Boesak: „Ik ga dood als ik niet kan preken'" GEESTELIJK LEVEN OPINIE voo™P d eigt Gevangenis- en legerpastoraat voorzien in grote behoefte COMMENTAAR CaidjócSoivicmt VRIJDAG 19 JULI 1991 ld Albanië en Vaticaan dichtbij diplomatieke betrekkingen VATICAANSTAD Het Vaticaan staat op het punt diploma tieke betrekkingen aan te knopen met Albanië. Bronnen in het Vaticaan melddn dat een overeenkomst met de voormalige at heïstische staat op korte termijn te verwachten is. De onderhandelingen zijn in een stroomversnelling geraakt na het eerste bezoek van een Vaticaanse delegatie aan Albanië sinds de Tweede Wereldoorlog, in maart van dit jaar. Albanië is de laatste voormalige communistische staat in Europa die het zonder officiële contacten met het Vaticaan moet stellen. De Albanese premier Yili Bufi zei eerder deze maand na een privé-bezoek aan paus Johannes Paulus II dat zijn land graag diplomatieke betrekkingen aanknoopt. Hij noemde dit „een noodzakelijke stap" voor de democratisering van Albanië. De laatste apostolisch gedelegeerde, een vertegenwoordiger van het Vaticaan zonder diplomatieke status, werd in 1945 het land uitgewezen. De kleine rooms-katholieke gemeenschap, die nu naar schatting 250.000 leden telt, heeft sindsdien onder zware vervolgingen geleden. Eerbaarheid zetelt in de ogen Religieuze leiders Joegoslavië binnenkort bijeen BELGRADO De vier hoogste reli gieuze leiders van Joegoslavië komen op korte termijn bijeen om de situatie in het land te bespreken. Ze willen proberen de vijandelijkheden tussen de volkeren en religieuze groeperin gen eén halt toe te roepen. Aartsbisschop Franc Perko van Bel grado bevestigt dat hij een ontmoe ting voorbereidt tussen de SerVisch- orthodoxe patriarch Pavle, de Kroati sche kardinaal Franjo Kuharic, de Sloveense aartsbisschop Alojzij Sustar en moslim-leider Jakub Selimovski. Mogelijk wordt ook opperrabbijn Ca- dik Danon uitgenodigd. 'BIJBELTRUCK' DOOR SOVJETUNIE HAARLEM Een truck geladen met 34.500 nieuwe tes tamenten in het Russisch, is onder militaire begeleiding vanaf de grens met de Sovjetunie naar de plaats van be stemming, Karelië gereden. De consul van de Sovjetunie had een ongehinderde doorgang verzekerd, zo meldt het Nederlands Bijbel Genootschap in Haarlem. Volgens het verslag van een Finse predikant die de zen ding bijbels begeleidde vanaf de Finse drukkerij, stond bij de Russische grens een militaire colonne al te wachten op de vracht bijbels. Temidden van de militaire voertuigen zette de truck de reis voort. Tegemoetkomende auto's werden met gele zwaailichten gewaarschuwd. Bij stop lichten die op rood stonden, lichtten de blauwe zwaailich ten van de militaire voertuigen op en werden de sirenes aangezet. Al het verkeer viel stil en de bijbeltruck kon doorrijden. Eenmaal op de plaats van bestemming, waren de nieuwe testamenten in een mum van tijd uitverkocht. Kerkelijke functionarissen in Karelië hebben laten weten dat ze op korte termijn behoefte hebben aan zeker 300.000 nieuwe testamenten. PRETORIA Dr. Allan Boesak, die vorig jaar we gens een buitenechtelijke relatie het ambt van pre dikant neerlegde, hoopt eind dit jaar weer op de preekstoel te staan. „Ik ga dood als ik geen kerk heb waarin ik kan preken", zegt Boesak in een vraag gesprek. Boesak, die precies een jaar geleden vertrok uit de ge meente van Belleville bij Kaapstad, zal binnenkort bij zijn kerk, de Nederduitse Ge reformeerde Sendingkerk, for meel het verzoek indienen om zich weer als predikant be roepbaar te mogen stellen. Hij verwacht dat de commissie voor de beroepen van zijn Dr. Allan Boesak FOTO: ANP kerk nog dit jaar een besluit neemt. Tot vorig jaar was Boesak voorzitter van de Sendingkerk en van de Wereldbond van Hervormde en Gereformeerde Kerken (WARC), maar hij heeft grote aarzelingen, of hij nog voor zulke leidende func ties in de kerk in aanmerking wil komen. „Ik weet het wer kelijk niet. Ik heb dit soort functies altijd als een roeping beschouwd. Ik moet toegeven dat ik nu op een punt in mijn leven ben beland, waar ik het gevoel heb genoeg werk te hebben en geen extra verant woordelijkheden op mijn schouders te moeten laden." Boesak zegt ook geen politieke functie te ambiëren. Hij sloot zich deze week aan bij de anti- apartheidsorganisatie ANC. Boesak zette zijn aarzelingen in verband met de communis tische invloed binnen het ANC aan de kant na een gesprek met Nelson Mandela. Sommi gen zagen deze stap als de aan loop naar een belangrijke functie binnen de anti-apart heidsorganisatie. Boesak, inmiddels getrouwd met de tv-producente Elna Botha, dook deze week onver wacht in Pretoria op bij een conferentie van leden van zijn kerk en van de Nederduitse Gereformeerde Kerk in Afri ka (NGKA). Beide kerken, de vroegere NG-dochterkerken voor kleurlingen en zwarten, hebben zich uitgesproken voor een fusie, maar sinds zijn ver trek als voorzitter is het verzet tegen de fusie binnen de Sen dingkerk sterk toegenomen. Boesak werd kortgeleden ou derling in Lavender Hill en vertegenwoordigde op de con ferentie de classis Wynberg. Hij meent dat de synode van de NGKA eerder deze week door in te stemmen met de Belhar-belijdenis van de Sen dingkerk aan haar plicht heeft voldaan en dat het nu aan de Sendingkerk is om onvoor waardelijk met de fusie in te stemmen. „De kerk heeft geen enkel excuus om nieuwe ob stakels voor een eenwording op te werpen", aldus Boesak. Maar het was tekenend, dat ds. Nic. Apollis, die Boesak als voorzitter van de Sendingkerk is opgevolgd, niet aan de con ferentie in Pretoria deelnam. Racisme „Het probleem is eenvoudig, wat de Sendingkerk nu gaat doen", zegt Boesak. „Komt er een speciale synode en hoe wordt die bijeengeroepen? Gaat het synodebestuur de be sluiten tot eenwording met de NGKA uitvoeren?" Boesak ziet voor zichzelf geen speciale taak om het fusiepro ces weer op het rechte spoor te brengen, maar het is duidelijk dat hij nog altijd grote invloed op de kerkleden heeft. „Als ik op welke manier ook kan hel pen om het proces naar een heid verder op gang te bren gen zou dat al een voldoende beloning zijn", zegt hij. Boesak erkent dat er ook in de Sendingkerk racisme voor komt. „Ik denk echt dat we er niet om heen moeten draaien dat er in de Sendingkerk men sen zijn die zeggen dat hun kerk niet racistisch is, maar in een adem alle schuld aan de apartheid geven. Maar apart heid is toch racisme?" Hij beseft dat het mensen veel moeite kost toe te geven dat er in hun kerk racisten rondlo pen, maar dat mag hen er niet toe brengen om de waarheid heen te lopen. „Men moet er rekening mee houden dat er mensen in de Sendingkerk en de NGKA zijn die racistische ideeën hebben. Wij zijn zo druk bezig geweest met het ra cisme in de blanke Nederduit se Gereformeerde Kerk dat we ons nooit heel ernstig heb ben afgevraagd hoe wij zelf over het racisme denken. De vraag is, of wij met dat racis me kunnen afrekenen", vindt bejaardenoorden van kloosters TILBURG De nieuwste bezuinigingen van het mi nisterie van WVC zijn voor de bejaardenoorden van kloosters „een ramp". De behoefte aan verzor ging en verpleging wordt immers met de dag groter voor de sterk vergrijzende ordes en congregaties, zegt directeur drs. H.A.J. Kros- se van de Konferentie Ne derlandse Religieuzen (KNR). Van de 23.000 religieuzen in Nederland is nu al 75 procent ouder dan 65 jaar. Krosse gaat ervan uit dat dit tegen het jaar 2000 is opgelopen tot 98 pro cent. „De zorg neemt toe en het geld neemt af". Voor volgend jaar moeten de klooster-bejaardenoorden re kenen met een korting van ongeveer 700.000 gulden, vol gens Krosse 2 a 3 procent van de totale subsidie. „Daarna wordt het alleen maar erger", zegt hij. De ordes en congrega ties betalen nu al ongeveer een kwart van de kosten zelf. Er zijn in Nederland ongeveer 130 veelal kleine tehuizen voor bejaarde broeders en zus ters. Ze hebben gezamenlijk 4.200 bedden, die volgens Krosse „meer dan bezet" zijn. Veel bedden worden boven dien bezet door religieuzen die eigenlijk zouden moeten wor den opgenomen in een verzor gingstehuis, maar dat is er voor deze speciale doelgroep niét. Het probleem wordt, aldus Krosse, des te nijpender omdat de religieuzen door hun gezon de leefwijze doorgaans vier jaar ouder worden dan de ge middelde Nederlander. Kerkelijke alarm over stijging aantal Duitse daklozen FRANKFURT Hulpverle- ners van kerkelijke organisa ties in Duitsland hebben alarm geslagen over het sterk toene mend aantal daklozen. In Frankfurt, waar kerkelijke hulpverleners bij elkaar wa ren, werd gesproken over een dramatische ontwikkeling. Ongeveer 200.000 Duitsers wo nen op straat en het aantal burgers zonder dak of zonder een enigszins menswaardig on derkomen, bedraagt meer dan een miljoen. De afgelopen maanden was er sprake van een stijging van ongeveer vijf tig procent. De ongeveer 40.000 bedden in noodonder- komens zijn dus bij lange na niet voldoende om aan de vraag te voldoen. Ongeveer dertig procent van de daklo zen in het voormalige West- Duitsland is afkomstig uit het voormalige Oost-Duitsland, zo is de .schatting. Opvallend is het grote aantal vrouwen en jongeren. „De bevolking en de meeste politici hebben geen oog voor de nood van de dak lozen", vindt Hans-Joachim Hofmann, verbonden aan de Diakonale Hulpverlening van de Evangelische Kirche in Stuttgart. Dp de lange termijn is alleen iet bouwen van kleine, goed- <ope woningen een oplossing, nenen de hulpverleners. LEIDSCHENDAM Het zogeheten categoriaal pas toraat voorziet in een gro te behoefte. Dat blijkt uit verslagen van de gevan genispredikanten in ons land en van een Duitse luchtmachtpredikant die was toegevoegd aan het 43e Jachtsquadron uit Ol denburg, gestationeerd in het Turkse Erhac tijdens de Golfoorlog. Dr. M.B. Blom hoofdpredikant bij de inrichtingen van justitie meldt in het jaarverslag over 1990 dat pastores in de gevan genis voeren meer individuele gesprekken met gedetineerden dan bijvoorbeeld psychologen. In dat jaar werd door de predi kanten, die full-time dan wel part-time werken, per week met maximaal 36 en minimaal met drie gedetineerden een gesprek gevoerd. Een psycho loog van de Regionale Instel ling voor Ambulante Geestelij ke Gezondheidszorg zou, als hij niet anders zou doen dan individuele gesprekken voe ren, maximaal 25 gesprekken per week voeren. Behalve het voeren van pasto rale gesprekken geven de pre dikanten bovendien wekelijks leiding aan gemiddeld twee gespreksgroepen van 9 a 10 ge detineerden per groep. Terwijl in 46 inrichtingen kerkdien sten verzorgd worden met een gemiddelde deelname van 25 gedetineerden per groep. Ds. C.E. van den Broek, pastor van het (nieuwe) Huis van Be waring te Arnhem, zegt over het functioneren van de ge spreksgroepen: „Het merk waardige doet zich voor, dat meermalen zeer persoonlijke dingen op tafel gelegd worden, die men eerder in een gesprek onder vier ogen zou verwach ten, en dat dit door de andere gesprekspartners wordt her kend en in ieder geval serieus genomen wordt". Volgens ds. Van den Broek staan de gespreksthema's bijna steeds in relatie tot de eigen si tuatie van de gedetineerden. Aan de orde komen vragen als: 'Wat heb je nu eigenlijk in al deze situaties aan je geloof?' en 'Als God bestaat en liefde is: waarom heb ik dan eigen lijk zo'n rotleven achter de rug, waarom is het dan zo'n rotzooi in de wereld?' Een gunstige tendens noemt dr. Blom het dat de inbreng van vrijwilligers uit de prote stantse kerken steeds groter wordt. „Sinds het najaar van 1988 is de groep van 433 vrij willigers met ruim honderd toegenomen tot 541 personen" In 1990 waren er 39 predikan ten werkzaam in de inrichtin gen van justitie. Sinds 1988 wordt er een bewust beleid ge voerd om meer vrouwelijke predikanten in dienst te ne men. Dit beleid heeft vruchter afgeworpen. Sinds 1988 is he' aantal vrouwelijk predikanter van één naar acht. Vliegtuigen van het squadron uit Oldenburg Onmisbaar De aanwezigheid van eer geestelijk verzorger voor dt Duitse soldaten in de Golfoor log is onmisbaar gebleken schrijft de lutherse lucht machtpredikant Manfred Kah (47) uit Jever. De soldaten me wie hij optrok, waren ingezet bij de luchtafweer en hadden sterke behoefte aan gesprek ken om hun gevoel van onze kerheid en onrust aan te kun- In de wetenschap dat hun le ven niet zeker was, stelden de militairen steeds weer de vra gen naar God en naar de zin van het leven aan de orde. Er werd in pastorale gesprekken niet gesproken over dienstwei gering, maar wel over de 'grenzeloze angst' en 'het ge voel in de steek te worden ge laten door de politieke en de militaire leiding'! Veel soldaten ervoeren het als een opluchting om over hun angst te kunnen praten. Bij nadenken over 'angst' en 'ge loof' bleek het geloof te kun nen overwinnen. „Zonder geestelijke verzorging zou ik hier de hele dag krijsend rond lopen", zo zei een soldaat. De gesprekken tijdens de ver schillende bijbelkringen gaven de soldaten 'kracht en moed' om aan de eisen die hun werk stelt, te kunnen beantwoorden. Al voordat hij in het leger kamp aankwam, hadden enke le soldaten een gesprek met ds. Kahl aangevraagd. Sommigen van hen bleken niet meer in zetbaar, omdat ze te zeer van streek waren. Bij de kerkdiensten was de spanning te snijden, aldus ds. Kahl en men kon een speld horen vallen. Veel soldaten konden tijdens het zingen de tranen niet bedwingen en ook het stille gebed werd als heel belangrijk ervaren. „In mijn preken heb ik er steeds de nadruk op gelegd dat het militaire beroep een er kenning is van het kwade dat in mensen leeft. Het christen dom van ben dienstweigeraar is niet beter of duidelijker dan dat van de soldaat. De bijbel geeft ieder mens en iedere ge meenschap het recht tot zelf verdediging. Het vijfde gebod: 'Gij zult niet doden' verwijst naar een conflict, maarv ook Heilig water MOSKOU Massale belangstelling was er gisteren voor het 'heilige water' in het Zagorsk-klooster, zo'n zeventig kilometer van Moskou, leder jaar, op de naamdag van de heilige Sergai Radonezsky, kunnen gelovigen water uit de bron van het klooster halen. Ter gelegenheid van de feestdag werd het water door de Russische patriarch Alexei II gezegend. Aan het water wordt een genezende werking toegeschreven. FOTO: AP Explosief mengsel usti' rda WAT samen hoort, groeit vanzelf samen, zei Willy Br; na de val van de Berlijnse Muur. Oost-Duitsland en VI Duitsland zijn samengegroeid, omdat ze samen willen Het tegengestelde is ook waar: wat niet meer bij elkaar lien blijven, groeit onvermijdelijk uit elkaar. Dat is het gev;kel Joegoslavië. De Slovenen en de Kroaten en ook de K varen, maar die zijn gemuilkorfd hebben duidelijk blijken genoeg te hebben van het gedwongen samenle met de Serviërs, de Montenegrijnen en de Macedoniërs. willen op eigen benen staan. De EG houdt nochtans de fictie van de Joegoslavische n(j, heidsstaat hoog. De EG blijft de regering-Marcovic enige wettige regering vanJoegoslavië erkennen, hoe niemand weet wie of wat eerste minister Marcovic nog tegenwoordigt. Onder druk van de EG werd het collecti presidentschap van Joegoslavië nieuw leven ingeblazen, Kroaat Stipe Mesic werd voorlopig aangesteld tot voorzi van dat collectief lichaam, hoewel Mesic zelf alle geloo die instelling verloren heeft en hij president is van een die in zijn optiek eigenlijk al niet meer bestaat. Het staatspresidium kan zelfs niet meer bijeenkomen, zij bij hoge uitzondering, ten eerste omdat Slovenië zich langer als een deel van Joegoslavië beschouwt en bijget van mening is dat het in collectieve presidentsschap meer te zoeken heeft, en ten tweede omdat ook Servië^ zijn vazallen van Montenegro, Vojvodina, Kosovo en M donië de vergaderingen van het presidium boycotten. GlSTEREN besloot het Joegoslavische staatspresidium verwacht alle federale troepen uit de republiek Slovenië nen drie maanden terug te trekken. De Sloveense plaatsder vangend minister van buitenlandse zaken, Zoran Thaler, dat hij „niet euforisch" was. Het besluit zorgt voor spanning onder de Kroaten, die nu vrezen dat de vrijkom de troepen ingezet zullen worden in hun republiek. De koorden van Brioni, onder auspiciën van de EG tot stand komen, waren al een vertwijfelde poging het Joegoslavis bouwwerk te redden van de totale ineenstorting. Maar Joegoslavische staat is in feite al uiteengevallen. A.LLE betrokken partijen beloofden de akkoorden Brioni uit te voeren, maar elke partij, al naargelang men in Ljubljana, Zagreb of Belgrado bevindt, legt ze anders In het Kroatisch-Servische grensgebied wordt intussen geweld systematisch en bewust opgevoerd. De vijftig waarnemers staan voor een onmogelijke opdracht. Wie verhinderen dat het geweld in Joegoslavië het 'point return' overschrijdt en Europa een Libanon in het kwaï binnen zijn grenzen krijgt? ALLE volkeren binnen Joegoslavië, met uitzondering de 500.000 Hongaren in Vojvodina, zijn tot de tanden pend. De voormalige communistische staten in Midden- Oost-Europa, die na de ontbinding van de partij- en de arï dersmilities met een geweldig overschot aan wapens zii maken van de gelegenheid gebruik hun voorraden te vei pen aan de vijandige partijen in Joegoslavië. De Servisf>ta nationaal-communisten, die desnoods zonder SloveniëJJ®1 Kroatië kunnen leven, maar niet zonder een Groót-Sei wijzen iedereen als vijand aan: de Slovenen, de Kroaten) Duitsers, de Oostenrijkers, de Hongaren. Achter de scherif'a ageert Moskou om via gelijkgezinde regimes op de BalP'a Bulgarije, Roemenië, Servië de verloren invloedf Europa te herwinnen. WAT kan de buitenwereld nog doen om te voorkomen het uiterst explosieve mengsel in Joegoslavië ontploft? veel. De EG hoopt dat het gezonde mensenverstand het eindelijk zal halen en dat de verschillende volkeren in JL goslavië een manier vinden om toch bij elkaar te blijven, het in een los confederaal verband. Maar zoals Willy Br; zei: „Wat samen hoort, groeit vanzelf samen". Met and woorden: wat niet samen wil horen, groeit uit elkaar. hij is schuldig die het leven van zijn eigen gemeenschap niet beschermt tegen dreigend geweld, aldus ds. Kahl. In zijn verslag wijst de predi kant er nog op dat de militai ren er op dit punt slecht aan toe zouden zijn wanneer de wensen van de kerken uit de voormalige DDR zouden wor den ingewilligd. Deze kerken vinden dat het niet nodig is geestelijke verzorgers aan te stellen, die de militairen ook buiten de kazernes vergezel len. Deze kerken willen niet verder gaan dan het verstrek ken van een opdracht aan een plaatselijke predikant van een gemeente waarbinnen een ka zerne is gelegen, om aan de daar gelegerde militairen ziel zorg te verlenen. Russische kerk bouwt voor het eerst nieuw klooster MOSKOU De Russisch-Or- thodoxe Kerk is voor het eerst sinds de revolutie van 1917 be gonnen met de bouw van een nieuw klooster. Het initiatief hiervoor is genomen door de pas opgerichte orthodoxe jeugdbeweging, bericht het Russische persbureau RIA. Het nieuwe orthodoxe non nenklooster zal verrijzen in de stad Kolyvan in Novosibirsk, waar de jeugdbeweging bezig is een internationaal centrum op te zetten. De jongeren bou wen het klooster zelf en wor den daarin bijgestaan d"oor Poolse geloofsgenoten. BEROEPINGEN Gereformeerde Kerken Beroepen te Nijega-Opeinde i.c.m. Mlldam S.S. Braaksma, kandidaat te Kampen. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Zoetermeer drs. R.W.J. Soeters te Groningen. Uitgave: Westerpers bv (maakt deel uit van Sijthoff Pers bv). Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon 071 -122 244. Telefax: 071 - 134 941. Postadres: Postbus 112300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Telefax: 070-3906 717. Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag Directeur/hoofdredacteur: J. Leune. Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers. Chef-redacteur: G - J. Onvlee Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808)' L van Koot. 046 of 071 - 144 047): R. Kleijn (chef), n Herpen (chef), F. Buurman, Sport Leiden e.o. (tel. 071 -144 049): K. van Kesteren. Ei Huisman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R de Roo, drs. K. Veraart, Kunst/rtv (tel 070 - 3190 834): G Ansems (coördinator), B. Jansma, H. Piët Geestelijk leven (tel 070 - 3190 835): L Kooistra, drs. P van Velthoven. Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S Pieterse. Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors. De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten van: - freelance-medewerkers en -correspondenten in zijn verspreidingsgebied: - de parlementaire redactie en de nieuwsdienst van de Stichting Pers Unie, e dactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederland eta België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs, K Swiers en M. van d Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. in 't Hout (chef), H. Bijleveld, D. Ho*" land, P Koopman, D. van Rietschoten en K. van Wees. - het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus, - de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag), drs. D J van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A Courant (Athene), R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Heering (Rome), B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H Kuitert (Nieuw Delhi), F Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderink (Moskou), W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrado), F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel). De Leidse Courant heeft als lid van de Stichting Pers Unie de exclusieve vertaal- e ir publicatierechten van The Times en The Sunday Times of London. Vertaalster: M.de Cocq. van 08.30 tot 17 00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 op ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 uur, op za van 1 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw) Bij automatische betaling: per maand 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Bij betaling per acceptgirokaart: per kwartaal 78,60 per jaar 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2