Doorbraak bij voorbereiding
vredesconferentie Zuid-Afrika
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
COMMENTAAR
„Verschuiving feestdag
leidde altijd tot gehannes
Miljarden beschikbaar voor zending vóór jaar 2000
CcidócSouoant
VRIJDAG 9 AUGUSTUS 19j|AT> C'
Islamitische rechters in Kashmir
moeten baard dragen
Canadese religieuzen bieden Indianen excuses aan
ISLAMABAD Islamiti
sche rechters in het door
Pakistan beheerste deel
van Kashmir zijn ver
plicht een baard te dra
gen.
Dit heeft premier Sardar Ab
dul Qayyum bepaald, ook al
betekent dit dat niet meteen
alle vacante posten kunnen
worden opgevuld. De mos
lim-fundamentalist Qayyum
kwam vorige maand aan de
macht na verkiezingen die
volgens oppositiepartijen
door Pakistan waren gema
nipuleerd. Hij maakte giste
ren bekend dat hij op korte
termijn islamitische rechters
ook wel Qazi's genoemd, aan
de gerechtshoven wil benoe
men. In de rechtbanken wer
ken reeds sinds 1970 Qazi's.
„Een Qazi moet het uiterlijk
van een praktizerende mos
lim hebben omwille van de
waardigheid en eer van zijn
positie," aldus de premier.
De opvatting van een
professor: niet
Shakespeare is het
belangrijkste, maar
het commentaar op
hem.
Anton Tsjechov
NEW YORK De congrega
tie van de Oblaten van Maria
in Canada heeft zich veront
schuldigd voor de manier
waarop zij de Indianen heeft
bejegend.
De congregatie, met 1200 leden
de grootste mannencongrega-
tie in Canada, leidde tussen
1880 en 1970 58 scholen voor
Indianen, waaronder de St.
Josephschool in Williams
Lake. Drie leden van de orde,
onder wie Hubert O'Connor,
die sinds 1986 bisschop van
Prince George is, zijn dit jaar
bèschuldigd van seksueel mis
bruik van leerlingen in de tijd
dat zij aan deze school werk
zaam waren.
De overste van de congregatie,
pater Doug Crosby, beleed de
schuld van zijn congregatie tij
dens een mis voor 20.000 Indi
anen in het Indiaanse bede
vaartsoord Lac Ste-Anne. De
Indianen werden gedwongen
de scholen van zijn congrega
tie te bezoeken, waar zij soms
het slachtoffer van fysiek ge
weld of seksueel misbruik
werden. „Wij verontschuldi
gen ons voor de rol die we
speelden in het cultureel, et
nisch, taalkundig en godsdien
stig imperialisme dat niet los
kan worden gezien van de
mentaliteit waarmee de Euro
pese volkeren de oorspronke
lijke inwoners van Canada
hebben bejegend", zei Crosby.
De overste, die de schuldbelij
denis in verscheidene India
nentalen heeft laten vertalen,
voegde eraan toe dat de India
nen zelf nauwelijks schuld
hebben aan de problemen
waarmee zij te kampen heb
ben, zoals hoge werkloosheid,
alcoholisme, veel zelfmoorden
en gebrek aan zelfvertrouwen.
Deze problemen zijn veeleer
het gevolg van „eeuwen van
systematisch imperialisme".
De Canadese bisschoppen bo
den dit voorjaar eveneens hun
excuses aan voor de behande
ling van de Indianen in de af
gelopen eeuwen.
Jimmy Swaggart
FOTO: AP
Swaggart spant
proces aan tegen
tv-predikant
NEW ORLEANS In 1986
beschuldigde tv-prediker Jim
my Swaggart zijn collega Mar
vin Gorman ervan met meer
dan honderd vrouwen over
spel te hebben gepleegd. Korte
tijd later nam Gorman wraak
door een privé-detective op
Swaggart af te sturen. Swag
gart ('wie zonder zonde is,
werpe de eerste steen') werd
prompt met een prostituée bij
een motel gesignaleerd. Met
tranen in de ogen bekende hij
voor de tv dat hij zwaar had
gezondigd.
Beide boodschappers van het
heil zagen daarop hun impe
rium instorten. Gorman ging
failliet en Swaggart verloor
meer dan tachtig procent van
zijn schapen. Gorman heeft nu
een rechtszaak tegen Swaggart
aangespannen waarin hij ne
gentig miljoen dollar (onge
veer 180 miljoen gulden) scha
devergoeding eist.
Gorman was indertijd predi
kant van een 5.000 leden tel
lende gemeente in New Orle
ans in de staat Lousiana. Zijn
preken werden door meer dan
vijftig tv-zenders uitgezonden.
Na de beschuldigingen trad
Gorman uit het ambt.
Gorman bestrijdt de verdacht
makingen, op een enkele uit
zondering na. Hij heeft slechts
twee buitenechtelijke affaires
gehad, zei hij voor de recht
bank in New Orleans. Swag
gart zei dat hij de kerkeraad
van Gorman over diens wilde
leven had ingelicht omdat
deze geen berouw voor zijn
zonden toonde. De uitspraak
wordt over enkele weken ver
wacht.
JOHANNESBURG Er
is een doorbraak bereikt
bij de voorbereidende ge
sprekken voor een vre
desconferentie van alle
politieke groeperingen in
Zuid-Afrika. Naar ver
wachting zullen in okto
ber de onderhandelingen
beginnen die moeten lei
den tot een nieuwe grond
wet in Zuid-Afrika.
Dit zeggen deelnemers aan de
gesprekken van het Landelijk
Vredesinitiatief dat onder au
spiciën van de Zuidafrikaanse
Raad van Kerken en een
groep zakenlieden worden ge
houden. Alle politieke groepe
ringen, zoals de regering, het
ANC en de Inkatha-beweging,
zijn hierbij betrokken. Alleen
extreem-rechts hield zich af
zijdig. In de nacht van woens
dag op donderdag is er in de
werkgroepen overeenstem
ming bereikt over vier zaken
die een eind aan het geweld
moeten maken. Volgende
week moeten alle betrokken
partijen op een gezamenlijke
vergadering hiermee definitief
instemmen.
De punten zijn: een gedrasgs-
code voor de politieke partijen
op lokaal niveau; een gedrags
code voor de veiligheidstroe
pen die in de brandhaarden
zijn ingezet; een onderzoek
naar de sociaal-economische
achtergrond van het geweld;
en tenslotte onafhankelijke
commissies die toezicht op de
uitvoering van de afspraken
houdt alsmede regionale com
missies die plaatselijke conflic
ten moeten oplossen.
In de werkgroepen was geen
overeenstemming bereikt over
de vraag of de 'onafhankelijke'
thuislanden en hun veilig
heidstroepen bij een vredes
conferentie betrokken moeten
worden.
Verder hebben recente opmer
kingen van zowel Inkatha-lei-
der Buthelezi als van ANC-
voorzitter Mandela, die beiden
enige tijd in het buitenland
waren, de sfeer niet bepaald
goed gedaan. Ook een verkla
ring van de Zuidafrikaanse
Raad van Kerken over de ge
heime financiële steun van de
regering aan de Inkathabewe-
ging was verkeerd gevallen.
Bovendien had de SACC eisen
aan de regering gesteld, die
„zelfs het ANC niet had ge
steld", aldus een van de zegs
lieden. De kerken eisten het
aftreden van de huidige rege-
UTRECHT Dit jaar
zouden de Nederlandse
katholieken meer werk
moeten maken van Maria
Tenhemelopneming (15
augustus) en Allerheiligen
(1 november). Daar kwam
althans het schrijven op
neer dat kardinaal A. Si-
monis twee jaar geleden
verzond naar de toen pas
benoemde pronuntius
mgr. Audrys Backis. „Met
ingang van 1 januari 1981
zullen deze twee feestda
gen wederom worden ge
vierd op de dag zelf en
niet meer verplaatst kun-'
nen worden naar de voor
afgaande of volgende zon
dag", zo schreef de kardi
naal.
Daarmee is de lijst van kerke
lijke feestdagen die niet langer
als zodanig werden gevierd
nog niet uitgeput. Het kerke
lijk Wetboek noemt onder
meer ook Driekoningen (6 ja
nuari), het feest van de H. Jo
zef (19 maart) en de Maria's
Onbevlekte Ontvangenis (8
december).
Al deze feestdagen hebben
volgens het Kerkelijk Wet
boek nog steeds een verplicht
karakter, zodat de gelovigen
op die dag gehouden zijn de
mis bij te wonen en, zoals het
wetboek dit omschrijft, zich
dienen te onthouden „van
werken en bezigheden die een
beletsel zijn voor de eredienst
die aan God gebracht moet
worden". Op dit laatste punt
heeft kardinaal Simonis echter
dispensatie gevraagd en ver
kregen bij de Romeinse con
gregatie van de bisschoppen,
ook al zou de kardinaal het ten
zeerste toejuichen als de men
sen die bezigheden zouden la
ten voor wat ze zijn.
Het Vaticaan beseft trouwens
ook wel dat het geen ijzer met
handen kan breken in landen
zoals Nederland waar deze
feestdagen weinig ondersteu
ning vinden in het openbare
Tot 1967 werden Maria Tenhe
melopneming en Allerheiligen
gevierd op de dag zelf en ve
len vierden deze feestdagen
tot dan toe nog als vrije dag.-
De katholieke scholen waren
gesloten en katholieke werk
gevers gaven hun medewer
kers vrij af. In 1967 vroegen
de Nederlandse bisschoppen in
een kennelijke poging tot ver
lichting van het kerkelijk le
ven in Rome dispensatie aan
om deze feestdagen te ver
schuiven naar de zondag voor
of na de betreffende feestdag.
Zij waren daarin een uitzonde
ring want in de latijnse landen
worden Maria Tenhemelopne
ming en Allerheiligen tot op
de dag van vandaag nog steeds
volop als vrije dag gevierd.
Volgens pastoor en kerkjurist
dr. J. Hendriks van Haastrecht
heeft die dispensatieregeling
altijd tot gehannes aanleiding
gegeven. „Men wist bijvoor
beeld nooit wanneer men Al
lerheiligen moest vieren en
men heeft van alles gepro
beerd, de zondag ervoor, de
zondag er na en dan was er
het probleem hoe je onder
scheid moest maken met Al
lerzielen dat na Allerheiligen
valt". Volgens hem bestond er
een duidelijke behoefte om die
dagen opnieuw op de eigenlij
ke dag weer te vieren.
Pastoor Hendriks is er vorig
jaar in Haastrecht al weer mee
Het feest van Maria Tenhemelopneming compleet met proces
sies wordt in katholieke landen nog volop gevierd.
FOTO: PERS UNIE
begonnen en hij meent dat het
in zijn parochie redelijk is aan
geslagen. „We hebben voor
vijftien augustus een viering
op de vooravond van de dag,
een in de ochtend en een in de
avonduren".
Om de dag ween meer cachet
te geven heeft kardinaal Simo
nis de gelovigen aangespoord
op die dagen een vrije dag op
te nemen. Maar daar lijkt
voorlopig althans nog geen
druk gebruik van gemaakt te
worden. Ook zijn er voor ko
mende woensdag 15 augustus
in de meeste parochies met
uitzondering van de meer tra
ditionele geen aanwijzingen te
bespeuren die wijzen op een
verhoogde kerkelijke activi
teit. Zoals gebruikelijk wordt
er 's ochtends in de meeste pa
rochies wel mis gelezen, maar
de opkomst is dan zeer be
scheiden. Anno 1991 opnieuw
kerkelijke feestdagen willen
invoeren vereist dan ook nogal
wat.
HILVERSUM Een
beeld om niet te vergeten.
Een vrouw in stralend
witte kleding wordt ge
doopt in een rivier in
Afrika. Het is net alsof de
kijker deze doop zelf on
dergaat. De camera volgt
de vrouw zowel boven als
onder water. Een aangrij
pend begin van de NCRV-
film 'De boodschappers'.
Voor nogal wat zendingsorga
nisaties vormt het jaar 2000
een uitdagend jaartal. Het pa
rool luidt: alle hens aan dek
om iedere aardbewoner het
blijde nieuws van Jezus Chris
tus te vertellen. Maar liefst 78
projecten liggen klaar om deze
klus voor de eeuwwisseling te
klaren. Met deze plannen die
veelal uit de koker komen van
fundamentalistische en evan
gelische zendingsgenootschap
pen, zijn miljarden gemoeid.
NCRV-programmamaker
Harm Boerma tikte een Britse
documentaire-serie op de kop
die ingaat op deze ontwikke
lingen. Hij bewerkte haar tot
een zesdelige televisieserie on
der de titel 'De Boodschap
pers'. Over de situatie in Ne
derland maakte Boerma zelf
een zevende aflevering.
Over de hele wereld zijn mo
menteel zo'n 250.000 missiona
rissen en zendelingen ver
spreid. „Ze werden beschouwd
als onruststokers of helden",
aldus presentator Julian Pet-
tinger, "maar weinigen heb
ben de wereld zo ingrijpend
veranderd als zij".
Nog steeds zetten missie en
zending de wereld van menig
een op de kop. Anno 1991
wordt in de binnenlanden van
Kenia een Jezus-film vertoond
op plaatsen waar het woord
Een missionaris in Afrika temidden van zijn leerlingen.
voor electriciteit nog uitgevon
den moet worden. Voor de
dorpsbewoners is de film net
zo'n mirakel als de wonderen
van Jezus.
Er gebeuren meer opmerkelij
ke dingen in Afrika dat nu on
geveer 300 miljoen christenen
telt. Neem nu de Britse pater
Damian Grimes die op bijna
middeleeuwse wijze in Oegan
da een kostschool leidt. De tijd
lijkt stil te hebben gestaan als
je hem vanaf zijn stoel com
mando's hoort roepen naar een
groep meisjes, die rek- en stre
koefeningen uitvoeren. Even
later geeft de geestelijke les in
het netjes soep eten.
Verder ontmoeten we de Duit
se evangelist Reinhardt Bonn-
ke die bezig is met een kruis
tocht van Kaapstad naar Cairo
en onderweg zijn honderddui
zenden verslaat. En niet te
vergeten pater John Dove, een
jezuïet, die het leven en lijden
van leprozen deelt.
Uiteenlopende visie
De film laat haarscherp de
verschillende visies op missie
en zending zien. Baptisten in
Virginia (VS) zenden nog
steeds vele zendelingen uit om
de arme mensen in Afrika en
India te bekeren. Samen met
hun Amerikaanse geloof ex
porteren ze ook hun leefwijze.
Voor pater Dan Driscoll in Ni
caragua daarentegen is missie
opkomen voor vrede en ge
rechtigheid. Het evangelie liet
hem geen andere keus dan de
revolutie te steunen.
In plaats van eenrichtingsver
keer is zending en missie voor
velen een wederzijds leerpro
ces geworden. "We gingen er
van uit dat wij God bezaten.
FOTO: PERS UNIE
Dit is onzin. Niemand bezit
God", aldus de rooms-katho-
lieke missionaris Simon Smith.
De botsing van de westerse en
de inheemse cultuur wordt
door zendelingen en missiona
rissen verschillend opgelost.
Vroeger sprak het voor de
meesten van hen vanzelf dat
hun manier van leven supe
rieur was. De inheemse wereld
die ze aantroffen, was achter
lijk en minderwaardig.
Zendeling Martin Goldsmith
op Sumatra aarzelt ook nu niet
om de inheemse gewoonten af
te schaffen als die de mens
kleineren. Bij wijze van voor-
ring, die door een interim-re
gering zou moeten worden
vervangen.
Daarentegen hadden zowel het
dagelijks bestuur van het ANC
als president De Klerk zich in
min of meer gelijkluidende be
woordingen tot het volk ge
richt, die ten doel hadden dat
er spoedig een overleg tussen
alle groeperingen over een
nieuwe grondwet komt. Voor
afgegaan door een vredescon
ferentie waarin bovengenoem
de punten formeel worden be
krachtigd, zal het overleg over
een nieuwe grondwet naar
verwachting reeds begin okto
ber kunnen beginnen.
(emer
Ingei
Kurden met twee maten gemqAG
De geallieerde troepenmacht heeft zich nog maar
lijks teruggetrokken uit het noorden van Irak, waarL,njjver
Iraakse Kurden bescherming moest bieden tegen de tjouwsec
van Saddam Husayn, of Turkije heeft met beide hanijlaglicht
mogelijkheid aangegrepen om in hetzelfde gebied 'of maak
zaken te stellen'. Al vijf dagen achtereen voeren TurlP6ev®®
vechtsvliegtuigen aanvallen uit op bases van Turkse tLgweki
sche rebellen in Noord-Irak. Ook zijn commando-eenLjer de
het gebied al tien kilometer binnengedrongen. »e te st«
hkele v<
De circa twaalf miljoen Turkse Kurden in Turkije ^digen.
stelselmatig vervolgd. Geen wonder dat ze daarom allele re
strijden voor gelijkberechtiging en gelijke behandeling.! serieu
mige Turkse Kurden gaan nog een stap verder en st| AVBE
zelfs de stichting van een onafhankelijke Kurdische sir
het zuid-oosten van Turkije na. Onder meer de op
sche leest geschoeide verboden Kurdische Arbeider*
PKK streeft naar een eigen staat en voert zowel van basing
uit als vanuit Irak aanvallen uit op Turkse doelen. i
rv tand
UE Turkse inval in Noord-Irak laat zien dat Turkije
bereid is een ander land aan te vallen en te bezetten (ei is n
zijn Kurdische probleem 'op te lossen'. Premier Yilmsn opl
in de Turkse krant Hürriyet weten dat alleen op deze nking v;
de guerrillastrijders van de PKK kunnen worden aang£ini8d
Zij zouden in het 'machtsvacuüm' zijn gedoken dat Cg" Re
staan nadat de anti-Saddam Husayn coalitie zich op ^ndag
grondgebied had teruggetrokken. ,rieg n
gverbai
De vraag is echter of de PKK de enige aanleiding isL^^T
Turkije om in Irak een „veiligheidszone" in te stellejshoek
guerrillabeweging pleegt immers zijn meeste aanvalleijvmcie
binnenuit. Bovendien ziet het er naar uit dat de Turkselkomen
pen voorlopig in Noord-Irak willen blijven. Turkije rikortg
overigens al jarenlang aanspraak op het noordelijke deej^
Irak, dat vroeger tot het Ottomaanse rijk heeft behoord?er^wo
inlijving zou wellicht stemmenwinst op kunnen leverenLjk W(
de regerende Moederlandpartij bij de komende verkiezifren vi
Niet de Kurden, maar Turkije zelf is daarmee in het ontjkomst:
machtsvacuüm in Irak gedoken. lycling-
WT
W AT echter de rechtstreekse aanleiding voor de bezai naar
ook mag zijn, feit is dat Turkije door de inval in strijd m^urd.
internationale afspraken handelt. Bovendien lijken nié^^2
leen PKK'ers, maar ook andere Kurden het slachtoff? ^et v
worden van de acties. Ook de Iraakse Kurden die niets0nand
het conflict te maken hebben, lopen gevaar. Er zoudeRecyc
tientallen Iraakse Kurden zijn gedood. En premier Yi[n op
liet er ook geen misverstand over bestaan dat op iede^erwji
het vuur zal worden geopend, die zich zonder toestemf
in het gebied bevindt. Zuid-I
DeS te wranger is het te constateren dat het Turkse ofj^Qgv'
den door de geallieerden niet meteen is verooreeld. fkruise
woordvoerder van de geallieerde coalitie in de Turkse trijssel
Incirlik haastte zich alleen te zeggen dat de Verenigde S1|2800
geen enkele rol vervulden bij de operatie. Het lijkt erojf
de geallieerden de Turkse regering voorlopig niet vooj^ aar
voeten willen lopen, zolang de strijd niet gericht is oj
Iraakse leider. Saddam Husayn op zijn beurt zal ook we
tegen de Turkse militairen willen en kunnen uitrichten,
teraard heeft hij er geen moeite mee wanneer Turkije.,-.^
deel van de Kurden aanpakt. Maar afgezien daarvan isLl-U
hem door de geallieerden verboden troepen in te zetten
noorden van de zesendertigste breedtegraad.
VAN echte meelevendheid van de geallieerden met hel
van de Kurden blijkt dus geen sprake te zijn. Is de KurdiL^rj
strijd gericht tegen de gemeenschappelijke vijand SadcJn
dan kunnen de Kurden op steun rekenen. Is de strijd t€
bondgenoot Turkije gericht, dan waait de wind uit een ai°
re hoek. Hopelijk durft de Nederlandse regering zijn s
wel te laten horen en de zaak aan te kaarten in de EG e
de NAVO en de VN, zodat Turkije wordt gedwongen P^q j
Kurdische onderdanen menselijk te behandelen.
J an a
"ijker
de
een
Ivan 1
rs n
beeld vertelt hij over vrouwen
van wie de voortanden afge
vijld worden om de boze gees
ten die in hen huizen, uit te
drijven.
Pater Dustan Jones in Papoea
Nieuw Guinea probeert de ei
gen cultuur van de Papoea's
zoveel mogelijk in het chris
tendom te integreren. De bis
schop draagt een mijter met
paradijsvogelveren. Een pro
cessie van inlanders waarbij
veren, opgeschilderde gezich
ten en kruisen met Jezusaf-
beeldingen het beeld vullen,
spreekt boekdelen.
Avondland
Europa, dat door fundamenta
listische groepen gekarakteri
seerd als het verloren avond
land, is dè uitdaging voor
evangelische en fundamenta
listische christenen. Een won
derlijk fenomeen is het Power
Team. Warmwaterkruiken op
blazend als ballonnen en beton
splijtend met hun hoofd geven
deze krachtpatsers voor Chris
tus de evangelisatie nieuwe in
spiratie door transpiratie.
Daarnaast trekken medewer
kers van de Love Europe Ak-
tie van Operatie Mobilisatie en
de Afrikaanse bisschop Kali-
lombe van Youth with a Mis
sion in Parijs ten strijde tegen
westers materialisme en on
verschilligheid.
De grote traditionele kerken
ontbreken in de aflevering
over Europa. Zij staan niet
meer op zeepkisten om het
evangelie uit te dragen, maar
kiezen voor het evangelie van
de daad (bijvoorbeeld het op
richten van Aanloophuizen).
De NCRV mikt met 'De Bood
schappers' op een breed pu
bliek: "De serie is niet alleen
interessant voor de doorgewin
terde christen", aldus pro
grammamaker Harm Boerma.
De serie 'De Boodschappers'
wordt uitgezonden op Neder
land 1 (22.30-23.13 uur) vanaf
maandag 12 augustus t/m 23
september 1991.
CeidaeSowo/nt
Uitgave- Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv).
Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden
Telefoon: 071 - 122 244.
Telefax: 071 - 134 941
Postadres' Postbus 112300 AA Lelden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933.
Telefax: 070-3906 717
Postadres Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur- J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur J Timmers.
Chef-redacteur; G - J. Onvlee.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808) L van Koot.
igroe
jersoi
Land'
[Thuis
In krt
eactie
filbur
We
ek I\
Sport Leiden e.o. (tel. 071 -144 049): K. van Kesteren.
4 046 of 071 -144 047): R. Kleijn (chef). M. Ro|et 6m
fctor.
VA v
(oor h
n Herpen (chef), F Buurman,
E Huisman. H. Jansen, drs. J.
Sport algemeen (tel. 070 - 3190 826): F Werkman (chef). P Alleblas, D. Dijkhuize
- Voorbij, R de Roo, drs. K Veraart|0
)r '1
D. Kiers, R. Langeveld. drs H.-F. Ruijl
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Plet.
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Kooistra, drs. P van Velthoven.
Foto (tel 070-3190 838). M Konvalinka (chef). S Evenhuis, S. Pieterse
Opmaak (tel: 070 - 3190 831): Ch. Bels (chef), A. de Bruijn, W. Diekstra, L Hennjj'l
B. Hermans, J. Hofmeester, C de Kier, H. Nieuwmans, H. Schneider ,rrecrl
den'
NINC
in G;
Ie 31-
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819) T Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten
- freelance-medewerkers en-correspondenten in zijn vers,
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie,
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland i
België. De algemene verslaggevers van P
Ven. De parlementaire redactie bestaat u
land, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; «e
- de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (graag), i jV
drs D. J, van den Bergh (Peking), drs H Botje (Tunis), A. Courant (Athene),
R Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs A. Heering (Rome)poor
B. van Huét (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), H wa
F. Llndenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), L rj
W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrado), j
F. Wijnands (Bonn). J. Wijnen (Brussel) f na
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- <?Peci
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: i
M. de Cocq.
n 08.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon. 071 -122 248 op ma. t/m vr. van 18 00 tot 19.00 uur, op za van 1
15.00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar 294,30
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78,60
per jaar 299,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050