Wt^ÊÊ i m w?< list en bedrog bij Amsterdamse veilinghuis Sotheby's k jH Pino Pascali in Kröller-Müller kló« Sou/tout KUNST/RTV 11 Christina Deutekom geeft master class in Congresgebouw 1 Pb L 'ince komt mogelijk naar Nederland ZATERDAG 27 JULI 1991 DE WERELD ACHTER DE NOTEN I FOTO: MILAN KONVALINKA DEN HAAG Als on derdeel van het negende wereldcongres over hoog- begaafheid, dat van 29 juli tot en met 2 augustus in het Nederlands Con gresgebouw in Den Haag wordt gehouden, geeft opera-zangeres Christina Deutekom op dinsdag 30 juli en donderdag 1 au gustus in de Rembrandt- zaal van het Congresge bouw een aantal 'master classes', die voor het pu bliek toegankelijk zijn. Deze 'master classes' zijn het 'speelse' onderdeel van het onderwerp muzikale begaafd heid, dat een van de hoofd thema's is tijdens het congres. In haar rol van lerares zal Christina Deutekom negen jonge zangeressen en een zan ger begeleiden die, na een strenge selectie, van diverse Nederlandse conservatoria werden geplukt. Of deze overgebleven kandidaten in derdaad hoogbegaafd zijn, durft Deutekom niet te zeg gen. „Muziek heeft namelijk niet alleen met techniek te maken. Het gaat eerder om de wereld achter de noten, want met de interpretatie ervan breng je de diepere boodschap van de componist pas echt over. Bovendien valt er over de ontwikkeling van een zan ger niets te zeggen. De een heeft een langzame start, de ander begint veelbelovend en komt halverwege vast te zit ten". De taak die Deutekom zich zelf heeft opgelegd, is die van begeleidster. Ze zal niet zo zeer letten op de zangtech niek, want daar wordt op de conservatoria al genoeg aan gedaan, alswel op de declama tie van de muziek. Op het programma staat een aantal aria's van Italiaanse compo nisten, die uiteindelijk moeten resulteren in een uitvoering op vrijdag in de Prins Willem Alexanderzaal van het Con gresgebouw. Tijdens het congres staat nog een ander optreden op het programma. Het gaat om een concert op dinsdag 30 juli in de Haagse Grote Kerk. Tij dens die uitvoering treden jonge Duitse talenten in de leeftijd van tien tot twintig jaar op. Deze jongeren, onder andere het Trio Ishizaka, Martin Schmeding, Mariam Lutz, Sabine Winkler en Christine Riessner, zijn de prijswinnaars van het mu ziekconcours 'Jugend Musi- ziert' dat jaarlijks in Duitsland wordt gehouden. Dit jaar dienden zich achthonderd kandidaten aan voor de ach tentwintigste aflevering er- Het concert in de Grote Kerk begint om acht uur 's avonds, de 'master classes' zijn op dinsdag en donderdag van tien uur 's morgens tot een uur 's middags en van twee tot vijf uur 's middags. De toegangsprijs voor het Grote Kerk-concert bedraagt 32,50 gulden, voor het bijwonen van de 'master classes' moet telkens 20 gulden worden be taald. ■r^ERDAM „Kijk, ^Éak een schilderij en ^®het bij mij thuis bo- ma£ schoorsteenmantel. Jnt langs en je vindt |n mooi schilderij dat jeetje op een Picasso koopt het. Thuis zolderkamertje ver- je mijn handteke- plaats je Picasso's Dan spreken een „fake". Jij het schilderij ge- om het aantrekke- alste maken. Wanneer wij ihter een schilderij g°e| Picasso welbewust ^atbr, dan spreken we islgj forgery", een regel- r he vervalsing". fatrick van Maris van dejlgemeen expert bij het Sotheby's in Am- 00)ii tracht het „delicate" Wl uit te leggen tussen N^and forgeries", namaak brwalsingen. Tot en met 6 nie#er 's *n het Amster- s je veilinghuis een ten- te z*en êeheel g|an dit onderwerp is ge le wereld van de imita te reprodukties en de Singen. Na Amsterdam b tentoonstelling af naar ]ork. [eveer honderd voor van vooral porselein lewerk zijn voor de ex- uit Londen gekomen se deel uit maken van n ^ty's 'Black Museum'. Ei- 1 is het geen museum, uien collectie van twijfel- S®1- stukken, vergaard 1 ie Engelsman Arthur en L Hij was de man die levjaar bij Sotheby's Lon- ra<erkte en lange tijd de van de afdeling Kera- en Kunstvoorwerpen keni was. De verzameling „fakes en forgeries" bestaat daarom voor het merendeel uit voorwerpen die Kiddell onder ogen kreeg. Leermateriaal Aanvankelijk gebruikte hij de spullen vooral als leermateri aal bij de interne opleiding van het veilinghuis. Toekom stige experts moeten tenslotte onderscheid kunnen maken tussen echte en valse voorwer pen. De belangstelling voor de imitaties bleek echter zo groot dat hij besloot een heus mu seum op te richten voor zijn „fakes en forgeries". Aan ver valsingen, zo zegt ook Van Maris van Dijk, blijkt een enorme amusementswaarde vast te zitten. „Zoiets slaat aan". Niet alleen bij het (kij kerspubliek overigens. Ook rovers hebben twee weken ge leden een bijzonder grote inte resse getoond door twee dagen voordat de tentoonstelling naar Amsterdam zou afreizen 43 van de 148 objecten te ste len. De valse voorwerpen, die zich in het opslagdepot in het centrum van Londen bevon den, zijn tot op heden nog niet teruggevonden. Van de da- der(s) ontbreekt nog elk spoor. Ook over de motieven van de overvaller(s) tast de politie nog in het duister. Tot de gestolen stukken be hoort onder meer een 'Meis- sen'-reproduktie genoemd naar de Meissenfabrieken van een beeldje van porselein uit 1750. De imitatie, die in 1880 werd gemaakt, siert de omslag van de catalogus die bij de oorspronkelijke tentoonstel ling hoort. Voor de bezoekers in Amsterdam zit er niets an ders op dan zich te behelpen met een grote kleurenfoto die de samenstellers van de ten toonstelling in het veilinghuis hebben opgehangen. De imita tie, die volgens Sotheby's een waarde vertegenwoordigt van maximaal drieduizend gulden, is volgens de catalogus bijna niet van echt te onderschei den. Alleen de prijs is anders, want een echt exemplaar le vert bij verkoop het tienvoudi ge, oftewel dertigduizend gul den op. Verwarrend De prijs van een „fake of for gery" ligt niet per definitie la ger dan het origineel, zo leert de catalogus. Een nagemaakte 'Worcester' porseleinen kop en schotel uit 1780 is anno 1991 bijvoorbeeld veel meer waard dan een origineel exemplaar. De termen „echt" en „namaak" zijn trouwens buitengewoon verwarrende begrippen. Een „echt namaak" schilderij van Vermeer, ge maakt door de bekende Ne derlandse vervalser Han van Meegeren, werd bijvoorbeeld onlangs verkocht voor bijna 150.000 gulden. Tot voor kort was het Black Museum eigenaar van deze nep-Vermeer, die Van Meege ren na de Tweede Wereldoor log schilderde. Het doek, geti teld 'The Young Christ Tea ching in the Tempel', moest voor een 17de eeuws werk doorgaan. Van Maris van Dijk: „Over Van Meegeren gaat het verhaal dat hij een gefru streerde kunstenaar was die de (kunst)wereld wilde laten zien dat hij zeker zoveel talent had als Vermeer. Hij voelde zich als kunstenaar miskend en ging de schilderijen van de Hollandse meester perfect na maken. In de jaren dertig twij felde niemand aan de echtheid van de doeken, zo hoog was de kwaliteit". De vermeende Vermeers van Van Meegeren werden voor niet onaanzienlij ke bedragen aangekocht door onder meer Boymans-van Een medewerker van het veilinghuis Sotheby's bekijkt een vervalsing van het schilderij 'Au bal du moulin de la Gelatte', een van de stukken die te zien zijn op de expositie 'Fakes ana Forgeries'. FOTO: ANP het maken van een goede kunnen zijn door een bepaalde fake". Een goede fake, of lie- kunstenaar. Gemaakt bijvoor- ver de beste fake, is voor Van beeld, op een regenachtige Maris van Dijk een voorwerp achternamiddag, met pijn in waarvan de kunstkenners zeg- de buik. De beste fake is kort- gen dat het werk gemaakt zou om een stuk, waarover twijfel Beuningen in Rotterdam. naamste drijfveer is toch voor- Frustratie en gekrenkte trots al een commerciële. „Het ver vormt volgens Van Maris van valsen moet renderen. Het Dijk dus één van de redenen moet de moeite van het ver- om vervalsingen te maken, valsen waard zijn, want er Maar, zo meent hij, de voor- gaat nogal wat werk zitten in rijst. „Voor een goed expert is het", aldus Van Maris van Dijk, „gesneden koek te oorde len over de echtheid van een stuk. Als de expert twijfelt en de vervalser verwarring heeft gezaaid, dan zou je kunnen zeggen dat de vervalser goed bezig is geweest". Een vervalsing kan ook voor „echt" worden aangezien, om dat het toevallig goed uitkomt voor de vorming van een theo rie als een voorwerp echt is. Zo beweerde de Britse weten schapper Charles Dawson nog in het begin van deze eeuw dat hij op Britse bodem de missing link had gevonden, de ontbrekende schakel tussen de aap en de 'mens. Botten De wetenschapper presenteer de schedels en botten waaruit moest blijken dat de eerste mens in Engeland was gebo ren. De knekels waren echter fake. Pas in de iaren vijftig werd Dawsons bedrog ontmas kerd. Volgens de expert van Sotheby's duurde die ontmas kering zo lang, omdat Daw sons ontdekking bewees dat de bakermat van de beschaving in Engeland lag. Zo'n theorie wilden de Britten toch niet zo snel overboord zetten. Deze namaak-botten en schedels zijn niet op de tentoonstelling in Amsterdam aanwezig. Wel is een voorbeeld te zien van een fake-voorwerp, dat zich zelf ontmaskerde. In 1986 wer den bij Sotheby's in Londen drie flessen port aangeboden als echte Crofts port uit 1924. Enkele dagen nadat de port bij het veilinghuis was inge bracht, ontplofte één van de flessen. In plaats van de kost bare port bleek de inhoud van de fles uit gemene chemische rommel te bestaan. De verval sing had zichzelf geopenbaard. m - IMi m- yia» - - ysn EERSTE OVERZICHTSTENTOONSTELLING BUITEN ITALIË d...optreden in het park van het Engelse Blenheim Palace... Wel' &PIËT I HAAG Prince j naar Nederland, of Ihij niet? De geruch- loom over de dreu nt Minneapolis wordt aangewakkerd nu jiitbrengen van zijn elpee 'Diamonds pearls' voor de deur Zijn platenmaat- pij WEA belooft j alle informatie is voorbehoud, want (et genie is nooit iets eker, maar de nieu- arager zou in moeten ver- bluidsi nber ik lopend op de elpee is een nieuwe single, lisschien ook niet. In :a wordt in elk geval 'f' uitgebracht, maar of k in Europa van de Ier wordt gehaald, is nog onduidelijk. De single- markt is hier immers minder belangrijk dan in het land van Uncle Sam met al zijn radio stations. Prince nam 'Dia monds and Pearls' op met zijn nieuwe groep 'The New Power Generation' en deze musici zullen hem ook begeleiden op zijn wereldtournee. Wereldtournee? De vraagte kens die WEA via de telefoon lijn terugstuurt, hebben een immense omvang. „Je vertelt mij heel nieuwe dingen", laat de mevrouw van de platen maatschappij weten. „Hier hebben we er niets over ver- Wereldtournee Bij Mojo Concerts, de reus on der de Nederlandse concert promotors, weten ze ook niets over een achttien maanden durende wereldtournee. „Zijn management heeft voor dit najaar geen data geprikt voor Nederland, dus zover wij we ten komt hij niet. De enige be vestiging is een concert in En geland". Zou Prince uitgekeken zijn op Nederland na zijn debêcle met de bruidssuite van het Haagse Des Indes Hotel? Hij moest vo rig jaar juni na een boekings- fout immers het veld ruimen voor het bruidspaar Mereth van Gijtenbeek en Marcel Soek. En als overmaat van ramp ging zijn 'Nude Tour' van start in een overdaad aan regen en onweer, waardoor de fans tijdens de eerste van drie volle „Rotterdamse Kuipen" slechts vijfenzeventig minuten van Prince konden genieten. Het was een waterballet met dweilpauzes. Dan was hij aan de andere kant van de Noord zee beter af. Daar speelde hij vorig jaar vijftien keer in de Londense Wembley Arena voor zo'n 150.000 mensen. Oxford Wie Prince dit jaar wil zien, zal de oversteek naar Enge land moeten maken, want wel bevestigd is een concert in het park van Blenheim Palace bij Oxford. Deze groene grasmat, die toebehoort aan ae elfde graaf van Marlborough, kan zo'n veertigduizend mensen aan. Voorlopig gaat het om een eenmalige gebeurtenis, die op 31 augustus plaatsvindt maar, en dan komen de ge ruchten weer bovendrijven, er is ook sprake van een tweede concert op 1 september. De vergunning hiervoor is aange vraagd, maar wat doet Prince? Hij komt, maar dan wel onder voorbehoud. En als hij een maal in Engeland is, dan is de multi-instrumentalist en vir tuoos entertainer mogelijk niet te beroerd om met zijn gevolg even het vliegtuig naar Neder land te nemen. Tenslotte dook hij in 1988 ook plotseling op in het Haagse jongerencentrum 'Het Paard' om aan zijn eerste Kuip-optreden nog even twee uur vast te plakken. En hij schijnt wel in te zijn voor die kleinschalige optredens, want een bron uit Engeland praat over Blenheim Palace en nog een aantal kleinere shows. Er staan dus spannende tijden voor de deur... vooral voor de gigantische hoeveelheid Prin- ce-fans. OTTERLO Het rijks museum Kröller-Müller op De Hoge Veluwe be steedt met een grote over zichtstentoonstelling van tot 30 september aandacht aan de Italiaanse kunste naar Pino Pascali, die in 1968 op 33-jarige leeftijd in Rome overleed. De in Bari geboren Pascali wordt wel eens de vader en de belangrijkste inspirator van de 'arte povera' genoemd, de stro ming in de Italiaanse kunst die in 1967 door de criticus Ger- mano Celant zo werd gedoopt. „Arme kunst", een naam ont leend aan het „arme theater" van Grotowski, waarbij arm betekent: met geringe midde len, met elementaire materia len. De laatste jaren heeft een aantal kunstenaars van de arte povera wereldfaam verwor den, zoals Kounellis, Fabro en Merz. Door zijn vroege dood tengevolge van een motoron geluk is Pascali buiten Italië vrijwel onbekend gebleven hoewel hij voor zijn tijdgeno ten en collega's een bijna my thische figuur is geworden. Pino Pascali studeerde aan het eind van de jaren vijftig sceno grafie aan de academie in Rome. Hij werd enige tijd be ïnvloed door de Italiaanse neo- dadaïsten, met name door Col- la, Burri en Schifano, en werkte als decorontwerper en reclameontwerper voor de film en de televisie. Marionetten Tot het midden van de jaren zestig had Pascali een eigen marionettentheatertje waar voor hij simpele en komische karakters bedacht. In 1965 ex poseerde hij voor het eerst de 'pezzi di donna', vrouwelijke anatomieën, werken die een tussenvorm zijn tussen schil der- en beeldhouwkunst en waarin Pascali duidelijk een dialoog met de pop-art aan gaat. In de jaren daarna heeft de Italiaan een indrukwekkend oeuvre gecreëerd dat uit een aantal thematische series be staat: de 'wapens', de 'namaak- sculpturen', de serie van de 'onthoofde dieren', de 'elemen ten van de natuur' en de-'re constructie van de natuur'. In al die werken wisselen koste lijke visuele vondsten en bui tengewoon serieuze en nieuwe ideeën over sculptuur elkaar af. Namaak Eén van Pascali's belangrijkste concepten is het idee van sculptuur als 'namaak'. „Wij zijn hier geboren", zei hij ooit in een interview, „en hebben een erfgoed aan beelden. Om die beelden de baas te worden moeten we ze koel en nuchter bekijken voor wat ze zijn en nagaan welke mogelijkheden ze hebben om nog te kunnen bestaan. Als die mogelijkheid een fictie is, accepteer je die fictie, als de dingen oud en verleden tijd zijn, behoren ze niet meer tot onze geschiede nis, dan kun je ze niet meer serieus nemen en geloven in de problemen van de mediter rane beschaving enzovoort. Ik moet eigenlijk wel namaak- beelden maken om me een beeldhouwer te voelen". In de serie van de wapens be tekent 'namaak' dat de wapens volkomen echt lijken maar uit afvalmateriaal zijn gemaakt. 'Namaak' verandert daardoor in 'net echt'. In de series 'na- maak-sculpturen' en de 'ont hoofding van de dieren' zijn alle beelden daarentegen ge maakt van onbewerkt of wit gesaust schilderslinnen dat over houten geraamten is ge spannen. In de 'onthoofding van de dieren' zijn de sculptu ren zowel dier-vorm als sculp tuur, zowel figuratief als ab stract. De merkwaardige term 'ont hoofding' heeft daarmee te maken; een beeld houdt daar op waar het op moet houden: „Ik heb een beeld voor ogen, mijn netvlies bepaalt de grens van het beeld, dus snijd ik het daar af". Het resultaat is dat de hoofden van de dieren jachttrofeeën aan de muur hangen, wat tevens de vraag stelt naar de rol van de sculp tuur: „Waarom zou iemand niet een verzamelaar worden van trofeeën van anderhalve meter bij anderhalve meter Hartstocht Pascali's materiaalgebruik is in al zijn werk virtuoos, zijn ideeën onuitputtelijk, of hij nu echt water en echte aarde ge bruikt voor zijn beelden van de zee of van omgeploegde velden, of dieren maakt van acrylbont, rupsen van huis- houdborstels of een acht meter lange hangbrug van schuur sponsjes: „We moeten de hartstocht hebben van iemand die niets bezit om echt iets te kunnen maken". Pascali's tweede, wezenlijke bijdrage aan de arte povera was de performance. De eerste performance in Italië werd in 1965 door hem uitgevoerd. Als bisschop verkleed wijdde hij een vanzijn werken in, een altaar waarop hij zijn eigen biografie had geschreven. De performance, getiteld 'Requi- escat' (hij ruste in vrede) was impliciet een kritiek op de functie van de galerie. „De ga lerie is een soort kerkhof, de werken zijn er de grafzerken, maar ze zijn ook simulacrum, altaar, Blue-bell". Gedurende zijn performances bracht Pas cali zijn werken tot leven: een foto laat hem zien terwijl hij als dr. Strangelove op één van zijn raketten balanceert, ande re tonen hem als 'inboorling' of gevangene in één van zijn 'valkuilen'. Film In het Kröller-Müller-museum is een film te zien van zijn laatste performance, in de zo mer van 1968. In dat jaar had Pascali een eigen zaal in de 34ste Biënnale van Venetië en kreeg toen tevens de prijs van de Biënnale De tentoonstelling in het mu seum op De Hoge V eluwe is de eerste overzichtstentoonstel ling van Pascali's werk buiten Italië. De expositie is in sa menwerking met het Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris georganiseerd en beslaat de gehele nieuwe vleugel van het museum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 11