m -ft, Weer minder theologie studenten „Voor God kun je je niet schamen' COMMENTAAR uT CeidbeSou/iani Lzidoe Somant GEESTELIJK LEVEN OPINIE dinsdag 3 september 1991 Jeltsin wil naar de paus ROME Na Sovjet-president Michail Gor- batsjov wil de Russische president Boris Jeltsin de paus bezoeken. Hij hoopt op een ontmoeting met paus Johannes Paulus II tij dens zijn officiële bezoek aan Italië aan het eind van dit jaar De Russische president heeft een desbetreffende uitnodiging van de Italiaanse minister-president Andreotti aan vaard, aldus de woordvoerder van de Sovje tambassade in Rome. In kringen van het Vaticaan staat vast dat Jeltsin tijdens zijn bezoek ook het Vaticaan zal aandoen. Jelt sin heeft de Vaticaanse vertegenwoordiger in Moskou, aartsbisschop Francesco Colasu- onno, laten weten dat hij de paus graag wil ontmoeten. De paus heeft Sovjet-president Michail Gorbatsjov twee keer ontmoet, in december 1989 en november 1990. Tijdens de mislukte staatsgreep herhaalde de paus zijn steun aan Gorbatsjov. Over Jeltsin heeft hij zich toen niet uitgelaten. Niet opvallen, dat i de eerste regel van fatsoen. Aartsbisschop Keulen boycot boekhandel KEULEN De aartsbisschop van Keulen, kardinaal Joachim Meisner, boycot de katholieke boekhandel Herder in de stad aan de Rijn omdat deze te veel reclame voor de theoloog Eugen Drewermann heeft gemaakt. Drewermann ligt met de Duitse bisschoppen overhoop als gevolg van zijn kritiek op de hiërarchie. De Vereniging van rooms-katholieke uitgevers en boekhandelaren in Duitsland heeft scherpe kritiek geuit op het besluit van Meisner dat het aartsbisdom geen boeken meer via boekhandel Herder betrekt. „Ook binnen de kerk bestaat daar heel weinig begrip voor." Maatregelen die naar censuur rieken, zijn „geen geëigend middel om met andere meningen om te gaan," aldus de vereniging. „De bisschop is niet de bezit ter van de goederen van het bisdom, maar de rentmeester van geld dat grotendeels door de belastingbetaler is bijeenge bracht." Drewermann, docent dogmatiek aan de rk theologi sche hogeschool te Paderborn, legde vorig jaar een verzoek van aartsbisschop Johannes Degenhardt van Paderborn naast zich neer om 'vrijwillig' afstand te doen van de kerkelijke leerbevoegdheid. Daarop heeft Degenhardt de leerstellige commissie van de Duitse bisschoppenconferentie gevraagd een onderzoek naar het werk van Drewermann in te stellen. Zuidafrikaanse kerken: handhaaf sancties JOHANNESBURG De Zuidafrikaanse Raad van Ker ken (SACC) vindt dat de economische sancties tegen Zuid- Afrika moeten worden gehandhaafd. De raad verklaart dit een week nadat de rooms-katholieke bisschoppenconferen tie van zuidelijk Afrika voor opheffing had gepleit. Anders dan de bisschoppenconferentie is SACC-secretaris Frank Chikane van mening dat de internationale gemeen schap druk moet blijven uitoefenen op Zuid-Afrika. Het veranderingsproces is volgens hem nog steeds niet onom keerbaar. De rk bisschoppenconferentie van Zuidelijk Afrika verklaarde vorige week dat de sancties hebben bij dragen tot een nieuwe situatie in Zuid-Afrika en nu niet meer nodig zijn. Zij verenigt de bisschoppen van Zuid- Afrika, Namibia, Swaziland, Botswana, Zimbabwe en Mo- cambique. De RK Kerk in Zuid-Afrika maakt overigens deel uit van de SACC. Chikane wijst in zijn verklaring op tal van obstakels voor de onderhandelingen over vrede in Zuid-Afrika. „Kerken moeten in Europa vredesstichter zijn" GENEVE De kerken moeten volgens de Engel se vredeswetenschapper Roger Williamson bij de huidige nationaliteiten conflicten in Europa de rol van vredesstichter op zich nemen. Momenteel is er geen instantie die bij conflicten kan bemid delen, zei de theoloog en socio loog, werkzaam bij het Insti tuut voor leven en vrede in Uppsala (Zweden), tijdens een conferentie in het studiecen trum van de Wereldraad van Kerken te Bossey bij Genève. De VN en de EG zijn volgens hem slecht uitgerust om effec tief te bemiddelen. Europa zal door de secularisa tie en de komende immigratie golf zowel in religieus als in cultureel opzicht aanzienlijk veranderen. De kerken moeten zich op deze nieuwe si tuatie voorbereiden en naar een vreedzaam samenleven van mensen uit verschillende culturen en religies streven. Machtspolitiek De Duitse theoloog Riidiger Noll verweet de Europese ker ken dat zij een gevaarlijke Confessionele machtspolitiek bedrijven. Met de nieuwe godsdienstvrijheid in Oost-Eu ropa is ook de neiging zich confessioneel te 'profileren' sterker geworden In plaats van dat ze zich gezamenlijk voor de bouw van een vere nigd Europa inzetten, zijn de kerken bezig hun eigen macht veilig te stellen, aldus Noll, werkzaam bij de Konferentie van Europese Kerken (KEK). Niet alleen de Rooms-Katho- lieke Kerk heeft last van zul ke restauratieve tendenzen, maar ook de Orthodoxe en de Protestantse kerken. De poli tiek van het Vaticaan, zo ver volgde Noll, is uit op meer macht voor de Romeinse hië rarchie in plaats van de her evangelisatie van Europa. De protestantse kerken 'moeten zich niet bij deze re- confessionaliseringstendens aansluiten, aldus Noll. Hij ver wees in dit verband naar de eerste bijeenkomst van prote stantse kerkelijke vertegen woordigers uit Europa, ruim een week geleden in Basel. Daar werd besloten om in 1992 in Budapest de eerste Europese Protestantse 'synode' te hou den. De kerken hebben nu nog geen gemeenschappelijk beleid ten aanzien van Europa. Hun activiteiten worden nog gro tendeels door de oude tegen stelling van kerk en staat be paald, zo zei Noll. „Spanje moet edict van 1492 herroepen" MADRID De Spaanse rege ring moet formeel het edict van 1492 herroepen, waarin koningin Isabella de verdrij ving van de jóden en moslims uit Spanje heeft bepaald. Dit heeft Mauricio Hatchwell, voorzitter van het internatio nale joodse comité 'Sefarad 92', geëist. Met dit gebaar zou de regering meewerken aan de verzoening tussen de 2,5 mil joen uit Spanje afkomstige se fardische joden en de Spaanse staat, aldus Hatchwell op een bijeenkomst van Spaanse en Portugese joden. Een procedu re om koningin Isabella (1451- 1504) zalig te verklaren, werd eerder dit jaar door het Vati caan gestaakt. De congregatie voor de zaken der heiligen ging hiertoe over nadat diver se joodse organisaties heftige protesten hadden laten horen. BEROEPINGEN Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Voorburg H. Frij- ling te Elst(Gld.). Beroepen te Lin- schoten M.A. Kuyt te Hellouw. Aange nomen naar Driesum A. Vlietstra te Melissant. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Bergenthelm J. Ophoff te Drlebergen-RIjsenburg; te Hoofd dorp P.F. Messellnk, kandidaat te En schede. DEN HAAG Bij de start van het nieuwe Aca demische Jaar blijkt dat het aantal eerstejaars stu denten theologie aan di verse opleidingen is ge daald. Daarmee wordt de tendens van de afgelopen jaren bevestigd. De zoge heten vrije studierichting zoals die de afgelopen ja ren aan diverse instellin gen is gestart, blijkt hier en daar een succes. De theologische faculteit van de Rijksuniversiteit Leiden heeft dit jaar 16 eerstejaars studenten voor de klassieke studierichting (ongeveer de helft belandt op de preekstoel), 4 studenten hebben zich ge meld voor de vrije studierich ting, terwijl 2 studenten nog twijfelen. Vorig jaar trok de theologische faculteit van de Leidse universiteit, aldus een woordvoerder slechts 15 stu denten. De theologische facul teit van de Vrije Universiteit trok vorig jaar 30 studenten. Dit jaar moet de VU het met 26 eerstejaars doen. Sinds 1975 is het aantal eerstjaars theolo gen aan de VU gedaald van zo'n 60 tot 25 per jaar. Begin dit jaar maakte de faculteits raad een reorganisatieplan. Het onderwijs moet met tien procent worden ingekrompen. Dit betekent dat er zeven for matieplaatsen geschrapt moeten worden. Ook de theologische faculteit van de Katholieke Universi teit Nijmegen moet een verlies incasseren. Vorig jaar 35 en nu 23 studenten, met hoop op 30. De opleiding van de Gerefor meerde Kerken in Nederland, gevestigd in Kampen, heeft dit jaar 21 nieuwe inschrijvingen, tegen 22 vorig jaar. Een woordvoerster van de theolo gische faculteit van de Rijks universiteit Groningen meldt dat er 3 studenten minder zijn dan vorig jaar: 44. De theologische faculteit van de Katholieke Universiteit Brabant meldt dat er zich 76 studenten ingeschreven heb ben, 52 voor de vrije studie richting, van wie 42 in deeltijd en 17 voor de klassieke theolo giestudie, waarvan twaalf in deeltijd. De theologische faculteiten van de Universiteiten van Amsterdam en Utrecht kon den nog geen cijfers meedelen. >n Kerkelijke steun De patriarch van de Russisch Orthodoxe Kerk, Aleksej II, heeft gisteren in de vergadering van de Congres van Volksafgevaar digden het woord gevoerd en zoals te verwachten was steun betuigd aan de nieuwe koers van de Unie. Op de foto: de patriarch achter het spreekgestoelte, pal voor Boris Jeltsin. FOTO- AP Bijbelvideo's vallen slecht bij joden DALLAS Een serie bij belverhalen op videoband heeft de joodse gemeen schap in de Verenigde Staten in beroering ge bracht. Joodse leiders be stempelen de serie, be doeld voor kinderen en uitgegeven door een firma in Dallas, als ronduit anti semitisch. Joden die zich niet tot Jezus hebben bekeerd, worden in de video afgebeeld met grote neu zen. „Ze zijn afschuwelijk en op bepaalde momenten gro tesk", zegt Arthur Teitelbaum van de Anti Lasterliga B'nai B'rith. De serie doet hem den ken aan de propaganda van de nazi's. De serie legt een bodem voor antisemitisme in de 21ste eeuw, aldus rabbi Marvin Heir, oprichter van het Simon Wiesenthal-centrum in Los Angeles. De eerste aflevering in de se rie Nieuwtestamentische ver halen kwam ongeveer drie jaar geleden uit. Tien van de twaalf geplande afleveringen zijn inmiddels voltooid. Via bijna alle natio nale televisiestations is groot scheeps reclame gemaakt voor de serie. Stephen Griffin, verantwoor delijk voor de serie, is ge schrokken van de kritiek. Hij zegt dat hij al enkele verande ringen in de verhalen heeft aangebracht „Ik wil alleen maar zeggen dat het ons spijt als we onze joodse vrienden hebben beledigd. Dat was nooit onze bedoeling". VERMOMDE DOMINEES AAN HET RAPPEN BIDDINGHUIZEN De rapgroep P.I.D. uit Dallas, Texas, heeft tijdens de jongste aflevering van het Flevofestival in Bidding huizen wel voor de nodige consternatie gezorgd. De 'crew' was een uur voor de persconferentie spoor loos. Toen de heren ten slotte waren opgespoord, bleek de helft van hun apparatuur 'achter de mu ziek aan'. De versterkers en mengtafels waren met het verkeerde vliegtuig meegestuurd en arriveer den een dag te laat. P.I.D. bestaat uit de broers Fred en Kevyn Lynch en Ber ry Hogan. Freds ,rap-naam' is Doug Tracy. De groep leverde tot nu toe drie elpees af, waar van de laatste, ,The Chosen Ones', de meeste indruk maakt De teksten op dit al bum laten er geen twijfel over bestaan hoe de leden van P.I.D. in het leven staan: 'met de bijbel in de hand en de blik op Golgotha'. De letters P.I.D. staan voor 'Preachers in Disguise' en dat betekent zoveel als 'dominees in vermomming'. Met andere woorden: mensen die ver momd als een rapcrew het evangelie brengen. En dan kun je 'dominee' ook nog let terlijk nemen, want Kevyn Lynch was van beroep domi nee voordat hij zich aansloot bij zijn muzikale broer en diens vriend. Fred: „Elke rap van ons is een soort preek. We willen in onze nummers de mensen iets le ren. We drammen niet door over het feit dat Jezus is ge storven en opgestaan, maar we proberen de diepere betekenis erachter aan te geven. We rap pen over wat het voor jouw le ven kan betekenen dat Jezus zich aan het kruis heeft laten nagelen. We willen als het ware een stapie verder gaan dan het cliche „Jezus houdt van jou", wat je bij zoveel an dere gospelgroepen hoort". „Nee, nee, ik ben niet van de ene op de andere dag tot het geloof gekomen", roept Lynch even later uit. „Ik wantrouw eerlijk gezegd de muzikanten Op het Flevofestival was een enthousiast publiek een beetje die de ene dag nog 'heidense liedjes' zingen en de volgende plotseling het licht hebben gezien". Katholiek „Ik ben opgegroeid in een ka tholiek milieu in Californie. Mijn ouders verhuisden later naar Dallas en daar leerde ik een oom kennen die me de echte en diepere waarden van het geloof liet zien. Hij liet me kennismaken met Jezus als mijn persoonlijke verlosser. Langzamerhand kwam ik er achter dat ik mijn leven in dienst van het uitdragen van het evangelie moest stellen". In de zwarte wijken van Dal las huist een zeer actieve rap- scene en die werd de voe dingsbodem voor de bijzondere gospelmissie van Fred. „Ik ben nu 24 jaar. Het is alweer negen jaar geleden dat ik met rappen begon". Hij kent de donkere kant van de rapbeweging in Dallas maar al te goed: de crews die deel uitmaken van jeugdbendes en op het podium aanzetten tot geweld. „Die crews zoeken geen harde con frontatie met P.I.D. In feite respecteren ze ons. Wij bidden voor hen dat ze op een dag zullen inzien dat ze op de ver keerde weg zijn. Want ik weet dit: als je geen christen bent, dan ben je al gauw geneigd dingen te doen die niet in orde zijn. Dat ligt nou eenmaal op gesloten in het karakter van de mens. Dat heb ik heel goed door en daarom zal ik nooit ie mand veroordelen om zijn da den. Maar ik weet ook dat wanneer Jezus in iemand z'n hart komt, er dingen verande ren. Man, ik doe niets liever dan praten over Jezus. Vooral op een podium" Hoofdrol Hoe reageren de 'kids' in de meer gewelddadige wijken van Dallas op jullie optredens? Fred: „Absoluut niet. En als ze dat wel deden, zouden we nog niet weglopen. Want God staat achter ons. En het is onmoge lijk om je te schamen voor God. We spelen trouwens overal waar we maar de kans krijgen. We zijn inmiddels heel Amerika doorgeweest en daarbij stonden we zowel op straathoeken als in discothe ken en kerken. Maar ook in de grote concertzalen hebben we opgetreden. We staan achter het Woord en we prediken het Woord alleen. In al onze num mers speelt God de hoofdrol". P.I.D. bestond aanvankelijk alleen uit Berry Hogan en Fred Lynch. Kevyn Lynch kwam pas in een later stadium de gelederen versterken. Fred: „We waren al twee jaar bezig toen Kevyn liet weten dat hij graag mee wilde doen. Hij had het tot dan toe te druk met zijn gezin en de kerk. Hij had Hoop voor de Khmer De revolutionaire gebeurtenissen in de Sovjetunie hebber alle ander nieuws overschaduwd. Wat in Moskou gebeurde veranderde het aanschijn van de wereld, wat in de Thaise badplaats Pattaya gebeurde verzonk daarbij in het niet. Bijm onopgemerkt dus werd in Pattaya een vredesconferentie over Cambodja afgesloten. De zoveelste, zou men kunnen zeggen. Nochtans gloort na jarenlange harde, maar vergeefse onderhandelingen, voor het eerst een straaltje hoop dat de oorlog voor het ongelukkige Khmer-volk eindelijk voorbij zal zijn. Te vroeg juichen mag men echter niet. In Pattaya werd slechts een preakkoord gesloten tussen de vier partijen: de Cambodjaanse regering en de drie verzetsgroeperingen. Pas in oktober zouden de puntjes op de i gezet worden. De vorige onderhandelingsronden leren echter dat voorzichtigheid ge boden is. VOLGENS de plannen zou in november de Hoogste Natio nale Raad, onder voorzitterschap van prins Norodom Siha nouk, in Phnom Penh geïnstalleerd worden. Ongeveer een jaar later zouden dan, onder internationaal toezicht, vrije verkiezingen georganiseerd worden, een operatie waarbij, naar men zegt, het VN-toezicht op de verkiezingen in Nami bië en de overgang naar de onafhankelijkheid een kleinig heid was. Pas dan zouden de Cambodjanen, na meer dan vijf tien jaar oorlog, eindelijk vrij kunnen ademen. Vrij, maar ook bevrijd van de angst? DAT is nog maar de vraag. Men kan zich moeilijk voorstel len dat Peking of Hanoi hun greep op Cambdodja helemaal zullen loslaten. De Cambodjanen zullen moeten kiezen tus sen het door Vietnam opgezette communistische regime van Hun Sen, het moorddadige communistische regime van de Rode Khmer, de terugkeer van prins Sihanouk, die allicht opteert voor een soort verlicht despostisme, of een democra tie met vrije markt, zoals voorgestaan wordt door de leider van de Witte Khmers, Son San. EeN ding is zeker: wanneer ze echt vrij mogen en kunnen kiezen, zullen de Rode Khmer geen enkele kans maken. De killing fields liggen nog te vers in het geheugen. Bijna zeker keert prins Norodom Sihanouk terug, gewoon omdat de prins de enige man is die alle Khmers rond zich kan verza melen, ook omdat hij de enige figuur is die internationaal er kend wordt. Dat zal dan een nieuwe episode uit het wissel vallige leven van deze extravagante prins zijn, die alle poli tieke watertjes heeft doorzwommen. De plotselinge bereidheid van de vier partijen en in de eerste plaats de door de Chinezen gesteunde Rode Khmer en de door Vietnam gesteunde regering van Hun Sen om een compromis te sluiten heeft vanzelfsprekend te maken met de omwenteling in Europa. In de steek gelaten door een Sovjet unie, die zelf haar eigen bevolking niet kan voeden, heeft Vietnam geen andere keuze dan toe te geven aan de interna tionale druk. Vietnam is zoals alle communistische landen, getroffen door een enorme politieke en economische crisis. Vietnam heeft gewoon de middelen niet meer om cliënten in het buitenland bij te staan. China en Vietnam behoren bovendien tot het kamp van de laatste communistische dictaturen. In Peking en Hanoi hebben ze gezworen dat men niet van het socialistische pad zal afwijken. Samen met andere broederlanden gaat men dus Te dernier carré' tegen de democratische revolutie vormen. MAAR het allerbelangrijkste is dat de Cambodjanen, 15 jaar lang de hulpeloze speelbal van de machtspolitiek der groten, eindelijk kunnen beginnen aan de heropbouw van hun land. De vluchtelingen, die jarenlang in Thaise kampen vegeteer den, moeten terugkeren. Cambodja is verwoest. Het volk lijdt honger. Het moet geholpen worden terug te keren in de ran gen van beschaafde landen. I FOTO: PERS UNIE ons echter wel steeds gevolgd en was tot de conclusie geko men dat wij de ideale manier hadden gevonden om het evangelie bij jongeren te bren gen. En dus werd ook hij een dominee die vermomd als rap per ging preken". Wat vindt P.I.D. van radikale rapgroepen als Public Enemy? Fred heel diplomatiek: „Ik respecteer hen om de goede muziek die ze maken. Het is alleen jammer dat ze Jezus nog niet hebben leren kennen. We hebben met dat soort crews wel eens discussies over de teksten. Met Ice Cube zijn we zelfs in gebed gegaan. Man, ik bid elke dag voor de jon gens die zulke gewelddadige en negatieve teksten maken. Ik weet zeker dat een aantal van hen op een dag tot inkeer komt. We hebben in Amerika al heel wat jongelui tot het ge loof gebracht. Het feit dat we er meer dan honderdduizend platen hebben verkocht, zegt wat betreft wel iets". Uitgave Westerpers bv (maakt deel uit van Sijt Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Telefax 071-134 941 Postadres Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor Koopmansstraat 9, 2288 BC Ri|swijk Telefoon 070-3190 933 Telefax 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur J Timmers Chef-redacteur G - J Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808 Stadsredactie Leiden (tel. 071 - 144 046 of 071 drs J. n Zeijl. 08) L. van Koot. 047)- R. Kleijn (chef), M Roso, n Herpen (chef), F. Buurn Sport Leiden e.o (tel 071 - 144 049): K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef). W Bunschoten, drs C van Haersma Buma. A van Holstein, E. Huisman, H Jansen, drs J van Leeuwen - Voorbij. R de Roo, drs K Veraart Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B Jansma, H. Pié Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S Pieterse Opmaak (tel 070 - 3190 831): Ch Bels (chef), A de E B Hermans, J. Hofmeester, C de Kier, H Nieuwman Redactie-secretaresse (tel 070 - 3190 819): T Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v s en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied, ctie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, ingsverband van negen regionale kranten in Neder dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale Belgie De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K Swiers en M Ven De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D. Hof land, P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland S Akkerman (Praag), drs. D. J van den Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis). A Courant (Athene), R Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A Heering (Rome), B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H. Kuiten (Nieuw Delhi), F Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R Vunderink (Moskou), W Werkman (Jeruzalem). E. Winkels (Barcelona). G van Wijland (Belgrado). F Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- en publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vertaalster: drs M deCocq Ve Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m v 15.00 uur. n 08.30 tot 17.00 uur n 18.00 tot 19 00 uur, op za. van 14.00 tc 25,70 76,60 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2