ektakulair slot redt een matige film Üeeren gelukkig met ■stauratie Newman IET EEN ADVERTENTIE IN DE KRANT BEREIKT U MEER MENSEN. KUNST RTV FILM 'Spiegels' levert NCRV fiks ledenverlies op idócGotwont STTTS 1 F*—* VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1991 WIN HOOD: PRINCE OF THIEVES' :45 uur) Leiden en EUROCINEMA Al- °k Robin Hood: Prince of thie- 3990*1 Kevin Costner, Morgan 118.60p en Mary Elizabeth Ma- ~lio. Regie: Kevin Reynold*. 79M[ JANSMA 265.30[ 46.4opm wordt de ene 146 oo ^°P- en de ande- io62orer hetzelfde onder- 85oo een hit? Helemaal iïopren kan je het 3 00 maar het heeft met maken en met de 77 oo beid die een 'Ster' in 497oPfdr°l biedt. Daarom 30 40 de recente 'Robin 51 so met Sean Bergin als 'ïï'oede dief' uit Sher- 56 50 Forest een flop (in 135 0oJika meteen op video 38 70 Dracht, in Europa in '54 20 °SC00P' in Nederland 's een enkele week n). En werd de Ro tjood van Kevin Cost- 1 Amerika een rede- hit (geschatte op- st in de VS alleen: 52 70 ailjoen dollar; kosten |50 miljoen dollar). dubbel nadenken aliteit verschillen beide 50 Hoods niet zoveel. De 89.i0|r-film van regisseur 11.00L; Reynolds kreeg in zelfs abominabele terwijl het maken i grote crisispe- alle betrokke- ngelse accent gevonden en werd opgedragen om gewoon 'Amerikaans' te 16.40 |n, de gecontracteerde lelijke hoofdrolspeelster 5920 Wright (Maid Marian) 195.00 fwanger en op het laat- 17.80 bment vervangen door 3J.60 Elizabeth Mastrantonio, ^pducers deden er alles 24^60 b regisseur Reynolds de 116.00 it te sturen, in Engeland 8000 de natte winter eerder ^®®jian verwacht, de opna me-tijd was te krap ingecalcu- leerd en de produktie over schreed zijn budget, de film werd diverse malen opnieuw gemonteerd waarbij er zelfs een nieuw slot op de deur van de montagekamer kwam om het de regisseur moeilijk te maken z'n neus in het herstel werk aan knip- en plaktafel te steken en de oude vriendschap tussen beide Kevins (regisseur en hoofdrol) kreeg een gevoe lige knauw. Costner: vertrouweling Het begon met scenarioschrij vers Pet Densham en John Watson. Zij brachten hun Ro bin Hood-versie binnen bij produktiemaatschappij Mor gan Creek met de tekst: „Hier hebben jullie een Robin Hood in de stijl van Raiders of The Lost Ark". Denshaw wilde het liefst zelf regisseren, maar voor die taak werd Kevin Reynolds aangenomen. Reu- nolds had nauwelijks naam, maar was vooral belangrijk omdat hij een vriend en ver trouweling was van Kevin Costner, die onder zijn regie z'n eerste hoofdrol speelde ('Fandango'). En Costner móest Robin Hood worden, ook al omdat er al vermoedens waren dat diens 'Dances with wolves' hem nog hoger op de acteurs-hitparade zou brengen. Reynolds had maatje Costner trouwens uit de brand gehol pen door scènes van 'Dances with wolves' voor hem te re gisseren (de buffelscènes). Dat kan dus niet stuk. Dacht men. Maar het begon al mis te gaan toen Reynolds de producer en de scenaristen (in dit geval ook mede-producenten) liet weten géén Spielberg-imitatie te willen maken. De moeilijke weersomstandigheden verer gerden de spanningen tussen regisseur en producent, maar Costner was nog steeds goede maatjes. Hij regisseerde zelfs een aantal actie-scènes omdat Reynolds in tijdnood elders be zig was. Afgeluisterde dialoog aan het eind van de opnames tussen de vroegere 'buddies': „Het lijkt dat je me niet meer Costner). „Het lijkt dat ik je niet meer kan vertrouwen" (Reynolds). Populaire 'boef' De problemen verhevigden toen het filmen er op zat. De door regisseur Reynolds ge monteerde eindversie werd via een 'sneak-preview' in pu bliek vertoond en scoorde in de enquete na afloop 86%. Niet slecht. Maar niet genoeg voor producent James Robinson van Morgan Creek die 37 mil joen dollar van z'n eigen geld in de produktie had gestoken. Hij vond de film veel te snel, hij zag te weinig Costner in beelcf (inmiddels was 'Dances with wolves' z'n triomftocht begonnen) en bovendien bleek de voorkeur van het test-pu bliek nota bene uit te gaan naar de 'boef' van de film, de Brit Alan Rickman als de kwade Sheriff van Notting ham. Dus werd de 'editor' ont slagen en mocht Reynolds op nieuw aan het snijden. De compromis-versie die toen uit de bus kwam, scoorde 92% liefhebbers onder een nieuw testpubliek. Maar ook dat was niet genoeg. Op dat moment barstte de bom definitief tus sen producent en regisseur en 'editor' aan gezet en kwam slot op de deur van de montagekamer. Rey nolds heeft er toen min of meer de brui aan gegeven. Zwarte kameraad Wie had er gelijk? We zullen het nooit weten. Zoals je altijd voorzichtig moet zijn met het toeschrijven van succes of fa len van een film aan één man, is het ook hier niet meer dui delijk wie wat verbeterd of verknoeid heeft. 'Robin Hood: prince of thieves' is heel lang een tamelijk gewone, soms zelfs middelmatige film waar in acteur Costner zeker niet schittert. Er zitten aardige uit gangspunten in I Met een Robin Hood die (het is de twaalfde eeuw) terugkeert van de kruistochten, vergezeld van een Moorse kameraad (zwarte acteur Morgan Free man) die hij het leven gered heeft en die hem wijs, en een wederdienst schuldig, ter zijde zal staan in de strijd tegen de usurpator King John. (Die Jan zonder Land komt overigens niet in deze Robin Hood voor; alle schurkachtigheden wor den samengevoegd in de figu ren van de Sheriff van Not tingham en de heks aan diens zijde). Reynolds' Robin Hood- versie wordt pas echt specta culair aan het slot: Dat is met veel talent gemaakt, snel, he vig en overdonderend bios coopamusement (de bevrijding van o.m. Maid Marian, die wordt gedwongen met de Sheriff te trouwen). Én het Hoofdrolspe ler Kevin Costner en regisseur Ke vin Reynolds toen ze nog goede maat jes waren. lijkt - ondanks Reynolds' be wering - toch op Spielberg in de Middeleeuwen. Er valt nogal wat detailkritiek te geven op deze Robin Hood. Op het mengelmoesje van Amerikaans en Brits door el kaar heen - alleen Mastranto nio beheerst als Amerikaanse het Britse accent goed. Op het woud van Sherwood dat dan weer winterse, dan weer late zomertinten heeft. Op de ma nier waarop de Kelten als boosaardige gnomen het land van de brave Britten binnen vallen. Maar het denderende slot zet de bioscoopbezoeker in elk geval tevreden op straat. En dat betekent een goede mondreclame. Overigens ver zoekt de producent de pers door te vertellen wie als Koning Richard Leeuwenhart aan het slot nog even z'n op wachting maakt. Omdat die informatie secundair is en die voorkennis uw genieten van de film niet schaadt, doe ik het toch: het is Sean Connery. Een rolletje waarvoor hij de Amerikaanse bioscopen t applaus wordt begroet. OOL; 80 ERDAM Direc- dr. W. Beeren van Itedelijk Museum in &rdam is van plan de isie rond de restaura- in schilderijen „bin- jafzienbare tijd" te (ten met een sympo- jover dit onderwerp. It symposium, dat zal c. ?n vergezeld van een Mistelling van geres- &rde schilderijen, ko- ethische en prakti- aspecten van restau- iaan de orde. recteuren van het Van en het Rijksmuseum en Rijksdienst Beeldende Ihebben zich bereid ver- hun restauraties te to- de tentoonstelling bij nposium, aldus Beeren. i-directeur maakte dit gisteren bekend tijdens een toelichting op de restauratie van het schilderij 'Who's Af raid of Red, Yellow and Blue' van de in 1970 overleden Amerikaanse schilder Barnett Newman. Dit werk werd in het Stedelijk op 21 maart 1986 ernstig be schadigd door een 31-jarige 'liefhebber van kunst' en is ge restaureerd door de Ameri kaan Daniel Goldreyer, die de opdracht kreeg na te zijn voor gedragen door Annallee New man, de weduwe van Barnett. Hij kende het doek en de ma nier waarop het was geschil derd. Volgens de restaurator is deze opdracht de moeilijkste geweest van zijn veertig-jarige loopbaan. De schade aan het doek was namelijk aanzienlijk. Er zaten drie horizontale en vier verticaal-diagonale sne den door de verflaag en het linnen. „Het grootste probleem was dat door de bewerking met het stanley-mes er craque lures waren ontstaan in de verflaag met verlies van pig ment, breuk en rafelingen van het linnen. Overal in het doek zaten draadjes los variërend van een tot vijf millimeter. Grootste vraag is of de hech tingen op langere termijn zul len houden", aldus Goldreyer. Hij is ervan overtuig dat „ie dereen tevreden zal zijn over het uiteindelijke resultaat". Goldreyer werkte twee jaar aan het abstracte schilderij, dat vanaf vandaag weer is te be zichtigen en onderhield een uitvoerige correspondentie over zijn werkzaamheden met de directeur, de conservator en de restaurateur van het Stede lijk. Het drietal vloog ook re gelmatig naar New York om de vorderingen te bekijken. Beeren verklaarde gelukkig te 1986 ...grootste vraag I zijn met de restauratie. „Niettemin moet over het re sultaat in den brede kunnen worden gepraat", zo reageerde hij indirect op enkele kritikas- ters die eerder via de media te kennen hebben gegeven niet zo verrukt te zijn van het eindresultaat. De restauratie van het doek dat vijf miljoen waard is, heeft in totaal 500.000 gulden gekost. Verze kerd was het schilderij niet, zoals trouwens geen enkel werk in het Stedelijk, en de kans het bedrag te verhalen op de 'Newman killer', die zes maanden gevangenisstraf kreeg, lijkt uitgesloten. "Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III', de derde van een se rie van vijf schilderijen, hangt HILVERSUM De vrijmoedi ge scènes, die het NCRV-pro- gramma 'Spiegels' vorige week vertoonde naar aanleiding van de serie videobanden 'Seks, je lust en je leven' heeft de om roep een fiks ledenverlies op geleverd. Tientallen brieven en boze te lefoontjes kwamen na de uit zending binnen van mensen die zich in positieve en negatie- •ve zin hadden druk gemaakt over de beelden. Eindredacteur Gerard yan Dongen denkt dat de reacties een direct gevolg zijn van het feit dat het publiek onvoorbereid met het onder werp werd geconfronteerd, want „in het praatprogramma 'Rondom Tien' komen ook con troversiële onderwerpen aan de orde, maar is van te voren duidelijk waarover de uitzen ding gaat". Dat kan bij het door Joël Ba tenburg en Karin de Groot ge presenteerde 'Spiegels' niet, omdat voor een magazine-ach- tige aanpak is gekozen. De on derwerpen worden vaak op het Joël Batenburg ...te vrijmoedig... i foto: stephen evenhuis laatste moment gekozen en op een krante-achtige manier be handeld. Van Dongen is niet geschrokken van de reacties en weet dat de NCRV-leiding ach ter hem staat. Volgens hem is 'Spiegels' een programma dat de NCRV van zijn „stoffige en truttige imago" moet afhelpen. iclame voor roomijs 'te tsueel' voor Britse tv )EN De jongedame in het restaurant maakt sensuele fruidjes. Haar tafelgenoot kijkt stomverbaasd terwijl zijn lin het hoogtepunt bereikt van seksuele lustgevoelens, jnond gaat ver open en ze piept: "Oe, aaa...oooo!" geen scène uit een nieuwe Britse seksfilm. Het is gewoon oductie tot tv-reclame voor een merk van wat de Britten imijs' noemen. In de slotscène zegt een andere jonge tegen de kelner van hetzelfde restaurant: „Het kan mij helen welk dessert die daar heeft genomen, geef mij pre- itzelfde!" waarvoor op deze manier tv-reclame wordt gemaakt, is in het 'bevroren margarine'-soort dat naar aloude Britse aangemaakt is met een derivaat van zeewier en dat ilantaardige olie dan melk en/of room bevat. Twee Ame- se firma's hebben nu 'echt' roomijs op de Britse markt ge- Het is een stuk duurder dan gewoon Brits consumptie-ijs op 76fn onrechte de benaming ice cream - roomijs - draagt), isanen rfn ook wordt het schaamteloos voorgesteld als een genot- 84,60|- De 'zedenpolitie' van de Britse commerciële televisie die uitgespele gezondheid van de kijkers beschermt, vond bepaalde beleggéfle illusies in de spots voor een van beide merken roomijs duurd<ortig- De uitzending van drie spots werd verboden, grutter tiere firma adverteert in kranten en tijdschriften. Op ad- Ier wa£n haar reclamebureau is ze eveneens de sensuele toer op- I». Dit bureau heeft zwart-witte advertenties gemaakt halfblote jongens en meisjes afgebeeld zijn die in een n sensuele vervoering zitten of liggen te genieten van we produkt. Voor beide fabrikanten komt het er kenne- ian de Britten te doen beseffen dat dit geen ijsje is voor Met de reclame wordt zorgvuldig gemikt op welge- 25 tot 35, die beschikken over :heepsl -de No< uradeui i /l 2*30 c| Douglaf erder 750.000 mensen Paul Simon gaf gisteren een concert in het Newyorkse Central Park en vond een gehoor van zo'n 750.000 mensen tegenover zich. Reden voor het gratis toegankelijke optreden was het be houd van het park. Alle opbrengsten, ook die van de gemaakte tv-opnamen, zijn dan ook voor dit doel bestemd. Simon was de eerste artiest in acht jaar, die in Central Park optrad. Diana Ross ging hem in 1983 voor, maar haar concert had zoveel geweld tot gevolg, dat het stadsbestuur besloot, dat het groene stadshart niet geschikt was als muziekpark. foto: ap Van Doorn eindredacteur amusement KRO-televisie HILVERSUM Fred van Doorn wordt per 1 januari eindre dacteur amusement bij de KRO-televisie. Deze nieuwe functie ontstond tijdens de reorganisatie bij de KRO. De omroep deelde dit gisteren mee. Van Doorn (50) krijgt de eindverantwoordelijk heid over gevarieerde programma's als 'Boggle', 'Hints', 'Spoor loos', 'Hans van Willigenburg' en 'Megabrein'. Van Doorn is nu nog als free-lancer eindredacteur van 'Ook dat nog'. WVC: geen bezorgheid over ontstaan beperkt commercieel theatercircuit DEN HAAG Het van een beperkt commercieel theater-circuit hoeft naar de mening van minister D'Anco- na van wvc geen reden te zijn voor „bijzondere bezorgdheid, al blijft in beginsel grote waakzaamheid geboden". De bewindsvrouwe antwoordt dit op vragen van het Kamer lid A. Nuis (D66) over geruch ten als zou het Van der Valk concern plannen hebben een aantal theaters op te kopen, waaronder de nog te bouwen nieuwe schouwburg in Breda. Volgens D'Ancona is het mi nisterie niet van deze plannen op de hoogte en ziet geen re den tot bezorgdheid „zolang het i i de slechts enkele theaters". An ders wordt het naar haar me ning wanneer er een omvang rijk commercieel theater-cir cuit zou ontstaan dat het goed lopende amusement, het voor theaters commercieel profijte lijke aanbod, volledig zou afro- Zij vreest dan dat er theaters bij betrokken zullen zijn die van cultuur-politiek belang zijn en dat voor de overblij vende theaters de mogelijkhe den tot aanvullende inkom stenverwerving ernstig be moeilijkt zullen worden. Van Goghs Zonnebloemen op een Schots tarweveld LONDEN Een Schotse plantenkweker heeft een veertien vierkante kilometer grote reproduktie gemaakt van Van Goghs Zonnebloemen. Zijn doek was een Schots tarweveld en als verf gebruikte hij zo'n 250.000 tuinplanten. Met de hulp van twintig vrijwilligers kostte het de 24-jarige An drew Scott in de eerste helft van juli tien dagen om het schilde rij te reproduceren. Waar hij dat precies deed wil hij pas zeggen als hij de beschikking heeft over luchtfoto's van zijn kunstwerk, dat ook alleen vanuit de lucht goed kan worden bekeken. „Ik ben er gisteren met een helikopter over heen gevlogen en het ziet er goed uit. Het.heeft alleen nog wat tijd nodig om tot bloei te komen", zei Scott gisteren. Zonder spijt voegt hij eraan toe dat zijn schilderij over een week, of iets later misschien, alweer zal zijn uitgebloeid. Het originele schilderij van Vincent van Gogh werd in 1987 door het veilinghuis Christie's voor 78 miljoen gulden, destijds een record, verkocht aan een particuliere verzamelaar. Andrew Scott beschouwt zichelf niet als kunstenaar. „Ik ben een plan tenkweker. Ik kweek tuinplanten, ik verkoop tuinplanten. Ik heb dit gewoon voor de lol gedaan". Wel heeft hij al plannen voor een volgend project. „Ik denk erover om een hotel met bloemen roze te schilderen. Alles te bedekken met bloemen, be halve de ramen. Dat spreekt me aan". (ADVERTENTIE) DE BUDDHA VAN CEYLON van Lodewijk de Boer in zijn regie. "adembenemend spannend" "indringend en eigenzinnig" vanaf 28 augustus 12 extra voorstellingen in het Appeltheater Den Haag 070-350.22.00 Wp* TEEN AGENT' gie: William Dear. 'Teen agent' heeft alles van de stripverhalen voor de jeugd die je vroeger (of nog steeds?) in het tijdschrift Robbedoes las: een knappe jonge Ameri kaan (Richard Grieco, bekend van de tv-serie '21 Jump Street) met net te weinig her sens om te slagen voor zijn high school-examen gaat naar Frankrijk om wat aan z'n taal te doen. maar komt daar mid den in een geheime dienst-af- faire terecht. Tegelijkertijd met hem vertrekt uit Amerika namelijk agent Corben, die geëlimineerd wordt voordat iemand weet hoe hij eruit ziet. Dus wordt Grieco op het vlieg veld van Parijs opgewacht met instructies en een peperdure rode sportwagen. Van de in structies begrijpt hij niets, maar zo'n wagen dat wil wel. Tot hij op een Frans landweg getje van de weg gedrukt en beschoten wordt en hij gaat beseffen dat hij in de schoenen van een ander wandelt. Uiter aard krijgt hij onderweg hulp van een mooie jongedame en samen met haar maakt hij er een mini-James Bond-avon- tuur van. Voor de jeugd neer gezet - dus veel muziek op de geluidsband - in de dunne lij nen van een tekenstrip Er is verder een duister rolletje weggelegd voor de voorzitter van de EG. 1 ii i i ii i i ii in in I in in mi I in i in mi ill imil mill i i n n I in mill mil iiiiini n n mi n mi n in in iih i n n i i n i i i n i i i n i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 7