Archeon onvoltooid verleden tijd nalë Verliefd op de jukebox R ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1991 PAGINA 27 icteeSl WETENSCHAPPELIJK EN COMMERCIEEL THEMAPARK IN ALPHEN k hun ee te zaak zeg aanvra vild wil de erva kunnei de erva :t snodi den. Zi is opge- aart slaj vel vast ftcentra igevochl i is ee te door* eerd ee^ Van he, tiks heb ifter na is te prj perimer. erlengei om tiej pad. Ht ct en hi elijk klei langs d den bied ltijd voll Valk-ra Schipht 5 leuk gt >poor va t Amstei i 1981 d Ierland i ek is ha hthoekijj aim ero| men mei i te zie e intusse a vallen] zoeken d. Op d in bij d ■coppels tal vakai menighei "piatq kkigen. 2 dagen i Dracht. 3 1 dan hu Directeur G.F. IJzereef voor de maquette van het Archeon. FOTO: STEPHEN EVENHUIS De wereld van gisteren vandaag beleven', is voorlopig het motto van het nog te bouwen Archeon tijd wandel je zo de Middeleeuwen binnen. ven die ooit door de zogenaamde trech- terbekervolken in Drenthe zijn achterge laten. „We laten een exemplaar zien dat bedekt is door gras, zoals oorspronkelijk het geval was. Maar we tonen ook de kale hunebedden zoals wij ze kennen". De stenen moeten uit Noorwegen en De nemarken worden aangevoerd, want 'onze' hunebedstenen vallen onder de Monumentenwet en mogen nauwelijks aangeraakt worden, laat staan verhuisd naar het Archeon. Romeinen Alphen was ooit een Romeinse nederzet ting onder de naam Albiniana. Ook het nabijgelegen Zwammerdam had vroeger een eigen castellum, oftewel fort. „Al phen is de enige gemeente met twee Ro meinse forten", vertelt een trotse IJze reef. Zwammerdam werd in de jaren ze ventig beroemd door de opgraving van zes Romeinse schepen. „We willen via het ministerie van WVC proberen deze schepen in het Archeon ten toon te stel len, want het is zonde wanneer er niets mee gedaan wordt". De schepen worden in ieder geval nage bouwd, als aardige vaar-attractie. „Dit nabouwen is trouwens handwerk en dat kun je niet zomaar opdragen aan een aannemer. We hebben daarom contacten met de bouwers van 'de Batavia', een schip van de Oost-Indische Compagnie dat momenteel in Lelystad wordt nage bouwd". IJzereef wijst op de maquette. „Het Ro meinse amphitheater moet het centrale ontmoetingspunt van het Archeon wor den, waar de bezoekers zich na afloop van de dag kunnen verzamelen". Hij sluit niet uit dat hier in de toekomst opera's en dramaspelen uitgevoerd zul len worden. „De muziek zal dan natuur lijk onversterkt zijn, hoewel de akoestiek niet optimaal is. Dat komt omdat we de ronding van het theater niet helemaal kunnen voltooien. Dat is te duur". Het duurste project van het Archeon wordt het Romeinse badhuis. Een gigantisch, complex van 45 bij 45 meter, compleet met sauna, stoombad en massage-gele genheden. De vaderlandse geschiedenis eindigt in het Archeon bij 1300 na Christus. „Deze grens is heel bewust getrokken, omdat de bestaande musea het hierna van ons overnemen. We wilden als slotattractie een Middeleeuws kasteel nabouwen, maar bij nader inzien hebben we hier toch maar van afgezien, omdat er nog genoeg in Nederland te vinden zijn". Samensmelting Om het onderscheid tussen heden en verleden zo groot mogelijk te maken wordt het hoofdgebouw ultramodern. In de filmzaal kan men audio-visueel de 'oerknal' nog eens beleven. Belangrijk vindt IJzereef ook dat de bezoeker voor gelicht wordt op zijn 'reis door de tijd'. „Het moet een park zijn waar je wat kunt leren, niet een lachertje voor arche ologen. Al de reconstructies zijn weten schappelijk verantwoord. Ze zijn alle maal nagebouwd volgens de gegevens van Nederlandse opgravingen". Uitzon dering is de mammoetgrot, die de entree vormt van de prehistorische route. „Die grotten bestonden in ons land niet en daarom hebben we de gegevens uit het buitenland moeten halen" i. Via een zijpaadje van de Romeinse FOTO: PR Toch kan hij er niet onder uit dat het park attracties moet bevatten, wil er pu bliek komen. „Het moet een samensmel ting zijn van commercie en wetenschap. We zijn tenslotte een onderneming en we willen dat het geld opbrengt. De we tenschap staat voorop, maar de invulling moet daarom zo optimaal mogelijk wor den". Hij doelt onder andere op het aan bieden van souvenirs en cursussen. „En historische maaltijden. Zo zijn ons veel kookboeken uit de Romeinse tijd over geleverd en kunnen we bijvoorbeeld een everzwijn serveren". Waarbij het heel goed mogelijk is dat een magnetron ge bruikt wordt, ergens in een klein hoekje. ..Want het is niet zo, dat alles in het Ar cheon authentiek is, dat red je financieel Publiek De verwachtingen omtrent het bezoe kersaantal liggen hoog. „Het moet moge lijk zijn dat er tussen de 750.000 en één miljoen mensen per jaar de poort passe ren. Dit moeten dan vooral jongeren met een hogere opleiding zijn en zestig plussers, zo bleek uit een onlangs gehou den onderzoek van het Nederlandse Re search Instituut voor Recreatie en Toe risme (NRIT). „We richten ons niet spe ciaal op de massa dagjesmensen. Onze attracties zijn kleinschalig en een kloos ter bijvoorbeeld is al gauw vol". De drukte die de Vereniging van Recreatie- ondernemers in Nederland (Recron) in de startfase maakte, begreep hij dan ook niet zo goed. „Ze vreesten broodnijd en betitelden ons als 'al bij voorbaat histo rie'. We zullen best wel wat dagjesmen sen van ze afpikken, maar ik zie ons niet ?n zijn p< als we mi stonden' jk gaat h er ook h i onderwi meisje d i ons hel terwijl t 'e reed d| ;rdeeld d t "tk hlALPHEN AAN DEN RIJN Aan n met e|/en hunebedbouwer vragen of je och nietfkan meehelpen met het rollen van lend dat [de loodzware keien. Of Romeinen jqngeri gadeslaan die een amphitheater 1 kT ecjb°uwen langs rijksweg 11. Het kan heel hanbinnenkort allemaal. In Alphen t elkaar aan den Rijn is onlangs de eerste steen gelegd van een project dat t zetten vonder de naam Archeon de ge- rinestatioschiecienis in zal gaan. Archeon is laa ee"n (een themapark met archeologische Jederlandreconstruct'es °P ware grootte- Een nheid is gprehistorische nederzetting, een oit een ÏRomeins badhuis en een Middel- moet mqeeuws klooster met eigen 'bewo ners', dit alles moet de nieuwste at- tractie van Nederland worden. ir heeft ö-Maar het wordt géén pretpark. Het 7it met pidraait allemaal om de authenticiteit", nenrie daze8t G F- IJzereef, één van de directeu- oor gebruren van Archeon Beheer BV. „We zitten 1 schriifvllclaarom n°g een beetje met de vraag of Die is n)onze medewerkers een bril mogen dra- 'sie met e£en een sigaret mogen roken. Deze van papilc'.'n&en va"en natuurlijk buiten de histo- ■esplank £'sche sfeer". ter eroo^r 's duidelijk nagedacht over de ïnvul- de acht?'nf» van de zestig hectare in de Alphense •hoeken Kerk en Zanen, vlak bij Boskoop. '1 rechtop™el vreemd, want er is met de aanleg zeventig miljoen gulden gemoeid. Met de eerste fase dan, want fase twee valt nog niet te overzien. Die gaat pas in als het Archeon in '94 al lang en breed geo- t ottens bend is. „Het leuke is dat er dan gewoon om via floorgebouwd wordt aan het park, zodat voorkom^ aanwezige bezoekers de oermensen :htigste stf*0 akkers zien bewerken, of de Midde lt kuni)eeuwers een klooster zien bouwen", "niet, omMet recht onvoltooid verleden tijd dus. aanwijzing-Er bestaan veel historische parken in zijn venfe wereld. Het unieke van het Archeon le stoel fln vergelijking met bijvoorbeeld het Pare Asterix bij Parijs of het Flevopark is orlichtingpehter dat we niet slechts een bepaalde g inzien periode belichten, maar de hele bewo- oorde wrfmgs6eschiedenis van een land. Juist lan voor <>mdat het zo'n nieuw gegeven is moet over slec?et rustig aangepakt worden". Een recla- in ervan, "necampagne zit daarom nog volop in de naar de sl>en. Als voorlopig motto is gekozen los van zifoor 'De wereld van gisteren vandaag aamshoud^leven'. n zo'n gr( s valprie tijdvakken die denkt; uist voor frehistorie, Romeinse tijd en Middel- ;t praatjejeuwen zijn de drie tijdvakken waar het arbij geefjllemaal om draait in het park. „Dit zijn nlijke praje hoofdonderdelen van de Nederlandse >lek zelf', leschiedenis zoals je ze in alle archeolo- flinke maische boeken terugvindt", vervolgt IJze- r zijn tieneef. „Het is trouwens niet zo dat de drie dan 500 lijdvakken strikt gescheiden gehouden ebben melrorden. Dat kun je de moderne bezoe- die let opier niet meer aandoen. Het wordt moge- lar kan ik ijk om gewoon via een zijpaadje van de fomeinse tijd de Middeleeuwen binnen rijst het e wandelen". De begroeiing in het Ar- st wellichtpeon, zo'n dertig hectare, moet er zorg een leuke loor dragen dat een hunebed gescheiden maar ik lrordt van een amphitheater, en een her- nijn plankjerg van een klooster", i het werkn de prehistorische hoek vindt een be- el theraptoeker een nederzetting, akkers en be ad om voofraafplaatsen. Het Archeon kan natuur lik niet om de hunebedden heen, de gra- echt als een bedreiging voor hen. We zijn eerder aanvullend". Tien jaar geleden kwam het idee op om, in navolging van het nagebouwde dorpje uit de Ijzertijd in het Deense Lejre, een zelfde initiatief in ons land te ontplooi en, maar dan op grotere schaal. „Het project heeft veel voeten in de aarde ge had. Maar dat is bij elk grootschalig pro ject dat je in de Randstad wilt starten. Toch zijn we altijd door de bezwaren heengekomen. We hebben eigenlijk al leen maar kritiek gekregen op de neven effecten van het plan. nooit op het idee zelf'. Dat het idee aansloeg blijkt onder andere uit de gemeentelijke en provinci ale subsidies en uit de financiering door de AMRO-bank. De kritiek op het Archeon betrof vooral het feit dat de betreffende hectaren ooit door de gemeente waren aangewezen als bestemming voor twaalfhonderd wonin gen. Het is nog maar de vraag of Alphen nog ruimte over heeft om de woningen alsnog ergens neer te zetten. „Ooit komt er een einde aan de bouwtaak van de ge meente. Dat komt nu iets eerder". Ook moest er een milieu-effectenrapport door het Archeon worden opgesteld. Eén blik op de maquette maakt duidelijk waarom. Er is een ruimte beschikbaar gemaakt voor zo'n 2300 heilige koeien. ..Maar we willen het openbaar vervoer stimuleren en daarom komt er een kilo meter lang monorail, een soort hangende tram, tussen het station en het Archeon. Deze investering is duur ja, maar de ex ploitatie niet. want alles gaat volautoma tisch en er is geen bestuurder nodig". Filmindustrie Het Archeon biedt enorm veel mogelijk heden. „We willen ieder jaar inspelen op een thema dat dan actueel is. Discuswer pen op een Romeins sportveld lijkt mij bijvoorbeeld geen slecht idee tijdens de Olympische Spelen". Het historisch erf biedt schoolklassen de mogelijkheid eens echt kennis te maken met de geschiedenis. „Ze kunnen zelf opgravingen doen, potten bakken en we ven. Het erf wordt begin volgend jaar als eerste attractie geopend voor het publiek en het is voor ons een mooie gelegen heid om proef te draaien". De grote ge bouwen. zoals het castellum, kunnen verhuurd worden voor congressen, par tijen en overnachtingen. De boerderijen, de tempel, het klooster en het amphithe ater vormen een prima decor voor film producties en documentaires. „We heb ben er met de bekabeling van het park al rekening mee gehouden dat een reporta gewagen bij elke attractie kan komen". Bizons en elanden Op de vraag of IJzereef niet bang is dat het Archeon een ééndagsvlieg is, een at tractie waar alle mensen maar één keer op afkomen, volgt even een stilte. „We proberen herhalingsbezoekers te krijgen en dat kan alleen door aansluiting te zoeken bij andere interessegebieden. Daarom ligt het in de bedoeling dat het Archeon ook een soort dierentuin wordt. Oude diersoorten kunnen dan in hun ei gen tijdvak rondlopen. In de prehistorie zetten we een computergestuurd model neer van een dinosaurus, maar we heb ben ook echte dieren op het oog. Zo is er al een oeros leruggefokt en kunnen we bizons en elanden kopen van Zweedse dierentuinen". Idoor MARCEL DE JONG In de jaren vijftig was de gang naar het café snel gemaakt. Daar stond de jukebox, daar waren de platen - van Buddy Holly, Elvis Presley, The Andrew Sisters enzovoort - en daar was de gezelligheid. Maar met de komst van de compact-disc, eind jaren zeventig, zetten steeds meer caféhouders de jukebox in de kelder of op zolder. De kolossale platenkast paste niet meer in het interieur van de kroegen. Maar sinds het midden van de jaren tachtig is er sprake van een revival. De smaak van de 'fifties' is voor een grote groep weer gemeengoed, hoe wel de rock 'n roll niet meer het ima go heeft van weleer. Het is tegenwoordig niet eenvoudig om een Wurlitzer, Seeburg, AMI of Rock-Ola - de bekendste merken ju keboxen - op de kop te tikken. Wie er een wil aanschaffen kan in Neder land terecht bij vijf importeurs. In het Friese Molkwerum 'doet' Johan Dekker met zijn vrouw Joke de juke boxen naast zijn antiekhandel. Al thans de jukeboxen die tot 1962 in produktie waren. Want de apparaten die daarna gemaakt zijn, laten geen draaiende platen meer zien en zijn in Dekkers ogen geen echte jukeboxen meer. De kasten die dat predikaat wel verdienen, staan bij hem te koop voor prijzen tussen de 3000 en 25.000. Sinds drie jaar volgen de liefhebbers van jukeboxen dezelfde route. „Ik kwam met een jukebox thuis waar ik op slag verliefd op was geworden. Ie dereen die langskwam was enthou siast, dus kocht ik er nog één. Toen waren we verloren. Ik besloot er één in de winkel te zetten, die was zo weg". Voordat Dekker het goed en wel besefte, zat hij in het vliegtuig naar de Verenigde Staten om nog meer jukeboxen op te halen. Dekker praat enthousiast over typen als de Wurlitzer 1100, de Rock-Ola met Cadillac-vleugels of de 'wasma chine'. Deze laatste, een Seeburg uit 1946, heet in Amerika zelfs 'vuilnis bak' en heeft die bijnamen te danken aan zijn aparte vorm. Toch kwam vanaf het begin in 1928 tot in de ja ren zeventig elk jaar een nieuw type uit. „Net als bij de auto's", aldus Dek ker. Spaarzaam Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het ritme van de producenten onderbro ken. Slechts spaarzaam verscheen er een nieuwe uitvoering. Reden waarom een exemplaar uit die periode van uitzonder lijke waarde is. Dekker verhaalt van een Wurlitzer 950 die in het midden van de VS opdook. „In eerste instantie ging hij van de hand voor 4000 dollar. Daarna werd hij in een korte periode nog een paar keer doorverkocht en uiteindelijk werd een Nederlander eigenaar voor 40.000 dollar. Die verkocht hem aan ie mand uit Parijs voor een onbekend be drag. Het is de top in de kringen van de jukeboxwereld. Er zijn er in 1942 maar 3000 van gemaakt". De jukeboxen uit de jaren veertig zijn kleurrijk, vooral de Wurlitzers die ont worpen zijn door Paul Fuller. „Er kun nen niet veel platen in, maar dat was in de jaren veertig ook niet het belangrijk ste. Het ging om het uiterlijk van de kast; de muziek - op 78 toeren - was ondergeschikt". In de jaren vijftig nam het aantal platen snel toe. De modellen kregen een strak kere vorm en een capaciteit van tussen de honderd en tweehonderd verschillen de liedjes. Inmiddels waren de 45-toe- rensingles verschenen. De jaren vijftig vormen de tijd van Joke Dekker. Net als de fabrikanten uit die tijd vindt ze de muziek het belangrijkst. Ze struint stad en land af op zoek naar platen uit haar favoriete periode. Daar door kan het echtpaar Dekker een kast altijd voorzien van gave, originele exem plaren afleveren. Joke Dekker opent de klep van de 'was machine'. Een Seeburg uit 1946. FOTO: FRANS ANDRINGA fieidóe Sowotit'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 27