Dansen, tot je erbij neervalt S George Harrison, de mysterieuze Beatle final* UNA J ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1991 PAGINA 29 NIEUWE MUSICAL HOMMAGE AAN JOSEPHINE BAKER fpt L~~ Cheryl Howard speelt Josephine Baker in de musical. FOTO: COR.\É SPARIDAENS Parijs de geestdrift voor haar fabelachtig lenige oerdansen en haar sprankelende aanwezigheid op het toneel. Cheryl Howard, die de rol van Josephi ne voor haar rekening neemt, heeft na vijf weken trainen nog steeds moeite met de 'danse sauvage' van Josephine. Dat is ook niet vreemd. „Ze loopt als een kolibri en haar achterwerk danst als een kolibri achter haar aan", zei iemand eens over Josephine. „Het achterwerk bestaat. Ik vind niet dat ik me ervoor hoef te schamen. Het is waar dat je ach terwerken hebt die zo stom, pretentieus, zo onbetekenend zijn dat ze alleen maar deugen om op te zitten", zei de ster over haar handelsmerk. Het 'Theatre des Champs-Elysees' wordt al snel te klein voor Josephine. De 'Fo lies Bergère' is aan de beurt. Het ver wende publiek gaat plat voor de 'Zwarte Venus' in bananenrokje. Na de optre dens in het beroemde theater zingt zij nog tot diep in de nacht voor artistieke nachtbrakers in haar nachtclub 'Chez Jo sephine' aan de Rue Fontaine. Parijs is tolerant, maar tot diep in de jaren dertig veroorzaakt Josephine schandalen in Eu ropa. Bijvoorbeeld in Wenen waar de kerkklokken in 1928 luiden om de be volking te waarschuwen dat ze in de stad is. Vanaf de kansel probeert men haar te overstemmen met preken tegen zedenverwildering. 'Graaf Pepito' Abatino verovert de ze ventien jaar jongere Josephine in de mu sical op haar eigen terrein. Ze dansen de tango en kondigen al vrij snel een (schijn)huwelijk aan. Tegelijkertijd ver schijnen de memoires van de 21-jarige ster. Haar poging om Amerika via de 'Ziegfield Follies' te veroveren verloopt echter minder succesvol. De Amerikaan se critici en het publiek lusten de vol wassen zwarte ster niet. Josephine zou in de VS voor de rest van haar loopbaan veroordeeld blijven tot de groteske en stereotiepe act van het malle, schele, dansende negerinnetje. De ellende begint op musicalniveau in het hotel in New York waar het paar in gescheiden ka mers moet slapen. Josephine wordt vriendelijk verzocht de dienstingang te gebruiken. Het publiek is vervolgens ge tuige van de eerste echtelijke ruzie. Doorbraak Een goed moment om het noeste repete ren in het Amsterdamse Bavo-huis te stoppen. De 25 dansers en danseressen werken keihard, maken lange dagen om de musical tot in de puntjes te beheer sen. Choreograaf en regisseur Billy Wil son weet dat hij veel van zijn gezelschap vergt. Vooral van hoofdrolspeelster Cheryl Howard, die hij ontdekte in New York. „Ze moet zo hard werken, maar ik weet dat deze musical belangrijk wordt voor haar carrière. Ik voel een door braak aankomen en niet alleen voor haar". Doel voor hem is het bieden van een gevarieerde melange van het volle leven van Josephine Baker. „Maar wel een melange die de mensen raakt", be nadrukt hij. Regenboog Het waar gebeurde verhaal van de 'Cleo patra van de Jazz' biedt genoeg stof om een musical te vullen. Tijdens de Twee de Wereldoorlog verricht Josephine in lichtingenwerk voor de Fransen in Por tugal en Noord-Afrika. Als dank krijgt ze het 'Croix de Guerre'. Het landgoed 'Les Milandes' koopt ze in 1940. Daar kan ze eindelijk beginnen aan haar ideaal van menselijke gelijkheid, het uitroeien van racisme, haar droom van de regenboog- stam. Ze begint met het adopteren van twaalf kinderen van de meest uiteenlo pende rassen en nationaliteiten. Het liefst tovert ze de hele wereld kleuren blind. Josephine trouwt in 1947 met orkestlei der Jo Bouillon. Hij voedt de kinderen op, zij treedt op om geld te verdienen. Want dat heeft ze nodig om de miljoe nen Franse francs aan schulden te kun nen betalen. Bouillon verlaat haar, ze zet alleen door, maar redt het niet. Met de beroemde huisuitzetting in 1969 tot ge volg. Het antwoord van Josephine op haar ellende blijkt opnieuw dansen en zingen tot de dood erop volgt. Terwijl ze danst schudt ze haar leeftijd van zich af, komt een vleugje terug van haar oor spronkelijke levendigheid. Haar laatste optreden is op 9 april 1975 in het Thea tre Bobino. De volgende middag over lijdt ze aan een hartaanval. Frankrijk, dat Josephine nog steeds in het hart ge sloten heeft, geeft haar een staatsbegrafe- „Haar droom van de regenboogstam is nog niet vervaagd. Het is misschien naï ef om te geloven en te hopen dat alle mensen harmonieus samen kunnen le ven, maar Josephine geloofde er echt in. Dat wilde ze laten zien in shows met mensen van verschillende nationalitei ten. maar de mensen zagen het niet. Dit is een nieuwe poging om het te laten zien. Deze musical is meer dan enter tainment. Ik wil ook iets teruggeven aan Holland, dat me in 1958 met open ar men heeft ontvangen". Het zijn mooie woorden waarmee Billy Wilson de repe titiedag besluit. elsmanatlVERPOOL - John, Paul, George juw M.T;n Rjngo. Zo werden ze vaak in ïraad, (Olgn adem genoemd. De volgorde gelijke fj^t willekeurig, maar wie enigs den van ,jns thuis is in de geschiedenis van ïn geharde Beatles weet dat dit niet zo is. .De eerste twee maakten de dienst nVa'vf'1 en zorgden voor talloze onster- advertenf^ Lennon-McCartney-compo- tegem[hes> de laatste twee opereerden in oofd sele schaduw, bijna als veredelde wa- rsteemgnPrdragers. Een positie waarmee oederen nummer drie zich allerminst geluk- Koninkllig voelde. Na het uiteenvallen van >0822, 25et kwartet kreeg George Harrison jlsnog de ruimte om zijn muzikale deeën uit te dragen. Met wisselend el DEFEfrcc^ MACHT phn Lennon is dood, de band is al 21 lar uit elkaar, boekenkasten zijn volge- chreven over de Fabulous Four, maar at betekent niet dat er een einde is ge- omen aan de stroom lijvige epistels, 'elkens duiken er weer nieuwe feitjes en tenswaardigheden op. In 'George Har- on, de mysterieuze Beatle' van kenner reoffrey Giuliano, wordt het mysterie oor Harrisons bril bekeken. En ook al het verhaal genoegzaam bekend, het is n blijft fascinerend hoe vier jongens uit iverpool er in slaagden de wereld een nder gezicht te geven, esplitst jrje Harrisons levensverhaal leest kan iet anders concluderen dan dat George F en toe knap gefrustreerd door het le- pn moet zijn gegaan. Als jongste van Et kwartet had de gitarist weinig in de jelk te brokkelen. Maar alle misère uit pn leven heeft hem er niet onder kun- Pn krijgen en de laatste jaren lijkt leorge Harrison zich gelukkiger dan bit te voelen. leoffrey Giuliano (auteur van de best- [ller 'The Beatles: A Celebration' en co- iteur van 'John Lennon: My Brother') voor het samenstellen van deze bio- afie niet over één nacht ijs gegaan. Hij peft talloze boeken en tijdschrijften ge- adpleegd, haalt ook nooit gepubliceer- f citaten aan en ondervroeg tientallen ensen die een belangrijke rol hebben speeld in het leven van de ex-Beatle. i een voorwoord over het 'mystery prrison' zegt hij: „De man ontsnapt feeds. Na een kwart eeuw zijn alle me- atijgers en waarzeggers in de popmu- /Va het uiteenvallen van The Beatles kreeg George Harrison als nog de ruimte om zijn muzikale ideeën uit te dragen. Met wisse lend succes. m FOTO: SP ziek die zich hadden voorgenomen hem levend te vangen, nog steeds geen stap dichter bij hun doel. George is ze ge woon te slim af'. Sarcastisch Van de ontmoeting eind '57 met John Lennon, de Beatle met wie hij met meeste ophad, herinnert George zich: „Hij was vanaf het begin een verschrik kelijk sarcastisch stuk vreten, maar ik ging nooit voor hem opzij. Ergens was dat emotionele ruige gedoe voor hem ge woon een manier om de jongens van de mannen te onderscheiden. Ik liet me nooit door hem intimideren. Als hij mij moest hebben gaf ik hem een koekje van eigen deeg". Over Hamburg: „Daar hebben we onze beste live-optredens gehad. In die tijd waren we niet zo beroemd, dus de men sen die naar ons kwamen kijken werden uitsluitend aangetrokken door onze mu ziek en de sfeer die we creëerden. Als band raakten we daar goed op elkaar in gespeeld, omdat we de meeste avonden tot in de kleine uurtjes speelden". Over de Beatlemania zegt hij: „Nadat de aanvankelijke opwinding en sensatie eraf waren, werd ik depressief. Is dit al les wat we van het leven kunnen ver wachten? Achterna gejaagd te worden door een menigte krijsende gekken van de ene rot-hotelkamer naar de andere?" Op z'n 21e was George al knap cynisch. In 1966 stopten de Beatles met live-op tredens. Niemand was daar meer tevre den over dan George Harrison. Tijdens één van de Amerikaanse tour nees ontmoette hij Bob Dylan. Nog nooit in z'n leven had George iemand ontmoet die zo hip was en zo onaange tast door het wereldse kwaad dat hij zo welsprekend in zijn liedjes aan de kaak stelde. „Voor mij is Bob altijd de mees ter geweest. Met alle respect voor John, ik geloof niet dat er iemand in het vak is die Bob ooit maar kan benaderen", zegt hij in een interview in 1988. Dylan bracht hem in aanraking met ma rihuana, een Londense tandarts zorgde in 1965 voor de inwijding van George en John in de wondere wereld van de LSD. Ze werden onwillige gevangenen van het monster, met name tussen 1966 en 1969. Yokoono Giuliano is duidelijk geen fan van de Ja panse kunstenares en levensgezellin van John Lennon, Yoko Ono. Hij noemt haar een doordrammerige opportuniste, die erin slaagde Lennon van zijn dierba ren te isoleren. Ono's aanwezigheid in hun leven was niet de enige reden voor het uiteengaan van de Beatles, maar heeft er duidelijk grote invloed op ge had. Over het uit elkaar gaan van de Beatles is George allesbehalve rouwig. „Het deed me meer plezier dan wat ook in mijn carrière. Het was een nachtmerrie om Beatle te zijn. Ik wil er niet eens meer aan denken". Toen ze hun eigen weg gingen trachtte George de mythe van de groep bij iedere gelegenheid te kleineren. „Ik realiseer me dat we in de jaren zestig een grote leegte opvulden. Ik zie wel dat de Beatles een paar leuke dingen hebben gedaan, maar het wordt een probleem als je in het verleden wilt gaan leven", zei hij eens. Pas tegen het midden van de jaren zeventig was Harri son in staat met enige humor tegen die verbijsterende periode aan te kijken. Harrisons solocarrière, die nu al meer dan twintig jaar duurt, komt ruim schoots aan bod. Met de driedubbele el pee 'AH things must pass', met daarop onder andere de hit 'My sweet lord', kon hij eindelijk z'n creatieve ei kwijt. Met zijn volgende onderneming, het concert voor het geteisterde Bangladesh, legde George veel eer in. Het was de eerste keer dat popmuzikanten zich op grote schaal financieel inzetten voor een goed poging het geloof in Krishna op grote schaal uit te dragen. Een jaar daarop raakte George zijn vrouw Pattie kwijt aan Eric Clapton. De wereldtournee 'George Harnson and friends' verliep rampzalig, de elpee 'Dark horse' werd een complete flop en de ex-Beatle raakte verwikkeld in een rechtszaak omdat hij de melodie voor 'My sweet lord' gesto len zou hebben. De rechter stelde hem in het ongelijk. Door al deze tegenslagen belandde hij in een diepe depressie. Maar hij kwam er weer bovenop. Zijn huwelijk met Olivia Trinidad Arias is volgens insiders geluk kiger dan zijn eerste. Zijn nieuwe part ner schonk hem een zoon, Dhani, en z'n nieuwe elpees werden goed ontvangen. In '80 kreeg Harrison echter weer twee klappen te verwerken: de dood van John Lennon en die van een andere vriend, Peter Sellers. Films Harrison stortte zich ook op de film. Hij werd de drijvende kracht achter Hand made Production Ltd. Het eerste project van het Londense bedrijf was de contro versiële Monty Python-parodie 'The life of Brian' uit de problemen te helpen. Die film werd een groot succes, evenals 'Mona Lisa' met Bob Hoskins in de hoofdrol. 'Sjanghai Surprise' met Ma donna en haar toenmalige partner Sean Penn daarentegen werd een regelrechte flop. Naarmate de jaren tachtig vorderden le ken de dagen van Harrisons pensione ring niet ver weg meer. Maar met het al bum 'Cloud nine' vierde hij een geslaag de come-back en scoorde een wereldhit met 'Got my mind set on you'. Begon nen als een soort grap formeerde hij sa men met Bob Dylan. Jeff Lynne, Tom Petty en Roy Orbison de Traveling Wil- burys, dat een schot in de roos bleek te zijn. Met de dood van Orbison viel het doek voor de Wilburys, maar het onge looflijke succes van het gezelschap was voor Harrison een zegen na zoveel jaar van tobben. Eeuwig Dat het boek bij de Beatles eindigt ligt voor de hand en is voorspelbaar. De ein deloze fascinatie van het publiek voor de Beatles is een frustrerend raadsel voor George. Een hereniging van de drie lijkt hem onwaarschijnlijk. Zo vertelde hij in '89 dat hij Paul McCartney nog steeds 'te humeung' vindt. Toch weet George ook wel dat de fans altijd zuUen blijven dromen van die hereniging, zelfs als het maar driekwart van de eigenlijke groep betreft. Ringo heeft daar al eens een bittere grap over gemaakt. „Zelfs als er maar één Beatle over is zullen de mensen nog vragen: „Wanneer komen jullie weer bij elkaar?" 'CcidócSouAOtit' radings Di recti] ndmacli Dordelij ïoud e en ze« vijf pre produk een dei ket. D eskundi ding e fafdelin e Perse ïeelszor >emt. E el plaa MBO'i Josehine Baker, getooid met veren, tijdens haar succesperiode in Parijs. FOTO: PR de miserabele omstandigheden luidt: dansen, tot ze erbij neervalt. Zolang ze maar geen werkster wordt zoals haar moeder, is haar drijfveer. Op audities valt ze op met haar idiote bewegingen met bijbehorende gekke ge zichten. Ambitie en talent brengen haar na twee mislukte tienerhuwelijken op zestienjarige leeftijd bij de zwarte show 'Shuffle Along'. De tweede transformatie in de musical. Daar wachten aanbidders met bloemen bij de artiesteningang. Ook blanke jongemannen liggen aan haar voeten en daarbij komt in de show op nieuw het racisme -ditmaal in de vorm van weigerachtige ouders en opmerkin gen van een blank stelletje- om de hoek kijken. Kolibri Josephine vertrekt teleurgesteld naar Pa rijs, waar ze met open armen, maar vooral open monden wordt ontvangen. Zij waagt het halfnaakt met alleen veren om de heupen op te treden in de 'Revue Nègre'. Het optreden wordt net geen schandaal, omdat kunstenaars, intellec tuelen en rijke bohémiens haar liefdevol opnemen in hun midden. Frankrijk ver keert in de uitbundige jaren twintig: 'les folies annees'. Het kan allemaal niet exo tisch genoeg zijn. Al gauw overheerst in jeeft u <j| ihting tl kwestiiE iele en/i| ggen. I lelsmanil dt èn al ïeelsvoal ïssort. E de vooif maakt c| kaspect I ersoneel jmentati j afwezi smanag •ste aa i, bij voc ng, of h ormt hi<| ,j00r ]ke bas| KARIN SWIERS iet pers "dTzTkAMSTERDAM - Zeven uur zat zij rerk legt°P het trapje voor de keukendeur iccuratesin de stromende regen. Een 62-jari- zaken ige vrouw in een nachtpon met een aan. Nacdeken om haar blote voeten en een ver goeidouchemuts op haar hoofd: Jose- inele vacphine Baker. |Het is een triest protest tegen de ge dwongen verkoop van haar landgoed jLes Milandes in de Dordogne. De foto's •„--i^Jyan dit protest en de ziekenhuisopname 7 erop volgde haalden in 1969 alle "w.-Vjliranten. Het is tevens het begin van de in .yiusical 'Josephine' die 19 september in nventivi|)rerTnère gaat in Rotterdam. Try outs :htings- kvorden vanaf 5 september gehouden in cunt u Hoorn, Laren en Óss. Vervolgens toert ontplooide zes miljoen kostende Engelstalige jrige weproduktie door Nederland, Groot-Bri- ito maarlann'e en Duitsland. i uw we^et leven van Josephine neemt in de 1 754 pusical een andere wending dan in wer- kelijkheid. De oude gebroken vrouw 3 per la[ransformeert in de oefenruimte van het jgen is, >ezelschap in het kind Josephine temid- ek, gest tien van rassenrellen en bittere armoede per ja|n het St. Louis-getto van 1917. Het ant- ruik makvoord van het scharminkelige meisje op akket a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 29