. van Koot 046 of 071 - 144 047): R. Kleijn (chef). n Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (teh 071 -144 049). K. van Kesteren Binnen- en buitenland, financien en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Ho E. Huisman, H Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Pic Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835) L. Kooistra, drs P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef). S Evenhuis, S Pieterse Redactie-se e (tel 070-3190 819): T. Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebiei - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Uni dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Ned België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K Swiers en M Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H Bijleveli land, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S Akkerman (Praag), drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Ath#e R. Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A. Heering f i Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Dell F. Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Mo. f W. Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgr F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Verta M. de Cocq. n 08.30 tot 17.00 u n 18.00 tot 19 00 u 25,70 76,60 294,30 Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 op mj 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling- per maand per kwartaal j per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK'NV 663 050 Pa Ben HAA ie het 41-jai mssar •ld. G ng m ingd, [se po it. jan en verdt amers guld inning TOUW den r prakti het i ouden bij c Zij wt dpo; ris gel vorigi illef Haa; un pas Zij n poli heb n. De SPE 'N ËM ININ6 SÉUiH l/ANP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2