Sovjetjongeren komen op paus af Dignity en RK kerkleiding: conflict niet op spits drijven GEESTELIJK LEVEN OPINIE RK Kerk: regering Guatemala is greep op doodseskaders kwijt Maria is belangrijkste vrouw in de Koran COMMENTAAR oon FG CcidócSouocmt Moslims in Azerbajdzjan willen Islam als staatsgodsdienst MOSKOU De Islam moet in Azerbajdzjan staatsgodsdienst worden Dit is bepleit op de gisteren begonnen conferentie ter voorbereiding van de nieuwe wet op de godsdienstvrijheid in deze Sovjetrepubliek. Afgevaardigden van de Opperste Sovjet van Azerbajdzjan. geestelijken en vertegenwoordigers van de re gering nemen hieraan deel. Als een van de argumenten werd genoemd dat de geestelijke leiders van de moslims dan de moge lijkheid hebben een eigen politieke partij op te richten. Vice-president Zia Boenjatov van de Academie van Weten schappen waarschuwde echter tegen de invoering van de Islam als staatsgodsdienst. Dit zou betekenen dat Azerbajdzjan een is lamitische republiek zou worden. Zo'n besluit is volgens hem niet mogelijk zolang de republiek niet geheel onafhankelijk is. Anders is een confrontatie met de centrale regering in Moskou onvermijdelijk. De Opperste Sovjet van Azerbajdzjan zal in de volgende zitting een besluit over de godsdienstwet nemen. Wij varen allen anders op de onmetelijke oceaan van het leven; de rede dient ons tot kompas, maar de hartstochten zijn er de winden. DONDERDAG 15 AUGUSTUS)^ (g GUATEMALA De re gering in Guatemala heeft volgens de Rooms-Katho- lieke Kerk geen greep meer op de doodseskaders in het land. „De politie is niet bij machte het geweld te bestrijden omdat de misdadigers niet worden vervolgd," aldus mgr. Er- win Garcia, woordvoerder van de bisschoppenconfe rentie. Deze onschendbaar is volgens procureur-generaal Aciscio Valladares een bedreiging voor de gehele bevolking. Hij riep iedereen op de strijd aan te binden tegen degenen die de mensenrechten schenden. Volgens de regering is het toe nemend geweld bedoeld om de reputatie van het leger te be schadigen. Veel inwoners van Guatemala denken dat de 'burgerpatrouilles' die van schending van de mensenrech ten worden beschuldigd, op een of andere manier met het leger te maken hebben. President Jorge Serrano heeft volgens een groep Belgische parlementariërs de controle over de binnenlandse veilig heid verloren. De Belgen be zochten op uitnodiging van het ministerie van buitenlandse zaken Guatemala om er een onderzoek naar de situatie van de mensenrechten in te stel len. CZESTOCHOWA Niet minder dan 100.000 jonge ren zijn uit de Sovjetunie naar het Poolse bede vaartsoord Czestochowa gereisd om de paus (en het Westen) te zien. In een kazerne in Opole zijn 200 soldaten van het Rode Leger ondergebracht. Ook 110 officiële afgevaardig den van de Komsomol, de communistische jeugdbe weging in de Sovjetunie, hebben deze 'pelgrimage naar de vrijheid' (woorden van de paus) ondernomen. De organisatoren van de We reldjongerendag, die gisteren begon en vanavond eindigt, zijn volledig overrompeld door deze grote belangstelling uit het buurland waar tot voor kort het atheïsme 'staatsgods dienst' was. Poolse pelgrims hebben 30.000 Sovjetjongeren onder hun hoe de genomen, terwijl nog eens 20.000 bij inwoners van Czes tochowa onderdak hebben ge vonden. Jonge Italianen ston den woensdag al de hele dag broodjes voor de Sovjets te smeren. Op hun beurt proberen de Sovjets deze naastenliefde te honoreren. Studenten van de Filmacademie in Moskou heb ben een tentoonstelling van ei gen foto's ingericht. Vele van de 40.000 Witrussen hebben hun balalaika bij zich, terwijl Litouwse jongeren in kleder dracht hun verlangen naar on afhankelijkheid bezingen. De paus hield gisteren in Czes tochowa, waar zich het groot ste katholieke heiligdom van Polen bevindt, - de ikoon van de Zwarte Madonna - voor on geveer een miljoen jongeren een pleidooi voor herkerste ning van het verenigde Euro- „Moge de Heilige Geest jullie vergezellen bij de overgang van de slavernij naar de vrij heid van de kinderen van God", zei hij in het Russisch. De paus stelde dat Europa na de Tweede Wereldoorlog in ideologische blokken verdeeld werd, maar verenigd bleef door zijn gemeenschappelijke christelijke wortels. „Het is noodzakelijk dat alles dat de cennia lang in Europa onder dwang gescheiden was, nau wer tot elkaar komt", zei de paus. „Want wat op het spel staat is de toekomst, en de toe komst is aan jullie, jonge men sen." Eerder woensdag bezocht de paus in het nabijgelegen Wa- dowice het huis waar hij op 18 mei 1920 als Karol Jozef Woj- tyla geboren werd. Hij zegende het appartement, maar ging niet naar binnen. Het huis is sinds 1978 ingericht als mu seum, gewijd aan de zoon van het marktstadje vijftig kilome ter van Krakow die later de eerste in Polen geboren paus van de Rooms-Katholieke Kerk werd. De paus ging wel naar binnen in de tegenover het huis lig gende kerk waar hij een maand oud gedoopt werd. Tij dens een openluchtmis wijdde hij een nieuwe kerk, die de parochianen van Wadowice hebben gebouwd om hun dank te tonen voor het feit dat de paus in 1981 in Rome een moordaanslag overleefde. De paus omschreef zichzelf als „uw medeburger, een zoon van Wadowice, en tegelijker tijd een dienaar van de uni versele kerk in de Heilige Stoel in Rome". Hij riep allen op, met hem het geloof te de len dat hem in Wadowice door zijn moeder - gestorven toen hij 9 was - was bijgebracht. De paus herinnerde ook aan de joodse gemeenschap van Wadowice, die in de Tweede Wereldoorlog werd gedeci meerd. Hij wees er op dat Auschwitz maar 35 kilometer van Wadowice verwijderd lag. „Ik 'kan niet vergeten dat on der onze schoolvrienden aan hangers van het joodse geloof waren die er nu niet meer zijn", aldus de paus. Vervolgens lunchte hij in Wa dowice met vrienden uit zijn kindertijd. Ook ontmoette hij een vijftiental priesters die ge lijktijdig met hem'gewijd wer den en ongeveer 50 verre fa milieleden die met hem de achternaam Wojtyla delen Morgen reist de paus door naar Hongarije. Naar schatting een miljoen jongeren waren gisteren in Czestochowa ter gelegenheid van de zesde Wereldjongerendag. FOTO: AP Kerkeraden Ostfriesland mogen geen actie voeren tegen militair vliegveld SPIEKEROOG De lei- ding van de Evangelische Kerk in de deelstaat Ne- dersaksen heeft vier ker keraden in Ostfriesland verboden zich aan te slui ten bij een actiegroep te gen uitbreiding van het militaire vliegveld bij Wittmund. Een gesprek tussen de kerkleiding en de vier kerkeraden maan dag op het eiland Spieke roog heeft geen resultaat gehad. De vier kerkeraden baseerden zich voor hun besluit op de verklaring van de Evangeli sche Kerk in Nedersaksen in februari 1990. Daarin werd het conciliair proces voor gerech tigheid, vrede en behoud van de schepping toegepast op de situatie in de deelstaat. Vol gens de predikant Joachim Breithaupt, voorzitter van een der kerkeraden, steunt de lan delijke kerk het conciliaire proces met woorden, mëar verhindert ze de plaatselijke kerk uitvoering eraan te ge ven. Hij vindt het onjuist, dat de kerkleiding zich beperkt tot juridische argumenten. „Wij missen geheel een theologische visie op de vraag wat een ge meente ter verwerkelijking van het Evangelie kan doen", zegt Breithaupt. De landelijke kerk vindt dat de vier kerke raden hun boekje ver te buiten gaan. Een kerkeraad moet deelneming aan acties waarbij „de fundamentele loyaliteit" aan de rechtsstaat aan de orde is, overlaten aan de gewetens beslissing van individuele christenen. Bovendien moet een kerkeraad rekening hou den met de meningsverschil len bij kerkleden. Zendingsorganisatie De medische zendingsorganisatie Interserve/BMZG in Zeist wil nauwer gaan samenwerken met de kerken in Azië en Noord-Afrika, waar dé organi satie al zeer actief is. Een open dialoog met vooral de kerken in het Midden-Oosten zal zijn vruchten gaan afwerpen, voorspelt Interserve/BZMG in haar jaarverslag over 1990. De internationale Interserve-or- ganisatie blijkt steeds vaker niet-westerse ontwikkelings werkers in dienst te nemen. EFESE Ongeveer 5.000 mensen, voornamelijk moslims, hebben vandaag het 'huis van de maagd' in het Turkse Efese bezocht, waar Maria zou hebben gewoond. Vandaag vieren rooms-katholieken Maria Tenhemelopneming. „Maria is de belangrijkste vrouw in de Koran", verklaart moefti Rafi Ozturk van Sek- cuk, zoals Efese nu heet, de pelgrimstocht. „Het rooms-ka tholieke dogma dat Maria en Jezus in de hemel aan de zijde van God zitten, maakt ook on derdeel uit van de islam Wij geloven in de maagdelijkheid van Maria, maar zien haar niet als moeder van God". In de rooms-katholieke kerk is Maria, als moeder van Jezus, een steeds belangrijker rol gaan spelen. In 1950 kondigde paus Pius XII het dogma van de Maria Tenhemelopneming af: het is een vast onderdeel van het RK geloof dat Maria aan het einde van haar leven ten hemel is gevaren. In tegenstelling tot de ortho doxe kerken, die menen dat Maria het laatste deel van haar leven in Jeruzalem heeft doorgebracht, acht het Vati- caan het goed mogelijk dat Maria op latere leeftijd, samen met de apostel Johannes, in Efeze is gaan wonen. Efeze was toen de hoofdstad van de Romeinse provincie Klein- Azië, het huidige Turkije. Op de fundamenten van het huis van 'Meryem Ana' (Moe der Maria) is in de dertiende eeuw een kapel gebouwd. De kapel raakte vijf eeuwen lang in de vergetelheid. De inwo ners van het dorp Kirkindje, afstammelingen van de chris tenen van Efeze, bleven er echter rond 15 augustus ter be devaart gaan. Ongeveer honderd jaar gele den ontdekten christenen uit Izmir de kapel opnieuw met behulp van aanwijzingen van de Duitse zieneres Catherine Emmerich. Sinds 1950 wordt er elke dag de eucharistie ge vierd en is er op Maria Tenhe melopneming een mis in het Latijn. De plaats is echter nooit een geliefd pelgrimsoord geworden, ook al vereerden de pausen Paulus VI en Johannes Paulus II haar in resp. 1967 en 1979 met een bezoek. Gevraagd naar de mogelijke ontwikkeling van het gods dienstig toerisme in Efeze, herinnert de plaatsvervangend gouverneur van Selcuk, Os man Demir,. eraan dat de ka pel „open staat voor allen" in het seculiere Turkije en dat de autoriteiten geen taak hebben bij het organiseren van een be devaart. Het Turkse leger heeft de weg aangelegd die naar het 'huis van Maria' leidt en dat de laatste tien jaar tal rijke hotels zijn gebouwd tus sen Kusadasi en Selcuk. KANSAS CITY De Amerikaanse organisatie van rooms-katholieke ho moseksuelen Dignity mag in de meeste bisdommen geen eucharistievieringen houden in katholieke ker ken. Desondanks streven sommigen binnen de be weging een betere ver standhouding met de bis schoppen na. Van hun kant proberen vele bis schoppen het conflict niet op de spits te drijven. Pater Robert Nugent, die in de Verenigde Staten veel lezin gen geeft over de houding van de kerk tegenover homosek suelen, wijst er in het week blad National Catholic Repor ter op dat de bisschoppen vo rig jaar in meerderheid wei gerden homoseksualiteit te omschrijven als een „ongeor dendheid". Het gebruik van deze term in het Vaticaanse document over homoseksuali teit van 1986 was voor Dignity een jaar later reden een scher pe motie aan te nemen, waarin de leer van de RK Kerk werd veroordeeld en homoseksueel geslachtsverkeer werd aange prezen als „liefde gevend en liefde bevestigend". Na 1987 mochten de meeste Dignity-afdelingen hun dien sten niet langer houden in een rooms-katholieke kerk. Nugent constateert een „nieu we openheid" onder Ameri- John O' Connor FOTO: AP kaanse bisschoppen. De aarts bisdommen Seattle en Chicago bijvoorbeeld bieden wekelijks een mis aan voor homoseksue len. In Chicago was de Digni- ty-afdeling verdeeld over sa menwerking met de organisa tie voor homoseksuelen van het aartsbisdom (AGLO). Som migen, zoals voorzitter Debbie Worman, voelt er niets voor. „Ik vind het hypocriet. Ik kan niet participeren in een kerk die me zegt dat ik slecht ben." Zij blijft de voorkeur geven aan de door leken geleide vie ringen die de afdeling nu or ganiseert. Anderen, zoals de homoseksu ele franciscaan Don Lucas, die onder aids-patiënten werkt, voelen wel voor samenwer king met AGLO. Ongeveer 200 homoseksuelen wonen in Chicago de AGLO-diensten bij en „leven in vrede met hun seksualiteit en hun christelijk gelóóf", zegt Lucas. Ook in de meeste andere bisdommen staan de activiteiten van de kerk en die van Dignity vreedzaam naast elkaar. Een uitzondering is New York. waar de behoudende kardinaal John O'Connor in 1987 Dignity dwong een kerk van de jezuïeten te verlaten. Homoseksuelen woonden dui delijk herkenbaar door O'Con nor geleide eucharistievierin gen in de kathedraal bij, totdat een rechtbank daaraan een einde eraan maakte. Het aarts bisdom laat zich in het pasto raat onder homoseksuelen lei den door de ideeën van de groep Courage, die homosek suelen adviseert zich van elk geslachtsverkeer te onthou- Binnen Dignity, waarvan het ledental sinds 1987 van 5000 tot 3800 daalde, zijn twee visies op de relatie met de kerklei ding te onderscheiden. De meeste voorzitters van plaatse lijke afdelingen zien zichzelf als „katholieken in balling schap" en hebben geen be hoefte aan nieuwe banden met de leiding van de kerk. „Zo lang de kerkelijke hiërarchie zo conservatief blijft, zal er geen verzoening zijn", meent Bob Adams uit Los Angeles. Maar anderen, zoals landelijk voorzitter Patrick Roche, stre ven naar hervatting van de di aloog met de bisschoppen. Hij vroeg in april 1990 de voorzit ter van de Amerikaanse bis schoppenconferentie, aartsbis schop Daniel Pilarczyk, om een gesprek over kwesties als de burgerrechten, het geweld tegen homoseksuelen en het pastoraat onder aids-patiënten. De bisschoppen hielden tot dusver de boot af. De afdeling San Francisco pleitte voor „heelwording en verzoening met de grotere kerk". Verscheidene Dignity- leden hebben persoonlijk met aartsbisschop John Quinn ge sproken. In Milwaukee waar homoseksuelen elkaar zonder problemen in de Pius X-kerk ontmoeten, waren de leden be reid de naam Dignity te laten vallen om in de kerk bijeen te kunnen blijven komen. Ook in Pittsburgh kan Dignity in een kerk bijeenkomen. Aartsbisschop Donald Wuerl wordt door een Dignity- woordvoerder geprezen om zijn tolerante houding, maar misschien laat de aartsbisschop zich ook leiden door angst voor conflicten met radicale groepen van homoseksuelen. Het duidelijkste teken van een betere verstandhouding is in' Grand Rapids te zien, waar de Dignity-afdeling en bisschop Robert Rose samen bijeenkom sten hebben gehouden. De af deling verwacht dat ze binnen zes maanden toestemming krijgt in een katholieke kerk haar eucharistievieringen te houden. Europees geweten De Europese eenheid breekt intern de grenzen af, maar ropa naar buiten toe een moeilijk .te nemen fort. De min ben met ingang van 1 januari 1993 tot een Europese eenh Dat besluit is vooral ingegeven door economische motievtJjuurt sociale dimensie van de Europese eenwording wordt v« JorZittei gewicht toegekend. Het vermoeden bestaat dat daardoor se eenwording het proces van maatschappelijke tweedel maar zal doen toenemen. Een tweedeling tussen de arme het rijke West-Europa. Een tweedeling ook in West-Euroj 1Sen di< ijgt mo nensen te hoo is het besta; Er we ichil is sen beter gesitueerden en uitkeringsafhankelijken. ingscan irden g De kerken neigen er toe deze ontwikkelingen nieuw aandachtspunt van maatschappelijke actie tr Commissies uit de Rooms-Katholieke Kerk, de Netp: Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken h^d* krachten gebundeld om via de media de maatscl tweedeling in Europa ter discussie te stellen. Ook en de KRO doen mee aan het project en zullen er mende maand een serie radio-uitzendingen aan wij De werkgroep geeft toe dat er vele voordelen kta een gemeenschappelijke markt. Er komen meer pl op de markt, het aanbod van de media stijgt, er betalingssysteem. De ondernemingen vergroten hunl tie en hun winsten. Maar de sociale dimensie, de ml kant van de zaak, ontbreekt. De economische lotT overheersend. Het Sociaal Gemeenschapshandvest isl de kluiten blijven steken. Vergeten wordt bovendiel ook banen zullen verdwijnen door een verdere concl dat er een groter beroep zal worden gedaan op de fief en de mobiliteit van de werknemers, dat uitkering! het mom van één lijn omlaag dreigen te gaan en datl EG-burgers bij de buitengrenzen nog feller gekeerj worden. Er lijkt zich een alternatief speerpunt voor de geëng christenen af te tekenen nu de vredesbeweging aan| teit heeft ingeboet. Er groeit een netwerk in EuropT band, waarbij zich in Nederland al zo'n twintig groepj ben aangesloten, het Kairos Europa Netwerk. Hopelijl de ontwikkelingen niet tot nieuwe tegenstellingen! eensgezind kunnen de kerken als het geweten vanl een aanvulling geven op het economisch beleid in burg. Albanezen thuis De geest lijkt voorlopig weer in de fles. Even dreigde de I van duizenden jonge Albanezen de EG-gronden te overl maar het gevaar is inmiddels afgewend. De ongeveer 18.001 granten zijn in snel tempo teruggevlogen naar hun thuisbt illusie armer, een t-shirt en een spijkerbroek rijker. Presidei ga van Italië heeft gisteren nog een bezoek gebracht aan zi, nese collega om de crisis helemaal te bezweren. Afgesproke de Italiaanse kustwacht zal helpen de Albanese kusten te b en dat Italianen de Albanese politie helpen bij de door te reorganisatie. ITALIË had tot voor kort één miljoen illegale immig Zij werden enkele jaren geleden opgeroepen zich te n j nota bene om sociale verzekering mogelijk te maken j lijk met dit witwassen van zwart werk besloot men i immigranten alleen toe te laten als zij ordentelijk aan I konden. Wie geen baan had kreeg geen verblijfsvergij A.CHTER dit beleid zaten Nederland en andere EG-1 die Italië verweten dat zijn grens zo lek als een mand geweest. Wat zij vreesden was dat een leger Afrika! Aziaten de Europese Gemeenschap zou binnentrekkl de grenzen in 1993 opengaan. In totaal kan het aantal telingen oplopen tot over de vijf miljoen. Alle Europese landen hebben het besef dat het enige tief voor een vloedgolf van asielzoekers drastische eco sche hulp aan de arme landen in het algemeen en Oost; Fr pa in het bijzonder is. Er zijn kredieten nodig, ook vod den als Albanië. Maar het is te veel gevraagd om milj in een bodemloze put te storten. Steeds meer Duitsers verlaten de kerk HANNOVER Zowel de Evangelische Kerk als de Rooms-Katholieke Kerk in Duitsland wordt dit jaar ge confronteerd met een flinke stijging van het aantal mensen die uit de kerk stappen. Vooral in de grote steden willen men sen niet langer als kerklid ge registreerd staan. Een voorbeeld is Hannover waar meer dan 2200 mensen de eerste helft van dit jaar de Evangelische Kerk verlieten, 600 meer dan in dezelfde pe riode van vorig jaar. In de stad Braunschweig verdubbelde het aantal kerkverlaters: 124 in juni dit jaar tegenover 62 in dezelfde maand van 1990. In de RK Kerk is in steden als Bielefeld, Keulen en Dort mund een duidelijke stijging van het aantal kerkverlaters waar te nemen. Sommigen menen dat de stij ging te maken heeft met de so- lidariteitstoeslag die de Duitse regering in de loon- en inkom stenbelasting heeft ingevoerd. De kerkverlaters zouden het geld dat ze anders aan de kerk betaalden, nu besteden aan deze toeslag, zodat ze in totaal nauwelijks meer belasting hoeven te betalen. Volgens Echkart von Vietinghoff van de Evangelische Kerk in Han nover kan dit de reden niet zijn. Omdat de kerkbelasting van de belastingen aftrekbaar is, maakt het voor het totaal te betalen bedrag nauwelijks uit- ,of men wel of geen kerkbelas ting betaalt. Von Vietinghoff ziet de daling van het ledental der kerken veeleer als een waarschuwing dat meer Duit sers hun geloof hebben verlo- Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijt Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071 -122 244. Telefax 071 -134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon 070 - 3190 933. Telefax 070-3906 717 Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J Timmers. Chef-redacteur G -J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808 et a ondi van [n d; n Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel. 071 -144 049): K van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W Bunschoten, drs C van Haersma Buma, A vai E. Huisman, H Jansen, drs. J van Leeuwen - Voorbij. R de Roo, drs. K Ve| Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator). B Jansma, H. Piëtj Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S Pieterse. Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W Diekstra, L. B. Hermans, J. Hofmeester, C. de Kier, H Nieuwmans, H. Schneider Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819) T Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied,) - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie,) samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Neder algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers arlementai re redactie bes dactloneel s Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. In 't Hout (chef), H Bijleveld.l land, P. Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athenl R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A Heering (Rl B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington). H Kuitert (Nieuw Delhi)!! F Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Mosltf W Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (BelgraJ F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalsf M de Cocq r 08 30 tot 17 00 u Nabezorging Telefoon 071 -122 248 op ma t/m vr. van 18 00 tot 19.00 uur, op za. van 14! 15 00 uur. »PN Abonnementsprijzen (inclusief 6% otw) I Bij automatische betaling: per maand 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 U Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2