1 eidwOowuvnt
rganist Ton van Eek en Adema-orgel
an de Sint Jacobuskerk jubileren
emengde gevoelens
i j Erik Breukink
Spectaculair portret van
brandbestrijders
KUNST/RTV/FILM
13
Lokatel start
met Lokatext
stukgeslagen gitaar van Taptoe Breda uitverkocht
Nederlands Dans Theater
contracteert zes dansers
Weloverwogen gok van Van Moorsel
TOP
UDe
dat
na t\
wb Hope in
&efiet voor
uw theater
uit t\
n de
uim
(2) en
Scty,
voorstL
w
ink 0-
(TOPjIii
VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1991
OEN De 88-jarige komiek
ope is gisteren teruggekeerd
zijn geboorteplaats Londen
te zamelen voor een
theater, dat zijn naam zal
Hope zal zondag optreden
Londen Palladium. De op-
van dat optreden is be-
voor het nieuwe theater, dat
komen te staan in de Lon-
voorstad Eltham, waar de
u k werd geboren. Bij zijn
Vist vanuit Los Angeles op
liegveld Heathrow zei Hope
verslaggevers te zullen blij-
►treden zolang hij kan.
DEN HAAG De Haagse lokale om
roep Lokatel start onder de naam Loka
text met een eigen teletext-service. De
eerste pagina's zullen vanaf 30 augustus
oproepbaar zijn. In de Koninklijke
Schouwburg zal de Haagse loco-burge
meester mr. C.V. Martini de start een
officieel tintje geven. Het beschikbaar
komen v$n deze pagina's is mogelijk ge
worden door de introduktie van de
TI9000 Teletext Insertor. Deze program
matuur biedt een gebruiksvriendelijke
muisbestuurde editor voor het maken
van Teletext-pagina's, waardoor het ac
tualiseren van het bestand slechts lutte
le seconden duurt. Bovendien is de om
loopsnelheid zeer hoog.
Jimi Hendrix brengt ton op
LONDEN Twee delen van een stukgeslagen gi
taar van de in 1970 overleden Amerikaanse roek-
muzikant Jimi Hendrix hebben op een veiling in
Londen een bedrag opgebracht van 29.700 pond (on
geveer 100.000 gulden). De kapotte, rode Fender
Stratocaster en twee schouderbeugels, de overblijfs
els van een Londens concert in 1967, gingen naar
een anonieme verzamelaar in het Amerikaanse Se
attle. De nieuwe gitaar kostte indertijd maar 20 pro
cent van het bedrag dat het stukgeslagen exemplaar
nu opbrengt. De verzamelaar uit Seattle kocht voor
40.000 pond nog acht andere Hendrix-souvenirs. In
totaal gingen vierhonderd relikwieën uit de rock
and roll-tijd onder de hamer voor een bedrag van
1,15 miljoen gulden. Een zwart jack van Michael
Jackson bracht ruim 33.000 gulden op en een ano
nieme Amerikaan telde 27.000 gulden neer voor een
corset dat Madonna heeft aangehad.
BREDA De zestiende nationale Taptoe is gis
teravond op de Chassé-kazerne in Breda voor
uitverkochte tribunes in première gegaan. De
belangstelling voor de nationale Taptoe is nog
niet eerder zo groot geweest. Alle negen avond
voorstellingen zijn uitverkocht. Alleen voor de
matinee van zaterdag zijn nog kaarten beschik
baar.
Aan de nationale Taptoe doen de vier Neder
landse militaire beroepsorkesten, de vier fanfa
rekorpsen van dienstplichtigen en nagenoeg
alle dienstplichtige tamboer- en trompetter
korpsen mee. Tot de twaalfhonderd deelnemers
behoren ook het landmachtorkest uit het mili
taire district Pommeren in Polen met een Pool
se dansgroep, de 80-jarige Philips harmonie uit
Eindhoven en de wereldkampioen marswed
strijden van 1989 in Kerkrade de Show and
Marchingband Kunst en Genoegen uit Leiden.
De première werd voorafgegaan door een gala
ontvangst in de Grote Kerk in Breda. Burge
meester drs. E. Nijpels opende daar de Taptoe
officieel. Hij ging in op de vraag of de mogelij
ke bezuinigingen van defensie de Taptoe in ge
vaar brengen. Nijpels zei zich sterk te zullen
maken voor het behoud van de nationale Tap
toe in Breda.
Taptoe-voorzitter ïr. G. Brogtrop gaat ervan uit
dat de zeventiende Taptoe in elk geval nog op
de Chassé-kazerne gehouden kan worden en de
achttiende mogelijk ook. Het stichtingbestuur
wil proberen het kazerneterrein voor de verde
re toekomst te behouden voor Taptoe. De ont
vangst in de Grote Kerk werd muzikaal omlijst
door een operaconcert door de Koninklijke Mi
litaire Kapel en het Bredaas Operakoor.
ïl had
)ehoor
ichter
volm
in
e te h
rste h<
conde
titelv
h Jen
haar r
tsing,
Spanja ei
be i
HAAG Twee ju
in één kerk: Ton
IseJB^k viert zijn 25-jarig
isten-jubileum
^dema-orgel van de
icobus de Meerdere-
aan de Parkstraat,
Terror 1 22 jaar door Van
belee yordt bespeeld, werd
l"" j ;rd jaar geleden ge-
Alle reden voor
vier-z antal festiviteiten.
gekwj
r "Vikjg 30 augustus geeft Ton
.r de r^k, onder auspiciën van
injei'ags Orgel Kontakt, een
De R mconcert met op het
enige mrna werken van Bach,
;aar dt ant- Lefébure Wely,
is, Mendelssohn en
hetzelfde programma
lilips Loots honderd jaar
de fiiijn op dit Adema-orgel,
!n in de Spaarnekerk in
De Rfm stond, vertolkte.
gmorgen wordt tijdens
logmis in de Parkstraat-
Ie mis Te Deum Lauda-
in Hendrik Andriessen
rd en na afloop wordt
lilaris in het Willibror-
Oude Molstraat 35,
:eptie aangeboden.
fiarts-organist
wt telefoonboek staat hij
lid als: Dr. A.A.M.J. van
"darts-organist. ke~
i l SraPJe W1^ dat hij de
beste tandarts onder de orga
nisten en de beste organist on
der de tandartsen is. Het lijkt
in ieder geval een zeldzame
combinatie: tandarts-organist.
„Niet helemaal", weet Ton
van Eek. ,,In Goes woont een
tandarts-stadsbeiaardier. Een
aantal jaren geleden had je
ook een tandarts die cabaretier
was en vroeger bestond de
combinatie wijnkoper-orga
nist. Nee, zo uitzonderlijk is
het niet".
Ton van Eek (43) werd in het
Brabantse Schijndel geboren,
maar de familie verhuisde al
spoedig naar Den Haag. Het
orgelspelen zat er al vroeg in.
Hij kreeg vanaf zijn zesde jaar
orgelles en met zijn tiende jaar
verving hij een plotseling
overleden organist tijdens een
Mis. In de parochiekerk speel
de hij loven en completen en
op het Aloysiuscollege was hij
vanaf de tweede klas de orga
nist van de school. Na het
Aloysiuscollege moest de keu
ze worden gemaakt: wel of
geen muziekvak. Ton van Eek:
„Ach, eigenlijk was er hele
maal geen sprake van een
keuze. Ik wilde wel naar het
conservatorium, maar mijn ou
ders zagen dat toch niet zo zit
ten. Zij gaven de voorkeur aan
een universitaire studie. Ik
heb toen nog een flauwe po
ging gedaan om muziekweten
schappen te gaan studeren,
maar dat viel helemaal in ver
keerde aarde: Als wij zeggen:
geen muziekstudie, dan moet
je dat niet via de achterdeur
toch stiekum willen binnenha
len. De tandheelkunde was
min of meer toevallig. Ik wil
de nadrukkelijk iets met mijn
handen doen en het medische
aspect sprak mij ook aan. Daar
ligt misschien toch wel een pa-
ralel, beide beroepen vragen
immers een uiterst nauwkeu
rige beheersing van de han-
Op de vraag of hij achteraf
toch niet de voorkeur zou heb
ben gegeven aan een carrière
binnen de muziekwereld geeft
Ton van Eek een tweeledig
antwoord: „Ja en nee. Het is
moeilijk te zeggen. Met uitslui
tend een functie in de muziek
wereld had ik ongetwijfeld
meer tijd gehad voor weten
schappelijk werk, voor het
verrichten van onderzoek,
voor het schrijven van publi
caties. Maar aan de andere
kant moet ik zeggen, dat het
werken tegen de verdrukking
van de tijd in voor mij dage
lijks een uitdaging betekent.
Het onder tijdsdruk verrichten
van prestaties geeft dikwijls
betere resultaten".
Opleiding
De basis voor het orgelspelen
werd gelegd door de Haagse
organist Jan Schmitz. Ton van
Eek bewaart aan die periode
van ongeveer vijf jaar goede
herinneringen. „Jan was voor
mij in mijn middelbare school
tijd de bevlogen, de enthou
siaste kerkmusicus, die dat en
thousiasme ook wist over te
brengen. Een man ook die in
tuïtief musiceerde. Ik was een
jaar of vijftien toen ik al op
zijn orgel mocht spelen terwijl
ik nog niet eens zijn leerling
was. Hij heeft mij ook vrij snel
ingeschakeld om hem zonodig
te vervangen. Het was heel
tragisch, dat Jan bij het verne
men van de mogelijkheid dat
de Parkstraatkerk gesloten
zou worden, van de ene dag op
de andere zijn ontslag nam.
Velen, ik ook, hebben tever
geefs geprobeerd hem van dat
besluit af te houden. Ik heb
onlangs voorgesteld, dat indien
hij daar prijs op stelt, hij na
tuurlijk op het orgel kan stu
deren. Zover ik weet, doet hij
dat ook".
In 1966, het jaar dat Ton van
Eek in Utrecht tandheelkunde
ging studeren, kreeg hij zijn
vaste aanstelling als organist.
Dat was in de parochie van de
Engelbewaarders in de
Brandtstraat. Volgens Van
Eek vielen de Utrechtse studie
en de Haagse taak als kerkor
ganist uitstekend te combine
ren. „Door de weeks hoefde ik
niet te spelen behalve een en
kele trouwerij op zaterdag en
dan was ik toch in Den Haag.
In dat eerste jaar heb ik geen
les gehad, daarna een jaar bij
Jos Wielakker en toen naar
Bernard Bartelink. Bij Barte-
link heb ik ongeveer vijf jaar
gezeten en bij hem heb ik ook
het Staatsexamen orgel B ge
daan. In die tijd had ik ook les
van Marie-Claire Alain. Om
dat zij beiden grote muzikale
persoonlijkheden zijn heeft dat
nooit gebotst. Na een aantal ja
ren stelde Bartelink voor, dat
ik het diploma Uitvoerend
Musicus zou behalen en dat
heb ik als een ontspannen stu-
Adviseur
Ton van Eek is ook werkzaam
als adviseur van de Katholieke
Klokken- en Orgelraad met
betrekking tot de bouw, het
onderhoud en de restauratie
van orgelinstrumenten. „In
die funktie ben je eigenlijk een
soort middelaar tussen een
kerkbestuur en de orgelbou
wer. Bij voorbeeld als de or
gelmaker meent dat iets nodig
is en ik onderschrijf dat, dan
moet ik het kerkbestuur zien
te overtuigen. Het probleem is
natuurlijk, dat waar vroeger
voor de eredienst het duurste
niet goed genoeg was nu het
goedkoopste niet goedkoop ge
noeg is. Bij de kleinste schuil
kerken zie je dat vroeger wei
nig parochianen het geld bij
eenbrachten voor toch een or
gel, voor een fraai bewerkt al
taar, voor een 'schoon' inte
rieur. Tegenwoordig komen de
parochianen in grote auto's
naar de kerk, gaan tweemaal
per jaar met vakantie, maar in
de kerk moet het goedkoper
en minder. Als adviseur moet
je er voor vechten, dat niet al
tijd maar weer voor het goed
koopste wordt gekozen. Het
argument dat altijd wordt ge
bruikt is: bij de protestanten is
een orgel veel belangrijker
dan bij de katholieken, maar
Ton van Eek: „De mensen komen niet om in de kerk hetzelfde te horen als daar buiten. Dat was de
misvatting van de zestiger jaren".
FOTO: SONJA BESTEBROER
sedert Vaticanum II geldt dat
argument niet meer. Nu moet
de gemeenschap ook zingen, er
zijn veel meer tussenspelen,
het wordt voor koorbegelei
ding gebruikt, voor entree en
voor naspel. Maar het argu
ment wordt nog altijd gebruikt
om als het ware het eigen ge
weten te sussen. Natuurlijk
weegt een orgel zwaar op het
totale budget van een kerk,
maar de levensduur is dan ook
in feite onbeperkt. De mensen
schenken het niet weg, zij
schenken het aan elkaar".
Becommentariëren
De jubilaris heeft bepaald, dat
eventuele giften bij zijn jubile
um worden aangewend voor
de restauratie van het Mitter-
reither-koororgel. Ton van
Eek legt in zijn functioneren
als organist nadrukkelijk het
accent op zijn taak als kerkor
ganist. „Dat kerkorganist zijn,
dat opluisteren en becommen
tariëren van de liturgie, vind
ik het mooiste van de funktie.
Het is het kleuren met klan
ken van het kerkelijk jaar. Dat
kan op de hoogfeesten heel
juichend zijn of bij andere ge
legenheden ook meer ingeto
gen. Voor veel mensen zijn
alle zondagen even grijs, maar
het kerkelijk jaar geeft kleur
aan de zondag, aan het leven.
Als organist kan je meehelpen
aan het geven van een profiel
aan een bepaald feest. Je hebt
het gevoel dat je in eeuwen
lange traditie een schakel
bent. Een traditie vanuit het
Latijn. Het is een misvatting
in de uitleg van Vaticanum II
dat de volkstaalliturgie de
voorkeur verdient boven het
Latijn. Dat is niet waar. De
taal van de kerk blijft het La
tijn en daarnaast kan ook
volkstaalliturgie plaatsvinden.
Op zich is er niets tegen die
volkstaalliturgie, maar in veel
kerken ontaardt dat in een
soort Mieke Telkamp-cultuur.
Dan kan je je inderdaad gaan
afvragen: waarheen, waartoe
en hoever. Als de muzikale
taal van de kerk niet of nau
welijks verschilt van wat je in
de wereld hoort, dan heb je
blijkbaar niets anders meer te
bieden. Dan is het ook geen
wonder dat de mensen weg
blijven, want ze horen binnen
en buiten de kerk hetzelfde.
En om hetzelfde te horen ko
men de mensen niet naar de
kerk, dat was de misvatting
van de zestiger jaren. Geluk
kig is er vandaag de dag weer
en meer sprake van bewust
wording".
BACKDRAFT
UDIO LEIDEN: 'Backdraft'
I Russell, William Baldwin,
"de Niro, Scott Glenn, Jenni-
i Leigh en Donald Suther-
Ron Howard.
'oord 'backdraft' komt
technische woorden
van de Amerikaanse
'eer. In Nederland is er
'exact dekkende term
al wordt het woord
ver', of 'brandoverslag'
t. Het staat voor een
inde brand in een afge-
uimte waar alle aanwe-
urstof is opgesoupeerd,
voorraad onver-
is opgebouwd die
op een nieuwe toevoer
"bf om als een enorme
pom te ontploffen. Er
imaar een deur of een
bpen te gaan en die op
x liggende 'backdraft'
n dë
n Howards film met die
irijgt de brandweer van
jo driemaal met het fe-
[n 'backdraft' te doen.
ngres iemaal wordt er slechts
nateur I
ft gisteh
m de
m de t'
>lgens
d Gyi
135
Het t<
tijdens
oegewe
jaar li
irschiji
Göteï
stad
één enkele man gedood. Het
lijkt er op dat de smeulende
brand(bom) door iemand die
van wanten weet is 'aange
legd' om die drie mannen uit
de weg te ruimen. Een ver
denking die sterker wordt
wanneer ze alledrie iets te ma
ken blijken te hebben met de
wethouder van de stad die zo
graag in het budget van de
brandweer snoeit. Maar hoe?
Het is het thriller-element in
Howards film, die veel meer
tegelijkertijd wil: Een portret
van het brandweer-vak, een
film over familie-verhoudin
gen. schuldgevoelens en ambi
ties via twee broers: hun vader
stierf toen hij een collega
brandweerman redde, de oud
ste zoon (Kurt Russell) die het
heldendom van vader wil eve
naren, de jongste (William
Baldwin) die dat ook wil al
heeft hij er niet de mentale
uitrusting voor. Die jongste
broer heeft bovendien iets met
de ambitieuze secretaresse van
de wethouder, de 'love story'
Het filmverhaal komt uit de
pen van ex-brandweerman
Greg Widen, dus met het
beeld dat de film geeft van het
bijzondere en met al die wol
kenkrabbers doodenge werk
van zijn ex-collega's zal het
wel goed zitten. Regisseur Ron
Howard zet dat aspect soms
adembenemend neer. ook al
heb je als leek het gevoel dat
ze in zijn film wel erg weinig
maskers en zuurstofapparaten
gebruiken. Moeilijker heeft
Howard het met de andere,
zwakkere verhaalfacetten, ook
al heeft hij een rijtje bekende
acteurs voorhanden om die
kleine rollen diepte te geven
(Robert de Niro in een gaaf
rolletje als inspecteur). Het
drama tussen beide broers
werkt niet, omdat het tussen
acteurs Russell en Baldwin
niet erg lijkt te klikken. 'Back
draft' mag dan knap en specta
culair in elkaar zitten, span
nend wordt het pas wanneer
het thriller-element aan bod
komt. Met daarbij Donald Su
therland als een gevangen zit
tende pyromaan-psychopaat,
die eenzelfde 'adviseursrol'
vervuld als Anthony Hopkins
in 'The silence of the lambs'.
Kurt Russell gaat in zijn rol van
brandweerman het vuur te lijf
in Backdraft'.
FOTO: UNIVERSAL
DEN HAAG Met de
wereldpremière vanavond
van Jiri Kylians ballet
'Petite Mort' tijdens de
eerste dag van de Salzbur-
ger Festspiele, opent het
Nederlands Dans Theater
zijn theaterseizoen.
De choreograaf creeërde het
ballet special voor de Festspie
le. 'Petite Mort', dat op 12 sep
tember zijn Nederlandse pre
mière beleeft, wordt gedanst
op twee langzame delen uit
twee pianoconcerten van Mo
zart; nr. 23 in A (KV 488) en
nr 31 in C (KV 467). Na de
Festspiele, die voor het Neder
lands Dans Theater drie dagen
zullen duren, gaat het gezel
schap op doorreis naar de
Ludwigsburger Schlobspiele.
Voor het nieuwe seizoen zijn
zes nieuwe dansers gecontrac
teerd. Een van de dansers die
bij het Nederlands Dans Thea
ter gaat beginnen, Zane Boo
ker. is afkomstig uit de junio-
rengroep van het gezelschap.
Mark Godden was tot voor
kort als danser en sinds 1990
als huischoreograaf verbonden
aan het Royal Winnipeg Bal
let. Voor het Nederlands Dans
Theater 2 (de junioren) zijn
vier nieuwe dansers aangeno
men. Het zijn Urtzi Aranbura,
die studeerde aan de Sebastian
School of Dance in Spanje.
Tessa Cooks en Miguel Roderi-
quez, beiden afkomstig van
het Koninklijk Conservatori
um in Den Haag en Megumi
Nakamura van Les Ballets de
Monte Carlo. Bij de eerste
voorstelling van dit seizoen in
Den Haag zal het NDT zes
choreografieën uitvoeren, al
len afkomstig van artistiek-di-
recteur Jiri Kylian. Behalve
de eerder genoemde 'Petite
Mort' zijn dat: 'No more play',
'Sarabanda', 'Falling Angels'.
/Sweet Dreams' en 'Sechs Tan-
ze' Tijdens de voorstelling
wordt de muziek, net als el
ders in het.land. uitgevoerd
door het Nederlands Balletor
kest. Chia Chou is opnieuw de
pianosolist in de Mozart-con-
certen. Dirigent is Christof
Escher.
STOUWDAM
wedstrijd
icUlta) 1&
Rudolph
,57. 4. G(
)ul)Pen Si
Battistelll
)1,48. 8.
1. Oalby
2,33, 3
4.12.64,
4elchlorrl
16. 8. Wleh
,3iet
1.02.62. 5
>r (Dul) l.r
8. Page
3r) 1.04.27
de Plaats r
e) 3.45.36
Hand (Hi
Ijk 3.47.
0.73. 7. G
(gen 3.52,
t) 26 a<
TGART Aan zijn
ning was niet te
en dat Erik Breu-
met gemengde ge-
ïs naar Stuttgart is
iisd. De veel bespro-
ïnner arriveerde gis-
ind goed geluimd in
dduitse stad, die dit
strijdtoneel vormt
'jjde wereldkampioen-
ten wielrennen. De
ijke schijn bedriegt
want de vrolijke
ng verhult de grote
waarmee Breu-
aan de titelstrijd be-
voorgeschiedenis zou
J® België woonachtige Ne
'er tot de favorieten
behoord. Na de PDM-
liggen de kaarten be-
anders. Het voortijdige
uit de Ronde van
ijk en vooral het gekra-
idien heeft niet alleen
maar ook het moreel
van Erik Breukink aangetast.
De renner is allerminst met
een ideale voorbereiding naar
Stuttgart afgereisd.
De kansen op verovering van
de regenboogtrui zijn voor
Breukink normaal gesproken
gering. Een renner die vorig
week in de Ronde van Neder
land nog een groot gebrek aan
vorm en zelfvertrouwen de
monstreerde moet zich nor
maal gesproken geen illusies
koesteren bij een wereldkam
pioenschap. Zo realistisch is
Breukink ook, want gevraagd
naar zijn kansen verklaart hij
dat de verwachtingen niet te
hoog moeten worden gesteld.
Maar zich bij voorbaat af
schrijven doet hij evenmin.
Breukink hoopt op een klein
wonder. Een wereldtitel zou
de de Nederlander juist op dit
moment van pas komen.
Strohalm
Breukink grijpt elke strohalm
aan om de crisis teboven te ko
men. Om die reden heeft hij
geen moment overwogen om
zich terug te trekken voor de
titelstrijd in Stuttgart. „Dat
zou dom zijn geweest", be
weerde hij na aankomst in
Stuttgart. „Het wereldkampi
oenschap is een wedstrijd op
een dag. Daarin kan van alles
gebeuren. De kans dat ik we
reldkampioen word is gering,
maar uitsluiten moet je het
nooit. Ik zie wel hoe ik me
zondag voel en hoe de wed
strijd zich ontwikkelt. Het is
best mogelijk dat ik er weer
bovenop kom". -
Hij zal het niet hardop zeggen,
maar wie Breukink goed be
luistert proeft meer dan voor
heen de hoop op een wereldti
tel. De regenboogtrui kan in
zijn geval een hoop ellende
goedmaken. Breukink reali
seert zich dat maar al te goed,
hoewel hij allerminst grote il
lusies maakt. Hij weet hoe
broos zijn kansen zijn, maar
als er iemand in stilte hoopt op
een stunt is Breukink het wel.
Een spetterend optreden in
Stuttgart kan het imago van
Breukink herstellen. Dat heeft
na de Tour de France een flin
ke deuk gekregen, want een
inspuiting met een energie
verhogend middel en het ver
doezelen van de waarheid wa
ren daden die niet correspon
deerden met het rechtschapen
imago van de renner. Voor ve
len was het een schok te ver
nemen dat ook Breukink zich
aan minde fraaie praktijken
Erik Breukink vertrekt bij het wereldkampioenschap niet als kop-
FOTO: AFP
Rooks en Gert-Jan Theunisse
in aanmerking. Hij krijgt naar
verwachting wel de gelegen
heid om voor eigen kansen te
rijden, tenminste indien de ge
legenheid zich aandient. Sa
men met Frans Maassen krijgt
Breukink in elk geval een be
schermde rol
bezondigde. De Nederlander
heeft daar publiekelijk reeds
zijn spijt over betuigd, maar
ook voor Breukink geldt dat
gedane zaken geen keer ne
men.
Breukink zal zondag overigens
niet als kopman vertrekken.
Voor die rol komen Steven
STUTTGART Leontien
van Moorsel was bepaald
niet rouwig dat Ingrid Ha-
ringa het middelpunt was
vorige week. De 27-jarige
politieagente hield door
de twee gouden medailles
de 21-jarige Brabantse een
tijdje uit de wind.
Sinds gisteren zijn echter alle
ogen gericht op de Nederland
se favoriete voor de wereldti
tel op de weg zaterdag. Om dat
doel te bereiken leverde ze
twee hoofdprijzen in. Ze deed
vrijwillig afstand van de
regenboogtrui die ze vorig jaar
met Knol, Schop en Westland
in de tijdrit veroverde. En min
of meer onvrijwillig, maar
verwacht, raakte ze de titel in
dividuele achtervolging kwijt.
Van Moorsel en bondscoach
Piet Hoekstra hebben welo
verwogen de gok genomen.
Een waagstuk dat alles, maar
ook niets kan opleveren.
Hoekstra zal er minder moeite
mee hebben indien het balletje
de verkeerde kant oprolt.
„Een topsporter moet durven
gokken", vindt de 44-jarige
Fries. „Indien de missie mis
lukt kan ik niet lang treuren.
Dat is het risico dat je neemt.
Een fiasco zal voor Van Moor
sel minder prettig zijn, maar
ook daarmee moet ze leren
omgaan".
De Sportvrouw van het jaar
had het woensdag voor de
start van de ploegentijdrit
even moeilijk. Met Haringa
was ze als reserve aangewe
zen, maar ze wist dat ze alleen
in het uiterste noodgeval
moest aantreden. „Het kriebel
de wel even, maar ik heb me
voorgehouden dat het zaterdag
meer pijn doet als ik op een
paar seconden verlies," vindt
Van Moorsel.
Van Moorsel, voortdurend
door om een handtekening be
delende knullen omgeven,
maakte de afgelopen dagen
een ontspannen indruk. Ze
wekte niet direct de indruk
gebukt te gaan onder de moei
lijke opdracht twaalf jaar na
Petra de Bruin wereldkam
pioene op de weg te worden.
Het is pas de derde deelne
ming aan het mondiale weg-
kampioenschap van Van
Moorsel. Als juniore werd ze
drie jaar geleden in Italië naar
huis gereden. In Chambery
eindigde ze als 42e. Verleden
jaar in Japan verhinderde een
verkoudheid de start.
„Het is een behoorlijke gok die
ik heb genomen", beseft ze
„Iedereen let op me op. In het
peloton en erbuiten. Zelfs als
ik zilver pak verwacht ik dat
de publieke opinie vindt dat ik
gefaald heb. Ik kan echter niet
meer dan mijn best doen. Aan
de voorbereiding kan het niet
gelegen hebben".
De aanloop naar de WK lijkt
idealer dan ooit te zijn ge
weest. Piet Hoekstra sloeg in
Zuid-Limburg drie weken ge
leden een trainingskamp op
voor de vrouwenselectie. De
vroegere gevangenisbewaar
der stippelde in de heuvels een
parcours uit dat veel gelijkenis
vertoont met het traject dat de
vrouwen zaterdag in Stuttgart
moeten afleggen.
„We hebben in Limburg een
week lang twee keer per dag
tachtig kilometer getraind. Als
afsluiting heb ik'deelgenomen
aan de het officieuze Neder
lands klimkampioenschap".
In vorm
Van Moorsel toonde veertien
dagen voor de WK in Limburg
in vorm te zijn Na een kort
intermezzo op de baan in
Stuttgart pakte ze de training
voor de titelstrijd op de weg
weer op. Morgen moet blijken
of de inspanningen en de gok
resulteren in een gouden belo
ning.
Wereldkampioene Catherine
Marsal is de belangrijkste riva
le voor Van Moorsel. De 20-ja-
rige Francaise veroverde
woensdag al het goud met de
Franse ploeg.
„Ik hoop dat ze de inspannin
gen zaterdag nog in haar be
nen voelt. Gekheid, ik ga van
mijn eigen mogelijkheden uit.
Ik zal proberen zo snel als mo
gelijk een schifting door te
voeren. Met een kleine groep
is het op dit parcours (5 ron
den van 15,8 kilometer) pretti
ger rijden. In de Tour de
L'Aude heb ik gemerkt dat ze
minder gemakkeliker dan ik
omhoog kan, maar die etappe
koers is evenwel geen WK.
Daarvan ben ik doordrongen".