Bijbelsmokkelen: „zaak van gebed"
CaicbeSouocmt
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Polarisatie neemt toe in orthodox-joodse gemeenschap
II
Zwitserse
bisschop
Haas weet
van geen
wijken
Russische patriarch vraagt gebed voor topontmoeting
Ikoon van Titus Brandsma
gewijd in Friese kerk
COMMENTAAR
Tijdbom
CeidócSouxcvnt
MAANDAG 29 JULI
Karmelietessen
uit bisdom Breda
BREDA Na een lange en
rijke traditie in West-Brabant,
zijn de Ongeschoeide Karme
lietessen verdwenen uit het
bisdom Breda. Zeven van de
vijftien zusters verlieten de
Karmel van Huybergen om te
gaan wonen in de ouderenkar-
mel in Oirschot, de overige
acht gingen naar de karmel in
Arnhem. In de jaren tachtig
overleden in zes jaar tijd acht
zusters en de open gevallen
plaatsen werden maar voor
een deel opgevuld door intre-
des. Bij ongewijzigd beleid
zouden de mogelijkheden voor
het karmelleven in Huybergen
in gevaar komen.
De mensen begrijpen
niet wat voor rijke
bron van inkomsten
spaarzaamheid is
AMSTERDAM „Het rom
melt binnen het Nederlands-
Israëlietisch Kerkgenootschap
(NIK)", geeft de permanente
commissie (dagelijks bestuur)
van dit orthodox-joodse kerk
genootschap toe. „De polarisa
tie neemt toe en daardoor ont
staan spanningen", schrijft zij
in haar Bulletin. Maar zo erg
als hoofdredacteur M. Kopuit
van het Nieuw-Israëlietisch
Weekblad (NIW) het keer op
keer voorstelt, is het ook weer
niet. De permanente commis
sie trekt in het Bulletin ten
strijde tegen deze man die
„met zijn opruiende taal" we
kelijks „de tegenstellingen
aanwakkert en de polarisatie
bevordert".
Kopuit schreef onlangs dat het
NIK op een splitsing afstevent,
omdat de permanente commis
sie een te liberaal-joodse koers
zou varen. Hij illustreerde dit
onder meer met het besluit om
de plaats van de hoofdkrijgs-
machtrabbijn te laten verdelen
tussen een orthodoxe en libe
rale kandidaat. De hoofdsyna
goge Amsterdam, de grootste
joodse gemeente in Nederland,
zal zich gedwongen voelen de
NIK te verlaten.
De 'georganiseerde oppositie'
komt inderdaad uit het ressort
Amsterdam, aldus het Bulle
tin.
Met name B. Hertzberger en
prof. mr. H. Loonstein „spelen
een politiek spel alsof de cen
trale commissie (het algemeen
bestuur) de Tweede Kamer is.
Het doel is de permanente
commissie ten val te brengen
en de taken van het NIK dras
tisch in te krimpen. De Joodse
gemeente Amsterdam zou die
dan (gedeeltelijk) moeten
overnemen."
Ook het feit dat de liberale
rabbijn A. Soetendorp onlangs
in een NIK-delegatie meereis
de en de benoeming van een
NIK-leraar die in Amerika
wel eens in een Reformsyna
goge les had gegeven, maken
volgens de oppositie duidelijk
dat het NIK niet meer op or
thodoxe basis staat.
Het NIK telt ongeveer 5.800
leden. Het andere orthodox-
joodse kerkgenootschap in Ne
derland, het Portugees-Israë-
lietisch Kerkgenootschap,
heeft ruim 1.000 leden. Bij het
Verbond van Liberaal Reli
gieuze Joden zijn ongeveer
2.000 joden aangesloten.
MUNNEKEZIJL Me
vrouw S. van der Woude
uit het Groningse Munne-
kezijl is al rond de zestig,
maar ze schrikt er niet
voor terug om de wereld
over te reizen, desnoods
met veel gevaar, als ze
denkt dat God haar dat
vraagt. Dit jaar stak ze
verschillende keren met
een tas vol bijbels illegaal
de grens tussen Hong
Kong en China over.
Eerder bezocht ze al drie
keer Roemenië. Ze voelt
zich een reizigster in
dienst van God.
Haar laatste reis was naar Chi
na. „Ik was een paar keer met
een zendingsorganisatie naar
Roemenië geweest. Op een dag
kreeg ik bericht over een reis
naar Rusland. Daar wilde ik
graag naar toe. Ik heb gebeld
met die zendingsorganisatie,
maar de reis naar Rusland
bleek nog niet in kannen en
kruiken; een reis naar China
wel. Maar ik zei: 'Nee hoor.
daar heb ik geen belangstel
ling voor'. Ik had er ook nog
nooit over nagedacht".
De zendingsorganisatie nodig
de mevrouw Van der Woude
toch uit voor een informatie
bijeenkomst met de mensen
die zouden meedoen aan de
Chinareis. „U moet er maar
over nadenken en er voor bid
den", zei het meisje van de
zendingsorganisatie. Maar me
vrouw Van der Woude voelde
er nog steeds niets voor en liet
verstek gaan op de bijeen
komst.
Maar de zendingsorganisatie
belde nog een keer; het meisje
was teleurgesteld en gaf de
moed niet op. „Ze zei dat ik de
groep wel achterna reizen kon
via Rome. Het leek me echter
nog steeds niets. Ik wilde ge
woon niet".
Weer enige tijd later belde de
organisator van de reis naar
China weer. Er zou ook nog
een jongen van een jaar of
dertig naar China gaan. Hij
zou via een rechtstreekse
vlucht naar Hong Kong vlie
gen. Of mevrouw Van der
Woude zin had om met hem
mee te gaan? Na enige be
denktijd gevraagd te hebben,
stemde ze uiteindelijk toe.
Hoe kwam ze er toe om nu
toch ja te zeggen? „Eerst bad
ik niet tot God over deze reis.
Ik vroeg Hem niet of Hij vond
dat ik moest gaan. Ik wou ge
woon niet. Later bad ik wel.
Ik vroeg me af waarom ze
steeds bij mij terug kwam. Is
dit nu Gods wil, dacht ik. Ik
ben erover na gaan denken en
ben tot de slotsom gekomen: ik
moet gaan".
In Hong Kong werden me
vrouw Van der Woude en
haar reisgenoot beiden be
taalden de reis zelf door de
organisator van de reis opge
wacht. „Ze bracht ons naar
een woning waar een Ameri
kaans gezin woonde. Daar
leefden we met zes dames op
één kamertje, bedden boven
elkaar, geen stoel, geen tafel.
Eén wc en één bad moesten
we met zijn twaalven delen.
Al met al was het wel een
beetje benard. Ik schrok er
een beetje van. Ik had geen
luxe verwacht, maar dit
Ze zeiden: 'Zo'gaat dat als je in
de zending werkt'."
Na een instructieve bijeen
komst over het brengen van
bijbels over de grens met Chi
na, volgde de barre werkelijk
heid. „Alles is een zaak van
gebed. Je bent erg op God be
trokken. Voordat we op pad
gingen, gingen we met zijn vij
ven in een kring staan. Ieder
sprak een gebed uit. De één
vroeg of we rustig mochten
zijn en een ander of de tocht
mocht lukken enzovoort.
Daarna vertrokken we. Ik was
heel erg gespannen. Nu gaat
het gebeuren, dacht ik. Wat
hangt me boven het hoofd? Bij
de grens was de spanning ech-
Mevrouw Van der Woude (I) met twee andere medewerkers van de zendingsorganisatie gefotogra
feerd voor een vluchtelingenkamp in Hong Kong.
ter weg. Ik had een tas bij me.
Ik wist dat daar bijbels in za
ten, maar had er zelf niet in
gekeken. Ik had de tas van
mijn leidster gekregen. Bij de
grens volgde de éne na de an
dere controle. Je moest wel
langs vier bureau's".
„Uiteindelijk kwamen we bij
de controle voor de goederen.
Ik kwam eraan en moest mijn
tas op een tafel zetten. De dou
anebeambte voelde eerst voor
zichtig, maar stuitte al gauw
op een bijbel. Toen zocht hij
verder en stapelde de bijbels
op elkaar. Ik kreeg een bewijs-
je waarop stond hoeveel bijbels
hij in beslag had genomen. Op
de terugreis mag je de bijbels
weer meenemen naar Hong
Kong".
Het feit dat ze gepakt was, be
tekende een grote klap voor
mevrouw Van der Woude. „Ik
heb er echt mee gezeten. Ik
heb erover gepraat met een
andere vrouw. Ze vertelde mij
dat iedereen dit soort ervarin
gen heeft. Toch ben je teleur
gesteld. Je hebt het toch in
Gods' hand gegeven. Ik was er
zo van doordrongen dat ik
moest gaan en dan word je ge
pakt".
Nadat ze er geruime tijd mee
geworsteld had, kon mevrouw
Van der Woude de tegenslag
accepteren. Misschien heeft
die klap me behoed voor hoog
moed, filosofeert ze. „Ik voel
de mij vanaf dat moment erg
afhankelijk".
De tweede tocht ging van
Hong Kong naar Shanghai.
„Dit was een hele moeilijke
reis. We hebben ons een hele
dag op deze reis voorbereid.
Op het platte dak van het huis
waar wij woonden, heb ik ge
beden en uit de Bijbel gelezen.
Ik had het Spaans benauwd en
een vreselijke hoofdpijn. Ang
stig vroeg ik mij af wat er zou
gebeuren als ik gesnapt zou
worden. Ik heb gebeden. Ik
heb tegen God gezegd dat ik
bang was en hoofdpijn had en
Hem gevraagd of Hij mij rustig
wilde maken".
Mevrouw Van der Woude pas
seerde tijdens deze tweede
tocht - samen met haar colle
ga's - zonder problemen de
grens. De bijbels werden afge
leverd in een hotel. „Als je er
goed doorheen komt, wat ben
je God dan dankbaar".,
Communistisch
In China is een bijbeldrukke
rij, onder meer gesteund door
het Nederlands Bijbelgenoot
schap. Waarom dan toch nog
bijbels smokkelen? „Er is een
schreeuwende behoefte aan
bijbels in China, dat weet ik.
En ik weet dat er een beroep
op mij is gedaan", aldus me
vrouw Van der Woude.
Bij de overdracht van de bij
bels aan Chinese christenen is
mevrouw Van der Woude
nooit betrokken geweest. „Dat
wilde ik niet. Des te minder je
weet, des te minder kun je los
laten".
„Hoor eens, je bent in een land
dat geregeerd wordt door een
communistisch regime. Ik wist
wat dat betekent, want ik was
ook al in Roemenië geweest
toen Ceaucescu daar nog de
scepter zwaaide. Je doet iets
wat zij niet willen. Jij bent
hun gevangene als het ware".
Na de succesvolle tweede tocht
volgde nog een derde die ook
naar alle tevredenheid verliep.
Mevrouw Van der Woude
schat dat ze in totaal 150 bij
bels naar China gebracht
heeft. Ze was zich ervan be
wust dat wat ze deed illegaal
was, maar ze wist ook dat vele
Chinese christenen er dank
baar voor zijn.
Op de vraag of ze binnenkort
nog weer op zendingsreis gaat,
zegt ze dat ze nog graag eens
naar Rusland wil. „Ik zou zo
graag bij die mensen willen
zijn". Mogelijk gaat ze in sep
tember, samen met andere le
den van de hervormde en ge
reformeerde kerk van Munne-
kezijl, naar een kerkelijke ge
meente in Roemenië. Met deze
gemeente hebben de hervorm
den en gereformeerden van
Munnekezijl een broedercon
tact. Deze reis wordt gehouden
samen met broeders en zusters
uit Kollum en Oudwoude die
ook contacten hebben met ge
meenten in Roemenië.
Toen mevrouw Van der Wou
de een meisje was, was een
tochtje naar Groningen al een
wereldreis. Shanghai en Pe
king waren voor haar alleen
namen in de aardrijkskunde
les. Nu heeft ze China met ei
gen ogen gezien. Ze voelt zich
een vrouw van deze tijd en
trekt zich de ellende van de
verre naaste aan. „Ik ben blij
en dankbaar dat ik het heb
mogen doen. Wat zou ik graag
willen dat jongelui de fakkel
overnemen, want de Chinezen
schreeuwen om bijbels".
CHUR De omstreden
Zwitserse bisschop Wolf
gang Haas zet, ondanks
aanhoudende protesten,
zijn behoudende beleid
onverstoorbaar voort.
Zaterdag benoemde hij een
Opus Dei-priester tot coördi
nator van het priestersemina
rie in zijn bisdom Chur. „Al
leen als het de wil van de paus
is, zal ik aftreden", aldus de
bisschop die zich sinds zijn be
noeming begin vorig jaar niet
erg geliefd heeft gemaakt in
de Zwitserse Rooms-Katholie-
ke Kerk. Ook onder zijn colle
ga's zijn er die grote moeite
hebben met Haas. Op dit mo
ment bezoekt aartsbisschop
Karl-Josef Rauber als persoon
lijk gezant van de paus Zwit-
seriand om de problemen in
de kerk te helpen oplossen.
Als de paus uiteindelijk tot de
conclusie komt dat aftreden de
beste oplossing is, „zal ik geen
ogenblik verzet plegen, maar
me heel gehoorzaam bij deze_
beslissing neerleggen", zegt"
Haas in een gesprek met het
Zwitserse persbureau KIPA.
„Ik geloof niet dat men mij
kan verwijten dat ik iets doe
of wil doen wat niet in over
eenstemming met de leer van
de kerk is", zegt de bisschop
wiens benoemingenbeleid in
middels berucht is. Hij is er
dan ook van overtuigd dat de
polarisatie niets met zijn per
soon te maken heeft, maar met
datgene waarvoor hij staat.
„Het gaat om objectieve zaken
en waarheden." Geconfron
teerd met de vraag of het bij
de talloze conflicten uiteinde
lijk toch niet steeds om zijn
persoon gaat, herhaalt Haas
dat de oorzaak „de inhoud van
de verkondiging is". „Want als
mens ben ik niet iemand die
uit is op strijd of op enigerlei
wijze onvrede zou willen stich
ten. Van nature ben ik eigen
lijk zeer vreedzaam."
Een Moskous
russisch-orho-
dox gezin
brandt kaars
jes voor de
topontmoeting
FOTO: AP
WOUDSEND In de rooms-
katholieke Sint Michaëlskerk
in het Friese Woudsend is een
ikoon van pater Titus Brands
ma gewijd.
De ikoon (26 bij 35 centimeter)
is gemaakt door mevrouw J.
Witteveen-Vander Zee uit
Delft. De Friese pater staat op
de ikoon niet afgebeeld in
monnikskledij, maar in de ge
streepte gevangeniskledij van
Dachau, het Duitse concentra
tiekamp waar de pater in 1942
overleed. Het opschrift is in
het Fries en luidt: Het op
schrift bij de afbeelding luidt
'Sillige Titus, münts en martel-
der' (Heilige Titus, monnik en
martelaar).
De schilder mevrouw Witte-
veen is afkomstig uit Fries
land. De afsluiting van het
Willibrordjaar in november
1990 in Rome en de Friese in
breng daarin brachten haar
ertoe de afbeelding van de in
1985 zalig verklaarde Titus
Brandsma te maken.
De ikoon krijgt een plaats in
de kerk van Woudsend. De
karmeliet Titus Brandsma
heeft zich altijd verbonden ge
voeld met deze kerk. In 1337
werd in Woudsend een kloos
ter opgerichten van de orde
der Karmelieten. De parochie
van Woudsend probeert de
karmelieter traditie levend te
houden.
Pater Titus Brandsma heeft
veel betekend voor de Friese
katholieken. Hij zette zich on
der meer in voor de emancipa
tie van het katholieke volks
deel in deze provincie. Katho
lieken werden voor de Twee
de Wereldoorlog nog als een
'fremdkörper' in de Friese sa
menleving gezien. Daarnaast
zette Brandsma zich in voor de
Friese taal en ciütuur in de
Rooms-Katholieke Kerk. Hij
was een van de schrijvers van
een Missaal in het Fries en ij
verde voor de totstandkoming
van de Bonifatiuskapel in
Dokkum. Vorige maand werd
in Dokkum een plaquette van
Titus Brandsma onthuld.
Voor en tijdens de Tweede
Wereldoorlog verzette Brands
ma zich fel tegen het nazisme.
Als geestelijk adviseur gaf hij
aan katholieke dagbladen in
1942 het consigne elke propa
ganda van de NSB te mijden.
Op 19 januari van dat jaar
werd hij gevangen genomen.
Via de gevangenissen van
Scheveningen, Kleef en
Amersfoort kwam hij in het
concentratiekamp Dachau te
recht, waar hij op 61-jarige
leeftijd overleed.
,tu<
;aa
Met de aanvaarding van een staakt-het-vuren t ka
Kroatische regering van Franjo Tudjman lijkt het ejen.
vaar op een fatale uitbarsting tussen de KroatischePe
en het Joegoslavische federale leger voorlopig afgew?n Qf
als Tudjman aankondigde wil zijn regering niet ver«£jjge
delijk zijn voor het mislukken van de bemiddelingsjdoei
van de Europese Gemeenschap. n 331
lente
De druk op zowel het interne vredesoverleg tussefv00i
trokken Joegoslavische partijen zelf als de ontmoetin kur
federale premier Markovic vandaag met de Europese—
terraad zal hebben, wordt daarmee ten minste ge<^
weggenomen en dat kan kostbare tijdswinst betekq^L
een voor alle partijen aanvaardbare oplossing te vin)
SlNDS Slovenië en Kroatië zich een goede maand
onafhankelijk verklaarden, is er heel wat verandj
krampachtige pogingen van zowel de Joegoslavische
teiten als de internationale gemeenschap om de door^-
smede federatie tot elke prijs samen te houden, hebba
gemaakt voor een de facto erkenning dat Slovenië ziP-
weg mag gaan. Officieel is de verdere uitvoering vai
afhankelijkheid van Ljubljana voor drie maanden opj
en moet in deze periode een definitieve regeling woi|
gewerkt, maar de Sloveense president Milan KucJ
meer dan duidelijk gemaakt dat hij er niet aan de|
ooit deel te willen uitmaken van Joegoslavië. Op d
Servische hardliners na heeft ook de Joegoslavische,
er zich in geschikt dat Slovenië zich mag afscheid^
het bloedbad dat zou ontstaan als men de Slovenen roOF
weid zou dwingen terug te keren, schrikken ook de'
generaals terug.
■pv pt 1
DE situatie ligt echter heel anders in Kroatië. In tejtegi
ling tot het etnisch vrijwel homogene Slovenië, dat %el,
grafisch aan de rand van de federatie ligt, raken Krj
problemen het hart van het land. Een Joegoslavische
tie kan bestaan zonder Slovenië, maar niet zonder j
Los van de problemen die de omvangrijke Servische i
heid in Kroatië zou veroorzaken, zou de Kroatische oP^
kelijkheid het einde betekenen van alle dromen in üLjei
over een 'Groot-Servië' en dat is voor Slobodan Milosvooi
zijn generaals onaanvaardbaar. Suri
(reel
ZlJ zullen zich tot het uiterste blijven verzettten 1
Kroatische afscheiding, terwijl de internationale
schap voorlopig niet bereid lijkt Zagreb met dezelfdf
will tegemoet te treden als de Slovenen. De weigering*
EG waarnemers te sturen naar Kroatië is in dat opzicr
betekenend. De EG is van mening dat geen enkel forj
menteel toereikend is op te treden in een Joegoslaviscf
geroorlog en weinigen twijfelen eraan dat die zal(id u
ken als Zagreb nu zijn eigen weg gaat.
De sleutelvraag is echter of de wereld de Kroaten
zeggen wat zij de Slovenen wel wil toekennen. Ook
ten willen geen deel meer uitmaken van de Joegosl]
federatie, zoals zij nu bestaat. Hen beletten zich af
den zal alleen maar permanente onrust creëren en
lijk toch naar een burgeroorlog leiden. Bovendien
geschiedenis dat elk volk dat zijn onafhankelijkhek
die toch zal krijgen hoe lang de weg ook is. Als iedere
gelooft dat de Joegoslavische federatie heeft opgehof
bestaan, heeft het geen enkele zin haar levensduur ki]
tig te verlengen. Daar zal Europa niets bij winnen.
just
De komende weken moet definitief worden beslist r
toekomst van Joegoslavië. Oplossingen nu uitstellen, Lr
herroepelijk een tijdbom in werking. Hoe langer zij
harder de explosie zal zijn.
MOSKOU Het hoofd
van de Russisch-Ortho-
doxe Kerk, patriarch
Aleksej II, heeft zondag
de orthodoxe gelovigen
opgeroepen te bidden
voor het welslagen van de
topontmoeting van Bush
en Gorbatsjov, die dinsdag
in Moskou begint.
De patriarch riep tijdens een
kerkdienst op tot gebed voor
„degenen die grote verant
woordelijkheid dragen voor
het lot van de naties en de vol
keren, de presidenten van de
Sovjet-Unie en de Verenigde
Staten die elkaar ontmoeten in
Moskou."
„De wereldgemeenschap be
vindt zich op dit moment op
de rand van de bevrijding van
de angst en van de apocalypti
sche dreiging van de vernieti
ging van Gods schepping", zei
Aleksej met het oog op het
verdrag over de beperking
van kernwapens dat de we
reldleiders zullen onderteke
nen.
Uitgave:
Kantoor:
Telefoon:
Postadres
Hoofdkantoor:
Telefoon:
Postadres
Westerpers bv (maakt deel uit van Sijt
Apothekersdijk 34, Leiden.
071 -122 244
071 - 134 941
Postbus 112300 AA Leiden
Koopmansstraat 9. 2288 BC Rijswijk
070-3190 933.
070-3906 717
Postbus 9, 2501 CA Den Haag
iheid
•leid
Iiale
light
hel
voor
n dt
luier
Sport Leiden e.o. (tel. 071 -144 049): K van Kesteren.
Directeur/hoofdredacteur J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers
Chef-redacteur: G - J Onvlee
Secretanaat directie/hoofdredactie (tel 070 - 3190 808) L. van Koot.
B
047): R Kleijn (chef),kam
Herpen (chef), F. Buurman, frteri
in ra
ne n
ilang
(tel-070-3190 815) jpral
Haersma Buma, A van Holsótgg
E. Huisman, H Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij. R de Roo, drs. K
Sport algemeen (tel 070 - 3190 826): F Werkman (chef), P. Alleblas, D. Difeans
D. Kiers, R. Langeveld, drs H.-F Ruijl jrijkt
Kunst/rtv (tel. 070 - 3190 834): G. Ansems (coordinator), B. Jansma, H. Pie
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835)- L. Kooistra. drs P van Velthoven
Foto (tel 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S Evenhuis, S Pieterse. j
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819). T Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van:
- freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied
- de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie
dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in
Belgie. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs K. Swiers
Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R in 't Hout (chef), H Bijlevek
land, P. Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus:
- de volgende correspondenten in het buitenland S. Akkerman (Praag),
drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H Botje (Tunis), A. Courant (Athf
R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs A.Heering
B van Huèt (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delf
F Lindenkamp (Sao Paulo), R Simons (Londen), drs R. Vunderink (Mo
W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgi
F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel)
De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve
publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London Vert.
Stekt
'al_
"PE
Nabezorging
Telefoon 071 -122 248 op ma
15 00 uur
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
Bij automatische betaling:
per maand
per kwartaal
118.00 tot 19.00 uur, op za. v
25,70
76,60
294,30
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78,60
per jaar 299.30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 39C
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050