Terug naar de eenvoud volgens Franciscus
GEESTELIJK LEVEN OPINIE
Nonnen
verlaten
klooster
Auschwitz
Mgr. Cassidy werkt aan relatie met Russisch-Orthodoxe Kerk
Gereformeerden wachten met aanknopen beroepingen
banden met blanke kerk Zuid- Afrika
COMMENTAAR
ficidócScHwant
£etdóeSoutcwt
Omstreden luchthaven krijgt zegen RK Kerk
MUNCHEN De Rooms-Katholieke Kerk ziet geen reden de
nieuwe luchthaven van Mtlnchen haar zegen te onthouden. Vol
gens het hoofd van de pastorale bureau van het aartsbisdom
Mtlnchen, Georg Schneider, is de zegen niet bedoeld als goed
keuring van het overheidsbeleid bij de bouw van de nieuwe
luchthaven, maar om de op de luchthaven werkende mensen en
de reizigers te sterken. Juist in een geïndustrialiseerde, sterk
door de wetenschap en techniek bepaalde wereld hebben de
mensen de zegen nodig, aldus Schneider.
De kerkeraad van de evangelische kerk van Neufahrn, een
voorstad van Mtlnchen, heeft de kerken enkele weken geleden
opgeroepen niet deel te nemen aan de openingsplechtigheid vol
gend jaar.
De bouw van het vliegveld in het noorden van Mtlnchen heeft
niet alleen protesten opgeroepen bij de mensen in de omgeving
die geluidsoverlast vrezen, maar ook bij milieuorganisaties, om
dat het vliegveld gedeeltelijk wordt gebouwd in het natuurge
bied 'Erdinger Moos'.
De Evangelische Kerk in Beieren beraadt zich nog over de brief
van de kerkeraad.
DONDERDAG 18 JULI 19!
Een man die zij n
tegenstander
gelukwenst, verliest
nimmer zijn gezicht
B. Aatjes
Geschorste Chileense
keeper nu evangelisch
voetballer
SANTIAGO DE CHILE De voor het le-
ven geschorste Chileense keeper Roberto
Rojas was de afgelopen dagen een der deel
nemers aan een toernooi van evangelische
voetballers in Santiago. De voetballers zijn
aangesloten bij een organisatie van christe
lijke sporters die door hun sport getuigenis
willen afleggen van hun geloof.
Rojas deed in de kwalificatiewedstrijd te
gen Brazilië voor de wereldkampioenschap
pen op 3 september 1989, of hij door een
voetzoeker was geraakt. Hij bleek zich de
verwondingen zelf te hebben toegebracht
met een operatiemesje. Hij werd toen voor
het leven geschorst.
PELGRIMSINSIGNE
IN KAMPEN GEVONDEN
KAMPEN Tijdens archeologisch onderzoek in het
centrum van Kampen is een pelgrimsinsigne gevon
den. Het is afkomstig uit het Duitse Gottsbtlren, in
het midden van de veertiende eeuw gedurende korte
tijd een belangrijk bedevaartsoord. Voor zover be
kend is het de eerste pelgrimsinsigne uit Gottsbtlren
die in Nederland is aangetroffen.
De middeleeuwse pelgrim nam vaak een dergelijk
insigne als aandenken mee en droeg het goed zicht
baar om te laten zien dat hij zijn bedevaart had vol
bracht. Aangenomen wordt dat een pelgrim de in
Kampen gevonden insigne tijdens zijn terugtocht
verloor. Op de insigne staat de gekruisigde Christus
figuur, geflankeerd door Johannes de Doper. Op het
afgebroken deel was waarschijnlijk Maria afgebeeld.
De insigne heeft is 3,5 cm. groot. Op de rand staat
(vertaald): „Teken van Godesbure, ontstaan in het
jaar Onzes Heren 1331.
MILIEUKLOOSTER BIJ AMERSFOORT HERBERGT NIEUWE COMMUNITEIT
STOUTENBURG De
vlag hing uit, de deur
stond open en op tafel lag
de mededeling dat de soep
klaar stond in de koelkast.
De bejaarde franciscaanse
paters waren met stille
trom vertrokken uit hun
statige kasteel in Stouten-
burg, maar hadden hun
moderne opvolgers een
prachtige entree bezorgd.
De bewoners van het dorp
Stoutenburg, gelegen ten zuid
oosten van Amersfoort, zagen
de negen paters met lede ogen
vertrekken naar bejaardente
huizen of andere kloosters van
de orde. Ze hadden sinds 1948
een hechte relatie opgebouwd
met de paters, van wie er en
kelen graag af en toe een
buurtfeestje mochten organise
ren. Elke zondag konden ze in
de kapel de eucharistie met de
broeders meevieren.
Nu het kasteel Stoutenburg
'milieuklooster' is geworden,
moeten ze voor hun religieuze
behoeften naar Leusden of
Achterveld. Want onder de
negen rooms-katholieke en
protestantse volwassenen en
de zes kinderen die sinds janu
ari in het voormalige kasteel
gezamenlijk een oecumenische
communiteit vormen, is geen
priester.
Wennen
Het was dus even wennen aan
die nieuwlichters, die evenwel
net als hun voorgangers met
beide benen in de traditie van
de heilige Franciscus van Assi-
si staan. De leden van de com
muniteit „hebben allemaal iets
met Franciscus", zegt Guy Dil-
weg, een van de twee minder
broeders in het gezelschap.
,,Op een of andere manier zijn
we Franciscus in ons eigen le
ven tegengekomen."
In navolging van de middel
eeuwse heilige proberen ze in
harmonie met zichzelf, de na
tuur en de Schepper te leven.
In de bosrijke omgeving van
het achteraf gelegen klooster,
met zijn uitgebreide tuinen
lijkt dat geen al te groot pro
bleem. „Inderdaad", zegt Dil-
weg, „het is een grote luxe om
in onze verstedelijkte samenle-
Het klooster bij Amersfoort
ving op zo'n lap grond te kun
nen leven."
Eigenlijk is het ook „heel on
franciscaans", vervolgt hij,
omdat de heilige die met de
vogels sprak niet alleen de
zorg voor de schepping ver
kondigde, maar ook het ideaal
van de armoede. De communi
teit is zich dat terdege bewust.
„Wij zeggen daarom tegen ie
dereen: kom en geniet mee
van deze natuurlijke rijkdom."
Gasten zijn, mits ze meewer
ken in de biologisch-dynami-
sche tuin, altijd welkom, en er
zijn cursussen en andere pro
gramma's voor belangstellen
den. Daarnaast kunnen groe
pen gebruik maken van de
gastvrijheid van het milieuk
looster. De voorkeur gaat uit
naar „religieus geïnspireerde
groepen die ook iets met de
natuur hebben". Op dit. mo
ment zit er een groep strenge
vegetariërs in het koetshuis,
maar het hadden ook creatieve
psychotherapeuten van de
Vrije Universiteit kunnen zijn
of milieu-activisten uit de
voormalige DDR.
Dwepe
Onder de zegeningen van
'Broeder Zon' vertelt Dilweg
vol enthousiasme over Fran
ciscus, de man „die ongeveer
800 jaar geleden door en door
de mens werd zoals door God
bedoeld". De heilige, door paus
Johannes Paulus II wel de pa
troon van de ecologen ge
noemd, heeft in de moderne
mens „het instinct voor het
milieu" wakker geroepen.
Dat er in dit milieu-tijdperk,
ook door de paus dus, ge
dweept wordt met de man uit
het dal van Spoleto, is volgens
Dilweg geen probleem.
Evenmin is het een bezwaar
als de kleine heilige wordt ge
zien als eerste milieu-activist
in de geschiedenis van de
mensheid. Hoe meer aandacht
voor Franciscus en zijn bood
schap, hoe beter.
„Misschien komt men via het
modieuze van het milieu uit
eindelijk ook terecht bij het
religieuze van het milieu",
zegt Dilweg, die samen met de
andere leden van de commu
niteit juist deze „diepere, reli
gieuze laag" van Franciscus'
boodschap wil aanboren. Het
ging de heilige immers ten
diepste niet om dat vogeltje
waarmee hij sprak of de re
genworm die hij opraapte,
maar om de grootheid van de
Maker van dat alles. De fran
ciscanen hebben het daarom
FOTO: PERS UNIE
liever over schepping dan over
milieu. „Want als je schepping
zegt, roep je het beeld van de
Schepper op."
„Kijk, zo'n madeliefje, dat
spreekt toch veel beter de lof
van God dan Guy Dilweg",
zegt de franciscaan in navol
ging van zijn meester. De bloe
men, de bomen en de vogels
doen precies wat God van hen
vraagt. „Wij mensen weten het
altijd beter, wij dwarsbomen
wat God met ons voorheeft".
Terug naar de eenvoud, terug
naar de soberheid, is de reme
die waarvoor Dilweg en de zij
nen hebben gekozen. Weg van
al die georganiseerde drukdoe
nerij en gewoon je eigen brood
bakken en eigen groenten ver
bouwen. Met je handen wroe
ten in de aarde Moeder
Aarde en geregeld stil staan
bij het feit dat die simpele
schoonheid niet met mensen
handen gemaakt is.
Drie keer per dag komen de
leden van de communiteit bij
een voor meditatie in de oude
kapel van het klooster. Ze le
zen daar teksten van Francis
cus of zijn gewoon een tijdje
met hun allen stil. Ze werken
in de tuin of in het huishou
den; drie leden werken (partti
me) buitenshuis. De salarissen,
uitkeringen en andere inkom
sten gaan in de grote pot,
waaruit iedereen vervolgens
zakgeld krijgt.
Dilweg gaat ervan uit dat het
milieuklooster binnen vijf jaar
ook een financiëel gezonde or
ganisatie is. Voor de eerste
paar jaar wordt rekening ge
houden met een tekort van 30
a 40.000 gulden, maar daarna
moet dat afgelopen zijn. Aan
het provincialaat van de orde
der franciscanen zal het niet
liggen; dat verhuurt het land
goed Stoutenburg voor „een
zacht prijsje" aan de communi
teit.
„Ze vinden het wel leuk, zo'n
nieuw project", zegt Dilweg.
Hoewel de orde zeker niet zal
propageren dat er veel van
dergelijke „gemengde groe
pen" ontstaan. Volgens Dilweg
is het echter van groot belang
dat er naast de traditionele
kloosters „kernen ontstaan
waar nieuw religieus leven
kan opbloeien". Dat hoeft niet
ten koste te gaan van de iden
titeit van de orde: „Ik blijf vol
op franciscaan."
Het milieuklooster, dat op za
terdag 31 augustus in aanwe
zigheid van de burgemeester
van Leusden en de provinciaal
overste van de franciscanen
wordt geopend, begint in het
najaar met maandelijkse oecu
menische vieringen. Dilweg
hoopt dat de plaatselijke Raad
van Kerken daaraan zijn me
dewerking wil verlenen. „Wij
willen geen eilandje worden.
We willen in verbondenheid
met de regio leven."
De buurtbewoners zijn inmid
dels gewend aan de jonge
franciscanen en zijn zelfs erg
hartelijk, zegt Dilweg. Maar
een enkele boer kijkt nog met
het nodige leedvermaak naar
de biologisch-dynamische
moestuin waarvan grote delen
door het onkruid zijn over
woekerd. „Ongevraagde
groente" noemt de franciscaan
dat, „maar we hebben ook
zelfgemaakte jam!"
PARIJS Een groep
Poolse nonnen van de
orde der Karmelietessen
zal in oktober volgend
jaar haar klooster in het
voormalige concentratie
kamp Auschwitz verlaten.
Dat heeft de joodse leider
Theo Klein woensdag ge
zegd.
Klein, oud-voorzitter van
het Europese Joodse Con
gres, gaf een brief vrij van
pater Camilo Maccise,
waarin staat dat de non
nen volgend jaar zullen
verhuizen naar een nieuw
klooster buiten het kamp.
De aanwezigheid van de non
nen, die in 1984 naar Ausch
witz trokken om voor de do
den uit de Tweede Wereldoor
log te bidden, wordt door jo
den over de h'ele wereld afge
keurd omdat zij zich beledigd
voelen door het grote houten
kruis dat op het klooster ge
plaatst is. Ook van diverse
christelijke zijde is geprotes
teerd tegen de aanwezigheid
van de nonnen op het terrein
van het voormalige kamp.
De Karmelietessen wonen in
het vroegere kamptheater, de
ruimte die ook dienst deed als
opslagplaats voor het dodelijke
Zyclon B-gas dat de nazi's in
de gaskamers gebruikten.
Volgens een akkoord tussen
joodse en rooms-katholieke
leiders uit 1987 zouden de pon
nen Auschwitz al in 1989 ver
laten. Poolse autoriteiten ech
ter stelden de verhuizing uit,
totdat een nieuwe plek be
schikbaar zou zijn.
MOSKOU De voorzit
ter van de pauselijke raad
voor de eenheid onder de
christenen, de voormalig
pro-nuntius in ons land
kardinaal Edward Cassi
dy, heeft in Moskou be
sprekingen gevoerd met
onder anderen de Rus-
sisch-orthodoxe patriarch
Aleksej II en met metro
poliet Kyrill, hoofd van
het bureau buitenland
van de Russisch-Ortho-
doxe Kerk.
Het bezoek kan worden gezien
als een poging van het Vati-
caan de betrekkingen met de
Russisch-Orthodoxe Kerk te
verbeteren. Deze zijn vorig
jaar september op een diepte
punt beland na het mislukken
van overleg over de teruggave
van kerken aan de met Rome
verbonden Oekrains-Katholie-
ke Kerk. De orthodoxen
klaagden over de onbuigzame
houding van de Oekrainse ka
tholieken, die ertoe heeft ge
leid dat zij in de steden Lvov
en Ivano Frankovsk geen en
kele kerk meer hebben.
De Russisch-Orthodoxe Kerk
beziet met toenemende arg
waan de 'expansiedrift' van de
Rooms-Katholieke Kerk na
het bezoek van Sovjetpresi
dent Michail Gorbatsjov aan
paus Johannes Paulus II in de
cember 1989. De katholieken
zijn in Rusland altijd een min
derheid geweest, die vooral
onder Stalin zwaar onder ver
volging te lijden heeft gehad.
Aleksej heeft tegenover de
media herhaaldelijk zijn zor
gen laten blijken. Hij wijst dan
op een overeenkomst met het
Vaticaan van een jaar geleden.
Beide kerken bevestigden toen
Kardinaal Cassidy
FOTO: MILAN KONVALINKA
dat elke poging leden van een
kerk tot overgang naar een
andere kerk te bewegen moet
worden afgewezen als „ver
draaiing van de pastorale ta
ken" van de kerk.
Als voorbeeld van de 'triomf'
van de RK Kerk verwees het
weekblad 'Kommersant' naar
de missen die weer worden ge
vierd in de voormalige Poolse
kerk in Moskou, hoewel deze
in 1911 gebouwde kerk offi
cieel nog niet aan de katholie
ken is teruggegeven. In Mos
kou zijn de katholieken zeer
actief. Er is een katholiek dis
puut, een katholiek theater en
zondagsschool, er zijn vele
projecten. Het zelfvertrouwen
van de katholieken groeit, wat
onder meer blijkt uit de eis die
parochianen van de Lodewijk-
kerk in Moskou hebben ge
steld aan de geheime dienst
KGB om de kerk aan hen te
rug te geven.
Maar vooral het conflict in de
Oekraine heeft de relatie ver
slechterd. De Russisch-Ortho
doxe Kerk is er een minder
heid geworden. In het westen
van de Oekraine waren twee
jaar geleden nog alle 3100 pa
rochies Russisch-orthodox. In
april dit jaar waren er daarvan
maar 500 over. De rest had
zich aangesloten bij de Oek-
rains-Katholieke Kerk of bij
PRETORIA De Gere
formeerde Kerken in Ne
derland moeten voorlopig
blijven afzien van een of
ficiële relatie met de
(blanke) Nederduitse Ge
reformeerde Kerk (NGK)
in Zuid-Afrika, vindt dr.
L. Koffeman, secretaris
oecumene van de Gere
formeerde Kerken.
Hij vindt dat zijn kerk moet
wachten op een consultatie die
de Wereldbond van Hervorm
de en Gereformeerde Kerken
(WARC) later dit jaar waar
schijnlijk in Zuid-Afrika zal
houden.
Koffeman is op dit moment in
Zuid-Afrika, waar hij de syno
devergadering van de Neder
duitse Gereformeerde Kerk in
Afrika, de vroegere NG-kerk
voor zwarten, heeft bijge
woond. Dinsdag was hij bij een
vergadering van de Zuidafri-
kaanse afdeling van de
WARC.
De WARC, waarvan tot mid
den vorig jaar de bekende
anti-apartheidsstrijder Allan
Boesak voorzitter was, veroor
deelde in 1982 de theologische
rechtvaardiging van apartheid
als ketterij. Het lidmaatschap
van de twee blanke Zuidafri-
kaanse lidkerken, waaronder
de NGK, werd opgeschort, tot
dat deze kerken zich ondub
belzinnig van de apartheid
zouden hebben gedistantieerd.
Tijdens de consultatie wil de
WARC nagaan, of de NGK
weer als lid kan worden aan
vaard. In het bjzonder zal
daarbij worden gelet op de
consequenties die de kerk ver
bindt aan de synode-uitspraak
van vorig jaar, dat elk systeem
dat mensen dwingt apart van
elkaar te leven „in het licht
van de Schrift en het christe
lijk bewustzijn onaanvaard
baar is en als zondig moet
worden beschouwd". Ook de
kerkenconferentie van Rus
tenburg is onderwerp van ge
sprek. De NGK-delegatie ver
oordeelde daar het apartheids
systeem, maar weigerde in te
stemmen met voorstellen aan
de regering om aan de apart
heid een einde te maken.
De NGK brak in de jaren ze
ventig met de Gereformeerde
Kerken wegens de in haar
ogen vrijzinnige opvattingen
binnen die kerk. Toen in het
begin van de jaren tachtig de
NGK de relatie wilde herstel
len, gaven de Gereformeerde
Kerken niet thuis. Pas begin
dit jaar tijdens de algemene
vergadering van de Wereld
raad van Kerken in Canberra
had een officieel gesprek tus
sen vertegenwoordigers van
beide kerken plaats. Daaraan
was drie jaar geleden tijdens
de bijeenkomst van de Gere
formeerde Oecumenische
Raad in Zimbabwe een offi
cieuze ontmoeting voorafge
gaan.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen door de generale sy
node tot zendingspredikant
(theologisch docent en toerus
tingspredikant verbonden aan
de evangelische kerk van Hal
ma Heira, Indonesië) H.G.
Schuurman, kandidaat te
Oegstgeest; te Broek op Lan-
gedijk(toez.) J. Quist te Hen
drik Ido Ambacht. Bedankt
voor Oudewater T.W. van Ben-
nekom te Goes (buitengewone
wijkgemeente); voor West-
maas(part-time) (toez.) C.Vroe-
gindeweij te Rotterdam-Zuid.
Beroepen te Assen R. Koop-
mans te Blijham en Vriesche-
loo. Aangenomen naar Gorin-
chem A. Wijting te Ootmar-
sum. Beroepen te Twijzel-Kol-
lumerzwaag R.W.J. van Om
men, kandidaat te Zwolle.
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt Bedankt voor Den Ham
J.P. van Bruggen te Uithuizen.
Wereldregering?
)C
De G7 of de vergadering van de leiders van de zeven
ste industrielanden, aangevuld door de EG, is, zoals in
den is gebleken, met de jaren uitgegroeid tot eeh van
langrijkste beleidsbepalende lichamen ter wereld. De
vergadering van de G7 werd gehouden op suggestie vfjen
toenmalige Franse liberale president Valery Giscard
taing. De westerse wereld was er toen, in 1975, beroer
toe. Ze had zich nog niet hersteld van de economische
aanval dië het Arabische oliekartel OPEC met zijn oliel
het Westen had bezorgd. De westerse wereld ondergi^
schokken van de Amerikaanse nederlaag in Indo-Chin ienj
wereldcommunisme was in volle opmars. De ene staat
andere viel ten prooi aan dictaturen. Vietnam. Etiopië,
la, Nicaragua, om er maar enkele te noemen. Harde
leken in aantocht. Specialisten voorspelden een bliji
energieschaarste met als gevolg een langdurige econon
crisis. De democratie leek in haar bestaan zelf bedreig L
toekomst zag er erg somber uit. De leiders van de
industrielanden, die tevens de grootste democratieën +e
zochten steun en bemoediging bij elkaar. In 1975
slechts in heel vrijblijvende termen over de economi
praat. Het belangrijkste was dat men zich aan elkaa
kunnen optrekken.
;ki£
ng
I itie
Wanneer men nu de agenda nagaat van de G7 inl
den, moet men wel tot de vaststelling komen dat er in IEJ
tien jaar tijd enorm veel is veranderd. De leiders van
landen beperken zich al lang niet meer tot de economi
lijst van onderwerpen die zij in Londen behandelen,
drukwekkend lang. Economie vormt al lang niet mee
enige, en misschien zelfs niet het belangrijkste onder
Aan de orde kwamen de Uruguay-ronde, de vrije toega 1°
markten, de landbouw, de energievoorziening, het brc^r
seffect, de regenwouden, de schuldenlasten van de
Wereld, de honger in Afrika, de strijd tegen de drugs,
heersing van de internationale wapenhandel, de hulp a
voormalige communistische landen in Europa, het vi
proces in het Midden-Oosten, de sancties tegen Irak,
van de Verenigde Naties, de bescherming van de etnfjlei
minderheden tegen moorddadige regimes, de ontwik!
gen in Zuid-Afrika en de hulp aan Gorbatsjovs perestr
EeN indrukwekkende lijst. Wanneer men niet beteerl
weten, zou men kunnen denken dat hier een wereldregd"
aan het werk was. Men kan echter moeilijk verwachte"
de Derde Wereld en belangrijke landen in die wereld,
China, Brazilië of India, zich zomaar neerleggen bij de
da die de G7 in Londen heeft opgesteld. Wanneer zelf l
klein land als Israël zich onmiddellijk kan verzetten tegi
eis dat de kolonisering van de bezette Palestijnse gebi'^c
moet worden stopgezet, kan men zeker moeilijkheden
wachten wanneer de bescherming van de regenwoudi pr
Brazilië ter sprake komt. Anderzijds moet het in de reske
de wereld een enorme indruk maken dat de Sovjetunianl
ven decennia lang de voorhoede in het gevecht op leve
dood met het kapitalisme, nu alle moeite van de wereld
om aansluiting te vinden bij de vrije, kapitalistische wt"
De leider van de Sovjetunie, Michail Gorbatsjov, schaai ,j*
zich niet voor in hoogst eigen persoon naar Londen te r als
om de aansluiting van zijn land bij het kapitalist iet
machtsblok te bepleiten. Wie had dat in 1975 kunnen
ken?
de onafhankelijke Oekrains-
Orthodoxe Kerk die geen ban
den met het patriarchaat van
Moskou onderhoudt. Duizen
den priesters hebben de Rus
sisch-Orthodoxe Kerk verla
ten.
Het heeft de leiding van de or
thodoxe kerk bovendien zeer
gestoord, dat de paus in april
dit jaar het herstel van de ker
kelijke hiërarchie in Rusland,
Wit-Rusland en Kazachstan
aankondigde zonder dat zij
vooraf in kennis was gesteld.
De paus benoemde twee bis-
schopen en drie apostolische
administratoren. Onder hen
was de apostolische admini
strator van Moskou, Tadeusz
Kondrusiewicz.
Een oplossing voor de proble
men is nog niet in zicht. Pas
als die er is, kan worden wor
den voldaan aan een harte-
wens van de paus: een bezoek
aan de Sovjetunie.
bij het
Haagse Jeuad
Rode Kruis?
Uitgave: Westerpers bv (behorende t
Kantoor: Apothekersdijk 34, Lelden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Telefax: 071 - 134 941
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, 2288 BC Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933.
Telefax: 070-3906 717.
Postadres: Postbus 9, 2501 CA Den Haag
Directeur/hoofdredacteur: J. Leune.
Adjunct-hoofdredacteur: J. Timmers.
Chef-redacteur: G.- J. Onvlee.
Secretariaat directie/hoofdredactie (tel. 070 - 3190 808): L. van Koot.
I. 071 - 144 046 of 071 - 144 047): R. Kleijn (chef).
n Zeijl.
el. 071 - 144 049): K.
n Herpen (chef), F. Buurman,
Binnen- en buitenland, financiën en economie (tel: 070 - 3190 815):
A. van Rijn (chef), W. Bunschoten, drs. C. van Haersma Buma, A. van Holstelrf1
E. Hulsman, H. Jansen, drs. J. van Leeuwen - Voorbij, R. de Roo, drs. K. Ven ?l
n Wees (chef), G. Ansems, B. Jansma,
Geestelijk leven (tel. 070 - 3190 835): L. Koolstra. drs. P. van Velthoven.
Foto (tel. 070 - 3190 838): M. Konvalinka (chef), S. Evenhuis, S. Pieterse.
Bruijn, W. Diekstra, L. Hei f
mj
Redactie-secretaresse (tel. 070 - 3190 819): T. Kors.
De Leidse Courant maakt verder gebruik van de diensten v
redactioneel samenwerkingsverband van negen regionale kranten in Nederl u
en België. De algemene verslaggevers van Pers Unie zijn drs. K. Swiers enk
M. van de Ven. De parlementaire redactie bestaat uit R. In 't Hout (chef), H.
leveld, D. Hofland, P. Koopman en D. van Rietschoten.
- het Algemeen Nederlands Persbureau en buitenlandse persbureaus;
- de volgende correspondenten in het buitenland: S. Akkerman (Praag),
drs. D. J. van den Bergh (Peking), drs. H. Botje (Tunis), A. Courant (Athene),
R. Hasselerharm (Johannesburg), T. Heard (Kaapstad), drs. A. Hearing (Ron li
B. van Huët (Parijs), M. de Koninck (Washington), H. Kuitert (Nieuw Delhi), 0
F. Lindenkamp (Sao Paulo), R. Simons (Londen), drs. R. Vunderlnk (Moskouo-
W. Werkman (Jeruzalem), E. Winkels (Barcelona), G. van Wijland (Belgrado) ir
F. Wijnands (Bonn), J. Wijnen (Brussel).
n 08.30 tot 17.00 u
1 18.00 tot 19.00 u
Abonnementsprijzen (inclusief 6% btw)
BI) automatische betaling:
per maand 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar 294,30
Bij betaling per acceptgirokaart:
per kwartaal 78,60
Per jaar 299,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 7C
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050