II „Mensen moeten voor zichzelf uitzoeken of ze in een God willen geloven of niet'" Paus vraagt aandacht voor kerkvervolging EwdacSouwnt GEESTELIJK LEVEN OPINIE V"JDA°"A"C°S"'S^ COMMENTAAR C Bedrieglijke rust te™ r5* Kathedraal in Novgorod weer in gebruik RELI-POPZANGER DAVID BRIGHTON: jat tt-OTIï '1 ip de zinl MET de beslissing van de Joegoslavische federale a4^rVond d" ten zelf waarnemers te sturen naar de tussen Kro^rstakers Serviërs betwiste gebieden, wordt het intussen al eei|sch spre! oude bestand een wat steviger onderbouw gegevenhgerstak Slovenen, Bosniërs en Macedoniërs te laten toezien, j verblijf de kansen op een effectief staakt-het-vuren en daarnr op vreedzaam overleg over de toekomst van het landQe ieefri [ie van 1 De relatieve rust in Kroatië, waar gisteravond opjaten 1 Servische en Kroatische gevangenen tegen elkaar vj1 uitgewisseld, is echter bedrieglijk. De toenemende incileze ma - gisteren vielen er drie doden - laten vermoeden dat ten en Serviërs van de gevechtspauze gebruik ma'" hun posities te versterken met het oog op een lat< barsting. Vooral de Servische militie van de Chetnilj haar infiltraties in Slavonië en Krajina, waar een Ser minderheid woont, systematisch op te drijven. De bed is duidelijk:' als de Kroatische bevolking door intiij wordt verjaagd, kunnen de gebieden worden aangehi een Groot-Servië. Het door Servische communisten 1: te federale leger laat de Chetniks hun gang gaan, plaatst de Kroatische leiders voor een zwaar dilemm bestand kan geen einde maken aan de oorzaak van di de Servische gebiedshonger. Het bestand naleven bi eigenlijk de Chetniks toestaan onder dekking van hei op te rukken. Maar nieuwe gevechten uitlokken om <j viërs te verjagen, betekent een botsing met het legen Kroatische reserves fel ondermijnt en de regering vanjT dent Franjo Tudjman internationaal ook zou isoleren- die internationale goodwill is momenteel haar beste h| HAA De ontwikkelingen achter het bestand bevestigen no$P" dat de communisten rond Slobodan Milosevic de droo' een Groot-Servië verre van begraven hebben. De oprof^.^; Milosevic om, samen met zijn Montenegrijnse ambtgen" de parlementsvoorzitters van Servië, Montenegro en B de Joegoslavische federatie te behouden als 'een staat \4*° lijkberechtigde republieken en volkeren', is voor zijn sde standers het beste bewijs hoe weinig het denken in Be; is veranderd. Officieel is de federatie nooit iets andëer weest dan een staat van gelijkberechtigde volkeren. grQS U ■p. het 1 UE verklaring is opmerkelijk doordat Milosevic geen |eens" maakt van Slovenen en Kroaten. Aanwijzingen dat di viërs bereid waren de Slovenen, die de jongste weken four eer stilte hun streven naar afscheiding hadden voortgezeiitter 1 eigen weg te laten gaan, waren steeds sterker gewFn^në Kennelijk acht hij ook een federatie zonder de Kroate^ m gelijk maar wel op voorwaarde dat hij eerst een|jge pj deel van Kroatië kan inpalmen. Terzelfdertijd zet Milvan d< de Albanezen in Kosovo en de Bosniërs onder groterendisch Zijn plannen druisen regelrecht in tegen de beslissing %die enl Bosnische president Alija Izetbetgovic een referendunP doe^ de toekomst van de republiek te houden. Bosnië wordtkD te si meer de centrale schakel in Joegoslavië. Daar zal vera* ^erei lijk de definitieve beslissing over het voortbestaan vyjg vai land vallen. rgeefs, 1 net e« ling-nog altijd precair. Het akkoord in Slovenië houdt Mozai stand, maar dat is slechts het begin van een oplossing, let. als ter Hans van den Broek pleit daarom voor een vredesèet ,en rentie onder auspiciën van de EG en de CVSE waar de|en^er blieken naar een regeling moeten zoeken. Dat zal op t^oege wellicht de enige uitweg worden, en de missie van dipl( Hier Henry Wijnaendts moet peilen hoe reëel de kansen ziji zich bestand is een stap in de goede richting, maar Slobodan, het sevic heeft nog steeds de sleutel voor een oplossing in naar de"n. Niets wijst erop dat hij al bereid is ernstig mee tej* ^u, ken aan een nieuwe toekomst voor het land en de repfcjf' j ken. tMAN RC Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv) DNIN Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden. kabi Telefoon: 071 -122 244. i«mr Telefax 071 -134 941 Ungir Postadres: Postbus 112300 AA Leiden itige Hoofdkantoor Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk St TOI Telefoon: 070 - 3190 933 r»ptrp Telefax 070 - 3906 717 uc n c Postadres: Postbus 9,2501 CA Den Haag lë tO Of. I ïfschi lidenl jken Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808): L van Koot ?erst( Stadsredactie Leiden (tel. 071 -144 046 of 071 -144 047): R. Kleijn (chef), M drs J van Zeijl. pp d Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs C. van Haersma Buma, A. van Holsteii E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo. drs. K Veraingiri jlever besc Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G Ansems (coordinator), B. Jansma. H. Piët Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A de B Hermans, J. Hofmeester, C de Kier. H. Nieuwman Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: jdeJnfo - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied: itingen - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, ei'en uit i dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in NederlaPec,°r 1 België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers en M. °c Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H Bijleveld, D.enten i land, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. komstp - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, denteni - de volgende correspondenten in het buitenland: S Akkerman (Praag). drs D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis). A Courant (Athene) R. Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs. A. Heenng (Roi B. van Huèt (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), F. Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R. Vunderink (Moskokn l- W Werkman (Jeruzalem), E Winkels (Barcelona), G. van Wijland (BelgradoJlj F Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) KauJe'ü De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertai 356218 publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalstef— M. de Cocq j ,SP van 08.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uur. op za. van 14 15 00 uur. c Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) ICHT3 Bij automatische betaling' 'M I per maand 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Oecumenische conferentie Joegoslavië uitgesteld GENEVE-ZAGREB Als gevolg van de spanningen tussen de kerken van Servië en Kroatië is de oecumenisch ronde tafel conferentie in Joegoslavië voorlopig van de baan. Dit heeft de organiserende instantie, de Konferentie van Kerken in Europa (KEK), gisteren in Genève bekend gemaakt. De Servisch-Ortho- doxe Kerk en de Rooms-Katholieke Kerk in Kroatië konden het over het verloop van de conferentie niet eens worden. Door de toenemende spanningen tussen beide republieken kwamen de betrekkingen tussen beide kerken onder steeds groter druk te staan. Eind juli kwamen leiders uit alle Joegoslavische reli gieuze gemeenschappen overeen dat er op korte termijn een ronde tafel-conferentie zou worden gehouden. Het initiatief daartoe was uitgegaan van de KEK. De conferentie van Europe se rk bisschoppenconferenties heeft volgens de KEK inmiddels haar medewerking toegezegd. De groeiende spanningen tussen de kerken in Joegoslavië bleek vorige week toen een ontmoe ting tussen de servisch-orthodoxe patriarch Pavle en de Kroati sche kardinaal Franjo Kuharic niet doorging. Zij zouden een de finitief besluit nemen over de conferentie, waarvan werd ge hoopt dat die deze maand al plaats zou kunnen vinden. Bijna alle mensen sterven aan hun geneesmiddelen en niet aan hun ziekten. NOVGOROD Na meer dan 70 jaar wordt de rus- sisch-orthodoxe Sophia- kathedraal in Novgorod weer als kerkgebouw in gebruik genomen. Patri arch Aleksei van Moskou, hoofd van de Russisch-Or- thodoxe Kerk, heeft de 950 jaar oude kathedraal vandaag opnieuw inge wijd. Dit heeft de Konfe rentie van de Europese Kerken in Genève mede gedeeld. Na de Oktoberrevolutie moest de kathedraal in Novgorod in net noorden van Rusland op last van de Sovjet-autoriteiten dicht. Wel konden alle kunst schatten, waaronder eeuwen oude ikonen en fresco's, wor den gered. De Sophia-kathedraal in Nov gorod, 'het venster van Rus land naar het Westen', gold lange tijd als het symbool van de verbinding tussen christe nen uit het Oosten en het Westen. De bronzen deur is in de 12e eeuw in Magdeburg ge maakt. In de 15e eeuw werk ten monniken uit Oost en West in de Sophia-bibliotheek gezamenlijk aan een Bijbelver taling in het Slavisch. Her mann Goltz, theologisch stu diesecretaris van de KEK zegt dat de hoopvolle ontwikkelin gen in de jaren '60 en '70, vooral in de betrekkingen tus sen de Rooms-Katholieke en de Russisch-Orthodoxe Kerk, bijna volledig tot stilstand ge komen. Hij sprak de hoop uit dat de nieuwe bisschop van Novgorod, Ljev Zerpitsky, de kathedraal opnieuw tot een brug tussen Oost en West zal maken. De kerken in West- Europa moeten „met meer op merkzaamheid en zorgvuldig heid" de christenen in de Sov jetunie benaderen. Op zijn beurt heeft ook het Westen be hoefte aan een 'venster naar Rusland'. CZESTOCHOWA Paus Johannes Paulus II heeft de Europese theologen op geroepen aandacht te schenken aan de geschie denis van de kerkvervol ging in deze. eeuw. Tot de deelnemers aan het eerste congres van theologen uit Midden-Europa sprak de paus gisteren te Czestochowa woorden van eerbied en dank baarheid voor alle martelaren die in de vervolgde kerk on der het atheïstische commu nisme hun leven hebben ver loren. Ook herinnerde hij aan de slachtoffers van het „racis me van Hitier dat weliswaar niet zo lang duurde maar niet minder gruwelijk was". Öe paus wees vervolgens op de nauwe band tussen vrijheid en waarheid, de waarheid over de mens als schepsel Gods. In sa menhang met het lijden van de kerk in de Europese ge schiedenis is er volgens de paus sprake van „een bijzon dere vorm van bevrijdingsthe ologie". Deze strijdt niet alleen voor de fundamentele rechten van de mens (vrijheid van godsdienst, van geweten etce tera), doordat ze radikaal 'arme' middelen gebruikt te genover een oppermachtige, totalitaire staat, maar zij heeft ook oog voor de „evangelische opvatting van vrijheid" en juist daar ging het in deze strijd om. „Daarvan kunnen vooral diegenen getuigen die ten koste van grote offers en van hun eigen vrijheid juist die vrijheid ervoeren waartoe Christus ons heeft bevrijd." Na zijn toespraak wijdde de paus een nieuw priestersemi narie in Czestochowa in. Met het oog op de uitdagingen van de moderne maatschappij heeft de kerk behoefte aan „sterke, moedige en heilige priesters die zich volkomen met Christus en zijn zending vereenzelvigen". In het semi narie, dat tot voor kort in Kra kow was gevestigd, bereiden zich 177 seminaristen op het priesterambt voor. Voor meer dan een miljoen jongeren pleitte paus Johannes Paulus II voor een „gezamen lijk huis van Europa", waar van de mensen solidariteit en vrede mogen verwachten. Hij herinnerde de deelnemers aan de zesde wereldjongerendag Twee meisjes liggen met hun hoofd tegen een 'pausballon' aan in afwachting van de komst van de paus in Czestochowa. aan hun verantwoordelijkheid om ook in de wereld van mor gen de christelijke waarden en de religieuze wortels van Eu ropa in stand te houden. De paus waarschuwde de jon geren voor de vele verleidin gen van de duivel en voor de rebellie tegen God. Het is de 'vader van de leugen' er vol gens de paus om te doen dat de mens zich van God losmaakt en probeert zijn leven zo vorm te geven alsof er geen God be- In dit verband riep de paus op tot een moedig christelijk ge tuigenis. Na vele jaren van on neembare grenzen kan de kerk nu „met beide longen" ademen. Vaak moest voor het christelijk getuigenis een hoge prijs aan lijden en vervolging worden betaald. Idoor DUURT HOLMAN FLEVOHOF D ALFSEN De Amerikaanse rock band Brighton is één van de (christelijke) bands die dit weekeinde aantreedt op het Flevo Totaal Festi val. Van deze groep zou je op het eerste gezicht niet verwachten dat ze gelovi gen zijn. Zo loopt zanger/gitarist David Brighton in een strakke spij kerbroek met een afgeknipt (gescheurd?) t-shirt. Bassist Mark Robertson heeft hele maal meer weg van een Sex Pistols-lid dan van een groeps- lid uit een relipop-band. Zijn haardos houdt het midden tus sen die van Robert Smith (het model) en Billy Idol (de kleur). Het enige dat misschien iets religieus uitdrukt, zijn de en geltjes die zijn shirt sieren. Tijdens het gesprek dat plaats vindt op het Christian Artists Seminar in Dalfsen, bestaat echter geen twijfel over de re ligieuze overtuiging van dit sympathieke viertal. „We ho pen dat door onze optredens mensen na gaan denken over God en zich bekeren, we wil len alleen niet prediken. Door onze teksten moeten mensen zelf gaan nadenken". Tijdens het optreden dat Brighton in Dalfsen doet, komt de band inderdaad niet predikend over. De set is lek ker stevig en zit goed in el- Het woord God valt slechts een paar keer en aan het eind van het optreden zegt David: „God bless you". Verder niets. Ook op het album Promise of love dat net uit is, valt te ho ren waar de heren voor staan, maar dit gebeurt op een sub tiele manier. Er is niet te ho ren dat je in de hel komt als je niet gelooft en ook niet dat je slecht bent als je niet gelooft. De teksten lijken te zeggen: „Vind je ook niet dat je in God zou moeten geloven. Ook zijn de teksten niet erg uitgespro ken en is er ruimte voor twij fel en angst. „J've been trying to find You, in all of this con fusion, as it all seems to come crashing down..." (Ik heb ge probeerd U te vinden temid den van al deze verwarring, terwijl alles om heen neer stort). Wat symboliek betreft heeft Brighton wel iets weg van U2. Ook deze groep zou je een reli Rockband Brighton met van links naar rechts David Wronski (gitaar), David Brighton (gitaar/zang), ve Latanation (drums). gieuze band kunnen noemen, maar als je het niet wilt horen, hoor je het niet. Ook bij Brigh ton is er sprake van „rescue me" (Red me). Alleen gaat Brighton iets verder: „I called out to God there on my knees: Hear the cry of a sinner, Lord I'm begging you please'... (Ik riep God aan op mijn blote knieën. Luister naar het ge huil van een zondaar, Heer, ik smeek U." in 'Promise of love'). Zanger David Brighton zegt over de bedoelingen van Brighton: „We houden van muziek, al ons hele leven. En we zijn allemaal godsdienstig. We willen de mensen vertel len over de grote dingen die God voor ons en anderen ge daan heeft. Maar we willen het publiek er niet mee over voeren. Het moet zelf aan het denken gaan. Wij vertellen over onze erva ringen en zeggen: vind je ook niet dat het zo zou moeten zijn. We zijn geen predikanten. Soms vraagt iemand ons na een concert of we religieus zijn. Als we dit bevestigen hoor je vaak dat we niet erg prekerig overkwamen. Levensstijl „Wat wij doen", valt gitarist Steve Latanation (ex Quiet Riot) hem bij, „is de luisteraar ons verhaal vertellen. Wij wil len geen preek houden, men sen moeten voor zichzelf uit zoeken of ze in God willen ge loven of niet. Wij proberen ze ons gevoel voor te houden: Isn't this the way you should feel. Kijk bijvoorbeeld maar naar het nummer „And you know": „Oh I want to believe, I want you to see, what I see'" (O, ik wil geloven, Ik wil jullie laten zien wat ik zie). Kan Brighton met deze bedoe lingen dan niet beter wat 'sof tere' muziek maken in plaats van pure rock? 'Nee', zegt David, 'Wij speel den al rock toen we nog niet bekeerd waren. We gaven concerten in het clubcircuit en in kroegen. We zijn gewoon een rockband die wat inhoud betreft veranderd is. En ook in levensstijl natuurlijk. Voor ons geen sex en drugs, maar wel rock 'n' roll. We kunnen wel easy listening gaan spelen, maar dan zijn we niet langer oprecht. Dit is de muziek waarmee we zijn opge groeid en waarin we onszelf kunnen vinden". David vervolgt: „Bovendien bereiken we door onze muziek veel jongeren. Jongeren hou den van rock 'n' roll. Naar de kerk gaan was niet in de mode. De kerken hebben zich eens achter de oren gekrabt en toen besloten om meer voor die groep te doen. Nu spelen we naast het clubcircuit ook regelmatig in kerken! We la- Mark Robertson (bas) en Ste- FOTO: FRANK UIJLENBROEK ten ze via rock zien dat gelo ven de moeite waard is; God liefhebben door rock 'n' roll!' Steve: „Maar ook mensen die niet in God geloven, kunnen naar ons luisteren. Wat mij be treft is iedereen vrij om te ge loven en te zeggen wat hij wil. Ik ben tegen censuur (in Ame rika is men op muziekgebied vrij streng - zo worden veel processen gevoerd tegen bands die obsceen of sexistisch zijn - red Ik zeg met nadruk niet dat ik het met teksten van bij voorbeeld de Red Hot Chili- peppers eens ben. Ik keur het niet goed, maar verbieden... nee'" Steve kijkt even moeilijk en zegt dan: „Persoonlijk doet het me echt pijn als andere groe pen zingen dat God slecht is. Of als ze trots verhalen dat het fijn is om vrouwen te moleste ren of te verkrachten. Dat doet me echt pijn". Religieuze pop kent veel vormen In de Flevohof in Biddinghui zen is tot zondagavond het jaarlijkse Flevo Totaal Festival gaande. Daar spelen tientallen christelijke bands voor een grote massa (vorig jaar zo'n 8.000 bezoekers). Maar wat is nu eigenlijk religieuze pop (re- lipop)? Als je het begrip gospelrock een beetje ruim neemt, kun je stellen dat dit gelijk staat met relipop. Hoewel de term gospel onlosmakelijk verbonden is met de zang en muziek van de Amerikaanse negerslaven, krijgt dit begrip in de loop der jaren een bredere invulling met het ontstaan van 'blanke gospel', ook wel gospelrock ge noemd. Eén van de grondleg gers van deze stroming was Larry Norman, die eind jaren zestig als christenartiest rock muziek begint te spelen. In de jaren zeventig en tachtig ont wikkelt zich een toenemende blanke gospelscene met namen als Amy Grant, Adrian Snell, A.D. en Stryper. Onder de naam gospelrock valt in principe elke muziek stijl, variërend van rock 'n' roll tot hardrock, van pop tot jazzrock en van country tot new wave. De criteria om iets relipop of gospelrock te noe men, worden voornamelijk be paald door de inhoud van de teksten. Hierin willen de christelijke artiesten iets van hun geloofsbeleving laten doorklinken. Ook komt het regelmatig voor dat bekende artiesten de over stap maken naar relipop. Be kende voorbeelden hiervan zijnBob Dylan en Cliff Ri chard. In Nederland maakten Elly en Rikkert de overstap naar de gospelrock. De artiesten die relipop ma ken, hebben het overigens niet makkelijk. Eigenlijk komen ze alleen aan de bak in het chris telijke circuit; bij de 'gewone' popmuziek vinden ze maar moeilijk aansluiting. Het Flevo Totaal Festival biedt jaarlijks een podium voor deze groepen. Wie een algemene indruk wil krijgen van het gospelaanbod, kan het beste eens luisteren naar 'The greatest in gospel music', een uitgave van G.M.I. (tel: 085 - 646608). Voor infor matie over het Flevo Totaal Festival kan men bellen naar 03438 - 15744.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2