„Niemand heeft me verteld dat het zo erg zou zijn" 'finale Orwell slachtoffer Victoriaanse moraal Pas op. Roer bij Boudewijn Büch vooral niet het onderwerp fans aan, want voor je het weet zit je anderhalf uur met open mond te luisteren naar een lange maar o zo gevarieerde monoloog. Want hij haat fans. Zij maken hem het leven zo zuur dat hij enigszins is afgestapt van zijn aanbidding van Mick Jagger. „Ik ben volstrekt niet agressief, helemaal niet, nooit, maar hier in Amsterdam heb ik een zeer sterke neiging tot het kopen van een met lood gevulde honkbalknuppel". BOUDEWIJN BÜCH HAAT ZIJN FANS: AMSTERDAM - Boudewijn Büch is niet meer zo idolaat van Mick Jagger. De man die in 1964 bij het eerste Nederlandse optreden van The Rolling Stones naar hartelust meehielp de zaal in het Scheve- ningse Kurhaus af te breken. De man die als zestienjarige brieven schreef aan zijn absolute held Mick Jagger en jarenlang kwaad was als hij geen antwoord kreeg. De gie chelende bloednerveuze fan die in 1987 eindelijk zijn held kon inter viewen voor een televisieprogram ma. Die man dus is een beetje van zijn aanbidding van Mick Jagger af, zegt hij zonder blikken of blo zen in de tuin van zijn Amster damse grachtenpand. De megafan van Goethe tot Madonna, van Mick Jagger tot Dodo, van verre ei landen tot Verdi, geeft de schuld aan de fans. Zijn fans en vooral de capriolen van die bewonderaars hebben hem ertoe gebracht Mick Jagger met rust te laten. Want Büch wordt 'hartstikke gek' van zijn fans. „Als ik definitief weg ga uit Nederland, dan is dat niet omdat ik het een pokkeland vind, want ik vind Neder land een heerlijk land. Nee, het is om het gezeik aan mijn kop en om de mensen die denken dat je permanent beschikbaar bent als openbare Nederlander. Ik heb een boek geschreven over het fandom 'Brieven aan Mick Jagger' en daarin staat al dat ik fans eigenlijk zo vreselijk haat". Hij geeft eerlijk toe dat dit boek tevens het slechtst verkochte boek is dat hij ooit heeft geschreven. En ook dat hij de in het boek opgenomen jeugdbrieven die hij aan Mick Jagger heeft geschreven, ge woon heeft verzonnen. „Ik heb geloof ik drie brieven aan Mick Jagger geschreven, maar je denkt toch niet dat ik als zestien jarige daarvan een kopie bewaar, die brieven heb ik gewoon verstuurd, ik weet werkelijk niet meer wat daarin stond. Achterop het boek staat een envelop aan Mick Jagger. Eveneens vals. Denk jij dat Mick Jagger die envelop twintig jaar ge leden ontvangen, opengemaakt heeft en weer heeft teruggestuurd?". Beledigingen De 42-jarige schrijver en televisiemaker krijgt honderden brieven per week van bewonderaars, vooral van meisjes en ou dere vrouwen, maar hij leest ze al tien jaar niet meer. Hij krijgt namelijk intens medelijden met de schrijvers. „Ik wil ze niet zien, ik wil ze niet lezen, ik kan er niet tegen. En waarom kan ik er niet te gen, omdat driekwart van de briefschrij vers gestoord is. Het gaat om mensen die kinderen van me willen, die hun zoontje naar mij vernoemen, die bij me willen intrekken. En het bizarste van alles is, ze willen onmiddellijk bij je op bezoek ko men". Hij verhaalt over mensen die bij hem naar binnen gluren, die op de ruiten tikken, over meisjes die maandenlang bij hem op de stoep staan en die hij door de politie moet laten veijagen. „Ik ben vol strekt niet agressief, helemaal niet, nooit, maar hier in Amsterdam heb ik een zeer sterke neiging tot het kopen van een met lood gevulde honkbalknuppel". Zijn bekende Nederlanderschap is een aaneenschakeling van ellende. Büch gaat nooit naar een café, eet slechts in een paar restaurants, waar hij afgeschermd wordt van het publiek. Hij gaat ook nooit meer met het openbaar vervoer, omdat hij zo wordt getreiterd in bijvoor beeld de trein dat hij moet worden ont zet door de conducteur. „Nederlanders hebben een zeldzame neiging tot pesten en als je daar niet op reageert worden de beledigingen al gauw racistisch of seksis tisch". Büch is door heel Nederland achtervolgd door een echtpaar dat hem wilde uitno digen voor een dia-avond. Hij vertelt over mensen die hem op straat aanspre ken over zijn programma in de trant van „goh, je bent helemaal niet bruin en je zat gisteren nog op Tahiti". Over mensen die hem zien bij het signeren en dan stomverbaasd zijn dat hij óók nog schrijft. Büch schrijft al twintig jaar, de afgelopen tien jaar was hij op televisie te zien. „Vreemd dat het zich omdraait, dat je helemaal televisie bent geworden. Je boeken worden besproken als een soort bijprodukt. Hij schreeuwt wat op televi sie en hij moet ook zo nodig een boekje schrijven, zeggen de mensen". Tegewoon „Nou lijkt dat ontzettend zeurderig. Mensen zullen wel denken, wat klaagt die Büch nou, hij verdient bakken met geld. Maar niemand heeft mij van tevo ren verteld dat het zo erg zou zijn. Ik weet heus wel dat televisie een impact heeft, maar dat het zo'n impact heeft! Dan kun je me naïef noemen, maar dat heb ik nooit verwacht. Mensen denken: Büch is een gewone jongen, die heeft overal wel zin in. Terwijl ze natuurlijk in ernstige mate vergeten dat een groot deel van wat ik op televisie doe, acteren is. Ze Boudewijn Büch: Nederlanders hebben een zeldzame neiging tot pesten". M FOTO: DIJKSTtLA denken: hij is zo spontaan en zo leuk. Als hij zo spontaan en leuk was als op televisie, dan was hij nu getrouwd en had hij twee kinderen, dat is dus niet zo". „Het zal wel aan mij liggen, ik zal wel een neurotische persoonlijkheid zijn, want er zijn andere mensen die er heel goed tegen kunnen, die zijn echt blij met al die aandacht. Ik ben er niet voor in de wieg gelegd, ik ben te gewoon voor der gelijke onzin. Ik denk: mensen, doe toch een beetje normaal. Ik doe toch gewoon mijn werk, al valt dat van mij wel een beetje op. Ik wou dat ik twee gezichten kon opzetten", verzucht hij. Klantvriendelijk De globetrotter is altijd blij als hij op Schiphol is, want in het buitenland heeft hij minder last van zijn fans. „Eerst wor stel ik me op de luchthaven door duizen den semi-geestige mensen heen, dan heeft de douane altijd nog een obligate grap en vervolgens nog een aantal uren dat gezeik in een vliegtuig vol Nederlan ders, maar dan heb ik het gehad, dan is het voorbij. Ik functioneer in het buiten land altijd veel beter dan hier". Vluchten kan niet meer, want de fans zit ten overal, heeft Büch aan den lijve on dervonden. Van Kaap Hoorn, waar een Belg hem met een camera achtervolgde, tot de noordelijkste stad van de wereld, Inuvik, waar hij werd aangesproken door een Nederlandse tocr-motorrijder. Vier bussen joelende toeristen verpestten zijn opnamen voor een televisieprogramma grondig en definitief in Barcelona. Toen is hij zo kwaad geworden, dat sommige mensen na zijn uitbarsting hun excuses kwamen aanbieden. Maar Büch mag eigenlijk niet kwaad worden. Doet hij dat wel, dan ontstaat er een gevaarlijke situatie. „Dan ben je pin nig en naar, maar dat mag niet. Je be hoort je te gedragen, want je bent open bare Nederlander. Dat realiseer ik me ook wel. Ik moet ook een beetje klant vriendelijk zijn, denk ik dan. Maar het lullige is, ik kan ook nooit wat zeggen. Ga maar eens mee naar het postkantoor. Als ik voordring dan ben ik een kloot zak, want hij denkt, omdat hij van de te levisie is, dat hij zeker voor mag dringen. Als ik lullig ga staan wachten totdat ik aan de beurt ben en ik bén aan de beurt, dan roepen ze ook dat ik voordring. En als ik niks doe, helemaal lullig achteraf timide ga staan wachten, dan sta ik er om kwart voor zes nog, tot er niemand meer is en dan kan ik eindelijk geholpen worden. Ik weet niet wat ik eraan moet doen, misschien maar niet meer naar het postkantoor gaan". Hij begrijpt niet wat de mensen in hem zien, hij is toch niets bijzonders, zegt hij vragend. „Het is toch raar dat je als weerman wereldberoemd kan worden. John Bernard is ongelooflijk beroemd. Waarom is zo'n man, als je dat goed ana lyseert, beroemd? Omdat hij iedere avond staat te liegen. Een ernstige analy se van het weerbericht zal te zien geven dat driekwart niet klopt. Ik vind het een raadsel dat iemand die driekwart van de tijd onzin staat te beweren, daarmee be kende Nederlander kan worden". Gouden wet In het begin vond hij het ontzettend leuk om post te ontvangen, ja natuurlijk. Hij schreef ook enthousiast brieven terug. Daar heeft hij nu spijt van, wist hij veel dat zijn bekendheid zo zou groeien dat zijn brieven tegenwoordig worden ver kocht. Gerard Reve heeft al mijn brieven verkocht, vertelt hij terloops. Hij noemt de post die hij krijgt ingezonden brieven aan de wereld, maar dan aan hem ge richt. „Ik heb een gouden wet die luidt dat je nooit moet reageren op dreigementspost. Ik krijg die betrekkelijk veel. Ik ben één keer in de fout gegaan, omdat het zo'n probleem werd. Dat meisje dreigde voortdurend zelfmoord te plegen, ze heeft ook een paar pogingen onderno men. Een vreselijk probleem. Dat is ei genlijk altijd het geval met dit soort meisjes, ze hebben een verhouding met je. Dan is het in het echt niet zo, maar op een gegeven moment kreeg ik dus brieven van haar ouders en haar broer waarin stond dat ze de politie in zouden schakelen vanwege mijn schandalige ge drag. Echt waar, ik heb dat meisje dus nog nooit ontmoet. Natuurlijk denk ik 'wel eens aan de uiterste consequentie. Moet je ze in zo'n geval dan maar zelf moord laten plegen. Dan denk ik helaas: ja. Ik kan niets doen aan mensen die ziek in hun kop zijn, helemaal niets". Als hij het geweten had, was hij er niet aan begonnen, beantwoordt hij als van zelf de voor de hand liggende vraag. Dan was hij nooit aan het televisiewerk be gonnen. Dan was hij in de wetenschap verzeild geraakt, met een baantje aan de universiteit. Ermee ophouden, gaat zo maar niet, is hij opnieuw de verslaggever voor. „Je zit in een trein die je niet meer tegen kan houden. Als je meer gaat ver dienen, ga je je meer veroorloven. Het is niet zo gemakkelijk. Als ik er morgen mee op zou houden, kan ik de hypotheek niet meer betalen, om maar een simpel voorbeeld te noemen. Eerlijk gezegd denk ik, stel dat het over gaat, alleen maar aan de financiële consequenties. Bovendien moet je nog vijf jaar aftrai nen. En geef je daarna een keer een groot interview, zoals bijvoorbeeld Fred Em mer heeft gedaan, dan kun je daarna op nieuw vijfjaar aftrainen". Madonna Genoeg van dit alles, stop de lange mo noloog over fans en de ellende die Büch ervan ondervindt. Terug naar Mick Jag ger en popmuziek. Was het knullige in terview met de ster het hoogtepunt voor de fan? „Mag ik even iets recht zetten. Ik heb geen moeite gedaan om een inter view met hem te krijgen, dat deed de platenmaatschappij. Mick Jagger, althans zijn PR-bureau, stond mij een interview toe, toen hij mij nodig had voor zijn tweede solo-lp, die heel slecht liep. Bo vendien wist hij wie Boudewijn Büch was in Nederland. Hij wist precies wat ik geschreven had. Het is echt een bedrijf, Mick Jagger. Ik maakte me geen enkele illusie dat Mick Jagger graag met mij wil de praten, schei uit. Je wordt gewoon ge bruikt, met voor mij als aangenaam bij verschijnsel dat ik hem in ieder geval heb gezien". Hij heeft in het hele inter view geen zin gehoord die hij nog niet kende. „Dat is de straf voor het sterdom, die mensen worden automaten", ver zucht hij. Zover is het met Büch nog lang niet en dat zal ook niet gebeuren. „Ik ben zelf oud, ziek, zwak, vermoeid en ik word dik. Maar ik heb nog iets jongs en sprin gerigs in me. Ik hoop dat het zo blijft". Zijn vrienden vinden zich te oud voor Mick Jagger, Büch niet. De laatste draait ook zijn hand niet om voor een concertje van Madonna. „Als ik ergens bij hoor, dan hoor ik eerder bij de Madonna-fans van twintig dan bij de 35-, 45-plus-jonge- ren die opeens van opera houden. Ik hou al twintig jaar van opera, om daar nu opeens, omdat je ouder wordt van te gaan houden, dat vind ik echt belache lijk". Hij heeft net het complete werk van The Animals op CD gekocht. Die groep vindt hij beter dan The Rolling Stones. „Ik had tranen in mijn ogen toen ik die muziek opzette, het is zo ongeloof lijk mooi. Ik voelde me echt weer even de fan van vroeger bij het concert op houten kistjes". Discotijgers Hoewel hij de ontwikkelingen in de pop muziek enigszins probeert bij te houden, voelt de oudere jongere zich niet aange trokken tot de 'nieuwe generatie coke snuivende rap-liefhebbers'. Evenmin heeft hij een goed woord over voor de poppresentatoren op televisie met uit zondering van Martijn Krabbé, omdat hij nog een hele zin achter elkaar kan uit spreken. „Het achterna hollen van de rap-rage is een klassieke fout", voorspelt hij. Madonna vindt hij goed. Prince niet. Hij is blij dat The Doors weer in zijn. „Ze maakten zulke herkenbare muziek. Je kunt me 's nachts wakker maken en me een paar maten laten horen, dan weet ik al of het The Doors zijn of niet. Zij hebben echt vernieuwende muziek ge maakt. De hedendaagse popmuziek is zichzelf alleen maar aan het recyclen". Eigenlijk mag hij zich niet met popmu ziek bemoeien van de recensenten. „Daar weet ik niets van. zeggen ze. Ik ben een oude lui die mee wil praten. Dan denk ik: lieve mensen, toen jullie begon nen te schriiven, werkte ik allang bij mu- ziekkrant OOR, maar dat is iedereen vergeten". Hij wil dolgraag weer terug op de radio om een popprogramma te pre senteren. En misschien gebeurt dat ook wel, hij is daarover in bespreking met de VARA. „Het nadeel is dat ik dan al die discotijgers achter me aan krijg. Weer een groep fans die me gaat sarren". Wie vanuit de havenstad Harwich over Ipswich het Oostengelse graaf schap Suffolk inrijdt, komt over een grote brug over de Orwell-river. Ie mand die geïnteresseerd is in Angel- saksiche literatuur zou best op het idee kunnen komen dat deze stroom naar de auteur George Orwell is ge noemd. In werkelijkheid is het net andersom. De in 1950 gestorven schrijver van de wereldberoemde en meermalen verfilmde romans 'Ani mal Farm' en '1984' heette eigenlijk Eric Blair. Eind jaren twintig, begin jaren dertig, woonde hij, als hij niet op reis was, bij zijn ouders in het kustplaatsje Southwold, ongeveer twintig kilometer ten zuiden van de Suffolkse havenstad Lowestoft. Vol gens zijn biografen had hij het er niet naar zijn zin. SOUTHWOLD - 'Schattig', noe men toeristen zo'n dorpje als Southwold al snel. Bleke Britten drinken thee in strandcabines. De paar pubs die het plaatsje rijk is, zijn de hele dag open en er wordt uitsluitend bier getapt uit de plaat selijke brouwerij. 'Adams Ales' is ook de grootste werkgever. Er is een zeevaartmuseumpje en enkele monumenten houden herinnerin gen hoog aan de tijd van de Engel se zee-oorlogen. Het feit dat George Orwell, één van En- geïands grootste auteurs, hier gewoond heeft wordt niet vergeten, maar buiten gewoon trots is men er ook niet op. In een foldertje van de plaatselijke VW wordt één van de huizen waar hij ge woond heeft als laatste en minst belang rijke bezienswaardigheid genoemd, het andere blijft geheel onvermeld. Orwell schreef eerlijk en uitsluitend over zaken die hij zelf had onderzocht of meegemaakt. Hij was een overtuigd soci alist en stond heel zijn leven aan de kant van de underdog. Toch kwam Orwell niet uit een arme fa milie. Hij werd in 1903 in Motihari, in Bengalen, waar zijn vader politieman was, geboren. Hij had een oudere en een jongere zuster. De laatste runde tot 1946 in Southwold een restaurant. Daarna verzorgde ze haar steeds zieker worden de broer en diens aangenomen zoontje, nadat Orwells vrouw op de operatietafel overleden was. De schrijver George Orwell. FOTO: SP Op vijfjarige leeftijd werd Orwell naar een kostschool in Engeland gestuurd, eerst in Henley-on-Thames, daarna in St. Cyprian, waar hij tot zijn achttiende zou blijven. In het autobiografische ge schrift 'Such, such were the Joys' (1947) noemde hij zijn jeugd uitermate onge lukkig. Naast het heimwee naar India en zijn fa milie werd hij gekweld door valse be schuldigingen, straf, in de vorm van fy siek geweld en opsluiting, en de angst voor straf, waaraan hij voortdurend bloot stond. Het agentenzoontje Blair werd door zijn relatief lage afkomst door leraren en leerlingen gekoeioneerd en was vrij eenzaam. Hierdoor kreeg Or well een vanzelfsprekende sympathie voor het socialisme en ging hij het leven van de arbeiders enigszins ging idealise ren. Een levensgenieter was hij door zijn jeugd ook niet geworden. Tot ver in de twintig was hij er ervan overtuigd dat hij in zijn leven niets zou bereiken en heel zijn leven leed hij onder een door de school aangepraat vaag, maar diepgaand schuldgevoel en een panische angst voor armoede. De school had hem ook de lust tot verder studeren ontnomen en dus besloot hij, bij gebrek aan een alter natief, dienst te nemen bij de koloniale politie. Na een opleiding in Engeland werd hij gestationeerd in Burma. Koloniaal agent In 'Burmese days' (1934) beschrijft Or well zijn jaren als koloniaal agent. Zijn groeiende weerzin tegen de onderdruk king en uitbuiting van de inheemse be volking door de Britten, waar hij zelf medeverantwoordelijk voor was, teza men met de desastreuze uitwerking van het tropische klimaat op zijn slechte lon gen, eenzaamheid en verveling, deed hem na afloop van zijn verlof in Enge land, in maart 1928, besluiten niet meer terug te gaan. In plaats daarvan zou hij schrijver worden. Van het in Birma verdiende geld kon hij het een tijdje uitzingen. Hij reisde veel en werkte tussendoor. In 1933 verscheen zijn eerste boek, 'Down and Out in Paris and Londen', over de armenhuizen in beide steden. In de jaren daarna verdiende Orwell zijn geld voornamelijk met het publiceren van politieke artikelen en literaire be schouwingen in kranten en weekbladen. In juni 1936 trouwde hij de psychologie studente Eileen O'Shaughnessy en hij vertrok in datzelfde jaar met haar naar Spanje. Orwells verslag over de Spaanse Burger oorlog, 'Hommage to Catalonia', dat in 1938 verscheen, getuigt van een groeien de verbittering en teleurstelling. Niet de door Hitier geleverde kanonnen van de fascisten, maar de door Stalin gestuurde machinegeweren van de communisten dunden de rangen van de trotskisten snel uit. Aan het front werd Orwell door een fascistische soldaat door zijn keel ge schoten. Als hij niet voor herstel terug naar Engeland had gemoeten was hij ze ker voor een communistisch vuurpelo ton terechtgekomen. De kogelwond herstelde goed, maar in 1938 werden Orwells longen verder ver zwakt door een tbc-infectie. Strubbelin gen met zijn linkse uitgevers Gollanz en Faber, die grote moeite hadden met Or wells kritiek op de stalinisten, vergroot ten zijn geldzorgen. Animal farm' Tijdens de oorlog schreef Orwell propa gandateksten voor de Indiase dienst van de BBC, die hij ook zelf voor de ra dio voorlas. Toen Stalin een bondgenoot in de anti-Hitlercoalitie was. werd Or wells kritiek op hem helemaal niet meer geaccepteerd. De satirische roman 'Ani mal Farm', waarin hij de Russische Re volutie in de vorm van een fabel ont leed, mocht pas na de oorlog verschij nen. 'Animal Farm' werd Orwells eerste, gro te succes. Hij verhuisde naar het eiland Jura op de westelijke Hebriden bij Schotland en schreef zijn volgende ro man, '1984', die het succes van 'Animal Farm' nog zou overtreffen. De steeds ziekere Orwell maakte nog juist de pu- blikatie van '1984' mee. Dit boek is de beklemmendste anti-utopie die er ooit is geschreven. Het beschrijft een korte tijd uit het leven van" een ambtenaar op het ministerie van propaganda (in de leuge nachtige New-Speak 'Waarheid' gehe ten). De wereld is opgedeeld in drie tota litaire blokken. Dictators controleren via beeldschermen en verklikkers het leven van hun onderdanen letterlijk tot in alle hoeken en gaten. Elk verzet, elke ver denking van verzet, wordt in de kiem gesmoord. Vrijheid bestaat niet meer. Het individu is totaal geatomiseerd. Science-fiction die in de tijd van Orwell, van het oprukkend fascisme aan de ene en het dreigend stalinisme aan de andere kant, bijna bewaarheid werd en mis schien ooit nog zal worden. Het laatste jaar van zijn leven bracht Orwell in ziekenhuizen door. Op 21 ja nuari 1950 stierf hij in Londen. Hij ligt begraven op het kerkhof van de All Saints Church in Sutton Courtney, een dorpje niet ver van Oxford. George Orwell was pas 46 toen hij stierf. I Zijn dood was onnodig en in feite een 1 verkapte zelfmoord. Zijn diepgewortelde schuldgevoel, dat nog versterkt werd door het falen van de revolutionaire be wegingen in de jaren dertig, had in zijn onderbewustzijn een masochistische en zelfvernietigende impuls gecreeerd en versterkt. De vrijheidsstrijder Orwell is zo toch bezweken aan de gevolgen van het systeem dat hij bestreed. Wat een fascistische kogel niet klaarspeelde is de Victoriaanse opvoedingsmoraal uitein delijk wel gelukt. 'Ccidóc SouACMit"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 29