it egionale omroep maakt handig bruik van chaos op Radio 1 t Was niet Marco Polo ■ie de spaghetti ontdekte m' IócSomant 13 en in koninklijke bibliotheek en rijksarchief "e m UITSLAG TREKKING GIROLOTERIJ BANKLOTERIJ KUNST/RTV DONDERDAG 18 JULI 1991 kaanse schilder lerwell (76) overleden II JCETOWN De Amerikaanse kunstenaar IB Motherwell, één van de grootste abstracte i in de Verenigde Staten, is gisteren overle- werd 76 jaar. Motherwell stierf in zijn zo- II lijf in Provincetown (Massachusetts) aan een Hij werd vooral bekend door zijn schilderij- 'Klaagliederen voor de Spaanse republiek', josities bestaan uit grote vlekken en recht- jp een witte achtergrond. Een werk uit deze icht in mei 1989 bij een veiling in New York dollar op. Motherwell was een van de leiders expressionistische abstracte school, opgericht en 1940 in New York. Met Willem de Koon- cson Pollock en Hans Hoffman gaf hij de na- kunst een ander gezicht. Zijn collages en doeken vaak met aardekleuren en zwart in alle grote musea. Voordat hij zich toelegde nilderen na een verblijf in Frankrijk Ie Motherwell filosofie. Robert Motherwell. Vloek van Macbeth treft toeschouwer LONDEN De vloek van Macbeth, de hoofd persoon van de gelijknamige tragedie van de Britse schrijver William Shakespeare, waart nog steeds rond. Deze week raakte een vrouw gewond toen tijdens een toneelvoorstelling van haar gezicht terechtkwam. De vrouw, die op de eerste rij zat, moest voor snijwonden in het ziekenhuis worden behandeld. Het toneelstuk, waarin heksen verschijnen, wordt omgeven door bijgeloof en wordt nog steeds geassocieerd met hekserij. Veel mensen die aan de uitvoe ring van het stuk hebben meegedaan, zijn bij ongelukken betrokken geraakt. Acteurs weige ren de naam van de tragedie uit te spreken en praten bij voorkeur over „het Schotse stuk" of het „ongelukkige stuk" om te voorkomen dat FOTO: AP ze het ongeluk over zich afroepen. Minister D'Ancona bezorgd over toekomst radiobestel DEN HAAG Minister D'Ancona maakt zich ernstig zorgen over het tempo en de daadkracht waarmee het bestuur van de NOS de problemen bij de radio aanpakt. Zoals bekend loopt het marktaandeel van de landelijke publieke omroepen snel terug. D'Ancona vindt het onacceptabel dat bij de radio eerst verliezen moeten optreden, alvorens de omroepen adequate maatregelen nemen. Zij zal geen bijdrage uit de omroepereserve geven voor tekorten die ontstaan door een afwachtende houding bij de ra dio. Ook acht de minister zich niet meer gehouden aan de huidi ge vijf radiozenders. Zij verwacht op korte termijn nieuwe com merciële initiatieven, bijvoorbeeld voor het verzorgen van een populair of klassiek muziekaanbod. Een woordvoerder van de NOS heeft laten weten dat het dagelijks bestuur van de NOS momenteel aan een voorstel voor een meerjarenvisie voor de ra dio werkt. Dat plan wordt eind september voor het eerst voorge legd aan de omroepen. Naar verwachting zal eind oktober dit plan definitief worden vastgesteld. Russische onderscheiding voor Nederlandse filmmakers AMSTERDAM De Nederlandse filmmakers Dick Rijneke en Mildred van Leeuwaarden hebben tijdens het zeventiende internationale filmfestival van Moskou een onderscheiding ge kregen van de USSR Filmmakers Unie voor hun film City Life. De Nederlanders kregen de prijs omdat zij het initiatief hebben genomen een film te maken „die het begrip tussen vol keren en culturen bevordert en waarin samenwerking tussen filmmakers op een hoogwaardig artistiek niveau wordt gebun deld" City Life is een zogenaamde episodenfilm. Elf buiten landse cineasten werden uitgenodigd om er aan mee te wer ken. Onder hen bevonden zich bekende filmers als Krzysztof Kieslowski, Mrinal Sen, Tato Kotetishvili en Carlos Reichen- bach. City Life werd geproduceerd door Rotterdam Films. De makers ontvingen eerder voor City Life de hoogste onder scheiding van de Britse filmindustrie op het internationale film- en televisiefestival in Birmingham en de Getz World Pe ace Prize op het Chicago International Film Festival. City Life ging in première tijdens het filmfestival in Rotterdam. PIET IRSUM „Ik zou er arm voorstander van een McKinsey ook op lerlandse radio wordt Niet omdat de re- van bet televisie-on- zo opzienbarend zijn rapport had ik met van twee collega's 'jannen schrijven op een inj, n maandagmiddag mdat het een breekij- tie heeft gehad. Er is scussie losgebarsten, een Pinksternotitie g had. En daarin iroor het eerst gespro- er commerciële radio evisie via etherfre- Vóór McKinsey niet eens bespreek- zegt Allard Berends, iformatieve program- dio bij Veronica. I bij de AVRO in pro 's als 'Televizier Maga- et 'Radio Journaal' en ïdactie van 'Karei van aaf', volgde een paar ug zijn overstap naar Daar begon hij bij lijn', was daarna als ntair redacteur bij radio' betrokken om ;ns, na het vertrek van in Egmond naar het vondnieuws, hoofd in- ve programma's radio len. Allard: „Ik heb er die functie moeten m hoor, toen ik hem iangeboden, want het toch dat je het dage- andwerk, het stukjes ren, opgeeft. Ik was er er van dat ik dat wel vinden", n een jaar na die over stap, concludeert Allard dat hij er een andere boeiende baan voor heeft terugkregen. „Je bent vooral beleidsmatig bezig, maar we leven in een storm achtige tijd". Wolf Is Veronica daarbij de wolf in schaapskleren? Tenslotte maakte de omroep onlangs nog zijn plannen bekend om, samen met de TROS, uit het bestel te stappen. Allard: „Ons doel met de radio is om zo snel mogelijk zeven dagen in de week, vierentwintig uur per dag uit te zenden. We willen het liefst twee radiostations; een informatieve zender en een muziekzender en dan na tuurlijk via etherfrequenties. De scenario's daarvoor liggen al klaar, maar het zal nog wel even duren voordat ze kunnen worden uitgevoerd. Tot de dag dat we commercieel gaan, zal ik vechten voor vijf herkenba re Hilversumse radiozenders. Een centrale rol in dat duide lijke gezicht speelt de kleuring van die zenders. Nu is het een chaos, simpelweg omdat nie mand zich aan de afspraken houdt. De identiteit vormt daarbij telkens weer een enorm struikelblok. De gepro fileerde omroepen denken daar kleur aan te geven door middel van hun actualiteiten rubrieken. Ze hebben het idee dat als ze dat laten vallen, hun bestaansrecht op de tocht komt te staan. De situatie die hier door ontstaat is, dat bijvoor beeld de hoofdredacteuren in de Werkgroep Radioreportage iets afspreken en dat het ver volgens in het Copra (een werkgroep van radio-directeu ren) weer volledig wordt te ruggedraaid. En dat is altijd de schuld van de geprofileerden". Henk van Hoorn (NOS) en Piet van Tellingen (NCRV) hebben een tijdje terug een no titie geschreven met vijf opties over samenwerking op Ra dio 1. Na drie keer stevig dis cussiëren vonden de hoofdre dacteuren dat we voor model vier zouden moeten kiezen, dus voor een verregaande vorm van samenwerking, als we tenminste in de stevige concurrentie-strijd met satel lietradio en regionale omroep zouden willen overleven. Die aanbeveling is vervolgens naar het Copra gegaan. Je houdt het niet voor mogelijk welke bonje sommige hoofdredacteu ren daarna met hun directeu ren hebben gehad; hoe ze het in hun hoofd haalden om daar überhaupt over te praten. Het is de malaise van dit omroep systeem; soms lijkt de identi teit belangrijker dan het over leven. En dan denk ik, het zou goed zijn als McKinsey zich met de radio zou bemoeien. De discussie zit namelijk muur vast. Iedereen denkt zo sterk vanuit zijn eigen optiek, dat alleen een buitenstaander die patstelling kan doorbreken". Kleur „De enige oplossing voor het radio-probleem is als je de zen ders echt kleurt, dus geen sport op popzender Radio 3 en geen dominee op de familie zender Radio 2. De luisteraar wil duidelijkheid. Waarom be zet de regionale radio, na Ra dio 3, de tweede plaats in luis terdichtheid en zijn ze Radio 1 moeiteloos gepasseerd? Omdat er bij de regionale omroepen een paar intelligente mensen zitten, die handig gebruik heb ben gemaakt van de chaos op Radio 1. Zij produceren op de piekuren in een horizontale programmering het nieuws dat mensen willen horen. Hier door zijn ze heel herkenbaar. De bespelers van Radio 1 zou den daarbij een prachtige aan vulling kunnen geven door sterk uit te pakken met natio naal en internationaal nieuws, maar doen dat niet. En dat komt simpelweg omdat we niet op één lijn te krijgen zijn. Neem bijvoorbeeld 'Het Ge bouw' van de VPRO op vrij dagmorgen. Dat is echt een prachtig programma. Ik durf zelfs te beweren dat het een van de allermooiste radiopro gramma's is die de Nederland se radio kent, maar het heeft natuurlijk niets met nieuws en actualiteiten te maken. Het is een prachtig journalistiek pro gramma, „maar als er in de Fi- lipijnen een aardbeving plaats vindt, dan hoor ik daar die ochtend bij de VPRO niets over. Zo'n programma zou ie dus moeten uitzenden in de dal-uren". Zenderchefs „Ik heb een keer voorgesteld met zenderchefs te gaan wer ken. Ze zouden de bevoegd heid moeten krijgen een pro gramma van de zender te we ren als het daar niet op thuis hoort. Je neemt bijvoorbeeld Lex Harding en iemand van de VARA voor Radio 3 en Henk van Hoorn en Piet van Tellingen voor Radio 1. Zo zoek je voor elke zender twee mensen die aan de hand van vastgestelde richtlijnen kun nen bepalen wat wel en niet op die zender thuishoort. Ik denk dat de cijfers binnen de kortste keren omhoog vliegen. Mensen willen regelmaat en zekerheid. Er is niet voor niets uit een onderzoek, dat Veroni ca onlangs heeft laten houden, gebleken dat onze formule van 'Nieuwsradio' werkt: de luiste raar wil gewoon op een be hoorlijke manier in een half uur worden bijgepraat over het belangrijkste nieuws in de wereld. Daarbij hebben wij de herhalingsfactor bedacht, zo dat je tijdens de piekuren in twee uur tijd vier keer het nieuws voorbij hoort komen, zij het dan in een steeds bijge werkte versie. Ik herinner mij uit mijn 'Radio Journaal'-tijd dat er bij de AVRO schande van werd gesproken, maar nu hanteert bijna elke omroep die formule". Televisie „Het grootste probleem met de radio is misschien, dat de hele discussie in de omroepwereld draait om de televisie. Neem de media-discussie die het af gelopen jaar is gevoerd, daar valt het woordje radio nauwe lijks. Het besluit van het NOS- bestuur was ook: we gaan eerst wat aan de televisie doen, die radio komt nog wel een keer. Het interesseert ze echt geen fluit en dat is extra pijnlijk als je weet, dat er dagelijks meer TA VAN DER HOFF 1AAG Volkswijs- ummer één: Marco ?eft op een van zijn cingsreizen de spa- 'an China naar Italië- it. Nummer twee: Ca de' Medici heeft voor ireiding van de Itali- ceuken in Frankrijk „Klinkklare onzin", inair publicist Johan- n Dam. „De meeste journalisten doen niet aan bronnenon- Ze schrijven van el- rer en zo houden dat rerhalen automatisch Van Dam is dan ook 'reden met het initia- de Koninklijke Bi- om in 'Kookboe- ir de eeuwen heen' de te laten zien. De stelling werd van oor de Amsterdamse geopend. )e zit het nu echt met hetti? Van Dam: „Uit van Tiberius (14-37 v. imt het oudst bekende Dit wordt toege- aan Apicius, een lekkerbek die gerust reis naar Libië onder- ndat daar de scampi zouden zijn dan in liè. In zijn kookboek van pasta's gespro- weten we dat de pasta aten". De in- in Catharina de' Medi- Franse keuken is vol- Dam zeer gering ge- Dat kun je opmaken •ten en menu's uit uit die tijd. Een Ita- ïvloed is daarin nau- bespeuren". naar bronnen is omdat koken op een wetenschappelijke manier bestudeerd kan worden. Ko ken is niet altijd even serieus genomen. „De laatste tijd zijn er gelukkig in verschillende disciplines wetenschappers, die hun wetenschap combineren met een serieuze belangstel ling voor gastronomie. Vooral in Amerika is dat het geval: Iemand als Barbara Ketcham Wheaton, een kunsthistorica, deed bijvoorbeeld onderzoek naar de Franse tafel en keu ken van 1300 tot 1789". Duizenden Van Dam in het ene knoopsgat vorkje en mesje, in het andere een lepeltje is zelf kookboekenfanaat. Hij heeft er minstens vijfduizend. Zeven jaar lang stond hij in de Kookboekenwinkel in Am sterdam. Hij schrijft onder an dere voor Intermagazine, Het Parool en Elsevier en heeft het bekende boekje 'Alles warm' op zijn naam staan. Verder deed hij radiowerk en is bezig met een televisiepro gramma. Joop Witteveen, een vriend van Johannes, verzamelt ook en—lieeft 'slechts' tussen de 2500 en drië3Uïzëhd~Irookboe- ken. Daarnaast heeft Witte veen een zeer uitgebreide kaartenbak met een bibliogra fie van het Nederlandse kook boek. De kennis van beide heren kwam de KB goed van pas. „Wii weten bijna alles tot 1950. In de KB bleek heel veel ma teriaal voorhanden, maar dat was soms bij heel andere ru brieken ingedeeld, bijvoor beeld bij de medische boeken. Omdat wii van het bestaan van vrijwel alle boeken weten konden wij ze makkelijk tra ceren", vertelt Van Dam. On geveer 130 van de 321 tentoon gestelde werken komen uit de privé-collectie van Witteveen en Van Dam. Illustratie bij een kookboek uit het begin van deze eeuw. FOTO: KB In de manier' van opschrijven van de recepten is in de loop van de eeuwen een hoop ver anderd. Hoeveelheden werden in het begin niet vermeld en iedereen gebruikte zijn eigen inhoudsmaten. Pas in de tijd van Napoleon kwamen er standaardeenheden. „Dat klinkt idealer dan het is. Veel mensen konden toen nog niet lezen. Ook wisten ze niet hoe ze hoeveelheden moesten af meten. Die kennis kwam heel geleidelijk". Hoe lang een ge recht moest koken of braden werd niet vermeld. Pas twee eeuwen geleden begon men met het plaatsen van lijstjes met ingrediënten bóven het recept. „Als je een recept uit de Middeleeuwen wilt probe ren komt het aan op het zelf experimenteren met hoeveel heden en kooktijden", zegt Van Dam. Uit een vergelijking tussen recepten van eeuwen geleden en wat recentere re- mensen naar de radio luisteren dan er naar de televisie kijken. In het McKinsey-rapport valt één keer het woord radio. Het onderzoeksbureau stelt name lijk zonder blikken of blozen voor het budget van de radio te gebruiken om aardiger tele visie te maken. Hoe verzin je het! Ik word daar nu nog kwaad om. De radio lijkt een wormvormig aanhangsel. Ze zouden eens naar de cijfers moeten kijken. De radio loopt leeg en niet zo'n beetje, het verlies is echt enorm. Maar zo lang er bij de omroepen men sen op de loonlijst van de radio staan, die eigenlijk voor televi sie werken, en allerlei midde len van de radio naar de tele visie vloeien, zal het een moei zaam proces blijven de radio uit het slop te halen". Prijzen op gironummer TTflPTïïfll 1.335.606 0.679 84.40.31.577 7.843 6.852 191.820 ■nsEHi 35.12.65.724 632 741_ 1.961.402 29.63.25.538 613 192 IIEESEiSEifll 2.686.758 45.96.66.320 79 2.765.338 95 cepten blijkt duidelijk een ver andering van de smaèk. „In de Middeleeuwen was men dol op combinaties van zuur (azijn) en zoet. In een kookboek uit de 19e eeuw staat een oud re cept voor nierpastei. De 19e- eeuwer becommentarieerde: „Het recept is goed, maar doe er geen suiker, amandelen en kaneel bij". Zuur en zoet wer den meer gescheiden. Status Waaraan een goed kookboek moet voldoen? Van Dam: „De recepten moeten kloppen. Vooral bij vertalingen schort er nogal eens wat aan. Neem het in Nederland enorm goed verkochte 'De nieuwe Franse Keukén' van Paul Bocuse. Daarin staat een recept voor plumpudding. Er moet vijf honderd gram rundervet in verwerkt worden, maar de Nederlandse vertaling luidt 'runderniertjes'. Dat leidt tot een verrassend ander resul taat. Verder moet er geen overdaad aan ingrediënten ge bruikt worden. Twintig ingre diënten per recept is misschien een uitdaging voor de profes sionele kok, maar niet voor de amateur". Van Dam signaleert dat vooral jonge mensen af willen van het traditionele 'groenten- aardappelen-vlees'-maal. „Hoe jonger, hoe exotischer ze ko ken. Goed koken heeft tegen woordig vaak een status-ver- hogende functie, terwijl nog niet zo lang geleden koken niet bepaald in hoog aanzien stond". Hij voorspelt een goede toekomst voor de Thaise keu ken en de Latijns-Amerikaan se keukens. „De Japanse keu ken zal hier niet zo gauw doordringen. Je hebt nu een maal keukens die je goed kunt eten maar die je niet zelf 447.185 558.178 1.553.255 1.967.066 1.988.252 2.405.819 2.771.006 3.762.377 3.993.612 5.142.634 1.423.451 2.085.088 2.169.757 2.462.086 2.968.801 4.106.955 4.161.985 4.651.289 4.699.540 5.164.768 Extra prijzen Prijzen op gironummer 303.418 569.285 1.452.918 1.554.148 1.754.860 2.009.491 2.146.416 2.985.798 3.226.728 3.437.695 3.534.199 3.844.523 3.878.628 4.171.685 5.828.223 Extra prijzen op eindcijfer(s) Prijzen op eindcijfer(s) IfiIiIiB 49.69.57.279 11.23.09.216 13.00.00.671 13.12.99.867 31.12.50.165 44.34.31.868 45.04.60.304 45.87.70.086 47.62.23.350 50.36.11.166 53.32.21.501 15.19.67.040 15.65.04.715 31.73.26.597 35.19.60.740 36.42.17.359 44.92.41.882 50.33.55.739 50.80.87.686 65.79.06.158 67.57.05.231 goedgekeurd door de Staatssecretaris van Justitie onder num mer: LO 700/088/207. 71De baten zijn bestemd voor de Stichting Alge mene Loterij Nederland te 's-Gravenhage ten behoeve van maatschappelijk werk, volksgezondheid,, cultuur en natuurbehoud. Prijzen boven f 1.000,- worden belast met 25% kans spelbelasting. Extra prijzen bankrekening ETiiuTwil 88.40.66.096 11.48.50.267 12.00.49.422 16.22.01.982 31.65.68.066 33.47.09.539 33.60.82.002 34.05.54.878 37.58.29.334 41.78.07.082 48.16.23.396 48.77.50.535 52.11.44.299 65.14.10.649 84.79.59.112 86.00.30.091 Extra prijzen op eindcijfer(s) Ga maandelijks meespelen. Ik verleen hierbij, tot SUFA, Zomerhofstraat 64-68. lï opzegging. MACHTIGING a I GiroLoterij BankLoterij TV-bekendmakingen GiroLoterij/ BankLoterij (om-de-maand- deelnemers) (maandeli)kse deelnemers) 6x per jaar (om-de-maand- deelnemers) 14 augustus POSTBANK VIA DE BANK 18 september I I 1 6 oktober I l 13 november

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13