„Residentie Orkest is niet altijd efficiënt, maar wel muzikaal" Alkmaarse restaurateur ontdekt Saenredam CcicUc Soutont KUNST/RTV DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1991 JóC© Miles Davis opgenomen in ziekenhuis SANTA MONICA De bij zijn leven al legendarische trompet tist Miles Davis is in een ziekenhuis in Los Angeles opgenomen. Wat hem scheelt is niet bekend gemaakt. De advocaat van Davis, Dorothy Weber, liet gisteren weten dat de familie van Davis gevraagd heeft geen informatie te ver strekken over de oorzaak van zijn verblijf in het ziekenhuis. Weber verklaarde alleen dat het „beter" gaat met Davis en hoopte dat hij binnenkort weer naar huis mag. Volgens de krant The Los Angeles Times werd de musicus eerder deze maand op genomen. De 65-jarige Davis werd al eerder medisch behandeld wegens suikerziekte en een vervanging van een heupgewricht. Davis moest ook al van een heroïne-verslaving zien af te ko men. Op 13-jarige leeftijd begon Davis met trompetspelen en kwam in 1945 in New York terecht. Daar leerde hij het vak van ondermeer Charlie Parker en Coleman Hawkins. Later vormde hij zijn eigen bands en werd de toonaangevende figuur van de cooljazz. In 1986 ontving hij een Grammy voor zijn album Tutu. Miles Davis zou naar verluidt optreden op het Jazz Mecca in Maastricht, dat op 25,26 en 27 november wordt gehouden. De organisatie van het festival wilde hierover vanmorgen nog geen mededelingen doen. Wereldomroep vraagt wijziging van zenderwet HILVERSUM Radio Nederland Wereldomroep wil de mogelijkheid krijgen zendtijd te ruilen met andere internationale omroepen. De Wereldomroep heeft mi nister D'Ancona van WVC daarom gisteren gevraagd de Omroep Zenderwet 1935 aan te passen. Wetswijzi ging moet het mogelijk maken van eikaars zenders ge bruik te maken. Op basis van de huidige wet is een dergelijk gebruik van de door Nozema geexploiteerde kortegolf zenders in Flevoland niet toegestaan. Volgens de Wereldomroep wordt zendtijdruil door de interna tionale omroepen steeds vaker toegepast als oplossing voor verbetering van de ontvangstmogelijkheden. De omroep denkt langs deze weg beter te beluisteren te zijn in Oost-Azië. De noodzaak daartoe bestaat al ge ruime tijd. Andere plannen om de ontvangst in Oost- Azië te verbeteren werden begin dit jaar door het ka binet afgewezen. Het kabinet wenste toen geen geld beschikbaar te stellen voor een samen met BBC Worl- dservice te bouwen relaystation in Thailand. Arnhem eert Elise Hoomans ARNHEM De recent overleden actrice /regisseuse Elise Hoomans wordt zondag 15 september in de Arnhemse schouwburg herdacht met een bijeenkomst en een foto tentoonstelling. Hoomans is van bijzonder belang voor het toneelleven in Arnhem ge weest. Ze was ruim 22 jaar aan het Arnhemse gezelschap Theater ver bonden. Ze wordt zondag om 11.00 uur geëerd door verschillende toneel vrienden. De herdenkingsbijeen komst en de tentoonstelling (ook al leen op zondag te zien) zijn toeganke lijk voor iedereen. Voorburgs Jongerenkoor gaat jubili uitgebreid vieren VOORBURG Het Voorburgs Jongerenkoor, dirigenL Groot, gaat het 25-jarig jubileum op grootse wijze vieren. 1 viteiten beginnen op 22 september met een concertreis r cho-Slowakije met als doel een bezoek te brengen aan Hi gemeente waarmee Voorburg een stedenband is aangi Hranice en in Praag zullen concerten worden gegeven m meer een compositie getiteld Voorburg van Aart de Kort,1 geleider van het koor. Aandacht op dit jubileum ook voor <2 den, op 5 oktober wordt in de Opstandingskerk aan de Voo '1 Rembrandtlaan een reünie georganiseerd. Bekroning van 1 leum is het concert dat op zaterdag 26 oktober zal worden flfe* in de Oude Kerk in de Herenstraat te Voorburg. Met mede van studenten van het Rotterdams Conservatorium zal een avrova eri ring worden gegeven van het Gloria van de Engelse eot oto Kippa John Rutter. Op het concert gaat ook een wereldpremier „-i c p van Oosten heeft in opdracht van de Koninklijke Bond vooiUtLb r en Oratoriumverenigingen een a-capellewerk getiteld Destir NI (E°) Tl gecomponeerd. Op het programma zullen ook de .gouwe- jtale depre composities uit het koorrepertoire niet ontbreken. 11 (EO) 1 Jan Wolkers: Ik kan zo langza merhand wel met een krans van laurierblad gaan lopen". FOTO: SP Jan Wolkers krijgt Busken Huetprijs AMSTERDAM Het bestuur van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Conrad Busken Huetprijs toe gekend aan Jan Wolkers voor zijn bundel essays 'Tarzan in Arles'. Aan de prijs is een geld bedrag verbonden van 10.000 gulden. Dit heeft de stichting gisteren bekendgemaakt. „Nog los van de moed die er in de keuze voor het essay zit, viel Wolkers eigengereidheid en verfrissende stijl onmiddellijk op", aldus het juryrapport. Wolkers reageerde gisteren verbaasd over de toekenning van de prijs. „Ik weet nog ner gens van. Is dit misschien een grap. Het is natuurlijk best ver erend maar ik weet nog niet of ik deze prijs accepteer," aldus de Texelse schrijver. Wolkers weigerde eerder de hem toegekende Multatuli- en PC Hooftprijs. „Dat waren toe kenningen voor mijn hele oeu vre en dat vind ik onzin. Het hangt een beetje af van of je vriendjes in de commissie hebt of je zo'n prijs krijgt. Ze hebben echter nooit de moed gehad mij te belonen voor één boek, Turks Fruit bijvoorbeeld of Kort Amerikaans. Daar waren ze altijd veel te laf voor". In haar rapport stelt de jury dat „Wolkers het genre beoe fent alsof er niets is gebeurd is". Het essay is onder zijn han den een vertrouwenwekkend genre dat informeert, stimu leert en prikkelt". Wolkers toonde zich niet echt onder de indruk van die lof. „Het klinkt wel aardig maar als ik dat mag geloven kan ik zo langzamerhand wel met een krans van laurierblad gaan lo pen. Hoewel, dat is met deze droogte ook geen pretje. Alle blaadjes zouden toch al dood zijn." De prijs wordt naar ver wachting op 1 november uitge reikt in Paradiso in Amster dam. BERNARD JACOBSON, NIEUWE ARTISTIEK LEIDER DEN HAAG Bernard Jacobson (55), de nieuwe artistiek leider van het Residentie Orkest, popelt om in Den Haag te begin nen. Hij is bezig zijn func tie als artistiek adviseur van het Philadelphia Or chestra in de Verenigde Staten af te bouwen, opja- nuari 1992 begint bij het Haagse orkest. Wekelijks wisselt hij met algemeen directeur Bert van den Akker via het fax-appa raat nieuwe ideeën en plannen uit en zo nu en dan komt hij enkele da gen naar het gebouw van de Anton Philipszaal om de sfeer te proeven en om in Den Haag woonruimte te zoeken. „Mijn leven hangt van toeval ligheden aan elkaar",vertelt de baardige Engelsman Ber nard Jacobson. „Ik ontmoet al tijd toevallig de juiste mensen op het juiste moment en door toevalligheden kwam ik mijn hele leven van de ene baan in de andere". Hij studeerde filosofie en ge schiedenis in Oxford. Toeval lig zag hij een advertentie voor een functie bij Philips in Baarn en als 24-jarige kreeg hij in 1960 een baan bij die platenindustrie. Uit die tijd da teert zijn kennis van het Ne derlands en tijdens ons inter view staat hij er op Neder lands te spreken. Een enkele hapering („Is het de hoofdstuk of het hoofdstuk?"), maar voor het overige beheerst hij de Ne derlandse taal uitstekend. „In het bevolkingsregister van Baarn stond ik ingeschreven als Hoezentekst-schrijver", vertelt Jacobson met glinste ring in zijn levendige ogen. „Daar bij Philips werkte toe vallig iemand die prachtige fo to's maakte en hij stelde voor dat wij samen verhalen zou den maken voor de Times. Hij de foto's, ik de interviews. Toevallig was zijn buurman de musicus Gustav Leonhardt en over hem maakten wij ons eerste verhaal. Het duurde lang voordat de redactie van de Times reageerde, maar uit eindelijk kwam het bericht: Wij gaan het artikel over Le onhardt plaatsen, stuur ons nog meer. Ik werd dus de mu- ziekcorrespondent voor de Ti mes in Nederland. Zo'n twee jaar schreef ik over het muziekleven in Nederland. Ik had een luxe positie: als een concert mij aanstond ging ik er naar toe, andere concerten liet ik zitten. Dat kunnen niet alle critici mij nazeggen. Toch besloot ik na twee jaar naar Engeland terug te keren. Niet omdat Nederland mij niet be viel, dit land is nog steeds mijn lievelingsland en mijn tweede vaderland, ook niet omdat de baan mij niet aanstond, maar ik kreeg met m'n jonge jarep bij Philips zoveel verantwoor delijkheid en ik nam zo'n posi tie in dat ik dacht: het is ge vaarlijk om op mijn leeftijd zo belangrijk te zijn. In Londen ben ik bij de platenmaatschap pij EMI gaan werken en schreef voor diverse bladen muziekrecensies. Ik kreeg steeds meer werk en ik heb toen besloten om free-lancer te worden". Toevalligheden bepaalden ook zijn vertrek naar de Verenigde Staten. ,Ik weet niet of ik dat vertellen moet, maar ik had een meisje leren kennen dat in Philadelphia woonde en dat leek een interessante relatie. Om te kijken of dat een vaste relatie zou kunnen worden ben ik naar de Verenigde Sta ten verhuisd. Uit die relatie is een hechte vriendschap ge groeid en het toeval wil, dat zij zes maanden geleden is aange steld bij The Philadelphia Or chestra, het orkest dat ik aan het einde van het jaar ga ver laten'. Boek Bernard Jacobson werkte drie jaar free-lance in New York, schreef artikelen en recensies en had een eigen radio-pro gramma. In 1967 werd hij uit genodigd voor een functie als muziekrecensent bij de Chica go Daily News. „Ik ben de ex- criticus van een ex-krant, want nadat ik daar zes jaar had gewerkt werd die krant opgeheven. Het was in Chica go de periode van Jean Marti- non, de dirigent die ook voor het Residentie Orkest heeft gestaan, van Solti en van Giu- lini. Een boeiende tijd. Omdat ik geen baan meer had, besloot ik terug te keren naar Enge land en daar werd ik directeur van the Southern Arts Associ ation, een overheidsorganisatie belast met subsidieverstrek kingen". „Dat was een nuttige periode waarin ik ook veel administra tieve ervaring heb opgedaan. Ik heb daar drie jaar gewerkt en daarna besloot ik om weer free-lance te worden. Ik werd gevraagd om een boek te schrijven over Liszt. Mijn re actie was toen: 'Ik wil dat graag doen, maar als het jullie hetzelfde is, wil ik graag een boek schrijven over Brahms'. Ik vind Brahms één van de grootste componisten, min stens op het niveau van Beet hoven. Naar mijn mening wordt Brahms nog steeds on dergewaardeerd. Die periode van free-lance werken ging heel goed, behalve dat ik nooit geld genoeg had. Daarom schreef ik op een advertentie van de muziekuitgeverij van Boosey Hawkes. Ik heb daar vijf jaar publiciteit en promo tie gedaan. In die tijd kwam ik ook dikwijls in Nederland. In Bernard Jacobson: „We moeten niet een chefdirigent benoemen om een chefdirigent te hebben". I FOTO: MILAN KONVA 1983, ik was ondertussen ge scheiden, kwam een oude vriend van mij naar Londen met de uitnodiging van Ric- cardo Muti, dirigent van het Philadelphia Orchestra, om ar tistiek adviseur van dat orkest te worden. Ik heb daar ruim zeven jaar gewerkt. Toevallig had ik in Londen tijdens een tournee van het orkest uit Philadelpia een vrouw uit Phi ladelphia ontmoet en negen jaar geleden zijn wij getrouwd. Dat is mijn levensverhaal". Europees mens Waarom weer Nederland, waarom het Residentie Orkest, hoelang is hij van plan in Den Haag te blijven? Het zijn vra gen waarop Bernard Jacobson onomwonden de antwoorden geeft. „Ik ben op het ogenblik 55 jaar en zoals het er nu naar uitziet wil ik graag de komen de tien jaar hier blijven. Ik vind het een opwindende posi tie met fantastische mogelijk heden, ik vind het orkest mu zikaal zeer bevredigend en ook menselijk, het is ongeloof lijk hoeveel menselijke warm te ik nu al heb ontmoet. Ik heb de laatste jaren steeds meer het gevoel gekregen dat ik toch echt een Europees mens ben. Amerika heeft veel mooie dingen en veel slechte dingen, maar én ding heeft Amerika dat nooit zal veran deren: alles is zo ver weg. In Den Haag ben je overal vlak bij. Vlak bij Amsterdam, vlak bij Rotterdam, vlak bij Brussel. Zelfs Engeland, waar mijn twee kinderen wonen, is dichtbij. Ik hou veel van Ne derland, ik heb nog altijd Ne derlandse vrienden en ik vind het Residentie Orkest een ge voelig orkest. Niet altijd effi ciënt, wel altijd muzikaal. Het is een orkest met veel kwali teiten en ik vind het één van mijn taken om die kwaliteiten verder te ontwikkelen. In de programmering wil ik twee richtingen uit: de grote klas sieken centraal stellen en aan dacht vragen voor hedendaag se muziek. Wat dat laatste be treft vind ik het belangrijk het publiek ervan te overtuigen, dat de componisten van de laatste twintig jaar weer zon der schaamte een melodie heb ben durven te schrijven. Dat zij muziek hebben gecompo neerd waarin vreugde door klinkt, niet meer zo Freudi aans als in de tijd daarvoor. In Philadelpia hadden wij veel succes met programma's waar in composities werden ge speeld die het nooit verder hebben gebracht dan een pre mière en die daarna nooit meer geklonken hebben". Chefdirigent „Gisteren heb ik Piet Veen- stra, de voormalig artistiek di recteur van het orkest, ont moet. Hij is de man van de in teressante programma's, voor hem heb. ik altijd veel respect en bewondering gehad. Nog een reden om bij het orkest te komen werken is dat ik ver wacht dat algemeen directeur Bert van den Akker en ik het uitstekend met elkaar zullen kunnen vinden. Mijn vrouw en ik hebben dikwijls overwo gen om in Italië te gaan wo nen, maar Den Haag is de goe de plaats op de goede tijd. Daar komt nog bij dat mijn vrouw, die pathaloog-anatoom is, geen enkel bezwaar tegen Nederland en tegen Den Haag heeft, integendeel". Artistiek-leider Bernard Ja cobson zal ongetwijfeld een nadrukkelijke stem hebben bij de benoeming van een chefdi rigent als opvolger van Hans Vonk. Op zijn lijstje staat in ie der geval Jiri Belohlavek, de dirigent die het Residentie Or kest in december zal leiden, maar hij kent nog tal van jon ge, veelbelovende dirigenten. Gospels v; „Eén ding moeten wij niet doen, dat is onnodig "o2-07 00 maken. Natuurlijk is he langriik om een chefdiij0!1 te hebben, maar wij geen chefdirigent bena F om een chefdirigent te ben. Orkest moeten bij elkaar passet! is nooit een kwestie orkest of een dirigent, I van een orkest én een»öivi6 0C gent. De datum dat bij hir'802 kest een dirigent wordl ï|jrt0m j noemd is de datum datvoorianc juiste man hebben gevoi rg Gaud Wij hebben Gtlnther H lAudio art als vaste gastdirigent, Bert *emuzit den Akker is nu een jaa qV160o algemeen directeur actie! „ntrontat zig, ik kom in januari in d iDeLettei en het is voor iedereen di Beelden lijk, dat wij begonnen zijn f 51 r£ eén nieuw tijdperk. Ik be iKRQ9po, mand die risico's wil ne^ooNOS maar ik ben ook een ide rhetTur Als iemand mij zou vragen ™t>nek 11 het Residentie Orkest er drie of vijf jaar moet uit 006 'n dan denk ik dat ik zou w io i (BRT dat men in Europa en in b si 19 20 rika zal zeggen: Neder mterme heeft een aantal werke ^ioen top-orkesten en dat zijn Concertgebouworkest, het no tl (BR terdams Philharmonisch DOver si kest en het Residentie "Boem 2 kest"- HO lil (B tis 't h. De opening van de Rembrandt-tentoonstelling werd bijgewoond door onder andere minister D'An cona en de Duitse president Van Weizsëcker (rechts naar de Nederlandse minister). foto: ap Grote Rembrandt-expositie in Berlijn geopend AMSTERDAM/BERLIJN In het Alten Museum in Berlijn werd gisteravond de grote ten toonstelling 'Rembrandt - de Meester en zijn Werkplaats' of ficieel geopend. De opening werd verricht in het bijzijn van de president, van de Bondsre publiek Duitsland, Dr. Richard von Weizsöcker en, naast vele andere prominente genodigden, de Nederlandse minister D'An cona van WVC. Op de tentoonstelling zijn on geveer negentig schilderijen te zien. De helft is van Rem brandt (1606-1669) zelf afkom stig, de andere helft is geschil derd door leerlingen als Govert Flinck en Ferdinand Bol. On der de tentoongestelde schilde rijen bevindt zich onder meer het onlangs in Amsterdam ge restaureerde schilderij 'De Staalmeesters' uit 1662. Ook worden ongeveer negentig etsen en tekeningen van de grote meester getoond. Hoewel de Rembrandttentoonstelling in Berlijn tot 10 november duurt, zullen de tekeningen en etsen slechts tot 27 oktober te bezich tigen zijn. Ze zijn dermate ge voelig voor licht, dat het niet goed zou zijn de tekeningen en etsen tot in november te laten hangen. Voor de tentoonstelling, die naar verwachting 300.000 be zoekers trekt, is het Alten Mu seum voor een groot deel geres taureerd. Kosten van restaura tie van het in het oostelijk deel van de stad gesitueerde ge bouw, bedragen 1.8 miljoen Duitse marken. Na Berlijn is de tentoonstelling vanaf 4 december tot en met 1 maart in het Rijksmuseum in Amsterdam te zien. Kaarten voor deze expositie zijn uitflui tend verkrijgbaar in de voor verkoop bij het Rembrandt Re- serverings Centrum (RRC) en de plaatselijke VVV's. Volgens een woordvoerder van het RRC loopt de voorverkoop in Nederland, die op 1 augustus is gestart „geweldig". „Voor een aantel blokken op de zaterdag in december zijn via het RRC zelfs geen kaarten meer verkrijgbaar" aldus de woordvoerder. Via de VVV's is dit nog wel mogelijk. Na Amsterdam reist de ten toonstelling door naar het Na tional Gallery in Londen (26 maart tot 24 mei). Het Britse museum, dat over het alge meen vrij toegankelijk is, zal voor de gelegenheid entree heffen. Festival Oude Muziek trok 77.000 bezoekers UTRECHT Het tiende Holland Festival Oude Muziek in Utrecht heeft 77.000 bezoekers getrokken, ruim 15.000 meer dan vorig jaar. Het festival duurde dit jaar weliswaar vier dagen langer, maar na tien dagen (zolang duurde het festival voorgaande jaren) wa- ren al 6.000 bezoekers meer geteld dan in 1990. De organisatie van het festival heeft dat woensdag bekendgemaakt. Programmaleider Jan Nuchelmans heeft aangekondigd dat het dit jaar geïntroduceerde thema historische dans in volgende fes tivals een vervolg zal krijgen. Het elfde festival zal worden ge houden van 28 augustus tot en met 6 september 1992. Spaanse muziek uit de middeleeuwen, Renaissance en Barok en Oosten rijkse en Zuidduitse muziek uit de Barok zijn dan de thema's. De concertenreeks van het Netwerk Oude Muziek begint op 8 oktober in Muziekcentrum Vredenbrug in Utrecht met een op treden van Les Arts Florissants, dat dan een uitvoering geeft van Idomenée, een tragédie lyrique van André Campra uit 1712. ALKMAAR Het Stedelijke museum in Alkmaar weet sinds afgelopen dinsdag dat het de eigenaar is van één van de weinige schilderijen op doek van de 17e eeuwse Assendelftse kunstenaar Pieter Saenredam. De restauratie van het doek, 'Interieur van de Grote (St.Laurens) kerk met zicht op het orgel', door de Alk maarder Martin Bijl voor een gisteren geopende ten toonstelling in het Rotterdamse museum Boymans van Beuningen, maakte dat duidelijk. Het doek van Saenredam, die meestal op een paneel schilderde, werd gemaakt in de periode tussen 1661 en 1665, het jaar waarin hij stierf. „Tot voor kort stond het doek bij ons bekend als een werk van de schilder Isaac van Nickelen," -aldus een woordvoer ster van het Stedelijk Museum. „Het museum Boymans van Beuningen vermoedde echter al geruime tijd dat het een schil derij van Saenredam betrof. Er bestaan namelijk uit 1661 teke ningen die blijkbaar een voorstudie zijn geweest. Ook is bekend dat Saenredam in dat jaar in Alkmaar leefde en tekeningen maakte van het orgel. Wij vermoedden dus al wel dat er een relatie was tussen de tekeningen en het schilderij, maar niet dat Saenredam van beide de maker was." De constatering van Bijl dat het een schilderij van Saenredam betrof, zorgde ook voor een fikse waardetoename. In plaats van de ongeveer drie ton waarvoor het werk eerst verzekerd was, zal er nu sprake zijn van zo'n achttien miljoen. miuziek en NCRV-voorzitter Herstel. i foto: i Bespelers Nederland 1 voor behoud drie nettei HILVERSUM De politiek vertoont een gevaarlijke on verschilligheid ten aanzien van het publieke omroepbe stel. Dat zei KRO-voorzitter Braks gisteren tijdens de geza menlijke presentatie van de winterprogramma's van KRO, NCRV en AVRO. Braks en zijn mede-voorzitters vragen dringend een antwoord van minister D'Ancona en de Tweede Kamer. De omroepen moeten snel meer duidelijk heid krijgen over de toekom stige financiering van het om roepbestel en de status van TROS en Veronica. Hilversum verkeert volgens hen nu in een ongewisse situatie. Daar door is het voor de drie om roepen moeilijk verdergaande plannen voor samenwerking te ontwikkelen. AVRO-voor- zitter Wallis de Vries bracht nadrukkelijk naar voren dat moet worden vastgehouden aan drie televisienetten. Al leen dan kan worden gewe Zon aan een zo aantrekkelijk s morgen: gelijk tv-bestel. Hij toonde i z0n< opnieuw voorstander van andere indeling van de tele siezenders. Het oude plan v onder de drie organisaties om VPRO en VARA onder brengen op het derde net de NOS te verdelen over 2 REGEb ter in staat stellen daad' lijk de programma's te coM neren. leko

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 18