Open dag in Danstheater René Verhoeff mobiliseert zijn vocale troepen l' mjx if Niets is boeiender dan kunst MÉ* Ff Elise Hoomans (76) overleden CekLeSouta/nt KUNST/RTV/FILM 15 Ja w - JÉ Filosoferen over het Rotterdams orkestbedrijf lit KUNSTLIEFHEBBER EN ZAKENMAN JOHN PRONK: 99 99 Art Ensemble of Chicago en Brass Fantasy op Heineken Jazz Festival int ildus praktij emenj J VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1991 Hoorspelprijs Vlaming Gie Laenen (zit tend op de auto) heeft de hoorspelprijs gewonnen voor zijn hoorspel 'Heen en Terug'. L prijs (vijfduizend gulden) is ingesteld door de Nederlandse 1 Taalunie en werd gisteren voor eerst uitgereikt in de Haag se Koninklijke Schouwburg in het kader van het Theaterfesti- genomineerde hoor- >or de prijs waren te beluisteren in de beschilderde auto's op het Plein. FOTO: SONJA BESTEBROER DEN HAAG In de Dr. Anton Philipszaal en het AT&T Dansthea ter aan het Spui in Den Haag wordt morgen een open dag gehouden van elf uur 's morgens tot vier uur 's middags. Gedurende de hele dag zijn er in beide theaters concerten en dansvoorstellingen. Het Residentie Orkest (11.30 uur) speelt de Negende symfonie van Dvorak in de Dr. Anton Philipszaal. Verder treden in deze zaal op: het Arion Ensemble (12.30 uur), de Slagwerkgroep Den Haag (13.15 uur), het Haags Jeugdorkest (14.10 uur), Paul van Gorcum (14.50 uur), het Resi dentie Mannenkoor (15.00 uur) en het Schönberg Kwartet (15.30 uur). De voor stellingen in het danstheater worden ver zorgd door Het Nederlands Danstheater (11.30 uur en 12.15 uur), het Nationale Ballet (14.30 uur), het Scapino Ballet Rot terdam (15.15 uur), Djazzex (13.00 uur) en de Rotterdamse Dansgroep (13.45 uur). Attractie Een bijzondere attractie op de open dag is de aanwezigheid van de Welte-Mignon Voorzetter. Dit instrument dateert van het begin van deze eeuw en wordt voor het toetsenbord van een piano geplaatst. Het apparaat beschikt over 88 met vilt be dekte „vingers", één voor elke toets. De twee „benen" van het toestel bedienen de pedalen van de piano. Evenals bij een pia nola wordt het instrument gestuurd door rollen met ponsgaten. De rollen die mor gen worden gebruikt, zijn begin deze eeuw ingespeeld, onder andere door leer lingen van de componist Liszt. Tijdens de open dag is er ook een informatiemarkt over het nieuwe theaterseizoen met diver se stuntaanbiedingen, zoals een kilo gram mofoonplaten van het Residentie Orkest voor een tientje. DEN HAAG De teleur stelling was groot. Na de juichstemming over de in- Irukwekkende en zo bij- [onder geslaagde concer- die bij de opening van iet Istanbul Internatio naal Muziekfestival in juni van dit jaar werden gege- na alle voorberei dingen om de leden van het koor van de Istanbul en van het Staats- ymfonie Orkest voor ge zamenlijke uitvoeringen Rotterdam en Den g glorieus te ontvan- kreeg het Haagse 'hilharmonisch Koor Ha- acantare een fax uit Tur- ije: „Alle tournee's zijn fgelast". lagacantare-dirigent René 'erhoeff: ,Dat was inderdaad en klap. In Rotterdam had koor, de Koninklijke igvereeniging Rotte's Man- I lenkoor voor het concert op liss an; 13 september de Doelenzaal gereserveerd, alle affiches en strooibiljetten waren gedrukt, enkele honderden kaarten wa ren al verkocht en in Den Haag had Hagacantare het concert voorbereid dat op 12 september in de Anton Phi lipszaal zou worden gegeven. Er zou van de concerten een CD worden gemaakt en radio en televisie bleken bijzonder geïnteresseerd. Maar er was meer dan de financiële schade alleen. Wij wilden zo graag het werk dat wij in Istanbul heb ben uitgevoerd, het oratorium 'Yunis Emre' van de Turkse componist Adnan Saygun ook in Nederland laten horen. Want ,Yunus Emre' is zo'n meesterwerk, stijgt zover uit boven de grenzen van Turkije en is zo universeel, dat het een vaste plaats moet krijgen bin nen de muziekwereld van heel Europa". Financiën De reden dat het Operakoor en het Staatssymfonie Orkest niet naar Nederland komen (zij zouden voor de komst naar Nederland ook concerteren tij dens het Poolse Festival van Wroclaw en in Tsjecho-Slowa- kije) is akelig simpel. Het mi nisterie van cultuur in Ankara heeft uiteindelijk meegedeeld, dat de beschikbare financiën aangewend moeten worden voor het militaire apparaat. Het Festival in Parijs zou dit jaar, het door de Unesco uitge roepen „Yunus Emre-jaar", het oeuvre van Adnan Saygun centraal stellen, maar om de zelfde financiële reden hebben de Turkse musici zich moeten terug trekken. Verhoeff: „Wij hebben aan het ministerie ge vraagd of koor en orkest vol gend jaar dit met het oog op het Verenigd Europa naar Nederland kunnen ko men. Het oratorium, gebaseerd op gedichten van de 12e eeuw- se dichter Yunus Emre uit Anatolië, spreekt namelijk over eenheid, broederschap, over de liefde van God voor de liefde van de elkaar. Yunus Emre had daarbij niet een God naar Christelijke beginselen voor ogen of een Islamitische Allah, maar een Godsbegrip naar humanistisch inzicht. De begin dit jaar overleden Ad nan Saygun heeft met 'Yunus Emre' een visionair werk ge componeerd". Bestuur en leden van Haga- zijn zo in de ban van f mT êmf Het Rotterdams Philharmonisch Or kest onder leiding van Jeffrey Tate i Schubert, Berg en op vrijdagavond en zondagmiddag, bouw zaterdagmiddag. Dirigent René Verhoeff aan het werk. het majestueuze karakter en de melodische pracht van Yu nus Emre, dat zij gezocht heb ben naar mogelijkheden het werk toch in welke vorm dan ook uit te voeren. Met mede werking van de gemeente Den Haag en van de directie van de Anton Philipszaal gaat het concert op 12 september toch door. René Verhoeff heeft zijn koren gemobiliseerd, dat wil zeggen: Hagacantare, het Ko ninklijk Mannenkoor, Die Ha- ghe Sanghers, Rotte's Mannen koor en het Voorne's Dames koor. Verder verlenen mede werking het Kamerkoor Haga cantare (dirigent José La Haye), het Kamerorkest Lei den Sinfonietta, de bariton Bernard Kruysen en de pianist Aart de Kort. „Het bestuur van Hagacantare verdient werkelijk een compliment", zegt Verhoeff. „Na de fatale mededeling uit Istanbul zijn zij onmiddellijk aan het organise ren geslagen en het resultaat is het concert van volgende week donderdag. Centraal staan het openings- en het slotkoor uit Yunus Emre. Na tuurlijk zal de orkestbegelei ding node worden gemist, maar het publiek kan met bei de koordelen toch een goede indruk kunnen krijgen van dit zeldzame werk. Wij zingen in dit programma Europese koor werken uit zeventien landen met onder meer het beginkoor van de Carmina Burana van Carl Orff, de Soldatenmis van FOTO: SP Lutoslavski, het Ave Maria van Janacek, liederen van Henk Badings en in het kader van het Mozartjaar het Ave Verum dat Mozart precies tweehonderd jaar geleden heeft gecomponeerd. Bijzonder is ook dat Leiden Sinfonietta een symfonie zal uitvoeren van Frederik de Grote, de vorst die onlangs is herbegra ven. Bernard Kruysen en Aart de Kort zullen de Don Qui- chotte-liederen van Ravel uit- veelzijdig programma". Kaar ten voor het concert op 12 sep tember zijn verkrijgbaar de Anton Philipszaal aan Spui in Den Haag. De gangsprijs bedraagt vijftiei gulden. het De programmamaker wikt, het publiek beschikt. Gecon fronteerd met tientallen lege stoelen gisteravond bij het eer ste seizoensconcert door het Rotterdams Philharmonisch Orkest, komt de vraag naar voren of de twee jubilerende orkestleden die in het pro- grammblad Intrada aan het woord zijn, toch gelijk hebben. ren over het vergelijking met vorige seizoe nen. Was tot heden een serie aan één of meer perioden uit de muziekgeschiedenis gewijd, nu krijgt het publiek een re pertoire van de klassieken tot aan componisten van vandaag. „Ik heb niets tegen moderne muziek, maar culturele hoog standjes moet je mondjesmaat maken" meent Doomernik. „Als bedrijf ben je afhankelijk van het publiek. Daar moet je rekening mee houden. Zonde dat die Z-serie (hedendaagse muziek) is verdwenen. Net zo als ik het betreur dat de pro menadeconcerten zijn verval- Op het concert van gister avond, het eerste onder leiding van Jeffrey Tate, achtereen volgens de achtste symfonie van Schubert, het vioolconcert van Berg en de Enigma-varia ties van Elgar. In Schubert en in Elgar deed Tate zich ken nen als een dirigent van uiter sten. Forte is hard, piano is nauwelijks hoorbaar, een cres cendo wordt snel opgebouwd en tederheid in de muziek neigt naar overgevoeligheid. Perfect afgewerkt, schitterend van klank, subliem van een heid, dat wel. Maar Schuberts achtste werd zo breed uitge meten dat er geen einde aan de twee delen leek te komen en in Elgar, Tate's landgenoot, was de vertolking eerder mooi dan spannend. De climax ont- De Duitse violist Christian Tetzlaff telt slechts 25 jaar, maar hij heeft al zo één en an der gepresteerd. Hij speelde gisteravond het vioolconcert van Berg met een juweel van een toon, zijn muzikale bena dering moet introvert ge noemd worden. Jeffrey Tate begeleidde zorgzaam, maar in het totaal van de orkestklank verdronk de toon van Tetzlaff nog al eens. Kinderboeken (Greenpeace- )EN HELDER De milieu- ieweging Greenpeace start ndag acties om de aandacht vestigen op misstanden rond 1 visserij op de Noordzee. bijvoo Ie Ie pa\ r of bafcegatief gisteren in Den Helder m lekendgemaakt tijdens de pre- g entatie van het kinderboek iel Wallie Walvis komt op be- it is verschenen bij Jeugdboeken in sa- nenwerking met Greenpeace, acties van de milieu-orga- itie zullen zich vooral rich- op de industrie-visserij en boomkor-visserij (slepen r de zeebodem), omdat ze zijn voor het ecosys- de visbestanden. Het linderboek 'Wallie Walvis mt op bezoek' is het eerste zijn soort en is gericht op ;inderen in de leeftijd van vijf acht jaar. Het is een poging jonge kinderen op vroege eeftijd al bewust te maken lelffan het zeemilieu. Het boekje het eerste uit een reeks van 'aalf. Elk verhaal is geba- erd op een waar gebeurde tie van Greenpeace. In dit gierste boek is dat het verhaal een gestrande walvis die Greenpeace is losgetrok- Het volgende boek zal het 5 van de octopus' heten, boeken zijn geschreven Rob Zadel, wat een pseu- loniem is voor een aantal chrijvers van Greenpeace. De llustraties zijn van Jenny Col- d'Escury. Centraal in alle «eken is het Greenpeace schip Solo en Elise Hoomans die n de De V' geval Eerste prijs voor n JOOS op tv-festival o nu 1ILVERSUM 'BOOS', het Iki Bugdprogramma van Veronica eeft tijdens de Fimaj, het te- ■Visiefestival voor jeugdpro- ramma's in Monte Carlo, een irste prijs veroverd in de ca- 'gorie magazine/talkshow. 'j let programma, dat wordt ge presenteerd door Bart de Taaff, dong voor de tweede eer mee naar een belangrijke ilevisieprijs. Twee jaar gele en was Bart de Graaff met ijn programma, gemaakt door de Boer Productions, een de genomineerden voor Emmy Award, de Oscar onder de televisie-prijzen. Des- ijds greep hij net naast het be leerde beeldje. Devoll k aan t word e\ tuur bijdi sisbedr ei 1 de*M i draws AMSTERDAM/DEN HAAG De actrice/re gisseuse Elise Hoomans is zondag op 76-jarige leef tijd in Amsterdam overle den. Ze stierf na een kort stondige ziekte. Dat is gis teren pas bekend gewor den. De kunstenares was toen al gecremeerd, aldus haar collega en goede bekende Hans Croi- set, artistiek-directeur van het Nationale Toneel. „Elise Hoomans is voor het Neder landse toneel van na de oorlog van enorme betekenis ge weest", aldus Croiset. Croiset werkte van 1964 tot 1971 in tensief met de actrice samen bij toneelgroep Theater in Arnhem. „Ik was toen een jon ge hond en zij wist de al te dolle ideeën die ik had te cor rigeren. Ze gaf een bezielende, zeer intellectuele leiding. Ze had ook talent voor vriende lijkheid, het was altijd heel plezierig in haar nabijheid." Elise Hoomans heeft tot het laatste toe de ontwikkelingen op het toneel gevolgd. Croiset: „Ze volgde de jonge toneelspe lers, ontbrak op geen enkele première en als ze enthousiast was kwam ze altijd achter het toneel met zo'n opmerking die alleen uit haar mond kon ko men, over een ervaring die ze had gehad". Elise Hoomans wérd op 24 no vember 1914 in Haarlem gebo ren. Ze was daar ook enige ja ren onderwijzeres. In 1938 ging ze, voor de buitenwereld vrij plotseling naar de toneel school. Ze haalde in 1941 haar diploma en debuteerde bij het Nederlandsch Toneel in 'Peer Gynt'. Ze was verder verbon den aan de Komedianten, Start, het Amsterdams Toneel Gezelschap, Theater en het Rotterdams Toneel. Ze acteerde onder meer in de Gijsbreght van Aemstel', 'Tocht naar het duister', 'Speelgoed op zolder', 'De Glimlach van Mona Lisa' 'Koning Lear' en aan het be gin van de jaren tachtig als één van de laatste maar vol gens Croiset ook één van haar mooiste vertolkingen, in 'Een sneeuw' als mevrouw Quint. De regie deed ze onder meer van 'Zes personages op zoek naar een schrijver', 'President op drift', 'Medea', 'Damesor kest' en 'Een man genaamd Judas'. In 1957, het jaar waarin ze op televisie schitterde in 'Jane Eyre', werd ze uitgeroepen tot actrice van het jaar en kreeg ze ook de zilveren Bouwmees ter Penning. UTRECHT Kunstlief hebbers die vanaf 17 sep tember in de Utrechtse Telingstraat wandelen, wacht een verrassing. In het statige pand op num mer 2A is dan de ope ningsexpositie te zien van Pronk Collection, een nieuwe kunsthandel ge specialiseerd in kunstwer ken van meesters uit de late negentiende en de vroege twintigste eeuw. Eigenaar John Pronk (51) lijkt met zijn verzameling spoorslags in de roos te hebben geschoten. Nog voor de opening is zijn kunsthandel uitgenodigd om deel te nemen aan Nederlands oudste en meest gerenom meerde kunst- en antiekbeurs in Delft, die dit jaar van 1 tot en met 15 oktober voor de 43ste keer wordt gehouden. „Met deze uitnodiging heeft John zijn sporen in de kunst wereld al meteen verdiend", aldus Willem Laanstra, auteur van diverse standaardwerken over kunst, die de public rela tions voor Pronk verzorgt. Een opmerkelijke start voor een beginnend kunsthandelaar die voordien alleen bekend stond als succesvol zakenman. Een half leven lang hield hij zich bezig met techniek en au tomatisering, waarvoor hij in Amersfoort, Dtlsseldorff en Antwerpen een aantal flore rende bedrijven oprichtte. De zaken gingen zelfs zo goed, dat Pronk „uit commerciële over wegingen" de ondernemingen verkocht. Hoe kon zo'n zaken man dan in de kunstwereld verzeild raken? Pronk, bescheiden lachend, heeft daar wel een verklaring voor: „Ik ben in Amsterdam geboren en getogen. Van jongs af aan liep ik daar in musea rond. Later ging ik ook veel over kunst lezen, vooral over hetgeen zich in de eerste helft van deze eeuw heeft afge speeld. Dat sprak mij het meeste aan omdat juist in die periode van alles in beweging was. Niet alleen in de schilder kunst, ook in de politiek, lite ratuur en muziek. Bovendien was ik erg geïnteresseerd in de antropologische beweging die in die tijd ook zt was aan de kunst" Vijftien jaar geleden zag Pronk bij een kennis een schilderij van Dirk Filarski aan de muur hangen. Hij kocht het zonder omwegen. „Prachtig, hoe Filarski zijn emoties in kleur omzet en in overdreven zin sommige de tails propprtioneert. Werkelijk heel vernieuwend". Het begin van 5 ling was gelegd. Sindsdien struinde de zakenman de be langrijke veilingen in binnen en buitenland af. Veel werken werden aangekocht, zoals die van Jan Sluijters, Kees Maks, Gustave de Smet, Germ de Jong, Jan Toorop, G.H Breit- ner en van zijn favoriete Ber gense School schilderijen van H. Le Fauconnier, Leo Gestel, G.W. van Blaaderen, A. Col- not, H.J. Kuijten, Matthieu Wiegman. Bovendien zette Pronk menige speurtocht op touw om zoveel mogelijk achtergrond-infor matie van de aangekochte werken te verzamelen. Zelfs de nog in leven zijnde familie leden werden daarvoor opge spoord. Voor Pronk een must: „Zo ontdek je alle dwarsver banden en zie je hoe schilders elkaar onderling hebben beïn vloed. Neem een schilder als Maks die een heel eigen stijl heeft ontwikkeld. Maar hij werkte wel samen met Breit- ner in één atelier en kreeg daar les van hem. Ook de schilders van de Bergense school werkten intensief met elkaar samen. Ze bekeken el- kaars werk, stimuleerden en beïnvloedden elkaar en gaven elkaar soms ook genadeloze kritiek. Zo inspireerden Le Fauconnier, A. Colnot en Else Berg elkaar een tijd lang tot het maken van een reeks wer ken die helemaal doordrenkt waren van rode en blauwe tin ten. Le Fauconnier was trou wens voor de hele Bergense kunstenaarsgroep van belang. De overdracht van Cézanne's denkbeelden gebeurden voor namelijk door zijn inspireren de geest". Gedreven Pronk blijkt een gedreven, zo niet bezeten, verzamelaar: „Ik heb wel eens geprobeerd om een tijdje iets anders te gaan doen. Maar na een jaar varen op de Middellandse Zee ging mij dat vervelen. Kunst is toch iets wat mij altijd blijft bezig houden, wat mij dag in dag uit blijft fascineren". Tweehonderd verzamelde werken („overal in mijn huis hingen schilderen") en een prachtig geoutilleerd pand in Utrecht, gaven Pronk de kans om zijn jeugdideaal te verwe zenlijken. In dat pand is behal ve de kunsthandel ook een atelier en een documentatie- hoek gevestigd zodat expertise, restauratie, informatie en aan koop onder één dak kunnen plaatsvinden. „Kunst kijken en weloverwogen kopen, dat moet in een rustige, sfeervolle omgeving gebeuren", vindt Pronk. Voor wie nieuwsgierig is naar een prijsindicatie: in Pronk Collection hangen werken van 10.000 tot 150.000 gulden. ROTTERDAM Het kwartet van de Ameri kaanse baritonsaxofonist Gerry Mulligan en de Braziliaanse pianiste /zan geres Tania Maria met haar groep zijn de interna tionale attracties op de 'Jazznight' van het negen de Heineken Jazzfestival. Deze avond op zaterdag 19 ok tober in De Doelen is het hoogtepunt van het gebeuren dat van 13 tot en met 20 okto ber voor de negende keer in Rotterdam wordt gehouden. De 'Jazznight' heeft volgens de organisatoren ook een primeur voor Europa: het gezamenlijk optreden van het Art Ensem ble of Chicago met Lester Bo wie's tien man sterke Brass Fantasy. Verder zijn er die avond onder andere optredens van het Ray Barretto Latin Ensemble en het Bill Frisell Trio, eveneens uit de Verenig de Staten. Van eigen bodem is de muziek te beluisteren van Hans Dulfer, het Greetje Bij- ma kwintet en de bigband van het Rotterdams Conservatori um met als solist de Ameri kaanse trombonist Slide Hampton. Onder het motto 'een volle week jazz' treden op de diverse podia in de Maas stad in totaal zevenhonderd musici op in vrijwel alle stij len. Het festival wordt op zon dag 13 oktober geopend op het Schouwburgplein met een op treden van het Willem Breu- ker Kollektief. Aan de tradi tionele kroegentocht op vrij- muziek wordt Het festival wordt op zondag 20 oktober in de Laurenskerk besloten met een concert door een Amerikaanse gospelgroep. John Pronk en kunsthistoricus Jacqueline de Raad: „Kunst kijken en weloverwogen kopen, dat moet in een rustige, sfeervolle omgeving gebeuren". FOTO: KOOS SMID

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15