„Sommigen worden high van mijn werk' KUNST/RTV 1* Wassenbeeldenmuseum voof popartiesten in Parijs HAAGSE KUNSTENAAR JOHAN VAN ZUTPHEN STEELT SHOW IN SONSBEEK De Sensatie CcidóeSoivwmt David Röell Prijs voor 1 vormgever Friso Kramer s AMSTERDAM Het Prins Bernhard Fonds heeft 1 de David Röell Prijs 1991 toegekend aan de indus- c trieel vormgever Friso Kramer (1922). Deze prijs, I waaraan een bedrag van 25.000 gulden is verboden, wordt dit jaar voor de tweede keer toegekend op het c terrein van de industriële vormgeving. Kramer c krijgt de prijs voor zijn gehele oeuvre, dat volgens de jury van een zeer constante kwaliteit is. In de ia- 1 ren vijftig ontwierp de industrieel vormgever onder a meer de Revoltstoel en de Revolttekentafel. In 1961 R kreeg hij de BKI-prijs en in 1963 richtte hij samen met anderen het ontwerpbureau Total Design op. 1 Het Stedelijk Museum in Amsterdam richtte in 1977 z een overzichtstentoonstelling in van zijn werk. In 1983 kreeg Kramer de Piet Zwart Prijs en in 1990 de d Kho Liang Ie-prijs. De jury van de David Röell s Prijs, onder voorzitterschap van Prof. Dr. H. W. van t Os, bestond uit Prof. W. H. Crouwel, Drs. E. J. van P Straaten, M. Boot en P. Hefting. Voorwaardelijke gevangenisstraf voor Heintje BRUSSEL Het voormalige kindersterretje en destijds idool van velen, Hendrik Simons ('Heintje'), heeft giste ren een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden en een geldboete van ruim 6.500 gulden gekre gen. Hij werd daartoe veroordeeld door de rechtbank van het Belgische Eupen die hem schuldig bevond aan videopiraterij. De 35-jarige Heintje, die vooral een zeke re vermaardheid verwierf met de vertolking van Duitse levensliedjes verhuurde illegaal gekopieerde videocas settes. In zijn videotheek in het aan Eupen grenzende Kelmis trof de politie enige tijd geleden een duizendtal vervalste videocassettes aan. De politie kwam in actie nadat de stichting Belgian Anti-Piracy Foundation een klacht tegen de voormalige zanger had ingediend. Die Foundation heeft inmiddels een schadevergoeding van zo'n 300 gulden per vervalste cassette geëist. Over een eventuele schadevergoeding zal de rechtbank zich later uitspreken. De advocaat van Heintje heeft al laten we ten tegen het vonnis in beroep te zullen gaan. Fans blijven om kaartjes vragen van Julio Iglesias ROTTERDAM De Neder landse fans van Julio Igle sias kunnen maar geen ge noeg krijgen van de Spaanse zanger. De aanvragen vooi concertkaartjes is zo over weldigend dat Mojo Con certs, in samenwerking me Iglesias' management, heef besloten een extra concer aan de inmiddels indruk wekkende lijst toe te voegen Dit vierde concert vindt plaats op 14 september in de Rotterdamse Ahoy'. De voorverkoop van dit optre den begint zaterdag. WOENSDAG 17 JULI 1991 Nederlander winnaar internationale architectuurwedstrijd SOFIA De Nederlandse architect Ir. P. Strik uit Boxtel heeft op de zesde World Biënnale of Architec ture in Sofia de Grand Prix 1991tgewonnen. Aan deze hoogste onderscheiding is een gouden medaille ver bonden. Dit heeft de Koninklijke Maatschappij tot Be vordering der Bouwkunst Bond van Nederlandse Ar chitecten BNA bekendgemaakt. Een internationale jury koos het werk van Strik uit 430 inzendingen van architecten uit de hele wereld. Striks bekroonde uit zending bestond uit het postverdeelcentrum in Boxtel, het postkantoor in Budel, een expositiecentrum in Waalwijk, het eigen architectenbureau, een kiosk en een waterpartij op de markt in Boxtel. De World Biënnale of Architecture in Sofia is een tweejaarlijkse internationale competitie, die is bedoeld om de kwali teit van de architectuur te bevorderen. De Biënnale staat onder auspiciën van de president van Bulgarije, de minister van cultuur en de Union International des Architects. Kunstenaars krijgen eigen dienstencentru: DEN HAAG Kunsteni krijgen een dienstencenti - in Den Haag waar ze voor viezen op sociaal, juridisch, nancieel en fiscaal gebied k nen aankloppen. De oprichi is een initiatief van de Fedi j tie van Kunstenaarsverenij gen en het Voorzieningsfo voor Kunstenaars. Het d ,r°" stencentrum geeft voornaf lijk individuele service, centrum krijgt een depend ce in Amsterdam en ho3 spreekuren in andere de ic°n van het land. naT"' CTI PO Auf Deutsch sympathiek programma met uitglijder G«rrie van der Klei en Erik Breij spelen en zingen Auf Deutsch. Tek sten: Hans Dorrestijn, Jan Boerstoel, Annie M.G. Schmidt en anderen. Concept: Erik Breij. Regie: Albert Mol. Gezien op 16 juli in het Kur- haus. Herhalingen t.m. 24 augustus, niet op maandagen. Speenhof moet er mee be gonnen zijn, met het Kur- hauscabaret. Daarna ging een rij groten ermee ver der: Louis Davids, die in de jaren voor de oorlog uitgeweken Duitse caba retiers een podium bood, Cor Ruys, Pisuisse, Wim Sonneveld, Wim Kan, en als laatste, in de jaren ze ventig, Paul van Vliet. Daarna was het een tijd stil, maar gisteren kon een Kurhausheer weer trots spreken van een in ere herstelde traditie. Erik Breij, pianist-zanger van cabaretgroep Purper, kwam met het idee en speelt nu sa men met zangeres Gerrie van der Klei Auf Deutsch, vertaal de Nederlandse cabarettek sten, goed vertaald, goed bege leid, goed gespeeld en goed ge zongen. Een goed en sympa thiek plan dus, kunnen die Duitsers eens horen hoe sterk de liedjes zijn van Hans Dor restijn, Jan Boerstoel en Annie M Schmidt. En zo is er meer Hollanse waar van kwaliteit. Frau Klei draagt een Marlenemedley bii en Herr Breij speelt naar oud en succesvol Purperrecept Mo zart, Bach en Dorrestijn aan elkaar, maakt associatieve pot pourri's op thema's als af scheid en vermaakt ons met zijn boekje met melodieën en teksten die goed van pas ko men als iemand zich even aan het verkleden is. Het gaat bijna de hele avond goed, tot vlak voor het eind Breij muzikaal is gaan associë ren op Maria. Dat brengt ons Ave Maria's van Gounod en Schubert en Maria's uit Wesl Side Story en The Sound oi Music en de ontdekking dat de stemmen van Breij en Van der Klei niet bij elkaar passen en ongeschikt zijn voor dat reper toire. Gerrie van der Klei is vocaal uitstekend toegerust is voor zeg Berlijns cabaret anno 1930 en kan een prima Dietrich neerzetten, maar voor het klassieke repertoire is haar stem te schel en te kil. De tweestemmige zettingen zijn niet mooi en klinken gemeen en vals. De piano trouwens ook, wat niet zo handig is voor een sponsor. Ook in de af- scheidsverzameling daarna lij ken de stemmen aan hun eind van hun Latijn. Jammer van die miskleun aan het eind. Daarvoor was het in orde, maar dat schreef ik al. Breij is innemend, Klei is cool en het materiaal is prima. Als ik een Duitse badgast was zou ik 'Auf Deutsch' waarschijnlijk ver rassend, origineel, aardig en leuk vinden en op het eind een oortje toeknijpen. Miles Davis benoemd tot ridder in het Legioen van Eer De Amerikaanse jazztrompettist Miles Davis (65) is gisteren in Parijs benoemd tot ridder in het Legioen van Eer. Hij kreeg deze hoogste culturele onderscheiding uit handen van de Franse minis ter van cultuur Jack Lang. De speciale ceremonie werd bijgewoond door verschillende Franse jazz musici Minister Lang beschreef de trompettist, die zondag nog op lyrische wijze zijn virtuositeit liet horen op het Haagse North Sea Jazz Festival, als 'de Picasso van de jazz' en hij zei dat Davis „vier generaties" had geïnspireerd met zijn muziek. Op de foto: Miles Davis (r) krijgt zijn culturele onder scheiding van de Franse minister Jack Lang. FOTO: AP PARIJS Met John Lennon en Yoko Ono nog onder de la kens vliegt het opklapbed te gen de muur. 'Imagine' klinkt het in een witte slaapkamer die een suite van het Amster damse Hilton-hotel moet voor stellen. De ex-Beatle en zijn vrouw zouden een week in dat hotelbed vertoeven. Het is al weer 21 jaar geleden. Had John het zich ooit kunnen voorstellen nog eens postuum tegen een wand te worden ge plakt? Bij de niet komische be doelde scène lijkt het tekst bordje 'Stay in Bed' tamelijk overbodig. John en Yoko worden dage lijks uit- en opgeklapt in het Parijse Forum des Halles. Ten minste hun afgietsels, die sa men met die van zo'n veertig andere popsterren een plaats hebben gekregen in het was senbeeldenmuseum 'Rock'n Roll Hall of Fame'. Na vorig jaar al een spannend horror- museum te hebben geopend investeerde de Engelse Ku- nick Group nog eens ander half miljoen gulden in de voormalige 'buik van Parijs'. De nieuwe attractie wordt aangeprezen als 'de Europese tempel van de rockmuziek'. Veel Europees bevat de 'hal van de faam' overigens niet. Want behalve Engelsen die zichzelf doorgaans niet tot het continent rekenen zijn het overwegend Amerikanen die de toon zetten. Prince, Madon na, Michael Jackson, ze staan er allemaal in hun karakteris tieke pose. De een lijkt beter dan de ander. Terwijl op de achtergrond een videoband van een van haar concerten loopt, wordt een wulpse Ma donna in fantasiekorset bin nengereden op een tijgersofa. Een stramme Prince draait mechanische rondjes voor een Gotham City Hall en vertolkt het Batman-deuntje. Mega-cd- verkoper Michael Jackson werd met drie uitvoeringen beloond, van klein 'Jackson- vijfje' tot swingende vampier in Thriller. Niet ver van de plek waar eens de stedelijke knekelput lag dreunt het al met al ritmisch in de Parijse ondergrond. Mona Lisa Bezoekers zijn er nog nauwe lijks. Die middag welgeteld drie, maar volgens de Ierse ge neral-manager Emmet O'Han- lon zal het met het bezoek wel loslopen. In het belendende horrormuseum dat hij even eens beheert komen dagelijks 600 betalende bezoekers, „ge noeg om door te gaan". Aandoenlijk is het pompeuze glitterdecor waarin Elvis her leeft. Zoals een suppoost in het Louvre de Mona Lisa in het oog houdt, zo waakt een een zame ordebewaker over 'The King'. Terwijl het 'Glory glory hallelujah' aanzwelt gaat de letter 'v' (van ELVIS) open en rolt Presley in het voetlicht. i U „Prachtig hè", zegt de ord j waker die een wandele pop-encyclopedie blijkt, beeld van Elvis heeft zijn ciale aandacht. „Zijn kop h 50.000 francs gekost. Er heel wat fans die hem op kamer zouden willen hebb Veiliger acht de suppoost in een steeg die de New Y< se achterbuurt nabootst. Rolling Stones, Bob Dylan Jimmy Hendrix leveren beurten hun sonore geschil nis. In een hoekje wordt J Lennon doodgeschoten een gek. Ster De meeste artiesten (Sting, ton John, Bob Geldof kunnen zich vinden in wassen imitatie, weet O'H JJj" Ion. De rechten op de beel aa zijn bescheiden. „We ma s 0 hier immers ook reclame hun muziek" Het Franse bliek zoekt tevergeefs zijn eigen helden. Slechts t werden waardig geacht in te worden uitgebeeld: synr siserkoning Jean-Michel J« en de onverslijtbare Joh Halliday. Maakt een NetfEG landse artiest kans op plekje. O'Hanlon kan zo gi niemand bedenken, toont zich diplomaat. i Nederlandse bezoekers om bepaalde artiest vragen zu no| we er aan denken". De of Fame' is dagelijks geopjBan van 10.30 tot 18.30 uur. Folder des Halles, uitgang PorteK Louvre. Metro: Chatelet. erde Je k Holland Festival trekt te weinig buitenlandse bezoekers AMSTERDAM Het aan- I tal buitenlandse bezoekers dat in de maand juni het Holland Festival heeft be zocht, is uiterst bescheiden. Slechts twee procent van de bezoekers is uit het bui tenland afkomstig. Dat blijkt uit een onderzoek van de VVV Amsterdam Inaar de toeristische beteke nis van het Holland Festi val. De cijfers zijn gepubli- T ceerd in het blad Toerisme en Amsterdam van de hoofdstedelijke VW. 5 De cijfers leren dat het festival S per dag gemiddeld 50 buiten- landse bezoekers trekt, terwijl I in de festivalmaand juni min- stens 20.000 buitenlandse toe risten in Amsterdam verblij- 1 ven. Ook toont het onderzoek aan dat ongeveer 50 procent z van het Holland Festival-pu- 2 bliek afkomstig is uit Amster- dam en de overige 50 procent uit de rest van Nederland- .Voor het Holland Festival is het zaak om binnen twee jaar het aantal buitenlandse bezoe- 1 kers meer dan te verdubbelen. De ministeries van WVC en t economische zaken stelden een buitenlands bezoekers aantal van vijf procent als voorwaarde voor het verlenen van de subsidie. De subsidie per ministerie 750.000 gul den is drie jaar geleden voor een periode van vijf jaar overeengekomen. In 1993 moet de balans worden opge- I maakt. Om het aantal buitenlandse bezoekers tot vijf procent te c laten groeien, stelt een lande- lijke werkgroep momenteel v een marketingplan op dat in september wordt gepresen- h teerd. In de werkgroep hebben n naast de Holland Festival-di- b recteur J. van Vlijmen, verte- genwoordigers zitting van de P KLM, het Nationaal Bureau k voor Tourisme, de Kamer van Koophandel in Amsterdam, de gemeente Amsterdam, de d VVV Amsterdam en de minis- teries van WVC en economi- sche zaken Een van de manieren om met E het Holland Festival meer bui- z tenlanders te trekken, is het programma lang van te voren R bekend te maken, zodat de Jj reiswereld daar tijdig op kan d inspelen In september zullen r de hoofdpunten van het Hol- land Festival 1992 al in een v folder staan, aldus een woord- - voerster van het Holland Fes tival DEN HAAG Vreemde piepgeluiden en af en toe een toonladder klinken door de kamer. Ze vor men de achtergrond bij de televisiebeelden die een grijs schijnsel werpen op het gezicht en kale voor hoofd van de kinetisch kunstenaar Johan van Zutphen. De zeventigjari ge artiest zit vooroverge bogen ingespannen te kij ken naar het toestel. Alsof het de eerste keer is. Zijn zwarte kat staat even ang stig miauwend op, om zich vervolgens bij het horen van de stem van haar baas te nes telen midden in de witte woonkamer aan de Haagse Ce- lebesstraat „Ik ben in dit ex periment blijven steken", zegt Van Zutphen. Hij vertelt over zijn video-opnamen van eigen objecten, die hij buiten de huiskamer nog niet heeft ver toond. „Ik zou meer speciaal voor dit medium willen ont werpen" Het video-avontuur ziet Van Zutphen als een logi sche stap in zijn ontwikkeling „Met video kan ik mijn regis ter uitbreiden", aldus de kun stenaar die geboeid is door be weging. De van huis uit beeldhouwer (academie Rotterdam en Den Haag) is naturalistisch begon nen en heeft daarna veel ab stracte plastieken gemaakt. Het meest bekend is hij gewor den in de jaren zeventig zowel met optische werken waar bij door beweging van de toe schouwer verandering op treedt in het lijnenspel, vorm, of figuur van het werk als kinetische objecten. Bij deze laatstgenoemde objecten treedt het wisselende beeld, de ver andering van kleur, licht en vorm, op door beweging bin nen het object zelf. Strenge vormgeving en de nauwkeuri ge uitvoering van de objecten bewerkstelligen een maximum aan effect. Agressief Een goed voorbeeld hiervan is direct te zien bij binnenkomst in het International Artcentre Sonsbeek te Arnhem, waar Van Zutphen vanaf vandaag exposeert. Een grote, gekantel de kubus van perspex, met aan alle zijden zwarte vierkanten, draait op een sokkel langzaam Johan van Zutphen naast een object: een gekantelde kubus met zwarte lineatuur, die eigenlijk hoort te draaien. rond. Omdat alleen de belij ning op alle vlakken zichtbaar is vanuit een standpunt, ont staat een fantastisch geheel van geometrische in elkaar draaiende figuren. Dit effect bereikt Van Zutphen ook met allerlei kleinere lichtobjecten, waar voor een wit schijnsel zwart geperforeerde metaal platen in een bepaalde afstand van elkaar zijn geplaatst. Een zeer wonderlijk schouwspel onstaat als achter twee stil staande platen een derde lang zaam ronddraait. Bij een ander werk (lichtobject met twee twee milimeter geperforeerde metaalplaten) wordt niet een kinetisch, maar een fraai op tisch (de toeschouwer moet van positie veranderen) effect opgewekt. „Tegengesteld per spectivisch. Daardoor werkt het vervreemdend en deso riënterend", zegt Van Zut phen. Vanaf een paar meter zijn het een groot aantal kleine zeshoeken (honingraat), die op grotere afstand van het kuns't- werk in aantal afnemen, en een steeds groter geometrisch patroon aannemen. De kunste naar weet te vertellen dat op een grotere afstand (25-40 me ter) het beeld wordt geredu ceerd tot een kleiner aantal (grotere) cirkels. De werken van de kunstenaar komen goed tot hun recht in Sonsbeek. „Maar het liefst zie ik in één ruimte één object. Ze zijn vrij agressief, niet in de Heraclites liggen bij Van Zut phen dan ook voor in de mond: „Niets is zichzelf blij vend gelijk alles vloeit (panta rei)". Ook het axioma zin dat ze je attaqueren, maar van deze Griekse wijsgeer „je de objecten verdragen geen concurrentie. Het gevaar be staat altijd dat het effect wordt afgezwakt en de aandacht van de toeschouwer wordt afge leid". Meditatie Van Zutphen is geboeid door het fenomeen beweging, dat volgens hem alles in onze le venswerkelijkheid bepaald. De woorden van de oude Griek kunt nooit in dezelfde rivier baden" spreekt de kunstenaar aan. Door de beweging wordt ook factor tijd geïntroduceerd, waarbij Van Zutphen komt tot de stelling: beweging (vorm) verandering (tijd). „De wer kelijkheid kun je niet vatten in een stilstaand beeld. Bewe ging en continuïteit hebben me altijd geboeid en zijn essen tieel in het leven". De herha ling van zelfde patronen ziet er Pi Van Zutphen is één van de vijf kunstenaars (Tije de Jon Nico Parlevliet, Joost van Santen, Peter Vermeulen) di00 E vanaf vandaag tot 16 september exposeren in Sonsbeek li ssbi ternational Art Centre te Arnhem. De kunstenaars met all 00 f maal een eigen(zinnig) karakter, hebben één duidelijl iam overeenkomst: ze houden zich bezig met kunst die beweeg 15 F kinetische kunst. De samenstellers van de expositie 'De Sei nGf satie', onder wie de belangrijkste: kunstgeschiedenisstudei 15 E Ingrid Wensveen, hebben getracht een super prikkeling va iDe' de zintuigen te bewerkstelligen. „We hebben gekozen vo< F een concept waarbij bezieling door dynamiek, geluid of lie centraal staat". En daarin zijn ze geslaagd. In het bijna twe '0 2 honderd jaar oude landhuis dat in de tijd werd gebouw ooie waarin het mode was om van je zintuigen te genieti 5 V vandaar het uitgestrekte natuurpark kun je je ogen es C oren gewoon niet in de zak houden. Van Zutphen in zijn werk niet als probleem. „Dat geeft ook weer een zekere rust". Sommi gen vinden het werk van Van Zutphen dan ook meditatief. „Het gekke is dat hier bewe ging contemplatie opwekt. Er zijn zelfs mensen die het geest verruimend vinden werken, er high van worden. Natuur lijk vind ik dat prettig". Het werk heeft iets kosmisch en lokt, aldus de kunstenaar, an dere dan geconditioneerde uit. „Grappig is dat een vriend van me het als religieus be stempelde. Hij zei: „het maakt je los van de dingen". Dit ef fect heb ik er echter niet met opzet in gelegd", aldus Van Zutphen die zelf niets van 'ge fixeerde' beelden van God, he mel en hel moet hebben. „Sec ten zou ik moeilijk kunnen aanhangen". Aan de andere kant is de kun stenaar geboeid „door religio siteit in wat voor vorm dan Hartklachten De kinetisch kunstenaar res pecteert en begrijpt mensen die zijn werk niet mooi vinden of er zelfs niet tegen kunnen. Getuige ook de anekdote die hij vertelt over een suppoost van een museum die kampte met hartklachten. In verband met zijn gezondheid vroeg hij of een object van Van Zut phen, waar hij de hele dag te gen aan zat te kijken, niet mocht worden verhangen. Van Zutphen is blij met de nieuwe expositie in Arnhem waar een belangrijk deel van zijn werk is te zien. „Het sti muleert, het vormt altijd een uitdaging". Als belangrijk voorbeeld geldt de 'Kinetische Objectenshow' in 1969 en 1970 AD (in een dependance van "O Haarlemse Frans Halsiitn,e' seum. De Hallen, musea^,, Schiedam, Groningen, en schede) waarvoor Van phen eigenlijk voor het eiai kinetisch materiaal heeft maakt. De kunstenaar die in Eif land, Duitsland naam heeft gemaakt, zou wel in Amerika het 1 dat waarschijnlijk nog ra de ontvankelijk is voor bewegwN de kunst willen expose oog Maar daarvoor heeft hij n lr~ gelegenheid gehad als fullt leraar tekenen en kuns jiq schiedenis aan de Haagse s<|H N> lengemeenschap 'Simon vin'. Deze job was nodig oi voorzien in het dagelijks derhoud van zijn gezin. Fe io wel dat Van Zutphen in tijd de meeste produktie h geleverd en door zijn finan le onafhankelijkheid veel heid van werken „Toen waren er nog niet maal van die mooie regelin voor kunstenaars", aldus toch wel wat op de bevi R rechte, jonge generatie jaloi iu ir Van Zutphen. Egoïsten Als de kinetisch kunstenjo D het nu over zou mogen i zou hij niet meer aan de i w timmeren. Uiteinde Jbn', siert bescheidenheid de soon Van Zutphen. „Ik bei krt niet van overtuigd dat het gemis zou zijn als ik er was geweest. Eigenlijk zijn kunstenaars vreselijke centrisch die kampen met behoefte om zich te uiten, dan anderen nog eens met 1 emoties opzadelen en hoper o2i zelfs wachten op goede

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 14