'Sociale kwestie'verdeelt organisaties Het licht reikt naar ieder mens rVc CcicUcSounant GEESTELIJK LEVEN OPINIE COMMENTAAR «de ZIEN EN GELOVEN Fundamentele keuze 1 CeidóeSouta/rtt ZATERDAG 3 AUGUSTUS j Twee bisschoppen naar Europese synode UTRECHT Kardinaal dr. A.J. Simonis en bisschop J.G. ter Schure nemen eind dit jaar namens de Nederlandse bisschop- fmconferentie deel aan de bijzondere bisschoppensynode over uropa. Kardinaal Simonis heeft namens de Nederlandse bisschoppen conferentie zitting in de Raad van Europese Bisschoppenconfe renties (CCEE). Bisschop Ter Schure heeft zijn uitverkiezing te danken aan het feit dat hij in de jaren zestig als lid van het hoofdbestuur van de congregatie der salesianen vaak in Oost- Europa verbleef. Het Vaticaan heeft bepaald dat Nederland net als onder meer Griekenland, Litouwen en België twee bisschoppen naar de sy node mag sturen. De meeste deelnemers komen uit Tsjechoslo- wakije, Joegoslavië en Polen: zes per land. Uit Duitsland, Roe menië, Frankrijk, Spanje, Italië en Hongarije worden vier deel nemers verwacht. Aan de beraadslagingen nemen ook 15 vertegenwoordigers deel van de Konferentie van Europese Kerken, waarin orthodoxe, anglicaanse en protestantse kerken samenwerken. Daarnaast nodigde de paus onlangs de patriarch van de Russisch-Ortho- doxe Kerk. Aleksej II, uit. Christelijk alcoholvrij recreatieoord blijft bestaan Bij de meeste succesmensen is het succes groter dan de menselijkheid Daphne du Maurier APELDOORN De Stoppelberg blijft voortbe staan als alcoholvrij recre atie- en vormingscentrum. De eigenaar -de Christelijke Beweging voor Drankbestrij ding (CBD) - verkoopt het bui tencentrum in Beekbergen per 1 september aan het beheer dersechtpaar voor circa 500.000 gulden. Verkoop van het christelijke recreatiecentrum op de vrije markt zou volgens CBD-be- stuurslid H. Ploeger zo'n één twee ton meer opleveren. Dat de CBD toch de voorkeur geeft aan het beheerdersecht paar hangt samen met de ga rantie dat het centrum alco holvrij blijft. De beheerders zetten zich daarvoor in, een markt-gerichte exploitant zou zeer waarschijnlijk de drank verkoop toestaan. In april kondigde de CBD de verkoop van De Stoppelberg aan. De noodzakelijk geachte nieuwbouw van de uit 1931 stammende conversatiezaal komt neer op een investering van vijf ton. Teveel voor een rendabele exploitatie, conclu deerde de CBD. De CBD heeft al jaren moeite met de margi nale financiële resultaten van het Als recreatiecentrum, christelijk alcoholvrij buiten centrum is De Stoppelberg niet in staat dezelfde hoeveel heden bezoekers te trekken als een modaal vankantie-oord. De voorgenomen sluiting riep met name bij trouwe Stoppel- berggangers de nodige teleur stelling op. Ook het beheer dersechtpaar Van der Schaaf was niet verrukt over het idee ruim twaalf jaar beheerders- werk en inzet op te geven. Overleg tussen de CBD en de beheerders leidde uiteindelijk tot verkoop. Jaarlijks boekt De Stoppelberg circa 9000 over nachtingen. nest) BASISDOCUMENT 'BEDREIGDE VERANTWOORDELIJKHEID' KRIJGT SCHERPE KRITIEK door MARINUS V.D BERG LIED Wie niet al te haastig het station van Eindhoven binnengaat, ziet daar een opvallend kunstwerk dat er in voor- en zijgevel is aangebracht. Het kunstwerk laat de menselijke levensloop zien. Begin en einde van het leven. Je ziet de kindertijd, de schooltijd, de tijd van liefhebben en werken, de tijd van balans opmaken en tot slot zie je de muze. Je ziet iemand op een harp spelen. Je ziet iemand die schildert en een beeldhouwer. Onder het kunstwerk zijn de woorden gebeiteld van A. Roland Holst: „Wie zich zijn eigen weg baant door de wereld, hoort in het leven eens zijn eigen lied." Het is om velerlei redenen een verrassend kunstwerk die de reizigers, de-mens onder-weg hier te zien krijgt. Hier op deze plaats van gaan en komen, van op reis gaan en thuiskomen. Soms heeft een mens op zijn levensreis oponthoud. Soms keert een mens teleurgesteld en vermoeid terug. Je kunt onderweg opgehouden worden door de levensvraag: waartoe dient al mijn reizen? Wat is de zin van mijn onrustig heen en weer trekken? De mens wordt soms opgehouden door de vraag: wie ben ik? Je zoekt naar de weg die jouw weg is. Er zijn immers zoveel richtingen, zoveel sporen. Welke spoor brengt je het ware geluk en welk spoor is doodlopend? Het station is een goede plaats voor levensbezinning. Er zijn vele loketten waar je reisbiljetten kunt kopen, maar er is geen loket voor een enkele reis levensgeluk. De weg naar het levensgeluk moet je zelf banen. Wie die weg baant door de wereld, de moeite en de pijn niet uit de weg gaat, die zal eens zijn eigen lied horen. Zo belooft de dichter. Opvallend is het einde van het kunstwerk: de ouderdom is er niet voorgesteld als neergang, als een zinloos einde, maar het leven eindigt in de Muze: in het Goddelijk Lied. Alsof de beeldhouwer de reizende mens wil bemoedigen: je reist niet voor niets, maar je bent op weg naar het geluk. Aan dit beeldhouwwerk moest ik weer denken toen ik onlangs een prachtig geschenk kreeg, een ets gemaakt door Yvonne Borgers. De ets is een zogenaamde geluksmandala. Een mandala is een cirkel. Ze vindt haar oorsprong in India. Een mandala vertelt een levensgeschiedenis. Er zijn meerdere symbolen in verwerkt, zoals 'handen die je dragen, die je steunen.' Maar ook planten en vissen. In het midden van de mandala die ik ontving is een ying//yang. Ze symboliseert dat ieder leven licht en donker komt. Soms ben je in het donker en zie je het licht niet. Dan weer ben je in het licht en is het donker er als een schaduw. Wat mij bijzonder trof in deze mandala was de muziekbalk met noten. Ze deed me direct denken aan de woorden van Roland Holst. Je zoekt soms in je leven naar de zuivere tonen voor je eigen leven. Je stemt je zelf en je wilt jezelf afstemmen op wat zuiver en gped is. Je wordt gevoeliger voor de valse tonen. Zo ontdek je het lied dat bij jou past en dat jij zingen mag en kunt op jouw levensweg. De kunstwerken versterken mijn vertrouwen dat de Schepper de grondtonen voor een lied heeft gelegd in ieders hart. Je krijgt het alleen te horen als je leeft. „Wie leeft die maakt zijn eigen lied, wie niet leeft verstaat het niet." (H. Oosterhuis) UTRECHT Behalve de actuele discussie over de WAO, die een grote ver deeldheid in politiek en organisaties laat zien, wordt er een ander ge sprek gevoerd, namelijk die over de 'sociale kwes tie'. Naar aanleiding van de her denking van het eerste Sociale Congres van Abraham Kuyper in 1891 en het verschijnen van de sociale encycliek 'Rerum Novarum' wordt in november een cristelijk sociaal congres gehouden en uit de voorberei dingen daarop blijkt hoe ver deeld christenen anno 1991 zijn over bijvoorbeeld de vraag wat als de kern van de sociale kwestie gezien moet worden. Het CDA en het Nederland Christelijk Werkgeversver bond kunnen zich zeer vinden in het basisdocument 'Bedreigde Verantwoordelijk heid' voor het Christelijk Soci aal Congres dit najaar, maar de FNV, het CNV, het Con vent van Christen Vrouwen, het DISK, evenals de Raad van Kerken en de Gerefor meerde Synode hebben scher pe kritiek geformuleerd op het discussiestuk. Dat blijkt uit de reacties (een lijvige bundel van 380 pagina's) die de Stich ting 1991 ontvangen heeft op het document dat moet dienen als basis voor het congres, dat in Doorn zal worden gehou den. Onmacht Centraal in het basisdocument staat de gedachte dat door pro cessen van schaalvergroting, technocratisering en burocrati- sering de persoonlijke verant woordelijkheid van de mens ernstig bedreigd wordt. De onmacht van overheden bij het oplossen van sociale pro blemen, de verzwakking van het maatschappelijk midden veld, de enorme invloed van de technologie en de commer cialisering van tal van levens gebieden hebben vele nieuwe vragen doen ontstaan. Meer en meer zal er een bè^oep moeten worden gedaan op de persoon lijke verantwoordelijkheid van de mens in plaats van zich te goed Moderne technologie doet veel vragen ontstaan verschuilen achter zijn collec tieve verantwoordelijkheid. Als kern van de sociale kwes ties (milieu, armoede) in onze tijd noemt het discussiestuk de toerekening van verantwoor delijkheid. „Mensen en groe pen veroorzaken wel allerlei toestanden, maar de toereke ning daarvan en het verant woordelijk stellen daarvoor blijft achterwege." Christelijk-sociale bezinning zou daarom moeten liggen in het „opsporen vaii situaties waarin personen en organisa ties ten onrechte geen verant woordelijkheid dragen of wil len dragen voor de gevolgen van hun eigen handelen." Daarvoor is een diepgravende analyse nodig van de plaats van personen in ons ingewik kelde bestel van produktie en consumptie. Erkend moet wor den dat er een oorzakelijk ver band is tussen handeling en gevolg op het vlak van pro duktie en consumptie. En die erkenning moet gevolgen heb ben voor de morele en maat schappelijke „aansprakelijk heid of aanspreekbaarheid" van personen, aldus het basis document. Eenzijdig Deze formulering heeft naast instemming (Wetenschappelijk I FOTO: DIJKSTRA Instituut van het CDA, r.k. bisschoppen, NCW) forse kri tiek opgeroepen. Vooral de vakbeweging heeft zich ern stig gestoord aan de eenzijdige oproep aan werknemers om verantwoordelijkheid te dra gen. Volgens de FNV, die zich van wege het voormalige NKV ook als een drager van het christe lijke sociale erfgoed be schouwt, heeft het basisdocu ment van de Stichting 1991 „te weinig oog voor de voorwaar den en instrumenten die nodig zijn om de verantwoordelijk heid, waartoe men opgeroepen wordt, te kunnen beleven en waarmaken." De FNV protesteert daarbij met klem tegen de eenzijdige belangstelling in het discussie stuk voor de werknemers, als het gaat om verantwoordelijk handelen in produktie en con sumptie. „Werkgevers worden nergens duidelijk op hun ver antwoordelijkheid aangespro ken, tenzij via voorzichtige pleidooien meer accent te ge ven aan zeggenschap van werknemers. De grootste Nederlandse vak centrale tekent er overigens bij aan dat de opstellers van het discussiestuk onvoldoende blijk geven van de veelvor migheid van 'christelijk-soci- aal denken' en onkritisch aan het feit voorbijgaan, dat „met een beroep op Bijbel en chris tendom, zowel (zeer) conserva tieve als (zeer) progressieve denkbeelden zijn en worden uitgedragen in onze samenle ving." Ook het Christelijk Nationaal Vakverbond reageerde met een gelijksoortige kritiek op het in haar ogen „te sombere" discussiestuk voor het Christe lijk Sociaal Congres. Volgens het CNV doet het stuk het voorkomen alsof maatschappe lijke ontwikkelingen niet te beïnvloeden zijn. Onvoldoende wordt in het basisdocument onderkend dat mensen niet al tijd in staat gesteld worden om verantwoordelijkheid te dra gen. Dat geldt zowel voor mensen zonder werk als voor werknemers. Kerken En de kerken? Zij kijken voor al naar de internationale di mensie (armoede in de derde wereld) van het sociale vraag stuk en de gegroeide tweede ling in de Nederlandse samen leving. Niet het afwentelen van verantwoordelijkheid is het sociale vraagstuk van deze tijd, stelde de Dienst in de In dustriële Samenleving vanwe ge de Kerken (DISK), maar nog steeds het arbeidsvraag stuk, en wel dat van de afge schreven, uitgestoten, en inva lide geworden arbeidskracht, getuige de toenemende twee deling tussen mensen met en zonder betaalde baan. Afwen teling van verantwoordelijk heid is „maar zijdelings de kern van de sociale problema tiek", aldus het algemëen be stuur van de reformatorische en katholieke bedrijfspastores, verenigd in het DISK. „Voor de massa's onder de streep -in de derde wereld en in de mar ges van de rijke wereld- zitten het slachtoffer zijn, bestaan- sonzekerheid, honger, armoe de en oorlog aanzienlijk dich ter bij de kern dan bedreigde verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid die deze massa's meestal niet hebben, nipt wordt gegund en niet kunnen hebben." Dat is een opvatting waarbij de synode van de Gerefor meerde Kerken in Nederland zich kan aansluiten. „Ook kan er theologisch wel 's een be paald zicht zijn, dat overeen- Het is al een heel oude manier van zeggen: 'God is licht'. In de psalmen komt die om schrijving al voor ('God is mijn licht en heil', ps. 27), in het Credo wordt God aangeduid als 'licht uit licht', kerkvader Augustinus maakt overvloedig gebruik van het beeld van het licht en ook voor de heilige Bernardus van Clervaux is 'licht' een centraal begrip in zijn geloofsopvatting. De uit werking van dat laatste is tot op de dag van vandaag zicht baar in kerken die zijn ge bouwd door de Cisterciënzers, de orde die door de twaalfde eeuwse Bernardus zo tot bloei kwam. Als correctie op de Ro maanse kerken met hun klei ne ramen en schemerig inte rieur, ontwikkelde zich een bouwstijl met hoog geplaatste ramen. De Abdijkerk in Loos duinen, die gebouwd werd als kapel van een Cisterciënzer vrouwenklooster, is een voor beeld van zo'n kerk waar het 'hoge licht' naar binnen stroomt en waar de gelovigen zo God kunnen ervaren. De hervormde emeritus-predi kant ds. W.E. den Hertog uit Loosduinen, die jarenlang be zig is met de (bouwgeschiede nis van de Abdijkerk, voelt zich op bijzondere wijze ver want met Bernardus' visie en datgene wat door zijn ideeën is voortgebracht. Bernardus bekritiseerde de weelde waarin vele kloosters leefden en de overdadig ver sierde interieurs van de ker ken. Hij bepleitte soberheid waardoor de aandacht niet wordt afgeleid van waar het om gaat, namelijk de verkon diging van het Woord. Van daar de kale muren en het so bere interieur. Zulke opvattingen spreken ds. Den Hertog als reformatorisch theoloog natuurlijk aan, maar er is meer. En dat is het licht waarover Bernardus het zo na- 99 Ds. Den Hertog in de Abdijkerk drukkelijk heeft. Ds. Den Hertog (die van 1946 tot 1968 aan hervormd Loos duinen verbonden was): „Die manier van spreken over God als licht is voor mij veelzeg gend. Ik heb in de jaren vijftig mogen samenwerken met de architect K.L. Sijmons bij de bouw van de Adventkerk, in de wijk Morgenstond. Sijmons had speciale opvattingen over de sfeer van het kerkgebouw, over de protestantse mystiek die „midden in het heldere licht van het leven wil blij ven". Vandaar zijn uitgespro ken opvattingen over ramen en licht in de kerk. In de mys tiek gaat het uiteindelijk om de ontmoeting met God en bij Sijmons bepaalde het licht als het ware die ontmoetings plaats. Zonder dat hij het wist, sprak hij toen in de geest van Bernardus. Die had vele eeu- I FOTO: STEPHEN EVENHUIS wen daarvoor eigenlijk in de zelfde richting gedacht". Tegenover de Romaanse ker ken waarin de mensen moes ten 'opgaan' om God in de sa cramenten te ontmoeten, spre ken de Cisterciënzers juist over het blijven staan op de ei gen, aangewezen plek. Het licht komt vanuit de hoogte naar de mensen toe de ruimte binnen en bestraalt hen, ze RECHT sterft komt met het sociologische zicht, dat er zich nog steeds een tweedeling in de samenle ving voordoet van 'have's' en 'have nots's' (misschien iets anders gedefiniëerd en niet louter economisch) waarvan de opheffing, evenals in de vo rige eeuw, niet zonder klasse- strijd zal kunnen verlopen." Het beroep op de persoonlijke verantwoordelijkheid zou wel eens kunnen liggen aan het feit dat de opstellers van het basisdocument zelf tot een „ge vestigd establishment" beho ren, merkt de synode tussen neus en lippen door op. Samenhangen De Raad van Kerken in Ne derland wijst met name op de internationale aspecten van de sociale kwestie: de internatio nale armoede, de nauwe sa menhang tussen de omvangrij ke en ernstige armoede in Azië en Afrika, de milieude gradatie en de westerse le vensstijl en het in de gangbare economie gehanteerde wel vaartsbegrip. Daar zou het vol gens de Raad van Kerken in het Christelijk Sociaal Congres om moeten gaan. „Ontwikke lingssamenwerking en bestrij ding van armoede, ondervoe ding en ellende in de landen van de Derde Wereld kunnen niet meer van de sociale agen da voor de toekomst van chris tenen en vele anderen worden afgedacht", meent ook de Ka tholieke Raad voor Kerk en Samenleving. Dat de Stichting 1991, onder wiens auspiciën het Christe- lijk-Sociaal Congres wordt ge organiseerd, zich de kritiek enigszins ter harte heeft geno men, blijkt uit de voorlopige opzet van het meerdaagse con gres. Weliswaar wordt vastge houden aan de centrale ge dachte van de toerekening van verantwoordelijkheid bij over heid, organisaties in het maat schappelijk middenveld en de mens, maar concreet worden vier „belangrijke sociale vraagstukken" aangewezen: de ontwikkeling van de derde wereld, menselijke arbeid, leefmilieu en sociale zeker heid. En omdat er tussen werkgevers en werknemers wel eens ernstige verschillen van inzicht kunnen bestaan, is er in het programma een spe ciale plaats ingeruimd voor de visie uit hun kringen. w 16 1 T worden er eigenlijk in opgeno men. En soms vindt dan de mystieke ervaring plaats van de verening met God, door het opgenomen worden in het licht. Ds. Den Hertog: „Ik heb studie gemaakt van de Cisterciënzer kerk- en kloosterbouw en ik ben daardoor steeds bewuster naar 'licht gaan zien'. Laatst liepen mijn vrouw en ik in Ockenburgh en toen zagen we plotseling de stralen van de avondzon die langs de stam men het bos in scheen. Op dat ogenblik 'zie' je hoe wonder baarlijk mooi dat licht is en begrijp je hoe de ervaring van het licht mensen 'omhoog' kan brengen. In het bos geldt dat des te sterker. Want de eerste Cisterciënzers kloosters wer den gesticht midden in de wil dernis. Er werd een open plek gekapt waar de zonnestra len konden komen en daar werd het klooster gebouwd". In de loop der jaren heeft ds. Den Hertog een speciale bin ding met de Abdijkerk gekre gen. De wetenschap dat eeu wen lang zoveel mensen in die ruimte het licht konden ont vangen, voedt die band. Voor al het besef hoe in de tijd voor de Reformatie de nonnen van het Cisterciënzer klooster dag en nacht hun gebeden hebben gezegd en de psalmen hebben gezongen. Ds. Den Hertog preekt regel matig in de Abdijkerk. Na zo veel jaren predikantschap is het „iedere keer toch weer iets bijzonders om in deze eeuwen oude kerk tussen de mensen door naar voren te lopen om te getuigen van het goddelijk licht dat nog altijd neerdaalt en reikt naar ieder mens". Dit is het derde artikel in een serie over mensen die vertel len over hun geloofservaring naar aanleiding van een (kunst)voorwerp in een kerk gebouw. De eerdere afleverin gen stonden in de krant van 27 juli en 31 juli. Zagreb en Belgrado beginnen vertrouwde bestemn ter Van den Broek en zijn Luxemburgse en Portugese cfht^ew: zich gedwongen een poging te wagen het wankelende jsthesier werk, dat eens de republiek Joegoslavië was, voor totarborgt storting te behoeden. Maar bij elke nieuwe missie rï"nf>- D< vraag steeds sterker wat er nog te redden valt en wel/ctijkvo< lossing nog mogelijk is om het einde te vermijden dat Lhesist een wel voelde aankomen, maar niet in overweging Qetafels> te nemen: een totale oorlog tussen Serviërs en Kroateir het ir llsysteei De beslissing van de Kroatische president Franjo Tu^ alle burgers te mobiliseren om de inval van Servischep yrpy niks en federale troepen in Slavenië af te slaan, is het z|AA A A ste fatale keerpunt. Zagreb had al vaak gewaarschuw het leger plannen had voor een invasie om, onder heil van steun aan de Servische minderheid, de zo lang jl streerde dromen van een Groot-Servië te realiseren. Iedereen wist dat de haviken rond de Servische 1 Slobodan Milosevic enkel het beste moment afwachtte toe te slaan. Kennelijk achten zij dat nu aangebroken, in het machtsvacuüm dat in Belgrado is ontstaan, is mand die hen kan tegenhouden. De federale presidei" Kroaat Stipe Mesic, staat volkomen geïsoleerd. Formeel ook opperbevelhebber van de strijdkrachten, maar hij30r geen enkele controle over de generaals. De federale regESSEL van premier Ante Markovic is even machteloos. Tijderl overleg in Brussel kon hij de EG-ministers overtuigew -p.^ een nieuwe missie van de trojka en de noodzaak meer f nemers te sturen. De EG ziet in Markovic nog altijd de^ ov< gesprekspartner, maar de cruciale vraag is hoe sterk hii op het thuisfront en wie zijn gezag nog wil erkennen, ^j^in t-x van DE Europese bemiddeling heeft niet kunnen verhing een dat de crisis in een stroomversnelling is geraakt. He^ster^ koord van Brioni kon even de schijn ophouden, maar ur gin( delijk is de EG onmachtig gebleken een ernstige oplosskh^ng vinden. De nieuwe missie van de trojka wordt mede dajeer er de zwaarste test voor de efficiëntie en geloofwaardigheiyerian, de Europese diplomatie. ,jng ïoudeli 1 OT dusver was de Europese bemiddeling er vooral o richt tijd te winnen om de verschillende partijen toe teëe"s zelf een oplossing uit te werken. Telkens opnieuw blijkf ter dat die partijen, en vooral Serviërs en Kroaten, ge^r ^an meer hebben om te praten en dat betekent dat de Euwe roi de rest van de internationale gemeenschap gedwongental leid den de fundamentele keuze te maken tussen het zelfbes1"1"- Dit kingsrecht van volkeren en het in stand houden van na tionale staten. De feiten kunnen enigszins helpen bij diR^ftie^ ze. Kan er nog gesproken worden van een land JoegO!p)aaroil als de Slovenen zich al de facto hebben afgescheiden 0 zwijn* Kroaten er onder geen enkele voorwaarde nog willen b jaren ren? jvoede DlE keuze kan niet alleen worden gemaakt door de E(gtichtii heeft trouwens niet de middelen om een eventuele beslieer wij* ten gunste van Kroatische onafhankelijkheid af te dwii het ov< Het enige forum dat een geloofwaardige oplossing kar Jaêers dwingen wil het zelf geloofwaardig zijn is de e" rentie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa. M?nen 81 dan een jaar geleden ondertekenden alle Europese landf de Verenigde Staten in Parijs het Charter voor een Europa, dat de relaties op het oude continent een stevig*-'^''* sis moest geven. De Joegoslavische crisis wordt de eerste te test of Europa in staat is aan een vreedzame toekon werken. Het zou pijnlijk zijn te moeten vaststellen da Charter in plaats van een nieuw begin alleen het einde van wat de „democratische omwenteling" werd genoen Uitgave: Kantoor: Telefoon- Telefax: Postadres: Westerpers bv (maakt deel uit v Apothekersdijk 34, Leiden. 071 - 122 244. 071 - 134 941 Postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G.- J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot. Omgeving Leiden (tel. 071 - 144 048): K. van Herpen (chef). F. Buurman, een landige noeuvre i bestelv i een firr nd- zetmact i de ram i sloot. 'd de be rijkswec nnicken ir Volen ïls rs. R. Koldenhof, M. Kroft, T. Pieters. i. (tel. 071 - 144 049): K. v lat de tuffeur Janks dt urfout t< uw bleet Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holsq vak. E. Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. V« FO" Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coördinator). B. Jansma, H. Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Koolstra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pleterse. (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v ASTER J-zieke t minii _e Stichting P redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten In Nedtegkun* en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swlers, M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. In 't Hout (chef). Fdë 111 leveld, D. Hofland, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. g van - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; - de volgende correspondenten In het buitenland: S. Akkerman (Praag), in cue. drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Atheilgn VO R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heerlng (R -. --i_ B. van Huët (Parijs). M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw DelhlTKeilJK F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (Moslpn W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrai F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). ASP/ Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (Inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal i 18.00 tot 19.00 25,70 76,60 294,30 299,30 e worden voldaan. Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2