Iedere Serviër is weer orthodox, iedere Kroaat weer rooms-katholiek GEESTELIJK LEVEN OPINIE ZIEN EN GELOVEN „Eindelijk mag ik door de knieën" COMMENTAAR Tegenstrijdig JT CeidócSomatit fl C^idócSoutant WOENSDAG 31 JULI lid VATICAAN OM HULP GEVRAAGD TEGEN PASTOOR-STIERENVECHTER MADRID Een Franse dierenbeschermingsorganisatie heeft het Vaticaan en de aartsbisschop van Madrid gevraagd om maat regelen te nemen tegen de pastoor van Titulcia, die als torero aan een stierengevecht heeft deelgenomen. De Spaanse krant 'El Pais' meldt dat pastoor Angel Rodriguez Tejedor (55) vorig jaar september in de arena gestaan in Colmenar de Oreja bij Madrid. Het ging om een benefietgevecht waarvan de opbrengsten ten goede kwamen aan een klooster van de Augustijnen. De pastoor doodde de stier, maar moest vijftien dagen het bed houden, om dat de stier hem met een hoorn had geraakt. Volgens de Franse organisatie is de pastoor door zijn actie een „beul van ongelukki ge dieren" geworden. De pastoor ziet de zaak niet somber in. Er is in de Rooms-Katho- lieke Kerk geen enkele wet die priesters verbiedt aan een stie rengevecht deel te nemen. Bovendien heeft de aartsbisschop van Madrid, kardinaal Angel Suquia Goicoechea, eens zelf van een benefietgevecht geprofiteerd. De opbrengst van dat stierenge vecht kwam ten goede aan de bouw van de kathedraal van Al- meria, waar hij van 1966 tot 1969 bisschop was. Het is onterecht iemand gelukkig te noemen omdat hij veel bezit 'Vroomheid en radicaliteit' op Flevo Festival' DRIEBERGEN Op het Flevo Festival van Youth for Christ, een manifestatie met vooral mu zikale activiteiten en theater stukken, zal het CDJA, een fo rumbijeenkomst houden over het thema 'vroomheid en radica liteit' Daaraan nemen mensen deel van het CDJA, het CNV, Youth for Christ en de Werk groep Katholieke Jongeren. Het Flevo Festival heeft in to taal tweehonderd programma onderdelen, verdeeld over vier dagen: van vijftien tot en met achttien augustus op de Flevo- hof. Pax Christi pleit voor de Palestijnen UTRECHT De rk vredesbeweging Pax Christi heeft mede namens het Interkerkelijk Vredesberaad er bij minister Van den Broek (buitenlandse zaken) op aangedrongen dat de in Jeruza lem woonachtige Palestijnen kunnen deelnemen aan de komen de vredesonderhandelingen. De Nederlandse regering en de Europese Gemeenschap moeten ertoe bijdragen dat bij de vredesbesprekingen ook de rechten van het Palestijnse volk worden gewaarborgd. Voorkomen moet worden dat de Palestijnen hetzelfde lot treft als de Kurden. Op nieuw een volk zonder staat dat speelbal wordt van de machts politiek van staten, schrijft Pax Christi-secretaris Jan ter Laak aan Van den Broek. In een boodschap van solidariteit met het Palestijnse volk, die verzonden is aan de Latijnse patriarch van Jeruzalem, mgr. Mi chel Sabbah, schrijft Ter Laak dat er geen vrede zal zijn zolang er geen rekening wordt gehouden met de aspiraties van het Palestijnse volk. De boodschap is gedateerd op 30 juli, de dag waarop in 1980 het Israëlische parlement de wet aanvaardde waarbij Jeruzalem tot de ondeelbare hoofdstad van Israël werd uitgeroepen. GODSDIENST DRAGER SLOVEENSE CULTUUR BELGRADO. Met het opkomend nationalisme hebben de Joegoslaven hun godsdienst herondekt. Maar dan niet zozeer de religieuze kant ervan als- wel de culturele aspecten: katholieke mis en ortho doxe eredienst worden druk bezocht, zonder dat iedereen als direct gelovi ge komt: „De kerk is van oudsher een drager van de Sloveense cultuur, het onderscheidt ons van de Serviërs en daarmee van de Balkan," zo zei een kerkganger in Slovenië het onlangs. Daarmee is de opkomst van het geloof in Joegoslavië pre cies gekenschetst. In een land waar Serviërs en Kroaten al eeuwen door elkaar leven is de godsdienst een van de wei nige uiterlijke verschillen, en om die reden wordt het door de diverse nationalistische kampen naar hartelust mis bruikt. Hoewel de meeste Joe goslaven na 45 jaar communis me niet al te religieus meer zijn, is elke Serviër ineens weer orthodox, terwijl elke Kroaat en Sloveen zich ineens weer katholiek betonen. Liggend op de oude grens tus sen het Turkse en Habsburgse rijk en op de kruising tussen oost en west, is Joegoslavië het land van drie godsdiensten. De Kroaten en Slovenen zijn overwegend rooms-katholiek. Tot de stichting van Joegosla vië in 1918 leefden zij onder het Habsburgse rijk. De Ser viërs daarentegen zijn meer op het oosten gericht en hangen voornamelijk de orthodoxe leer aan. Zelfs onder de Turk se overheersing bleven zij hun kloosters bouwen. De derde hoofdstroming is die van de moslims. Het zijn voor namelijk de Albanezen en de inwoners van Bosnië-Herzego- wina die dit geloof belijden, zij het niet al te fanatiek. Deze laatsten vertegenwoordigen zelfs een officiële natie in Joe goslavië. Anders dan de Ser viërs lieten zij zich onder de eeuwenlange turkse overheer sing bekeren tot het Otomaan- se geloof. Met zijn honderden prachtige moskeeën wordt Bosnië de moslimstaat ge noemd, hoewel er ook veel Serviërs en Kroaten wonen. In de praktijk leverde de men gelmoes van religies eigenlijk nooit problemen op, behalve in tijden dat de politici het na tionalisme predikten. Vooral in de Tweede Wereldoorlog leidde het verheerlijken van eigen ras en cultuur tot grote tegenstellingen, die in Kroatië aan honderdduizenden Ser viërs het leven kostten. Onder de Hitler-getrouwe re gering van het gedurende de oorlog bestaande koninkrijk Kroatië, profiteerde de Rooms- Katholieke Kerk van de ople ving van het geloof en wist de clerus zijn macht aanzienlijk uit te breiden. In ruil voor diverse privileges deed de toenmalige aartsbi- schop Stepinac niets om de volkerenmoord op joden, mos lims en Serviërs tegen te gaan, zo hij het zelfs niet aanmoe digde. Afgezien van de natuurlijke afkeer van elk communistisch regime van het geloof, was deze dubieuze rol van de kerk voor Tito een reden te meer om elke uiting van religie als zijnde nationalistisch tegen te gaan. Stepinac werd tot lang durige gevangenschap veroor deeld en zowel Servische als Kroatische diensten werden slechts met grote tegenzin ge tolereerd. Zo ver als in de oorlog gaan de kerkelijke leiders vandaag de dag niet, maar dat ze dankbaar gebruik maken van de politie ke belangstelling voor het ge loof is duidelijk. Milosevic, de nationalistische leider van Servië, liet de oude kloosters in Servië als cultuurschatten opknappen en kreeg daarvoor de steun van de kerk in re tour. Er kan geen Servisch kappelletje, hoe klein ook, worden beschadigd in het etni sche geweld, of patriarch X komt ter plekke de ontheili ging van het Servische geloof beweeklagen en met een mis ongedaan maken. Er worden net geen wapens gezegend, maar wel wordt er dagelijks gebeden voor „onze strijders in Kosovo". Dat deze strijders met keiharde hand de Albane se meerderheid ter plaatse on derdrukken is een niet ver meld 'detail'. De meeste nationalistische lei ders laten zich graag knielend voor het altaar fotograferen en roepen op tot een heilige oor log tegen de katholieke Kroa ten, terwijl de laatsten op hun beurt ook zeer dicht tegen het regime aankruipen en het aan de oorlog denkende klimaat goedpraten. De nagedachtenis van Stepinac is in oude glorie hersteld. Alleen de moslims laten zich Europese Basisgroepen over veel eens, niet over kerkdienst AMSTERDAM De 600 afge- vaardigden die de afgelopen dagen in Parijs deelnamen aan het Europees congres van ba sisgroepen, waren het over al les eens, behalve over de ere dienst. De kerkdienst in de Notre Dame, bedoeld als het hoogtepunt van het vierdaags congres, werd dan ook „een grote flop". De Spanjaarden, Portugezen en Italianen waren „diep ge schokt" door de dienst met veel spektakel en theater De liturgie was voor de noordelin gen geen enkel probleem, voor de zuiderlingen daarentegen „een ontheiliging", zegt A.J.M. Wiemers, een van de zestig Nederlandse deelnemers. De deelnemers waren al een beetje verbaasd dat het aarts bisdom Parijs de kathedraal ter beschikking had willen stellen. De dienst begon met een kakafonie van schreeu wende vrouwen en bevatte ook verder veel elementen waar de 'Latino's' niet mee uit de voeten konden. Voor de rest was er tussen noordelingen en zuidelingen nauwelijks verschil van me ning. Over vrouwen en asiel zoekers, over armoede, de dia loog tussen noord en zuid en het Europa van na 1992 be stond een grote mate van overeenstemming. Tesamen goed voor „een hele stapel aanbevelingen". Een van de aanbevelingen aan het adres van de Europese Ge meenschap is dat het nieuwe Europa geen bundeling van staten, maar van volkeren moet worden. „Volkeren die geen eigen staat vormen, zoals de Basken, komen nu in het boekje van de EG niet voor. De EG gaat helemaal uit van staten, die vaak het resultaat zijn van heel verkeerde machtsspelletjes", aldus Wie mers. Het viel hem wel op dat de aandacht voor het milieu bij veel basisgroepen buiten Ne derland nauwelijks ontwik keld is. Het waren de Neder landers die de overige deelne mers erop moesten wijzen dat er aan de maaltijden te veel plastic te pas kwam. DEN HAAG „Ik had het gevoel: ik ben thuisge komen. Het gebouw straalt echt rust uit". Han Busstra (43) uit Den Haag herinnert zich het ogenblik en de omstan digheden nog heel goed. En nog steeds is hij blij dat hij en zijn vrouw de beslissing namen om naar de Oud-Katholieke Kerk in de Juffrouw Idastraat in Den Haag te gaan. Het is immers ook niet zomaar iets, het gevoel van 'thuis komen'. Er is één element in het rijke interieur van de Oud-Katho lieke Kerk dat voor Busstra een speciale betekenis heeft: de communiebank. Achter die speciale 'relatie' met die bank, met het hout snijwerk en het witte kleed, steekt een verhaal, in zekere zin het levensverhaal van Busstra. Afwisseling is daar in een trefwoord. Niet alleen omdat Busstra verschillende maatschappelijke posities heeft bekleed: van werker in de geestelijke gezondheids zorg tot werknemer bij een schildersbedrijf en sinds en kele weken zelfstandig on dernemer als schilder. De af wisseling blijkt ook uit de di versiteit aan woonplaatsen: de Busstra's woonden in Groningen, op dé Veluwe, in Friesland en sinds zes jaar in Den Haag. Tenslotte is er de afwisseling in geestelijk op zicht en tegen de achter grond van die persoonlijke geschiedenis van Busstra is die speciale aandacht voor de communiebank te begrijpen. „We zijn opgegroeid in de gereformeerde traditie. In de Gereformeerde Kerk vrijge maakt, om precies te zijn. Daarin zijn alle uiterlijkhe den verdwenen, het Woord alléén moet het doen. We kwamen terecht in de Pink sterbeweging en hebben in Han Busstra voor de communiebank met snijwerk en kleed I FOTO: PETER VAN MULKEN allerlei groepen op diverse plaatsen gezeten. Iedere groep had natuurlijk z'n ei gen karakter, maar een ge meenschappelijk kenmerk was toch wel de nadruk op het bekeerd-zijn en op de heiligheid van het leven. Je moest bij wijze van spreken steeds blij zijn omdat je gered bent". „Die manier van geloven past niet bij mij; ik ging in een kramp leven. Ik had steeds het gevoel: ik moet een blij gezicht trekken en een heilig leven leiden, ter wijl ik'wist dat ik dat niet kan. Ik ben niet altijd blij en ik maak fouten, iedere dag". „Dat verschil tussen wat moest en de werkelijkheid werd een last die steeds zwaarder op me ging druk ken. Je kunt wel zeggen dat ik al die jaren op m'n tenen heb gelopen. En daarom ben ik zo dankbaar dat er voor mij nu die communiebank is. Want daar mag ik door m'n knieën gaan. Daar mag ik gewoon zeggen dat ik fouten heb gemaakt, ik mag komen stukje bij beetje komt het doel dat president Bush de Golfoorlog had gesteld toch dichterbij: een algehi desregeling voor de regio die de voedingsbodem conflicten moet wegnemen. Als de laatste hindernii weggenomen, kan wellicht de 'regionale vredesconfc van start gaan en zouden Bush en zijn rechterhand Baker kunnen slagen waar vorige Amerikaanse reg< hebben gefaald: onverzoenlijke tegenstanders als Jitzj mir en Hafez al-Assad aan de onderhandelingstafel bi Dat vooruitzicht alleen al doet veel van de vroegere kaanse misrekeningen vergeten. De geschiedenis van het Midden-Oosten straft elke f echter ongenadig af. Bush zal pas zeker weten dat zijf tiek werkt als de partijen rechtstreeks met elkaar g Geen enkele Syrische of Israëlische belofte dat er n beletsel meer is om deel te nemen, is een garantie. allerlaatste voorwaarde van een van de partijen k overleg nog laten kelderen. Maar als dat gebeurt Bush en Baker dat in de eerste plaats aan zichzelf te nauwelijks horen in de of van het nationalisme. Wel is het opvallend dat president Izetbegovic van Bosnië zijn enige buitenlandse reizen tot nu naar Libië en Iran heeft gemaakt, hetgeén de overige politici zeer aan het denken heeft gezet. Tegenstanders schilderen de moslims toch al graag af als fundamentalistisch, maar dat lijkt overdreven. Evenals de andere partijen radicaliseren ook zij, maar dit heeft meer met de dreigende opdeling van hun republiek te maken dan met de ayotolla's in het Mid den-Oosten. Zowel de Serviërs als de Kroaten claimen grote delen van Bosnië-Herzegowi- na, dat daarmee uiteindelijk het grootste slachtoffer van het uiteenvallen van Joegosla vië zal worden. Vooral de Serviërs zijn bang voor een opleving van het moslim-geloof, omdat zij daar in een grote bedreiging van hun herwonnen heerschappij over de door Albanezen be woonde provincie Kosovo zien. De Albanezen lijken zich echter meer volgens nationali teit dan naar geloof te organi seren. Al met al wordt kerkelijke veroordeling van het nationa lisme angstvallig vermeden. Wel hebben de kerkleiders af en toe overleg en roepen ze op tot vrede en verdraagzaam heid, maar dit zijn meer 'mooie woorden' dan dat ze al te serieus wordt genomen. Kerk en politiek raken meer en meer verstrengeld. De poli tici lijken willens en wetens op een openlijke burgeroorlog af te koersen en de geestelijken lijken weinig te doen om hen daarvan af te houden. In hun poging iedereen te overtuigen, hebben de VS strijdige beloften gedaan die ze onmogelijk allemaal kunnen maken. Assad wordt naar de conferentie gelo f de toezegging dat het overleg gebaseerd moet zijn op i *- ties 242 en 338 van de Veiligheidsraad, die bepalen dat de bezette gebieden moet ontruimen in ruil voor vrede 1^ Assad betekent dit dat hij de door Israël geannexeen ji lan-hoogte zou terugkrijgen, maar Jeruzalem beweei' Baker de verzekering heeft gegeven dat de Golan nin sprake zal komen. Een van beide, Damascus of Jerui zal illusies moeten doorprikken en dat kan het einde »pi plannen van Bush zijn. ld It De dubbelzinnige Amerikaanse beloften blijken echt* d gens scherper dan in de discussie rond de deelnemii !P Palestijnen uit Oost-Jeruzalem. Shamir eist dat zij worden uitgesloten van de gezamenlijke Palestijns-Jor *F delegatie. Hen wel laten deelnemen zou in zijn optif 6 claims op Jeruzalem als ondeelbare hoofdstad van IsrPé dermijnen. Voor Shamir en alle andere Israëlische lei dit het punt waar hun hele beleid om draait. Jeruzalerje symbool van de joodse eenheid en geschiedenis nog 1) je< rijker dan het land Israël zelf. Op dat punt zal Shami e toegeven en dat zet Bush voor zijn grootste dilemi te ti In hun huidige vorm houden de Amerikaanse plam nj dat de Palestijnen uit Oost-Jeruzalem pas in een tweedd i bij het overleg zullen worden betrokken. Dat versterg moedens dat Bush Israël een slechts schijnbaar bestaan? heeft gegeven over de samenstelling van de Palestijnsf gatie. Israël blijft trouwens ook eisen dat Baker een lijju° de Palestijnse onderhandelaars voorlegt. Op die nla, hoopt het elke connectie met de PLO te elimineren éhc dat betreft zou het onverwacht hulp kunnen krijgen ut>ec bische hoek. De opstelling van Yasser Arafat in de log heeft zijn al wankele positie ten opzichte van de 3 Arabische leiders verder aangetast. De kans hem uit t^ej kelen zullen zij niet voorbij laten gaan. Daar ligt voor lestijnen het grootste gevaar: dat zij door een coalitie e raël en de Arabische wereld in de marginaliteit zoude va: den geduwd, wat veertig jaar strijd voor een eigen la e uitwissen. gei Dat is Shamirs uiteindelijke oplossing, maar daarb[ai geet hij één ding: vier jaar intifada heeft geleerd dat ntJ nooit zal kunnen rusten zonder een grondige oplossin de Palestijnse kwestie. Een akkoord met de Arabisch ni den zonder dat bezet gebied is afgestaan, zou de Paid g kwestie voorgoed tot een binnenlands probleem mal^n dan draagt Israël de kiemen van uiteenvallen voorge, zich mee. zoals ik ben, met mijn fou ten. Daar kan ik ook mijn hand ophouden voor de ge nade, in het brood en in de wijn die ik vanwege de Heer krijg". „Dat is zo iets geweldigs, zo iets ongelooflijks. Ik mag ge woon mezelf zijn en kan een echt gelukkig mens worden. Niet omdat ik zo nodig ge lukkig en blij móet zijn, maar ik ben gelukkig omdat ik door de knieën mag gaan en de genade mag proeven. Terecht noemen ze de dienst een 'viering'; ik voel er een enorme vreugde, iedere keer opnieuw". „Dat komt ook omdat je tij dens de communie zo de een heid voelt. Allemaal gaan we door de knieën, ook de kin deren. Die krijgen dan wel niet de hostie, maar hen wordt de handen opgelegd. Dat is toch geweldig om mee te maken"? „In de kerk zijn er niet al leen die communiebank, het altaar en het wierookvat. Er is ook de lach en de ontmoe ting na de dienst. En de pas tor die tijdens de dienst de vertegenwoordiger is van God en op gepaste wijze han delt en spreekt en wordt te gemoet wordt getreden, maar die na de dienst letterlijk en figuurlijk in z'n gewone pak naast je komt staan en je even op de schouder slaat en meepraat met het groepje dat met een kopje koffie in de hand staat te praten. Soms over de dienst of over ernsti ge dingen, soms ook over ge wone dingen. Dat vind ik zo mooi, dat evenwicht". „De ernst en de diepte van de dienst zijn echt en de wij ze waarop 'het gewone' ter sprake komt, ook. Er is tus sen beide evenwicht en dat maakt ook dat ik echt voel: „ik ben thuis gekomen". Dit is het tweede artikel in een serie over mensen die vertellen over hun geloofser varing naar aanleiding van een (kunst)voorwerp in een kerkgebouw. De eerste afle vering stond in de krant van 27 juli jl. Uitgave Kantoor: Telefoon 071 -122 244 Telefax: 071 - 134 941 Postadres: Postbus 112300 AA Leiden Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk Telefoon: 070-3190 933 Telefax 070-3906 717 Postadres Postbus 9. 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J Leune Adjunct-hoofdredacteur J Timmers Chef-redacteur G - J. Onvlee. Secretariaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808) L van Koot. ed Sport Leiden e o (tel. 071 - 144 049) K. van Kesteren. Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815): A van Rijn (chef). W Bunschoten, drs C. van Haersma Buma, A van Holste^ E Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo. drs Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B Jansma. H. Pu Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhüis, S. Pieterse Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v.. - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied; a9( - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie,( dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederifc België De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K Swiers en M Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H Bijleveld.t Pa land, P Koopman, D van Rietschoten en K. van Wees tot - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus; jj d - de volgende correspondenten in het buitenland S. Akkerman (Praag), J drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (AthenS R. Hasselerharm (Johannesburg), T Heard (Kaapstad), drs A.Heering (Rp B van Huët (Parijs), M de Koninck (Washington), H Kuiter! (Nieuw Delhi).[da F Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R Vunderink (Moskftg, W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G van Wijland (Belgraói. F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel) De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusi publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London M. de Cocq sieve vertL Vertaalss' )P Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 op ma. t/m vr van 1f 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand per kwartaal per jaar Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal per jaar IA, rn 25,70 76,60 294,30 Het abonnementsgeld diei uit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 39C Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 Een Sloveense franciscaanse pater in gesprek met jeugdige kerkgangers. FOTO: SP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2