„Geef meer bevoegdheden aan
niet-gewijde ambtsdragers"
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Joden en zwarten
slaags in New York
„De Russen wilden niet opnieuw slaaf worden"
COMMENTAAR
Caidó^Qowumt
vrijdag 23 augustus 199j
Strijdbare bisschop
De Nevares met pensioen
NEUQUEN De Argentijnse bisschop Jaime de Nevares (76)
van Neuquen is deze week met emeritaat gegaan. Hij verwierf
tijdens de militaire regimes in Argentinië veel bekendheid door
zijn strijd voor de mensenrechten. Zijn kritiek op het regiem
werd hem niet in dank afgenomen. Generaal Harguindeguy, mi
nister van binnenlandse zaken tijdens de laatste dictatuur (1976-
1983, noemde hem een 'revolutionaire, ondermijnende marxist'.
Mgr. De Nevares werd wegens zijn aktiviteiten voor de mensen
rechten door oud-president Alfonsin benoemd tot lid van de na
tionale commissie voor de vermisten. Deze commissie onder
zocht de schendingen van de mensenrechten tijdens de dicta
tuur. De uitkomsten van dit onderzoek zijn in het beroemde
boek 'Nooit meer' gepubliceerd. Vorig jaar keerde hij zich met
ondere anderen prof. José Miguez Bonino oud-president van de
commissie mensenrechten van de Wereldraad van Kerken, te
gen de vrijlating van de juntaleiders door president Menem.
Toch ontmoeting kerkleiders Servië en Kroatië
Overdaad komt veel
te kort, gierigheid
alles
GENEVE De servisch-
orthodoxe patriarch Pavle
en de Kroatische rk kar
dinaal Franjo Kuharic zul
len dit weekeinde de bur
geroorlog in Joegoslavië
bespreken. Veertien da
gen geleden ging een ge
sprek tussen beide kerk
leiders niet door. Dit heeft
de Konferentie van Euro
pese Kerken (KEK) don
derdag in Genève meege
deeld.
Plaats van bespreking is de
Oost-Kroatische stad Djakevo,
die weliswaar midden in een
gebied ligt waar om gevochten
wordt, maar ook een symbool
is van de goede oecumenische
betrekkingen tussen ortho
doxen en rooms-katholieken,
aldus de KEK.
De twee kerkleiders .zullen
zich ook uitlaten over de oecu
menische ronde tafel-confe
rentie, die de KEK wil organi
seren. Als gevolg van spannin
gen tussen de kerken van Ser
vië en Kroatië is deze confe
rentie, waaraan vertegenwoor
digers van alle godsdiensten
moeten deelnemen, vorige
Von Nell-Breuning SJ
overleden
FRANKFURT am MAIN
De jezuïet Oswald von Nell-
Breuning, de nestor van de
rooms-katholieke sociale leer,
is woensdag op 101-jarige leef
tijd in Frankfurt am Main aan
een hartstilstand overleden. Hij
was in 1911 in 's-Heerenberg
ingetreden bij de Jezuïetenorde
die in die tijd in Duitsland was
verboden.
Von Nell-Breuning, evenals
Karl Marx in Trier geboren,
werd in 1928 hoogleraar voor
moraaltheologie aan de filoso-
fisch-theologische hogeschool
van zijn orde te Frankfurt. In
1948 werd hij aan de Universi
teit van Frankfurt benoemd tot
hoogleraar economische en so
ciale ethiek. Hij was mede-au
teur van de sociale encycliek
Quadragesimo Anno uit 1931
van paus Pius XI. Daarin wor
den sociale beperkingen aan
het privé-eigendom gesteld.
Zijn hart ging uit naar de ar
beidersbeweging. Vaak heeft
hij scherpe kritiek geuit op de
sociale markt-economie, de
Duitse vorm van het kapitalis
me. Wie alles van het marxis
me afwijst, schreef hij in 1985,
bestrijdt ook de opvattingen
van Karl Marx die wel juist
zijn, en werkt zo mee aan de
instandhouding van het on
recht.
De nazi's legden hem in 1936
een publikatieverbod op. In
1944 werd hij wegens beledi
ging van de nationaal-socialisti-
sche staat veroordeeld tot drie
jaar tuchthuis en een geldboete.
Hij hoefde de straf echter niet
uit te zitten. Bij zijn honderdste
verjaardag ontving hij vorig
jaar uit handen van president
Richard von Weizsacker het
'Grosskreuz des Verdienstor-
dens' van de Bondsrepubliek
Duitsland. Verder zijn hem tal
loze eredoctoraten en andere
onderscheidingen verleend.
Von Nell-Breuning stond be
kend om zijn werkkracht. Zijn
werk telt meer dan zeventien
honderd titels. Volgens een
woordvoerder van het semina
rie in Frankfurt waar Von Nell
Breuning overleed en vijftig
jaar lang doceérde, maakte de
jezuïet nog dagelijks een wan
deling.
GOUDSE KATHOLIEKEN AAN BISSCHOP BAR:
GOUDA Rooms-katho
lieken in Gouda hebben
bisschop R.Ph. Bar van
Rotterdam gevraagd om
het priesterambt „voor
meer categorieën mensen
open te stellen" en de be
voegdheden van niet-ge
wijde ambtsdragers te
verruimen. Dat is beter
dan het snel slinkende
aantal priesters te verde
len over de parochies, zo
als het bisdom wil.
„Dit vereist moed", schrijft de
parochie van Gouda-West in
een brief aan de bisschop. De
vergadering weet eveneens
„dat er moed voor nodig is om
het bisdom en al zijn geledin
gen, ook in hun bestuursvorm
en gezagsstructuur, door de
mocratisering en declericalise-
ring meer in overeenstemming
te brengen met de huidige tijd
geest."
De Goudse katholieken con
stateren „dat bisschoppen die
openstaan voor maatregelen
welke* afwijken van de heer
sende opvattingen zich nogal
snel door de bisschoppenconfe
rentie of 'Rome' laten corrige
ren". Zij roepen de bisschop op
zijn „eigen gezag" te laten gel
den. „Naast gehoorzaamheid is
ook vrijmoedigheid een deugd
welke bisschoppen siert!"
Het verdelen van het aantal
priesters, zoals de bisschop
zich heeft voorgenomen in het
'Scenario pastorale bezetting
1995', komt volgens de paro
chievergadering neer op „het
verdelen van het tekort en
daarmee het verdelen van de
pijn. De bisschop kan beter
kiezen voor „structurele oplos
singen" voor het priesterte
kort.
De woordvoerder van bisschop
Bar wijst erop dat er in het
bisdom al heel wat pastoraal
werkers werkzaam zijn, die in
veel gevallen ook verlof heb
ben om te dopen. „De bisschop
voert zeker geen restrictief be-
Joodse bewoners houden de wacht bij de synagoge terwijl de politie enkele honderden demon
stranten uiteendrijft.
FOTO: AP
NEW YORK In de af
gelopen dagen zijn al
meer dan honderd gewon
den gevallen tijdens on
lusten tussen chassidische
joden en zwarten in het
stadsdeel Brooklyn, in de
wijk Crown Heigths. Er
zijn nu echter tekenen die
wijzen op verbetering van
de betrekkingen.
De joden van de orthodoxe
Lubavitcher-sekte geven de
zwarten de schuld van de mis
daad in de wijk. De zwarten
op hun beurt zeggen dat de
joodse sekte teveel macht
heeft en een voorkeursbehan
deling geniet. De meeste van
de ongeveer 300.000 inwoners
DANKDIENST RUSSISCHE KERK IN AMSTERDAM
AMSTERDAM Het
Russische volk, dat de
vrijheid heeft geproefd,
wilde volgens vader
Alexis Voogd niet op
nieuw slaaf worden. De
priester van de (russisch-
orthodoxe) Kerk van de
Heilige Nicolaas van Myra
in Amsterdam ging don
derdagavond voor in de
tweetalige dienst, die oor
spronkelijk als een gods
dienstige manifestatie te
gen de staatsgreep was be
doeld.
In het kleine kerkje in de
Utrechtsedwarsstraat waren
ongeveer 50 gelovigen, onder
wie opvallend veel jongeren,
bijeengekomen om God te
danken voor de goede afloop
van de staatsgreep en Hem te
bidden voor „vermeerdering
van de liefde".
„Vandaag heeft het begrip
vrijheid een nieuwe betekenis
gekregen, namelijk als het
beeld dat het meest kenmer
kend voor God is. Misschien
wordt het Russische volk eens
weer bij zijn oude naam, het
Goddragende volk, genoemd:
mensen die het beeld van God
als de vrijheid in Christus in
zich dragen."
Een slaaf kan niet leven en
niet liefhebben, zo zei vader
Voogd. Daarom werd de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk onder
het communisme zo zwaar
vervolgd. Zeventig jaar lang is
getracht het leven uit het Rus
sische volk te slaan. De mens
moest een machine worden.
Alles moest worden opge
bouwd: het socialisme, het
communisme, de staat. Maar
het leven is niet te bouwen.
Een boom kan groeien, maar
kan niet gebouwd worden.
Met een verwijzing naar het
als positief ervaren begrip pe
restrojka zei vader Voogd' dat
alleen voor reconstructie in
aanmerking komt wat niet
goed is gebouwd. Menselijk le
ven kan niet worden afgebro
ken en weer opgebouwd. De
mens kan alleen van gedaante
veranderen door te leven naar
het beeld Gods als vrijheid. Zij
die onder het mom van de
'vooruitgang' de menselijke
vrijheid wilden vertrappen en
door slavernij vervangen, gin
gen tegen Gods wil in.
Er zijn in Nederland naar
schatting zo'n duizend rus-
sisch-orthodoxe gelovigen
(Russen, andere Oosteuropea
nen en Nederlanders), ver
deeld over 13 parochies. Onder
het Patriarchaat van Moskou,
zoals de Russisch-Orthodoxe
Kerk zichzelf noemt, staan zes
parochies. Na de Russische Re
volutie scheidden zich gelovi
gen af die onder het Oecume
nisch Patriarchaat van Kon-
stantinopel staan (vier paro
chies). Tenslotte is er de „sy
nodale" kerk. die noch de pa
triarch van Moskou noch die
van Konstantinopel erkent,
maar door een bisschoppensy
node in New York wordt ge
leid (drie parochies).
Voogd was docent Russisch
aan de Universiteit van Am
sterdam, waar hij de uitgewe
ken Russin Tatjana Stojanova
tegenkwam. Zij huwden, Tat
jana werd docente terwijl
Alexis zich tot het russisch-or-
thodoxe geloof bekeerde en
priester werd.
Oecumene
De Russisch-Orthodoxe Kerk
kreeg donderdag een schou
derklopje van de Konferentie
van Europese Kerken, waar
van overigens Aleksej een van
de presidenten is. „De Kerk
heeft niet gezwegen, maar dui
delijk de kant van de demo
cratie gekozen," aldus studie
secretaris Hermann Goltz van
de KEK. Daarmee heeft de pa
triarch zich ook moedig opge
steld tegenover de conservatie
ve krachten binnen de Rus
sisch-Orthodoxe Kerk zelf die
nog steeds niets van de her
vormingen moeten hebben.
De KEK-functionaris sprak de
hoop uit dat de Russisch-Or
thodoxe Kerk deze koers zal
blijven volgen en een „nieuw
platform voor oecumene in de
Sovjetunie" zal worden. Voor
al de verstoorde betrekkingen
met de protestantse kerken in
de Baltsche staten moeten
worden verbeterd. De moedige
houding van de patriarch is
een bewijs dat het patriarchaat
van Moskou (zoals de Rus
sisch-Orthodoxe Kerk zichzelf
betitelt) niet langer aan de lei
band van de staat loopt.
Kardinaal onder indruk van „hoogstaande moraal" in India
I!
UTRECHT Diep onder de
indruk van de „hoogstaande
publieke moraal" van het land,
is kardinaal A.J. Simonis te
ruggekeerd van een drieweeks
'werk- en kerkbezoek' aan In
dia. Vooral de moraal op sek
sueel gebied deed hem denken
aan de goede tijden van zijn
jeugd.
„Samenwonen voor het huwe
lijk komt er niet voor; alleen
hier en daar een sporadische
uitglijder", aldus de aartsbis
schop van Utrecht. Tot zijn
grqte vreugde ontdekte hij dat
er in India zeer weinig echt
scheidingen zijn, geen genera
tiekloof bestaat en ouders nog
gezag hebben. „En geen snip
pertje pornografie."
„Het is een waardig volk, trots
en zelfbewust, met een gewel
dige culturele en geestelijke
achtergrond", vat Simonis sa
men. Het verbaasde hem dan
ook niet dat de katholieken die
hij bij zijn bezoek aan 22 kloos
ters, 6 ziekenhuizen, 7 semina
ries en 9 andere instituten ont
moette, met „een zeker dédain"
neerkijken op het westen, dat
op moreel gebied is afgegleden.
Voor priesters is het celibaat
„absoluut geen probleem".
Het bezoek aan India, op uitno
diging van zijn collega Padiya-
ra van Ernaculum, leverde de
kardinaal „een cultuurschok"
op, ook al door de kennisma
king met de „massieve en mas
sale armoede" en met het hin
doeïsme. „Met de islam en het
boeddhisme voel je je nog wel
een beetje verwant, maar het
hindoeisme is zo wezens
vreemd." Het land, met onge
veer 80 procent hindoes, telt
„honderden miljoenen mensen
die de Heer niet kennen. Een
enorme uitdaging voor de
Cultuur
Tegelijk is het ook voor Simo
nis duidelijk dat die „ongecom
pliceerde, eenvoudige, beschei
den, nederige en zuivere le
venswijze" van de Indiase be
volking met het hindoeïsme te
maken heeft. Op een of andere
manier moet deze voortkomen
uit het contact met de goden
wereld de arme Indiase
hindoes hebben vele goden en
wellicht daardoor minder 'af
goden' dan de rijke mensen in
het Westen.
De vraag of dat de kerk in
haar drang tot missie niet tot
grote bescheidenheid zou
moeten manen, beantwoordt
Simonis instemmend: „De kerk
moet altijd bescheiden zijn".
Zijn bezoek aan India heeft
hem ervan overtuigd dat het
vraagstuk van de inculturatie
„hoe kan ik het christelijk
geloof brengen in de eigen cul
tuur van het land, zonder aan
de inhoud van dat geloof tekort
te doen" -levensgroot is voor de
kerk. De paus heeft daar ook
meermalen op gewezen.
Het was voor Simonis geen
probleem dat steeds meer non
nen hun 'westerse' kloosterkle-
dij afleggen en kiezen voor de
sari, waarin alle Indiase vrou
wen lopen. Vraagtekens plaat
ste hij wel bij de viering van de
eucharistie aan een heel laag
tafeltje, omdat Indiërs nu een
maal alles 'hurkend' doen.
„Komt dit wel overeen met het
offerkarakter van de heilige
mis", zo vraagt hij zich af.
De kardinaal vindt het ronduit
te ver gaan wanneer Indiase
christenen ertoe overgaan om
Christus in lotus-houding af te
beelden. Hier is volgens hem
geen sprake meer van incultu
ratie, maar van vermenging
van godsdiensten (syncretisme).
„Je kunt Jezus niet volgens
deze hindoe-traditie afbeelden.
Hij is een historische figuur die
je moet plaatsen tegen de ach
tergrond van het Midden-Oos
ten. Bovendien moet je Jezus
niet alleen laten zien, maar al
tijd omgeven door zijn leerlin
gen."
Van een officiële dialoog tussen
christenen en hindoes is vol
gens Simonis totaal geen spra
ke, niet alleen omdat de twee
godsdiensten zover uit elkaar
liggen, maar ook omdat het
hindoeïsme anders dan de kerk
in het geheel niet gestructu
reerd is „Dus bij wie moet je
aankloppen?"
Desalniettemin waarderen de
hindoes de christenen een
kleine minderheid in het land
zo heeft Simonis gemerkt,
met name vanwege hun grote
inzet in het onderwijs, de ge
zondheidszorg en het liefdadig
heidswerk. „De echte christelij
ke caritas is een heel sterke
troef in handen van de christe
nen van India."
De staatssecretaris van binnen
landse zaken M.M. Jacob de cij
fers maakte donderdag in het
Indiase Lagerhuis bekend dat
meer dan 4800 Indiase vrou
wen slachtoffer geworden zijn
van zogeheten „bruidsschat-
moorden". Omdat de vrouwen
week op de lange baan gescho
ven.
Pavle en Kuharic, die voor het
eerst in mei de Joegoslavische
crisis bespraken en toen de be
volking gezamenlijk opriepen
geen geweld te gebruiken,
zouden elkaar twee weken ge
leden al ontmoeten.
De Rooms-Katholieke Kerk
van Kroatië steunt het onaf
hankelijkheidsstreven van
deze republiek. De Servisch-
Orthodoxe kerk zet zich uit
bezorgdheid over het lot van
de Servische minderheid in
Kroatië in voor de eenheid
van Joegoslavië.
Nieuw begin
"if:
De grote 'survivor' (overlever) was hij steeds vaker
noemd en met zijn terugkeer naar Moskou, drie dagen
het Staatscomité voor de Noodtoestand had gepoogd hem
val te brengen, heeft Michail Gorbatsjov zijn reputatie
eer aangedaan. Vroeger dan hij van plan was geweest,
hij zijn taak hervatten. Maar de Sovjetunie zal niet meer
wat zij geweest is.
Zelden zal een mislukte staatsgreep een supermacht
daarmee heel de wereld zo hebben veranderd als de 'drii
gen van Moskou'. Wat zes jaar perestrojka niet had beref
nu op slag gerealiseerd: het uitgeholde partijsysteem h
niet meer de macht om de gebeurtenissen in Moskou te d
ren en daar zal heel de wereld beter bij worden. Zolan
laatste garde van de stalinisten niet helemaal was uitges
keld, bleef over Europa nog een dreiging hangen dat de
litaire dictatuur nog kon terugkeren. Die is voor altijd
geveegd. De partij heeft haar laatste troef verloren tegei
sterkste vijand die ze tegemoet moesten treden: het Russii
volk. Nu zij voor het eerst in zeventig jaar de kans kr
heeft de bevolking de partij op de meest smadelijke ma i
in discrediet gebracht en het definitieve vonnis over het
jet-communisme geveld. Met de coup heeft het comité
vernietigd waaraan het zich vastklampte: het beschen
van de stalinistische erfenis.
- a ij I
i ireel
:euw
ogen
eken
lij-Wej
at) hei
inst
:s de
iciale
|rs te
•t vert
loopi
g op
ag. In
de n
Een
var
5 kun
't gev<
al!
On
ort
nd
nd
leid, maar uitbreiding van be
voegdheden is nu eenmaal niet
aan hem."
Het dekenaat Alkmaar heeft
bisschop H.J.A. Bomers van
Haarlem begin dit jaar een
soortgelijke brief gestuurd. Het
kreeg als antwoord dat het
priestertekort er niet toe mag
leiden dat de kerk oplossingen
zoekt „die niet in overeen
stemming zijn met het Evan
gelie zoals de Kerk dat de eeu
wen door heeft verstaan".
Met dat afsluiten van het verleden is ook de toekomst
wat duidelijker geworden. Voor Gorbatsjov of wie ei
hem ook aan de macht komt is er nu nog slechts een
samen met de progressieven pogen te redden wat er te
den valt van het land. Verder uitstel zou fatale gevi
hebben. Versnelde hervormingen zijn trouwens de enige
nier om dank te betuigen aan Boris Jeltsin, die door zijn
verzettelrjkheid de democratie en het internationale
een enorme overwinning heeft bezorgd. Jeltsin zal trom
zelf zijn prijs vragen en die zal tenslotte op één ding neejlden 1
men: het einde van de Sovjetunie zoals zij bestond. J*
heeft zich zo nadrukkelijk geprofileerd dat hij zoveel
ternationale erkenning voor de Russische Federatie heef
gedwongen. Daarmee heeft hij ook de interne banden
de vijftien republieken een nieuwe context gegeven. Jé acht
heeft de onafhankelijkheid van de Baltische republieke
erkend, zodat zij vermoedelijk het meest zullen winnet
de nieuwe ontwikkelingen. Als Jeltsin vanuit zijn macht
sitie andere republieken toestaat hun eigen koers te
zal Gorbatsjov dat niet kunnen verhinderen. Dat betel
virtueel het einde van het nieuwe Unieverdrag dat hij
doorvoeren.
van de wijk zijn zwarten. Er
wonen zo'n 30.000 chassidische
joden.
De tegenstellingen kwamen
tot een uitbarsting toen de
chauffeur van de opperrabijn
zwarte kinderen aanreed.
Daarbij kwam een jongetje om
het leven en enkele uren later
werd uit wraak een joodse the
ologiestudent doodgestoken.
Om de gemoederen tot beda
ren te brengen wilde de zwar
te Newyorkse burgemeester
David Jinkins een bezoek
brengen aan de wijk. Hij heeft
echter de benen genomen,
kort nadat hij was aangeko
men. Een schreeuwende en
met flessen gooiende menigte
belette het hem om zijn weg te
vervolgen.
DaT betekent onvermijdelijk ook dat de relaties in O1^,
Europa veel complexer zullen worden en dat legt een gro
verantwoordelijkheid bij de EG, de NAVO en de Confer*
over Veiligheid en Samenwerking in Europa om te
deren dat Europa wegzinkt in een totale instabiliteit. Zo
NAVO als EG hebben die rol nog niet ten volle erkend
verzdeken van Tsjechoslovaken, Polen en Hongaren
nadere samenwerking en eventuele toetreding hebben zij
kens verworpen met het argument dat de hardliners in
Kremlin niet geprovoceerd mochten worden. Nu die
weggejaagd, valt dat argument weg, maar tijdens het cr
beraad van de NAVO is al gebleken dat het wachten v
Oosteuropeanen nog wel even zal voortduren.
De crisis in Moskou heeft haarscherp aangetoond hoe
het gevaar op interne destabilisatie is als deze landen
hun lot worden overgelaten bij het oplossen van hun enoj
problemen. Deze keer is alles goed afgelopen, maar er
nog vele gevaren die de ontluikende democratieën be*
gen. Voor EG en NAVO wordt het tijd dat zij een keuze
ken. Een permanent ziek Oost-Europa is een gevaar vooi
dereen.
miljo
de
deel
noem
o UI1
ndm£
grotir
insjes
erd.
'^tallage
'efdgette
rest
or hei
bsidiet
tellin
w ileve
,0 in
'e iche
milj
to bei
miljo*
)or oi
rwijs
iesl«
Oecumenische
steun
voor Boff
SAO PAULO Het Oecume
nisch Centrum voor Documen
tatie en Informatie (CEDI) uit
Sao Paulo steunt de bekende
Braziliaanse bevrijdingstheo
loog Leonardo Boff. De fran
ciscaan werd in mei onder
druk van het Vaticaan uit zijn
functie als hoofdredacteur van
het rooms-katholieke tijd
schrift 'Vozes' gezet.
In het blad 'Tempo e Presenca'
van het CEDI wordt het ont
slag van Boff veroordeeld. „De
straf van Boff heeft de ker
ken, de oecumenische bewe
ging en de maatschappij ge
schokt. Gewetensvrijheid en
vrijheid van meningsuiting
zijn onvervreemdbare rechten.
Wanneer die worden geschon
den, dan heeft iedereen het
recht daar tegen te proteste-
of hun familie geen bruidsschat
of slechts een gering gedeelte
daarvan konden betalen, wer
den ze door hun echtgenoten
en/of hun familie om het leven
gebracht. Waarnemers menen
echter dat de officiële cijfers
veel te laag zijn.
CcidócSomcmt
Uitgave
Kantoor:
Telefoon:
Postadres
Westerpers bv (maakt deel uit
Apothekersdijk 34, Leiden.
071 - 122 244
071 - 134 941
Postbus 112300 AA Leiden.
Hoofdkantoor Koppmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk
Telefoon 070-3190 933
Telefax 070-3906 717
Postadres Postbus 9. 2501 QA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune
Adjunct-hoofdredacteur J. Timmers.
Chef-redacteur: G - J. Onvlee
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808
n Herpen (chef), F Buurn
Sport Leiden e o (tel 071 -144 049): K. v
n Holstein
rge.
n de
E Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs K Veraart n
Sport algemeen (tel 070 - 3190 826): F. Werkman (chef), P Alleblas, D Dijkhuiz rnev*
D Kiers, R Langeveld. drs H.-F. Ruijl.
Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834) G. Ansems (coordinator), B Jansma, H. Piët.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven
Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef), S Evenhuis, S. Pieterse
i0 831): Ch Bels (chef), A del
ïster, C. de Kier, H. Nieuwman
(tel 070-3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied;
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie,
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland
België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers
tidsch
•ijden
rs' m
or de
tale o
ie tij*
het
an ai
Jeff g'
Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H Bijleveld, D H men w
land, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus,
- de volgende correspondenten in het buitenland S. Akkerman (Praag),
den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene)
R Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs A Heering (Romearn'ie
B van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), 1
F Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs. R Vunderink (Moskou),
W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G van Wijland (Belgrado),
F. Wijnands (Bonn), J Wijnen (Brussel).
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Uniëde exclusieve vertaal-
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster
M deCocq.
ri 08.30 tot 17.00 u
n 18.00 tot 19 00 u
25,70
76,60
294,30
Nabezorging
Telefoon 071 -122 248 op m;
15 00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand
per kwartaal
per jaar
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78,60
per jaar 299,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 -
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
r coll
tellig*
AS
PIT
n
TÉ